Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Tips & Tricks => Topic gestart door: Richard op januari 16, 2019, 05:45:47 PM

Titel: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Richard op januari 16, 2019, 05:45:47 PM
Volgende week gaan we onze eerste vouwwagen kopen... als we er uitkomen met de leveranciers tenminste.

Alvast voor uit kijkend vraag ik met af hoe jullie de volgende dingenpraktisch oplossen.

Ik woon in een normale straat, en parkeer voor de deur. Ik stel me zo voor dat als we op vakantie gaan, de wagen grotendeels is ingepakt. Hoe parkeren jullie hem zo veilig mogelijk. Aangekoppeld aan de auto met een soort van slot er op, los met een neuswiel met een slot op de koppeling, of met een ketting aan een lantaarnpaal? Eigenlijk ook dezelfde vraag, hoe doen jullie dat bij een overnachting hotel op doorreis (dat willen we de eerste keer doen).

In de zelfde situatie ook het volgende, een koelbox. We gaan een compressor koelbox kopen met 220 en 12. De nacht voor vertrek met een verlengsnoertje als in de disselbak, of toch maar in huis en lastminute inladen?

Nog anders tips met betrekking tot inhoeverre je veilig de kar klaarzet de nacht voor vertrek?

Alvast dank je wel voor het meedenken.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: sannie75 op januari 16, 2019, 06:31:59 PM
Wij zetten de vouwwagen als het kan en we hoeven niet meer met deauto weg, aangekoppeld in de straat met een disseslot. Als er niet genoeg plek is staat ie los met disselslot erop.

De koelkast staat in de keuken en zetten we pas op het laatste moment in de auto.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: KampeerFan op januari 16, 2019, 06:41:15 PM
Gewoon een SCM gekeurde wielklem kopen in combinatie met een disselslot.

De wielklem is ook erg handig als er geen auto voor staat. Met alleen een disselslot rollen ze hem zo weg of haken ze hem met een diefstaltrekhaak aan.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Alex op januari 16, 2019, 06:43:44 PM
Disselslot.
Moet ik wel zeggen dat ik op eigen erf kan parkeren.
De keuken zet ik vol met drinken en andere dingen die niet gelijk koel hoeven te zijn.
Omdat die in een afgesloten keukenbak zit zet ik die niet aan.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Hemertje op januari 16, 2019, 07:24:16 PM
Aangehaakt aan de auto met een disselslot
Of losstaand met disselslot en wielklem erop
Kofferbak zit geladen met kleding etc

De keuken zit vol en ook daar een klein slotje erop
In de keuken de gevulde koelkast die met verlengsnoer aangesloten is

Smorgens bij vertrek de zaak los en je kunt gelijk vertrekken binnen 5 minuten
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Frankie op januari 16, 2019, 08:50:44 PM
Los met disselslot en wielklem. De auto (Berlingo gesloten bestel) staat op de oprit met zijn achterkant bijna tegen de garagedeuren aan.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: metalpe op januari 16, 2019, 08:54:58 PM
Hier staat'ie achter de poort, dus daar kan ik niet op antwoorden. Wel met disselslot en wielklem. Zo zou ik het langs de weg ook doen. Als  het kan aangekoppeld, als dat niet lukt omdat je de auto nog voor andere dingen nodig hebt, los maar met wielklem en disselslot.

Als ik op de heenweg een paar uur in de auto slaap op een parkeerplaats, laat ik hem aangehaakt met disselslot en wielklem.

De koelkast vul ik de avond ervoor. Als we de auto op de dag van vertrek in beginnen laden , zet ik hem in de auto met een verlengsnoer en als we vertrekken gaat'ie (nog steeds in het koffer van de auto) aan de 12v aansluiting in het koffer. Dan blijft alles altijd koud.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Diep op januari 16, 2019, 09:28:53 PM
De avond voor vertrek is hij aangekoppeld aan de auto met een SGM gekeurd disselslot.
Dit moet vanwege de verzekering. Heb als extra nog een dikke ketting door één wiel en chassis.

De dagen voor vertrek zit hij naast bovengenoemde sloten ook nog met een 2e ketting om een lantarenpaal.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: verhagen op januari 16, 2019, 09:58:08 PM
Goed gekeurd slot en mover erop.

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Daan Rene op januari 16, 2019, 09:59:26 PM
Bij ons oude huis stond hij aan de lantaarnpaal met disselslot en wielklem. Dat was vooral omdat hij aan de zijkant van ons blok stond en we er dus geen zicht op haden. Nu staat hij op de oprit
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: muis op januari 17, 2019, 08:15:28 AM
De vorige stond altijd alleen met een disselslot, bij de huidige heb ik er een wielklem bij.

Onderweg heb ik geen ervaring mee,  we gebruiken hem ook voor een overnachting.

Mbt de koelbox, ik vries 1 of 2 pakken sap of flessen water in, deze in de koelbox voor je vertrekt, zo blijft de inhoud koud en heb je gekoeld drinken voor onderweg.  Als je vlees mee wilt nemen is invriezen ook een goede optie.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: superkoe32 op januari 17, 2019, 09:08:48 AM
Bij ons vorige huis hadden we in onze eigen straat geen parkeer gelegenheid en moest de klapper dus echt uit zicht staan. Daarom ook een goed disselslot en en wielklem.

We hebben een keer meegemaakt dat we bij vertrek in de ochtends het disselslot er niet afgekregen, later bleek (nadat mijn man met een slijper het slot eraf heeft gekregen, dat er iemand aan het prutsten was geweest met een soort van loopsleutel om de boel los te krijgen. Gelukkig voor ons was het niet gelukt, maar dat is echt te danken geweest aan het disselslot wat we erop hadden zitten. Uiteindelijk 2 later dan gepland op pad, maar gelukkig wel met vouwwagen aan de haak :J
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: AnnekeCornee op januari 17, 2019, 03:14:37 PM
Bij ons bij het vorige huis (zonder oprit) op straat, los in een parkeervak, met disselslot en de steunen uitgedraaid. Bij het huidige huis idem, maar dan op de eigen oprit.

Koelbox staat een paar dagen van tevoren klaar in de garage, zodat alles al goed koel kan worden. Bij vertrek nog extra koelelementen erbij. In de auto niet aan.

Bij een overnachting klappen we altijd, alleen de wagentent, dus dan geen slot nodig.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: RDDR op januari 17, 2019, 03:23:23 PM
Onze sleurhut stond altijd (op eigen terrein) met de pootjes aan de achterkant uitgedraaid en een goedgekeurd disselslot. Verder geen voorzieningen en hij was makkelijk bereikbaar vanuit de straat. Stond niet achter een poort of zo. Nooit eigenlijk druk over gemaakt.  Wellicht onterecht.

Klappie staat binnen in de garage en daar kan hij ook geladen worden (pack & go toestand). Op de dag van vertrek gaat hij pas de garage uit, aankoppelen en gaan.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: metalpe op januari 17, 2019, 09:45:33 PM
Ik lees hier vaak 'met de pootjes uitgeklapt'
Nog niet aan gedacht, superstrak plan!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: KampeerFan op januari 17, 2019, 10:51:11 PM
Die pootjes heb je zo opgedraaid en bieden geen enkele bescherming...
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Klapzwaan op januari 18, 2019, 01:52:39 AM
Staat op eigen oprit, maar wel makkelijk bereikbaar. Pootjes uitgedraaid, safety ball in koppeling met een goedgekeurt disselslot. En 's nachts staat er nog een auto voor.

Citaat van: muis op januari 17, 2019, 08:15:28 AM
Mbt de koelbox, ik vries 1 of 2 pakken sap of flessen water in, deze in de koelbox voor je vertrekt, zo blijft de inhoud koud en heb je gekoeld drinken voor onderweg.  Als je vlees mee wilt nemen is invriezen ook een goede optie.
Doen wij ook en mijn ervaring is dat na 36 uur in de zon rijden de koelbox nog steeds zo koud is dat hij niet gelijk aanslaat als we op bestemming zijn. Dus < 5C.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: martijn82 op januari 18, 2019, 05:44:40 AM
Als wij op doorreis gaan dan altijd vast aan de auto. Mocht dat niet lukken dan koppel ik hem af. Doe me afneembare trekhaak van de auto af. En koppel die aan de vouwwagen met het diselslot. En als wij weg gaan zet ik hem bij me moeder in de garage

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: EriLin op januari 18, 2019, 08:21:48 AM
standaard op de oprit de het hele kampeerseizoen: SCM disselslot + bal en een eenvoudige wielklem (niet SCM) s'nachts staat de vw ingesloten door andere auto's op de oprit.
dag voor vertrek: vouwwagen aan de auto of klaar om aangehaakt te worden met het disselslot erop. s'nachts staat hij tussen het huis en de oprit scheiding met de auto ervoor zodat ze hem er niet makkelijk tussendoor kunnen drukken.
onderweg parkeerplaats: disselslot + zicht erop.
onderweg hotel: nog geen ervaring maar zou hem wanneer mogelijk aangehaakt aan de auto laten met disselslot en wielklem.

sommigen gooien ook nog een slot op de dissel als je op de camping uitgepakt staat maar dat doen we nooit.

Pootjes uitdraaien of zelfs een vouwwagen tussen andere auto's insluiten bieden geen enkele toevoeging. Bij onze buren is de oldtimer auto die ingesloten stond op de oprit gestolen door eerst de 2 auto's ervoor van de oprit te halen. Als ze willen nemen ze hem altijd mee, evenals inbraak in huis. De pro brekers kijken altijd eerst hoe de 'waren' erbij staan en wat ze mee moeten nemen qua gereedschap. Maak het zo zo moeilijk mogelijk dan wordt je sneller overgeslagen ;)

Wij hebben een vaste keuken met een externe koppeling voor 220/12 zoals een caravan. Onder de carport is een stopcontact waarmee we de koelkast een dag van te voren al aanzetten. Onderweg zit hij aan de auto op een contact geschakelde 12v.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: EriLin op januari 18, 2019, 08:34:29 AM
oh ja,

Actieve camera's bewaken onze oprit + die van de buren als ook de voorkant van het huis+weg en de achterzijde. We wonen in een inbraak gevoelig gebied. Dit helpt ook maar ook hier zijn hele listige oplossingen voor te vinden als ze echt willen. Nep camera's ophangen heeft geen zin, zien ze zo.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: AnnekeCornee op januari 18, 2019, 01:57:37 PM
Citaat van: KampeerFan op januari 17, 2019, 10:51:11 PM
Die pootjes heb je zo opgedraaid en bieden geen enkele bescherming...

Elke vertraging is een extra drempel.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Marcel op januari 18, 2019, 04:31:22 PM
Citaat van: RDDR op januari 17, 2019, 03:23:23 PM
Nooit eigenlijk druk over gemaakt.  Wellicht onterecht.

Ik ook niet en dat brengt me tot de vraag of iemand überhaupt wel eens heeft meegemaakt dat ze gestolen worden? Ik heb een disselslot en dat is het. Ik heb een eigen oprit, dus het parkeerprobleem heb ik verder niet.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: muis op januari 18, 2019, 04:52:19 PM
Lees de volgende maar eens
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20253.0
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: KampeerFan op januari 18, 2019, 04:59:30 PM
Citaat van: AnnekeCornee op januari 18, 2019, 01:57:37 PM
Elke vertraging is een extra drempel.

Een stille accuboor met sleutel, binnen een minuut.. echt een peulenschil voor iemand die hem wil jatten.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Nekaf op januari 18, 2019, 06:27:50 PM
Alleen een disselslot helpt niet , ze leggen  hem los op de kogel rijden  de straat uit en boren of zagen hem daar los , altijd aan de ketting of het wiel op slot, vrienden van ons hadden hem aan de trekhaak gaan onderweg ff bakkie doen , konden ze terug naar huis want de  vouwwagen  zat er niet meer aan.
Dus oo nooit alleen laten op reis, doen wij trouwens nooit , er is altijd iemand van ons bij of hij staat zo dat ik hem zie tijdens een bakkie
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: PenH op januari 20, 2019, 09:57:23 AM
Een vouwwagen blijft wat diefstal (of openbreken) betreft erg kwetsbaar. Als een professionele dief echt wil dan hou je deze met geen enkel slot tegen. Maar tegelijkertijd is de markt voor vouwwagens nu ook weer niet zo heel groot en valt het in de praktijk wel mee denk ik.
Bij de meeste gemeenten mag je een aanhanger ook maar een beperkt aantal dagen (max. 3) voor de deur neerzetten.
Wij kunnen onze klapper op de eigen oprit kwijt. Ik gebruik een SCM gekeurd disselslot (met balletje!) en zet de wagen met een stevige fietsketting vast aan een boompje.
Bij een pauze onderweg gaat het disselslot er weer op.
Sinds we een vouwwagen hebben maken we geen gebruik meer van hotelovernachtingen. We zetten onze snelklapper op een overnachtingscamping op. Eerder deden we dat wel maar koos ik altijd een plekje 'weg van de snelweg'. Een Chambre d'Haute (B&B) op een boerderij bijvoorbeeld. Vaak hooguit 10minuten van de snelweg, super relaxed en een zeer kleine kans op diefstal.
Oh ja, de koelbox. Deze blijft binnen aan de 230V tot we vertrekken. Als laatste nog een ijsblok (flesje water of sap) erin, box in de bermkeuken zetten aanhaken en gaan. De box blijft op deze manier koud tot aan de plaats van bestemming. Voor de terugweg (of doorreis) maken we gebruik van de vriezer op de camping om weer een ijsblok te maken voor onderweg.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: olaf op januari 20, 2019, 07:44:18 PM
Eerst gebruikte ik een ketting om de vouwwagen aan een boom vast te maken, maar die is er nu niet meer en we gebruiken nu een Wielklem (https://www.obelink.nl/wielklem-venus.html?sqr=wielkle&).

Deze gebruiken we ook als we overnachten tijdens de reis.

Zoals reeds gemeld kun je de steunen ook kunnen uitdraaien. Dat doe ik zelf niet.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: EriLin op januari 22, 2019, 03:46:24 PM
Gewoon een oude vw kopen, zal niet zo snel gestolen worden.

Zal ook liggen aan wat voor vouwwagen er voor de deur staat.

Hier een combi camp van 18k, een nieuwe holtkamper enz, zal ook wat eerder worden meegenomen ;)
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: hedix op januari 22, 2019, 07:20:29 PM
Wij hebben de vouwwagen met SCM disselslot en balletje aan de kant van de weg staan. Verder staat hij met een ketting vast aan ofwel een put ofwel een lantaarnpaal. Ook de pootjes staan uitgedraaid. En we zetten hem tussen onze auto's in, strak geparkeerd. Als laatste zetten we hem daar zo laat mogelijk neer en proberen we zo vroeg mogelijk te vertrekken. Geen enkele garantie uiteraard.

Geluk is wel dat we in een straat wonen waar de sociale controle erg groot is.





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Wanderer200 op januari 22, 2019, 11:58:28 PM
Ik heb voor de verzekering een scm goedgekeurd disselslot nodig dus die gebruik ik.

Avond voor vertrek hang ik de VW achter de auto met het disselslot erop. Auto en vw staan dan op de oprit. Zo'n disselslot is echt niet heilig maar het losmaken ervan zou wel zoveel herrie maken dat ik wakker van zou worden. Maar ik maak me er totaal niet druk om acht de kans erg klein.

Onderweg als we overnachten laat ik de VW achter de auto als dat mogelijk is en dan gebruik ik ook het slot.

Koelkast heb ik dan al in de disselbak staan. Het meeste spul wat er in zit moet koel blijven maar niet persee koud. Het spul wat echt koud moet blijven laat ik in de koelkast in huis en gooi ik voor vertrek in de koelbox.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Richard op januari 23, 2019, 09:18:35 AM
Bedankt voor alle reacties het heeft me goed geholpen.
Disselslot, wielklem, pootjes uit, camera er op..... komt goed.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: FriedelP op januari 23, 2019, 08:09:27 PM
Bij ons staat die in een garage, die gelegen is achter een elektrisch afgesloten poort die het erf afsluit, vervolgens het disselslot met balletje er op.

Een koelkast hebben we niet, enkel een frigobox en deze wordt dan in de ochtend ingeladen met heel wat bevroren en andere dingen en zo nog snel in de koffer van de auto geplaatst. Wij kamperen meestal zonder elektriciteit.
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: Rick op april 03, 2019, 11:37:16 AM
Is er een SCM slot met bal? De rode Alko Safety ball lijkt me niet te combineren met de DoubleLock Eagle. Of gebruikt iedereen die zegt een bal te gebruiken twee sloten?
Titel: Re: Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Bericht door: KampeerFan op april 03, 2019, 07:17:17 PM
Citaat van: Rick op april 03, 2019, 11:37:16 AM
Is er een SCM slot met bal? De rode Alko Safety ball lijkt me niet te combineren met de DoubleLock Eagle. Of gebruikt iedereen die zegt een bal te gebruiken twee sloten?

Waarom is deze niet te combineren dan? Werkt deze anders dan bv. De Robstop WS 3000 Plus? Gewoon uit belangstelling hoor..