Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: Lian op juli 05, 2017, 11:10:31 AM

Titel: doorgezakte as
Bericht door: Lian op juli 05, 2017, 11:10:31 AM
Toen we onze Jamet Arizona van 2014 uit de stalling haalden voor de jaarlijks keuring, bleek de as aan weerskanten doorgezakt. Dit lijkt ons niet normaal na 3 jaar. We zijn er 3x mee op vakantie geweest! De dealer gaf aan dat er geen garantie meer is. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: JelleKaptein op juli 05, 2017, 11:24:09 AM
Dat lijkt mij inderdaad niet normaal na 3 jaar. Heb je al een opgave van de kosten om dit te laten repareren?

Dat de garantietermijn voorbij is, wil niet zeggen dat de verkoper helemaal geen verplichtingen meer heeft. Dan moet je kijken naar de levensduur dat je mag verwachten voor zo'n as en zal de verkoper een deel van de kosten op zich moeten nemen (als je hem bij een dealer of vouwwagenhandel gekocht heb, maar daar ga ik even vanuit).

Maar voordat je verdure actie onderneemt is het wel nodig om te weten wat de reparatiekosten zijn.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: Drikusniet op juli 05, 2017, 11:57:07 AM
Garantie termijn voorbij wil alleen zeggen dat de bewijslast dat het een fout is van de leverancier door de koper moet worden geleverd.
Ik ken een doorgezakte as alleen van overbelasting, of als ze heel oud zijn.
Laat er een aanhanger specialist naar kijken wat de oorzaak is, dan weet je beter waar je aan toe bent.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: KampeerFan op juli 05, 2017, 12:02:36 PM
Dat mag natuurlijk nooit gebeuren!

De dealer trekt zijn handen er veel te makkelijk van af. Een vouwwagen hoort veel langer mee te gaan. Hij is in dit geval zelfs verplicht om jullie te helpen/tegemoet te komen! Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kunnen je ook goed helpen/adviseren.

Sterkte! Wat een ellende!
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: Wammes67 op juli 05, 2017, 07:11:46 PM
Wellicht goed om rechtsbijstand in te schakelen. Hakken vaker net dit bijltje

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: olaf op juli 05, 2017, 07:51:46 PM
Ik zou ook eens naar Jamet zelf gaan.
Het lijkt me dat dit bij normaal gebruik toch niet mag.


UBACHS Caravan-Import
Postbus 3002
6460 HA Kerkrade
Tel. 045-5460252
Fax. 045-5462617
E-mail : info@jamet.nl
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: sanderv op juli 05, 2017, 10:29:34 PM
Los van het hele juridische aspect, hoe is dat in vredesnaam mogelijk?? Ik neem aan dat het een gewone torsieas is met rubberveters, die zijn zwaar te belasten en zelfs over te belasten zonder dat die de geest geven. Daar moet je echt wel je best voor doen. Niets van gemerkt toen hij vorig jaar de stalling in ging?
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: hoek_tre op juli 05, 2017, 11:43:34 PM
Zoek op economische levensduur; toen onze oven kapot ging, was de garantie ook net 1 jaar voorbij. Maar omdat de economische levensduur op 6-7 jaar gesteld staat voor onze aanschafprijs, haalde de verkoper bakzeil. Datzelfde zou je kunnen proberen bij de dealer.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: KenJo op juli 06, 2017, 11:43:00 AM
Je kan ook kijken wie de fabrikant van de as is dat zou Al-Ko kunnen zijn maar er zijn ook nog wel wat andere spelers. Als je de fabrikant dan vraag wat de verwachte levensduur van de as is dan kan je makkelijk aanspraak maken op de garantie.

Bij mij deed Aart Kok destijds lastig over garantie omdat er verkeerde velgen op de as waren gemonteerd. Via Caravancentrum Heerhugowaard en Al-Ko hebben we AK toch weten te overtuigen dat de boel niet klopte en aangepast moest worden. Dat koste mij uiteindelijk wel nog behoorlijk veel tijd, moeite en benzinegeld maar de reparatie was gratis.

Hoe en wat de as doorgezakt kan zijn is natuurlijk inderdaad erg vreemd. Maar kennelijk door een Bovag bedrijf vastgesteld dus dan is reparatie belangrijker dan het achterhalen van de oorzaak. Een as is ontworpen om behoorlijke krachten te verwerken dus die krachten moeten wel extreem zijn wil de boel beschadigen. Is de wagen bij de stalling misschien gevallen? Of met de vorkheftruck verkeerd opgetilt?
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: meeder op juli 06, 2017, 12:30:31 PM
Helaas doen sommige fabrikanten en dealers erg moeilijk over garantie. Ze weten allemaal dat je als consument vrij sterk staat in Nederland maar ze proberen het altijd.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: Tago Herman op juli 06, 2017, 02:13:16 PM
Citeerdan is reparatie belangrijker dan het achterhalen van de oorzaak.   

Naar mijn mening is toch de oorzaak het belangrijkste. Als er inderdaad iets gebeurt is in de stalling, of verkeerde / overbelaste lading, kan je m.i. geen beroep doen op garantie. Uitsluitend fabricagefouten vallen hieronder.

Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: Jerome op juli 06, 2017, 02:27:53 PM
Citaat van: KenJo op juli 06, 2017, 11:43:00 AM
dus dan is reparatie belangrijker dan het achterhalen van de oorzaak.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je niet weet wat de oorzaak is, kan het zo maar weer gebeuren. En de gevolgen kunnen aanzienlijk zijn. Het zou mij geen gerust gevoel geven als het hersteld wordt zonder de oorzaak te kennen.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: meeder op juli 06, 2017, 08:46:53 PM
Precies. Ik ben zelf servicemonteur en niets is frustrerender dan een storing oplossen zonder dat je achter de echte oorzaak komt.
Je wil als leverancier echt weten wat er precies gebeurd is. Als je de oorzaak niet weet kan je het ook niet voorkomen in de toekomst.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: KenJo op juli 07, 2017, 12:48:23 AM
Helemaal mee eens maar het is niet altijd mogelijk om de oorzaak te achterhalen en je blind staren op het achterhalen van een oorzaak is zeker niet in het voordeel van de klant. Naar mijn mening moet je dus eerst het probleem oplossen en daarna proberen de oorzaak te achterhalen zodat herhaling voorkomen kan worden.

In mijn geval beweerde men (Aart Kok) dat ik de enige ben met dit probleem omdat mijn wagen een showmodel was. Dat is niet mijn probleem maar dat van Aart Kok. Zij leveren een product dat moet voldoen aan de door hen gestelde eisen én de "maatschappelijk geaccepteerde eisen" (levensduur). Als de eisen van de fabrikant te laag liggen ben je een B-kwaliteit fabrikant dus is de verwachte levensduur laag. Als jouw eisen hoog liggen moet je ook aan die verwachtingen en eisen voldoen en geen uitzonderingen maken.

Stel je voor dat in deze casus Al-Ko of Knott de fabrikant zou zijn van die as (en ik weet niet of dat zo is dus dit is puur hypothetisch en zou elke andere fabrikant kunnen zijn) dan zou je gewoon het probleem moeten oplossen omdat je als fabrikant een bepaalde kwaliteit nastreeft. Het hoe-en-wat daarna is minder belangrijk voor de consument, maar zou voor de fabrikant uiteraard wél van belang moeten zijn.
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: jethrog op juli 20, 2017, 06:55:36 PM
Wanneer het een ALKO as / onderstel is zou je eens kunnen navragen bij http://www.triorep.nl in Scherpenzeel.
Zijn gespecialiseerd in ALKO onderstellen en assen, hebben naar mijn ervaring alles op voorraad, super service en goede prijs.

Succes
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: Pollotti op juli 20, 2017, 07:07:07 PM
Als  je iets koopt moet het naar verwachting werken. Wasr de fout ook ligt is niet belangrijk voor jou als klant, als het maar opgelost wordt. En hoe het bedrijf het met een leverancier oplost, moet niet jouw probleem zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: bergenpost op juli 22, 2017, 03:36:53 PM
Welke dealer - verkoper was dit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: KampeerFan op juli 22, 2017, 07:43:09 PM
Lian de topic starter heeft sindsdien niet meer gereageerd. Is er al meer duidelijkheid?
Titel: Re: doorgezakte as
Bericht door: KenJo op juli 24, 2017, 05:50:35 PM
Nee en Lian is sinds 5 juli ook niet meer online geweest. Misschien op vakantie en anders zullen we nooit weten wat nou de oorzaak was