Hallo, ik heb een vraag, ik heb al wat gegoogeld en hier op de site gekeken maar er valt weinig over te vinden.
Ik heb een AK parade royale en daar zitten nu 10inch bandjes onder, een ander type AK eigenlijk bijna het zelfde type als de parade royale heeft 13 inch wielen.
Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om er grotere wielen onder te plaatsen, wat ik weet is dat vw golf2 velgen misschien een optie zou kunnen zijn, maar de diameter van de naaf is dan wel een probeem, vw golf is 57.1 en peitz 50.5.
Dan zou de volgende optie ford ka wielen zijn, ik kan op zich het wiel opnieuw uit kunnen vinden, maar zijn er misschien eigenaren die dit al eerder gemonteerd hebben?
Mvg Dim
Er is net een topic over geweest, misschien kun je daar al iets mee
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22493.0
Dankjewel, ga meteen kijken!
Wij hadden als vorige ook een AK Parade Royale, maar die had gewoon 13" wielen. Was bouwjaar 1998. Van welk bouwjaar is die van jou?
Die komt uit '92, maar ik ben er inmiddels uit, van de grond tot aan het nokje van de wielkasten is het 56cm en de diameter van een 155 70 13 bandje is 54.7 cm, niet veel speling dus.
Nu zijn de wielkasten van jouw vw waarschijnlijk van hout gemaakt en zijn aangepast op 13inch velgen, tenminste de vw die ik heb gezien met 13'' banden hadden houten wielkasten ipv plastic wielkasten.
Nu is het best een leuke winterklus om wielkasten te bouwen van hout en die erop te schroeven.
Ik ga er eens op mn gemakje over nadenken hoe en wat, buiten dat de banden stukke goedkoper zijn dan de originele banden, heb ik nog eens het probleem dat de trekkende auto een crossover is, de vw staat in mijn geval een stukje lager dan de auto, en hangt enigzins schuin achter de auto.
Ik heb het ook gedaan op een Alpen Kreuzer aanhanger....
In dit geval van 12" naar 13". Dat ging probleemloos. Als je er maar rekening mee houd dat je het wiel waarschijnlijk schuin tussen remtrommel en wielkast moet door frommelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ja daar ben ik van op hoogte, daarom moet de opening die in de vloer van de vw zit vergroot worden. Er is een bedrijf die kunststof wielkasten verkoopt, ik probeer contact met ze te leggen maar weinig reactie, zij hebben de wielkasten van oa de jamet en de trigano.
Anders nog evt een avondje op zoek bij onze Ooster buren en wordt dat te omslachtig dan ga ik ze zelf maken van betonplex en spuit de binnenkant in met tectyl.
Citaat van: Alpen snuiver op september 11, 2018, 03:41:03 PM
Ja daar ben ik van op hoogte, daarom moet de opening die in de vloer van de vw zit vergroot worden. Er is een bedrijf die kunststof wielkasten verkoopt, ik probeer contact met ze te leggen maar weinig reactie, zij hebben de wielkasten van oa de jamet en de trigano.
Anders nog evt een avondje op zoek bij onze Ooster buren en wordt dat te omslachtig dan ga ik ze zelf maken van betonplex en spuit de binnenkant in met tectyl.
Ik moet namelijk de maat weten die in de vloer zit voor een 13inch velg, heeft dat bedrijf de wielkasten voor 13 inch dan kan ik die openingen hanteren.
Er is inmiddels contact geweest met de winkel, de wielkasten die zij verkopen zijn voor 13 inch wielen, dus evt kan ik die gebruiken.
Nu kwam de man met een idee voor het hoogte verschil van de auto naar de vouwwagen.
Er schijnen alleen voor de voor V dissel (niet enkele dissel) speciale blokken te zijn, die te plaatsen zijn op de dissel onder de trekhaak, zodat deze hoger komt te liggen.
Dit is natuurlijk het goedkoopste idee om de boel enigzins aan te passen, maar de wegligging wordt er niet beter op.
Ik ga alles eens op papier zetten en een afweging maken, bedankt voor het mee denken, ik kom hier nog op terug.
Ik meen mij te herinneren dat er iemand hier een keer de bak hoger op de as heeft gemonteerd door er stalen blokken tussen te monteren.
Heb je iig geen andere wielkast nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Opzich een goed idee, maar naar mijn idee, waar het wiel van boven naar beneden groter wordt, wordt het wiel ook groter van links naar rechts, er zijn echt grotere wielkasten nodig.
Ik heb namelijk een zelfde vouwwagen gezien van eind jaren 90 en die had houten wielkasten en geen plastic wielkuipen.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de wielen de straal word in alle richtingen 1,5" (3,75cm) groter.
Maar doordat de bak evt. omhoog gaat komt de onderkant van de wielkast hoger te staan ten opzichte van het wiel. Maar 7,5cm in doorsnede is dan waarschijnlijk toch nog teveel van het goede.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Citaat van: Alpen snuiver op september 11, 2018, 04:48:33 PM
....Nu kwam de man met een idee voor het hoogte verschil van de auto naar de vouwwagen.
Er schijnen alleen voor de voor V dissel (niet enkele dissel) speciale blokken te zijn, die te plaatsen zijn op de dissel onder de trekhaak, zodat deze hoger komt te liggen....
Waarschijnlijk bedoelde hij deze:
https://www.trailerplus.nl/detail/847126/adapterplaat-oplooprem-v-dissel-50mm.htm
Bedankt, die ga ik dan maar bestellen, en dan laat ik het maar zoals het nu is, de velg van een Opel of Volkswagen oid, dat gaat problemen opleveren met overschreiding de ETwaarde, en de diameter van het naafgat die niet overeen komt.
Optie 2 is originele 13'' vouwwagen velgen aanschaffen, dan moeten de wielkasten nog vergroot worden, wielkasten 80e per set en zelf gemaakte zal niet veel anders wezen qua prijs, en dat alles om de boel een stukje te verhogen en deie zoogenaamde wegligging te verbeteren.
Overigens 13'' vouwwagen banden heb je ook pas vanaf 80 euro per band x 3, al met al veel te omslachtig en het kost een paar knaken.
Bedankt voor het mee denken, en natuurlijk als er ideeën zijn die goedkoper zijn in uitvoering ik sta er voor open.
:zw
Ik heb in het verleden hier complete wielen gekocht. Scheelt alweer bijna €20,00 per stuk.
https://masta.nl/band-op-velg-145-70r13-57-100-4-30-78n.html
Of deze iets breder en in zijn totaliteit iets lager en nog goedkoper.
https://masta.nl/band-op-velg-155-70r13-57-100-4-30-74n.html
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Om wat voor vw ging het? Een vouwwagen met een peitz onderstel wordt een ET waarde van 0 gehanteerd, neem je de eerste velg die heeft een ET waarde van 35, dat betekent dat de velg 35mm naar buiten komt zetten, en omdat die band breder is en de originele, lijkt het mij dat je met wielkast verbreders moet gaan rijden, wederom ik kan het verkeerd hebben, dus corrigeer me als ik het fout heb.
Citaat van: Alpen snuiver op september 12, 2018, 11:25:55 PM
Om wat voor vw ging het? Een vouwwagen met een peitz onderstel wordt een ET waarde van 0 gehanteerd, neem je de eerste velg die heeft een ET waarde van 35, dat betekent dat de velg 35mm naar buiten komt zetten, en omdat die band breder is en de originele, lijkt het mij dat je met wielkast verbreders moet gaan rijden, wederom ik kan het verkeerd hebben, dus corrigeer me als ik het fout heb.
Andersom, hoe hoger de ET, hoe verder het wiel naar binnen staat:
(https://www.team-bhp.com/forum/attachments/tyre-alloy-wheel-section/279786d1265120662-how-important-offset-et-wheel-during-wheel-upgrade-various-cars-techoffsetimage.jpg)
Dus van ET 0 naar ET 35 zet de hartlijn van de velg 35 mm naar binnen. Veel 10 inch velgen zijn ET0, veel 13 inch velgen ET35. Wielen komen dan dus al met al zo'n 7 cm dichter op elkaar te staan. Met 35 mm spacers kom je dan weer op ET 0 uit. Maar da's een verdomd dure hobby...
Deze velg heb ik nodig, https://www.aanhangwagendirect.nl/losse-velg-4jx13h-steek-4x100-et0.html
http://link.marktplaats.nl/m1310200073?utm_source=whatsapp&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Combineer ik deze met de band uit de bovenstaande advertentie, dan kom ik op een diameter van 59cm en de wielkast is 57cm.
Dus er moet een lagere band op en die heb ik tot op heden niet gevonden.
En als je de as niet wil aanpassen of 150 euro voor spacers wil uitgeven, zit je aan zoiets vast:
https://www.aanhangwagendirect.nl/losse-velg-4jx13h-steek-4x100-et0.html
Of, als mogelijk compromis 12 inch:
https://www.middelbos.nl/banden/velgen-2/aanhangwagen-velgen/12/velg-400x12-vlukon-highspeed-60-100-4-et0
In het laatste geval hoef je waarschijnlijk ook minder aan de wielkast te verbouwen.
Met zulk rubber:
https://www.bandenleader.nl/auto-band/falken/sincera-sn-832/145-80-r12-77t-756099?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjw8uLcBRACEiwAaL6MSY8wCiG_1KxyVc6ltK6L2w38A9VNgqByGcgjFbWK8WIEyzNhnx6_yRoC6XIQAvD_BwE
Tegelijk gereageerd. Die banden uit de advertentie zijn diagonaalbanden, absoluut niet doen. Op een 4J velg past gewoon 145 80 R13:
https://www.bandenleader.nl/auto-band/gt-radial/kargomax-st-4000/145-80-r13-79n-733895?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjw8uLcBRACEiwAaL6MSc8MpZ_mqpWxwjzUuEyv4Jn_QB6QHSqHo-Vsk1NYlTk0CvPHksglTxoCMIsQAvD_BwE
Of een maat lager, de 145 70 R13:
https://www.mister-auto.nl/banden/nexen-nex-308713_g900110_a920NEX-308713.html?gclid=CjwKCAjw8uLcBRACEiwAaL6MScYM3BF_vIbaQId70ozEH6mwwuhiKim2v-GFCU_nBZk3uKa8G_1DRxoCg6wQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Maar als het allemaal zo krap is, zou ik de 12 inch optie overwegen.
Citaat van: sanderv op september 12, 2018, 11:46:29 PM
Andersom, hoe hoger de ET, hoe verder het wiel naar binnen staat:
(https://www.team-bhp.com/forum/attachments/tyre-alloy-wheel-section/279786d1265120662-how-important-offset-et-wheel-during-wheel-upgrade-various-cars-techoffsetimage.jpg)
Dus van ET 0 naar ET 35 zet de hartlijn van de velg 35 mm naar binnen. Veel 10 inch velgen zijn ET0, veel 13 inch velgen ET35. Wielen komen dan dus al met al zo'n 7 cm dichter op elkaar te staan. Met 35 mm spacers kom je dan weer op ET 0 uit. Maar da's een verdomd dure hobby...
Ja je hebt gelijk, Op zich moeten die spacer wel te vinden zijn in vw golf 2 land, maar 30mm dat zijn idd flinke dingen.
Ik ga morgen het bedrijf eens bellen.
De informatie komt nu even niet meer binnen, morgen ga ik verder, wederom bedankt.
Op je banden kan je nog fors besparen door bij tweedebands of used tyre centre te kijken, ik haal daar al jaren mijn autobanden. De banden hebben altijd nog minimaal 4 mm profiel maar kosten maar een fractie van nieuwe! bv voor mijn auto: nieuw setje michelins € 490,-, gebruikt € 180,-
Maar dat zijn niet de banden die je wil. Die hebben mensen al een aantal jaar onder een aanhanger gehad en zijn dus al uitgedroogd, dus garantie voor een klapband onder je vouwwagen. Lekker nieuwe banden halen. Als dat niet kan financieel moet je je afvragen of je wel een vouwwagen moet nemen.
Beetje kort door de bocht Johan, je bent er zelf bij en kan altijd even de leeftijd van de band controleren met de DOT code die erop staat en kijken of je droogtescheurtjes ziet in de band. En je oordeel over de financiën slaat helemaal nergens op, ik denk niet dat jij in staat bent om in de beurs van een ander te kijken of wel?
Dat kan ik niet, maar een band van 4a5 jaar oud moet er onderweg, en dat zijn juist de banden die bij de 2de hands banden handel liggen. En daar uit concludeer ik dat als je op 2 banden 100euro wil besparen dat het verkeerde zuinig heid is. Waarom risico nemen met 1 van de belangrijkste dingen voor de veiligheid.
Ik hoef in principe nergens op de besparen, maar het moet wel allemaal binnen de perken blijven, ook qua maten en veiligheid e.d.
185 80 13 bandjes op een originele velg kom ik alsnog op een diameter van 56.2 uit terwijl ik net aan 57cm ruimte heb.
Bij dat 12inch setje kom ik op 53.7cm uit, daar kan ik mee leven en de prijzen nieuw voor velg en band zijn ook te doen.
Dus idd ik ga voor de compromis, die ene inch daar heb ik geen probleem mee en aan die wielkasten hoef ik dan niet te rommelen.
Kijk zo zijn we toch ergens gekomen. Top!!
En om evt het, dan nog aanwezige, hoogteverschil op te heffen kun je altijd nog kijken naar de oplossing om je koppeling hoger op je dissel te monteren. Wat een makkelijkere oplossing is dan de door mij aangedragen optie van je vw hoger op zijn as te zetten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ontzettend bedankt allemaal, het hoogte verschil gaat het idd niet oplossen, maar hij staat wel 1inch hoger voor bijna de zelfde prijs als een een 10inch velg+band.
En ga ik er met de herfst aan beginnen dan pak ik die steunen ook meteen aan, het was tijdens de rit een ergernis een schuin staande vw achter mn auto, bij bobbels oid ga je toch zitten loeren of hij het wel haalt.
Nogmaals bedankt!