Hallo,
Sinds kort eigenaar van onze 1e vouwwagen. Wij zijn 2 jaar geleden voor het eerst naar het Gardameer geweest maar hadden toen een stacaravan. Dus konden we tijdens de heen en terugreis aardig door kachelen. Dat zal nu wel minder snel gaan met een vouwwagen erachter. Wat zijn jullie ervaringen met snelheid op de snelweg? Hoe hard rijden jullie? Is jullie vouwwagen 100 gekeurd en is dat ook echt noodzakelijk?
Tips of tricks voor overnachtingen zijn welkom.
Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in.
Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat het wat minder snel gaat, al durf ik er in Frankrijk wel gewoon 130 mee te rijden. In Duitsland zou ik 110 aanhouden, behoudens vaste flitsers denk ik.
Mijn vouwwagen is wel 100-gekeurd voor Duitsland, maar de sticker ligt in de keuken. Zit daar nog wat over twijfelen waar te plaatsen, of dat ik hem op zo'n flexibele magneet ga plakken en alleen erop plak wanneer ik in DE rijd . De sticker past eigenlijk gewoon nergens (doorsnede 20cm), en vind hem spuuglelijk.
En een 100 sticker van €5 zou ik niet doen, want daar zit geen zegel op, en zal de politie direct herkennen als niet legaal.
110 aanhouden zou ik niet zo gauw doen zonder goedkeuring overigens. Vind zelf overigens dat Duitsland deze inmiddels ouderwetse tempo 100 goedkoper/standaard moet kunnen toepassen. Er is geen auto meer zonder ABS, en de meeste aanhangers voldoen inmiddels ook wel, waarbij de kwaliteit van aanhangers in Duitsland veelal ook hoger lijkt, waar je in Nederland nog weleens een zelfbouwbarrel rond ziet rijden.
Sowieso die 3 miljoen verschillende stickers door heel Europa heen, het wordt steeds erger (en lelijker).
Onze ervaring met Duitsland is dat je 'nergens' 100 kunt rijden
Om de paar km zijn ze aan de weg aan het werk
De vorige VW had wel de dempers, maar niet de 100km keuring. De wagen ligt gewoon een stuk stabieler en dat is iets wat ook buiten Duitsland werkt.
Dat 'keurmerk' is overigens gewoon het wapen van die ene deelstaat. Als je wagen is gekeurd in een andere deelstaat staat dat wapen er dus niet op.
Mijn VW en mijn aanhanger hebben beide dan ook een stikker zonder dat wapen.
Ik doe het rustig aan.
Tussen de 90 en 100 en dan kom ik meestal zo rond de 80 km per uur gemiddeld uit.
En de eerste dag rijden we ongeveer 10 uur maximaal.
Citaat van: Drikusniet op mei 15, 2024, 08:32:27 AM
Dat 'keurmerk' is overigens gewoon het wapen van die ene deelstaat. Als je wagen is gekeurd in een andere deelstaat staat dat wapen er dus niet op.
Mijn VW en mijn aanhanger hebben beide dan ook een stikker zonder dat wapen.
Elke deelstaat gebruikt z'n eigen wapen. Zonder wapen niet geldig:
https://www.bussgeldkatalog.org/100er-zulassung/
CiteerMuss die Plakette ein Siegel aufweisen?
Ja, ohne dieses ist sie nicht gültig und der Anhänger darf nicht mit Tempo 100 gefahren werden.
Die van mij heeft het wapen van Hannover.
Een sticker zonder deelstaat stickertje is inderdaad waardeloos.
Spannend wel, het Gardameer. Een plek die ik niet zou aandurven...
De reis ernaartoe is ook vakantie, voor mij is dat het geval. Boek niks op voorhand en als de locatie ok wil ik nog wel eens wat langer blijven. We zeggen alleen, we gaan richting, vul maar in. Tijdsduur is gerelateerd aan de periode dat poezen in het pension kunnen verblijven .
Kijkend naar mijn boordcomputer van de auto zie ik dat, sinds dat de wagen in mijn bezit is, er een gemiddelde snelheid van 69 km/uur staat over zo een 45000 km. De vakantie van 2023 (Duitsland en Oostenrijk) bracht over een afstand van rond de 3600 km en een gemiddelde snelheid van 63,2 per uur. De vw heeft een tempo 100 keuring. Dus of de tempo 100 toegevoegde waarde heeft, soms wel op de Duitse autowegen, voor Frankrijk, 130km/u en Belgie, 120 km/u lichter dan 750kg, is dit niet nodig kun je bij rustig verkeer kilometers maken.
Oostenrijk heeft, naar mijn laatste info, de tempo 100 ook aanvaard. Maar ja, veel reparaties en dat soort dingen is het toch lastig om de 100 te halen. Inhalen mag je dan al niet meer met een aanhanger dus ben je gedwongen tot het rijden in de baan van de vrachtwagens, ook heuvel of berg op en dat is wel zeuren. Hou je er niet aan dan komt er zo'n groen/wit volkswagen of audi naast je rijden die dan driftig zwaaiend jouw in de juiste baan dirigeert, en dat is jammer, want de auto die de vw trekt heeft geen moeite met de aanhanger. Meeste automobielen die een vw trekken hebben genoeg vermogen en koppel om met 90 de berg op te kunnen.
Die afstand zou ik naar Frankrijk wel in 1 dag aandurven (bij voorkeur max 800-1000km echter). Door Duitsland en Oostenrijk echter niet meer. Vorig jaar hebben we zowel de heen als terugweg veel vertraging gehad als gevolg van files door veel werkzaamheden en drukte door vakantieverkeer. Na heel wat jaren ervaring in Frankrijk vind ik dat (we rijden meestal op zondag) veel fijner en vlotter rijden.
Hopelijk is het weer daar dit jaar beter. :O
Er zijn meer factoren die de snelheid bepalen dan alleen de tempo 100 ontheffing. Uiteraard de vouwwagen zelf, maar ook de auto, de belading en zeker ook persoonlijke factoren. Vorig jaar hadden wij een andere auto (lichter) en andere vouwwagen (ouder). Harder dan 100 was praktisch onmogelijk en niet veilig, omdat de vouwwagen begon te slingeren en stuiteren. Nu een zwaardere auto en een lichtere vouwwagen met grote wielen. Je voelt direct dat het comfortabel rijdt en dat je rustig 110/120 kunt rijden, of niet. Wat is tijdsverschil als je uiteindelijk op locatie bent aangekomen. Over het algemeen rijd ik met het verkeer mee. In Duitsland zie je dat de vrachtwagens en caravans voornamelijk helemaal rechts rijden, in het midden mensen zonder haast en/of een vouwwagen en helemaal links opgefokte Nederlanders die eindelijk eens zo hard mogelijk met hun auto kunnen rijden om zo snel mogelijk voor de gehuurde stacaravan te kunnen zitten :H Bij die groep heb ik overigens ook ooit gehoord, inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de reis er naar toe ook vakantie is en zul je mij rechts of in het midden vinden. :) Je mag trouwens ook niet met een combinatie langer dan 7 meter op de derde rijstrook rijden.
Dan heb je ook nog de inhaalverboden voor vrachtwagens EN auto's met aanhanger. Deze beslaan in mijn ogen een groot deel van Duitsland. Ik vind rijden door Duitsland bijna niet te plannen door de vele files en nog meer baustelle die vaak vertraging opleveren.
Zou voor het Gardameer fijn 2 dagen inplannen :)
Citaat van: cewi op mei 15, 2024, 11:11:46 AM
Dan heb je ook nog de inhaalverboden voor vrachtwagens EN auto's met aanhanger. Deze beslaan in mijn ogen een groot deel van Duitsland. Ik vind rijden door Duitsland bijna niet te plannen door de vele files en nog meer baustelle die vaak vertraging opleveren.
Zou voor het Gardameer fijn 2 dagen inplannen :)
Tot Noord Italië rijden is inderdaad geen probleem op 1 dag, maar je moet ook nog je wagen opzetten!
Gardameer was een optie, maar geen camping naar onze zin gevonden. Veelal hele kleine plekken...
Met vouwwagen 1x italië gedaan dit jaar 2e keer. Is gewoon prima te doen. Wij stoppen ergens rond Mulhouse voor de 1e keer. Dan Noord Italië een paar dagen en dan door naar de Marken.
Tja het tempo, wij hebben onze combinatie (want dat laat je keuren...) tempo 100 laten keuren. In Nederland rijd ik 100 in Duitsland 110 als het kan natuurlijk. Merk niet dat die wagen achter me zit. Terwijl we maar een Skoda Octavia met 1.0 motortje hebben. In de bergen etc nooit problemen gehad (naast de hobbelige klote wegen naar campings toe die me een neuswiel hebben gekost).
Dit jaar gaan we via de st Bernard tunnel (de dames worden misselijk van de passen) vorige keer via Oostenrijk gereden. Zonder vouwwagen ook de Brenner gereden, maar zo druk en een aanrijding daar gehad dus weinig goede herinneringen aan Zwitserland.
Voor we de vouwwagen hadden, gingen we ook ooit die kant op.
Met vouwwagen ga ik niet naar het Gardameer, om de volgende 3 redenen:
1) Duitsland gaat niet vooruit... 100km sticker heb ik, maar alsnog .. In Frankrijk rij ik gewoon 125. Spanje is ook huilen met de pet op qua snelheid, maar dat is nooit zo ver in 1 dag... Dat is een bestemmingsland, en geen doorreisland zoals Duitsland, voor ons.
2) hele kleine plekken op de campings aldaar
3) te onweersgevoelige regio. Ik kampeer er niet graag, het onweer blijft daar altijd hangen, en er zijn elk jaar wel beelden van overstromingen en rondvliegende vouwwagens met hagelbollen als tennisballen zo groot :)
Natuurlijk zullen er veel mensen zijn die er zo jaren gaan zonder problemen, maar wij doen het niet .
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Ik benader de heenreis ook gewoon als vakantie dus lekker op het gemakje door Duitsland heen. Onze vouwwagen is al een oud beestje dus die voldoet sowieso niet aan de eisen. Ik denk dat ik gewoon een 100 stickertje bestel op internet en de gok waag.
Ik zie dat sommige van jullie via Frankrijk rijden. Hoef je daar geen sticker te hebben dan? Het lijkt mij in ieder geval niet de meest ideale route. Wij rijden waarschijnlijk via de Brennerpas dus de route Duitsland, Oostenrijk, Italie.
We zijn nog aan het kijken voor een camping in Oostenrijk voor een overnachting.
In Oostenrijk heb je een vignet nodig. Volledig informatie op Asfinag. Alles online te regelen. Tegenwoordig ook dag passen. In tegenstelling tot Zwitserland alleen een vignet nodig voor de auto. Zwitserland is vignet voor auto en aanhanger verplicht.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240515/d5cd4928d9c73ae1c03c198fb6aa3cf8.jpg)
Download de app, maak een account aan en je kan je alles regelen voor het rijden op de Oostenrijkse snelwegen en passages door de tunnels.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Wij reizen via Frankrijk, omdat we dus via de St Bernard tunnel gaan, Frankrijk geen sticker nodig btw. Mag je gewoon 100 dacht ik?
Hebben een camping vlak na de tunnel dus toeval dat we via Frankrijk rijden dit jaar.
Citaat van: LarsNL op mei 15, 2024, 07:36:45 PM
Wij reizen via Frankrijk, omdat we dus via de St Bernard tunnel gaan, Frankrijk geen sticker nodig btw.
Alleen een Crit'Air. Voor de steden en de dorpen.
Is de Bernard tunnel is tocht Zwitserland naar Italië vv ?
Zo ja dan heb twee tol vignetten nodig, auto en vouwwagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
In Duitsland mag je dus 80 km per uur, tenzij je voldoet aan 'tempo 100'.
In Frankrijk mag je 130...... persoonlijk lijkt mij dat aan de hoge kant.
En zoals hierboven vaker staat beschreven, begint de vakantie bij het dichtdoen van de voordeur.
Het klapweekend heb ik lekker de cruisecontrol op 100km per uur gezet en dat beviel ons prima.
Voor de zomervakantie vertrekken wij lekker op een zondag om dan met een overnachting in een hotel (met afgesloten parkeerplaats) op maandag aan te komen op de camping.
*Bron: anwb https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/maximumsnelheden
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240515/4953de9cc6a48da1bc9f2ebf871beb98.jpg)
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Citaat van: Hemertje op mei 15, 2024, 08:21:12 AM
Onze ervaring met Duitsland is dat je 'nergens' 100 kunt rijden
Om de paar km zijn ze aan de weg aan het werk
dat dus.
ik heb ook geen 100 keuring. voornamelijk omdar ik die sticker echt superlelijk vindt en ook idioot.
Maar in de praktijk blijven we in Duitsland steeds dezelfde combinaties tegen komen dus onder aan de streep levert het niks op. hoogstens tussen de oren
Citaat van: OhPeeCee op mei 15, 2024, 04:05:14 PM
In Oostenrijk heb je een vignet nodig. Volledig informatie op Asfinag. Alles online te regelen. Tegenwoordig ook dag passen. In tegenstelling tot Zwitserland alleen een vignet nodig voor de auto. Zwitserland is vignet voor auto en aanhanger verplicht.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240515/d5cd4928d9c73ae1c03c198fb6aa3cf8.jpg)
Download de app, maak een account aan en je kan je alles regelen voor het rijden op de Oostenrijkse snelwegen en passages door de tunnels.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Thanks, ik ga die app eens installeren.
Citaat van: OhPeeCee op mei 15, 2024, 07:50:37 PM
Alleen een Crit'Air. Voor de steden en de dorpen.
Is de Bernard tunnel is tocht Zwitserland naar Italië vv ?
Zo ja dan heb twee tol vignetten nodig, auto en vouwwagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ja klopt vignet nodig en tol voor de tunnel €50,-. Niet de goedkoopste optie haha
Citaat van: OhPeeCee op mei 15, 2024, 07:50:37 PM
Alleen een Crit'Air. Voor de steden en de dorpen.
Dat ligt inmiddels iets genuanceerder. Ook sommige snelwegen (regio Parijs en Lyon) vallen er tegenwoordig onder en de Fransen kunnen zones tijdelijk aanwijzen. Voor de nog geen 5 euro die het kost zou ik geen risico lopen.
Citaat van: CEO op mei 16, 2024, 03:42:28 PM
Dat ligt inmiddels iets genuanceerder. Ook sommige snelwegen (regio Parijs en Lyon) vallen er tegenwoordig onder en de Fransen kunnen zones tijdelijk aanwijzen. Voor de nog geen 5 euro die het kost zou ik geen risico lopen.
Verandert waar je bij staat:)79]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Het goede nieuws is dat die Franse sticker bijna niks kost, en geldt zo lang je met dezelfde auto rijdt. Ik heb de mijne dus al 5 jaar.
In sommige landen is zo'n vignet veel duurder en slechts 1 jaar geldig.
Als ik een nieuwe auto koop koop ik altijd meteen een Franse en Duitse sticker. Krijg je toch nodig, en voor die paar euro kan je geen boete riskeren vind ik.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Dat is nogal afhankelijk waar je moet zijn natuurlijk;-) naar het Gardameer lijkt het me zeker een slecht idee
Citaat van: metalpe op mei 24, 2024, 02:55:08 PM
Het goede nieuws is dat die Franse sticker bijna niks kost, en geldt zo lang je met dezelfde auto rijdt. Ik heb de mijne dus al 5 jaar.
In sommige landen is zo'n vignet veel duurder en slechts 1 jaar geldig.
Als ik een nieuwe auto koop koop ik altijd meteen een Franse en Duitse sticker. Krijg je toch nodig, en voor die paar euro kan je geen boete riskeren vind ik.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
De Franse sticker is ook in Duitsland geldig toch?
Zolang er maar een sticker op je auto zit in Duitsland die het type auto aantoont?
De Franse sticker is ook in Spanje geldig.
Dat hij ook in Duitsland geldig zou zijn heb ik nog nooit gehoord. Dat zou me erg verbazen. De Duitsers nemen graag zelf het heft in handen.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Volgens deze site
https://www.milieustickervoorfrankrijk.nl/veelgestelde-vragen-over-de-franse-milieusticker/
I'(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240524/3326ed86faaa903b648a37b8a1160d8d.jpg)
Dat komt omdat het EU is en het allemaal centraal vanuit Brussel geregeld is, net als de accijns en MRB, niet dus (:)3547]:)51])
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dat komt inderdaad omdat landen niet begrijpen dat samenwerken dingen eenvoudiger maakt. Als je lid bent van een clubje, geef je een stukje autonomie op...
(Ofwel: als je op een voetbalclub zit, mag je op het veld niet als enige toch gaan handballen).
Maar ooit worden al die stickers ofwel overbodig, ofwel gelijk getrokken.
Citaat van: TimS90 op mei 15, 2024, 06:03:42 AM
Hallo,
Sinds kort eigenaar van onze 1e vouwwagen. Wij zijn 2 jaar geleden voor het eerst naar het Gardameer geweest maar hadden toen een stacaravan. Dus konden we tijdens de heen en terugreis aardig door kachelen. Dat zal nu wel minder snel gaan met een vouwwagen erachter. Wat zijn jullie ervaringen met snelheid op de snelweg? Hoe hard rijden jullie? Is jullie vouwwagen 100 gekeurd en is dat ook echt noodzakelijk?
Tips of tricks voor overnachtingen zijn welkom.
Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in.
We zijn al een aantal keer zonder vouwwagen naar het Gardameer geweest en nu 2 jaar met vouwwagen naar andere delen van Noord Italie. 1x regio Venetie en 1x Lago Maggiore. Wij reizen in 2 of 3 etappes omdat het vakantie is en we niet 10-12 uur willen rijden. In Duitsland veel werkzaamheden en veel vrachtverkeer, dus 100 red je meestal niet. In Italie mag je sowieso maar 80 met de vouwwagen, dus dat schier niet op.
Naar regio Venetie hebben we in 3 etappes gereden. Eerste nacht romd Ulm. Daarna tussenstop voor een paar dagen aan het Caldenazzo meer, lekker wandelen. En dan laatste etappe relaxed naar eindbestemming.
Vorig jaar naar Lago Maggiore zijn we in 2 etappes gereden. 1 overnachting in de buurt van Mullhouse. Tweede dag wel veel file in de Gothard gehad (niet op een zaterdag).
Dit jaar gaan we in 3 etappes naar het Gardameer. Eerste overnachting rond Ulm, daarna vijf dagenn de buurt van Inssbruck en dan laatste stukje naar San Felice del Benaco.
Om meteen ook maar de vooroordelen te pareren: wij hebben altijd minimaal 85m2 plekken in Italie, en we zijn nu 5x bij het Gardameer geweest en 1x Lago Maggiore en nooit noodweer gehad. Natuurlijk kan het flink regenen en onweren en we hebben ook wel wat hagel gehad. Maar de buien van vorig jaar waren extreem en uitzonderlijk. En natuurlijk, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar bij voorbaat mooie regionen links laten liggen vinden we zonde.
Citaat van: nadine40 op juni 03, 2024, 07:38:31 PM
Om meteen ook maar de vooroordelen te pareren: wij hebben altijd minimaal 85m2 plekken in Italie, en we zijn nu 5x bij het Gardameer geweest en 1x Lago Maggiore en nooit noodweer gehad. Natuurlijk kan het flink regenen en onweren en we hebben ook wel wat hagel gehad. Maar de buien van vorig jaar waren extreem en uitzonderlijk. En natuurlijk, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar bij voorbaat mooie regionen links laten liggen vinden we zonde.
Met alle respect, maar dat je een aantal weken bij het Gardameer bent geweest, is natuurlijk geen bewijs voor het feit dat Garda wel degelijk berucht is om z'n extreme weerssituaties. Zoek een voertuig met hagelschade en 9 van de 10 keer is het opgelopen in Garda. 2023 was geen uitzondering wat dat betreft, de Italianen gebruiken er zelf niet voor niets speciale overkappingen. De KNMI heeft er onderzoek naar gedaan:
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/noord-italie-steeds-vaker-geteisterd-door-grote-hagelstenen
(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtL7jr2g490SCqjfUMzldOb4-OeYe3iN8zzmQarICExpXDsJii)
Garda is dus wel degelijk een plek met een veel grotere kans op extreem weer en dan ook een zekere schade. Bijna ieder jaar is er wel een hagelbui met schade, alleen was 2023 binnen dat gegeven dan ook weer een extreem jaar. Maar in 2016, 2017 en 2019 bijvoorbeeld waren de buien ook zodanig dat er auto's gerepatrilleerd moesten worden.
Wij gaan 9vd10 keer naar Zwitserland op vakantie.
Dus grotendeels door Duitsland. Ik heb een niet officiële 100 sticker erop zitten en rij waar het kan ook tegen de 100kmh. Wij vertrekken doorgaans rond 2u 's nachts, dus we komen dan al tussen 9/10 bij Basel de grens over.
Overigens pakken we sinds vorig jaar een deels andere route, we nemen de snelweg door Frankrijk die parallel aan de grens loopt. Die is rustiger, heeft minder baustelles en het is weer eens wat anders dan die eeuwige A5.
Wij rijden in 1 dag naar onze bestemming, meestal zijn 900 a 950km.