De topic titel zegt alles al. Bij onze aart kok Kariba ontstaat tijdens het tijden een luchtbel onder het zeil. Hoe kunnen we dat voorkomen?
Mijn ouders hebben dat ook met hun HK Cocoon en lossen dat eenvoudig op door een spin over de top heen te spannen die aan het frame vast zit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niet, .... door het rijden ontstaat er een soort vacuüm boven het zeil waardoor dit omhoog wordt getrokken; spin er overheen dus, voor het geval e.e.a. niet wenselijk is.
Citaat van: Jappiow op augustus 29, 2017, 09:25:22 PM
Mijn ouders hebben dat ook met hun HK Cocoon en lossen dat eenvoudig op door een spin over de top heen te spannen die aan het frame vast zit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat zal best een grote spin zijn..
Waar is die te koop?
Klinkt als een goede optie namelijk
Hebben wij ook. Aan de voorkant zit een bolling, achterop zit het zeil juist straks over de vouwwagen heen.
Als we meer onder het dekzeil stoppen is dat effect kleiner (geen of minder bolling).
Het is bij ons niet zo erg dat ik het tegen zou willen gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: GuVer op augustus 29, 2017, 11:03:58 PM
Dat zal best een grote spin zijn..
Waar is die te koop?
Klinkt als een goede optie namelijk
Het zou zo maar deze kunnen zijn: https://www.winparts.nl/bagage-transport/aanhangernet/c1060/elastisch-bagagenet-1-5m-x-1-95m/p349291.html
Als je wilt kan ik de maten nog wel even navragen.
Citaat van: Jappiow op augustus 29, 2017, 11:17:19 PM
Als je wilt kan ik de maten nog wel even navragen.
Graag :)106] heel toevallig gaf Google me namelijk dezelfde suggestie
Wij hebben op de dissel fietsen staan, Cocoon aero, dekzeil is een extended top. In de top zitten de onderkleden voor luifel en grondzeil. Niks bolt niets klappert, fietsen breken de wind
Mobiele reactie via Tapatalk
Bij onze eerste vouwwagen Camplet werd een grote witte spin geleverd om het twee persoons matras in het deksel op zijn plek te houden tijdens het inklappen. Deze was ook los te koop, heb ik bij Erica (nu vouwwagenzaak) in Zeist gezien. Dus een dealer van Camplet heeft hem zeker. En wellicht hebben andere wagens met het 1-2-3 systeem ook zoiets. Maar misschien dat een bagagenet zoals nu bij aanhangers verplicht is beter werkt.
gewoon 2 stukken elastiek kopen bij de kampeerboer. Kost niet veel. 2 lussen op de juiste maat er aan maken en vasthaken op dezelfde plaats als het elastiek van je dekzeil zit. Simpel en goedkoop. Zo hadden wij het ook bij onze Jametic. Wel beetje dik elastiek nemen. De Cocoon had er amper last van omdat er meer onder het dekzeil werd gestopt.
Het beste effect krijg je zoals Sanneman aangeeft: zo veel mogelijk de ruimte ònder het zeil opvullen met bagage. Dat scheelt echt wonderbaarlijk!
Citaat van: NielsP op augustus 30, 2017, 10:08:56 AM
Het beste effect krijg je zoals Sanneman aangeeft: zo veel mogelijk de ruimte ònder het zeil opvullen met bagage. Dat scheelt echt wonderbaarlijk!
En dat wil ik liever niet, zo min mogelijk bovenop zodat het klappen snel gaat. Hoe meer bovenop de meer eraf gehaald moet worden. Tafel, stoelen, tenttapijt en vloerkleed vind ik voor bovenop meer dan genoeg.
Ik waardeer al het meedenken enorm :)106]
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Citaat van: GuVer op augustus 30, 2017, 09:45:10 PM
En dat wil ik liever niet, zo min mogelijk bovenop zodat het klappen snel gaat. Hoe meer bovenop de meer eraf gehaald moet worden. Tafel, stoelen, tenttapijt en vloerkleed vind ik voor bovenop meer dan genoeg.
Dan wordt het inderdaad werken met spinnen, spanbanden of elastieken ;-) Je vraag was 'hoe voorkom ik het?' en dit was daarvoor de best werkende methode, de andere methodes werken alleen de al ontstane luchtbel terug zeg maar I:
@NielsP, je hebt helemaal gelijk. Betere formulering was geweest. Hoe verhelp je een luchtbel :)23]
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
En feitelijk is het geen luchtbel. :)
Het is inderdaad de rijwind die het zeil omhoog zuigt. Wordt de wagen daar ook lichter van? Dat scheelt trekkracht en brandstof :)1]
Citaat van: sanneman op augustus 29, 2017, 11:06:45 PM
Hebben wij ook. Aan de voorkant zit een bolling, achterop zit het zeil juist straks over de vouwwagen heen.
Als we meer onder het dekzeil stoppen is dat effect kleiner (geen of minder bolling).
Het is bij ons niet zo erg dat ik het tegen zou willen gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door de spoiler achterop onze Mondeo hebben wij de bolling juist aan de achterkant. Het heeft dus ook met de vorm van het trekkend voertuig te maken.
Maar zoals gezegd, onder het zeil opvullen scheelt al een hoop al moet ik zeggen dat de bolling er bij ons nooit helemaal uitgaat.