Hallo,
Wij bezitten een Renault 106. Dat is dus niet echt een grote auto. :)
Mijn vraag is: bestaan er goede vouwwagens die geschikt zijn achter deze kleine auto maar toch groot genoeg om rechtop in te kunnen staan. We zijn met z'n tweeen. We vinden het wel zo comfortabel om te kunnen staan in de vouwwagen maar omdat we met z'n tweeen zijn hoeft ie verder niet heel groot te zijn.
Ik hoop dat er mensen zijn die ons een advies kunnen geven.
André de Witte
Nou zit je met een vouwwagen goed.
Bij alle merken kun je recht opstaan en ieder merk heeft wel een mooie 2 persoon in hun assortiment.
Het is maar net wat je budget is.
Goedkoper jamet,trigano
Duurder combikamp,zambezi
duur holtkamper.
Hoeveel pk is de auto? Er wordt gezegd dat elke auto een vouwwagen kan trekken, maar dat is door een verkoper van vervat anders uitgelegd. In een vlak land zoals Nederland kan elke auto een vw trekken. Het wordt een ander verhaal als je ermee de bergen in gaat. Zelfs de heuvels in Duitsland kan dan al voor problemen gaan zorgen. Ik heb geen idee hoeveel trekkracht een 106 heeft maar er zijn hier wel een aantal franse auto gekken die je zeker antwoord gaan geven ;)
Hallo,
Een vriend van ons heeft en camplet achter zijn fiat 500. Leuke vouwwagen ook wel ruim, kunt er in elk geval in staan. Heb er over nagedacht om hem over te nemen maar met 2 kids zochten wij toch iets groters.
Hoi,
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. De specs:
PEUGEOT 106 1.0 sketch
Motorinhoud 954 cc
Vermogen 50 pk
Gewicht 766 kg
Heeft iemand ervaring met deze auto voor een vouwcaravan?
Hier kan je dmv je kenteken in te voeren zien wat je trekkracht is geremd bij eigenschappen.
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
Ok, fantastisch! :) Bedankt!
PEUGEOT
106; 1.0 3DRS
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 400 kg
- geremd 500 kg
Ik heb een alpenkruizer allure op het oog. Volgens de verkoper is ie geremt en weegt inc bagage max 470 kg
Dus... :) dat moet dus kunnen. Ook in de bergen neem ik dan maar aan.
André
Prop hem dan niet tot de max vol. Vergeet niet als het doek nat is, er heel veel kilo`s bij komen. Onze auto is 1600 cc en in de bergen in zuid frankrijk moest hij heel hard werken. Maar laat je niet opjagen. Blijf rechts rijden, en laat de jagers je maar passeren. :J
Citaat van: wittea op februari 08, 2009, 05:17:48 PM
.........Mijn vraag is: bestaan er goede vouwwagens die geschikt zijn achter deze kleine auto maar toch groot genoeg om rechtop in te kunnen staan. We zijn met z'n tweeen. We vinden het wel zo comfortabel om te kunnen staan in de vouwwagen maar omdat we met z'n tweeen zijn hoeft ie verder niet heel groot te zijn.
Ik hoop dat er mensen zijn die ons een advies kunnen geven.
André de Witte
Misschien is de binnenkort leverbare Mini Mate te klein voor jullie wensen maar wel licht van gewicht en je kan er rechtop in staan (circa 1,92 m stahoogte). Ik ben nog aan het nadenken over een voortent, disselbak, LED verlichting en dat soort zaken.
www.impactcamp.eu
8) Nou die mini mate is inderdaad niet te zwaar! Grappig ding! Weet je ook hoeveel hij ongeveer gaat kosten?
We zijn beginners dus willen we eerst goedkoop het klappen uitproberen voor we grote uitgaven gaan doen!
Ik heb verder een Holiday-camp-swing, bouwjaar 1998 op het oog en dus die alpenkruizer allure.
Is een bedrag van ?500,- gek voor een Holiday camp swing? (Geen idee hoe zwaar ie is trouwens)
En hoeveel zou je bieden voor een alpenkruizer allure uit 1986?
Voor een alpenkreuzer van dat bouwjaar, zou ik denk ik tussen de 100 en 200 euro bieden.
Let dan wel op naden(stiksels), of de tent er nog een beetje redelijk uitziet undsoweiter :)
Andre ik denk toch dat je geen overhaaste beslissingen moet nemen. Vraag eens aan je garage of het slim is om aan je auto een vouwwagen te koppelen. En of hij genoeg trekkracht heeft in de bergen als je van plan bent buiten nederland te gaan kamperen. Als ik bedenk hoe mijn auto soms moet werken, terwijl ik een zwaardere auto heb en 1100 kg mag trekken, vraag ik me af hoe jouw auto zich gedraagd als er een stijging van 10% komt. Ik wil je niet ontmoedigen want kamperen met een vouwwagen is vele malen beter dan met een tent, maar het zou een teleurstelling zijn als je opeens bij een stijging stil komt te staan op de grote weg, en je komt geen meter meer vooruit. De spullen die mee gaan zijn ongemerkt ook al snel aan een hoog gewicht. Dus vergis je niet. En als je de vw nat in hebt gepakt, waar je soms niet omheen kan, kan het gewicht vele malen zwaarder zijn. Je zit al heel snel boven de 500kg. En die verkoper die dat tegen jou zegt die wil graag verkopen in deze tijd waar alles slechter gaat.
Ik zeg dit, omdat ik vroeger met een tent erop uit ging. Ik had een 1100cc auto en die ging volgeladen mee. We waren met z`n twee`tjes Als er een stijging van10% kwam, stonden we bijna stil. Jij zegt dat je auto 954 cc is, en je gaat daar een vw aan koppelen. Ik denk toch dat je dat niet gaat redden buiten nederland. Hier is het vlak en als hij rolt dan is er geen probleem. Maar als je in de bergen moet stoppen, kan je hem dan weer uit de stilstand trekken?
Laat je eerst even goed informeren en overtuigen door iemand die weet waar hij het over heeft ipv een vouwwagen verkoper.
Toen wij onze eerste vw gingen kopen heeft die verkoper bij vervat ons weer op aarde gezet. Wij kregen ook te horen van een vw dealer dat alle auto`s een vw konden trekken. Dus niet! Gelukkig was er bij vervat een eerlijke verkoper. Wij hebben een ander auto gekocht voordat we over gingen naar een vw. Achteraf besefte we dat die 1100cc in sommige situatie `s niet genoeg kracht had gehad.
goed punt! had ik niet bij stil gestaan
Ik merkte het vandaag inderdaad ook toen ik ff met mijn trigano op pad moest.
Ik rij een opel astra station 1.6 en ik merk het inderdaad ook al goed dat er "iets" achterhangt 8)
Hallo,
In Nederland is het te doen, maar wat tedeneken in de Ardennen, en Frankrijk. Wij rijden met een Opel Zafira 1800,met en Combi Camp erachter dat merk je wel iets. Wij hebben120 pk tot onze beschikking. Hier voor reden we een Opel vectra 1600
met een Jamet er achter, dat merkte we wel in de Ardenne en in Zuid Frankrijk. Met deze auto hadden we 100 pk.
Vaak wordt er uit veiligheids wege gezegd 75% van de maximale trek gewicht .
Ik zou hier dus inderdaad goed over na denken, en veiligheid boven alles.
suc6, Henk
Ik heb een poll geopend. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2644.0.html Kan je zien met hoeveel cc onze leden de auto trekken.
Citaat van: nel op februari 11, 2009, 09:15:26 PM
Ik heb een poll geopend. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2644.0.html Kan je zien met hoeveel cc onze leden de auto trekken.
Mag het ook een motorfiets / zijspancombinatie zijn Nel? ;) ;)
Sidecarmaniac.
Citaat van: Sidecarmaniac op februari 12, 2009, 10:27:42 AM
Mag het ook een motorfiets / zijspancombinatie zijn Nel? ;) ;)
Sidecarmaniac.
Uhhmmmmmmmmm.........oke dan. Omdat jij het bent ;) :O
ik ga het je afraden met je 106, het rijd voor geen meter , en ik kan het weten met mijn ex clio 1.2 :K
We horen niks meer van hem. Hij zou er toch geen ??n gekocht hebben?
Een goed antwoord is erg moeilijk te geven. Er spelen een hoop factoren een rol. Alleen binnen Nederland zal het geen punt zijn, het kan even duren voor je op snelheid bent, thats all. Maar, zoals al eerder vermeld over de Ardennen en Eifel naar, bijvoorbeeld, de Moezel wordt hard werken. Zelf ooit met een Eend (2CV) en een Alpen Kreuzer (400kg) vakantie gevierd, ging prima op de vlakke weg en heuvel op had ik nooit een file voor me, zeg maar :+. Met 29 pk schoot het niet echt op. Later werd dit een Rapido achter een Skoda Fabia (68pk). Deze had een lekker laag koppel en stookte relatief zuinig met de 750kg aan de haak. Op vlak terein prima, richting de Vogezen toch wel werken, maar we hadden geen haast. De latere Skoda Octavia 1.6 automaat had duidelijk minder moeite met de bak. Inmiddels is deze nu uitgegroeid naar een Esterel klapkar, weegt 950kg. We zijn hiermee naar de Moezel geweest. De Ardennen en de Eifel waren niet echt een feest, hard werken voor de motor, terwijl er volgens kenteken toch 1200kg. gesleept mag worden. Het gegeven op het kenteken van maximaal aanhanger gewicht zegt dus echt niet alles.
Kijk eens op http://www.caravantrekker.nl
Je kunt hier ook kiezen voor de optie vouwwagen, mogelijk wordt je zo nog iets wijzer. Inmiddels rijden we een diesel gestookte turbo met 120pk en 300Nm bij 2000 toeren, dit gaat prima. :J
Oh ja, wat ik wel altijd deed bij het rijden met de aanhangers, was het tanken van een hoger octaan, dus 98 (of 100 in Duitsland) i.p.v. 95 (wel uitkijken met loodvrij!!!). Waarom? Als een motor zwaarder wordt belast gaat hij eerder pingelen, met de huidige electronica wordt dan ingegrepen en het vermogen loopt wat terug, gevolg; je gaat meer gas geven om toch de zaak gaande te houden. Met een hoger octaan leg je dit punt wat hoger. De automaat van de Octavia schakelde hierdoor een stuk rustiger, liep minder ver door in z'n toeren en liep ietsie pietsie zuiniger.
Succes met het nemen van de beslissing!
Jan
(fotootje is nog de "oude" combinatie)
Rijden zal het wel, wellicht moet je bij Luik in z'n 2 omhoog terwijl je ingehaald wordt door vrachtwagens en op steile helingen buiten de snelweg misschien wel in 1 omhoog en dikke file erachter, maar als je van deze gedachte niet gaat zweten, zal het wel gaan.
Ernstiger vindt ik het afremmen als je inmiddels de berg over bent. De remmen van een 700kg weegende auto zullen zeer licht zijn uitgevoerd. Uit ervaring moet ik zeggen dat een oude Clio met lege boedelbak zeer slecht remt en ik kan niet voorstellen dat 700kg 106 1.0 volgeladen met volgeladen wagen erachter veel beter remt.
Citaat van: fer op februari 25, 2009, 09:56:55 PM
Rijden zal het wel, wellicht moet je bij Luik in z'n 2 omhoog terwijl je ingehaald wordt door vrachtwagens en op steile helingen buiten de snelweg misschien wel in 1 omhoog en dikke file erachter, maar als je van deze gedachte niet gaat zweten, zal het wel gaan.
Ernstiger vindt ik het afremmen als je inmiddels de berg over bent. De remmen van een 700kg weegende auto zullen zeer licht zijn uitgevoerd. Uit ervaring moet ik zeggen dat een oude Clio met lege boedelbak zeer slecht remt en ik kan niet voorstellen dat 700kg 106 1.0 volgeladen met volgeladen wagen erachter veel beter remt.
juist :X
Volgens mij moet een oude peugeot 106 best zon karretje van max 470kg trekken ook wel in Frankrijk. Zorg gewoon dat je niet te laag in toeren gaat rijden. Kijk even op internet waar je maximale trekkracht ligt dus bij welke toeren of zonder toerenteller bij welke snelheden in welke versnelling (heb ik voor een espace toen ook opgezocht , zoeken bij google onder trekkrachtberekening, of op autoweek)
Met mijn Toyota Picnic 2.0 122pk ben ik ook met een caravan van 1350 kg Frankrijk doorgekomen, beetje op de toeren letten ed dan gaat dat best en niet te hard willen gaan.
Dus als je onder je toeren komt waarbij de Peus zijn maximale koppel heeft terug schakelen, rond de 3300 tot 4000 toeren berg op dus..
En idd vooral naar benden niet te hard!!
Citaat van: Alex op februari 08, 2009, 06:07:56 PM
.......
Duurder combikamp,zambezi
duur holtkamper.
......
Off topic maar Zambezi zit in dezelfde prijsklasse als de HK.......
Citaat van: saabske op mei 13, 2009, 11:49:57 AM
Volgens mij moet een oude peugeot 106 best zon karretje van max 470kg trekken ook wel in Frankrijk. Zorg gewoon dat je niet te laag in toeren gaat rijden. Kijk even op internet waar je maximale trekkracht ligt dus bij welke toeren of zonder toerenteller bij welke snelheden in welke versnelling (heb ik voor een espace toen ook opgezocht , zoeken bij google onder trekkrachtberekening, of op autoweek)
Met mijn Toyota Picnic 2.0 122pk ben ik ook met een caravan van 1350 kg Frankrijk doorgekomen, beetje op de toeren letten ed dan gaat dat best en niet te hard willen gaan.
Dus als je onder je toeren komt waarbij de Peus zijn maximale koppel heeft terug schakelen, rond de 3300 tot 4000 toeren berg op dus..
En idd vooral naar benden niet te hard!!
echt je trekt het autootje aan gort :)
Een fabrikant geeft de maximale massa van een aanhanger op. Daar zijn (in elk geval in Nederland) regels voor: op 1000 m hoogte (ijlere lucht), op een 12% helling moet de combinatie vanuit stilstand en met de auto maximaal geladen 3 maal in beweging komen.
De ANWB heeft dat een keer getest.... Het bleek te kunnen maar ze hebben bij sommige modelle auto wel zo ongeveer een setje banden opgerookt.
Ik denk dat de laatste adviezen juist zijn: zolang je niet naar bergachtig gebied gaat lukt het vast wel, maar wees uiterst voorzichtig in de bergen. Zelf zou ik achter zo'n auto buiten Nederland nooit een aanhanger hangen.
Citaat van: fer op februari 25, 2009, 09:56:55 PM
Rijden zal het wel, wellicht moet je bij Luik in z'n 2 omhoog terwijl je ingehaald wordt door vrachtwagens en op steile helingen buiten de snelweg misschien wel in 1 omhoog en dikke file erachter, maar als je van deze gedachte niet gaat zweten, zal het wel gaan.
Ernstiger vindt ik het afremmen als je inmiddels de berg over bent. De remmen van een 700kg weegende auto zullen zeer licht zijn uitgevoerd. Uit ervaring moet ik zeggen dat een oude Clio met lege boedelbak zeer slecht remt en ik kan niet voorstellen dat 700kg 106 1.0 volgeladen met volgeladen wagen erachter veel beter remt.
Als je maar kalm aan doet kan er veel.
Laats nog met een volvo v 40 een 750kg aanhanger getrokken met 1350kg grond erop
Dat ging ook (maar niet snel) :o :o
Rijd vast wel lekker een dikke 1,5 ton erachter, neem aan de die V40 betere remmen heeft dan een 106.
Ben ervan overtuigd dat in plat nederland alles gewoon mogelijk is. Heb je echter ook geprobeerd die 1,5 ton met 80km/u een wallonische helling van 6% naar beneden te nemen?
Ach zo ver weg hoef je niet eens te gaan. Een beetje brug kan ook al voor geweldige taferelen zorgen.
Snap niet dat mensen er zo luchtig over kunnen doen.
Een V40 met een dikke twee ton aan de trekhaak en de zaak dan bagatelliseren met een opmerking "Als je maar kalm aan doet kan er veel".
Onbegrijpelijk.
Gr
Bert
Citaat van: fer op juli 05, 2009, 10:00:57 PM
Heb je echter ook geprobeerd die 1,5 ton met 80km/u een wallonische helling van 6% naar beneden te nemen?
Eventjes off-topic (sorry):
...een WAALSE helling van 6% is even erg, doch correcter I:
Dit gewoon eventjes ter info ;)
Citaat van: fer op juli 05, 2009, 10:00:57 PM
Rijd vast wel lekker een dikke 1,5 ton erachter, neem aan de die V40 betere remmen heeft dan een 106.
Ben ervan overtuigd dat in plat nederland alles gewoon mogelijk is. Heb je echter ook geprobeerd die 1,5 ton met 80km/u een wallonische helling van 6% naar beneden te nemen?
Even ter verheldering.
Zeg niet dat het aan tebevelen is.
Maar als je auto op kenteken 600/750 kg geremd mag rijden wat is dan het probleem.
En als je met 20/30 km/u omhoog gaat ga jij dan wel met 80 naar beneden??
Mij is altijd geleerd net zo hard omlaag als omhoog.
omhoog is minder een probleem als omlaag met geremde aanhang wagen denk ik.
doordat de het gewicht in de aanhanger + wet van zwaarte kracht zal hij de rem in werking zetten bij het afdalen maar jij wil door dus je moet extra hard trekken .. maar je remmen krijgen meer op hun falie van de auto ..en de vouwwagen ..
daar sta je echt niet bij stil als je aan het rijden bent in de bergen .. maar je sloopt ze extra snel dus remmen controleren voordat je weggaat op vakantie van auto en vouwwagen en zeker niet bezuinigen omdat het "nog wel even doorkan"
Ik rij een Opel Agil 1.2 en heb een AP Duet erachter hangen. Gaat dit problemen geven als ik op een drafje naar Frankrijk kar?
Noord frankrijk zal beter gaan dan zuid. Daar heb je flinke beklimmingen. Dan zal je karretje flink moeten werken.
Citaat van: misskuss op september 06, 2009, 11:31:25 AM
Ik rij een Opel Agil 1.2 en heb een AP Duet erachter hangen. Gaat dit problemen geven als ik op een drafje naar Frankrijk kar?
Er is een poll (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2644.0.html) hierover
nou kunnen we hier de discussie voort zetten, maar heeft iemand wel eens een idee gehad, om het aan de merkdealert te vragen, ik zeg, rij naar de dealert en neem de gegevens mee van de vouwwagen.
er staat nu natuurlijk ook op je kentekenbewijs hoeveel ongeremt en geremt je mag trekken.
dus voor iedereen die het betwijfelt of je bolide de trekkracht heeft waarvan je hoopt dat ie dat heeft,ga naar de dealer en vraag het. I:
Citaat van: marcel.s op september 06, 2009, 11:46:35 AM
nou kunnen we hier de discussie voort zetten, maar heeft iemand wel eens een idee gehad, om het aan de merkdealert te vragen, ik zeg, rij naar de dealert en neem de gegevens mee van de vouwwagen.
er staat nu natuurlijk ook op je kentekenbewijs hoeveel ongeremt en geremt je mag trekken.
dus voor iedereen die het betwijfelt of je bolide de trekkracht heeft waarvan je hoopt dat ie dat heeft,ga naar de dealer en vraag het. I:
Dan moet je de eerste dealer nog tegen komen die daar eerlijk antwoord op geeft zonder meteen een nieuwe auto te willen verkopen of als je in het kooptraject zit je meteen een onnodig grote motor wil verkopen...
tja, dan hebben we nog anwb
Citaat van: marcel.s op september 06, 2009, 03:38:35 PM
tja, dan hebben we nog anwb
Maar of die onpartijdig zijn....
Vraag maar aan John Sanders van de Stabifix koppeling ;-)
Tja, volgens de gegevens van de anwb en de dealer moet het geen problemen geven, de agila met de vw. Ik kan het wel aan, zeker tolwegen. Maar goed, het is geen 2.0. En ik heb die poll gelezen, iedereen is in het bezit van een zwaardere kar. Helaas heb ik geen geldboom in de achtertuin, jammmmmmmer. Voorlopig wordt het toch Nederland dus ik ga me niet drukker maken dan noodzakelijk. In ieder geval wel prettig dat iedereen met je meedenkt. Dank dank dank.
Citaat van: misskuss op september 06, 2009, 06:22:12 PM
Tja, volgens de gegevens van de anwb en de dealer moet het geen problemen geven, de agila met de vw. Ik kan het wel aan, zeker tolwegen. Maar goed, het is geen 2.0. En ik heb die poll gelezen, iedereen is in het bezit van een zwaardere kar. Helaas heb ik geen geldboom in de achtertuin, jammmmmmmer. Voorlopig wordt het toch Nederland dus ik ga me niet drukker maken dan noodzakelijk. In ieder geval wel prettig dat iedereen met je meedenkt. Dank dank dank.
Ach je moet je er niet zo druk om maken. Ik herinner mij de tijd nog goed dat ik met mijn ouders en m'n broer met een Ford Escort (1.6 (90pk) uit 1986 en een Conway Contiki DL door Noorwegen zijn getrokken.
Daarna ook met dezelfde vouwwagen ik samen met m'n ouders in een Seat Ibiza 1.4 (60pk).
Gewoon rustig aan doen en voorzichtig rijden, je hebt tenslote vakantie :)
Citaat van: meeder op september 06, 2009, 03:45:29 PM
Maar of die onpartijdig zijn....
Vraag maar aan John Sanders van de Stabifix koppeling ;-)
ach ja op die manier is niemand te vertrouwen. ;)
Als je een goede autodelaer hebt, gaat hij je echt geen grotere auto aansmeren. Maar zal je echt wel goed advies geven, dit omdat hij je wel als klant wilt houden natuurlijk ;). Zou echt een beetje reserve willen hebben kwa vermogen als ik met een vw rijd, je hebt immers ook het nodige gewicht aan boord van de auto mee wat enige belasting geeft :)
Beetje moeilijk doen eigenlijk. Een auto heeft in de regel 5 versnellingen. Gewoon een paar terug schakelen en je komt er ook. Je gaat tenslotte op vakantie en dus tijd zat. Op een uurtje komt het ook niet aan lijkt me.
Onze Roomster met 85 pk heeft het al moeilijk zonder vw erachter. Dus we zien het wel. Je moet alleen niet in de 5 naar boven willen.
Precies. Vergeet het nieuwe rijden, lekker toeren maken en met name berg-af: op tijd terug en op de motor remmen. Bij lange afdalingen met een geremde wagen regelmatig pauzeren, anders kunnen de trommels van de klappert verbranden.
Het kost iets meer brandstof, maar het is het behoud van je auto!
Tja, als je dan toch rustig aan doet: blijf in je baan en ga niet met 16 km/u een vrachtauto inhalen die slechts 15 km/u kan... de vrolijke fransen op de weg in Frankrijk worden daar niet zo vrolijk van.
JUist, maar wordt vaak vergeten omdat we altijd haast hebben. Bovendien zijn we erg verwend door het steeds maar toenemende vermogen van de moderne auto en natuurlijk het gezeur over het nieuwe rijden. Onze Roomster drinkt LPG, dus nog voordeliger, maak me dus ook niet druk. Vaak rusten is inderdaad goed voor de trommels, maar zeker ook voor de schijven van je auto. De onze zijn vorig jaar toch iets te warm geworden in Slowakije en Tsjechie. Niet echt erg, maar je voelt het iets bij remmen omdat ze iets zijn krom getrokken en hierdoor een kleine trilling ontstaat.
En rechts blijven rijden in eerder genoemde landen scheelt je een aantal jaren te leven. De bevolking aldaar zijn echte zelfmoordpiraten op de weg. Gelukkig hebben ze daar vaak brede wegen. Het is me meer dan eens overkomen dat ze rustig blijven inhalen bij tegenliggers. Gewoon zo ver mogelijk naar rechts gaan dan maar. Dan gaat het best. Je went er aan. Overigens kwamen we nabij de grens met Slowakije een Nederlandse 2CV tegen met kleine aanhanger. Pa en moe en 3 kinderen. Alle kampeerspullen hadden ze bij zich voor een paar weken vakantie. Tent, stoelen, kookspullen. De 2cv heeft het ook gered.
Citaat van: wittea op februari 08, 2009, 05:17:48 PM
Hallo,
Wij bezitten een Renault 106. Dat is dus niet echt een grote auto. :)
Mijn vraag is: bestaan er goede vouwwagens die geschikt zijn achter deze kleine auto maar toch groot genoeg om rechtop in te kunnen staan. We zijn met z'n tweeen. We vinden het wel zo comfortabel om te kunnen staan in de vouwwagen maar omdat we met z'n tweeen zijn hoeft ie verder niet heel groot te zijn.
Ik hoop dat er mensen zijn die ons een advies kunnen geven.
André de Witte
Ha
Waar je je al druk om maakt.
Ik had vroeger achetr mijn Lelijke Eend al een VW hangen...
En deze 35 jaar oude hobbyauto van me heeft er ook al geen moeite mee :#
(http://www.xs4all.nl/~hansbalk/vakantiefotos/hk8.jpg)
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 05:41:22 PM
En deze 35 jaar oude hobbyauto van me heeft er ook al geen moeite mee :#
(http://www.xs4all.nl/~hansbalk/vakantiefotos/hk8.jpg)
Geweldige combinatie! :-)
idd leuk, maar ik mis een foto in het juiste topic I:
Citaat van: marcel.s op september 06, 2009, 11:46:35 AM
nou kunnen we hier de discussie voort zetten, maar heeft iemand wel eens een idee gehad, om het aan de merkdealert te vragen, ik zeg, rij naar de dealert en neem de gegevens mee van de vouwwagen.
er staat nu natuurlijk ook op je kentekenbewijs hoeveel ongeremt en geremt je mag trekken.
dus voor iedereen die het betwijfelt of je bolide de trekkracht heeft waarvan je hoopt dat ie dat heeft,ga naar de dealer en vraag het. I:
als je je voertuiggegevens opvraagt bij www.rdw.nl (effe je kenteken invoeren bij digitale diensten) kan je dit hierin ook meteen terugvinden. kleine auto/ grote auto geen probleem gaat om het koppel wat je hebt toch en hoeveel je meeneemt vorig jaar toch flink veel bij me en ondanks dat de auto zelfs verlaagt is prima ermee kunnen rijden zelfs een stukkie 150 omdat ik een kolonne van vrachtwagens zat was :#
Wat mij hier opvalt is dat veel mensen een kleine auto nit veel toevertrouwen wat trekkracht betreft.
Ik zelf heb een Esterel klapcaravan met een maximaal geweicht van 750 Kg. Hoewel ik hem nog nooit in beladen toestand heb laten wegen schat ik dat het werkelijk gewicht tijdens mijn vakanties zo rond de 780 Kg ligt. Mijn auto mag 840 Kg geremt trekken. Ook deze auto is vaak behoorlijk beladen met vakantiespullen omdat je in een klappcaravan nu eenmaal niet veel ruimte hebt. Mijn auto is een Renault Kangoo 1.9 Diesel met 54 PK.
In de bergen heb ik echter geen problemem gehad met deze kombinatie. OK af en toe moet je in zijn 2 maar dann nocg is de snelheid hoog genoeg om de vrachtwagen voor teblijven tijdens een beklimming en de zwaar beladen vrachtwagen kunnen zelfs nocg ingehaald worden.
Tot nu toe most ick slecht 1 keer naar de eerste versnelling terug, maar dat was dann ook een stijging van 20% op een landweggetje.
Naar beneden ga ik nooit sneller dan 120 Kmh en ook daar heeft de Kangoo nog nooit problemen gehad.
Ik behoor niet tot de gekken die een auto koopt met 150 PK omdat ik zonodig op vakantie moet met een slachtship van 6 Meter. Helaas zijn er veel van dit soort, in mijn ogen gekken, die een autokopen voor hun caravan terwijl ze de rest van het jaar een beetje in hun omgeving rondtoeren met een veel te grote auto voor hun doel. OK een caravan van 6 meter zalik met mijn Kangoo niet kunnen trekken. Ik WIL echter ook niet eens op vakantie met zo'n onding (die 6 meter caravan).
We zijn met 2 personen (mijn vrouw en ik) wat moet je dan met zo'n groot gevaarte. Op de camping leef je buiten en desnoods (bij slecht weer) in de voortent, maar echt niet in de caravan zoals sommige.
Het is nou eenmaal zo dat een auto met wat meer vermogen, veel minder hard hoeft te werken als een auto met weinig vermogen.
Ik rijd zelf met een oude Ford Granada. Deze mag 1200 kg geremd trekken. Hij heeft een 2300 V6 met 114pk. Dat wil prima vooruit, ook met hellingen.
Ik weet dat ik met mijn Escort die ik hiervoor had met 90pk toch een stuk meer moeite had als er iets achter hing.
Het is dus wel fijn om iets of wat vermogen te hebben, en niet eens PK`s, maar voornamelijk koppel. Een diesel, of een V6 o.i.d heeft al snel wat meer koppel.
Een klein licht motortje, gaat gewoon erg hard moeten werken om zoiets mee de bergen in te krijgen.
Je gaat je koppeling, bak, motor, alles gewoon wat zwaarder belasten.
Dan liever wat meer pit in t blok, dat ie wat minder hoeft te zwoegen ;)
Het gaat niet alleen om de groote van de auto, maar ook om de motor die erin zit.
De Kangoo kan je met een 1.2 liter motor kopen, maar ook met een veel sterkere 1.8 liter benzine.
Jouw Kangoo is zelfs een 1.9 liter diesel. Die heeft dus nog een beter koppel ten opzichte van bezine auto's, en zal dus nog beter presteren op trekkracht.
Citaat van: Christiaan op november 04, 2010, 06:23:45 PM
Mijn auto is een Renault Kangoo 1.9 Diesel met 54 PK.
Moet het trouwens niet 54 kW zijn? In kan geen Kangoo vinden in de carbase die 54pk heeft.
Een Kangoo met 59kW heeft een max. koppel van 160 Nm bij 2000 tpm.
Als je dat afzet tegen een Kangoo met 1.2 liter benzine motor, die heeft namelijk een max. koppel van 93 Nm bij 2500 tpm. En die verliest dus een behoorlijk stukje trekkracht.