Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: Jeronimo op juni 10, 2019, 09:14:31 am

Titel: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jeronimo op juni 10, 2019, 09:14:31 am
Laatst heb ik me verdiept in de kogeldruk, ik kwam er achter dag deze maximaal 50kg mag zijn bij aanhangers tot 750 kg. Zie deze link op de website van het OM:

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/

"Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg"


Zelf hebben we een Campooz waarvan de aanhanger technisch gezien geschikt is voor 75kg kogeldruk en 1000kg totaal maar omdat hij een typeplaatje heeft voor max 750kg en dus geen eigen kenteken heeft is de maximale kogeldruk 50kg. Onze auto en de trekhaak mogen ook 75kg kogeldruk hebben, dus is 75kg is technisch veilig, maar daarmee niet legaal!

Op diverse fora kom je allerlei meningen en (soms onjuiste) informatie tegen, reden van deze post is om te informeren hoe het wettelijk zit.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: KampeerFan op juni 10, 2019, 11:15:45 am
Ik wist dit dus ook niet en heb altijd met 65 kg kogeldruk rondgereden. Als je er op gaat googelen vind je lastig informatie inderdaad. Ook ANWB komt niet meteen concreet met informatie. Erg nuttig om te weten, ook i.v.m. het rijden van een aanhanger met zand of grond. 

Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: sanderv op juni 10, 2019, 12:55:19 pm
Tja, weer een voorbeeldje waar de wetgever achter de techniek aanhobbelt. Zelfde als met de veelbenoemde bevestiging van de oploopremkabel. Je kunt het zo doen dat het technisch werkt, maar je toch een boete krijgt. Je kunt hem ook zo bevestigen dat je die boete niet krijgt, maar het kabeltje ook niet werkt... Ik laat de techniek hier toch boven de wet gaan.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: PenH op juni 10, 2019, 02:14:04 pm
Ik denk dat deze regel helemaal niets met techniek of veiligheid te maken heeft, maar puur is ingesteld om overbelading (economisch) te voorkomen. Door een veel hogere kogeldruk zou je stiekem meer kunnen meenemen in je karretje dan de toegestane 750kg.
@jeronimo je zou je klapkar mogelijk kunnen laten herkeuren op 1000kg. Dan krijg je een eigen kenteken en mag je legaal een hogere kogeldruk aanhouden. Maar of het dat allemaal waard is...
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jerome op juni 10, 2019, 04:05:09 pm
Door een veel hogere kogeldruk zou je stiekem meer kunnen meenemen in je karretje dan de toegestane 750kg.
Kan je dit uitleggen? 750 kg = 750 kg. Je as-druk zal minder dan 750 kg zijn. Maar daarmee wordt je vouwwagen niet lichter.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: PenH op juni 10, 2019, 04:48:32 pm
Kan je dit uitleggen? 750 kg = 750 kg. Je as-druk zal minder dan 750 kg zijn. Maar daarmee wordt je vouwwagen niet lichter.

Precies wat je schrijft. Bij 100kg kogeldruk zou je de kar tot 850kg beladen en toch de max. as-druk niet overschrijden. Het overgewicht valt daardoor niet zo snel op (als je aangekoppeld weegt). Maar ik probeer ook alleen maar een reden te verzinnen voor het maximum van 50kg kogeldruk.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Marcel op juni 10, 2019, 05:47:23 pm
Even voor mijn duidelijkheid. Wat heeft totaalgewicht met kogeldruk te maken? Als ik alles achterin de aanhanger leg heb ik geen of zelfs een negatieve kogeldruk.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jeronimo op juni 10, 2019, 05:51:17 pm
Ik denk dat deze regel helemaal niets met techniek of veiligheid te maken heeft, maar puur is ingesteld om overbelading (economisch) te voorkomen. Door een veel hogere kogeldruk zou je stiekem meer kunnen meenemen in je karretje dan de toegestane 750kg.
@jeronimo je zou je klapkar mogelijk kunnen laten herkeuren op 1000kg. Dan krijg je een eigen kenteken en mag je legaal een hogere kogeldruk aanhouden. Maar of het dat allemaal waard is...
Herkeuren zou ik kunnen doen maar ik kom niet (of maar een beetje) boven de 50kg uit dus dat is me de moeite en geld niet waard.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: sanderv op juni 10, 2019, 07:18:54 pm
De pest van dit soort onzinregels is dat mensen er ook nog naar gaan handelen in plaats van even na te denken. Gasfles uit de disselbak in de achterbak scheelt. Vervolgens lekker veel massa achterin de kar en hoppa, 'veilig' en boetevrij. Dan liever gewoon 80 kg op de haak. De techniek kan het hebben.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: kimopo op juni 27, 2019, 09:35:04 pm
Mijn Fabia heeft een sticker in de kofferbak met de melding 50kg kogeldruk maar onze nieuwe oude Jametic (met achterop een keuken) heeft n flinke disselbak en mat gisteren dik 75kg  :?

Er zal dus flink geschoven moeten worden met artikelen uit de disselbak naar de keukenkant en/of kofferbak.
De auto van manlief, een Seat Ibiza ligt al vrij laag dus als daar spul in de kofferbak moet gaat die alleen nog maar lager liggen vrees ik.

Nou willen wij ook 2 fietsen op de imperial gaan vervoeren, gaat dat ook de kogeldruk verder opschroeven of doet dergelijk gewicht op de klapkar niet mee qua kogeldruk ??

Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Urgje op juni 27, 2019, 10:09:55 pm
Hangt er vanaf of de imperial alles evenredig verdeeld of juist meer naar voren of achteren geplaatst is.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: KampeerFan op juni 28, 2019, 10:11:53 am
De imperiaal hangt over de hele wagen heen. Het is de kunst om juist de fietsdragers met fietsen zo goed mogelijk met het zwaartepunt boven de as te bevestigen.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jimmymichiels op juni 28, 2019, 11:45:25 am
Bij raclet zeggen ze max 40kg.
Mijn camionet kan makkelijk 80kg aan.
Maar ik ga men oplooprem niet verneuken  O0
Dus houd ik 25-40 kg.
Rijd goed en nix wordt overbelast
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Yella op juni 28, 2019, 12:45:09 pm
Hier zijn zeer waarschijnlijk mensen aan het woord die op hun spullen passen en onderhouden en serieus zijn. Maar kijk eens op de weg wat er aan barrels rond rijdt. Die 1x per jaar vol worden geladen met tuinafval. Wordt nergens naar gekeken. Zelf maak karretjes van 30 jaar oud etc. daar zijn echt regeltjes voor nodig. Oom agent laat een mooie nieuwe vouwwagen wel met rust hoor als de auto niet abnormaal in de kont hangt.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: KampeerFan op juni 28, 2019, 05:15:06 pm
Je kan met een grootschalige verkeers/weeg controle wel van de weg worden gehaald. In Nederland word een 10% marge aangehouden en meestal word alleen de as gewogen. De kogeldruk komt dus nog bij de auto op. Maar als je dit overschrijd ben je natuurlijk wel aan de beurt.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Marcel op juni 28, 2019, 07:30:23 pm
Alles kan, maar hoe vaak ben jij al van de weg gehaald bij een grootscheepse controle?
Ik ben in mijn hele leven (zonder VW) één keer aangehouden bij een controle.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jerome op juni 28, 2019, 08:46:53 pm
Alles kan, maar hoe vaak ben jij al van de weg gehaald bij een grootscheepse controle?
Ik ben in mijn hele leven (zonder VW) één keer aangehouden bij een controle.
Geeft dat je het recht om je niet aan de wet te houden ...
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Marcel op juni 28, 2019, 09:35:44 pm
Hier zijn zeer waarschijnlijk mensen aan het woord die op hun spullen passen en onderhouden en serieus zijn. Maar kijk eens op de weg wat er aan barrels rond rijdt. Die 1x per jaar vol worden geladen met tuinafval. Wordt nergens naar gekeken. Zelf maak karretjes van 30 jaar oud etc. daar zijn echt regeltjes voor nodig. Oom agent laat een mooie nieuwe vouwwagen wel met rust hoor als de auto niet abnormaal in de kont hangt.

Muis . . .
Ik val yella bij. Niet zo ingewikkeld doen.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: muis op juni 29, 2019, 09:37:13 am
Ik denk dat het hier vooral gaat om gezond verstand, de ts geeft, ter informatie, aan wat de wet is. 

Feit is wel dat er elk jaar weer vakantiegangers van de weg gehaald worden met overbeladen en / of verkeerd beladen kampeermiddelen.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Louis op juli 15, 2019, 05:20:16 pm
De kans op controle hierop is waarschijnlijk niet heel groot. Ik sluit echter niet uit dat het kan meespelen als je bij een ongeval betrokken raakt.
 
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: sanderv op juli 15, 2019, 06:28:46 pm
De kans op controle hierop is waarschijnlijk niet heel groot. Ik sluit echter niet uit dat het kan meespelen als je bij een ongeval betrokken raakt.

Hij was goed, door de klap is alles naar voren geschoven  :O
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Theu op juli 15, 2019, 06:35:55 pm
Inderdaad laat ze dat maar eens aantonen. In mijn geval zou de vw dan in totaal max 800kg wegen. Als dat klopt hebben ze geen poot om op te staan.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jeronimo op juli 27, 2019, 12:26:32 pm
Inderdaad laat ze dat maar eens aantonen. In mijn geval zou de vw dan in totaal max 800kg wegen.

Hoe bedoel je dit? 800kg is toch gewoon 50kg te zwaar? Een tijdje terug zag ik bij Wegmisbruikers iemand met een enorm overbeladen aanhanger. Het totaal gewicht werd gemeten door de aslast van de aanhanger te wegen. Daarna de last op de achteras van de auto met aangekoppelde aanhanger, en daarna last achteras zonder aanhanger, verschil hiertussen werd gebruikt als kogeldruk.
De aslast en kogeldruk samen mogen maximaal 750kg zijn.
Titel: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Theu op juli 27, 2019, 05:09:33 pm
Er word hier uit gegaan van het feit dat je de kogeldruk van het gewicht van de aanhanger kan aftrekken. Ikzelf heb nog nooit uitgezocht of dit ook wettelijk zo werkt.
Daarvan uitgaand is het dus zo dat in het geval van een ongeval de lading niet meer zo zal liggen als dat ik hem geladen had. Dus met andere woorden als de aanhanger/vouwwagen max 800 kg weegt zou ik goed zitten. Immers; 800-50kg kogeldruk =750kg eigen gewicht. Laat hen maar aantonen dat het anders was.



Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: RDDR op juli 27, 2019, 06:42:25 pm
Toen ik nog een caravan had en vaak op het caravanforum te vinden was, is daar een zeer uitgebreide discussie geweest waar iemand de wetteksten gezocht heeft en gekopieerd op het forum.
Tot mijn eigen verbazing telt de kogeldruk inderdaad bij de auto en niet bij de aanhanger. Bij een vouwwagen met 750 MTM is 750 kg + 50 kg kogeldruk dus wel toegestaan, ondanks dat die dus in totaal 800 kg weegt.

Wat echter volkomen onduidelijk is of dit in alle Europese landen zo geldt. Dus als je extreem veel pech hebt en gewogen wordt in het buitenland is er geen garantie dat ze dat daar ook OK vinden. Net zoals de 10% die we in Nederland tolereren (=niet toegestaan, maar geen boete) geeft geen garantie dat dat in alle landen zo is.

Aan andere kant..... ik ben nog nooit in een weegcontrole tegenkomen. Het enige vervelende als het je ooit gebeurt is dat men kan eisen dat je de overbelading ter plaatse oplost voordat je verder mag. Als je nog laadgewicht en ruimte in je auto over hebt is dat onhandig, maar so be it, als dat niet zo is.... tja.... begint het echt vervelend te worden.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jeronimo op juli 27, 2019, 08:28:25 pm
In de vorige reactie wordt verwezen naar de wet dus ben ik even gaan zoeken en heb dit gevonden:

Artikel 5.18.17c

1 Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2 Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.

3 Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.


Onze vouwwagen heeft geen eigen kenteken, dus is lid 3 van toepassing en geldt een maximummassa van 750 kg. Daarbij mag de kogeldruk dus niet bij opgeteld worden zoals wel het geval is bij vouwwagens/caravans met kenteken (onder lid 1). Nu ben ik geen jurist maar de tekst in de wet lijkt me hier duidelijk.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: RDDR op juli 27, 2019, 09:32:56 pm
Bij punt 3 staat niet genoemd dat de weegmethode veranderd ten opzichte van punt 1. Voor mij is dit dus niet geheel duidelijk, maar ik denk dat de weegmethode wel identiek blijft en dus tot 50 kg wel mag. Maar ook ik ben geen jurist, dus garantie tot aan deur.  Bij het caravanforum was alleen lid 1 gekopieerd, waarschijnlijk omdat caravans met een MTM van 750kg vrij zeldzaam zijn.


Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Jeronimo op juli 28, 2019, 09:40:41 am
Het belangrijkste argument waarom je de kogeldruk niet op mag tellen is dat je voor aanhangers van meer dan 750kg een kenteken nodig hebt. Dat moet dus een harde grens zijn en niet "rekbaar" door optellen van de max. kogeldruk. Lid 1 is in zijn geheel niet van toepassing, dus ook niet de meetmethode.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: JanJD op juli 28, 2019, 02:13:13 pm
Deze discussie heb ik al diverse keren in verschillende fora langs zien komen, kennelijk is de interpretatie van de wet lastig ;-)

De geciteerde wetteksten lijken mij duidelijk: De totale massa van middenasaanhangwagens (dit is het geval bij alle vouwwagens die ik ken) wordt bepaald door de massa op de as(sen) en de (bij wet verplichte positieve) last op de koppeling bij elkaar op te tellen. Het maakt hierbij niet uit of de totaal toegestane massa meer of minder is dan 750kg.

Mogelijk veroorzaakt het feit dat de last op de koppeling ook deel van het laadvermogen van het trekkende voertuig is verwaring. Deze last belast zowel de auto (steunt voornamelijk af op de achteras) maar belast ook de constructie van de aanhangwagen en gaat dus ook ten laste van laadvermogen van de aanhangwagen! (Opmerkelijk bijverschijnsel: Totaal toegestane combinatie-massa is maximaal bij minimale massa op koppeling...)
Ook de vaak gehanteerde meetmethode bij handhaving door de Politie kan ook verwarring geven: ‘Alleen het gewicht op de as (de wielen) wordt gewogen en er is normaal gesproken geen aparte controle van de kogeldruk of het maximaal treingewicht. Alleen als op het oog lijkt dat een auto heel erg achterover hangt of doorgezakt is dan wordt die gewogen en wordt de kogeldruk gemeten.’ (Bron https://caravantrekker.nl/info/politie_controle.php)
Deze (om praktische redenen) gekozen handelswijze kan een te gunstige uitslag geven (ten onrechte niet constateren overbelading) maar veranderd natuurlijk niets aan de onderliggende (te handhaven) wetgeving.

TS heeft wel een goed punt met betrekking tot de vreemde beperking tot 50kg van massa op koppeling voor aanhangwagens (zonder kenteken registratie) tot 750 kg.

Zelf bezitten wij een 3Dog die technisch volgens het typeplaatje in totaal 1000kg mag wegen. Op het plaatje op de as staat  maximum 1000kg en op het plaatje op de koppeling staat max 75kg.
Volgens de wet mag zonder kenteken registratie hiervan slechts 750kg benut worden waarvan maximaal 50 kg op de koppeling mag drukken. Alleen met kenteken registratie mag de technisch toegestane 75kg op de koppeling benut worden.
Kenteken registratie geeft dus meer vrijheid voor het verdelen van lading en is ook een voorwaarde om de technisch mogelijke beladingsruimte te benutten. Dit was voor mij dan ook de reden om onze vouwwagen ‘op kenteken’ te laten registreren.
Titel: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Theu op juli 28, 2019, 02:39:39 pm
Ik heb hierover ook uitgebreid gereageerd in het topic van Joseetje mbt haar Jamet.
En zie dat ik niet de enige ben die het juist omschrijft.
Maar ook hier zal ik het plaatsen hoe de wet (schrijver) het heeft bedoeld.
Eerst mijn vragen:
De vraag is of de kogeldruk wel of niet bij het totaal gewicht hoort van de aanhanger.
Voorbeeld; onze vouwwagen mag max 750kg wegen ik heb een kogeldruk van 50kg en weeg in totaal 800kg mag dat?
En een andere vraag is klopt het dat aanhangers met een max. massa van 750kg niet meer dan 50kg kogeldruk mogen hebben als het voertuig dit toelaat?
De antwoorden:
Vraag 1; De kogeldruk staat los van het gewicht. De aanhanger mag volbeladen maximaal 750 kg. wegen met witte plaat (kenteken auto). Op eigen kenteken mag de aanhanger volbeladen niet meer wegen dan volgens het kentekenbewijs is toegestaan. De kogeldruk doet er wat dit betreft niet toe. Jouw voorbeeld mag dus niet.
Vraag 2; Wettelijk mag de kogeldruk bij een aanhangwagen met een toegelaten maximumgewicht van 750 kg niet meer dan 50 kg zijn. Boven de 750 kg is de maximum toegestane kogeldruk 1% van het maximum toegelaten gewicht. De op het typeplaatje van de trekhaak aangegeven maximum kogeldruk is echter leidend als die beneden het wettelijk maximum ligt. Bijvoorbeeld: aanhanger mag maximaal 1000 kg wegenwacht.  Wettelijke maximum kogeldruk dan 100 kg. Als het typeplaatje van de trekhaak 75 kg aangeeft is dat het in dit geval geldende wettelijk toegestane maximum.
Daarop kreeg ik een reactie van een lezer (Jeronimo) alhier met daaronder weer de reactie van de bevriende jurist.

In een reactie op mijn reactie meld iemand dat er in januari 2016 een wetswijziging is geweest met daarin onderstaande tekst. Kan dat kloppen?
Lid 3 is dan wel vrij interpreteerbaar.

In de vorige reactie wordt verwezen naar de wet dus ben ik even gaan zoeken en heb dit gevonden:

Artikel 5.18.17c

1 Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2 Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.

3 Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.


Onze vouwwagen heeft geen eigen kenteken, dus is lid 3 van toepassing en geldt een maximummassa van 750 kg. Daarbij mag de kogeldruk dus niet bij opgeteld worden zoals wel het geval is bij vouwwagens/caravans met kenteken (onder lid 1). Nu ben ik geen jurist maar de tekst in de wet lijkt me hier duidelijk.

Het geciteerde stuk komt uit het Reglement Voertuigen dat inderdaad op 1 januari 2016 van kracht werd. Wat jouw discussiepartner erin leest klopt echter niet. Hij gaat er kennelijk vanuit dat bij gekentekende caravans en vouwwagens
de kogeldruk bij de toegestane maximummassa mag worden opgeteld. Dat leest hij verkeerd: lid 1 van artikel 5.18.17c bepaalt immers dat bij middenasaanhangwagens de som van de aslasten (dat is bij een enkelasser gewoon de aslast) IN COMBINATIE MET een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand (de kogeldruk) niet meer mag bedragen dan de toegestane maximummassa.
Het maximumgewicht conform kentekenbewijs is dus INCLUSIEF kogeldruk.

Hier mogen jullie alle je voordeel mee doen.
Ik weet nu hoe het wel hoort en dat ik het al jaren niet goed doe mbt de kogeldruk.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: Wauvie op juni 02, 2022, 11:36:57 am
Inderdaad laat ze dat maar eens aantonen. In mijn geval zou de vw dan in totaal max 800kg wegen. Als dat klopt hebben ze geen poot om op te staan.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Maar in dat geval moet de VW een eigen kenteken hebben.
Titel: Re: Kogeldruk vouwwagen tot 750kg is maximaal 50kg
Bericht door: OhPeeCee op mei 06, 2024, 01:07:11 pm
Tja, weer een voorbeeldje waar de wetgever achter de techniek aanhobbelt. Zelfde als met de veelbenoemde bevestiging van de oploopremkabel. Je kunt het zo doen dat het technisch werkt, maar je toch een boete krijgt. Je kunt hem ook zo bevestigen dat je die boete niet krijgt, maar het kabeltje ook niet werkt... Ik laat de techniek hier toch boven de wet gaan.

In 2024 is er een revisie van het voertuig reglement ingevoerd.

Maar het is wel zo dat als de RDW keurt en als de aanhanger na 31 dec 2012 in gebruik is genomen er een achteruitrijlicht op moet zitten.

In deze versie wordt ook het keuren, APK, benoemd van de RDW. Nu hoeven aanhangwagens onder de 750 kg niet gekeurd te worden daar deze geen kenteken registratie heeft of een kentekenbewijs
hebben

Quote RDW: "Eisen

Wijze van Keuren

Overeenstemmen van het voertuig met de voertuiggegevens alsmede eisen m.b.t. identificatie
Artikel 5.12.1
Actuele regelgeving
1.
De aanhangwagen moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens."
 

Is niet veel veranderd wat de kogeldruk aangaat, wel voor de remmerij van de vouwwagen ivm ABS en ESB op aanhang wagens.

Aangehecht een text bestandje waar je het een en ander kan vinden.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal