Heeft iemand ervaring met het gebruik van een omvormer voor het "opblazen" van een Holtkamper kyte of cocoon aero ?
Je hebt een 10 ampere aansluiting nodig voor het gebruik van windforce (in elk geval voor de aanloop stroom)
10 amp x 230 volt = 2300 watt
als je dat via een omvormer uit een accu wilt halen dan heb je bij 12 volt
2300 / 12 = 192 ampere nodig.....
dat is dus niet haalbaar via een omvormer op een auto accu
dankjewel voor het bericht!
het type-plaatje op de cocoon geeft 1.1kw power en een piekspanning van 7.3 amp aan.. dat is dan helaas ook niet haalbaar.
af en toe dus "gewoon" handmatig klappen
Afgelopen zomer in Lutte bij een boerencaping met 6 amp, het ging maar met moeite. Als de pomp draaide dan ging deze na verloop van tijd de normale snelheid blazen. Maar minimaal 8 amp dan kan het altijd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Citaat van: Jobern op juni 17, 2019, 05:34:02 PM
dankjewel voor het bericht!
het type-plaatje op de cocoon geeft 1.1kw power en een piekspanning van 7.3 amp aan.. dat is dan helaas ook niet haalbaar.
af en toe dus "gewoon" handmatig klappen
Geen piekspanning, piekstroom. En dat is in dit geval bij 230v. dus piekvermogen is 7,3x230=1600w. Kan wel met een omvormer, maar is een forse knaap: https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/overige-auto-diversen/m1420996131-victron-phoenix-12v1600w-gebruikte-omvormer-auto-bus-camper.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Deze is 1600w continu met een piek van 2300w. Rechtstreeks op de accu aan laten sluiten en dan mag je geen al te nieuwe auto hebben. Met een losse semi tractieaccu van +/- 50 ah en een zonnepaneel kan het ook.
Bedankt voor alle input... ben weer een stukje wijzer :-)
Ik heb deze denkoefening ook eens gemaakt als we onze Kyte net hadden.
Ik ben er van afgestapt om het te bouwen; wat ik me herinner:
1)
Ik heb de stroom eens 'gemeten' : startstroom piekt over de 20A
Je hebt al een omvormer nodig die deze piek aankan, en deze zijn eerder zeldzaam, groot en erg duur...
2)
Een omvormer heeft ook nooit een rendement van 1:1, als je dus (los van de startstroom) gedurende enkele minuten 1,1kW wil leveren (in de praktijk is het meer) loopt de stroom aan accuzijde (12V aansluiting) op tot voorbij de 125A. De nodige batterij, aansluitingen en bekabeling is dan niet meer geschikt voor mobiel gebruik, of je moest het allemaal inbouwen in je auto.
3)
Met een juiste generator kan het ook, maar deze is zwaar en log...
Ik heb het plan dan maar gelaten...
Tot we eens op een camping kwamen waar de zekering het niet aankon en we hem met de hand hebben uitgevouwen : stond sneller op dan met Windforce.
Windforce is natuurlijk een pak makkelijker, maar de hele investering om 'autonoom' te kunnen windforcen was voor mij de soep niet waard.
groetjes, Olivier
ik heb het laatst opgemeten, de piekstroom met opblazen en ook met inzuigen zit tegen de 12A
daarna stationair rond de 6,5 A
als op de camping gebruik gemaakt wordt van "langzame" zekeringen gaat het misschien lukken,
maar als het digitaal geregeld wordt gaatie gelijk uit
zolang Holtkamper of iemand anders geen ander uitvinding doet kan je het best handmatig opzetten
dat lukt overal en is zeker zo snel