Heb wat gezocht op internet en kom van conische tot geperste lagers tegen.
Weet iemand wat voor lagers erin gaan en heel toevallig ook een merk/type?
Waarom zouden die nu al vervangen moeten worden?
Zat er bij de Kyte geen documentatie? Volgens mij hebben we er een boekje bij van Alko over de as. Ik doe overigens een hoop zelf maar dit zou ik aan een aanhangerspecialist uitbesteden geloof ik.
apart dat die al vervangen moeten worden. Maar ik denk dat het een gewone AL-KO as is en je die info zou moeten vinden. Staat wellicht een typenummer ergens op de as?
Dank voor de reactie :)
Ben gewoon opzoek naar het soort/merk/type lager wat erin zit.
De vorige eigenaar had na 1 bergtrip de lagers blauw gereden.
Wil ze gewoon nakijken en kan mij niet voorstellen dat ze duur zijn, dus wil ze alvast hebben liggen :)
Als je het lager demonteert staat er op de zijkant een nummer. Aan de hand van dat nummer kan je bij een goede lagerboer de juiste lagers vinden. Meestal is dit de goedkoopste oplossing en dan koop je over het algemeen SKF lagers.
Zijn dit industrielagers of afstelbare? Raar verhaal dat de vorige eigenaar deze blauw heeft gedraaid na zo'n korte tijd. Dat lijkt welhaast een montagefout. Bij industrielagers niet zo gebruikelijk (de asmoer moet doorgaans met een fors moment worden aangetrokken), maar bij een afstelbaar conisch lager kan dat wel. Maar als het wiel nu lekker loopt, zou ik niet zo maar lagers op reserve houden. Vouwwagenlagers worden nauwelijks belast, niet in gewicht en niet in kilometrage.
Citaat van: Marcof op juni 03, 2023, 09:03:25 PM
Dank voor de reactie :)
Ben gewoon opzoek naar het soort/merk/type lager wat erin zit.
De vorige eigenaar had na 1 bergtrip de lagers blauw gereden.
Wil ze gewoon nakijken en kan mij niet voorstellen dat ze duur zijn, dus wil ze alvast hebben liggen :)
Wellicht een constant remmende oplooprem bij afdaling in de bergen?
Zolang de wiellagers niet overbelast worden gaan ze echt een (vouwwagen) leven mee. Vergelijk maar met je auto. Zijn ze echter overbelast geweest dan gewoon direct vervangen als je twijfelt, want onderweg je (reserve)lagers even monteren naast de weg wil ik niet doen.
Bedankt voor alle mooie adviezen.
Lees helaas geen antwoord op mijn concrete vraag :)
Als wij de boel demonteren zal ik de lager nummers delen.