Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Roadmaster => Topic gestart door: SaabLiefhebber op februari 24, 2023, 01:58:57 AM

Titel: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: SaabLiefhebber op februari 24, 2023, 01:58:57 AM
In 2022 een klapband gehad en het was wel even gekl** voordat we weer onderweg konden. En dat het wiel er niet zomaar weer eronder te krijgen is, viel even tegen. Het liep klem tussen as en de wagenbak.
De velg had voldoende meters over het asfalt gemaakt, om er niet meer heel erg fraai uit te zien. Voor het mooie moet er eigenlijk een nieuwe op.
(en uiteraard 3 nieuwe banden - die discussie over load etc. was ik elders al tegengekomen)

Op de "nieuwere/alko-as" is het een vijf-gats steek. Dat is dacht ik die ook wel Mercedes-steek genoemd wordt (?) Dus dat zou dan 5x112 moeten zijn.
Wat ik echter op het forum nergens tegenkom, is wat de ET-waarde van de velg is. Is dat "standaard"?
Zou bijvoorbeeld deze velg geschikt zijn?
https://wielencentrale.nl/product/aanhanger-wielen/velg-13-45j13h2-1125-et-30/ (https://wielencentrale.nl/product/aanhanger-wielen/velg-13-45j13h2-1125-et-30/)

Of is het slimmer een complete set te kopen (veiligheid voor alles), met een max. load van 500kg per wiel? Ook daar kom ik de ET-waarde 30 tegen.
https://www.aanhangwagendirect.nl/kargomax-155-r13-band-5-gats-velg-compleet-84-n.html (https://www.aanhangwagendirect.nl/kargomax-155-r13-band-5-gats-velg-compleet-84-n.html)

De vouwwagen staat tot april in de stalling, afgesloten, dus ik kan ook niet even het oude wiel uit de disselbak lichten en kijken/meten of het allemaal klopt.
Wie-o-wie heeft de antwoorden?
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: LarsNL op februari 24, 2023, 06:57:02 AM
Staat het niet op de website van de leverancier?
Bij Aart Kok staat voor de banden ergens een lijst op de site
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: muis op februari 24, 2023, 08:33:57 AM
Je zou Swiba eens kunnen bellen, zij zijn nog gespecialiseerd in Roadmaster en de oude Alpenkreuzer  https://swiba.nl/

Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: Theu op februari 24, 2023, 05:52:14 PM
Ik weet de ET waarde en de steekmaat ook niet.
Maar het beeld dat je schetst met een wiel dat vast loopt tussen as en wagenbak is wel heel herkenbaar. Om die reden zou ik wel zoveel mogelijk aan de originele maat vast houden.

En voor iedereen die mee leest: demonteer is een wiel van je auto en de vouwwagen. Dan weet je wat je onderweg tegen kan komen en waar alles ligt of wat je eventueel mist. Wat de goede plek voor een krik is, of het bijgeleverde gereedschap toereikend is.
Ook is het niet ondenkbaar dat je wiel muurvast blijkt te zitten omdat het er al heel lang niet vanaf is geweest.
In het geval als hierboven moet je dus eigenlijk een pomp bij je hebben. Tot nu toe kreeg ik de wielen er alleen op als de band leeg was. Dus eerst monteren en dan band oppompen.

Dit is zuiver een tip en het is niet de bedoeling om hierop te reageren. Mocht dat nodig zijn dan maken we er een apart topic van.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: SaabLiefhebber op februari 26, 2023, 03:54:06 PM
Dank voor de aanvulling, Theu.
Het wisselen van het wiel was inderdaad een behoorlijke klus. Het viel zwaar tegen.
Zonder geschikte krik en een geschikte pomp/compressor, is het een regelrechte uitdaging.

Nu heeft onze wagenbak van die uitdraaibare "caravansteunen", waarmee het lastig maar redelijk ging om de wagen omhoog te krijgen.
Bedenk: met een klapband of lekke band, staat de wagenbak aan één kant een heel stuk lager.
Dat geheel omhoog krijgen is dan "een dingetje".

Hoe de ET-waarde te bepalen, heb ik gevonden.
Nu het feitelijke antwoord nog. Ik verwacht wel dat het de ET=30 gaat worden, het is wel even zeker weten!
https://www.middelbos.nl/meten-et-waarde-offset-van-velg (https://www.middelbos.nl/meten-et-waarde-offset-van-velg)
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: muis op februari 26, 2023, 04:23:53 PM
De roadmaster kun je op de uitvalpoten heel goed schuin zetten in combinatie met het neuswiel. Ik heb dat Ad van Roadmaster destijds zien doen, dan had je geen krik nodig.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: SaabLiefhebber op februari 27, 2023, 02:49:12 AM
Citaat van: muis op februari 26, 2023, 04:23:53 PM
De roadmaster kun je op de uitvalpoten heel goed schuin zetten in combinatie met het neuswiel. Ik heb dat Ad van Roadmaster destijds zien doen, dan had je geen krik nodig.
Theoretisch klopt dat. In de praktijk viel dat behoorlijk tegen. De stevige schroefboormachine die ik mee had, trok dat niet. Dus uiteindelijk werd het spierballen gebruiken en dat viel tegen. Zo'n hydraulische potkrik is klein, compact en zal een stuk makkelijker zijn om de wagen mee te liften. Wel nog een stukje hout tussen krik en chassis gebruiken.
Anyway, dat zal ik voor de vakantie uit moeten proberen - en wat foto's etc er van maken om hier te plaatsen.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: Theu op februari 27, 2023, 07:04:40 PM
Gewoon een ouderwetse schaarkrik onder de as. Maar eerst aan de andere kant de poten laten zakken. Dan til je die kant niet in zijn vering. ;-)
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: muis op februari 27, 2023, 11:43:48 PM
Citaat van: SaabLiefhebber op februari 27, 2023, 02:49:12 AM
Theoretisch klopt dat. In de praktijk viel dat behoorlijk tegen. De stevige schroefboormachine die ik mee had, trok dat niet. Dus uiteindelijk werd het spierballen gebruiken en dat viel tegen. Zo'n hydraulische potkrik is klein, compact en zal een stuk makkelijker zijn om de wagen mee te liften. Wel nog een stukje hout tussen krik en chassis gebruiken.
Anyway, dat zal ik voor de vakantie uit moeten proberen - en wat foto's etc er van maken om hier te plaatsen.

Ik bedoel niet de uitdraaisteunen maar de uitvalpoten waarmee je hem ook opzet. Die uitdraaisteunen gebruik je niet bij de Roadmaster.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: Joergarms op februari 28, 2023, 12:55:39 PM
ET waarde staat doorgaans in de velg gestanst.
Steekmaat soms ook en is anders gemakkelijk op te meten.
Overigens n waardeloos systeem dat je de band pas kunt oppompen als het wiel gemonteerd is. Goede flater van de designafdeling.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: Theu op februari 28, 2023, 11:37:14 PM
Dat is niet alleen bij road master maar bij meer (veelal Franse) vouwwagens met een half gesloten wielkast/ doorlopende wagenbak.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: Joergarms op maart 01, 2023, 09:01:01 PM
Citaat van: Theu op februari 28, 2023, 11:37:14 PM
Dat is niet alleen bij road master maar bij meer (veelal Franse) vouwwagens met een half gesloten wielkast/ doorlopende wagenbak.

Dat zou voor mij een reden zijn om zo'n model niet te kopen.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: sanderv op maart 02, 2023, 03:24:20 PM
Blijft een slechte constructie inderdaad. Makkelijk zat oplosbaar, met een uitneembaar deelpaneel.
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: sanderv op maart 02, 2023, 03:34:14 PM
5x112 en et30 zijn typische universele aanhangerwaardes. Maar uitgerekend bij Franse producten zou ik even goed kijken of dat daadwerkelijk is toegepast. Mijn ervaring met sleutelen aan Franse auto's (die doorgaans goed in elkaar zitten, daar niet van) is dat ze er wel een handje van hebben om verschillende batches onderdelen nagenoeg gelijktijdig gebruikt te hebben. Dan zijn er voor één type motor ineens drie verschillende, niet uitwisselbare distributieriemen beschikbaar. Als je velgen gaat vervangen, zou ik echt de eigen wagen erbij halen
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: sanderv op maart 02, 2023, 03:38:07 PM
Sowieso zou ik liever geen kant en klaar wiel kopen. De vraag is een beetje hoe oud de daar gebruikte banden zijn, welk merk en type erop zitten en of ze niet stiekem bijvoorbeeld een binnenband gebruikt hebben. Zeker als er een wat gangbaardere maat autoband gebruikt is, zou ik gewoon nieuwe autobanden aanschaffen van een redelijk tot goed merk. Falken of Nexen bijvoorbeeld
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: cahummel op maart 02, 2023, 07:06:48 PM
Uit 1999 en onder een vouwwagen zou ik gokken op steek 4*100, dat is de meest gangbare steekmaat voor aanhangers
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: SaabLiefhebber op september 14, 2023, 04:35:43 PM
En weer een avontuur beleefd! En lessen geleerd!

Op de heenweg WEER een klapband gehad, +/- 150 km voor aankomst op de bestemming. En uiteraard op een slechte plek, net na een bocht en op een smal gedeelte. Alsof de duvel ermee speelt.

Keuken er snel af gehaald, zodat het geheel lichter werd. Dit keer lukte het wel met de uitval-poten etc.
Gelukkig had ik dit jaar een goede compressor mee.
Helaas was de oude pot-krik niet goed meer. Die is later dan ook gearchiveerd en vervangen door een knappe schaar-krik.

Een vorige eigenaar heeft kennelijk de banden vervangen voor (in feite) autobanden met een load-index van 79.
Ook al kunnen die 437kg hebben, is dat kennelijk voor een vouwwagen dus niet zo geschikt.
Zie ook: https://www.autobandencheck.nl/load-index-tabel (https://www.autobandencheck.nl/load-index-tabel)

Dus in Frankrijk gezocht naar een banden-leverancier die wel geschikte banden kon leveren. Dat is de
"GN GTR 155R13C 91 N Kargomax C ST-6000" geworden.
Met de specs: 65psi/450kpa load 615 KG - 4,5 bar druk dus.
Echte trailer-banden, waarmee onder volle belasting zelfs 140 km/u mogelijk zou zijn. (170 zelfs, met iets minder belasting )
De terugreis is dan ook vlekkeloos verlopen, zelfs met Franse snelheden.

Aan een zijde ging die er redelijk makkelijk onder - we stonden wat schuin, met het geheel opgebouwd had ik de ruimte om het te monteren.
De andere zijde stond minder hoog en voor vertrek heb ik de boel (met een schaarkrik) hoog genoeg omhoog kunnen krikken. Alleen: niet zonder de band leeg te laten lopen! (alweer)
Een vraag die je zou kunnen stellen is: hoe kan er verschil in breedte zijn tussen de ene en de andere wielbak? Het is in ieder geval iets wat om een aanpassing vraagt, om in de toekomst niet in de problemen te komen met een wiel-wissel.
Dat was de eerste les.

De tweede les:
"Pneu deformé"
Met de Renault Trafic hadden we iets last van trillen, wat erger werd onderweg terug. Vlakbij Dijon NET OP TIJD een garage kunnen vinden die ons nog kon en wilde helpen. Velen zijn gewoon dicht op zaterdagmiddag, dus als je in de problemen komt, heb je met een beetje pech dus echt een probleem.
De jonge man bleek erg aardig en behulpzaam. Proefrijden, testen op de trilbank en de bus op de brug.
Het bleek dat er een stevige bult aan de binnenzijde van de band rechtsachter zat. Een potentiële klapband dus.
Hij een bevriend bedrijf gebeld die een band voor ons had en voor ons uitgereden naar die garage toe. Echt super!
En nog geen geld wilde accepteren ook, voor al zijn tijd/moeite!
Met een nieuwe (geschikte) band onder de bus, konden wij weer verder. Uiteindelijk wel 2 uur aan tijd verloren.
Dus: hou rekening met sluitingstijden, als je s'morgens een indicatie van een probleem krijgt.

De derde les:
Een shelter-tent is echt een heel goed idee!
Op de dag voor vertrek in alle rust de vouwwagen ingepakt en voor vertrek gereed gemaakt.
De laatste nacht in zo'n shelter-tent geslapen. Dat werkt prima! De Quechua met frame aan de binnenzijde van 3,3x3,3m kon ik niet meer op de Decathlon website vinden. Helaas. Want die was echt heel snel op te zetten.
Deze is ook werkbaar, maar minder snel, vermoed ik. https://www.decathlon.nl/p/shelter-voor-kamperen-base-arpenaz-ultrafresh-10-personen/_/R-p-340325?mc=8755624 (https://www.decathlon.nl/p/shelter-voor-kamperen-base-arpenaz-ultrafresh-10-personen/_/R-p-340325?mc=8755624)
Titel: Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
Bericht door: sanderv op september 14, 2023, 11:43:27 PM
Die 4,5 bar die op de band staat is de toegestane maximale druk. Dat is dus niet de druk waar je die band onder de vouwwagen op moet zetten! Dat is vragen om problemen. De vraag is zelfs of de velgen dat wel trekken. Hou gewoon de waarde aan die de vouwwagenfabrikant adviseert en desnoods een paar tienden erboven. Zal vermoedelijk ergens rond de 2,5 bar liggen.

Een loadindex van 79 is voor een vouwwagen normaalgesproken zeker wel voldoende. Je komt dan op een kleine 900 kg voor de as bij een snelheid van 190 km/h (uitgaande van 155 R13 T banden); loadindex en speedindex zijn aan elkaar gekoppeld. Banden in dezelfde maat met een hogere loadindex koppelen dat nagenoeg altijd aan een lagere toegestane topsnelheid. In geval van trailerbanden (N index) is dat dus 140 km/h. Dus zowel de speed- als de loadindex zijn overkill, het is alleen een tegencommunicerend vat waar de overkill ligt. Een goede 155 80 79T klapt echt niet eerder dan een 155 80 91N. En goede banden hebben in praktijk nog een enorme overmaat boven die toegestane grenzen, die klappen echt niet bij 100 kg of 10 km/h te veel. Testprocedures gaan ook veel, veel verder dan die grenzen:

https://www.youtube.com/watch?v=nmo_dkNZIHM
https://www.youtube.com/watch?v=Evkk1WwnpXg

Ik ben heel benieuwd naar het merk, type en ouderdom van de geklapte band. Ik heb een sterk voorgevoel dat daar namelijk de echte oorzaak van de klapband te vinden is... En dan nog is er altijd de mogelijkheid om een karkasschade te rijden op bijvoorbeeld een gat in de weg. In Engeland nog een medekampeerder gewaarschuwd die peperdure 20 inch A-merkbanden op zijn Landrover had liggen met een dik ei op de wang rechtsachter. Gewoon ergens een stoprand meegepakt.