Hallo, onze bermkeuken van de Tago ranger is tijdens de reis los geraakt. De klemmen zijn verbogen en 1kant werkte helemaal niet meer. De reis vervolgd door een spanband te gebruiken. Weer thuis is hij gerepareerd. Er zijn nu rubber klemmen opgezet. Maar deze gaan ook los.
Weet iemand een andere goede oplossing?
Aanpassing door moderator: Ik heb de topic gesplits omdat de vraag specifiek over een merk/ model vouwwagen gaat en niet over techniek in het algemeen
Foto hoe het nu zit?
Ik ben ook benieuwd. Rubber klemmen voor de bermkeuken? Heb je niet gewoon dit soort klemmen:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/923/9ajbI8.jpg) (https://imageshack.com/i/pn9ajbI8j)
Bovenstaande klemmen zitten normaal ook op Tago vouwwagens. Echter bij de eerste series zat er (in ons geval een Tago Setter) links en rechts maar één klem. Tijdens de eerste vakantie zijn wij ook bijna de keuken verloren.
Daarna hebben ze bij ons twee klemmen per kant geplaatst en dat is daarna ook direct doorgevoerd in de serieproductie.
Hier de foto met de nieuwe rubber klemmen. Is niet goed. Maar als een tweede metalen klem wel afdoende is. Moeten ze die er maar op zetten.
Als ze die klem nou zo hoog mogelijk maken. Verleng je arm voor meer kracht. Je ziet de keuken al helemaal wijken.
Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk
Die rubber dingen zijn meer bedoeld om bijv. een motorkap op zijn plaats te houden. Maar niet om een zware keuken aan te hangen. Rubber veert en kunnen ook scheuren. Ze zijn ook niet makkelijk te spannen, je moet hard trekken. Die stalen zouden gewoon goed moeten zijn. Ik zou zoeken voor zwaardere en ze hoog mogelijk bevestigen. Hoeveel gewicht heb je eigenlijk in je keuken? dat kan ook mee spelen in het verbuigen van de spanners.
Zowel de rubberen (die ook nog eens verkeerd zitten) en de originele, zijn niet geschikt voor dit doel. Je moet een uitvoering hebben zoals op de foto van Kenjo, en dan het liefst zo hoog mogelijk geplaatst zoals gezegd. Deze zijn veel sterker. 1 zou dan genoeg moeten zijn, dit wordt bij diverse merken gedaan.
Dank voor de tips. Karretje gaat dinsdag terug naar de reparateur. Dan moeten er goede opgezet worden.
Het gewicht van de inhoud is zelfs minder dan vorig jaar (Kroatië). Toen zat er nog best veel in ivm dat de kinderen het jaar daarvoor nog mee gingen.
Nu de aantallen gehalveerd (Baskenland) en dan gaan de klemmen los.
Bij de Combi Camp Flexi (afstammeling van de Tago) zit het zoals hierboven genoemd. Bovenaan een grote grendel met nog een extra hulpgrendel eronder. Ik zou het zo proberen na te maken.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170716/f659792ef8b09d758bd1fceb93809f3e.png)
Die dubbele grendel is de doorontwikkeling van de aanpassing die Tago toen voor onze Settler heeft gedaan (samen met nog een aantal modificaties uit onze koker).
Bij Aart Kok, Vouwwagenspecialist en zelfs de Wit kun je de juiste klemmen/hendels krijgen zoals ze tegenwoordig op de combi camp flexi of aart kok kariba/kavango zitten. Familie heeft een Tago en heeft vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Nu dubbele klemmen/hendels en probleem opgelost.
Niet onbelangrijk: in onze combi camp flexi keuken mag ik max 35kg laden.....
35 kg? Nou dat lijkt mij voor mijn settler veel te weinig. Alleen de koelbox met waar inhoud, gasfles, pannen, etc zit je er zo overheen. Ik heb een settler met 4 klemmen. Tot nu toe geen problemen. En de Franse wegen hebben voldoende hobbels kuilen en gaten dus de wagen krijgt het stevig voor z'n kiezen.
Ik heb trouwens ook wel eten goed gevulde keuken nodig om de kogeldruk in de hand te houden.
Citaat van: StanenCarola op juli 16, 2017, 03:41:01 PM
Hier de foto met de nieuwe rubber klemmen. Is niet goed. Maar als een tweede metalen klem wel afdoende is. Moeten ze die er maar op zetten.
Wie heeft deze bloedlinke constructie in elkaar geknutseld??? Rubbers die hier niet voor bedoeld zijn, te laag gemonteerd en dan met aluminium popnageltjes vastgezet op de huid. Ik hou al niet zo van die losse aanhangsels aan voertuigen, maar dit slaat wel alles. Ik zou ook niet op dat ene spanbandje vertrouwen als je hier nog mee moet gaan rijden.
Citaat van: Muisje op juli 16, 2017, 10:33:50 PM
35 kg? Nou dat lijkt mij voor mijn settler veel te weinig. Alleen de koelbox met waar inhoud, gasfles, pannen, etc zit je er zo overheen. Ik heb een settler met 4 klemmen. Tot nu toe geen problemen. En de Franse wegen hebben voldoende hobbels kuilen en gaten dus de wagen krijgt het stevig voor z'n kiezen.
Ik heb trouwens ook wel eten goed gevulde keuken nodig om de kogeldruk in de hand te houden.
Toch heeft Tago ook altijd 35kg aangegeven voor de keuken.
Net even nagekeken in de handleiding van onze Tago Settler : Maximaal gewicht in de keuken 35 kg. !!
En hoe meet/weet je dat? Mijn ervaring is dat mensen niet heel goed zijn in het schatten van maten en gewichten.
Ik zou gaan voor gewoon goede en stevige klemmen. en dat lichte klemmetje voegt niks toe als de grote het begeeft.
Dat kleintje zit er waarschijnlijk op om hem aan de onderkant niet te laten verschuiven, maar zal inderdaad niet bijdragen aan het maximum gewicht wat je kunt houden.
Citaat van: sanderv op juli 17, 2017, 09:32:03 AM
En hoe meet/weet je dat? Mijn ervaring is dat mensen niet heel goed zijn in het schatten van maten en gewichten.
Het gewicht loopt inderdaad snel op. Eigenlijk zou je met een weegschaaltje alles moeten wegen dat je in de keuken stopt en dan bij elkaar optellen. Een goed gevulde koelbox zit al snel op 20kg en een volle 907 gasfles is 6,5kg. Dan blijft er nog maar een kleine 9kg over voor de kopjes/borden/bestek/etenswaren etc.
Met een keukenweegschaal kun je de kleine spulletjes wegen, vaak gaan die dingen tot een kilo of 5, zwaardere zaken gaan goed met een personenweegschaal. Om een beetje nauwkeurig te meten met een personenweegschaal kun je jezelf het beste meewegen, 1x met en 1x zonder de spullen. Het verschil is dan het gewicht.
Citaat van: Drikusniet op juli 17, 2017, 10:12:41 AM
Dat kleintje zit er waarschijnlijk op om hem aan de onderkant niet te laten verschuiven, maar zal inderdaad niet bijdragen aan het maximum gewicht wat je kunt houden.
De Jamet keukens zitten met 1 klem aan iedere zijde vast. Nooit iets verbogen had. Maar die hebben wel op de steun voor de keuken een rubber nok zodat de keuken niet kan verschuiven.
Bij Gerjak staat de keuken op steuntjes met een rubber dop.
Het probleem met de enkele klein bij Gerjak was dat de klem sterk genoeg was in de lengterichting maar omdat de keuken toch altijd iets beweegt kwam er ook een hoge kracht schuin naar beneden waardoor de schroefdraad van de klem afbrak. Nadat er twee klemmen opgezet waren was het probleem verholpen.
Dat was wel een enorm sterk punt van Gerjak, direct contact met de fabrikant en een bedrijf dat echt wilde verbeteren en ook wat deed met terugkoppeling van klanten. Zo jammer dat ze niet meer bestaan.
Citaat van: PenH op juli 17, 2017, 10:21:25 AM
Het gewicht loopt inderdaad snel op. Eigenlijk zou je met een weegschaaltje alles moeten wegen dat je in de keuken stopt en dan bij elkaar optellen. Een goed gevulde koelbox zit al snel op 20kg en een volle 907 gasfles is 6,5kg. Dan blijft er nog maar een kleine 9kg over voor de kopjes/borden/bestek/etenswaren etc.
Met een keukenweegschaal kun je de kleine spulletjes wegen, vaak gaan die dingen tot een kilo of 5, zwaardere zaken gaan goed met een personenweegschaal. Om een beetje nauwkeurig te meten met een personenweegschaal kun je jezelf het beste meewegen, 1x met en 1x zonder de spullen. Het verschil is dan het gewicht.
Maar ik vrees dat de (kloppende) theorie en de (hardnekkige) praktijk hier uiteen lopen...
Citaat van: KenJo op juli 16, 2017, 09:01:35 AM
Ik ben ook benieuwd. Rubber klemmen voor de bermkeuken? Heb je niet gewoon dit soort klemmen:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/923/9ajbI8.jpg) (https://imageshack.com/i/pn9ajbI8j)
Bij ons is vorig jaar ook een klem losgeraakt. We hebben een tago settler. Nieuwe klemmen gekocht en nu aan beide kanten een extra klem bevestigd zodat er 2 aan elke kant zitten. Nu is het heel stevig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Citaat van: Drikusniet op juli 17, 2017, 10:12:41 AM
Dat kleintje zit er waarschijnlijk op om hem aan de onderkant niet te laten verschuiven, maar zal inderdaad niet bijdragen aan het maximum gewicht wat je kunt houden.
Schuiven kan niet volgens mij doordat de steuntjes ver naar buiten staan. Wat wel kan is omhoog bewegen bij heftige hobbels en kuilen in de weg. De verticale kracht wordt dan verdeeld over vier klemmen. Ik ga er na de zomer aan de linkerzijde een klem bijzetten op het kokerprofiel aan de bovenzijde. De hefboom wordt dan een stuk groter. Bij mij zitten de zware dingen aan de linkerzijde.
(http://i171.photobucket.com/albums/u311/rode_t4/Mobile%20Uploads/20170717_191728_zpspvopich1.jpg) (http://s171.photobucket.com/user/rode_t4/media/Mobile%20Uploads/20170717_191728_zpspvopich1.jpg.html)
Maar ik zal de boel ook eens controleren qua gewicht. Moet nu maar even goed gaan. Ik ben al op vakantie en heb al meer dan 1500 km gereden ook 120 km/h. Dat gaat prima met de settler. Heerlijke kar achter de auto.
Citaat van: susanne op juli 17, 2017, 06:23:36 PM
Bij ons is vorig jaar ook een klem losgeraakt. We hebben een tago settler. Nieuwe klemmen gekocht en nu aan beide kanten een extra klem bevestigd zodat er 2 aan elke kant zitten. Nu is het heel stevig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Daarom heb ik er ook een borgpen inzitten zoals je kan zien. Voorkomen is beter dan genezen
Citaat van: KenJo op juli 17, 2017, 07:22:03 PM
Daarom heb ik er ook een borgpen inzitten zoals je kan zien. Voorkomen is beter dan genezen
Zat bij ons ook maar er was iets afgebroken.... Gelukkig merkten we het op tijd.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk