Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Campooz => Topic gestart door: Nynkes op juni 07, 2023, 04:00:49 PM

Titel: COC certificaat
Bericht door: Nynkes op juni 07, 2023, 04:00:49 PM
Wij overwegen om een tweedehands campooz aan te schaffen. Om helemaal in orde te zijn zouden we ook graag het COC certificaat willen. Verkoper heeft het niet. Zit dit niet bij de aanschaf van een nieuwe wagen? Waar zou het te krijgen zijn?

Reden heeft om te maken met aankoop vanuit België in Nederland.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: sanderv op juni 07, 2023, 06:42:01 PM
Is dat nodig voor een aanhanger <750kg? Hebben die überhaupt een CVO/COC? De technische specs moeten te vinden zijn op een chassisplaat, meer is volgens mij niet nodig
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: Tago Herman op juni 07, 2023, 07:24:21 PM
In Nederland kennen we deze verklaring niet.
In Belgie is deze wel nodig.
Volgens mij is deze alleen bij de fabrikant verkrijgbaar.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: xray op juni 08, 2023, 09:31:52 AM
Geen idee wat een COC certificaat is maar ik heb in NL 2 nieuwe wagens gekocht bij een dealer en daar krijg je niks anders mee dan een bon met chassisnummer. Misschien kan je het wel via een NL dealer of importeur regelen?
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: sanderv op juni 08, 2023, 03:37:24 PM
Punt is dat we in Nederland een groot onderscheid kennen tussen <750kg en >750kg. Het coc/cvo is bv nodig om een buitenlandse aanhanger op kenteken te krijgen en vv. Maar aanhangers tot 750 kg hebben in Nederland een heel andere status. Ik vraag me dus af of je onder de 750 kg überhaupt een coc krijgt. Toen ik mijn camplet heb omgebouwd naar tempo 100 en deze zelf heb laten keuren bij de tuv, werd me zowel bij de tuv als het strassenverkehrsambt gevraagd om de papieren van de aanhanger. Bij beide organisaties moest er iemand bijkomen om uit te leggen dat we dat in Nederland niet hebben.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: FriedelP op juni 08, 2023, 04:38:48 PM
Eerlijk gezegd is ook als Belg de eerste keer dat ik er van hoorde en ben dus wat online gaan zoeken.


Ten eerste, ook in België wordt er veel verschil gemaakt tussen onder en boven 750 kg en wat ik er over vindt gaat dat over Europese reglementering dus vermoed ik dat dit in de meeste landen ook zo is. In Frankrijk maken ze blijkbaar het verschil op 650 kg, waardoor heel wat Franse vouwwagens ook dat als MTM hebben.


Ook op een Nederlandse site vondt ik info over het gelijkvormigheidsattest dat vanaf 2012 verplicht zou zijn:
Praktische informatie over uw aanhangwagen | Aanhangcars.nl (https://www.aanhangcars.nl/uw-aanhangwagen)
Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen meer of minder dan 750 kg.


Op de site van de politie in België wordt eerst wel gemag gemaakt van een verschil maar staat verder op de pagina dat het verplicht is vanaf 2012 voor ALLE aanhangwagens. Er wordt ook telkens bij vermeld dat dit in principe bij elke aanhangwagen wordt meegeleverd die in de EU na die datum wordt verkocht. Zou afmetingen en chassinummer bevatten evenals een europees erkenningsnummer.
Wettelijke vereisten aanhangwagen | Lokale Politie K-L-M (https://www.politie.be/5409/vragen/verkeer/wettelijke-vereisten-aanhangwagen)


Zelfde informatie ook op de site van Vlaanderen:
Aanhangwagens | Vlaanderen.be (https://www.vlaanderen.be/aanhangwagens)
Telkens wordt er gesteld dat dit Europese reglementering is. Echter wat me opvalt is dat men spreekt van een europees nummer en niet altijd van het certificaat. Het kan dus zijn dat als dat nummer samen met het chassisnummer op het chassis is vermeld, men daarmee online in een europese databank de nodige info van het certificaat kan opvragen. Denk dus dat het belangrijkste is dat dit nummer mee bij het typeplaatje is vermeld.


Nu ik heb ook niet alle papieren meer nagekeken of kan ze me niet herrinneren die ik bij de aanhangwagen heb gekregen. Dus mogelijk zit die wel in mijn vouwwagen. Als hij terug uit onderhoud is zal ik er een keer naar kijken. Ik ga het dan in de auto leggen, daar de wagen openklappen als de politie er naar vraagt mij niet de meest handige oplossing lijkt  ::)
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: sanderv op juni 08, 2023, 09:49:24 PM
@FriedelP: ook nog eens nagekeken, klopt helemaal. Sinds 2012 mag je dus ook niet meer zo maar zelf een aanhanger bouwen, mede omdat er een COC aanwezig moet zijn.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: Nynkes op juni 08, 2023, 09:51:16 PM
Ik heb bij campooz nagevraagd, en dealer kan het certificaat verstrekken, tegen kostprijs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: FriedelP op juni 08, 2023, 11:28:58 PM
Vindt het vreemd dat een bij wet verplicht document dat altijd bij een wagen die verkocht wordt moet afgeleverd worden pas krijgt tegen kostprijs.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: xray op juni 09, 2023, 01:37:51 PM
Wel raar idd dat die niet bij de vouwwagen zit, tenminste bij de onze niet en zo te horen heeft bijna niemand hem hier.
Krijg je die COC tegenwoordig dan ook als je een nieuwe auto koopt?
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: Nynkes op juni 09, 2023, 01:39:08 PM
Citaat van: xray op juni 09, 2023, 01:37:51 PM
Wel raar idd dat die niet bij de vouwwagen zit, tenminste bij de onze niet en zo te horen heeft bijna niemand hem hier.
Krijg je die COC tegenwoordig dan ook als je een nieuwe auto koopt?
In België wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: FriedelP op juni 09, 2023, 01:43:10 PM
Bij de auto zit dat zeker. Is het gelijkvormigheidsattest en daar ben ik zeker van dat dit ook in andere landen er bij zit.


Ik heb mijn vouwwagen in België gekocht en zoals eerder gezegd, ik kan me niet herinneren dat ik het gekregen heb. Maar kan ook zijn dat dit wel degelijk tussen de papieren zat dat ik gekregen heb, maar omdat daar geen aandacht op gevestigd is, me dat gewoon niet opgevallen is dat ik het heb. Ga het in ieder geval nog eens nakijken nu.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: ArjenVT op juni 09, 2023, 02:51:31 PM
Ongeveer drie weken geleden hebben we onze nieuwe Cabanon opgehaald bij de Wit in Schijndel en daar kregen we keurig netjes een "certificat de conformite" bij  :J
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: steve.v op juni 09, 2023, 03:17:35 PM
Wij hebben onze 2dehands vouwwagen gekocht en de vorige eigenaar heeft er netjes het gelijkvormigheidsattest bij gegeven.

De vouwwagen  komt origineel van camping zorro dus zij leveren het ook af   :#
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: FriedelP op juni 09, 2023, 03:44:26 PM
Dan hebben wij het zeker ook gekregen, onze wagen komt er ook van.


Denk dat bij velen het gewoon niet bij stilstaan dat ze het gekregen hebben. Maar wel degelijk het gekregen hebben.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: dRichardk op augustus 29, 2024, 01:26:02 PM
Het COC-certificaat, ook wel bekend als het "Certificate of Conformity" (Certificaat van Overeenstemming), is een officieel document dat door de fabrikant van een voertuig wordt verstrekt. Dit certificaat bevestigt dat het voertuig voldoet aan de technische en milieunormen zoals die zijn vastgelegd door de Europese Unie (EU) of andere relevante regelgeving.

### Waarvoor wordt het COC-certificaat gebruikt?

1. **Registratie van het voertuig**: Het COC-certificaat is vaak vereist voor de registratie van een voertuig in een EU-land. Het bewijst dat het voertuig aan alle wettelijke eisen voldoet en dus zonder verdere technische keuring kan worden ingeschreven.

2. **Import en export**: Bij de import of export van voertuigen binnen de EU wordt dit certificaat vaak gevraagd om de goedkeuring van het voertuig in het ontvangende land te vereenvoudigen.

3. **Technische specificaties**: Het document bevat gedetailleerde informatie over het voertuig, zoals het chassisnummer, het motortype, de milieuklasse, en andere technische specificaties.

### Belangrijke informatie op het COC-certificaat:

- **Fabrikant en model**: Naam van de fabrikant en het exacte model van het voertuig.
- **Voertuigidentificatienummer (VIN)**: Uniek identificatienummer van het voertuig.
- **Technische specificaties**: Gegevens zoals gewicht, motortype, emissienormen, etc.
- **Goedkeuringen**: Informatie over de goedkeuringen die het voertuig heeft gekregen volgens de EU-regelgeving.

### Waarom heb je een COC-certificaat nodig?

Als je een voertuig in een ander EU-land wilt registreren of als je een voertuig importeert, is het vaak verplicht om een COC-certificaat te overleggen. Het vergemakkelijkt het registratieproces omdat het bewijst dat het voertuig voldoet aan de wettelijke vereisten zonder dat er aanvullende keuringen nodig zijn.

Samenvattend is het COC-certificaat een belangrijk document dat ervoor zorgt dat je voertuig wettelijk in gebruik kan worden genomen in de EU.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: GuustFlater89 op augustus 29, 2024, 02:10:11 PM
Maar voor een vouwwagen heb je (in ieder geval in Nederland) geen registratie, zolang deze onder de 750kg toegelaten gewicht blijft. Dus CoC op zich niet echt nodig.
Ik heb hem in ieder geval nog nooit nodig gehad (wel bewaard overigens...)
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: FriedelP op augustus 29, 2024, 02:54:30 PM
Als het een aanhangwagen van na 2012 is, ook voor onder de 750 is het in principe verplicht. Zie linken hogerop. Als je hem nieuw gekocht hebt zal je het samen met andere papieren waarschijnlijk wel gekregen hebben, maar als daar geen nadruk op gelegd wordt, leg je dat samen met die papieren ook weg (spreek uit eigen ervaring). Bij verder verkopen vergeten ze het dan ook weer mee te geven.



Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: kimopo op augustus 29, 2024, 05:20:13 PM
Wij hebben zelfs een (Duitstalig) document met een veiligheidszegel en alle info gekregen bij ons Ukkie die ongeremd is en nagenoeg niks weegt.
Ik dénk dat het dus iets is wat tegenwoordig bij nieuwe wagens standaard geleverd wordt.
Ons Ukkie is van april 2021.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: winnieandbuzz op augustus 31, 2024, 08:17:14 AM
Een CoC wordt niet standaard meegeleverd bij een vouwwagen (wat kleine uitzonderingen daargelaten) en is binnen NL in principe ook niet nodig want de fabrikant heeft de wagen laten keuren bij de RDW en daarmee toestemming verkregen de wagen te verkopen/op de weg te laten. Je krijgt tenslotte bij een auto ook geen CoC meegeleverd...
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: FriedelP op augustus 31, 2024, 09:07:36 PM
Bij een auto krijg je dat toch altijd? Je mag België en de meeste europese landen niet eens in zonder een dergelijk document. Is het zelfde als het gelijkvormigheidsattest en dat is toch altijd bij een auto geleverd?


Is verplicht in heel Europa voor alle aanhangwagens sinds 2012. Zie onderstaande link die specifiek voor Nederland is bedoeld en ik al eerder postte:
Praktische informatie over uw aanhangwagen | Aanhangcars.nl (https://www.aanhangcars.nl/uw-aanhangwagen)


Dus als je verkoper het niet heeft meegeleverd is hij zeker in de fout.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: LarsNL op augustus 31, 2024, 10:54:55 PM
Tja de officiële toko die er over gaat zegt toch iets anders in Nederland:

https://www.rdw.nl/particulier/paginas/certificaat-van-overeenstemming-aanvragen (https://www.rdw.nl/particulier/paginas/certificaat-van-overeenstemming-aanvragen) niet verplicht volgens de RDW dus. Wij hebben hem btw wel gekregen met de opmerking in het buitenland vragen ze er weleens om.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: winnieandbuzz op augustus 31, 2024, 10:55:29 PM
CoC krijg je niet standaard bij een auto. Heel soms wel maar veelal vraag je die aan bij de importeur/fabrikant.
Titel: Re: COC certificaat
Bericht door: Albert83 op september 01, 2024, 07:51:55 PM
In Duitsland zit deze verklaring er altijd bij. Maar goed het gaat er hier nogal bureaucratisch aan toe. Bovendien scheelt het misschien ook wel dat in NL een auto een vast kenteken krijgt. Eenmaal toegelaten in NL, oftewel een NL kenteken, dan weet je dat het voertuig voldoet aan de vereisten van de EU.

Ik sprak bij het importeren van onze vouwwagen een keuringsinspecteur van de TUV. Hij vond het sowieso bizar dat aanhangwagens zonder papieren en regelmatig keuren de weg op mogen. Dat kan ik me wel voorstellen, zeker als je sommige aanhangers ziet. Maar wees blij met die witte kentekenplaat, geen gedoe, gewoon erop hangen en gaan met die banaan. Bovendien hebben ze hier weer een oude regeling afgestoft, verplichte tweejaarlijkse gaskeuring :?.