Wij gaan dit jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie en ik ben wat aan het oefenen op de oprit. Het lukt mij niet om het wiel los te krijgen. Bouten zijn los, maar ik krijg het wiel er niet uit. Het blíjft hangen tussen de wielkast en de remtrommel. De band lijkt te dik. Heeft iemand tips? Gepast geweld gebruiken? Of doe ik iets verkeerd?
Zit er wel beweging op het wiel?
Ik heb geen ervaring met die vouwwagen (of sowieso net zo met vouwwagens)
Maar wel met auto wielen.
Die willen nog wel eens strak op de naaf zitten.
Dan is het een kwestie van een paar keer links en rechts om de beurt tegen het wiel aan te tikken, tot het wiel los hangt.
Dan kun je het wiel onder na je toe trekken, en schuif je hem zo uit de wielkast
Je kan ook het reservewiel, met een aanloopje, tegen het vast zittende wiel aanrollen. Niet er midden op maar juist aan de buitenkant tegen de band. Of anders met een goede zware hamer tegen de band aanslaan. Niet de velg!!
Mocht hij inderdaad op de naaf of remtrommel vast blijven zitten deze daarna goed schoon schuren en daarna inspuiten met blanke tectyl. En voor het monteren een dun laagje vet ertussen. Oppassen natuurlijk dat het niet op de remmen kan komen!
Maar dan gaan ze er de volgende keer er zo af.
Ik doe dit elke dag zo met vrachtwagen wielen. En die krengen kunnen vast zitten. Pffft.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Met de vrachtwagens, dan heb je het nog een tandje zwaarder,
Petje af.
Ik zit niet meer in de pechhulp, maar weer op de vrachtwagen.
En toen ik laatst een lekke band had.
Was ik o zo blij met de bandenhulp, dat die hem voor me er af haalde, en er een nieuwe band op gooide.
Dat is pas top sport
Tegen de tijd dat zij er zijn kun je het zelf al geregeld hebben. Maar inderdaad zwaar werk.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Wij mogen geen reserve viel meer bij hebben van de baas.
Iets met verzekering en gewicht ed.
Maar daar klaag ik niet over hoor :H
Vroeger ook nog gewoon zelf gedaan hoor, ook geen probleem.
Maar dan wel gewoon een reserve wiel, heb geen vrachtwagenband langs de weg hoeven wisselen gelukkig
Ik begrijp dat hier iets anders aan de hand is dan een wiel dat niet van de naaf af wil. Het wiel is wel los, maar het past niet tussen de kuip en de naaf door de wielkast uit. Kan het zijn dat de vouwwagen in z'n geheel los moet van de grond, zodat de as nog wat meer zakt?
Klopt, wiel is los van de naaf, maar heeft niet genoeg ruimte om hem uit.de.wielkast te krijgen. Ik zal proberen de wagen nog wat hoger op te krikken.
Als je hem wat hoger kunt lichten, dan proberen de onderkant van je wiel na je toe te trekken, dat hij schuin onder na voren komt,
Dan zou hij binnen de wielkast moeten blijven, en toch over de naaf heen komen.
Dan schuif je hem onder uit de kast
Bij een HK cocoon moet de wielkast worden losgedraaid waardoor deze deels schuin omhoog geklapt kan worden om het wiel eruit te krijgen.
Wellicht is dit eenzelfde soort constuctie
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Als het een doorlopende as is, dan moet/kun je de wagen ook aan de andere kant omhoog doen.
Citaat van: leeuw op juli 15, 2018, 08:53:48 AM
Bij een HK cocoon moet de wielkast worden losgedraaid waardoor deze deels schuin omhoog geklapt kan worden om het wiel eruit te krijgen.
Wellicht is dit eenzelfde soort constuctie
Nee dat lukt hier niet. De wielkast zit binnen in de bak.
Citaat van: Wolbert op juli 14, 2018, 08:52:43 PM
Als je hem wat hoger kunt lichten, dan proberen de onderkant van je wiel na je toe te trekken, dat hij schuin onder na voren komt,
Dan zou hij binnen de wielkast moeten blijven, en toch over de naaf heen komen.
Dan schuif je hem onder uit de kast
Ga ik proberen. Dan heb ik wel een extra krik nodig. In de handleiding staat dat je bij het verwisselen van het wiel de uitdraaipootjes moet gebruiken. Dit durf ik niet veel verder uit te draaien. Ik heb het idee dat ze hier niet echt op berekend zijn De draadspindel staat zelfs een beetje krom als ik dat doe. Laat staan als de kar straks vol beladen is.
Het is gelukt. Gepast geweld bleek toch de enige oplossing. Ook hoger opkrikken helpt niet. De wangen van de band passen er net niet tussendoor. Maar met een beetje wrikken duwen en trekken is het toch gelukt. Ik had de wagen nu op assteunen staan omdat ik de remmen wilde afstellen, dus hij stond lekker stevig. <aar als hij op de krik had gestaan weet ik niet wat er gebeurd was. Ik moest nog redelijk kracht zetten en op de krik staat hij toch een stukje instabieler.
Iedereen bedankt voor jullie inbreng!
Uitdraai poten erbij zetten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Het is al weer even geleden, maar de oplossing is gevonden! Ik heb vorige week nieuwe rubbers in de as laten zetten, daarna was het probleem helemaal weg. De oude rubbers waren ongemerkt aardig versleten. Met de nieuwe rubbers staat de vouwwagen wat hoger, waardoor er meer ruimte is om het wiel in de wielkast te krijgen. Maar de flensen zitten nu ook ca 2 cm meer naar binnen. Nu kan het wiel zonder klem te lopen en zonder wrikken en duwen op de naaf gezet worden.
Kijk dat is mooie info.
Mag ik meteen vragen waar je de rubbers heb laten vervangen en wat dat kostte?
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Bij Middelbos in Assen. Het kostte een kleine €200. Ik heb de as zelf onder de wagen vandaan gehaald en hem los gebracht.
Ok. Dat valt mij mee.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Mij ook. Voor dat geld wil ik niet het risico lopen ergens in het buitenland op de vluchtstrook te staan! :)