Dag allemaal,
Als nieuwkomer heb ik een vraag over de aanschaf van een Camplet i.c.m. onze auto (Auris hybride station met maar liefst 345 kg aan trekkracht :cry:).
We willen namelijk graag de overstap maken van een tent naar een vouwwagen en met een Camplet zou dit moeten kunnen, al moet ik het gewicht wel in de gaten houden.
Ik heb al wat rondgevraagd en ik begrijp dat het gewicht van de Camplet met oplooprem incl. tent, stokken, matras 292 kg is. De ongeremde uitvoering is 272 kg.
Mij lijkt een oplooprem wel prettig (veiligheid, ontlast de motorrem van het hybridesysteem?), of is een Camplet zo licht dat een ongeremde uitvoering ook prima is. Hier https://www.youtube.com/watch?v=Nufq1-07mUY (https://www.youtube.com/watch?v=Nufq1-07mUY) zeggen ze namelijk dat een oplooprem overbodig is. Wat is jullie ervaring?
Met een keuken, lattenbodem en luifel zit ik al tegen de 345 kg aan, dus die 20 kg die ik erbij krijg bij een uitvoering zonder rem is dan mooi meegenomen.
Nog een vraagje. Bij een nieuwe Camplet moet ik in principe gemakkelijk aan COC papieren kunnen komen. Bij een tweedehands is dit wellicht wat lastiger. Zijn er onder jullie die deze papieren hebben? Heeft iemand ervaring bij het aanvragen van deze papieren en wat kosten deze papieren?
Ik woon namelijk in Duitsland en ik heb ze dan nodig voor de keuring.
Groeten
COC geen idee wat dat is. Is dat het eigendomscertificaat? die heb ik bij mijn vouwwagen wel gehad iets anders niet (bij een nieuwe)
Over het trekgewicht, het is wel ERG krap je kan dan niets laden, geen gasfles geen bagage geen beddengoed, geen reserve wiel etc. Als ik het zo lees zou ik dan de geremde versie nemen en niets extra's laden in de wagen. Die 20 kg gewicht die je anders over hebt is miniem en ook amper bagage. Of die oplooprem echt nodig is geen idee, maar het voelt wel veiliger.
de anwb geeft trouwens nog antwoord over COC/CVO: https://www.anwb.nl/experts/auto/2/93/coc-verklaring-aanhangwagen (https://www.anwb.nl/experts/auto/2/93/coc-verklaring-aanhangwagen)
Heb de specificaties niet doorgenomen maar ik denk bij deze gewichten gelijk is een keizer tent trailer niet wat voor jou?
Als ik het goed voor heb, kijkt men naar wat is toegelaten met de aanhangwagen. Als het maximum toegelaten gewicht van de aanhangwagen meer is dan de 345 kg kan je bij een controle reeds een probleem hebben. Kortom, als je een auto hebt die maximaal 345 kg mag trekken, mag je in ieder geval in België niet met een aanhangwagen rijden die een MTM heeft van meer dan 345 kg, ook als je hem maar laad tot maximaal 345kg.
Wat bij veel auto's wel het geval is, dat je meer mag trekken als de aanhangwagen geremd is. Dus kan het zijn dat je met de geremde versie van de camplet wel met je wagen kan trekken, en met de niet geremde versie hem niet mag trekken.
In Nederland kijkt men daar niet meer naar, dat is in 2013 gelijk getrokken met de Europese wetgeving. Ttm is daar niet meer primair leidend. Wel voor het be rijbewijs (ttm auto plus trailer boven de 3,5 ton = BE ), maar voor de rest zijn de echte massa's leidend. Een aanhanger met een ttm van een ton en een echte massa van 345 kg mag dan dus gewoon achter de Auris. Is dat in Dld anders?
De marge tussen camplet leeg en de max van de Auris is klein. Wel vraag ik me af of het daadwerkelijke trekgewicht van de Auris in praktijk daadwerkelijk zo krap berekend is. Persoonlijk zou ik 400 kg ook geen probleem vinden. Liever dat dan bv een gasfles in de kofferbak...
(even geknipt en geplakt).Het Certificaat van Overeenstemming COC is een door de fabrikant opgesteld document dat certificeert dat het voertuig voldoet aan zijn EG-typegoedkeuring. Het document vermeldt voertuiginformatie, identificatienummer van de fabrikant, typegoedkeuringsnummer, technische specificaties en andere gegevens.
In Duitsland krijg je dit document vrijwel altijd. Handig bij het importeren van een auto/aanhangwagen etc. Dit kost ander veel meer geld.
Ik wist al dat dit krap was. We willen onze auto echter nog niet inruilen, maar eigenlijk wel een vouwwagen kopen (dilemma). Over een jaar of drie zullen we de auto waarschijnlijk wel gaan omruilen voor een Corolla (750 kg). Zijn er ook Camplets lichter zijn? Ik zag ergens 250 kg eigen gewicht.
Klopt inderdaad. In Duitsland geldt dat ook. Probleem is dat onder de auto ook een trekhaak zit met belasting tot 345 kg. Overigens denk ik dat de auto het wel aankan, maar goed. Hier in Duitsland zijn ze best strikt en de boetes zijn hoog.
Je kan de vouwwagen op een lager gewicht zetten bij de rdw. Later zou je dat ongedaan kunnen maken als je een andere auto hebt en er toch wat in mee wil nemen.
Het op een lager gewicht zetten is n.m.b.m. onnodig en onhandig: de aanhanger moet dan een kenteken krijgen (kosten!) en mag, ook na doorverkopen, niet zwaarder zijn, tenzij je hem wederom bij de RDW naar een hoger gewicht laat overzetten.
Op basis van de papier van je auto mag je een aanhanger van 345 kg trekken. Zolang de massa van de aanhanger daaronder blijft én de maximale treinmassa onder de 3500 kg blijft, is er niets aan de hand. Het idee achter europse wetgeving is dat die in heel europa geldt. Ergo: dat zou ook in Duitsland zo moeten zijn. Echter, Duitsland kan aanvullende regelgeving hebben m.b.t. aanhangers.
Maar als er toch een andere auto in de pijplijn zit, is het wellicht handig om 1 of 2 jaar een andere auto te huren en dan een (vrijwel) vrije keuze in vouwwagens te hebben?
Ik zou een andere auto kopen.
345 kilo, leuk voor een fietsendrager meer niet.
Met een geremde aanhanger is de remweg korter. Maar hoeveel dat scheelt op dit beperkte gewicht geen idee. Zag laatst op de camping een hybride auris met camplet. Camplet werd geladen met wat tassen met kleding en de auris werd volgepakt met de overige spullen. Ik zie vaak genoeg een auris volgepakt met tent en uitrusting dus volgens mij moet dit ook wel lukken.
Heb zelf een Corolla en kan je deze van harte aanbevelen :)
Bedenk wel: Als je geen oplooprem hebt, kun je de wagen als hij losgekoppeld is ook niet op de rem zetten. Dat zou voor mij wel een ding zijn. Is misschien toch wel lastig.
Met dat gewicht zou ik niet voor een oplooprem kiezen. Laat die massa de accu maar vol duwen! In plaats van verloren laten gaan in warmte.
Moet wel zeggen dat de massa erg laag is / het gewicht dat je bij mag laden. Dat wordt de rest van de spullen in de auto.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Er is meer dan alleen maar aandurven, maar ook mogen. En zoals in andere topics te lezen viel halen ze in diverse landen al een keer graag alle buitenlanders met een aanhangwagen er uit voor een politiecontrole. En die kunnen dan streng zijn en vakantie grondig verpesten.
Voor de oplooprem in dit geval zou ik inderdaad enkel kiezen indien dat zou betekenen dat je volgens de specificaties van die wagen dan meer moogt trekken.
Citaat van: Albert83 op juli 10, 2023, 03:51:52 PM
Dag allemaal,
Als nieuwkomer heb ik een vraag over de aanschaf van een Camplet i.c.m. onze auto (Auris hybride station met maar liefst 345 kg aan trekkracht :cry:).
We willen namelijk graag de overstap maken van een tent naar een vouwwagen en met een Camplet zou dit moeten kunnen, al moet ik het gewicht wel in de gaten houden.
Ik heb al wat rondgevraagd en ik begrijp dat het gewicht van de Camplet met oplooprem incl. tent, stokken, matras 292 kg is. De ongeremde uitvoering is 272 kg.
Mij lijkt een oplooprem wel prettig (veiligheid, ontlast de motorrem van het hybridesysteem?), of is een Camplet zo licht dat een ongeremde uitvoering ook prima is. Hier https://www.youtube.com/watch?v=Nufq1-07mUY (https://www.youtube.com/watch?v=Nufq1-07mUY) zeggen ze namelijk dat een oplooprem overbodig is. Wat is jullie ervaring?
Met een keuken, lattenbodem en luifel zit ik al tegen de 345 kg aan, dus die 20 kg die ik erbij krijg bij een uitvoering zonder rem is dan mooi meegenomen.
Als goed is mag de auto een iets zwaardere geremde aanhanger trekken dan een ongeremde aanhanger.
Als hij maar 345 kg geremd mag trekken, hoe weinig mag hij dan ongeremd trekken??
Citaat van: Ebbingnl op juli 11, 2023, 07:58:53 PM
Als goed is mag de auto een iets zwaardere geremde aanhanger trekken dan een ongeremde aanhanger.
Als hij maar 345 kg geremd mag trekken, hoe weinig mag hij dan ongeremd trekken??
Ik lees nu net zelf dat dit voor de auris hybride niet uitmaakt... geremd en ongeremd massa is gelijk
Citaat van: Klapmoose op juli 10, 2023, 10:04:19 PM
Met een geremde aanhanger is de remweg korter. Maar hoeveel dat scheelt op dit beperkte gewicht geen idee. Zag laatst op de camping een hybride auris met camplet. Camplet werd geladen met wat tassen met kleding en de auris werd volgepakt met de overige spullen. Ik zie vaak genoeg een auris volgepakt met tent en uitrusting dus volgens mij moet dit ook wel lukken.
Heb zelf een Corolla en kan je deze van harte aanbevelen :)
De vorige vakantie hadden we een grote tent, koelkast en fietsen. Geen centje pijn. Helaas valt de Corolla nog buiten het budget, bovendien hebben we onze auto net een jaartje.
Een forumlid heeft deze combinatie ook (gehad). In een van zijn/haar berichten zag ik een foto. Helaas reageert hij/zij niet op een persoonlijk bericht. Maar ik denk dat het dan vooral opletten gaat worden en lichtere dingen in de vouwwagen stoppen. Wellicht toch wat minder accessoires. Ik heb begrepen dat je bij Camplet ook na twee jaar nog een luifel of keuken kan kopen. Is het dan duurder dan bij aanschaf van een Camplet?
De Auris mag inderdaad zowel 345 kg geremd als ongeremd trekken. Maar een geremde versie lijkt me toch veiliger. Bovendien zijn er veel auto's die ongeremd veel minder mogen trekken. Zou jammer zijn als ik in de toekomst een auto koop die wel 750 kg geremd mag trekken, maar ongeremd minder.
We zijn er nog niet helemaal over uit. Zijn er Camplets (oudere modellen, zoals de Classic, Premium) die van zichzelf minder wegen, zodat ik meer kan meenemen. Ik kom er zelf niet uit. Ik lees in brochures 250 kg eigen gewicht, maar of dit betekent dat dit het gewicht van alleen de aanhanger is zonder tent/stokken. ???
Citaat van: Albert83 op juli 12, 2023, 11:04:44 AM
De vorige vakantie hadden we een grote tent, koelkast en fietsen. Geen centje pijn. Helaas valt de Corolla nog buiten het budget, bovendien hebben we onze auto net een jaartje.
Een forumlid heeft deze combinatie ook (gehad). In een van zijn/haar berichten zag ik een foto. Helaas reageert hij/zij niet op een persoonlijk bericht. Maar ik denk dat het dan vooral opletten gaat worden en lichtere dingen in de vouwwagen stoppen. Wellicht toch wat minder accessoires. Ik heb begrepen dat je bij Camplet ook na twee jaar nog een luifel of keuken kan kopen. Is het dan duurder dan bij aanschaf van een Camplet?
De Auris mag inderdaad zowel 345 kg geremd als ongeremd trekken. Maar een geremde versie lijkt me toch veiliger. Bovendien zijn er veel auto's die ongeremd veel minder mogen trekken. Zou jammer zijn als ik in de toekomst een auto koop die wel 750 kg geremd mag trekken, maar ongeremd minder.
We zijn er nog niet helemaal over uit. Zijn er Camplets (oudere modellen, zoals de Classic, Premium) die van zichzelf minder wegen, zodat ik meer kan meenemen. Ik kom er zelf niet uit. Ik lees in brochures 250 kg eigen gewicht, maar of dit betekent dat dit het gewicht van alleen de aanhanger is zonder tent/stokken. ???
geen idee hoe het bij de camplet zit maar bij de vouwwagens die ik heb gehad is het leeg gewicht wat aangegeven wordt vaak wel met de tent en stokken/keuken als die vast aan de wagen zitten. Zoals onze bermkeuken die je wel los weg zet tijdens kamperen en ook onze voortent en stokken maar die zitten aan de wagen omdat het een 123 systeem is. Alle extra's zoals zijtent, luifel, reservewiel, imperiaal, disselbak, optionele keuken (geen idee of dat bestaat) moet je bij het leeg gewicht optellen en gaan dus van je laadgewicht af!
Als je eraan denkt om deze toch te kopen zou ik de opties kopen en op zolder leggen zodat je die hebt en kan gebruiken als je auto meer mag trekken, of in de auto leggen? Luifel moet lukken keuken lijkt me lastiger, maar ken de keuken van de camplet niet eerlijk gezegd.
Een Camplet heeft standaard geen keuken. wellicht is het dan lichter.
Citaat van: Yella op juli 12, 2023, 07:59:46 PM
Een Camplet heeft standaard geen keuken. wellicht is het dan lichter.
Een nieuwe niet nee.
Oudere hebben standaard wel een keuken. Dus als de topicstarter een tweedehands wil moet hij even letten op het jaartal. Weet zo niet in welk jaar de keuken een optie werd. En is het misschien mogelijk om een keuken te verwijderen uit een Camp-let. Anders kan je die tijdelijk (tot er later een andere auto is met meer trekkracht) in de opslag bewaren.
Onze Suzuki Celerio mag 400 kg trekken, geremd of ongeremd geen verschil. Onze Camplet Apollo van 2010 weegt 250 kg, dat is gewoon de hele wagen zonder extra's. Wij hebben wel de geremde uitvoering. Jullie Auris mag dus in dat geval 95 kg aan accessoires, vakantiebagage en kampeeruitrusting meenemen. We hebben zelf alles eens gewogen: disselbak, reservewiel, kampeeruitrusting en de meuk die we verder nog meenemen, kwamen we op 100 kg. Dus we hebben nog wat speling.
Onze Keizer Weekender (nieuwprijs € 5000) heeft 'n eigen gewicht incl tent, voortent en inritsbaar zeil in de slaapkamer van 165kg.
Hiermee is 't wel een ongeremde wagen.
Incl.luifel en zijwanden en het (best zware) inritsbare grondzeil in de voortent én al onze bagage zoals een inklapbare keukenkkast, 2 opvouwbare kastjes, klaptafel, 2 stoelen en kussens en beddengoed opgemaakt hebben we laten wegen, kwamen we op 340kg.
De gasflessen, gaspitten en koelkast hebben we in de auto, kledingtassen en parasol op 't dak.
Daar ligt namelijk 'n dakkoffer om op 'n terugweg eventuele natte tentdelen in te vervoeren en de tassen gaan dan in de auto.
Mijn (benzine) Fabia met kogeldruk van 75kg mag ongeremd 400kg trekken waar wij dus onder blijven.
Onze wagenbouwer woont ook in Duitsland en levert de wagen af met Duitse papieren, misschien niet COC maar dat herkent u misschien aan de foto wel 😉
Vorige week hebben we een Camplet Savanne uit 2010 gekocht. Volgens de handleiding zou deze 250 kg moeten wegen. Wel een waarbij de keuken vastzit. Tenminste ik zie geen schroeven/bouten, maar overal van die popnagels. Ik ga deze week de disselbak, fietsendrager, luifel en slaapcabine eraf/eruit halen en dan naar de keuringsinstantie. Bij het zoeken naar een Camplet ben ik iemand tegengekomen met een Concorde en een Auris Hybrid; zijn ervaringen waren goed. Een Camplet is sowieso geen wagen die je vol kan stouwen, dat scheelt weer. En in de Auris kan ook veel. We zochten met name een alternatief voor een grote tent, waarbij we waarschijnlijk ook uit zouden komen op een aanhangwagen. Dan kan je voor mijn idee net zo goed een vouwwagen kopen.
De Weekender is voor ons te klein. Wel een mooie tenttrailer.