Goedendag,
Ik ga op 22 februari mijn eerste vouwwagen ophalen bij Aart Kok. Een Combi camp flexi.
Deze vouwwagen wil ik heel graag zo nu en dan een paar dagen bij mij voor mijn garage parkeren. Wel zo veilig en handig met inpakken.
De garage bevindt zich echter onder mijn huis, met een helling van 20%. :N
Ik ben dus naarstig op zoek naar een manier hoe ik dat gevaarte veilig naar beneden laat gaan (max 2 meter) en weer omhoog haal. Naar beneden kan met de teruglooprem maar is ook best eng. Even niet opletten en hij rolt zo mijn garagedeur in.
Maar eruit halen lijkt me nog lastiger. Het aankoppelen van een volgeladen vouwwagen die al schuin naar beneden staat aan een horizontale auto lijkt me een gedoe. plus dat ik door een muurtje moeilijk een draai eruit kan maken.
Ik dacht aan een handliertje of zoiets maar deze moeten meestal bevestigd worden aan je aanhangwagen. Dat lijkt me niets. Heeft iemand een oplossing waar ik niet aan gedacht heb?
Bedankt alvast!
Is een lekkere uitdaging. Misschien de wagen in de garage en de auto ergens anders. Hoop tenminste dat de auto de wagen wel uit de garage kan trekken als deze is aangekoppeld.
je toevallig een 4x4 met een elektrische lier.
Je zou ook aan een Tifford takel kunnen denken.
Maak een plateau zodat de wagen erop kan zonder schuinte.
Mobiele reactie via Tapatalk
Auto staat nooit in de garage, vol met fietsen en motor. :J
Is gewoonlijk dus de plek waar de auto staat...
Plateau dacht ik ook al aan maar wordt lastig en duur denk ik. Zou een hydraulische plaat moeten worden :)
Dus vandaar mijn gedachte aan een lier en deze koppelen aan de auto en de vouwwagen 2 meter omhoog trekken...
Misschien is een draagbare elektrische lier een optie. Deze hang je aan de trekhaak van de auto (als ankerpunt) en dan kun je de vouwwagen gecontroleerd laten afdalen of weer omhoog takelen.
https://www.westfalia.eu/nl/shops/gereedschap/werkplaats/liften-en-trekken/lieren/1549437-westfalia-elektrische-takel-12-volt-draagbaar.htm
Zo zou ik het denk ik ook doen.
Wel kan je ter hoogte van waar de wielen op de helling komen te staan een balk leggen als rem. In een balk een paar stevige bouten monteren en evenzoveel gaten in de helling boren. Kan je de balk altijd zo neer leggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Heb je ook nagedacht over een kleine lichte mover?
Zo een West falia lier is ook een aardige oplossing. Voor het geld hoef je het niet laten.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Een mover zou ik ook doen als geld geen rol speelt. Als je toch al geld uit gaat geven, koop dan een mover. Een lier moet je opruimen of opbergen terwijl een mover je overal van dienst kan zijn; ook op je vakantiebestemming. Is budget wel een belangrijk aspect dan kun je een mobiele lier natuurlijk overwegen. Een alternatief is natuurlijk een zitmaaier met een trekhaak voorop. Sommige modellen zijn aardig sterk. Maar je moet dan net een zitmaaier hebben of iemand kennen met zo'n ding.
Een ding zou ik altijd zeker willen weten in jouw situatie: m'n klapper mag niet terug rollen. Want man, 20%!Heb je misschien nog ruimte voor een paar haarspeldbochten? :P
Even wat mensen in je omgeving lief aankijken, er is toch altijd wel iemand op straat/in de buurt die even duwtje wil geven?
20% helling! Wordt lachen vandaag met wat sneeuw :#
Maar dat is serieus steil. Ik had vorig jaar nog een caravan met een middenklasse mover en die was niet in staat om dit soort helling te nemen. Nu is een vouwwagen een stuk lichter, maar zorg dat je in ieder geval zeker weet dat dit gaat lukken als je voor een mover gaat.
Anders kom je hoe dan ook aan een lier systeem uit, maar die moet je boven ook ergens aan vast kunnen makken. Wellicht een (volwassen) boom of zo? En dan zit er blijkbaar ook nog een bocht / muurtje in de weg.Een lier de bocht om is ook niet simpel. In de hoek heb je weer een steunpunt nodig dat sterk genoeg is.
Is er echt geen andere plek om hem te parkeren?
Bedankt voor het meedenken! WW
- Die elektrische lier is echt een goed idee. Daar ga ik gelijk naar kijken. Max trekgewicht van 2700 kg is ruim voldoende en bevestiging op de trekhaak. Ik zocht dus eigenlijk naar de handmatige versie hiervan maar dat bestaat dus niet. Moet altijd ergens op gemonteerd worden (geboord op de aanhangwagen of de boottrailer). Ik zie dat er ook 1 is voor 149 euro die naast trekken ook kan vieren. Nog beter!
- Omhoog duwen zou ik echt niet durven. Als ie volgeladen 750 kg is gaat het al niet. Als de buurman uitglijdt is hij verpletterd tussen vouwwagen en garagedeur :?
- mover adviseerde aart Kok ook. Maar is aardig aan de prijs en zwaar door een extra accu. Gaat mij ook alleen om het parkeren thuis.
- kan het ding overal parkeren maar dan is ie echt uit het zicht en als ik een dief zou zijn zou ik dan echt een kansje wagen. Hup op marktplaats voor 5 duizend euro en klaar. :(
- de helling heeft al van die stoepranden waar ik de auto altijd tegenaan parkeer met zijn wielen. de CCF er op geparkeerd met een disselslot, is ie niet weg te krijgen, zonder veel aandacht te trekken dan... :)
Er zijn accu's van 2,5 kilo waar je 15 minuten op kan moveren. Dat je het weet :)
Een mover zou ik niet verkiezen. Dat gaat ook ten kosten van je laadgewicht. Een handlier lijkt mij de beste en voordeligste oplossing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je kan evt voor een handbediende kettingtakel kiezen i.p.v. een lier. Maar dat is best arbeidsintensief.
Persoonlijk zou ik ook voor een elektrische lier gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Een paar katrollen met een stuk touw is het goedkoopste.
En heeft geen stroom nodig alleen een beetje kracht, maar dat ligt eraan wat voor katrollen je gebruikt (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190122/b30c6652429738c1cef01608bd3e59d5.jpg)
Als ik zo de oprit bekijk zou ik de vouwwagen (leeg) met de auto achteruit rustig op zijn plek zetten. Een beetje auto moet dit gewoon kunnen trekken. Als dit met de lege vouwwagen goed gaat dan zou dit met een beetje bagage erbij ook moeten lukken. Zou wel achter de wielen van de vouwwagen een paar grote keggen of een balk leggen zodat het geheel niet achteruit zakt als je de handrem eraf haalt.
Mensen met een caravan rijden ook vanuit stilstand weg op een bergweg. Hooguit met een beetje wielspin.
Bedankt voor de streetview link. Dat helpt!
Ik heb jarenlang met een caravan gereden en deze situatie kom je makkelijk weg, omdat je auto wel al vlak staat. Ook een beladen vouwwagen mag geen probleem vormen. Er is ruimte genoeg om op je gemak de bocht achteruit te maken. Is echt niet zo moeilijk als vele denken. Het probleem wat ik voorzie is het aankoppelen van de vouwwagen waarbij de trekhaak en dissel in een rare hoek ten opzichte van elkaar gaan. Ik ben nooit in een zo'n situatie geweest, dus heb eigenlijk ook geen idee of dat een probleem gaat opleveren.
Citaat van: brulmuis op januari 22, 2019, 01:32:08 PM
Bedankt voor het meedenken! WW
Hier gaat het om: https://goo.gl/maps/bpo6gPtqFzE2
Joh.. daar trek je toch met gemak een vouwwagen van 750 kg bij op? Wat voor auto heb je als ik vragen mag?
Let op dat de oplooprem nauwelijks werkt als je de wagen achteruit laat rollen.
Mocht het aankoppelen op de helling niet lukken zou je nog kunnen overwegen om hem even naar boven te trekken met een spanband van je trekhaak naar de dissel toe. Met zoiets bijvoorbeeld: https://www.kruizinga.nl/spanbanden/hijsband/44-hb30/nieuw/44-90d4-600/ (https://www.kruizinga.nl/spanbanden/hijsband/44-hb30/nieuw/44-90d4-600/)
Een lier lijkt me daar een vrij omslachtige, lastige en dure oplossing voor een relatief klein probleem.
Heb een Opel Astra station met 125 pk. Trekken lukt vast wel maar wordt lastig manoeuvreren om de vouwwagen eruit te krijgen vrees ik. Inparkeren van een aanhanger of caravan ben ik erg slecht in. misschien eens oefenen met pillonnetjes :)
Spanband dacht ik ook aan, moet ie niet doorrollen als ie boven is om te stoppen tegen mijn bumper. maar zou met zijn tweeën moeten kunnen
Katrollen koop je in onderdelen bij elkaar zie ik, lijkt me een gepuzzel.
Dit kan ook:
https://www.vidaxl.nl/e/8718475919148/kabeltrekker-1815-kg-met-2-versnellingen. 3 meter is genoeg, ketting of spanband om het via de trekhaak omhoog te trekken
Die elektrische lier heeft als voordeel dat hij tweezijdig werkt. Dus als het mij niet lukt het in te parkeren kan ik hem langzaam laten zakken. Ik wil het liever niet doen met de oploop/handrem. Maar zou in principe ook moeten kunnen.
Bedankt voor alle reacties in ieder geval! Helpt me goed op weg. :J
Volgens mij woon je bij mij in de buurt. (Zoetermeer)
Ik wil je wel "rijles" geven. Is idd niet zo heel moeilijk.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Citaat van: brulmuis op januari 23, 2019, 12:11:38 PM
Heb een Opel Astra station met 125 pk. Trekken lukt vast wel maar wordt lastig manoeuvreren om de vouwwagen eruit te krijgen vrees ik. Inparkeren van een aanhanger of caravan ben ik erg slecht in. misschien eens oefenen met pillonnetjes :)
Joh dan kun je beter je geld steken in een E rijbewijs of een rijvaardigheidstraining bij b.v. de ANWB. Daar heb je altijd profijt van.
https://www.anwb.nl/auto/rijtrainingen/caravan-en-aanhangwagen.
Ik bakte er vroeger ook niks van, tegenwoordig kan ik me aardig redden na het behalen van het E rijbewijs.
Voor het parkeren zou ik het aanbod van Theu aannemen. Ook handig op de camping. Met een keer een goede uitleg is achteruit inparkeren met een vouwwagen echt niet zo lastig. Als je eenmaal het trucje door hebt zet je het ding daar in 1 keer in. Het is best breed en geen moeilijke bocht. Ik had er ook best een uurtje aan willen spenderen, maar vanuit ten zuiden van Eindhoven geen handige oplossing.
Eruit: als je hem aangekoppeld krijgt: gewoon aankoppelen en gaan. Zo niet dan is een kabeltrekker die je zelf gevonden had een trage, maar zeer veilige oplossing. Een bandje om hem even een metertje mee naar boven te trekken werkt zeker ook en doe je rustig en inderdaad met zijn tweeën om een gat in je bumper te voorkomen. In beide gevallen voor ruim 30 Euro klaar.
Zou ook voor de elektrische lier gaan en ben daar eigenlijk ook naar aan het kijken. Dan kan de vouwwagen in een garage bij de schoonmoeder en mijn vrouw haar auto in de garage bij ons.
Met de hem er in laten rijden lukt bij ons niet. Ik geraak niet eens met de auto en de trekhaak er onder niet in de garage. De auto en het stuk dat achter de wielen uit steekt is daarvoor te lang. Met de trekhaak er onder gaat dat tegen de bodem om het einde. Moet ik verder de garage in zonder trekhaak dan komt het dak tegen de bovenkant van de garage poort omdat de wielbasis weer wat lang is. Een elektrische lier is dan ook de enige oplossing en moet zowel eentje zijn dat kan laten vieren als trekken en moet dus aan de trekhaak te bevestigen zijn. Ik ben er een tijdje naar op zoek gegaan maar ben niet direct op een goede lier uit gekomen. Had er eentje op het oog maar had over bepaalde aspecten nog wat twijfels, wat verder navragen bleek het niet voldoende garanties te hebben. Dus staat de vouwwagen nog steeds bij ons thuis in de garage en de auto van mijn vrouw buiten, in plaats van de vouwwagen in de lege garage van mijn schoonmoeder en de wagen van mijn vrouw binnen in onze garage.
Ik vermoed dat je de volgende lier bedoeld met zowel laten vieren als trekken omdat de lier in twee richtingen kan draaien?
https://www.westfalia.eu/nl/shops/gereedschap/werkplaats/liften-en-trekken/lieren/1549585-westfalia-elektrische-lier-5400-kg-met-afstandsbediening.htm (https://www.westfalia.eu/nl/shops/gereedschap/werkplaats/liften-en-trekken/lieren/1549585-westfalia-elektrische-lier-5400-kg-met-afstandsbediening.htm)
Denk dat het een nieuwere versie is van diegene die ik bekeek. Je kon toen enkel of elektrisch gebruiken of op handlier en niet gecombineerd.
Maar belangrijk dat je voor je het koopt toch even de handleiding na leest en eventueel met de leverancier contact op neemt om jouw situatie te checken. Ik meen me te herinneren dat ze inderdaad wel in twee richtingen kan draaien, echter dat het laten vieren niet bedoeld was met een last, maar enkel om de kabel bij het te trekken item te krijgen. Met last ging maar in één richting.
Bovendien moet je ook de helling in rekening nemen. Op een helling gaat de hoeveelheid gewicht dat als last kan dienen sterk omlaag. Ook daar knelde het schoentje als ik me niet vergis.
Het is ondertussen een paar jaar geleden dat ik het bekeken heb. Kan zijn dat het nu wat anders lag dan toen, maar voor je tot aankoop overgaat, zeker goed de handleiding (meestal online te vinden) controleert en eventueel extra controleert voor uw situatie. Anders riskeer je iets aan te kopen dat achteraf toch niet de goede oplossing is.
Ik zou het in deze ook niet zomaar proberen. Kans groot dat het de eerste keren goed gaat maar wat als de kabel breekt? Dan heb je niet alleen serieuze schade aan je vouwwagen, maar zo'n los schietende kabel is dan ook een ongeleid projectiel die jou zelf ook slachtoffer kan maken. Daarom dat ik zeker alleen zou doen met materiaal dat top is en meer dan 100% geschikt voor de job waarvoor het bedoeld is!
Citaat van: Theu op januari 23, 2019, 12:41:00 PM
Volgens mij woon je bij mij in de buurt. (Zoetermeer)
Ik wil je wel "rijles" geven. Is idd niet zo heel moeilijk.
Ha Theu, dat is heel aardig van je. Kom er graag op terug eind februari 8)
@FriedelP, die elektrische lier beschrijft in de handleiding niets over dat de kabel gevierd kan worden onder last. Zeker een goed punt, als dat niet kan koop ik wel een kabeltrekker en een spanband. Ding staat ook op YouTube met andere merknamen, alleen maar trekken zie ik..
Lukt het me niet met de auto (na deskundige les van Theu) kan ik dat ding ook met de handrem naar beneden laten gaan, gezekerd met een spanband via de trekhaak op een meter naar beneden zodat ie niet te ver doorrolt als ik niet oplet ofzo. En dan met de kabeltrekker omhoog.
Is goed. Ik hoor het wel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Westfalia antwoord op mijn vraag dat de elektrische lier twee kanten op belast kan worden. Dus bij trekken en vieren...
Onze buurman trekt met een elektrisch liertje zijn caravan vooruit de helling op z'n garage in. Werkt prima, kost niets. Als de kabel lang genoeg is, kun je de lier beneden vast monteren. Aan de trekhaak van de auto haak je de losse katrol (die dan dus vaste katrol wordt), kabel erdoor en weer terug naar beneden aan de vouwwagen. Trek je het ding zo omhoog met de auto als ankering.
Als ik de helling (op Google maps) zo zie zou ik het wel aandurven om de vouwwagen met de auto op zijn plek te zetten. Dat is uiteindelijk toch veel minder gedoe dan een lier.
Wel opletten dat de kar niet verder omlaag kan, door middel van een blok achter de wielen. En bij het afkoppelen zorgen dat er geen 'spanning' meer op de koppeling staat (kar blokkeren en dan nog een centimeter naar achteren rijden met de auto).
Aankoppelen is iets lastiger omdat je de trekhaak precies onder de koppeling moet zien te krijgen. Met een beetje oefening (en iemand die aanwijzigen geeft) lukt dat vast wel.
Op youtube zijn genoeg instructie filmpjes te vinden, hoe je een bochtje achteruit moet doen. In het begin is het even lastig, maar gewoon goed kijken en heel langzaam, dan gaat dat best.
Citaat van: brulmuis op januari 24, 2019, 01:28:13 PM
Westfalia antwoord op mijn vraag dat de elektrische lier twee kanten op belast kan worden. Dus bij trekken en vieren...
Dat is goed nieuws, mogelijk ga ik er dan ook terug een keertje naar kijken. Ik ga wel nog een keer kijken bij welke last onder welke helling en mogelijk investeer ik dan ook nog in een dergelijk ding.
Citaat van: PenH op januari 26, 2019, 11:19:22 AM
Als ik de helling (op Google maps) zo zie zou ik het wel aandurven om de vouwwagen met de auto op zijn plek te zetten. Dat is uiteindelijk toch veel minder gedoe dan een lier.
Wel opletten dat de kar niet verder omlaag kan, door middel van een blok achter de wielen. En bij het afkoppelen zorgen dat er geen 'spanning' meer op de koppeling staat (kar blokkeren en dan nog een centimeter naar achteren rijden met de auto).
Aankoppelen is iets lastiger omdat je de trekhaak precies onder de koppeling moet zien te krijgen. Met een beetje oefening (en iemand die aanwijzigen geeft) lukt dat vast wel.
Op youtube zijn genoeg instructie filmpjes te vinden, hoe je een bochtje achteruit moet doen. In het begin is het even lastig, maar gewoon goed kijken en heel langzaam, dan gaat dat best.
De koppeling zeer nipt onder de trekhaak rijden is bij mij niet echt het probleem. De achteruitrij camera van mijn auto heeft daar een specifieke optie voor die de trekhaak detecteert en de lijn aangeeft hoe je moet rijden om perfect aan te koppelen. Erg handig trouwens.
Probleem bij mij dat zeker belast, en met de helling en de lengte van mijn wagen het geheel van de auto de grond raakt en wat verderop het dak de bovenkant van de poort. Die optie had ik ook eerst naar gekeken en zou zeker eenvoudiger zijn dan bij brulmuis aangegeven. Echter in mijn verhaal is dat geen optie.
Ik koop wel eerst een kabeltrekker met een kabel van drie meter. Erin zetten moet wel lukken, desnoods handmatig met de oplooprem en borging via een spanband aan de trekhaak voor het geval ik de boel laat gaan ::)
Maar eruit rijden lijkt me lastig omdat ik dan moet pielen om de trekhaak er precies onder te krijgen. Dat wordt niks met mijn vrouw erbij. :I
En als ie vast zit er gelijk uit moet rijden en links af moet. Staat de vouwwagen strak tegen de muur aan de rechterkant, raakt de wagen de muur.
Trek ik liever het ding er handmatig uit voor het grootste deel en de koppeling op de stoep staat. Keggen heb ik al.
Lukt het dan nog niet soepel, koop ik wel een elektrische lier.
Bedankt nogmaals voor het meedenken
Mijn aanbod blijft staan. Wil evt ook wel een keer naar je toe komen om de situatie in het echt te zien.
Het aankoppelen op een helling is idd wel lastig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik haal dat ding 22 februari op. Hopelijk kan ie dan naar de stalling, want daar staat mijn oldtimer caravannetje nog.
Kom er graag op terug Theu!
Ahoi, hier gelijkaardig probleem.
Hier moest vouwwagen met dissel voor de garage binnen. Omhoog weliswaar!
Opgelost met elektrische lier die eenvoudig op en van de dissel kan.
En een oog vastgeboord in plafond! Werkt perfect
Jij kan ook de lier op je disse plaatsen en je trekhaak gebruiken als vast punt.