Goedemorgen. Voor het eerst ga ik met de vouwwagen op pad richting Spanje. En misschien staan mijn vragen over het beladen van een vouwwagen wel ergens, maar ik kon t niet vinden. Op internet zelf wel wat gevonden, maar daar lees ik verschillende antwoorden. Dus bij deze....
- Waar laat ik de gasflessen? (groene en ik neem twee volle mee) Doe ik die in de disselbak of in de bagageruimte van mijn C5 break?
- Hoe kom ik er achter hoeveel kg de vouwwagen beladen mag worden? Het is een Trigano (type weet ik niet) uit 2000.
- Hoeveel moet de kogeldruk zijn? Ik had m laatst op 60kg en dat beviel prima (maar ja, een C5 is wat dat betreft wel makkelijk)
Overigens heb ik een zee van ruimte in de C5.
Met de caravan heb ik al wel veel gereden/ervaring, maar met een vouwwagen is toch net iets anders.
Dank alvast voor de reacties
Ik doe mijn gasfles van 5l in de disselbak.
Niet te gek laden he...
Meestal mag je 200 a 300kg laden das al wel wat he.
Bij mijn raclet villanovatune (made by trigano) is het maximum 40kg kogeldruk.
In spanje, ik vertrek vrydag.
Gasflessen zouden rechtop vervoerd moeten worden, als dat lukt in de disselbak: prima!
Verder (net als bij de caravan) zorgen dat het gewicht goed is verdeeld over de gehele laadruimte, en dat zware zaken boven de as (zoveel mogelijk) liggen. Maximale belasting van de vouwwagen zou op het type-plaatje moeten staan: meestal op/ in de buurt van de dissel.
Kogeldruk zijn hele boeken over geschreven lijkt het wel: als 60 kg prima aanvoelt lijkt me dat geen probleem. In de documentatie van de auto staat de maximale kogeldruk: is die joger dan de 60 kg die lekker rijdt dan zit je goed.
Veel plezier in Spanje!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij doen de gasflessen in de auto. Staan buiten vakanties om thuis op zolder omdat ze niet in de klapper in de stalling mogen. En klapper zit vol met andere (voornamelijk platte) spullen en de kussens van de bankjes.
Wij doen de gasflessen ook altijd in de vouwwagen en niet in de auto. Achterliggende gedachte is stel dat er onderweg wat mis mocht gaan dan hebben we in ieder geval geen gasflessen in de auto.
Bij mijn citroen picasso mag de kogeldruk 75 kilo zijn, even wegen met een balkje en een weegschaal onder de koppeling
Citaat van: edwin1234 op augustus 03, 2017, 06:56:19 AM
Bij mijn citroen picasso mag de kogeldruk 75 kilo zijn, even wegen met een balkje en een weegschaal onder de koppeling
Maar het is een vouwwagen van max. 750 kg, dus max. 50 kg kogeldruk. Officieel dan. :)
Bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Citaat van: michield op augustus 03, 2017, 01:27:53 PM
Maar het is een vouwwagen van max. 750 kg, dus max. 50 kg kogeldruk. Officieel dan. :)
Bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
50kg kogeldruk, die is wel nieuw voor me......
Citaat van: michield op augustus 03, 2017, 01:27:53 PM
Maar het is een vouwwagen van max. 750 kg, dus max. 50 kg kogeldruk. Officieel dan. :)
Bron: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
dit is voor mijn ook nieuw, hebben toch echt met een kogeldruk van 70 gereden :?
Is al een keer eerder voorbij gekomen ik wist het ook niet hoor. Meer zal geen probleem zijn immers met een caravan ga je ook over de 50 kilo heen. Is gewoon een regel die er is. Maar denk niet dat ze snel de kogeldruk meten bij controle zullen ze de aslast meten gok.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Citaat van: xray op augustus 13, 2017, 05:02:12 PM
Is al een keer eerder voorbij gekomen ik wist het ook niet hoor. Meer zal geen probleem zijn immers met een caravan ga je ook over de 50 kilo heen. Is gewoon een regel die er is. Maar denk niet dat ze snel de kogeldruk meten bij controle zullen ze de aslast meten gok.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Een caravan is boven de 750kg en dan geldt een andere regel.
Maar goed, ik zit meestal ook echt tegen/net over de 50kg.
Citaat van: Jeroenk op augustus 02, 2017, 09:24:34 PM
Wij doen de gasflessen ook altijd in de vouwwagen en niet in de auto. Achterliggende gedachte is stel dat er onderweg wat mis mocht gaan dan hebben we in ieder geval geen gasflessen in de auto.
Ik zou de gasflessen in de schuur zetten. Als er brand uitbreekt dan heeft de brandweer niet het benul dat er op zolder gasflessen staan en in een schuur wordt er wel rekening mee gehouden
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
De kogeldruk ligt aan de auto. Sommige auto's mogen maximaal 50 kg kogeldruk, andere 75.
Volgens mij moet de kogeldruk i.i.g. niet te laag zijn. bij max 75 zou ik hem rond de 65-70 houden.
Een te lage kogeldruk zorgt voor een zenuwachtige aanhanger
Kogeldruk ligt óók aan de aanhanger. Tot 750kg is het gewoon max. 50kg kogeldruk.
Daarboven minimaal 1% van het maximumgewicht van de aanhanger.