Wij kochten een gebruikte HK Cocoon van 2006. Na een meivakantie en een zomervakantie is het ons duidelijk: de Cocoon is het helemaal voor ons. Maar... dit exemplaar dus niet. Het doek van de luifel scheurde bij een flinke windstoot zomaar open. Bij inklappen (luifel over het dak heen) weer twee scheurtjes. Toen bleek er ook op het dak een scheur.
Holtkamper zegt dat ze niet weten hoe een vorige eigenaar hem behandeld heeft, en dat zij dit niet kunnen verklaren.
Zijn er anderen die ervaringen hebben en ons ergens mee verder kunnen helpen? Of heeft iemand misschien een tent (zonder trailer en stokken) over ;-) ?
Hmm. Normaliter is het doek sterk zat. HK heeft gelijk dat ze niet weten hoe de Cocoon door vorige eigenaren is behandeld. Kunnen ze ook niet voor garant staan uiteraard. Wellicht heeft de Cocoon op een seizoensplaats gestaan heel lang. Intensief gebruikt dus.
HK heeft overigens wellicht nog een oude tent. Ze hebben wel eens tenten over met foutjes. Althans in het verleden.
Hoi, wij hebben zelfde ervaring bij een Flyer uit 2004.
Na 10 jaar eerst ene kant van de boog, volgende jaar andere kant. Vouwwagen was het daarvoor in Emmen geweest voor andere reparaties en de tent was opnieuw gesteld, superstrak. Misschien te. Ook zat de boog niet onder het dubbele doek maar er net naast. Thuis zou ik een gordijnroede opnieuw vastzetten, waarbij het haakje het doek nauwelijks raakte, maar een fikse scheur veroorzaakte. In verband met de giga rekening van de vorige keer ( 1 plek naaien en 2 stukjes plakken) hebben we besloten een andere oplossing te zoeken.
Wij zijn eerste eigenaar, altijd droog gestald enz. Ook bij HK gevraagd, 100 excuses waarom het is gebeurd, maar het lag m niet aan het doek.
We hebben de beide scheuren door een tentreparateur laten repareren en in 2016 een nieuwe tent gekocht. Die waren toen nog voorradig in een actie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op zichzelf is het toch niet verbazingwekkend dat tentdoek na 12 jaar verzwakt? Zeker als de VW stevig gebruikt is?
Waarschijnlijk heeft vorige eigenaar hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is, veel kamperen.
Onze ervaring is dat na 10 jaar intensief gebruik, vaak meer dan 6 weken in tegen/wind/zon, doek schoon versleten is , wat opzich geen schande is. Kunt bij HK informeren voor mogelijk heden, aleen zal ff schrikken worden wat dat gaat kosten. Zijn ook genoeg andere tent reperateurs waar je terecht kunt.
Ik denk dat repareren niet zo veel zin meer heeft als het doek aardig slecht is geworden. vandaag repareren, morgen op een andere plaats weer een scheur.
Citaat van: Ebbingnl op september 08, 2018, 11:50:48 PM
Waarschijnlijk heeft vorige eigenaar hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is, veel kamperen.
Onze ervaring is dat na 10 jaar intensief gebruik, vaak meer dan 6 weken in tegen/wind/zon, doek schoon versleten is , wat opzich geen schande is. Kunt bij HK informeren voor mogelijk heden, aleen zal ff schrikken worden wat dat gaat kosten. Zijn ook genoeg andere tent reperateurs waar je terecht kunt.
Sorry maar ik vind dat wel schandalig voor die prijs. Onze Roadmaster heeft heel veel voor zijn kiezen gehad en 10 jaar oud en het doek is nog net zo mooie als toen hij nieuw was. Ik zou toch aan hk vragen of er een oplossing is succes
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik wil niet zo ver gaan dat Holtkamper voor een oplossing moet zorgen maar ga er echt wel vanuit dat een vouwwagen langer dan 10 jaar meegaat.
Zelfs van een jamet trouwens.
Gelukkig is dit niet gangbaar want dan zou Holtkamper een groot probleem en zou de waarde vastheid naar beneden schieten.
Daar kan jij vanuit gaan, maar tentenmakers redeneren niet in jaren. Die redeneren in kampeerweken. Als jij braaf 2 tot 4 weken per jaar op vakantie gaat, zal een HK vast en zeker langer mee gaan dan 10 jaar (hoewel 40 kampeerweken al best veel is voor tentdoek), maar ergens houdt het op. Hoe duur is het om er een nieuwe tent om te laten maken?
Voor mijn 2002 Cocoon zou het 4000 euro zijn omdat ze geen oudere versie meer hebben liggen
Inclusief luifel neem ik aan?
Op zich nog te doen. Je kan dan weer even verder voor dat geld.
Net als bij een auto en andere spullen slijt alles en krijg je op een gegeven moment onderhoudskosten.
Klopt.
Dit is ook de reden warom ik het niet heb gedaan.
Al kan er maar erg weinig slijten volgens mij.
Maar nu heb ik traanplaat en lichtmetaal ;)
Als je zoekt in dit forum zie je dat bij meerdere Holtkamper vouwwagens de tent in een relatief korte tijd aan vervanging toe is, zie bijvoorbeeld onder andere dit topic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21965
Voor de eeuwwisseling werden de Holtkampers van KS202 van Wisselink doek gemaakt, hetzelfde doek waar onder andere ook de Waard tenten van gemaakt werden. Dit doek staat bekend om de grote sterkte en lange levensduur. Voor zover ik kan nagaan (uit de folders die ik heb) is Holtkamper rond de eeuwwisseling overgegaan naar een eigen ECO doek van egyptisch katoen.
Twee jaar geleden heb ik in mijn zoektocht naar een vouwwagen ook uitvoerig naar Holtkamper gekeken en ook naar gebruikte exemplaren op marktplaats gezocht, hierbij viel mij op hoeveel aangeboden Holtkampers binnen 15 jaar al een nieuwe tent hebben gekregen.
Goed tentdoek gaat bij normaal gebruik,minimaal 50 kampeerweken mee, gezien de prijsstelling verwacht ik voor van Holtkamper vouwwagens langer. Ik ben bepaald niet overtuigd dat de levensduur van het doek van de Holtkampers met (eerste generatie?) ECO-doek op hetzelfde niveau zit als het befaamde KS202 doek.
Zie ook mijn eerdere bericht https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21965.msg289420#msg289420
En toch garandeert ook de waard 'maar' 40 weken als ik het goed heb.
Ieks.... Wij zitten nu wel aan de 50 kampeerweken met onze cocoon uit 2010
Houdt er dan maar rekening mee dat hij elk moment uit elkaar valt . . . . :)
Wij hebben niet eens 40 weken gehaald.
Kon heel goed komen door zoutinvloeden, aldus HK. Grappig dat wij nooit bij zee geweest zijn, behalve 1 vakantie in Engeland. Voor de rest vaak zon maar ook genoeg (te veel) regen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met 10 jaar vind ik erg snel, zou er tussendoor nog ander doek gebruikt zijn?
Bij de Conway die ik hiervoor had waas er met het doel van de wagen en de voortent niks aan de hand maar het doek van de luifel was gewoon op, scheurde bij het minste al in. Dit doek was dunner dan het tentdoek van de wagen en de voortent.
Citaat van: Marcel op september 09, 2018, 09:30:36 PM
Houdt er dan maar rekening mee dat hij elk moment uit elkaar valt . . . . :)
Hihihi ducktape?
Citaat van: DouweFlyer op september 09, 2018, 09:34:29 PM
Wij hebben niet eens 40 weken gehaald.
Kon heel goed komen door zoutinvloeden, aldus HK. Grappig dat wij nooit bij zee geweest zijn, behalve 1 vakantie in Engeland. Voor de rest vaak zon maar ook genoeg (te veel) regen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat heb je gezegd toen ze dat zeiden. Wat heb je gedaan met je hk? Nieuwe tent gekocht?
Onze eerste wagen, een Alpenkreuzer Select, hebben wij 18 jaar gebruikt, ieder jaar minstens 4 weken. Na 18 jaar de wagen verkocht, en het tentdoek was nog steeds goed. Wel altijd prima onderhouden, na de vakantie schoonmaken, altijd droog inklappen, en de wagen droog gestald. En dan kan het dus wel, ook bij een wagen die maar een fractie van een HK kost!
Het is natuurlijk ook afhankelijk van het materiaal.
Is het 100% katoen of polyester - katoen.
Polyester - katoen heeft een langere levensduur dan katoen. Maar is ook minder comfortabel.
Daarnaast gaat het ook om de dikte / zwaarte van het materiaal. Het doek van onze Aart Kok is toch wel wat zwaarder en daarmee denk ik / hoop ik, ook duurzamer dan het holtkamper doek.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: Tago Herman op september 10, 2018, 04:22:20 PM
Onze eerste wagen, een Alpenkreuzer Select, hebben wij 18 jaar gebruikt, ieder jaar minstens 4 weken. Na 18 jaar de wagen verkocht, en het tentdoek was nog steeds goed. Wel altijd prima onderhouden, na de vakantie schoonmaken, altijd droog inklappen, en de wagen droog gestald. En dan kan het dus wel, ook bij een wagen die maar een fractie van een HK kost!
Niets ten nadele van je vouwwagen, maar het maakt uit waar je gaat kamperen. In de volle zon aan zee met 30 tot 40 graden of in het (normaal gesproken dan ) gematigde Nederlandse zomerweer, het maakt uit voor de levensduur. Iedereen heeft het over nattigheid, maar nattigheid is iets waar een tent vrij goed tegen kan.
En weet je wel zeker dat je doek zwaarder is?
Ik ken een eigenaresse met een de Waard tent. Vaste seizoensplaats oo Schiermonnikoog.
De buitentent dient elke twee tot drie seizoenen te worden vervangen. Blootstelling aan UV en wind maken dit noodzakelijk.
Niet zo vreemd dat dit bij een Holtkamper ook het geval is. Dus ongebruikte klapper liever inklappen. Geen Idee wat een nieuw dak kost voor Cocoon Aero, wel benieuwd.
Bij onze cocoon was na 10 jaar, na zeer intensief gebruik, het doek ook schoon versleten, "spontaan" scheuren etc.
We hebben 2 keer een scheur laten repareren bij HK, zal niet mijn advies worden, scheurd naast gerepareerde weer net zo snel.
Mocht je de scheuren wel willen laten repareren, zijn meer bedrijven dan HK die reparaties doen.
Mijn ervaring is deze goed week leveren voor minder geld.
Als je een sunrise luifel hebt, kan je overwegen de luifel incl het dak te vervangen. Dit deel heeft immers het meest te lijden van de weersomstandigheden en slijt het snelst. Wellicht dat Atomatent in Uden dit voor een mooie prijs kan doen...
Weet niet of het een XL uitvoering betreft, maar dan heb je behalve dak/luifel ook nog de schuine "achter"wand, die gaat zeker niet langer mee.