Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Aart Kok => Topic gestart door: Miirjam met Livingstone op juni 11, 2018, 04:29:28 PM

Titel: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: Miirjam met Livingstone op juni 11, 2018, 04:29:28 PM
Onder onze 'nieuwe' auto gaan we een trekhaak laten monteren. We hebben nu al een 13-polige aansluiting, maar ik heb geen idee of ik ook een constante voeding en een geschakelde voeding nodig heb. Dat wil de garage uiteraard wel weten. We hebben een Livingstone gamedrive. Een telefoontje naar Aart Kok leverde alleen de mededeling "Zegt u maar dat het een Jaeger-aansluiting is, dan weten ze genoeg" op. Helaas, dat was niet genoeg... Wie weet het juiste antwoord wel? Het koelkastje uit de keuken kan via een 12-voltplug worden aangesloten.
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: OhPeeCee op juni 11, 2018, 04:45:59 PM
Geschakelde voeding, op deze manier stopt de voeding naar de 12v als de sleutel uit het kontakt wordt gehaald, of als je start knopt hebt en je zet de ontsteking uit.


Mobiele reactie via Tapatalk
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: Miirjam met Livingstone op juni 11, 2018, 04:52:04 PM
Dat klinkt alvast heel handig: geen lege accu na een pauze. Is de constante voeding sowieso nodig?
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: OhPeeCee op juni 11, 2018, 05:35:12 PM
Ja, anders gebeurt er niets op je 12v aansluiting.
De rest is allemaal geschakeld voor verlichting en dat soort spul. Deze 12v is ook apart gezekerd in de auto


Mobiele reactie via Tapatalk
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: Avec op juni 11, 2018, 05:49:41 PM
Normaal gesproken gebruik je de constante voeding voor een lampje of pompje in de cara-dinges als je ergens pauze hebt en staat de koelkast op de geschakelde zodat hij de accu niet leeg trekt.
In de klapper heb je ze in principe niet nodig, maar laat ze gewoon allebei aanleggen dan ligt het er maar. Ook handig voor als je hem ooit weer wilt verkopen. Volgens de DIN standaard hoort het ook aangesloten te zijn, dus het hoort er eigenlijk gewoon bij.
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: Miirjam met Livingstone op juni 11, 2018, 06:27:49 PM
Helder, dank! Apart dat het bedrijf de bedrading voorde constante voeding etc. extra in rekening brengt (75 euro) als het er eigenlijk bij hoort.
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: CEO op juni 11, 2018, 06:28:01 PM
Ik zou juist geen constante draad aan laten leggen. Deze werkt vaak kostenverhogend èn je loopt het risicodat iets je accu ooit legtrekt. Al is het maar een verkeerd bedrade fietsendrager...

Wat er niet is kan ook geen storing geven.
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: Avec op juni 12, 2018, 11:30:41 AM
Vaak moeten voor de stroomdraden extra kabels getrokken worden en in sommige gevallen zelfs installaties aangepast worden en aangemeld in de computer van de auto. De meeste stekkers zijn nog steeds 7-polig en zit geen voeding op, vandaar dat het als "extra" gezien wordt. Installatiebedrijven geven de keuze voor het wel of niet aanleggen zodat de kosten gedrukt kunnen worden. Als je het zo bekijkt is de keuze dus een extra service.

Voor het leegtrekken van de accu door verkeerde bedrading van wat erop aangesloten wordt kun je de schuld niet bij de voeding leggen. Dan moet je maar zorgen dat de bedrading goed is. Als je ooit iets wilt trekken wat de voeding nodig heeft, ben je blij dat het er ligt. Achteraf laten aanleggen is nog duurder.
Titel: Re: Trekhaak laten monteren: constante en geschakelde voeding nodig?
Bericht door: OhPeeCee op juni 12, 2018, 02:48:36 PM
Tegenwoordig is er geen kabelboom meer nodig. Veel wordt geregeld door de cambus en de nodige computers. Maar voor alles geld dat de aarding en de beveiliging voor overbelasting, de zekering dus, erin moet zitten


Mobiele reactie via Tapatalk