Wij hebben een dometic rc 1600 koelbox. Zou ik deze op een (laptop) powerbank kunnen aansluiten?
Of heeft iemand ervaring met de goal zero batterij oplader yeti?
Ik wil het gebruiken voor tijdens het rijden en dat we 2 dagen niet afhankelijk zijn van een stoompunt. Hoeft alleen de koelbox op en 1 telefoon
Ergens op dit forum is beschreven hoe lid een 12v accu inbouwd in een gamma gereedschapskist kist, inclusief oplaad en aftappunten. Een powerbank van dat formaat voor de koelkast is nl ongeveer zo groot en vele male duurder
Mobiele reactie via Tapatalk
Misschien dat het lukt met deze https://www.coolblue.nl/product/733599/goal-zero-yeti-150-solar-generator-150wh.html moet je wel weten hoeveel vermogen de dometic opneemt. Het is OKK nog zo dat de koelkast niet echt koelt op de 12v maar probeert te koelen. Laatste overtocht met de boot had ik bevroren water in een 1,5 liter water fles zitten. De volgende dag was de temp on de box 5 graden, zonder enige voeding. Deksel was ook niet open geweest. Dus als je zware vries elementen hebt van een vriezer zet die erin en de box blijft wel koel. Niet te veel openen natuurlijk.
Mobiele reactie via Tapatalk
Citaat van: Eilandje op juli 06, 2018, 02:42:19 PM
Of heeft iemand ervaring met de goal zero batterij oplader yeti?
Ik wil het gebruiken voor tijdens het rijden en dat we 2 dagen niet afhankelijk zijn van een stoompunt. Hoeft alleen de koelbox op en 1 telefoon
JA !
Ik heb een Zero Goal Yeti 400 in combinatie met een Lensun 100W zonnepaneel, waarmee ik een Engel compressor koelkast onderweg laat draaien.
Werkt perfect. Ik heb het flexibele paneel met twee spanbanden op mijn vouwwagen vast gezet.
Op de camping ligt het paneel op één van de twee luifels van mijn CampooZ en laadt ik ook mijn telefoon op en branden 's avonds de LED lampen.
Je bent wel afhankelijk van 'goed weer', lees: voldoende zonneschijn.
Dit voorjaar twee weken in Italië (Toscane) gestaan met slecht en koud weer ... heb toen bij de plaatselijke Gamma een verlengsnoer en een straalkachel gekocht en heb toen uit nood ' maar aan de paal' gestaan.
waarom onderweg niet gewoon op de 12 Volt aansluiting. Zoveel ingewikkeld gedoe voor onderweg met powerbanken en zonnepanelen. Op de camping kan ik me er iets bij voorstellen.
Citaat van: Yella op juli 06, 2018, 06:57:49 PM
waarom onderweg niet gewoon op de 12 Volt aansluiting. Zoveel ingewikkeld gedoe voor onderweg met powerbanken en zonnepanelen. Op de camping kan ik me er iets bij voorstellen.
Kamperen is juist gedoe, kijken hoe het ook anders kan, lekker prutsen. Een huisje huren met vakantie (...) is natuurlijk wel veel makkelijker maar lang niet zo leuk 8)
Citaat van: Yella op juli 06, 2018, 06:57:49 PM
waarom onderweg niet gewoon op de 12 Volt aansluiting. Zoveel ingewikkeld gedoe voor onderweg met powerbanken en zonnepanelen. Op de camping kan ik me er iets bij voorstellen.
De koelbox staat bij ons in de whitebox (holtkamper) daar zit geen stroom. Daarnaast gaan we in 1e 2 weken augustus op vakantie, en omdat wij niet of pas laat boeken en daarom wat flexibeler willen zijn (plaatsen zonder stroom) en een beetje comfort en tijdens het verkassen het bier en de biefstuk koud willen houden. Lijkt mij zo'n ding wel handig. De koelbox zou ook op gas kunnen op de camping. En van huis uit stop ik altijd een bevroren fles er in, maar dat is maar eenmalig. En gadgets zijn cool :)23]
Citaat van: ArnoldusWH op juli 06, 2018, 07:20:25 PM
Kamperen is juist gedoe, kijken hoe het ook anders kan, lekker prutsen. Een huisje huren met vakantie (...) is natuurlijk wel veel makkelijker maar lang niet zo leuk 8)
dat dus!!
Citaat van: Eilandje op juli 06, 2018, 07:36:50 PM. En gadgets zijn cool :)23]
Heb je meer redenen nodig dan???
Citaat van: Wolbert op juli 06, 2018, 07:41:17 PM
Heb je meer redenen nodig dan???
Nee maar moet wel werken
Denk niet dat dat gaat werken:
https://www.koelbox4you.nl/webwinkel/artikel/dometic-combicool-rc-1600-egp/
12 volt: 150 Ah/24 h 230 volt: 1,35 kWh/24 h
Dat is een serieus energieverbruik. Een compressorkoelkast is zuiniger, daar zou het eventueel wel mee kunnen. Maar 150 Ah is veel. Zelfs dit beestje haalt die opslag niet, om een dag zonder voldoende zon te overbruggen:
https://www.accunoord.nl/nl/powerxtreme-x125-lithium-accu.
Een zonnepaneel van 100 W levert in de volle zon 8,3 Ah bij 12V. Die moet er dus al 18 uur volle zon per etmaal (!) om die absorptiekast van voldoende prik te voorzien.
Citaat van: ArnoldusWH op juli 06, 2018, 06:32:27 PM
JA !
Ik heb een Zero Goal Yeti 400 in combinatie met een Lensun 100W zonnepaneel, waarmee ik een Engel compressor koelkast onderweg laat draaien.
De crux zit hier niet in de Zero Goal of het zonnepaneel, maar in de Engel. Die heeft een maximaal vermogen van 32 W, dus die komt hooguit op 0,75 kWh per dag, al is dat in praktijk nog een stuk lager omdat de compressor niet 24/24 aanstaat. Voor ieder uurtje dat de zon vol op het paneel staat, kan de koelbox drie uur draaien.
en koelen op gas werkt toch perfect?
Citaat van: herrwillem op juli 06, 2018, 10:11:22 PM
en koelen op gas werkt toch perfect?
Ja maar niet tijdens het rijden
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180706/be0f8077b71d4e5b38c521301eea1901.png)
De GOAL ZERO
Batterij Oplader Yeti 150 heeft een batterij capaciteit van 14.000 mAH dat zou dan toch betekenen dat de koelbox (150 AH /24 h)er 2 dagen op zou kunnen draaien??? Of heb ik niet goed opgelet bij natuurkunde:)51]
14000mAh = 14 Ah dus..
14000 mAh = 14 Ah (bij 12v). De koelbox heeft bij 12v 150Ah nodig voor 24 uur. Deze accu houdt dat dus 14/150 ~ 0,1 etmaal oftewel zo'n 2,5 uur op vol. Ik zie dat het een gewone agm lood accu is. Ik heb er een staan om mijn standalone garage te voeden (1600 w sinus omvormer, 14 tl's). Die zou de koelbox 24 uur kunnen voeden. Maar die weegt ruim 75 kg.
Op 4 maart heb ik in dit draadje een berekening van de benodigde energie voor een koelbox geplaatst https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444
Op 22 juni heb ik mijn eerste bevindingen (metingen) gedeeld waarna er ook een korte discussie over de ook in dit draadje genoemde engel compressor koelbox ontstond.
De genoemde koelbox is een absorptie type die op 12V continu 85 Watt (ruim 7 Ampere) gebruikt, hiervoor heb je een grote en zware (niet te tillen!) accu nodig om dit meerdere dagen te leveren (ik heb de grotere broer die hetzelfde verbruikt). Dit gaat dus niet werken op de genoemde power bank, je hebt meer energie nodig die, met de huidige stand van techniek, niet in een portable powerbank opgeslagen kan worden! (De rekensom is niet moeilijk: op de powerbank staat de energie dit erin kan, op de koelbox het vermogen dat ie gebruikt: Deel de energie door vermogen en je krijgt de tijdsduur dat het laatste geleverd kan worden.)
Mijn advies: zet de koelbox tijdens reizen op 12V van de auto en op locatie op 230V of gas OF als je een koelbox echt langdurig op 12V wilt gebruiken koop een 12V compressor koelbox (Engel of Weaco) samen met een stevige (nog steeds niet echt portable) accu.
Citaat van: OhPeeCee op juli 06, 2018, 04:05:19 PM
Het is OKK nog zo dat de koelkast niet echt koelt op de 12v maar probeert te koelen.
Absorptie werkt ongeacht de energiebron 100% hetzelfde. De energie wordt ongezet in warmte waarbij het belangrijk is dat de koelunit opgewarmd wordt tot binnen het (beperkte!) temperatuurgebied waarbij het systeem goed werkt. Op 230V wordt de juiste werktemperatuur geborgt door een thermostaat, op gas is meestal de vlam instelbaar (moet om niet boven de optimale werkttemperatuur te komen bij hoge omgevingstemperatuur dus iets omlaag!) en op 12V is er helaas meestal niets te regelen... Vaak voorkomend probleem op 12V is dat door spanningsverlies over de kabels (zeker als de koelbox in de aanhangwagen zit) de box een lagere spanning aangeboden krijgt, hierdoor blijft de koelunit onder de optimale werktemperatuur en voel je wel warmteproductie maar geen of beperkt koelend vermogen... Met een goede 12V voeding kan een absorptiebox net zo goed op 12V als op de andere energiebronnen koelen!
Ik heb trouwens ook de indruk dat de voordurende beweging tijdens het rijden negatieve invloed heeft op het koelend vermogen, in de manual staat dat de box goed waterpas moet staan...
In de vouwwagen heb ik bij de koelbox een spanningsomvormer geplaatst om de spanning weer op te krikken naar 12V.
Citaat van: Eilandje op juli 06, 2018, 10:48:39 PM
Ja maar niet tijdens het rijden
Maar met een 13 polige stekker heb je een voeding 12 v zitten... deze kan perfect gebruikt worden voor de frigo...
En begrijp me niet verkeerd ik ben een gadget man... maar te ver zoeken vind ik ook niet handig...
Citaat van: herrwillem op juli 07, 2018, 09:27:58 AM
Maar met een 13 polige stekker heb je een voeding 12 v zitten... deze kan perfect gebruikt worden voor de frigo...
En begrijp me niet verkeerd ik ben een gadget man... maar te ver zoeken vind ik ook niet handig...
Wij hebben zowel op de auto als vw een 7 polig Zitten helaas. We zullen het moeten doen met ijs onderweg
Citaat van: JanJD op juli 07, 2018, 07:37:39 AM
In de vouwwagen heb ik bij de koelbox een spanningsomvormer geplaatst om de spanning weer op te krikken naar 12V.
Interessant idee. Het is natuurlijk wel zo dat je dan voldoende ampère naar de overkant moet krijgen, bij een lagere spanning, om het gewenste vermogen te behalen.
Zelf heb ik wel eens gedacht om een 230 Vac omvormer te plaatsen.
@Jan, wat is jou gedachte hier bij?
Ook daarvoor geldt natuurlijk dat je voldoende ampère moet over krijgen.
Waarschijnlijk is het beste voldoende koper te leggen, zodat de spanningsverliezen beperkt blijven.
bij dit schema is nr 10 effectief naar koelkast genoemd
Citaat van: Eilandje op juli 07, 2018, 09:51:18 AM
Wij hebben zowel op de auto als vw een 7 polig Zitten helaas. We zullen het moeten doen met ijs onderweg
Mss een upgrade doen...
https://www.winparts.be/bagage-transport/kabelset-autospecifiek/kia/cee-d-hatchback-ed-bouwjaar-2006-12-2012-12/c104-462-12230/kabelset-13-polige-kabelset-720514-brink/p305578.html#handleiding (https://www.winparts.be/bagage-transport/kabelset-autospecifiek/kia/cee-d-hatchback-ed-bouwjaar-2006-12-2012-12/c104-462-12230/kabelset-13-polige-kabelset-720514-brink/p305578.html#handleiding)
Citaat van: Jerome op juli 07, 2018, 09:27:11 PM
Interessant idee. Het is natuurlijk wel zo dat je dan voldoende ampère naar de overkant moet krijgen, bij een lagere spanning, om het gewenste vermogen te behalen.
Zelf heb ik wel eens gedacht om een 230 Vac omvormer te plaatsen.
@Jan, wat is jou gedachte hier bij?
Ook daarvoor geldt natuurlijk dat je voldoende ampère moet over krijgen.
Waarschijnlijk is het beste voldoende koper te leggen, zodat de spanningsverliezen beperkt blijven.
Het beste is natuurlijk voldoende koper, maar er zijn limieten (de kabel moet ook buigzaam blijven en in de steker etc. gemonteerd kunnen worden). Ook in de auto worden er beperkte draaddikte's gebruikt. Ik had met een spanningsval berekend van maximaal 2 Volt, helaas blijkt dit in de praktijk het dubbele (ik vermoed dat de voor het gemak niet meegenomen autobekabeling en contactovergangen ook significant bijdragen aan de verliezen). Ik ben dus ook nog aan het twijfelen of ik toch niet naar meer koper moet (met wat dunnere stukjes bij de lastige soepele aansluitingen)...
Het uiteindelijke doel is om het benodigde vermogen bij 12V aan de koelbox aan te bieden. Mijn koelbox trekt zo'n 7 Ampère bij 12V; stel dat de omvormer (step-up converter) aan de ingang 8V aangeboden krijgt dan zal de stroom aan de ingang ongeveer (afhankelijk van omzetverliezen) 11 Ampère zijn. Deze hogere stroom geeft extra verliezen over de kabel, bij teveel koperverliezen blijft er te weinig spanning over waardoor ook de omvormer niet meer werkt. Ik heb ervaring dat de ingangsspanning (tijdens opstarten) onder de 8V komt, bij veel spanningsverlies moet er dus een omvormer gekozen worden die met relatief lage spanningen overweg kan.
Jouw idee om een 230Vac omvormer te gebruiken maakt de oplossing wel wat universeler. Met zo'n omvormer kan je eventueel ook andere apparaten zoals een laptop of telefoonlader vanuit 12V (boordnet van de auto) voeden. Normaliter zijn de energie verliezen van de complexere DC-AC omvormers hoger dan DC-DC omvormers, dit betekend bij gelijk uitgangsvermogen een hogere ingangsstroom. Een 12V-DC naar 230V-AC omvormer functioneert alleen bij een voldoende hoge ingangsspanning, typische is dit vanaf 10V. DC-DC omvormers zijn gemakkelijker voor lagere spanningen te vinden. De combinatie van hogere ingangsstroom en hogere minimale ingangsspanning maakt een 230Vac omvormer wat mij betreft niet de meest logische keuze om spanningsverliezen over een kabel te compenseren.
Een 12/230 omvormer kan.
Maar dan zou ik er persoonlijk wel los een andere kabel voor neer leggen,
Ik heb zelf ook nog zo een omvormer,
Maar het nadeel is, en dat zul je snel zien,
Dat je er toch een keer iets anders op gaat proberen aan te sluiten.
En de standaard kabels, die gaan dan even snel licht geven.
Je trekt er zonder erg in te hebben echt veel doorheen.
Maar heb je een goede, en hem goed aangesloten, dan kun je er een magnetron of koffiezetter op laten draaien.
Absorbsie en accu, die gaan gewoon niet samen!
mar-ine
Helder, dus liever een DC-DC converter dan een DC-AC converter.
De spanningsval naar 8V was dat met draaiende automotor?
Want de laadspanning is circa 14V. Dat zou in houden dat de verliezen nog groter zijn.
Misschien wordt het toch tijd voor een 24V spanningscircuit in de auto...
In het verleden zijn we al een keer van 6V naar 12V gegaan.
De opmerking dat absorptie en een accu niet samengaan is wat kort door de bocht.
Citaat van: JanJD op juli 08, 2018, 08:14:35 PM.... Ik ben dus ook nog aan het twijfelen of ik toch niet naar meer koper moet (met wat dunnere stukjes bij de lastige soepele aansluitingen)...
een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, de dunne stukjes gaan dus stuk!
als je toch andere kabel erin legt dan aan 1 stuk voor het beste resultaat. :J
Citaat van: Jerome op juli 11, 2018, 08:04:58 AM
Helder, dus liever een DC-DC converter dan een DC-AC converter.
De spanningsval naar 8V was dat met draaiende automotor?
Want de laadspanning is circa 14V. Dat zou in houden dat de verliezen nog groter zijn.
Misschien wordt het toch tijd voor een 24V spanningscircuit in de auto...
In het verleden zijn we al een keer van 6V naar 12V gegaan.
De opmerking dat absorptie en een accu niet samengaan is wat kort door de bocht.
48 v komt eraan. Maar 8v klopt er iets niet. Spanningsval hoort niet zo hoog te zijn. 13 polig al helemaal niet, daar komt de 12v met een aparte lijn direct van de accubak.
Citaat van: Jerome op juli 11, 2018, 08:04:58 AM
De spanningsval naar 8V was dat met draaiende automotor?
Want de laadspanning is circa 14V. Dat zou in houden dat de verliezen nog groter zijn.
De spanningsval was met (stationair) draaiende motor en voor de step-up converter (dus grotere stroom dan na), en dit viel dus flink tegen. Eigenlijk zou ik ook nog bij de accu en steker moeten meten om te weten waar de grootste spanningsval zit, in de auto zit ook behoorlijke kabellengte met beperkte dikte... Pas hierna kan ik beoordelen waar de dikkere kabel het meest lonend is. Er zit helaas in totaal een behoorlijke kabellengte tussen en vanwege de bestaande verlichting bekabeling lukte het mij niet om meer dan 2,5mm2 (en ik betwijfel of dit in de steker-verbinding past) naast de andere bekabeling in de steker te krijgen. Alles kan natuurlijk maar de ingreep wordt dan duidelijk groter dan een step-up omvormer, vandaar mijn keuze voor de laatste...
Citaat van: peter123456 op juli 11, 2018, 08:53:24 AM
Citaat van: JanJD op juli 08, 2018, 08:14:35 PM.... Ik ben dus ook nog aan het twijfelen of ik toch niet naar meer koper moet (met wat dunnere stukjes bij de lastige soepele aansluitingen)...
een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, de dunne stukjes gaan dus stuk!
als je toch andere kabel erin legt dan aan 1 stuk voor het beste resultaat. :J
Het gezegde van de ketting en schakel is hier niet van toepassing! In de vouwwagen zit in het koelbox circuit minimaal 2,5mm2 en deze dikte kan afhankelijk van de omstandigheden zeker 80 Ampere (zie link) voeren. In de koelbox zelf (ongeveer 1,5 meter) zit nog veel dunnere kabel, dikker past ook niet in de steker. Bij een 12V installatie is de spanningsval, afhankelijk van de kabellengte, al snel te groot! De beperking is dus niet dat de boel kapot gaat maar de spanningsval. En 1 dikte is het meest optimaal maar dan zou ik ook de bekabeling in de auto moeten vervangen. Ik ga dus voor de meer pragmatische oplossing, en ga eerst dus nog een verder meten waar de grootste bijdrage in spanningsval zit om vervolgens dit aan te pakken.
http://www.linzi.hu/Katalogus/2008-2009/eng/X026%20Current%20ratings%20for%20cables%20and%20insulated%20wires.pdf (http://www.linzi.hu/Katalogus/2008-2009/eng/X026%20Current%20ratings%20for%20cables%20and%20insulated%20wires.pdf)
Citaat van: sanderv op juli 11, 2018, 09:07:26 AM
Maar 8v klopt er iets niet. Spanningsval hoort niet zo hoog te zijn. 13 polig al helemaal niet, daar komt de 12v met een aparte lijn direct van de accubak.
Installatie is 13 polig waarbij de geschatte kabellengte (heen en terug) toch zo'n 20 meter is (in de auto 2x4 meter waarbij 1x4 meter mogelijk chassis is, in de vouwwagen 2x8 meter). Bij een aanname van 20 meter is theoretisch spanningsval bij 10Ampere en gemiddeld 2mm2 draad doorsned zo'n 2 volt is. Dit is dus duidelijk hoger dan te verwachten, ik moet hier dus nog verder de aannames controleren en aan verder gaan meten... Ik verwacht dat de draaddikte in de auto mogelijk wat minder is (kabelboom auto's zijn nogal minimaal tegenwoordig) de lengte in de vouwwagen mogelijk wat meer en er zal ook een beetje spanningsval over de zekeringen staat, maar zelfs dat verklaard het nog niet geheel. Je heb gelijk dat dit opmerkelijk is maar ik heb het gemeten...
De 12v permanent in een 13 polige stekker is niet standaard aanwezig in een kabelboom, bij mijn weten. Permanent 12v is bij 13 polig dan ook altijd optioneel. Die wordt apart rechtstreeks vanaf de accu getrokken, de rest van het signaal komt via een module van de canbus. Kun je die aparte kabel vinden? Het klopt dat spanningsval bij relatief lage spanning hoog is, vandaar ook de aanstaande 48v. 16x minder verlies.
misschien interessant: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
gegevens invullen en daarna verhaaltje eronder lezen..
Citaat van: herrwillem op juli 07, 2018, 11:15:46 PM
Mss een upgrade doen...
https://www.winparts.be/bagage-transport/kabelset-autospecifiek/kia/cee-d-hatchback-ed-bouwjaar-2006-12-2012-12/c104-462-12230/kabelset-13-polige-kabelset-720514-brink/p305578.html#handleiding (https://www.winparts.be/bagage-transport/kabelset-autospecifiek/kia/cee-d-hatchback-ed-bouwjaar-2006-12-2012-12/c104-462-12230/kabelset-13-polige-kabelset-720514-brink/p305578.html#handleiding)
Haha ik stel hier een "domme" vraag over een powerbank, denk jij dat ik die 100 draadjes zelfstandig in elkaar kan knopen.:)6]