Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Toebehoren en accessoires => Topic gestart door: Wfikse op juli 06, 2017, 12:07:46 AM

Titel: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Wfikse op juli 06, 2017, 12:07:46 AM
Ik ben wel benieuwd wat jullie adviezen zijn. Wij hebben een Mobicool c40 compressor koelkast. Deze kan alleen op 230 en vervoeren wij altijd in de kofferbak.
Dit jaar gaan we er iets langer over doen om op de eindbestemming te komen en wil eigenlijk wel graag koelen onderweg. Nu heb ik een 12v aansluiting in de kofferbak en met een 12 naar 230 converter kan ik de koelkast aansluiten.

Nu is mijn vraag vooral of dit aan te raden is. Vroeger moest je compressorkoelkasten altijd 24 uur stil laten staan voordat je deze aan zette. Of dat nog zo is weet ik niet maar vraag mij af of een rijdende auto effect heeft op de levensduur. Ik kan het in de handleiding niet vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Andre69 op juli 06, 2017, 12:22:43 AM
Ik denk niet dat de 12v aansluiting ( en zekering/bedrading)dat trekken gaat icm omvormer.
Wat ik zou doen is een aparte kabel ( wel afgezekerd met zweefzekering) vanaf accu trekken en daar de omvormer achter hangen.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: muis op juli 06, 2017, 12:34:33 AM
Hoe en wat met zo'n aansluiting durf ik niet te zeggen maar...

Een simpele manier om de boel goed koel te houden is pakken sap of water invriezen en die in de koelbox te zetten. Op de plaats van bestemming heb je een koel drankje en de inhoud van je koelbox is ook lekker koud gebleven :J
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: sanderv op juli 06, 2017, 12:39:05 AM
Citaat van: Andre69 op juli 06, 2017, 12:22:43 AM
Ik denk niet dat de 12v aansluiting ( en zekering/bedrading)dat trekken gaat icm omvormer.
Wat ik zou doen is een aparte kabel ( wel afgezekerd met zweefzekering) vanaf accu trekken en daar de omvormer achter hangen.

Valt wel mee,  een camping compressor koelkast is om een nabij de 85W, dus 7A. Stopcontacten in de kofferbak zijn minimaal 10A maar doorgaans 20A afgezekerd en kunnen dus ongeveer 250W aan. Omvormer is geen probleem, maar de aanloop piek van een compressor is hoger dan 100w, dus de omvormer moet wel wat overcapaciteit hebben. Onze Victron is 150W continu,  180W piek, die zou hem wel aan de gang krijgen. Of zo'n compressor tegen beweging kan weet ik niet zeker, hoewel vrachtwagens en bussen dezelfde koelers gebruiken (auto aircos ook trouwens)  en dat werkt het wel.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Drikusniet op juli 06, 2017, 03:19:28 PM
Er wordt altijd aangeven bij die omvormers dat een motor als bijvoorbeeld de koelkastcompressor er niet op kan.
Wij doen er gewoon een bevroren pak sap oid in het vriesvak. Geen enkel probleem, ook niet bij langer rit. Bij een overnachting gewoon weer aanzetten en de volgende dag weer door.
Wil je beslist dat hij doorwerkt dan zal je een andere koelbox moeten aanschaffen.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Jimmymichiels op juli 06, 2017, 04:33:07 PM
Een koelkast moet pas 24u rusten als ze niet rechtop vervoert is.
Ik pak een gewone koelkast mee op.
Bij aankomst uit de camionet en insteken.
Ik leg er idd ook bevrozen flesjes water in.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: sanderv op juli 06, 2017, 05:46:07 PM
Citaat van: Drikusniet op juli 06, 2017, 03:19:28 PM
Er wordt altijd aangeven bij die omvormers dat een motor als bijvoorbeeld de koelkastcompressor er niet op kan.


Het hangt van de omvormer af. Die wegwerpdingetjes van 2 tientjes zijn geen zuivere sinusomvormers en hebben weinig reserve. Met een goede omvormer is er niets aan de hand.

https://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/navigatiemiddelen-en-scheepselektronica/a1053370852-victron-omvormer-12-of-24v-naar-230v-350w-zuivere-sinus.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pos=2&casData=4rSCBt0Vx3y2bDgT57oN9VWogxegF-V_n_s4dazQqvymeNfxirmAhaMW3zSNYFjySOKEkHN35bo1Iebe7SMt0KEuHo6VCwmfmHtF-5u-6dmAKzXGwF6pL2kdVf43tVhxV1wTWAv0bJy-mqs8r4eVSM0rNVtzv9vUstzY5R7RAi6tOJmY-qn-eOzKbjF2O43xdYVzaJPrSTC4qtFOWYJZV4zpx-rNsSypCiK11EW2hQE6QaozOKHgUH5btpqriMweveJBQgtnDwwOO5t17zIYbCGKcyZRXYTC-uYXURDRSnte7TtH9EwlD8FIwN1ySaNKztXsVdAbWfF_MQETKADVpQ_9QJ-7U8WQvvAZMWG4LsvsrQIp3a9gjVYrAkD0Z1It86YqR5_XlG0_rqcXbmaBITDfL1fPt48XMk47MG-MICIZgFzVOTC8krUVnviz9YNJHION-8wxDP-iXjfrbM88Pw

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/camper-accessoires/m1177886331-victron-sinewave-inverter-omvormer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=83
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Wfikse op juli 06, 2017, 07:53:31 PM
En ik ben weer een stuk techniek rijker! Ik doelde vooral op de koelkast maar daar hoef ik mij blijkbaar geen zorgen om te maken. Ik wilde deze omvormer eventueel ook gebruiken voor het opladen van telefoon en tablet. Dat wordt dus een zuivere sinus omvormer! Bedankt voor alle info.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: meeder op juli 06, 2017, 09:01:49 PM
Voor telefoon en tablet kan je toch beter gewoon een 12V lader gebruiken? Van 12V gelijkspanning eerst 230V wisselspanning maken en daarna weer 5V gelijkspanning is wel heel inefficiënt.

Ik gebruik daar deze voor,  2.4A per poort beschikbaar en heel efficiënt aangezien hij bijna niet warm wordt.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170706/f3f824453923366ea5a17e71a862a4a1.jpg)
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: meeder op juli 06, 2017, 09:04:55 PM
Citaat van: muis op juli 06, 2017, 12:34:33 AM
Hoe en wat met zo'n aansluiting durf ik niet te zeggen maar...

Een simpele manier om de boel goed koel te houden is pakken sap of water invriezen en die in de koelbox te zetten. Op de plaats van bestemming heb je een koel drankje en de inhoud van je koelbox is ook lekker koud gebleven :J
De truc met het pak sap hebben wij ook gebruikt in de koelkast van onze cara...
Dat werkt echt super, na 4 dagen was de ijsthee nog steeds voorzien van ijs :)
Daar zat ook een periode van 14 uur bij waarbij de koelkast helemaal uit stond (op de boot) en bij elkaar een uur of 15 op 12V onderweg.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Jerome op juli 06, 2017, 09:09:02 PM
Citaat van: meeder op juli 06, 2017, 09:01:49 PM
Voor telefoon en tablet kan je toch beter gewoon een 12V lader gebruiken? Van 12V gelijkspanning eerst 230V wisselspanning maken en daarna weer 5V gelijkspanning is wel heel inefficiënt.

Ik gebruik daar deze voor,  2.4A per poort beschikbaar en heel efficiënt aangezien hij bijna niet warm wordt.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170706/f3f824453923366ea5a17e71a862a4a1.jpg)
Ik denk niet dat het 2,4A per poort is, maar in totaal voor 4 poorten.
Anders is het zo'n 48watt. En dat wordt echt wel heet. Probeer maar eens een lamp van 40 Watt vast te houden.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Theu op juli 06, 2017, 09:21:17 PM
Om een smartphone te kunnen laden heb je per poort 1A nodig voor een tablet ongeveer 2,5A


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: KlapJoeri op juli 06, 2017, 09:21:29 PM
Citaat van: Jerome op juli 06, 2017, 09:09:02 PM
Ik denk niet dat het 2,4A per poort is, maar in totaal voor 4 poorten.
Anders is het zo'n 48watt. En dat wordt echt wel heet. Probeer maar eens een lamp van 40 Watt vast te houden.
Hij verbruikt de energie niet zelf! Vormt het alleen om naar ander voltage. Hij levert wel max 48W.....
https://www.anker.com/products/A2312011
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Jerome op juli 06, 2017, 10:18:03 PM
Citaat van: KlapJoeri op juli 06, 2017, 09:21:29 PM
Hij verbruikt de energie niet zelf! Vormt het alleen om naar ander voltage. Hij levert wel max 48W.....
https://www.anker.com/products/A2312011
Daar heb je wel gelijk in. Die 48 Watt zal niet daar gedisipeerd worden. Maar toch heb ik het gevoel dat het ding heet wordt als er 10 ampère door heen gaan. 
Zo'n klein USB laddertje van je IPhone wordt ook warm en dat is maar 1 ampère. Vier van die ladertjes bij elkaar zullen best warm / heet worden.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: meeder op juli 06, 2017, 10:41:47 PM
Er hangt in de auto een TomTom aan die 1A trekt en een tweetal telefoons (iPhone 6 en een ZTE Axon 7 en dat is dan 1A en 1.5A) daarnaast nog een GPS loggertje dat max 0.5A trekt.
Dus in totaal 4A zonder dat hij warm wordt. Ik heb ook een no-name dubbele USB lader met 2x 1A en die wordt veel warmer dan deze.

De normale 230V laders voor zowel de iPhone als de ZTE worden ook warmer maar daar moet ook eerst nog van 230V 5V gemaakt worden.
Ik heb van Anker ook een 6 poorts USB lader die 2.4A per poort kan leveren en die wordt als je er 3 telefoons mee aan het laden bent minder warm dan zo'n kleine lader van Apple zelf.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: olaf op juli 06, 2017, 10:53:44 PM
Over de omvormers gesproken. Wij hebben er een aantal in heftrucks ingebouwd, koste best wel een beetje.
Dat was om de DECT telefoons op te laden, die konden alleen via 230V geladen worden.
Heel erg stabiel was het niet.


Citaat van: KlapJoeri op juli 06, 2017, 09:21:29 PM
Hij verbruikt de energie niet zelf! Vormt het alleen om naar ander voltage. Hij levert wel max 48W.....
https://www.anker.com/products/A2312011


Was even nieuwsgierig bij het zoeken kwam ik deze tegen bij Bol.

https://www.bol.com/nl/p/anker-powerdrive-2-2-port-usb-autolader-zwart/9200000074893193/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=anker%20la&originalSearchContext=s_elec_all&originalSection=electronics
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: sanderv op juli 06, 2017, 11:01:01 PM
Citaat van: olaf73 op juli 06, 2017, 10:53:44 PM
Over de omvormers gesproken. Wij hebben er een aantal in heftrucks ingebouwd, koste best wel een beetje.
Dat was om de DECT telefoons op te laden, die konden alleen via 230V geladen worden.
Heel erg stabiel was het niet.


Ik heb er twee in gebruik, één van 150W in de auto op vakantie, als onderdeel van de zonne-installatie met de autoaccu als buffer. En een tweede, veel zwaardere van 1600W heb ik in gebruik in m'n garage die off grid is. Hangen in totaal 14 TL lampen aan, maar ik voed er bv ook een haakse slijper mee (1200W). Niet allemaal tegelijk, maar werkt echt super. Afgezien van het feit dat je bij zware belasting een fan hoort draaien op zolder en het feit dat op gegeven moment de prik een keer op is zijn de belangrijkste kenmerken dat het om een omvormer gaat. Een uurtje of 5 sleutelen in de garage met een beetje selectief gebruik van de verlichting is gewoon haalbaar. De 1500W compressor krijgt hij alleen niet op gang als die reeds op druk is, die vind ik ook een te zware aanslag op de omvormer. Dat gaat dus met een verlengkabel naar het huis. Systeem draait al jaren. Elektrische dubbeldeurs garagedeur, dieselheater in de winter, allemaal geen probleem.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: FriedelP op juli 06, 2017, 11:13:02 PM
Ik heb ook een omvormer. Levert 300 Watt zuivere sinus.

Werkt bij ons perfect, maar we gebruiken hem zeker niet zo intens als bovenstaande. Bij ons gaat hij mee op camping. Heb er een verlengdraad een stekker aan gemaakt dat ik hem kan aansluiten op de stekker waar de vouwwagen wordt aangesloten. Wij gebruiken hem één of twee keer per week om een aantal dingen die elektriciteit nodig hebben te gebruiken. Een aantal dingen zijn voor op te laden. Bijvoorbeeld de oplaadbare batterijen, een laptop, walkie talkies.

Omdat wij eigenlijk zeer weinig elektriciteit nodig hebben en gebruiken op camping nemen we daar nooit elektriciteit en doen we alles met de omvormer.
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: Wfikse op juli 06, 2017, 11:27:11 PM
Ik heb inderdaad ook wel een gewone USB lader voor in de auto. Mijn tablet is een Surface Pro 4 en die kan niet op USB. Een autokaart voor dit model kost bijna net zoveel als een omvormer en die geeft meer mogelijkheden zoals een koelkast. Ik ga er toch eens naar kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: 230 koelkast in de auto
Bericht door: KlapJoeri op juli 07, 2017, 07:55:57 AM
Citaat van: Jerome op juli 06, 2017, 10:18:03 PM
Daar heb je wel gelijk in. Die 48 Watt zal niet daar gedisipeerd worden. Maar toch heb ik het gevoel dat het ding heet wordt als er 10 ampère door heen gaan. 
Zo'n klein USB laddertje van je IPhone wordt ook warm en dat is maar 1 ampère. Vier van die ladertjes bij elkaar zullen best warm / heet worden.

Een omvormer die warm wordt komt door energieverlies in de omvormer. Dat hebben alle omvormers wel maar bij goede kwaliteit omvormers is dit een stuk minder aan de orde en worden dus minder warm.