Vouwwagenclub.info

(Openbaar)Algemeen => Trekauto => Topic gestart door: martjeklap op februari 05, 2024, 10:18:57 PM

Titel: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: martjeklap op februari 05, 2024, 10:18:57 PM
Wij gaan in juni afscheid nemen van de Enyaq en zijn op zoek naar een PHEV, plug in hybride. Tijdens de vakantie is volledig elektrisch toch wat minder bevallen, we hebben wat spannende momenten beleefd in landen waar de laadpalen het vaak niet deden of er niet waren. Wat zijn de ervaringen met een PHEV met een vouwwagen erachter? Gezien de prijs denken we aan bijvoorbeeld aan een occasion Kia CEED SW, heeft iemand daar ervaringen met een vouwwagen erachter over gehoord? Op de internetfora is er weinig tot niets over te vinden. We kijken ook een beetje naar de Kia Sportage en Hyundai Tucson, beiden qua uiterlijk geen mooie auto's en tweedehands een stuk duurder. Maar misschien zijn er nog andere suggesties of tips om op te letten. De dealers/garages hebben allemaal hun eigen (andere) verhaal over dezelfde auto's. Ik ben ook erg benieuwd naar het werkelijke verbruik, maar ook natuurlijk naar de trekkracht in de praktijk.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ernst op februari 05, 2024, 11:03:39 PM
https://caravantrekker.nl/

Staan wel zaken over trekkracht. Moet je gewoon een lichte caravan invullen.

Verder geen idee over phev.


Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: C5CCV op februari 05, 2024, 11:32:19 PM
Ik heb in 2021 een paar maanden Lynck&Co 01 gehad. Ca. een 7000km mee gereden. Voor dat geld was er (in ieder geval destijds) weinig meer waar je geld te vinden. Wat een dijk van een auto eigenlijk. Deze kwam puur elektrisch nog een heel eind, waar toen de meeste niet veel verder dan 40/50km kwamen haalde ik in de regel 75/80km (zomer)


In de vakantie ook met de vouwwagen erachter naar Friesland geweest (grenzen waren helaas gesloten) en ook zeker 65km gehaald. Onderweg kon ik hem laten laden wat voor het manoeuvreren later op de camping wel weer fijn was.


Met die range van ca. 75km is het ook wel de moeite om hem aan de stekker te hangen, bij een range van 35/40km zou ik dat denk ik niet snel doen. Met het maximaal toelaatbare trekgewicht van 1800kg voel je echt niet dat er iets achter hangt.
In de basis is het een Volvo V40 T5, maar het formaat gaat meer naar de XC60.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Theu op februari 06, 2024, 12:01:02 AM
Wij hebben afgelopen zomer de Mitsubishi Outlander phev een dag van mijn zus geleend om onze vouwwagen op te halen in  Amiens, Frankrijk. En ik moet zeggen dat ik positief verrast was over het brandstof verbruik van deze auto. Zowel zonder als met vw viel het mij erg mee. Qua trekkracht merkte je hoegenaamd niet dat er iets achter de auto hing.
Wat het verbruik elektrisch was durf ik niet te zeggen.
Na een dag rijden wel tot de conclusie gekomen dat dit niet onze volgende auto zou gaan worden. Maar dat heeft vooral te maken met de stoelen en de eisen die ik daaraan stel.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op februari 08, 2024, 06:47:40 PM
@martjeklap
Welke landen waren dat?
Je zou toch zeggen dat er steeds meer laadpalen komen.

Ik vind hybride juiste niks is iets tussen 2 werelden, half brandstof half electrisch, 2 soorten die samen moeten werken door techniek.
Wat volgens mij dus ook meer onderhoud nodig heeft.

Ben zelf van brandstof naar full electric gegaan privé, aankomende zomer eerste keer dan en ben erg benieuwd, al zijn mijn huidige reis ervaring betreft laden positief.

Ben benieuwd wat t gaat worden.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Miirjam met Livingstone op februari 09, 2024, 02:35:44 PM
Wij zijn al een paar keer met een Kia Niro phev en vouwwagen op stap geweest. Ideale combi: zuinig en voldoende trekkracht in de bergen. Belangrijk is wel dat je in heuvelachtig gebied de sportstand gebruikt. We waren in de Verdon: laden was niet nodig,  dat deed hij in de sportstand vanzelf. Thuis laden we wel (gewoon via een buitenstopcontact).
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 09, 2024, 04:57:30 PM
Waarom druk maken om het laden? Ding kan toch ook op benzine? Dan kun je gewoon blijven rijden. Of mis ik iets? Lijkt me veel stress om niets.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Michielakse op februari 09, 2024, 07:07:25 PM
Citaat van: spikehome op februari 08, 2024, 06:47:40 PM
@martjeklap
Welke landen waren dat?
Je zou toch zeggen dat er steeds meer laadpalen komen.

Ik vind hybride juiste niks is iets tussen 2 werelden, half brandstof half electrisch, 2 soorten die samen moeten werken door techniek.
Wat volgens mij dus ook meer onderhoud nodig heeft.

Ben zelf van brandstof naar full electric gegaan privé, aankomende zomer eerste keer dan en ben erg benieuwd, al zijn mijn huidige reis ervaring betreft laden positief.

Ben benieuwd wat t gaat worden.
Waar gaat de reis heen dit jaar? en hoe vaak moet dan idd aan de laadpaal?
Wij gaan dit jaar naar lagomagiore dat is zo ongeveer 990 km ik weet nu al dat maar 1x of miss helemaal niet hoef te tanken. Langleve de diesel :)28]

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: martjeklap op februari 10, 2024, 12:26:02 AM
Citaat van: spikehome op februari 08, 2024, 06:47:40 PM
@martjeklap
Welke landen waren dat?
Je zou toch zeggen dat er steeds meer laadpalen komen.

Ik vind hybride juiste niks is iets tussen 2 werelden, half brandstof half electrisch, 2 soorten die samen moeten werken door techniek.
Wat volgens mij dus ook meer onderhoud nodig heeft.

Ben zelf van brandstof naar full electric gegaan privé, aankomende zomer eerste keer dan en ben erg benieuwd, al zijn mijn huidige reis ervaring betreft laden positief.

Ben benieuwd wat t gaat worden.

We gingen eerst naar Thuringen, laadpalen voor de heenreis gepland via apps. De één na laatste laadpaal was er wel, maar nog nooit in gebruik geweest, dus zoeken naar een andere laadpaal in de buurt van de snelweg, heel lang zoeken naar een werkende en toegankelijke laadpaal en toen werd het spannend. uiteindelijk een heel trage lader gevonden in een dorpje, betekende al met al een flink oponthoud en 's avonds veel later op de camping. laatste stuk over binnenwegen 50 km pu gereden om voldoende lading te hebben om de camping te bereiken (Verder geen laadpalen in de buurt). Daar konden we de auto aan een trage lader hangen, andere stekker, die konden we gelukkig lenen van een andere campinggast, zodat we de volgende dag van de camping naar een laadpaal zouden kunnen. Ik had campings uitgezocht met in binnen een straal van 10 minuten een laadpaal. Helaas bleken veel laadpalen in die regio niet te werken of heel traag te werken, waardoor het niet even ergens naar toe en ondertussen auto laden. Ook bij de supermarkten in de buurt waar wel laders zouden zijn, hetzelfde probleem. Daarna naar Vogezen/Elzas. Eigenlijk qua laadpalen in de regio hetzelfde verhaal. Het was altijd heel goed uitkienen waar een wel goed werkende laadpaal stond. Veel laders met een hoog vermogen bleken in de praktijk erg langzaam te zijn.
Overigens reed het elektrisch verder heel goed met de vouwwagen erachter, soepeler dan met de benzineauto die we hiervoor hadden. Dus onze ervaring is, dat ook met een goede voorbereiding door de reis met laadpalen goed te plannen, het in de praktijk toch anders uit kan pakken. Wij gaan altijd naar kleine campings, bij de heel grote camping zijn tegenwoordig vaak laadpalen aanwezig en zal het wat minder gedoe zijn.
Titel: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op februari 10, 2024, 05:38:18 AM
@martjeklap

Erg vervelend zo inderdaad
Ik lees dat vaker laadpalen defect zijn en die 11kw laders ook nog vaak bezet zijn door klevers.

Maar er zijn ook erg veel positieve reviews
Zelf ben ik ooit erg benieuwd maar wij reserveren nooit dus zitten nergens aan vast qua tijd .
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ronald1977 op februari 10, 2024, 11:31:25 AM
Ik heb juist voor een plugin gekozen om niet afhankelijk te zijn van laadpalen...

Ik rij een BMW 225e Active Tourer. Nog weinig ervaring met de vouwwagen, eigenlijk maar 1 ritje gehad van De Wit naar huis... Door dat ritje weet ik wel dat de auto als de trekhaak is uitgeklapt niet meer 100% elektrisch rijd, maar altijd gecombineerd of alleen op benzine.
De normale actieradius is 600 km op benzine en 70 a 80 elektrisch. Voor thuis gebruik is de elektrische range perfect, ik tank eens in de twee maanden in plaats van om de week. Op vakantie ben ik niet van plan naar laadpalen te zoeken, ben ik toevallig ergens waar er 1 vrij is dan hang ik hem er wel aan maar daar zal het bij blijven.
Daarnaast verwacht ik dat het in de bergen (ik ga naar Oostenrijk) misschien wel economischer is om niet met een volle accu te rijden. Bergaf rijden is gratis opladen, maar dan moet de accu niet vol zijn...
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Rinusdevos op februari 12, 2024, 09:46:28 PM
Citaat van: Ronald1977 op februari 10, 2024, 11:31:25 AM
Bergaf rijden is gratis opladen, maar dan moet de accu niet vol zijn...

Ik had eerst ook een dergelijk idee. Maar het is niet de werkelijkheid (met caravan dan). Inzichtelijk filmpje dat een paar jaar geleden in een ander topic in de forum is gepost. https://www.youtube.com/watch?v=S4W-P5aCWJs
Hoe dat allemaal werkt met vouwwagen zou je zelf kunnen uitrekenen aan de hand van zijn whiteboard. Alleen even de rolweerstand van je aanhanger opzoeken/uitrekenen, de Cw waarde van de vouwwagen mag je van mij negeren voor het gemak. (ik hoor graag het resultaat  :+)
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Rinusdevos op februari 12, 2024, 09:48:01 PM
Citaat van: C5CCV op februari 05, 2024, 11:32:19 PM
Ik heb in 2021 een paar maanden Lynck&Co 01 gehad.

Waarom 'gehad'? En heb je nu ook een PHEV?
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ronald1977 op februari 12, 2024, 11:18:30 PM
Citaat van: Rinusdevos op februari 12, 2024, 09:46:28 PM
Ik had eerst ook een dergelijk idee. Maar het is niet de werkelijkheid (met caravan dan). Inzichtelijk filmpje dat een paar jaar geleden in een ander topic in de forum is gepost. https://www.youtube.com/watch?v=S4W-P5aCWJs
Hoe dat allemaal werkt met vouwwagen zou je zelf kunnen uitrekenen aan de hand van zijn whiteboard. Alleen even de rolweerstand van je aanhanger opzoeken/uitrekenen, de Cw waarde van de vouwwagen mag je van mij negeren voor het gemak. (ik hoor graag het resultaat  :+)

Hij kan het mooi vertellen, maar ik trek het wel een beetje in twijfel. Daarnaast klopt de vergelijking niet helemaal tussen hybride en volledig elektrisch. Met vouwwagen rijd mijn auto nooit alleen elektrisch, maar gecombineerd. Bergaf zal hij geen brandstof verbruiken en elektriciteit regenereren. In dit geval ga je brandstof omzetten naar elektra... Ik ga het van de zomer wel meemaken wat de praktijk doet :)

Mijn belangrijkste punt blijft: op vakantie wil ik me niet druk maken dat ik op tijd bij een laadpaal sta. Ik ga uit van benzine en alles wat ik elektrisch kan rijden door een toevallige paal of regeneratie is mooi meegenomen.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: C5CCV op februari 13, 2024, 08:01:31 AM
Citaat van: Rinusdevos op februari 12, 2024, 09:48:01 PM
Waarom 'gehad'? En heb je nu ook een PHEV?


Ik had mij als een van de eerste aangemeld voor een abonnement op de L&C 01 omdat ik er erg nieuwsgierig naar was. Ik heb er toen redelijk wat maanden mee gereden. Destijds was het mijn idee om deze privé door te blijven rijden en de DS3 van mijn wederhelft de deur uit te doen, maar uiteindelijk vond zij dat geen goed plan omdat ze de L&C te groot vond voor de dagelijkse boodschappen. Voor het geld toen (2021) kon je m.i. gewoon geen betere auto rijden. Ik zit nu soms nog naar de gebruikte exemplaren te kijken, zijn 'al' vanaf zo'n 25k beschikbaar met nog maar weinig kilometers op de teller. Enige wat mij echt tegenhoud is dat er een herziening van de wegenbelasting gaat komen en dan zit je met een relatief zware auto aan de verkeerde kant van de lijn.


Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.


(PS: Ik rij nu in een V60 Cross Country. Dat is een mild-hybrid maar ik had hem graag gezien met een PHEV, maar die zijn bij Volvo helaas alleen in de 'standaard' uitvoeringen leverbaar)
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Rinusdevos op februari 13, 2024, 08:52:35 PM
Hmmm... die belastingregelaanpassing was mij niet bekend, uberhaubt nog niet bekend bij mij dat er een voordeel was voor PHEV.

Ok, wat gaan dan een verstandige keuze zijn? Voor een prive trekauto zonder veel zorgen te hoeven maken over laadpalen en wel deels elektrisch?
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op februari 13, 2024, 09:11:33 PM
Voor full elektrisch dit jaar nog 0.
Volgend jaar nog een vraagteken.
Maar verwacht geen 100% tov brandstof
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ernst op februari 13, 2024, 09:42:01 PM
Citaat van: spikehome op februari 13, 2024, 09:11:33 PM
Voor full elektrisch dit jaar nog 0.
Volgend jaar nog een vraagteken.
Maar verwacht geen 100% tov brandstof

in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting
in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting

en een 2000 kilo wegende auto kost dna ongeveer 390 per 3 maand.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op februari 13, 2024, 09:55:22 PM
Citaat van: Ernst op februari 13, 2024, 09:42:01 PM
in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting
in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting

en een 2000 kilo wegende auto kost dna ongeveer 390 per 3 maand.
Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto's.
Dus er komt korting op ev's, dat kan gewoon niet anders.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: smoutewm op februari 13, 2024, 10:13:59 PM
Sinds maart 2023 een Ford Kuga PHEV (denk redelijk vergelijkbaar met de Lynk & Co 01) en daarmee met vouwwagen (Holtkamper Kyte) naar Bretagne geweest. Volle accu begonnen, auto rijdt standaard dan wel degelijk geheel elektrisch. Maar eigenlijk direct overgeschakeld op benzine. Tijdens de rit gedraagt de Kuga zich als een hybride en laadt en gebruikt de opgewekte stroom tijdens de rit. Heen en terugrit gemiddeld verbruik is een ruime 1 op 14. Met een tankinhoud van 42 liter is het bereik dan ongeveer 600 km met nog wat km in de accu. Verbruik tijdens de vakantie (zonder vouwwagen maar wel alles op benzine) bijna 1 op 20. Auto heeft 225 pk gecombineerd vermogen (benzine en elektrisch), mag 1500 kg trekken en heeft geen enkele moeite met de Kyte. Vergeleken met mijn vorige auto, een Ford Mondeo Ecoboost 1.6 met 160 pk is het verbruik behoorlijk minder. De Mondeo haalde op de heen- en terugreis 1 op 11 en gedurende de vakantie iets van 1 op 13. Op de terugreis accu leeggereden en gemiddeld verbruik over de gehele vakantie  (2000 km heen en terug, 1000 km ter plaatse) is bijna 1 op 16.
Eén van de redenen om een PHEV aan te schaffen was voor mij de mogelijkheid om op benzine terug te vallen bij lange ritten. Hoewel het mogelijk is om volledig elektrisch op vakantie te gaan is het voor mijn gevoel teveel gedoe om elke 300 km of vaker minimaal een half uur aan de lader te staan. De rit is voor mij een deel van de vakantie maar ik schiet wel graag op. En benzine tanken kost uiteindelijk maximaal 15 minuten en dat hoef ik tijdens de heen en terugreis maar 1 keer te doen. Daarnaast is de automaat (een CVT in dit geval) erg comfortabel.
Aanpassing van belasting tarief was mij bekend, zal nog wel even slikken zijn vanaf komend jaar. Maar ik kan thuis laden en in de zomer is dat van de zonnepanelen en dus gratis. Voor wie het interesseert, elektrisch bereik is opgegeven 56 km (nieuwe versie komt verder). Zelf heb ik in de zomer 64 km gehaald, grotendeels op snelweg dus meer verbruik. In de winter mag je af en toe blij zijn met 40-45 km. Woon werk verkeer kan ik geheel elektrisch doen met een retour afstand van 36 km.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ernst op februari 13, 2024, 10:24:30 PM
Citaat van: spikehome op februari 13, 2024, 09:55:22 PM
Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto's.
Dus er komt korting op ev's, dat kan gewoon niet anders.

ik verwacht dat dus helemaal niet. en dat komt omdat MRB echt veel geld in het laatje brengt. en hoe meer elec auto's hoe minder de inkomsten. Dus dat gaat er wel komen. in 2022 bijna 6miljard aan inkomsten van MRB namelijk.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op februari 13, 2024, 10:42:55 PM
Ik heb er naar gekeken toen ik mijn nieuwe auto moest bestellen. Lease wagen wel. Ook omdat met de opties die ik toen had, paar jaar geleden, rijbereik elektrisch te beperkt vond. Ik zou ook thuis met het bepekrte elektrische bereik gerust een 90% elektrisch kunnen rijden en verder wel nog backup hebben. Echter een PHEV was een heel stuk duurder in aankoop (2 motoren) maar ook de total cost of ownership lag een stuk duurder wegens duurder onderhoud. Ik moest daarom behoorlijk wat extra zelf opleggen voor iets at maar een paar jaren zelf moogt gebruiken en dan terug moest afgeven. Daarom vond ik dat in lease geen interessante optie. Was veel meer duurder dan het voordeel dat ik zou hebben op lagere belasting voordeel alle aard. Daarom is hij het niet geworden.
Het bereik is nu wel aan het stijgen en zal daarom interessanter worden. Tegen de volgende verwacht ik dat 700 km, met vouwwagen 500 km niet meer zo uitzonderlijk zal zijn. Dan wordt het zeker interessant. Uiteraard moet de laadinfrastructuur ook nog mee gaan, zeker ook in de bergen. Laatste jaar zag ik in ieder geval veel meer laadpalen, ook in kleinere dorpen, maar of ze voldoende snel laden en goed werkten heb ik nog geen ervaring mee. Kan me voorstellen dat dit nog wat tegen valt, maar verwacht ook daar jaar na jaar grote vooruitgang....

Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Rinusdevos op februari 13, 2024, 11:09:20 PM
Citaat van: spikehome op februari 13, 2024, 09:55:22 PM
Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto's.
Dus er komt korting op ev's, dat kan gewoon niet anders.

Lijkt me inderdaad logisch dat er net zoals tussen benzine en diesel een verschil zit en een verschil komt tussen elektrisch en fosiel. Maar goed vooralsnog geen garanties en geen zicht op duidelijkheid.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Jon op februari 14, 2024, 01:14:09 AM
We rijden nog op benzine, hebben dan ook geen geld voor electrisch rijden. Maar om de ca.300 km een pauze van een half uur te nemen i.v.m. opladen lijkt me geen probleem, doen we nu ook al...
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 14, 2024, 08:00:33 AM
Citaat van: spikehome op februari 13, 2024, 09:55:22 PM
Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto's.
Dus er komt korting op ev's, dat kan gewoon niet anders.
Geloof je dat echt?
Rond 2010 had je geen houderschapsbelasting voor schone auto's zoals de Skoda Greenline diesel. 3 of 4 jaar later was dat weer terug gedraaid. Zaten er veel mensen met een diesel die ze normaliter nooit hadden gekocht . En bijbehorende hoge belasting. Eerst zien, dan geloven.
Ik had gelukkig de Spark op LPG, dat was/is zelfs met belasting geen straf.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op februari 14, 2024, 08:23:49 AM
Citaat van: Yella op februari 14, 2024, 08:00:33 AM
Geloof je dat echt?
Rond 2010 had je geen houderschapsbelasting voor schone auto's zoals de Skoda Greenline diesel. 3 of 4 jaar later was dat weer terug gedraaid. Zaten er veel mensen met een diesel die ze normaliter nooit hadden gekocht . En bijbehorende hoge belasting. Eerst zien, dan geloven.
Ik had gelukkig de Spark op LPG, dat was/is zelfs met belasting geen straf.
Je zegt het al DIESEL:)
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op februari 14, 2024, 08:58:00 AM
Zal er vooral van afhangen in hoeverre doelstellingen zijn bereikt. Hoe verder men van die doelstellingen af zit, hoe meer ondersteuning dat er zal zijn op de één of andere wijze. Bereikt men zijn doelstellingen van aantal beoogde EV's zal de ondersteuning wegvallen.


In Vlaanderen, en daar heeft men geen neiging om erg ambitieuze doelen te stellen, is men daar nog ver van af:
https://www.hln.be/boortmeerbeek/350-000-elektrische-wagens-tegen-2025-in-vlaanderen-ontdek-hier-hoeveel-in-boortmeerbeek~ab9c7da6/ (https://www.hln.be/boortmeerbeek/350-000-elektrische-wagens-tegen-2025-in-vlaanderen-ontdek-hier-hoeveel-in-boortmeerbeek~ab9c7da6/)
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 14, 2024, 12:13:38 PM
Citaat van: spikehome op februari 14, 2024, 08:23:49 AM
Je zegt het al DIESEL:)
Ja, maar op papier vielen ze binnen de norm. werd de indruk gewekt dat het schoon was en kon. Maar de LPG Spark moest na 3/4 jaar ook belasting worden betaald, dus  niet alleen voor de diesel. ik bedoel alleen er mee aan te geven dat de regelgeving van de overheid niet te vertrouwen is. Je kunt er  niet op bouwen.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ernst op februari 14, 2024, 01:20:31 PM
maar op basis van voordeeltjes of belastingen of wat dan ook moet je m.i. nooit een auto kopen. Zoals Yella zei, er verandert vaak weer wat na een aantal jaar. Dat is de grille van de politiek. Elke 4 jaar zitten er andere poppetjes die weer wat anders vinden of denken en ergens in de begroting weer wat nieuws moeten verzinnen.

Of je nou elektrisch, benzine of diesel rijdt. In principe schelen ze niet heel veel in totale kosten. 
Benzine rijdt je als je onder de 25.000 km zit en diesel erboven (ongeveer)

als je https://osw.nl/blog/wat-is-nu-goedkoper-elektrisch-of-op-benzine-rijden mag geloven dan zitten de bedragen nou eenmaal zeer dichtbij elkaar. In de tabel zit nog een laag/geen bedrag voor MRB in. Dus als dat volgt (wat wel zo lijkt omdat het al in de wetgeving verweven zit en dat niet zo makkelijk er uitgehaald kan worden. Daarnaast zit het in het financiele plaatje van de begroting al berekend) dan zal elektrisch rijden alleen maar duurder worden.

de benzine prijs die men hier heeft gehanteerd (2,12) is hoog als je e10 tankt en on de mark als je e5 tankt (ik heb namelijk voor mijzelf een lijst van de afgelopen 2 jaar bijgehouden en ik tank voor 2.11 gemiddeld E5)


m.a.w. auto rijden is duur wat je ook rijdt. M.i. kijk naar wat je kan kopen/wilt kopen en waar je je prettig bij voelt. Dat zal in ieder geval tot 2035 nog zo blijven (daarna willen ze de verkoop van benzine auto's verbieden)
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 14, 2024, 02:59:36 PM
Citaat van: Ernst op februari 14, 2024, 01:20:31 PM

de benzine prijs die men hier heeft gehanteerd (2,12) is hoog als je e10 tankt en on de mark als je e5 tankt (ik heb namelijk voor mijzelf een lijst van de afgelopen 2 jaar bijgehouden en ik tank voor 2.11 gemiddeld E5)

Wij tanken E10, want het prijsverschil met E5 is fors. ca. 22 cent per liter. Onze auto's kunnen E10 hebben. Maar de garage gooit wel ieder jaar een reinigingsmiddel door de benzine vanwege de vervuiling van het systeem. Het verschil vind ik enorm. Ik kom vaak in Hongarije en daar is het prijsverschil tussen beide 8 cent per liter. Dus weer allemaal extra toeslagen om je van de E5 af te krijgen. En dat is erg duur voor mensen met oude auto's die niet op E10 kunnen/mogen.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ernst op februari 14, 2024, 03:14:20 PM
Citaat van: Yella op februari 14, 2024, 02:59:36 PM
Wij tanken E10, want het prijsverschil met E5 is fors. ca. 22 cent per liter. Onze auto's kunnen E10 hebben. Maar de garage gooit wel ieder jaar een reinigingsmiddel door de benzine vanwege de vervuiling van het systeem. Het verschil vind ik enorm. Ik kom vaak in Hongarije en daar is het prijsverschil tussen beide 8 cent per liter. Dus weer allemaal extra toeslagen om je van de E5 af te krijgen. En dat is erg duur voor mensen met oude auto's die niet op E10 kunnen/mogen.

eigenlijk zeg je daar al dat e10 je motor ver****. ik tank E5 altijd. Mijn auto rijdt beter en is zuiniger dan met e10 (en ik heb dat in de afgelopen 2 jaar bijgehouden) de kosten zijn niet noemenswaardig op de lange termijn. zeker als je weet dat e10 je motor kapot maakt
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op februari 14, 2024, 03:23:05 PM
In het instructieboekje van mijn wagen staat dat de motor enkel geschikt is voor E10, niet voor E5. Dus dat dit de motor kapot maakt, lijkt me zeker niet te kunnen veralgemenen.

Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 14, 2024, 03:27:11 PM
Citaat van: Ernst op februari 14, 2024, 03:14:20 PM
eigenlijk zeg je daar al dat e10 je motor ver****. ik tank E5 altijd. Mijn auto rijdt beter en is zuiniger dan met e10 (en ik heb dat in de afgelopen 2 jaar bijgehouden) de kosten zijn niet noemenswaardig op de lange termijn. zeker als je weet dat e10 je motor kapot maakt
Dat is nog niet zo heel erg duidelijk allemaal. In Hongarije tank ik wel de E5. Ook voor de bosmaaier en mijn motor omdat het langer goed blijft.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Ernst op februari 14, 2024, 03:30:10 PM
Citaat van: FriedelP op februari 14, 2024, 03:23:05 PM
In het instructieboekje van mijn wagen staat dat de motor enkel geschikt is voor E10, niet voor E5. Dus dat dit de motor kapot maakt, lijkt me zeker niet te kunnen veralgemenen.
en welke auto is dat.

e10 heeft alcohol er door heen gemixed, tot 10%. Dat droogt uit, verbrand minder goed, laat aanslag achter in je motor. hierdoor gaan bewegende delen eerder kapot.
e5 is minder dan 5%. je auto kan e10 oftewel hij kan benzine hebben die tot 10% alcohol gemixed heeft. m.a.w. e5 kan die ook hebben. Dat hoeft niet in de boekjes te staan.

ik kan mij geen auto voorstellen die wel e10 mag, en geen e5.
voorzover ik kan nagaan is een auto altijd e5 geschikt en soms e10.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 14, 2024, 03:31:28 PM
Citaat van: FriedelP op februari 14, 2024, 03:23:05 PM
In het instructieboekje van mijn wagen staat dat de motor enkel geschikt is voor E10, niet voor E5. Dus dat dit de motor kapot maakt, lijkt me zeker niet te kunnen veralgemenen.
Dat zal te maken hebben met de afstellingen die geschikt zijn voor E10. Lijkt me ook logisch dat fabrikanten er rekening mee houden. Vooral rubberdelen in oudere auto's kunnen sneller slijten/stuk gaan. Voor nieuwe auto's mag je verwachten dat deze delen geschikt zijn. Dit soort dingen had ik jaren geleden al met mijn klassieke 2 takt motor waarvoor de synthetische olie ook niet geschikt was. Vanwege juist het aantasten van keerringen en rubber delen. Het is wel bekend dat alcohol vocht aantrekt en de benzine dus niet te lang moet stil staan.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 14, 2024, 03:34:08 PM
Citaat van: Ernst op februari 14, 2024, 03:30:10 PM
en welke auto is dat.

e10 heeft alcohol er door heen gemixed, tot 10%. Dat droogt uit, verbrand minder goed, laat aanslag achter in je motor. hierdoor gaan bewegende delen eerder kapot.
e5 is minder dan 5%. je auto kan e10 oftewel hij kan benzine hebben die tot 10% alcohol gemixed heeft. m.a.w. e5 kan die ook hebben. Dat hoeft niet in de boekjes te staan.

ik kan mij geen auto voorstellen die wel e10 mag, en geen e5.
voorzover ik kan nagaan is een auto altijd e5 geschikt en soms e10.
Onze beide auto's zijn E10 geschikt. Spark van 2011 op Bifuel en C4 van 2016. Het is de C4 waar de dealer 1x per jaar spul door de benzine gooit voor reiniging. Zelfs mijn motor van 2009 is geschikt, maar die heeft geen injectie.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Nootje op februari 14, 2024, 05:47:05 PM
Vorig jaar in de mei- en zomervakantie zijn wij op pad geweest met een Mitsubishi Eclips Cross PHEV. Een hele prettige reisauto echter zie ik een PHEV niet echt van toegevoegde waarde voor een vakantie. De actieradius is zo beperkt dat je hem eigenlijk als gewone hybride gebruikt. Daarbij was de kilometerprijs op elektriciteit hoger dan deze op benzine. Ook het opladen op de camping was in de zomervakantie een probleem, geen enkele mogelijkheid op de camping of in het dorp. Dichts bij zijnde laadpaal was 30km.
Inmiddels de Mitsubishi ingeruild voor een Kia Sportage HEV. 
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: f2ride2001 op februari 18, 2024, 09:01:04 AM
Citaat van: smoutewm op februari 13, 2024, 10:13:59 PM
Sinds maart 2023 een Ford Kuga PHEV (denk redelijk vergelijkbaar met de Lynk & Co 01) en daarmee met vouwwagen (Holtkamper Kyte) naar Bretagne geweest. Volle accu begonnen, auto rijdt standaard dan wel degelijk geheel elektrisch. Maar eigenlijk direct overgeschakeld op benzine. Tijdens de rit gedraagt de Kuga zich als een hybride en laadt en gebruikt de opgewekte stroom tijdens de rit. Heen en terugrit gemiddeld verbruik is een ruime 1 op 14. Met een tankinhoud van 42 liter is het bereik dan ongeveer 600 km met nog wat km in de accu. Verbruik tijdens de vakantie (zonder vouwwagen maar wel alles op benzine) bijna 1 op 20. Auto heeft 225 pk gecombineerd vermogen (benzine en elektrisch), mag 1500 kg trekken en heeft geen enkele moeite met de Kyte. Vergeleken met mijn vorige auto, een Ford Mondeo Ecoboost 1.6 met 160 pk is het verbruik behoorlijk minder. De Mondeo haalde op de heen- en terugreis 1 op 11 en gedurende de vakantie iets van 1 op 13. Op de terugreis accu leeggereden en gemiddeld verbruik over de gehele vakantie  (2000 km heen en terug, 1000 km ter plaatse) is bijna 1 op 16.
Eén van de redenen om een PHEV aan te schaffen was voor mij de mogelijkheid om op benzine terug te vallen bij lange ritten. Hoewel het mogelijk is om volledig elektrisch op vakantie te gaan is het voor mijn gevoel teveel gedoe om elke 300 km of vaker minimaal een half uur aan de lader te staan. De rit is voor mij een deel van de vakantie maar ik schiet wel graag op. En benzine tanken kost uiteindelijk maximaal 15 minuten en dat hoef ik tijdens de heen en terugreis maar 1 keer te doen. Daarnaast is de automaat (een CVT in dit geval) erg comfortabel.
Aanpassing van belasting tarief was mij bekend, zal nog wel even slikken zijn vanaf komend jaar. Maar ik kan thuis laden en in de zomer is dat van de zonnepanelen en dus gratis. Voor wie het interesseert, elektrisch bereik is opgegeven 56 km (nieuwe versie komt verder). Zelf heb ik in de zomer 64 km gehaald, grotendeels op snelweg dus meer verbruik. In de winter mag je af en toe blij zijn met 40-45 km. Woon werk verkeer kan ik geheel elektrisch doen met een retour afstand van 36 km.

Wat me dan enorm opvalt is dat je met zo'n mooie moderne hybride auto zo'n verbruik haalt.
Ik rijd zelf een 2.0 benzine Avensis (inmiddels reeds 15 jaar oud). Wij reden vorig jaar, op en neer naar Duitsland ook 1:14 met onze vouwwagen .
Ik had echt verwacht dat je echt veel zuiniger zou rijden met een moderne auto.
Eigenlijk een goed argument om mijn huidige auto nog lekker nog 10 jaar te rijden  :J

PS n.a.v. andere posts, voordeel van mijn huidige auto is ook dat ik al het onderhoud zelf kan doen. Ik ben in het bezit van de merk specifieke onderhoudssoftware. Elk jaar loop ik hem van voor naar achter na. Dan een APKtje bij de dealer en we rijden weer een jaar. Scheelt echt enorm in de kosten als je alleen de onderdelen hoeft te betalen. En die koop ik goedkoper in Duitsland.  NAdeel is dan wel dat juist deze motor niet E10 geschikt is (als een van de weinigen) maar we rijden niet veel kilometers (8000 km per jaar, en 20.000 met de motor. Ik werk in Rotterdam  :X )
En hij rijdt zo ontzettend fijn  WW
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Yella op februari 18, 2024, 10:44:39 AM
Citaat van: f2ride2001 op februari 18, 2024, 09:01:04 AM
Wat me dan enorm opvalt is dat je met zo'n mooie moderne hybride auto zo'n verbruik haalt.
Ik rijd zelf een 2.0 benzine Avensis (inmiddels reeds 15 jaar oud). Wij reden vorig jaar, op en neer naar Duitsland ook 1:14 met onze vouwwagen .
Ik had echt verwacht dat je echt veel zuiniger zou rijden met een moderne auto.
Eigenlijk een goed argument om mijn huidige auto nog lekker nog 10 jaar te rijden  :J

PS n.a.v. andere posts, voordeel van mijn huidige auto is ook dat ik al het onderhoud zelf kan doen. Ik ben in het bezit van de merk specifieke onderhoudssoftware. Elk jaar loop ik hem van voor naar achter na. Dan een APKtje bij de dealer en we rijden weer een jaar. Scheelt echt enorm in de kosten als je alleen de onderdelen hoeft te betalen. En die koop ik goedkoper in Duitsland.  NAdeel is dan wel dat juist deze motor niet E10 geschikt is (als een van de weinigen) maar we rijden niet veel kilometers (8000 km per jaar, en 20.000 met de motor. Ik werk in Rotterdam  :X )
En hij rijdt zo ontzettend fijn  WW
Ik vind het verbruik van een hybride ook niet echt geweldig. Onze 8 jaar oude benzine haalt dit ook met volbeladen aanhanger met huif. Dus veel meer windvang dan een vouwwagen. Dus investeren in een EV of hybride kan nog wel even wachten.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Kevin2 op februari 18, 2024, 12:59:18 PM
Hybride heeft weinig nut op de lange afstanden. Daar gebruik en genereer je weinig stroom. In de stad heeft het wel nut, maar dan werkt de oplooprem je tegen. Die zet een deel van de energie alsnog om in warmte.

Ik heb een PHEV en het scheelt voor mijn woon-werk verkeer enorm. Tijdens de vakantie is het niet meer of minder dan een comfortabele benzine-auto.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op februari 18, 2024, 01:57:30 PM
Benzine verbruikt ook meer dan diesel. En veel hangt af van soort parkoer dat jet doet. Vele hellingen op de rit zal een totaal andere uitslag geven dan een vlakke rit. Daarom dat het ook moeilijk is dat verbruik zonder veel extra data deftig te kunnen vergelijken.


Maar PHEV heeft vooral veel zin als je veel korte ritten doet. Bijvoorbeeld je woonwerk verkeer kan je dan elektrisch afleggen. Moet je verder of met de vouwwagen kan dat met benzine.


Echter denk niet at het nog erg lang duurt tot dat de rijbereik van een EV deze van een PHEV zal evenaren. De PHEV heeft dikwijls een kleine tank waardoor het bereik op benzine ook erg beperkt wordt.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: metalpe op februari 18, 2024, 10:53:02 PM
Een PHEV is voor woon-werk mega interessant. Thuis lekker laden en dan 90% elektrisch rijden. Lijkt me heel goed, maar vaak hebben ze een zwaardere benzinemotor (bv een Kuga of Outlander hebben een 2.0 of 2.5, tegenover de gemiddelde benzine die een 1.3 of zo heeft), waardoor er op benzine meer verbruikt wordt dan een gewone benzine. Een Outlander bv, verbruikt (familielid rijdt ermee) een pak meer dan onze benzine.

Ziehier de screenshot: na onze vakantie naar Spanje deze zomer. 3/4 van die kilometers zijn gemaakt met de vouwwagen erachter met daarop 4 surfplanken. De overige km's zonder vouwwagen met surfplanken op het dak van de auto. Er zitten ook heel wat bergkm tussen (Pyreneeën, los Picos). Valt me reuze mee. Is maar ongeveer 1 liter/100km meer dan zonder aanhanger met Belgische snelheden. (Als ik in NL rij, zelfs met de vouwwagen erachter, aan 90km/u, verbruikt hij maar 5l/100km, 1 op 20. Dat is ongezien)

O ja; de kms in Spanje zijn aan 90-100km/u, die in Frankrijk (ong 3200) aan 125-130km/u, ook met de vouwwagen erachter. Moest ik daar 110 hebben gereden, was't een liter minder.
Ik rij een 140pk benzine.

Voor de Nederlanders: dit is 1 op 12,9. Met een hoge auto.  M'n vorige was een diesel, die was nog een stuk zuiniger dan deze benzine.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240218/c6da5e4d05cc4169d1c4de9b9a815409.jpg)

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: boswachter op februari 19, 2024, 12:18:40 PM
Mijn vw touran (1.5 benzine) verbruikt met vouwwagen 1: 17 ik snap alle hogere verbruik van hybride auto's niet zo. De touran is nou ook niet bepaald licht. Wel doe ik altijd rustig aan (geen stoplichtsprintjes of bumperkleven, 100 is max 105)
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: martjeklap op februari 19, 2024, 03:27:46 PM
ik vind het ook vreemd. Bij PHEVs lijken de fabrieksopgave totaal niet te kloppen met reviews van gebruikers. En natuurlijk spelen rijstijl een rol en het zwaardere gewicht van de auto's, maar toch. De fabrieksopgaven zijn tegenwoordig ook aan regels gebonden.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op februari 19, 2024, 05:49:16 PM
Die fabrieksopgave bij PHEV gaat er vanuit dat een bepaald aantal km elektrisch zijn gereden en een bepaald aantal km op benzine en kijken dan naar het verbruik over die afstand. Denk dat dit 100 km is. Dus als je dan 60 km elektrisch gaat rijden en 40 km op benzine gaan ze dat verbruik van die 40 km uitspreiden als het verbruik van 100 km.
Dat klopt dan wel als je dagelijks 100 km doet en telkens de wagen op laad, maar in alle andere situaties klopt dat dus niet meer.

Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: boebels op mei 14, 2024, 05:01:44 PM
Wij trekken onze vouwwagen met een Kia Sorento PHEV. Heerlijke trekauto, en een extra voordeel is de zelfnivellerende achtervering die zorgt dat je achterkant niet inzakt als je er een vouwwagen (met fietsen op de dissel) achterhangt. Kortom, wij zijn blij met die keuze en het verbruik is zo rond de 1:15 bij normaal rijgedrag (stekkeren even niet meegerekend).
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: martjeklap op mei 14, 2024, 07:00:19 PM
Wij gaan vanaf juni met een Hyundai Tucson PHEV rijden en zijn erg benieuwd. Nu een Lease Skoda Enyaq EV rijdt goed met vouwwagen erachter, maar verbruik is dramatisch met klapkar erachter.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: KeithWM op mei 16, 2024, 11:56:33 PM
Interessant topic dit. Onze tweede auto is nu een oude, ruime benzine-auto zodat we lekker op vakantie kunnen. Maar gezien hoe vaak die wordt gebruikt voor het kippeneind naar het werk van mijn vrouw, leek het mij het overwegen waard een PHEV te nemen. Een beetje zoals Metalpe aangeeft. Zijn er hier mensen die tevreden zijn met een wat oudere PHEV? Iets wat dus niet de hoofdprijs is in de aanschaf.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Vouwwagen_ABC op mei 17, 2024, 07:15:31 AM
Citaat van: Yella op februari 14, 2024, 03:34:08 PM
Onze beide auto's zijn E10 geschikt. Spark van 2011 op Bifuel en C4 van 2016. Het is de C4 waar de dealer 1x per jaar spul door de benzine gooit voor reiniging. Zelfs mijn motor van 2009 is geschikt, maar die heeft geen injectie.
De C4 is vast een 1.2 thp of een 1.6 thp ? Die motoren (vooral de 1.6) staan nu eenmaal bekend om interne vervuiling. Heeft niks met e10 of e5 te maken.

In het westen van de VS rijdt men overigens met e15. Die angsten voor e10 zijn hier ingebakken door de ADAC die een test deed met een ongeschikte Opel Signum 2.2. Ze wisten dat die ongeschikt was, maar daarna praatte iedereen ze na dat het je motoren wel kapot zou maken.


Wat betreft een phev heb ik niet zoveel te melden, wel ervaring met een EV (Tesla model 3), al rijd ik tegenwoordig een vuile Peugeot 308 2.0hdi. Die doet wel 1:20 bij 100kmh met de vouwwagen erachter.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Kevin2 op mei 17, 2024, 07:25:58 AM
Een PHEV met klapper rijdt net iets comfortabeler dan een benzine-auto, maar verder erg vergelijkbaar. Bij ons hangt hij achter een Passat GTE uit 2015. Rijdt heerlijk!

Ik zou er alleen zelf niet meer voor kiezen. Je hebt dubbele complexiteit en daardoor duur onderhoud.
Titel: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Jerome op mei 19, 2024, 06:33:40 AM
Citaat van: Kevin2

Ik zou er alleen zelf niet meer voor kiezen. Je hebt dubbele complexiteit en daardoor duur onderhoud.
/quote]


Kan je een schatting geven hoeveel % je duurder uit bent?
Mijn verwachting zou zijn dat niet veer zou uit moeten maken.
De elektromotor en accu vragen niet direct om onderhoud, dus daar zou het hem niet in moeten zitten.
De transmissie is waarschijnlijk wel wat complexer. Zit daar het extra onderhoud in?
Of is het een verdienmodel?
Ik vind onderhoud / reparaties toch aan alle kanten veel duurder geworden. Het valt nooit meer mee.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Joergarms op mei 19, 2024, 08:41:25 AM
Mijn broertje rijdt met een Outlander PHEV. Staat inmiddels op 250.000km, ja een kwart miljoen.
Nog geen enkele dure reparatie gehad,  erg fijne caravantrekker.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op mei 19, 2024, 06:37:05 PM
Bij leasing total cost of ownership zag ik al gouw dat bij een leasing op 4 jaar voor een pasat PHEV of niet al rap een dikke 4000 euro duurder uitkwam dan de niet PHEV versie. Dit is dus deels duurdere aankoopprijs omwille van twee motoren en een batterij en anderzijds onderhoud.
Ik vondt het anders interessant als optie omdat je dan 90% van de tijd voor de verplaatsingen thuis elektrisch kan rijden, maar dat je toch een goede rijberijk hebt als je met vouwwagen op vakantie gaat.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Kevin2 op mei 20, 2024, 08:18:21 AM
Ik durf geen percentage te geven. Het is er natuurlijk ervan afhankelijk of er daadwerkelijk dingen stuk gaan. Maar bijvoorbeeld hebben wij een keer de verwarming van de tractiebatterij moeten vervangen: 1600 euro. Die heb je niet bij een benzine auto. Bij een collega is de (complexe) versnellingsbak stuk gegaan: 4000 euro voor een gereviseerd exemplaar, 6000 voor een nieuwe. Dat zijn toch bedragen waar ik niet gelukkig van word...

Maar het is en blijft een fijne en luxe reisauto.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op mei 20, 2024, 09:31:14 AM
Bij autoweek hebben ze een keer een accu test gedaan bij een phev die veel stekkerde, het bleek dat phev accu's daardoor een giga degradatie kregen, omdat je ze helemaal leeg rijd en vervolgens weer oplaad.

En zoals vermeld met phev dubbele techniek wat meer onderhoud is en  kans op problemen.

Al lijkt het wel ideaal natuurlijk.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: CEO op mei 20, 2024, 06:48:56 PM
Als je kijkt naar bereik (wat je eigenlijk alleen tijdens de heen en/of terugreis nodig hebt) lijkt een PHEV ideaal. Maar qua verbruik en onderhoud lijkt het eerder tegengesteld: Het hele jaar sleep je een (zware) motor mee, terwijl je op vakantie maar beperkt plezier hebt van het zware accupack...

Voor hen die de luxe hebben van kiezen: staar je niet alleen blind op bereik. Uiteindelijk heb je alleen op de heen en/of terugreis daar 'problemen' mee. Bij een EV komt het dan meestal neer op 1 keer extra laden op een dag.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Runningr op mei 20, 2024, 10:17:49 PM
Het verbruik van een PHEV wil ik toch nuanceren. Ja, de auto is een stuk zwaarder van al die extra techniek. Laad (indien mogelijk) altijd netjes op (lekker stil rijden!). Nu de temperaturen weer wat hoger zijn, is mijn elektrisch verbruik rond de 15kWh/100 km (veel snelweg, cruisecontrol op ca.105 km/h op de teller). Verbruik met een lege batterij varieert nogal, vooral afhankelijk van de gemiddelde snelheid (na 1900 wat dorstiger  :) ).

Heb nu 51850 km gereden, waarvan 33160 elektrisch. Gemiddeld elektrisch verbruik 10 kWh/100 km. Op benzine 41,7 km/l.

Onpopulaire mening voor de reden van de vaak inefficiënte PHEV auto's: het zijn bijna allemaal hoge cross-overs, suv's etc.Uit zichzelf al zwaar, en groot frontaal oppervlak. Dan kan een fabrikant schermen met goede cw-waardes, maar de luchtweerstand is het product van de cw waarde en het frontaal oppervlak van de auto. En die is van dit soort auto types, ehm, tamelijk rampzalig.  En inefficiëntie komt net iets beter aan het licht in een elektrisch aangedreven auto... Het zal nu waarschijnlijk geen verrassing zijn, dat ik geen hoge auto rijd (maar lekkere klassieke vormgeving, een sedan).

En dat merk je ook met het rijden met de klapper. Ik merk dat het elektrisch bereik ook flink te leiden heeft als de klapper er achter hangt. Ik heb nog geen zomervakantie met de klapper er achter gereden, maar wat ik tot nu toe gereden heb, lijkt het bereik ca. 40% kleiner te worden. E.e.a. zal ook afhankelijk zijn van de stroomlijn van de klapper (was flink beladen Aart Kok Livingstone River Lodge GD, met fietsen). Al eerder genoemd: plus van het rijden van een PHEV met de klapper: veel vermogen/koppel beschikbaar bij ieder toerental.



Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: FriedelP op mei 20, 2024, 11:16:49 PM
Dat is zeker waar. Dat is ook de reden waarom ik geen SUV of dergelijke hoge wagens neem en eerder voor een break ga dan een SUV. Als EV zijn daar helaas nog niet veel opties te vinden. De ID7 is de eerste die in die richting gaat.
Voor PHEV's heb je in dat gamma wel veel oplossingen.
En rijgedrag maakt ook vaak een groot verschil. Nu met benzine, daarvoor met diesel was mijn verbruik meestal erg dicht bij het normverbruik dat werd opgegeven. Mijn broer ligt dat veel hoger voor zelfde wagen. We hebben met het werk ooit een een cursus ecologisch rijden gekregen en ben dat sindsdien gaan toepassen en maakt echt een verschil uit. Elektrisch zou dat naar verluid wel anders moeten, dus daar ga ik in de toekomst nog eens moeten op toeleggen.
En ik doe ook meer km's met de fiets dan met de wagen op dit moment, dat bespaard nog het meest  :J Thuiswerk is daar ook een goede hulp bij. Meeste km'ters per jaar doe ik tijdens onze reis.
Titel: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op mei 21, 2024, 01:32:59 PM
@Runningr ik vind 10kwh op 100km erg zuinig hoor, weet je zeker dat de brandstof motor niet bijgesprongen is?
Ik ken niet eens een volledige elektrische auto die dat haalt.
En tel je ook je laad verliezen mee?
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: CEO op mei 21, 2024, 05:21:29 PM
Inderdaad een extreem (goed) verbruik.

Ik kom over de eerste 5000 km (vanaf 11 maart, dus ook koude temperaturen) over een gemiddeld verbruik van 12,9 KW/100 km.
En dat is met een Model 3 EV.

@Spikehome: wat bedoel je met laad verliezen? 
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: Runningr op mei 21, 2024, 07:59:42 PM
Citaat van: spikehome op mei 21, 2024, 01:32:59 PM
@Runningr ik vind 10kwh op 100km erg zuinig hoor, weet je zeker dat de brandstof motor niet bijgesprongen is?
Ik geen niet eens een volledige elektrische auto die dat haalt.
En tel je ook je laad verliezen mee?

Zo toont de app van de auto het, het is omgerekend naar de hele afstand. Dus puur voor het elektrisch gereden deel is het 10*51850/33160=15,7 kWh per 100km.En dat is inderdaad het verbruik vanuit de accu van de auto. De geladen capaciteit vanuit de laadpalen zal ca. 10% hoger zijn.
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op mei 21, 2024, 08:27:37 PM
@CEO bij het laden van de auto betaal je de kWh die je afneemt maar niet elke kWh gaat je accu in daar zit gauw een 5 tm 15% laad verliezen in ligt eraan hoe je laad.
Ik gebruik teslamate voor mijn model Y LR (privé overigens), die laat precies zien wat je geladen hebt en wat je laad verlies is, maar teslamate doet nog veel meer.
Als voorbeeld een laad sessie thuis op 220v
Titel: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: spikehome op mei 21, 2024, 08:35:22 PM
Citaat van: Runningr op mei 21, 2024, 07:59:42 PM
Zo toont de app van de auto het, het is omgerekend naar de hele afstand. Dus puur voor het elektrisch gereden deel is het 10*51850/33160=15,7 kWh per 100km.En dat is inderdaad het verbruik vanuit de accu van de auto. De geladen capaciteit vanuit de laadpalen zal ca. 10% hoger zijn.
Tja die app zegt me niks.
Je moet bij houden hoeveel kWh je in de auto stopt en de liters.
En je moet weten hoe nauwkeurig je km teller is.
Bijna al mijn auto's zijn bijgehouden bij www.spritmonitor.de
Titel: Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
Bericht door: superkoe32 op juni 15, 2024, 10:52:06 AM
Wij moeten er dit jaar nog achter komen hoe het gaat maar dat moet denk ik helemaal goed komen. Wij hebben vorige maand onze Audi A6 45TFSI van 4 jaar ingeruild voor een Plug in Hybride Audi A6 55TSI van 3 jaar oud. Tis echt genieten zeg! Ik zweef over de weg en ook het bereik valt me niet tegen.
Aankomende zomer richting het zuiden van Frankrijk niet met de intentie om hem onderweg op te laden overigens, dat zien we daar dan wel weer.

Ben benieuwd!