Hallo allemaal, Wij hebben een Trigano Marley en we hoorden pasgeleden getik... Bij nadere inspectie onder de wagen zagen we tot onze schrik dat er scheuren in het metaal van de chassis balk zitten. Op meerdere plekken. We hebben meteen een afspraak gemaakt maar door de drukte kan dat pas eind juli.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Als we hem laten lassen is dat dan weer veilig genoeg?
De vouwwagen is 13 jaar oud en we rijden er ieder jaar mee naar Zuid Frankrijk..
Gewoon lassen van een scheur lost het probleem waardoor de scheur ontstaan is niet op.
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Wat mij zo te binnen schiet als mogelijke oorzaken: overbelading (even langs een weegbrug), te veel druk met de uitdraaipoten (bij de meeste wagens dienen de uitdriSTEUNEN als stabilisatie. Levelen kan op termijn problemen geven).
Maar klinkt wel als iets waar een vakman naar moet kijken.
Lukt alleen een inspectie ook niet eerder?
Bedankt voor je reactie Ceo. Wagen was niet overbelast. Mijn man weegt hem bijna altijd voor we wegrijden. En deze wagen hebben we gekocht toen de kinderen uit huis waren, dus er hoeft niet heel veel meer mee...( En zeker niet in de VW.)
We zijn net terug uit Italië, waar we in huuraccommodaties hebben gezeten. Over paar weken gaat de VW naar dealer.. We zijn benieuwd....Hopelijk komt het nog goed.
Wij hebben een Alpha, opvolger van de Marley, en helaas ook een flink gescheurd chassis. Ook wij zijn maar met ons tweetjes op pad, we hebben niks boven op de wagen liggen, en rijden veelal op en neer naar Spanje, over de snelweg.
De vouwwagenspecialist zegt dat het wel vaker voorkomt, een gescheurd chassis .
Onze wagen staat al een aantal maanden bij een reparatiebedrijf en kan pas na de zomer gerepareerd worden. Wij gaan niet lassen maar vervangen. Lassen is volgens hen heel lastig omdat de balken verzinkt zijn, dat moet eerst allemaal verwijderd worden. Gaat al met al een hele hoop geld kosten.
Wij vermoeden dat de constructie gewoon niet goed/sterk genoeg is, dat de keuken achterop (die wij absoluut niet te zwaar beladen) ervoor zorgt dat de wagen aan de voorkant contine opgewipt wordt waardoor dan de balken aan de voorkant uiteindelijk gaan scheuren.
Ik vind het te gek voor woorden dat dit überhaupt kan gebeuren, maar ondertussen zitten we wel met deze narigheid.
Wij hebben de wagen zeven jaar geleden tweedehands gekocht.
Even nieuwsgierig: betreft het een al-ko chassis?
Ja trigano gebruikt ook alko.
Citaat van: bernie op juli 10, 2022, 06:06:46 PM
Even nieuwsgierig: betreft het een al-ko chassis?
Want?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onze nieuwe Safari komt ook van trigano en staat ook op een al-ko chassis. Ga ik dus in de gaten houden!
Ja, is een alko chassis
Citaat van: bernie op juli 10, 2022, 08:08:23 PM
Onze nieuwe Safari komt ook van trigano en staat ook op een al-ko chassis. Ga ik dus in de gaten houden!
Duidelijk:)1]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben wel benieuwd wat hieruit komt. Heb je misschien een foto van de scheuren?
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
Citaat van: bernie op juli 10, 2022, 08:08:23 PM
Onze nieuwe Safari komt ook van trigano en staat ook op een al-ko chassis. Ga ik dus in de gaten houden!
Iets in de gaten houden kan nooit kwaad, maar misschien zinvol om te kijken of ze op hetzelfde chassis staan. Als dat het geval is: is er een serie slecht gebouwd, of is er een wat te licht chassis gebruikt?
Al-Ko maakt voor heel veel vouwwagens, maar ook andere aanhangers, de chassis(en?). Ze hebben een naam hoog te houden...