https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240919_93298433
Nieuw verdien model. Toeristenbelasting is zo uit de tijd. :)41]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Enerzijds begrijp ik wel dat ze een en ander willen uitzuiveren al is het alleen maar om dorpen en steden te vrijwaren van toeristen die het niet zo nauw nemen met regels en culturen. Van de andere kant vind ik het wel een dingetje als ze bij de campingreceptie een kopie van je ID en bankpas willen.
Zou het verdrag van Schengen opgeheven zijn ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Het werkt nu al: ik ga met deze regels in het vooruitzicht never nooit niet naar Spanje :H
Lijkt mij ook in strijd met GDPR. Waarom zou men als registratie dat ik daar ben mijn rekeningnummer moeten weten. Als ik gewoon na afloop mijn camping cash betaal heeft men geen rekeningnummer nodig.
Mijn eerste reactie: 'dan gaan we daar niet meer naar toe', ik ben gekke Henkie niet, alles delen met iemand die achter de receptie van een camping/hotel/B&B staat, en maar hopen dat mijn gegevens veilig zijn. Juist met de combinatie van de gegevens die genoemd worden kunnen ze jouw volledige identiteit overnemen.
De overheid heeft speciaal hiervoor een app laten ontwikkelen die copieren van id-kaart of paspoort mogelijk maakt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs)
En een copie van je bankpas: ik heb niet eens een pas, doe alles via NFC.
Meer info over waarom en wat met data wordt gedaan in dit artikel dat beter is dan het eerst gedeelde artikel:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/21/nieuwe-regels-voor-toeristen-die-naar-spanje-trekken/
Nog meer Spaanse gekkigheid...
https://topgear.nl/autonieuws/verplicht-zwaailicht-spanje-vanaf-2026/
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
1 april valt vroeg dit jaar
Dat dacht ik eerst ook toen ik dit las. Echter als je doorlinkt, kom je wel degelijk op Spaanse overheidssites met de wetgeving errond en het lijkt nog te kloppen ook.
Hoe ze dat gaan regelen voor buitenlanders is mij lang nog niet duidelijk. Maar ze zijn daar in ieder geval goed bezig om het toerisme te doen kelderen.
Ik vermoed dat dit voor buitenlanders niet zal hoeven. Nu is het verplicht als Spanjaard twee gevarendriehoeken te hebben waarvan je één 50 meter achter en een andere 50 meter voor het voertuig moet plaatsen. Die tweede is echter niet verplicht voor buitenlanders. Daarom vermoed ik dat dit alarmlicht ook niet verplicht zal zijn voor buitenlanders en die nog steeds een gevarendriehoek mogen gebruiken en een noodnummer versturen.
Jawel, het lijkt erop dat het vanaf 1 januari 2026 voor iedereen verplicht gaat zijn. We protocoleren onszelf compleet naar de knoppen. We maken het steeds onmogelijker voor onszelf. Bizar.
Ik vraag me ook af wat het nut van deze maatregel is. Vanaf 2018 moeten alle nieuwe auto's al voorzien zijn van e-call (SOS knop dat de hulpdiensten kan waarschuwen). Deze functie in het lampje is dus dubbelop voor steeds meer auto's. Alleen het knipperlichtje valt misschien wat beter op in het donker dan de driehoek. Maar alleen op een rechte weg! ;-)
Zie je het al gebeuren dat een hele resem landen dit invoeren, echter je moet dan natuurlijk eentje hebben dat in het land dat je bent werkt met een sim van dat land zodat de juiste diensten worden geïnformeerd :O Doe je wat landen aan, moet je handschoenkastje vol liggen met die dingen voor elk land, kom je iets tegen, hopelijk niet vergissen dat je deze van het andere land hebt geactiveerd :K ::)
Niet alle wagens zijn van Na 2018, echter ook daarvoor hebben al velen dat systeem. Je contacteert dan een noodcentrale van het merk en ze gaan er duidelijk vanuit dat die niet de autoriteiten verwittigen die verwittigd worden door dit ding.
En wij gaan nogal eens naar afgelegen plekken waar niet altijd GSM ontvangst is. Heb je daar pech, dan mag je dat lampje op je dak plaatsen, men gaat je mogelijk zien staan, maar de autoriteiten zullen niet verwittigd worden. Zie ze dan ook nog in staat je in dat geval een boete te geven omdat je één zou gebruikt hebben die niet conform is waardoor ze niet verwittigd waren en een overijverige agent gepasseerd is die gecheckt heeft is dit gemeld bij de centrale, nee? Dan boete.
In ieder geval zijn dergelijke maatregelen de tool om toerisme te ondermijnen.
En dan blijven we praten over 1 Europa. Nog even en we hebben onze auto's volhangen met milieustickers, tolkastjes, reflecterende vesten in alle kleuren, lampen met groen, rood, wit, blauw en oranje lampen, en ga maar door.
Klopt. Compleet absurd in '1 Europa'...
Al is er 1 ding dat in de laatste jaren wel makkelijker werd. Vroeger schreef ik thuis altijd op wat benzine/diesel in alle talen was die ik bezocht, om niet verkeerd te tanken.
Door de verplichte aanduidingen tegenwoordig (E10, E5..) is dat wel iets dat makkelijker is geworden. Maar al de rest...
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Verkeersreglementering zou inderdaad beter Europese bevoegdheid zijn. Dat zorgt voor duidelijkheid en duidelijkheid zorgt voor minder ongevallen. In België is het ook zot, daar heb je in dat kleine zakdoekgrote landje 1 federale verkeersreglementering, maar een deel is gewest bevoegdheid dus je hebt een stuk dat 3 keer anders is. Hoe kan je nu verwachten dat bestuurders zich daaraan houden als je het zo complex maakt? Zeker op de grens tussen gewesten, weet niemand echt in welk gewest hij zit en welke versie hij dien te respecteren, als hij uberhaut als het vershil kent tussen de versies.
Kosten lampje 50 euro.
Kosten boete 80 euro.
Dus bij pech langs de weg, kan die extra 30 euro er ook nog wel vanaf.
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
In Frankrijk was er op een gegeven moment de alcoholtester die in de auto aanwezig moest zijn, bij controle kon je een boete verwachten (weet niet hoeveel) zou in Spanje ook wel eens kunnen gebeuren dat er opgecontroleerd gaat worden.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Citaat van: FriedelP op januari 15, 2025, 03:59:04 PM
Verkeersreglementering zou inderdaad beter Europese bevoegdheid zijn. Dat zorgt voor duidelijkheid en duidelijkheid zorgt voor minder ongevallen. In België is het ook zot, daar heb je in dat kleine zakdoekgrote landje 1 federale verkeersreglementering, maar een deel is gewest bevoegdheid dus je hebt een stuk dat 3 keer anders is. Hoe kan je nu verwachten dat bestuurders zich daaraan houden als je het zo complex maakt? Zeker op de grens tussen gewesten, weet niemand echt in welk gewest hij zit en welke versie hij dien te respecteren, als hij uberhaut als het vershil kent tussen de versies.
Ieder lamd is als de dood om enige souvereiniteit af te staan... in Nederland wordt ook vooral geklaagd over de regels uit 'Europa', weinigen kijken naar wat het ons brengt.
Maarre, die papierwinkel heb ik vorige week niets van gemerkt. Naam noemen aan de receptie van het hotel en we kregen de sleutel.
Die zwaailamp snap ik wel een beetje, in Andalusië zijn de snelwegen... een tikje anders dan bij ons. Slecht wegdek, vaak smal en weinig brede vluchtstroken. Dan is een verplichte lamp eenvoudiger te realiseren dan een fatsoenlijke snelweg.
Hmmm:
https://www.hln.be/auto/verkeersinstituut-vias-voorstander-om-gevarendriehoek-in-de-wagen-te-vervangen-door-noodlicht-zoals-in-spanje~a2911013/ (https://www.hln.be/auto/verkeersinstituut-vias-voorstander-om-gevarendriehoek-in-de-wagen-te-vervangen-door-noodlicht-zoals-in-spanje~a2911013/)
Een pijlwagen kunnen sommige weggebruikers al niet zien, dus of dan een knipperlicht je wel gezien gaat worden. Enige voordeel is dat er gelijk een hulpvraag uitgestuurd gaat worden, oftewel als je op de A4 met pech staat komt de Spaanse ANWB jou helpen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Een gevarendriehoek wordt aangereden, de bestuurder heeft daarna nog een seconde de tijd om te reageren. Dat automatisch peilen is nergens voor nodig, dat doen moderne auto's toch al. En je moet hem vanuit de auto op het dak kunnen zetten. Wat suggereert dat je in de auto moet blijven en dat is wel zo'n beetje het allerstomste Wat je kunt doen. Als een vrachtwagen je niet op de vluchtstrook heeft zien staan, had dat stomme lichtje dat niets aan verandert.
https://www.gelderlander.nl/ede/vrachtwagenchauffeur-dwaalt-zeven-keer-af-naar-rechts-en-rijdt-man-74-dood-op-vluchtstrook-buitengewoon-akelig~a3895a99/
Maar we moeten en zullen alles kapot reguleren. Dat houdt heel veel lobbies en andere bullshitbaantjes aan het werk helaas...
En nog iets waar je voortaan rekening mee moet houden in Spanje, de ninja
https://www.hln.be/mobiliteit/geniepige-ninja-flitser-kan-je-in-spanje-dure-boete-opleveren~a3aa8146/ (https://www.hln.be/mobiliteit/geniepige-ninja-flitser-kan-je-in-spanje-dure-boete-opleveren~a3aa8146/)
Tja, je kunt van deze maatregelen vinden wat je wilt, maar de basis hiervan ligt toch bij die asociale chauffeurs, die denken Max Verstappen te zijn, of dat regels alleen maar voor andere weggebruikers zijn.
Wat die laatste regeling betreft zeker. Als dat de verkeersveiligheid bevorderd kan ik daar alleen voor zijn. Wat de andere dingen betreft is nog een ander verhaal.