In 2017 heeft de Trigano een beurt gehad en zijn op mijn verzoek de banden gecheckt. Die konden nog wel mee was het antwoord ondanks dat deze al 6 jaar oud waren. Ik wil nu echt wel een set nieuwe banden, ondanks je op het oog waarschijnlijk geen (haar) scheurtjes kunt zien.
Ik wil wel een goed merk banden, geen Chinese meuk of iets dergelijks. Ben met de auto ook altijd erg kritisch als het gaat om vers rubber.
Online kopen is eigenlijk het voordeligst, maar dan moeten ze er nog omheen, hoe doen jullie dit?
In 2017 heeft de Trigano een beurt gehad en zijn op mijn verzoek de banden gecheckt. Die konden nog wel mee was het antwoord ondanks dat deze al 6 jaar oud waren. Ik wil nu echt wel een set nieuwe banden, ondanks je op het oog waarschijnlijk geen (haar) scheurtjes kunt zien.
Ik wil wel een goed merk banden, geen Chinese meuk of iets dergelijks. Ben met de auto ook altijd erg kritisch als het gaat om vers rubber.
Online kopen is eigenlijk het voordeligst, maar dan moeten ze er nog omheen, hoe doen jullie dit?
In 2017 heeft de Trigano een beurt gehad en zijn op mijn verzoek de banden gecheckt. Die konden nog wel mee was het antwoord ondanks dat deze al 6 jaar oud waren. Ik wil nu echt wel een set nieuwe banden, ondanks je op het oog waarschijnlijk geen (haar) scheurtjes kunt zien.
Ik wil wel een goed merk banden, geen Chinese meuk of iets dergelijks. Ben met de auto ook altijd erg kritisch als het gaat om vers rubber.
Online kopen is eigenlijk het voordeligst, maar dan moeten ze er nog omheen, hoe doen jullie dit?
In 2017 heeft de Trigano een beurt gehad en zijn op mijn verzoek de banden gecheckt. Die konden nog wel mee was het antwoord ondanks dat deze al 6 jaar oud waren. Ik wil nu echt wel een set nieuwe banden, ondanks je op het oog waarschijnlijk geen (haar) scheurtjes kunt zien.
Ik wil wel een goed merk banden, geen Chinese meuk of iets dergelijks. Ben met de auto ook altijd erg kritisch als het gaat om vers rubber.
Online kopen is eigenlijk het voordeligst, maar dan moeten ze er nog omheen, hoe doen jullie dit?
Kwikfit
Na 6 jaar sowieso vervangen. De kosten wegen niet op tegen de ellende van een klapband. Bij een caravan- of vouwwagenspecialist laten adviseren over het merk.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Als je niet een beun kent om de banden erom te leggen dan zou naar een bandenboer gaan en ze daar kopen. Zo duur zullen 14" banden niet zijn. Als je de banden online besteld betaal je zo 30-40 euro voor montage want ze zijn er een half uur mee bezig.
Sent from my H9436 using Tapatalk
Ja diezelfde specialist adviseerde bij de beurt om de banden niet te vervangen...
Ik denk er hetzelfde over, vervangen die hap. Ondanks dat de klapkar het hele jaar in de garage staat.
Bij kwikfit, worden ze er gelijk omgelegd.
die heeft die maat dus niet
135 80 13
Thanks!
@ moderators, ik kreeg een foutmelding bij het posten. Nu staat het topic dus in 3-en op het forum
Omdat dit een dubbel topic is, sluit ik deze. Zal ze straks even samenvoegen
Graag
Excuus, iets met een foutmelding over een database
Voor die paar centen niet moeilijk doen. Gewoon naar de bandenboer ( Kwik-fit, Euromaster etc.) of bij een garage. Iedere garage kan de banden bij zijn leverancier bestellen. Weet je ook zeker dat de banden goed gemonteerd en gebalanceerd worden. En ook meteen ventielen vervangen !!!
geef gelijk aan dat je de meest nieuwe banden uit het magazijn wilt en niet die van 2 jaar oud ivm de houdbaarheid van 6 jaar die men hanteert...
Citaat van: Longdude op januari 12, 2020, 04:51:50 PM
Graag
Excuus, iets met een foutmelding over een database
Klopt, is een bekend probleem, helaas nog niet verholpen
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaten/135-80-R13/?seizoen=zomerbanden&merkcat=A-merken
Zoiets? Zelf heb ik via deze club alle 4 de banden van mijn auto laten vervangen en balanceren. Netjes op tijd, en recht voor de deur.
Je kunt toch gewoon online bestellen en bij iedere garage/bandenhandel laten leggen? Kost ongeveer een tientje per band. Sommige onlinehandels leveren zelfs op bestelling gewoon bij een bandenlegger naar keuze af. Jarenlang zo gedaan. Inmiddels kunnen we zelf leggen, da's nog makkelijker. Lastiger is dat voor deze maat niet heel veel keuze is in de A merken.
Zou voor deze gaan:
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=wLyMgCznDfMd8swA.107.693572740&sowigan=So&Breite=135&Quer=80&Felge=13&Speed=T&ranzahl=1&Ang_pro_Seite=10&rsmFahrzeugart=ALL&Label=C-B-69-2&details=Ordern&typ=R-292980
Citaat van: Longdude op januari 12, 2020, 04:51:50 PM
Graag
Excuus, iets met een foutmelding over een database
Ze zijn nu alle 4 samengevoegd :J
@sanderv. Deze banden zijn NIET goed, draagvermogen 70, = 345 kg per band. Je hebt minimaal loadindex 74 of 75 nodig.
Voor 13 inch banden vindt je zelden meer dan 70 als load index. Heb daar al redelijk voor zitten zoeken.
Is de reden dat het maximaal gewicht van raclet en trigano ondanks dat het chassis geschikt is voor meer dan 750 kg, de wagens toch maar toegelaten zijn tot 650 kg. En dan zijn deze banden goed.
Ook de uniroyals hier vermeld hebben maar een loadindex van 70 en zijn de andere specificaties mijn inziens slechter. Als ik tussen deze twee banden zou moeten kiezen zou ik eerder kiezen voor deze van sanderv.
Citaat van: Tago Herman op januari 12, 2020, 10:24:38 PM
@sanderv. Deze banden zijn NIET goed, draagvermogen 70, = 345 kg per band. Je hebt minimaal loadindex 74 of 75 nodig.
Die zijn als A merk helemaal niet te krijgen, dan kom je bij 'chinese' merken uit:
https://www.bandenleader.nl/auto-band/security/aw414-trailer/135-80-r13-74n-461556?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAiApOvwBRBUEiwAcZGdGJX_11g3WpCFpKgP2rqLu0fH-n9q_gNoQM5bWcbC1GAoLhpiyVwv7BoCr2cQAvD_BwE
De kwaliteit daarvan kan meevallen, maar is heel wisselend. Zelf zou ik dat niet zo snel doen, banden die in bandentesten echt door het ijs gaan zijn doorgaans de heel onbekende merken. De snelheidsindex en loadindex zijn aan elkaar gekoppeld. Die 70t banden mogen 345 kg dragen bij 190 km/h. 30 kg overbelading per band bij voor aanhangers gangbare snelheden is geen enkel probleem, mits je een betrouwbare band hebt ie goed op druk is.
Mocht je je daar echt niet senang bij voelen, kun je een maat breder gaan als het in de wielkast past, de 145 80 r13. Deze zijn een centimeter breder en ruim 1,5 cm groter in diameter en zijn doorgaans in de indexen 75T. Ook niet meer heel gangbaar, dus wederom niet zo veel a merken. Maxxis heeft een goede band in deze maat, maar is vrij prijzig. Dan ook hier Falken:
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=SJojZg9dVFiFRdBy.107.223475259&sowigan=So&Breite=145&Quer=80&Felge=13&Speed=T&ranzahl=1&Ang_pro_Seite=10&rsmFahrzeugart=ALL&Label=E-B-69-2&details=Ordern&typ=R-292981
Deze band voldoet aan de maat en load index:
Laufenn G Fit EQ LK41 135/80 R13 74T XL 4PR SBL
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?PoD=107__R-351149__X
Alleen geen idee wat de kwaliteit van dit merk is, zo te zien is het een (vrij recent) zustermerk van Hankook. Ik heb goede ervaringen met banden via deze online leverancier. Tot nu toe altijd vers rubber en redelijk snel geleverd. Mijn 'bandenman' in het dorp vind het ook geen probleem om ze voor mij te monteren. Montagekosten zijn iets hoger maar zo kun je wel de band kiezen die je zelf wilt.
Oh ja, vergeet niet ook de ventielen te vervangen!
Allen hartelijk dank voor de reacties 8)
Een bredere band gaat het niet worden, de 135mm band gaat er nu al lastig tussenuit omdat deze deels in de wagen zit weggewerkt en hij om de remtrommel heen moet. Als ik het goed heb zit er nu ook een 135 80 13 70T onder maar dat ga ik even controleren, die zijn toen 1 op 1 vervangen met de banden die er nieuw onder zijn geleverd, harder dan 190 km/h ga ik waarschijnlijk niet rijden met dat ouwe beestje :#
Ik blijf wel hangen bij de bekendere merken, onder een auto gaat het chinese spul ook heel vaak nat. Dat is natuurlijk wel een andere situatie dan een chinees onder een vouwwagen, dan is grip op een nat wegdek (veel) minder belangrijk.
Autobandenmarkt is inderdaad een heel goede tip, daar heb ik jaren geleden ook eens gebruik van gemaakt. Enige nadeel zou kunnen zijn dat als er iets is met de band je deze er weer af moet laten halen en dus weer extra kosten hebt. Toen had ik ook een heel recente DOT, ik lees nu ook dat het nog steeds zo is.
De aanhanger specialist rekent 40,- ex BTW voor een band, merk noemt hij dan niet dat is afhankelijk van wat er beschikbaar is.
Ik ga denk ik voor de online versie, lekker zelf kiezen en ze voor 12,50 per band laten monteren.
Wij hebben voor onze vouwwagen ( we hebben er nu 2. Dit was voor onze oude Combi Camp) online banden besteld. Kunnen ze zelf op velg zetten en balanceren enzo. ( bij mijn vader in de schuur).
Een beetje centraal in Nederland ? Dan kunnen vast alle leden van de vouwwagenclub hier gebruik van maken ? :> :) :) :) :)
Hahaha, ja deel dat adres :#
Het gaat inderdaad om de 135 80 13 70T
(https://www.mupload.nl/img/7k7jnklhs91ey.jpg)
Die gaat er nu ook weer onder :J
Ik ga deze bestellen bij autobanden markt
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=VcgzOBFBJnssgYMC.107.142190961&Cookie=carts_restore&sowigan=So&Breite=135&Quer=80&Felge=13&kategorie=6&Ang_pro_Seite=10&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&Label=E-C-69-2&details=Ordern&typ=R-250703
Ik lees bij ons op het BMW forum ook goede berichten over de Kumho, net als Hankook een Koreaans merk. Mijn BMW krijgt eind van dit jaar ook nieuw rubber, dat wordt zeer waarschijnlijk ook Kumho tyres of weer Hankook
Debica banden uit Polen. Waren geen slechte banden, gaan qua veroudering bizar lang mee.
Ja klopt!
Daar stond toen bij dat het een onderdeel was van Bridgestone banden, daarom toen ook gekocht. Ze staan overigens nog steeds te koop, voor onder een aanhanger geen slechte keuze.
Gewoon bij de goedkoopste en grootste bandenboer laten vervangen. Er zijn echt grote prijsverschillen. En een bandje balanceren is echt geen hogere wiskunde.
Citaat van: carvers op januari 28, 2020, 08:08:45 PM
Gewoon bij de goedkoopste en grootste bandenboer laten vervangen. Er zijn echt grote prijsverschillen. En een bandje balanceren is echt geen hogere wiskunde.
Aanhangerbanden worden doorgaans niet gebalanceerd. Heeft gezien de vaste as, de relatief lage snelheid en de niet centrerende naaf niet zo heel veel zin. Overigens vind ik het balanceren zo'n beetje het lastigste wat ik aan m'n auto's doe, lastiger dan uitlijnen. En dan hebben we de beschikking over een behoorlijk balanceerapparaat :J
Banden zijn besteld bij Pneus, bieden ook de service aan bij een lokale garage te laten omleggen. Toch weer gekozen voor de Debicia Passio, reden is de ervaring met de set die er nu onder ligt, een zeer slijtvaste en degelijke band!
Mooi dagje om de bandjes eraf te halen en meteen de garage even op te ruimen....
(https://www.mupload.nl/img/cb9hn9v.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/93d1s7bwx6g3k.jpg)
Wat zijn die banden stickers verkleurd...
Tja als je 7 jaar onder een klapkar hangt verkleur je wel ;-)
Ah, dat is het reservebandje. Ik dacht al.
Het zal de wereld niet kosten en het is een prettig idee, maar het advies van elke zes jaar vervangen is niet meer courant, van de ANWB site:
CiteerWanneer vervangen?
Jarenlang, en in het verleden ook door de ANWB, is voor caravanbanden een vervangingsinterval van zes jaar geadviseerd. Vanwege voortschrijdend inzicht (nieuwe productiemethoden van banden) is het ANWB-standpunt inmiddels aangepast. Het advies is nu: ga niet op basis van alleen de leeftijd vervangen, maar laat de banden na hun zesde gebruiksjaar periodiek door een specialist extra intensief op schade door veroudering controleren. Omdat onzichtbare (ouderdoms-)schade nooit uit te sluiten is, is preventieve vervanging na bijvoorbeeld tien jaar aan te raden. Uiteraard is vervanging wanneer de minimale profieldiepte van 1,6 mm bereikt is wettelijk verplicht.
Let op dat sommige verzekeringsmaatschappijen bij de caravanverzekering eisen dat ze na 6 jaar moeten worden vervangen.
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/banden
Kortom ze zeggen na zes jaar extra visueel (laten) controleren en preventief na tien jaar vervangen (advies).
Heb je tempo 100 keuring dan moet het wel elke zes jaar natuurlijk.
Ik laat banden er ook zeker langer dan 6 jaar onder zitten, ook met Tempo 100. M'n vorige set is na 8 jaar onder de motoraanhanger gegaan. Banden die verdrogen, geven dat ruimschoots van te voren aan. Klapbanden zijn eerder het gevolg van karkasbeschadigingen of verkeerde bandenspanning, maar dat is onafhankelijk van de leeftijd van de band. De ouderwetse diagonaalbanden en gecoverde banden konden wel onverwacht uit de hoek komen. Overigens rij ik ieder jaar afwisselend met de drie wielen, ik heb dus ook het reservewiel gewoon in gebruik. Banden hebben meer te lijden van stilstaan dan van gebruik. Dat geldt overigens voor zo'n beetje ieder apparaat, in de breedste zin van het woord.
Ik snap die keuze heel goed, deze banden zien er ook nog heel goed uit. Bij het onderhoud in 2017 gaf de specialist ook al aan dat vervangen nog niet nodig was.
Wij zijn heel wat jaren met deze set naar Italiƫ gereden cruise ca 100km/h en dit jaar naar Spanje als alles doorgaat, maar in Frankrijk mag je harder met een aanhanger en ik denk dat ik dat ook doe, dus better safe than sorry zeg maar.
Dat omwisselen is ook wel een goed idee trouwens.
Let wel op de verzekering. Veel maatschappijen stellen een vervanging na 6 jaar verplicht, anders geen dekking op de polis !!!
Citaat van: sanderv op mei 06, 2020, 10:11:56 AM
Ik laat banden er ook zeker langer dan 6 jaar onder zitten, ook met Tempo 100. M'n vorige set is na 8 jaar onder de motoraanhanger gegaan. Banden die verdrogen, geven dat ruimschoots van te voren aan. Klapbanden zijn eerder het gevolg van karkasbeschadigingen of verkeerde bandenspanning, maar dat is onafhankelijk van de leeftijd van de band. De ouderwetse diagonaalbanden en gecoverde banden konden wel onverwacht uit de hoek komen. Overigens rij ik ieder jaar afwisselend met de drie wielen, ik heb dus ook het reservewiel gewoon in gebruik. Banden hebben meer te lijden van stilstaan dan van gebruik. Dat geldt overigens voor zo'n beetje ieder apparaat, in de breedste zin van het woord.
Dan kun je net zo goed niet Tempo 100 laten keuren: het is dan niet 'geldig' en net zo strafbaar als 100 rijden (in Duitsland) zonder keuring. Daarnaast, wat kost een setje banden, de mijne liggen er nu twee jaar onder maar het laatste waar ik op ga bezuinigen is een setje banden. Het opvegen van je spullen is zo'n gedoe op de Autobahn. (en oh ja ik heb ook tempo 100 dus zal wel 'moeten')
Citaat van: sammyvannorel op mei 06, 2020, 11:14:42 AM
Dan kun je net zo goed niet Tempo 100 laten keuren: het is dan niet 'geldig' en net zo strafbaar als 100 rijden (in Duitsland) zonder keuring. Daarnaast, wat kost een setje banden, de mijne liggen er nu twee jaar onder maar het laatste waar ik op ga bezuinigen is een setje banden. Het opvegen van je spullen is zo'n gedoe op de Autobahn. (en oh ja ik heb ook tempo 100 dus zal wel 'moeten')
Die sticker zit er gewoon op, dus bij controles niets aan de hand. Net zomin als er ooit gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van abs of de daadwerkelijke werking van de schokdempers. Dat hele tempo 100 is nou eenmaal een administratief gedrocht. Ik heb mijn vouwwagen daadwerkelijk in Duitsland laten keuren bij de Tuv (zelfgelaste constructie, wilde ik even laten checken). Ik had ook de dekra kunnen laten komen, die konden keuren op de oprit. Hoef je zelf niets eens voor aanwezig te zijn. Stelt dus weinig voor, je moet alleen de sticker hebben icm de papier. Om vervolgens zonder keuring 130 te mogen in Frankrijk... Bijzonder genoeg geldt de leeftijdsgrens ook niet voor de banden van de auto, een daar mag ik op behoorlijk wat stukken nog steeds ongelimiteerd hard. Ik doe al het onderhoud zelf, doorgaans ben ik behoorlijk op de hoogte van de technische staat van alle technische delen, van vouwwagen en van de auto's. :J
Het gaat me overigens niet alleen om wat banden kosten. Mijn maat is niet zo gangbaar. De vorige keer waren ze al 2,5 jaar oud bij aanschaf. Iets wat goed is, gooi ik niet zo maar weg.
Hehehe welkom in Europa, in NL 90, in Dld 100 na keuring en aanpassen en in B en Fr 130 zelfs met kruiwagen wieltjes. Ik kies voor zekerheid.
Correctie in Belgiƫ is het 120.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Want een CC Flexi T&T heeft onverwoestbare banden die nooit vervangen hoeven te worden?
120, 130 potato, potato :#
Dus......
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Oh dat is je onderschrift, ik dacht al wat heeft dat met de banden discussie te maken 8)
Ja. Dat is mijn onderschrift.
Vond de opmerking al bijzonder l....., maar besloot er verder geen energie in te steken.
Sportief dat je er op terug komt.
Die CC Flexi T&T staat trouwens ook op diezelfde Debacia Passio banden.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Ik zag het in een ander topic ook staan ;-)
Fijn bandje toch :J
Ik heb geen klachten over de band. Gedragen zich goed met nat weer en hogere snelheden. Vind ik belangrijker dan bij droog weer.
Banden zaten al onder de vouwwagen toen we hem kochten.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....