Ik wil deze winter starten met het bouwen van een Canadese kano, lengte: 4,90 m, breedte: 0,89 m., Gewicht: 20-24 kg. De bouw gaat geschat zo'n 200-250 uren in beslag nemen. Ik wil de kano ook meenemen als we met de CCC op vakantie gaan. De vraag is even of dat kan op de imperiaal gezien de lengte van de vouwwagen (4,16 m). De kano steekt in dat geval uit, moet daar iets speciaals op/aan bevestigd worden? Ik zie weleens caradinges met zo'n rood gestreept bord achterop, zoiets? Ik wil daar duidelijkheid over hebben, anders moet ik concessies doen in de maatvoering. Bij voorbaat dank voor de reactie(s).
Ik weet het niet zeker. Maar wat Ik ergens gelezen heb is dat per land verschillend.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Vrienden van ons hadden een kano op de auto die uitstak, en hingen daar inderdaad zon bordje aan. Echter nooit gevraagd of het op die manier volgens de regels was.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Hier staat het duidelijk uitgelegd:
https://steur-aanhangwagens.nl/wat-mag-de-lading-maximaal-uitsteken/
Ik denk dat het dan ook moeilijk wordt de kogeldruk goed te houden!
Maar in Spanje dacht ik dat je al zo'n bord moet hangen als je fietsendrager achter de auto hangen hebt.
Citaat van: FriedelP op juli 13, 2017, 09:05:12 AM
Ik denk dat het dan ook moeilijk wordt de kogeldruk goed te houden!
Maar in Spanje dacht ik dat je al zo'n bord moet hangen als je fietsendrager achter de auto hangen hebt.
Volgens mij mag een fietsendrager niet eens in Spanje.
Wij namen altijd een goede degelijke opblaasbare kano mee. OK, minder goede vaareigenschappen. Maar op een ruige rivier gaan die minder snel stuk als je een rots raakt. Heb al eens een gebroken canadese kano gezien. En op een rivier is een opblaasbare kano prima te varen, want een skeg is toch nadelig in de ondieptes.
Citaat van: PenH op juli 13, 2017, 08:14:54 AM
Hier staat het duidelijk uitgelegd:
https://steur-aanhangwagens.nl/wat-mag-de-lading-maximaal-uitsteken/
Dank. Zou dus ook nog op de auto kunnen als ik daar een imperiaal opzet.
Citaat van: FriedelP op juli 13, 2017, 09:05:12 AM
Ik denk dat het dan ook moeilijk wordt de kogeldruk goed te houden.
Gezien het gewicht en de verdeling over het gehele vlak lijkt me dat geen probleem. Ik zie ook weleens twee fietsen erop.
Citeer[size=0px]Gezien het gewicht en de verdeling over het gehele vlak lijkt me dat geen probleem.[/size]
Juist daarom lijkt het me wel een probleem. De wagen is inclusief dissel en zo meer 4.19 meter lang. De Kano 4.90 meter lang. Je kan hem dus niet gelijk verdelen over de car want dan zit je tegen je auto aan en zal dus een heel stuk achter de car gaan steken, maar niet voor de car. Wat de kogeldruk sterk kan verlagen en mogelijk moeilijk hoog genoeg kan houden.
Helder, dankjewel.
Citaat van: PenH op juli 13, 2017, 08:14:54 AM
Hier staat het duidelijk uitgelegd:
https://steur-aanhangwagens.nl/wat-mag-de-lading-maximaal-uitsteken/
Als die informatie klopt mag in dit geval de kano dus maximaal 1 meter achter de aanhangwagen uitsteken. Dat zou praktisch zeker lukken dus.
Stel je neemt ook fietsen mee op de dissel, dan zal de kano wel op het dak van de auto meegenomen moeten worden (wij overwegen zelf deze configuratie deze zomer). Maar we hebben ook geen imperiaal op de vw...
Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Vanwege hetzelfde vraagstuk hebben wij gekozen voor een vouwkano (Ally 16.5DR). Dit is toch ook wel een immense zak die waarschijnlijk z'n weg gaat vinden in een dakkoffer. We hebben hem nu een paar keer op de achterbank gehad. Is ook niet perfect.
Citaat van: FriedelP op juli 13, 2017, 10:46:56 AM
Juist daarom lijkt het me wel een probleem. De wagen is inclusief dissel en zo meer 4.19 meter lang. De Kano 4.90 meter lang. Je kan hem dus niet gelijk verdelen over de car want dan zit je tegen je auto aan en zal dus een heel stuk achter de car gaan steken, maar niet voor de car. Wat de kogeldruk sterk kan verlagen en mogelijk moeilijk hoog genoeg kan houden.
Volgens mij klopt dit niet.
De kano steekt dan achter 1 meter uit, maar het zwaartepunt van de kano (halverwege de kano) bevindt zich dan waarschijnlijk ongeveer boven of net achter de as van de klapper.
Dit zal dus maar minimaal effect op de kogeldruk hebben.
Het gewicht van de kano zal niet de kogeldruk echt verlagen denk ik. Wat weegt een kano, 25 kg?
Citaat van: Yella op juli 21, 2017, 09:45:45 AM
Het gewicht van de kano zal niet de kogeldruk echt verlagen denk ik. Wat weegt een kano, 25 kg?
Dit houten type zal tussen de 20-24 kg gaan wegen. Ik heb de keuze voor 4.90 m laten vallen en ga voor 4.60 m. Voor mensen die interesse hebben over welk type het handelt, zie onderstaande website.
Ter informatie: de vermelde $95,- betreft de bouwtekening :P
https://www.bearmountainboats.com/products/bobs-special-15
Leuke kano. Kan die rotsen en ondiepten aan? Heb wel eens gezien dat een polyester kano was gebroken op een rots in de Drome.
Leuke vraag. Ik denk dat bij hoge snelheid er weinig bestand is tegen onderliggende obstakels. Misschien dat een kano van carbon dat overleeft??
Ik ga een dezer dagen een afgebouwde en gebruikte kano van dit type bekijken, zal het eens vragen. Evengoed leuk om te bouwen.
In dit geval was de kano in het midden lek geraakt door een rots. Er zat iemand voor en iemand achterin. dat is een behoorlijke piekbelasting en kon de kano niet aan. Geen idee hoe oud de kano was en in welke staat het materiaal, voordat iemand met een hele ingewikkelde verklaring komt. Maar het zal wel duidelijk zijn dat een opblaasbare kano meegeeft met rotsen, uit eigen ervaring.
Goede middag,
Naar mijn mening ga je zo'n verschrikkelijke mooie kano niet blootstellen aan rotsen en keien. Op diverse sites zijn, vaak voor een appel en een ei, polyethyleen kano's en kayaks te koop.
Die zijn uitermate geschikt voor dit gooi en smijt werk. komt niet op een klapje meer of minder.
Zelf hebben wij altijd twee poyethyleen zeekajaks bij ons die op de auto meegaan en overal ernstig mishandeld worden. Dat gaat al zo'n 15 jaar erg goed.
Kano op de kar vervoeren mag geen probleem zijn. Op de country 2017 denk ik dat je niet bang moet zijn voor een te lage kogeldruk. Deze is bij een standaard belading belachelijk hoog en je moet echt je stinkende best doen om niet over de 70 kg heen te schieten. Dus veel kano achterop zal bij deze wagen geen enkel probleem zijn.
Heel veel succes bij de bouw van je boot.
Dankjewel, gaat lukken. Het grappige is dat in enkele posts aangenomen wordt dat ik ermee het wilde water ga opzoeken, hetgeen beslist niet de bedoeling is.