Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Combi-camp => vouwwagenmerken informatie => Projecten => Topic gestart door: CEO op mei 11, 2018, 05:15:28 PM

Titel: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 11, 2018, 05:15:28 PM
 In november 2016 hebben we een nieuwe Combi Camp Country aangeschaft. Hoewel we dit een mooie en praktische vinden, vonden we toch nog ruimte voor verbetering. Het is inmiddels een aardig lijstje geworden, hoogste tijd om te delen.

Niet alles staat op de foto, niet altijd weten we exact wat de onderdelen ook alweer zijn. Maar wil je meer weten: vragen staat vrij!

Disclaimer:  de aanpassingen zijn in beginsel voor ons zelf, wij vinden het mooi en/of praktisch. Maar dat is een mening en die kan per persoon verschillen. De wijzigingen in dit topic zijn, behalve om typefouten te corrigeren, ook om het vollediger te maken: foto' s toevoegen etc.. Ook blijkt het wat ingewikkeld om op een tablet foto's te draaien. Excuses daarvoor.

Wat hebben we laten doen/gedaan:
1. 230V laten inbouwen (bij aflevering door de Vouwwagenspecialist). De module bestaat uit een inlet, een zekering en 3 wandcontactdozen (WCD's) onder het linker ladeblokje, een dubbele WCD onder het bed aan de voetenzijde (is bij ons aan de disselbak kant).
2. Kraan op omvormer (bij aflevering door de Vouwwagenspecialist).
3. Mee-inklappende kapstok aan horizontale stang van wagentent aan disselbakzijde (de vlinderstang). Dit is een tamelijk dikke stang, daarom hebben we de naad van het pees-gedeelte van de kapstok losgetornd, zodat de klittenbandsluiting precies om de stok past. Het zijn 2 van die kapstokjes, verbonden met een stukje dubbezijdig klittenband.
4. Permanente verlichting in de wagentent. Een Isabella lamp aan de middenbuis geklemd. Draden met tie-wraps vastgezet. De bediening vastgemaakt aan het onderdeel van het bedframe, daar waar de ritsen van de slaapcabine samenkomen. Het fijne van dit licht is dat het slank is (blijft zitten met inklappen) en dimbaar: 's-nachts zetje de lamp op zijn zachtst. Bij aanklikken gaat de lamp heel zacht branden.
5. WCD in keuken. Met dubbelzijdig tape gemonteerd, een 3-weg WCD met 2 USB-poorten. Hier kunnen de waterkoker, Nespresso en de melkschuimer worden ingeprikt.
De eerste foto: aanzicht op het linkerladeblok.
De tweede foto: een kijkje in het tweede ladeblok. De grote witte stekker is van het WCD blokje, de platte witte van de omvormer. De zwarte stekker van de WCD in de wagenbak en de nog niet genoemde stekker van de koelkast.
De derde foto:  in gebruik.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 11, 2018, 05:38:56 PM
6. Ladebodem robuuster gemaakt. De nieten waarmee de bestekladebodem vastzit, trillen los. Gevolg: de lade kan niet of slecht uitgetrokken worden. Met behulp van schroeven opgelost.
Op de eerste foto de onderzijde van de besteklade.
De tweede foto laat de lege bestelade zien.
De derd foto laat de redelijk forse hoeveelheid bestek in de lade zien.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 11, 2018, 05:55:35 PM
7. Lade voor grote gat onder wasbak gemaakt.
Met behulp van een ikea-lade en een zelfgemaakt frontje. Vorig jaar gemaakt met een meranti-front, om te kijken of het zou werken. Werkte prima! Dus dit weekend een berken-front gemaakt. De exacte kleur van de CC-lades is het niet, maar wat mij betreft close enough.
De lade ligt op 105% uittrekbare geleiders van de Hornbach. Een frame van hout vastgezet door pop-nagels te vervangen door schroeven en daarop de ladegeleiders gemonteerd. Ik heb geprobeerd om een soortgelijke passing te krijgen als de lades hebben. Die hebben best veel ruimte rondom. Wat ik het lastigste vond waren het gebrek aan referentie-vlakken en het boren en schroeven in een gloed-nieuwe wagen.

De lade heeft een heel lage achterzijde, zodat de niet-onaanzienlijke ruimte onder de lade goed bereikbaar is.

Het resultaat:
Foto 1: Aanzicht
Foto 2: De open lade
Foto 3: Zicht op de lage achterzijde en de onderliggende bergruimte
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 11, 2018, 06:02:19 PM
Wordt aangevuld met de andere aanpassingen.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: G.Suelmann op mei 11, 2018, 06:52:46 PM
Wow...netjes hoor. Complimenten. WW WW WW

Zijn zelf ook op zoek naar een oplossing voor "het grote gat" en dit is wel een hele mooie.
Was de Ikea lade direct passend of heb je daar iets aan moeten doen?
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 11, 2018, 07:39:42 PM
We hebben gezocht naar een lade die alleen uit (hout-achtig) plaatmateriaal was opgebouwd. Zowel in de breedte als in de diepte heb ik hem moeten aanpassen.
Helaas weet ik niet meer welke lade ik heb gekozen: ik liep er in de winkel tegenaan... maar ik ben nog aan het zoeken.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 11, 2018, 07:46:56 PM
8. Afvoer verlegd. Standaard zit deze onder de wasbak, achter een tochtschort. Nu loost eea achter het achterwiel. De originele slang door de achterwand naar achteren gebracht door er een gat in te maken. Wederom met behulp van de makers van de platte paketten: een Fixa gereedschapssetje (art. Nr. 285.121.00) en daarmee kan je eenvoudig een perfect 35 mm gat maken in de achterwand. Vanaf daar met 32 mm buis en wat 45° bochten de afvoer afgemaakt.
Onderweg gebeugeld, met een beugel flash m8 (https://www.nkineede.nl/catalogus/beugel-flash-m8-aansluitmoer-met-epdm-inlage/product_9384B).
Een ontstoppingsstuk aan het eind: nu kan er een dop op gedraaid, zodat er tijdens het rijden geen viezigheid in de leiding (opgestuwd door de rijwind misschien wel tot in de keuken) kan komen. Ik heb een metalen lange slangenklem gebruikt om het laatste stukje aan het wagenframe te bevestigen.

Ik heb een rechthoekige emmer gebruikt als afvalwateropvang. Die is ongeveer even groot als de schoonwatertank. De praktijk leert dat wij iedere tweede keer water halen, e.e.a. moeten legen. Meestal doen we het dagelijks even. De emmer is overigens een witsel-emmer van de Hornbach.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: RenH op mei 11, 2018, 08:13:43 PM
Citaat van: CEO op mei 11, 2018, 05:55:35 PM
7. Lade voor grote gat onder wasbak gemaakt.
Met behulp van een ikea-lade en een zelfgemaakt frontje. Vorig jaar gemaakt met een meranti-front, om te kijken of het zou werken. Werkte prima! Dus dit weekend een berken-front gemaakt. De exacte kleur van de CC-lades is het niet, maar wat mij betreft close enough.
De lade ligt op 105% uittrekbare geleiders van de Hornbach. Een frame van hout vastgezet door pop-nagels te vervangen door schroeven en daarop de ladegeleiders gemonteerd. Ik heb geprobeerd om een soortgelijke passing te krijgen als de lades hebben. Die hebben best veel ruimte rondom. Wat ik het lastigste vond waren het gebrek aan referentie-vlakken en het boren en schroeven in een gloed-nieuwe wagen.

De lade heeft een heel lage achterzijde, zodat de niet-onaanzienlijke ruimte onder de lade goed bereikbaar is.

Het resultaat:
Foto 1: Aanzicht
Foto 2: De open lade
Foto 3: Zicht op de lage achterzijde en de onderliggende bergruimte
Heel mooi gemaakt. Complimenten!
Ik heb bij ons alleen gekozen er een klepkast van te maken. Dan kunnen er grotere dingen in zoals koffieapparaat e.d.
En bij de valley staat de gasfles er in..
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Caroline S op mei 12, 2018, 12:10:02 AM
Weer een leuk topic om te lezen / bekijken, mooi!

Heb je de stekker van nr. 4 dan in je wcd bij het voeteneind? En de schakelaar dus halverwege aan het bedframe. Ben wel benieuwd hoe die verlichting eruit ziet...

Nr 6 vind ik een goede, nu schuiven de messen of platte einden steeds onder de vakverdeling door. En die anti-slip erin is ook beter!

Nr 7 is prachtig!
Hoeveel gewicht zouden de rails en lade zijn?

O ja, heb je nu een stuk isolatie voor CV-leiding op je pannenrek? Tegen het los schiten tijdens het rijden? Slim! Ga ik ook doen. Heb een paar stukken van dat soort isolatie in de dissel liggen voor als er een fiets plat op het imperiaal gaat...

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 12, 2018, 08:45:47 AM
@gewicht: ik heb vurenhout gebruikt uit het zicht. De ladegeleiders wegen wel wat. Ik denk bij elkaar ong. 3 - 4 kg?
Het gewicht zit hem denk ik meer erin dat je twee lagen zooi in de keuken kan stoppen, in en onder de lade.

@buisisolatie: zo heeft de VWS het bij aflevering gedaan. Handigheidje wat goed en prettig werkt. Ook tussen de koelbox zit een stuk in de winterstalling.

@permanente verlichting: ik probeer foto's te maken wanneer we de kar weer eens openklappen.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 12, 2018, 09:08:43 AM
9. Haakjes voor hand-en theedoeken. Zeer eenvoudig: in een bouwmarkt of tuincentrum het goedkoopste rekje voor een kogelBBQ kopen. De onze was minder dan 3 euro. Recht buigen en daarna zorgvuldig de ophanghaakjes op maat buigen. Bekleden met plakvilt en klaar. Soms is een aanpassing simpel, goedkoop én precies wat je wil :J

Foto 1: het eindresultaat
Foto 2: binnenzijde rekje
Foto 3: buitenzijde rekje
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 12, 2018, 02:52:05 PM
10. Soms is iets gewoon handig en toch erg simpel. Het skottel-vel kan je prima aan de waslijn te drogen hangen. Wel is het, ondanks afwassen, toch vaak een vettig ding. Daarom prik ik een bamboe stokje in de dissel, om het skottel-vel te drogen. (De stok komt uit het bamboebos van Arjan zijn camping: Des Alouette in Cognac-la-Forêt, wat ons betreft een aanrader).
De foto's lijken me voor zich te spreken.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Ceel op mei 25, 2018, 04:06:57 PM
Slim gedaan allemaal! Zeker een aantal tips die ik ook ga gebruiken, van isloatiespul tot bamboestokje  O0
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 19, 2018, 12:18:54 PM
11. Een nieuwe aflevering in dit feuilleton...

Voor de vakantie hebben we een aanpassing laten doorvoeren. Laten doen, want heeft te maken met gas, ik vind zelf aan de kar knutselen geweldig, maar veiligheid is me ook wat waard.

De stalling heeft een geweldig mooie aanpassing gedaan. Onze wagen heeft de gasfles in de disselbak staan, met een leiding richting keuken. Onder de keuken zit een verdeelstuk met kranen zodat zowel de koelkist als de kookplaat op gas kunnen werken, maar ook dat daar de druk volledig afgehaald kan worden.

Aan de linkerzijde van de keuken, naast de electra-ingang, is een tweede ingang gemaakt, voor een gasaansluiting. Keurig met snelkoppeling, gaskraan etc. Deze ingang is uitsluitend met een wit deksel leverbaar, maar uit dezelfde serie is de electra-variant wel leverbaar in zwart. Onze stalling heeft een electraklep op de gasinvoer gezet. Blijft alles mooi zwart!

Op de eerste foto het vernieuwde gasverdeelblok. Nu met extra aansluiting voor de externe gasuitvoer.
De gasleiding loopt door een mantelbuis, en is netjes weggewerkt, op de tweede foto hoe eea onder de koelkast zit. Ten overvloede: de koelkast is hier gedemonteerd...

De derde en vierde foto laten het doel van de aanpassing zien: een strak uitziende gasdoorvoer.

Het laatste plaatje betreft de ruimte onder de lades, daar is (natuurlijk) minder van over. We bergen hier altijd de waterkoker op, die hebben we vervangen door een kleiner exemplaar.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 19, 2018, 12:27:18 PM
Allemaal leuk en aardig, maar waar het echt om gaat: werkt het in de praktijk?

Ja. Zie bijgaande plaatjes!

Eerste is de 5 meter gasslang. Beide zijden voorzien van snelkoppeling.

Tweede plaatje onze skottel aangekopeld.

5 meter is voor ons voldoende, maar strikt genomen mogen gasslangen niet langer zijn dan 1 meter. Na gebruik koppelen we eea direct af, om struikelen te voorkomen. De snelkoppelingen blokkeren in niet gekoppelde stand de gastoevoer.
Alle snelkoppelingen zijn bij de stalling met knelling vastgezet. Dat is mooier en levert geen scherpe uiteinden op.

Oh ja, de stalling die dit mogelijk maakte: www.caravanstallingvanvliet.nl (http://www.caravanstallingvanvliet.nl), onder meer bekend van reportages in de kampeer en caravan kampioen.

Voor wat betreft het grillen: de welbekende skottel-vellen gebruikt iedereen in de skottel. Uiteraard hebben wij een op maat geknipt exemplaar op de grill-plaat liggen. We gaan niet op vakantie om ons werk op de hals te halen :N
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Theu op augustus 19, 2018, 07:30:41 PM
Mooi aanpassing hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: SPK op mei 17, 2019, 08:29:43 PM
Wat een mooie aanpassingen! Wij zijn sinds twee weken ook eigenaar van een nieuwe combi camp (country), hopelijk gaan we er veel plezier van beleven!

Ik heb de foto's al een paar keer goed bekeken, maar heb je misschien nog meer foto's van hoe de afvoer nu precies loopt. Ik zag dat je 'm recht naar achteren hebt gebracht door een gat (komt hier nog vocht doorheen tijdens rijden bij regen?) in de achterwand te maken. Hoe gaat de buis vanaf daar verder? En je geeft aan dat je onderweg gebeugeld hebt, hoeveel beugels en waar? Heb je daar misschien ook foto's van? Zijn die beugels dan op het onderstel van de vouwwagen geschroefd?

Ik vind die lade onder de gootsteen ook heel mooi! Ben zelf niet super handig dus dat lijkt me wel een gewaagde aanpassing om mee te beginnen. Weet je nog welke lade je gebruikt hebt en welk frontje? Misschien in de toekomst met wat hulp toch een keer doen, want het ziet er een stuk beter uit dan het standaard gat.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: C5CCV op mei 17, 2019, 08:50:31 PM
Mooi, niet eerder gezien en toevallig precies dezelfde gasaansluiting die ik wil gaan maken als onze nieuwe CCC geleverd is, de 'oude' (2012) is inmiddels verkocht.


Mooie aanpassing allemaal; ik heb nog 2 maanden om te 'broeden' wat ik deze ronde ga doen. In ieder geval weer wat extra inspiratie.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 27, 2019, 07:09:59 PM
Citaat van: SPK op mei 17, 2019, 08:29:43 PM
Wat een mooie aanpassingen! Wij zijn sinds twee weken ook eigenaar van een nieuwe combi camp (country), hopelijk gaan we er veel plezier van beleven!

Ik heb de foto's al een paar keer goed bekeken, maar heb je misschien nog meer foto's van hoe de afvoer nu precies loopt. Ik zag dat je 'm recht naar achteren hebt gebracht door een gat (komt hier nog vocht doorheen tijdens rijden bij regen?) in de achterwand te maken. Hoe gaat de buis vanaf daar verder? En je geeft aan dat je onderweg gebeugeld hebt, hoeveel beugels en waar? Heb je daar misschien ook foto's van? Zijn die beugels dan op het onderstel van de vouwwagen geschroefd?

Ik vind die lade onder de gootsteen ook heel mooi! Ben zelf niet super handig dus dat lijkt me wel een gewaagde aanpassing om mee te beginnen. Weet je nog welke lade je gebruikt hebt en welk frontje? Misschien in de toekomst met wat hulp toch een keer doen, want het ziet er een stuk beter uit dan het standaard gat.

Ik heb voor de afvoer een 40 mm buis gebruikt. Daar de slang ingestopt en met kit (binnenzijde) en duct-tape (buitenzijde, kunnen er geen beesies in).
Gebeugeld door een beugel met rubber ring en schroefdraad door een bestaand gat in de keuken te voeren. Onderaan met klemband (een grote variant van de schroefbare slangenklem) de boel vastgezet. De bocht bestaat uit 2*45 graden, aan het uiteinde een ontstoppingsstukje tegen eventuele zooi die vanaf de weg opspat.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 27, 2019, 07:20:42 PM
Citaat van: Caroline S op mei 12, 2018, 12:10:02 AM
Heb je de stekker van nr. 4 dan in je wcd bij het voeteneind? En de schakelaar dus halverwege aan het bedframe. Ben wel benieuwd.

Net terug uit LDF, waar ik zowaar een paar plaatjes van de verlichting in de wagentent heb gemaakt.

Eerste foto, zijaanzicht van de lamp aan de nok-buis.
Tweede foto: onder iets andere hoek.
Derde foto: de draad met de bijgeleverde klemmen vlak bij de nok, ruim boven de vlinder vastgezet.
Vierde foto: met een tie-wrap aan een bestaand boutje vastgezet, hierdoor kan de vlinder, zonder met het draad in de knoop te komen, op en neer bewegen met klappen.
De vijfde foto laat de stekker zien. Neem je ooit de optie stroom, laat een zo groot mogelijk stekkerblok monteren! (Wij gebruiken 2 stekkers voor de electrische deken, 1 voor de lamp, 2 voor de blijkbaar nodige opladers.)
Zesde foto: met zefklevend tape gemonteerde schakelaar. Draad met tie-wraps in de sleuf van het frame weggestopt.

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 27, 2019, 10:56:47 PM
Wij gebruiken een tarp en hebben geen bijpassende luifel. Is lekker flexibel. Om de tarp wel als luifel te gebruiken, doen we een oog over een hoekpunt. Het andere oog zetten we met een elastiek vast aan de andere hoekpunt.
De punt van de petluifelstok zou nu in de tarp prikken. Daarvoor heb ik een golfbal (12 voor een paar euro te koop bij Decathlon) ingeboort.

Ik denk dat de foto's voor zich spreken.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 28, 2019, 06:32:22 PM
Onze kar heeft aan de wagenbak twee raamafdichtingen die je met een glasfiber stokje kunt uitzetten. Die stokjes kan je mee invouwen, maar dat vinden wij noet handig. Dus de stokjes in de disselbak gedaan vorig jaar. Maar dat werd zoeken, want ze waren naar onder gezakt. Hetzelfde was gebeurd met het bamboe stokje wat we voor de skottel-vellen gebruiken.

Daarom twee klittenbandjes (stukjes velcro) met een popnagel in het verstevigingsprofiel in de disselbak vastgezet. Kunnen we de stokjes en de bezemsteel vastzetten, zie de bijgaande foto's:
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Nirak op augustus 28, 2019, 06:53:20 PM
Citaat van: CEO op augustus 28, 2019, 06:32:22 PM

Daarom twee klittenbandjes (stukjes velcro) met een popnagel in het verstevigingsprofiel in de disselbak vastgezet. Kunnen we de stokjes en de bezemsteel vastzetten, zie de bijgaande foto's:

Goed idee, popnagels hebben we niet, maar wel dubbelzijdig breed klitteband, zou ook moeten werken!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op maart 22, 2021, 11:21:28 AM
The never ending story continues....

Tijdens het afgelopen onderhoud bij de Vouwwagenspecialist in Boxtel hebben we, naast onderhoud en een schade-reparatie, ook een deur van horrengaas in onze slaapcabine laten plaatsen.

Tijdens de erg warme nachten geeft dit hopelijk iets meer verkoeling dan alleen de ventilatieluikjes aan de raam-zijde.

Ook heeft de VWS stoppertjes geplaatst om de vlinderstang tegen te houden. OP nieuwere modellen wordt dit standaard gedaan, op verzoek ook (tijdens een beurt geheel gratis) in oudere modellen.

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: winnieandbuzz op maart 22, 2021, 05:48:46 PM
Dat is netjes dat horrengaas. Heb ik eigenlijk niet opgelet of dat erin zit bij onze nieuwe CCCX. Ben je hem lang kwijt om het horrengaas te laten plaatsen?
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: KampeerFan op maart 22, 2021, 11:19:22 PM
Netjes! Fijn ook dat je niet meer opgevreten word door de muggen.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op maart 23, 2021, 08:26:18 AM
Wij hebben dat tijdens een beurt laten doen. We hebben ter plekke (daar hebben ze gelukkig ruimte voor bij de Vouwwagenspecialist) de kar opgezet en de tent er uitgehaald. Ik denk dat de hele beurt, inclusief het aanpassen van de binnentent een halve dag heeft gekost.

Nu maar hopen dat we het van de zomer flink nodig hebben in het warme zuiden!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Marcel op maart 25, 2021, 04:49:03 PM
Oke, koop geen combi camp, want die is niet af . . . . .  >:(
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: winnieandbuzz op maart 25, 2021, 05:43:53 PM
Citaat van: Marcel op maart 25, 2021, 04:49:03 PM
Oke, koop geen combi camp, want die is niet af . . . . .  >:(
Kom je nu mee, heb er net eentje besteld  :)
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Theu op maart 25, 2021, 07:11:55 PM
In mijn beleving is geen enkele vouwwagen (en waarschijnlijk ook caravans en campers) af.
Dit om de simpele reden dat iedereen zijn of haar eigen wens heeft en altijd een compromis zal sluiten. En misschien het zelf zal aanpakken om het wel af te maken.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: winnieandbuzz op maart 25, 2021, 07:19:57 PM
Citaat van: Theu op maart 25, 2021, 07:11:55 PM
In mijn beleving is geen enkele vouwwagen (en waarschijnlijk ook caravans en campers) af. 
Daar sluit ik mij bij aan. Het eigen maken van de vouwwagen is misschien nog wel leuker dan de aankoop!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op maart 26, 2021, 08:11:13 AM
Inderdaad. We hebben iets gekocht waar we blij van worden en dat maken we zoveel mogelijk naar ons zin.
We merken dat het kamperen blijft veranderen: inmiddels gaan er langzamerhand minder kinderen mee en dus wijzigt de behoefte weer wat. Ik moet er niet aan denken om niets te doen te hebben!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: martijn82 op maart 27, 2021, 10:15:18 AM
Wij hebben een vouwwagen gekocht die gelijk naar onze zin is en nog steeds. Geen aanpassingen gedaan. O ja wel op een ding na maar was meer voor de veiligheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: winnieandbuzz op maart 27, 2021, 10:23:49 AM
Citaat van: martijnmarleen op maart 27, 2021, 10:15:18 AM
O ja wel op een ding na maar was meer voor de veiligheid.

Tsja, nu wil ik/willen wij natuurlijk weten wat dat ene ding is?!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: martijn82 op maart 27, 2021, 10:43:46 AM
Citaat van: winnieandbuzz op maart 27, 2021, 10:23:49 AM
Tsja, nu wil ik/willen wij natuurlijk weten wat dat ene ding is?!
Bij onze Roadmaster hebben we op de wielkuipen binnen tapijt gelegt dat als je uit de slaapcabine stapt niet uitglijd en niet te koud aan je voeten is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: muis op maart 27, 2021, 04:00:40 PM
Gaan we nu terug naar dit projecttopic, de CC van CEO :J

Verder mag iedereen voor zijn vouwwagen een projecttopic maken natuurlijk :J
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 22, 2021, 09:03:38 AM
Weer een nieuwe aflevering in dit feuilleton. We zijn 3 weken naar La Douce France geweest. Weer een heerlijk vakantiegevoel, én we hebben weer wat te klussen!

Allereerst hadden we voor het seizoen het horrengaas in de slaapcabine laten plaatsen:

Citaat van: CEO op maart 22, 2021, 11:21:28 AM
Tijdens het afgelopen onderhoud bij de Vouwwagenspecialist in Boxtel hebben we, naast onderhoud en een schade-reparatie, ook een deur van horrengaas in onze slaapcabine laten plaatsen.

Tijdens de erg warme nachten geeft dit hopelijk iets meer verkoeling dan alleen de ventilatieluikjes aan de raam-zijde.

Nou, dat gaas is top! Niet alleen 's-nachts, maar ook overdags. Je bed kan beter luchten, waardoor het klimaat in de slaap-suite erg aangenaam wordt.

Nu weer echt on-topic: de gasaansluiting hadden we laten maken, qua skottelen werkte dat fantastisch. Maar, het schort onder aan de keuken moesten we iedere keer losmaken. Daarom gaan we nu een gat maken, zodat we het klepje van de gasaansluiting gewoon open kunnen doen. En, ons kennende, zal er kort daarna ook een gat komen voor de elektra...

Op vakantie hebben we het gas-luik gemarkeerd én iets te krap opengeknipt. Vrouwlief gaat het hier netjes afwerken en indien nodig een extra magneetje innaaien, zodat alles mooi blijft zitten. Zodra we aan de slag zijn, volgen er foto's.

(Ik moet er niet aan denken dat de kar ooit af is, dan val ik in een gat...)
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Drikusniet op augustus 22, 2021, 07:40:11 PM


Citaat van: CEO op augustus 22, 2021, 09:03:38 AM
Ik moet er niet aan denken dat de kar ooit af is, dan val ik in een gat...

Dan koop je gewoon een andere, kun je zo weer verder, tenminste dat heb ik gedaan .. :)4]
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op juli 06, 2022, 01:54:48 PM
Weer een aantal kleine aanpassingen gedaan, ditmaal vanwege gewichtsbesparing:

We zijn over op een 5 kg lichtgewicht gasfles, die vulbaar is. (itt het ruilsysteem).
Daarnaast hebben we de stokken van de luifel vervangen voor alu exemplaren. De stalen palen vonden we echt te zwaar. Ook hebben we het aantal palen verminderd: de storm-stok gaat niet meer mee. Is ook een stalen paal. Hiervoor gaan we in geval van nodig een alu-paal voor gebruiken.
De grootste besparing zal wellicht enige vraagtekens opwerpen: maar we hebben het reservewiel verwijderd. We rijden altijd op goede kwaliteit, ruim bemeten banden (qua load- en speedindex). De auto heeft ook geen reservewiel, waarom zouden we er voor de klapkar wel een meezeulen.

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: bernie op juli 06, 2022, 02:59:33 PM
En welke gasfles is het geworden? Ben erg nieuwsgierig omdat ik zelf ook een alternatief zoek
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op juli 06, 2022, 03:11:58 PM
i-light heet deze geloof ik. Ziet er uit als de bekende groene lichtgewicht fles, maar dan met een blauwe kraag. Verkrijgbaar in 5, 7,5 en 10 kg vulling.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 13, 2023, 08:23:53 AM
Citaat van: CEO op mei 12, 2018, 02:52:05 PM
10. Soms is iets gewoon handig en toch erg simpel. Het skottel-vel kan je prima aan de waslijn te drogen hangen. Wel is het, ondanks afwassen, toch vaak een vettig ding. Daarom prik ik een bamboe stokje in de dissel, om het skottel-vel te drogen. (De stok komt uit het bamboebos van Arjan zijn camping: Des Alouette in Cognac-la-Forêt, wat ons betreft een aanrader).
De foto's lijken me voor zich te spreken.

Toch een beetje tegen mijn verwachting in: het bamboe stokje werd bros. Ik dacht altijd dat bamboe daar geen last van had. Daarom hebben we nu een oplossing die iets langer mee zal gaan: Glasvezel en carbon...

Dat lijkt misschien wat over de top maar een kind van vrienden van ons doet aan boogschieten en dit is een afgeschreven pijl :)
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 13, 2023, 08:38:05 AM
Een CCC heeft erg veel clipjes en lusjes, die gedurende het gebruik allemaal hun nut blijken te hebben. Daardoor kampeert iedereen anders met deze wagen.
Wat wij vaak doen is het tentdak opzetten en wel alle wanden erin ritsen. Afhankelijk van het weer, rollen we dan bijvoorbeeld een zij-flap op. De voorwand rollen we eigenlijk altijd op, tenzij de wind erin staat. Omdat, zeker dit jaar met toch wel veel meldingen met extreem weer, ik de tent graag overal op voorbereid wil hebben, heb ik een aantal schroef-haringen voorzien van een musketon. Zo hebben de op te rollen tentdelen wel een ankerpunt, maar kunnen we wel de tent opengooien.
Mocht het weer plotseling omslaan, hoeven we niet in alle haast (en vaak in slecht weer) haringen te slaan.
De schroefharing-met-musketon draai ik tot maaiveldhoogte erin, hierdoor blijft er weiniig gevaarlijks voor je voet over: het is wel gevoelig als je er op gaat staan, maar je haalt niet je voet open. Overigens lopen we altijd op camping-schoeisel (je weet wel, die rubberen met gaatjes :#).
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 13, 2023, 08:42:29 AM
Oh ja, vergeten te vermelden: inmiddels hebben we wel de luifel aangeschaft en ook een deur-luifel. Zijn gewoon standaard, dus geen foto's van gemaakt.

De tarp nemen we nog wel mee, maar in de auto. Voor als we op een plek komen met gebrek aan schaduw.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: bernie op augustus 13, 2023, 09:51:55 AM
Citaat van: CEO op juli 06, 2022, 03:11:58 PM
i-light heet deze geloof ik. Ziet er uit als de bekende groene lichtgewicht fles, maar dan met een blauwe kraag. Verkrijgbaar in 5, 7,5 en 10 kg vulling.

Ik ga zoeken! Volgend jaar moeten we! De huidige lichtgewicht die we nu hebben is uit de roulatie. Het liefst heb ik hem in de keuken, maar daar past volgens mij alleen een 907. En dat wordt mij te duur
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Theu op augustus 14, 2023, 12:06:10 AM
Citaat van: CEO op augustus 13, 2023, 08:38:05 AM
Een CCC heeft erg veel clipjes en lusjes, die gedurende het gebruik allemaal hun nut blijken te hebben. Daardoor kampeert iedereen anders met deze wagen.
Wat wij vaak doen is het tentdak opzetten en wel alle wanden erin ritsen. Afhankelijk van het weer, rollen we dan bijvoorbeeld een zij-flap op. De voorwand rollen we eigenlijk altijd op, tenzij de wind erin staat. Omdat, zeker dit jaar met toch wel veel meldingen met extreem weer, ik de tent graag overal op voorbereid wil hebben, heb ik een aantal schroef-haringen voorzien van een musketon. Zo hebben de op te rollen tentdelen wel een ankerpunt, maar kunnen we wel de tent opengooien.
Mocht het weer plotseling omslaan, hoeven we niet in alle haast (en vaak in slecht weer) haringen te slaan.
De schroefharing-met-musketon draai ik tot maaiveldhoogte erin, hierdoor blijft er weiniig gevaarlijks voor je voet over: het is wel gevoelig als je er op gaat staan, maar je haalt niet je voet open. Overigens lopen we altijd op camping-schoeisel (je weet wel, die rubberen met gaatjes :#).
Dit noem ik nou een top oplossing!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 24, 2024, 08:24:57 AM
Naarmate we langer kamperen met deze (voor ons) top-wagen, worden de aanpassingen relatief gezien steeds kleiner.

Recent de onvolprezen stekker-klem van medeforummer Driezor geplaatst. Dat ding werkt super!!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 24, 2024, 08:30:25 AM
Ook was het weer tijd voor regulier onderhoud: de gasslangen moesten vervangen. Voor de mede CCC-bezitters wellicht herkenbaar: de koelkist kan er wel uit, maar het is even een klusje. De gasslang is dusdanig kort, dat je de koelbox, balancerend op de achterrand van de keuken moet losmaken.
Met demontage is dat niet een heel groot probleem: doorknippen. Oh ja, het helpt om een doek over de achterrand te hangen tegen krassen.

Daarom de stalling gevraagd om de slang iets langer te maken (de slag is nu 66 cm lang). Dan kan ik op een klein tafeltje de koelbox plaatsen, slang monteren, draden aansluiten en wegwerken en daarna de koelbox in de keuken terugplaatsen. De slang is precies lang genoeg om te monteren en kort genoeg dat de slang achter de koelbox past.

Uiteraard is de hele gas-installatie even netjes afgeperst. Een ongeluk met gas kan namelijk je hele dag verpesten.

Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Alex op mei 24, 2024, 09:15:35 AM
Kijk dat zijn de koelkasten die ouderwets lang meegaan.
Beter dan die ik nu in de Holtkamper heb.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: JanJD op mei 24, 2024, 12:08:48 PM
Het probleem met de slechte bereikbaarheid gasaansluitingen voor (de)montage van slangen heb ik opgelost met gaskoppelingen. Met de koppelingen los kan en de koelbox er gemakkelijk uit en ook de slangen gemakkelijk vervangen worden.
Zie ook: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22395.msg293583#msg293583

Tip: Oude slangen kunnen bij kou er zeer lastig van de tule af gaan. Verwarmen door bijvoorbeeld kokend water over het slangdeel over de tule maakt de slang soepel waarna verwijderen makkelijk gaat.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op mei 24, 2024, 12:51:35 PM
Citaat van: Alex op mei 24, 2024, 09:15:35 AM
Kijk dat zijn de koelkasten die ouderwets lang meegaan.
Beter dan die ik nu in de Holtkamper heb.

Zo oud is-ie nog niet: 2016. Maar, deed het vooralsnog prima.
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op augustus 31, 2024, 10:07:48 AM
Zoals de titel al aangeeft... ik moet er niet aan denken dat de kar ooit perfect is. Wederom een kleine verbetering: een waslijn gemaakt.

Op het (voormalig) Combi-Camp forum hebben veel mensen deze gemaakt: aan de disselzijde kan je buizen in het dakframe steken en daar 1 of meer waslijnen aan maken. De meeste mensen hebben iets gemaakt dat er altijd uit moet. Met behulp van bezemstelen, tentstokken en dergelijke. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van 3 of 4 waslijnen: met drie korte stokken erbij een toprecept voor knopen, hoe netjes je ook eea opbergt. Daarnaast: wij reizen meestal nog met zijn tweeën, wat moeten we met 3 of 4 waslijnen.

Met dat in gedachten ben ik naar de Hornbach gegaan en heb 3 alu buizen van 25 mm doorsnede en 1 meter lengte aangeschaft. Daarin draadeindjes voor verstelbare pootjes en passende, RVS ogen.
In de CCC komen de liggers van de voortent uit het dakframe van de wagentent. Echter, dat zijn geen buizen van gelijke lengte: hij verjongt onderweg. Dat geeft aan de disselzijde ruimte. Ik heb de gemaakte buizen zo gemaakt, dat ze minder uitsteken dan de buisklem aan de uiteinden van het frame. Di zorgt dat we bij vertrek de buizen in het frame kunnen laten verdwijnen. Wel moet dan de (enkele) waslijn eraf. Door de waslijn op maat te maken, met een musketon-achtige sluiting en het bovenste oog een stukje open te slijpen, kan de waslijn in een paar seconden worden verwijderd.

Foto 1: Het oog met een stukje ruimte om de draad doorheen te halen.
Foto 2: Een van de buizen aan de zijde van de wagen.
Foto 3: Detail van de musketon-achtige sluiting. Het hoeft niet veel te dragen, wel alles in RVS uitgevoerd.
Foto 4: De waslijn in actie (een overzicht foto is lastig op de plek waar we nu staan)
Foto 5: De ingeschoven waslijn-buis.

 
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: FrankAndrea op augustus 31, 2024, 11:25:48 AM
Handig!! :J
Het is inderdaad leuk om telkens weer wat te kunnen optimaliseren. In een eerder bericht noemde ik dat klooien en prutsen. En dat heeft hier géén negatieve lading. :>
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: FriedelP op augustus 31, 2024, 09:09:36 PM
Goed gevonden!
Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: Jon op september 01, 2024, 12:32:14 AM
Wij hadden dat ook op onze CCC, 4 lijnen, buis doorgeboord en de lijnen er doorheen gehaald en geknoopt. Door één buis te draien en vast te zetten stond het geheel altijd superstrak. Bij opbreken, één buis eruit en met een rollende beweging tot de andere buis, nog nooit hoeven te ontwarren.


Titel: Re: Nooit helemaal klaar
Bericht door: CEO op september 01, 2024, 10:24:15 AM
Citaat van: FriedelP op augustus 31, 2024, 09:09:36 PM
Goed gevonden!

Niet zelf bedacht, wel zelf uitgevoerd naar onze smaak en behoefte. De credits voor het bedenken liggen elders;o)

Citaat van: Jon op september 01, 2024, 12:32:14 AM
Wij hadden dat ook op onze CCC, 4 lijnen, buis doorgeboord en de lijnen er doorheen gehaald en geknoopt. Door één buis te draien en vast te zetten stond het geheel altijd superstrak. Bij opbreken, één buis eruit en met een rollende beweging tot de andere buis, nog nooit hoeven te ontwarren.

Ja, dat werkt ook idd., niet aan gedacht. 4 Lijnen zou voor ons wel behoorlijk overkill zijn.