Nadat ons bed onder garantie vervangen is omdat deze doorhing heb ik een U-profiel voor het bed besteld, helaas bleek dit blank staal te zijn dus eerst maar laten verzinken, nu eerst de gaatjes weer open boren en dan met RVS vastzetten.
Ik heb er gelijk 2 genomen voor het geval dat het andere bed ook door gaat hangen.
Daarna gaan we het doek wisselen van Katoen naar een nieuw all season doek dat we afgelopen winter op de kop konden tikken.
Tot slot wil ik er nog een disselbak op zetten maar twijfel nog hoe groot die mag zijn :-)
Vanwaar de wens om het katoenen doek te vervangen?
Wij hebben vorig jaar terwijl wij een dagje bij de vw weg waren na een hevige stortbui een flinke zak in het dak gehad met lekkage tot gevolg. In december kwam deze nieuwe ongebruikte tent voorbij voor een leuk bedrag. Nu hebben we dus 2 tenten en wil ik de nieuwe in ieder geval eens proberen. Als het niet bevalt dan gaat de katoenen er weer op met het risico dat we bij een stortbui weer een zak krijgen.
Oke vandaar.
Ben wel benieuwd of het gaat bevallen.
Een waterzak blijft wel een dingetje.
mss kan je een Verandastang tussen de dakdragers plaatsen, heb ik ook een keer gedaan toen we net niet terreintechnisch niet helemaal lekker stonden met de Teun. Dat werkte perfect!
Ik heb ook al extra stangen want het katoen is op zichzelf niet lek o.i.d., enkel de kans op een zak is natuurlijk wel weer aanwezig. Mijn 1e oplossing was ook gewoon een extra dak-stang met een knik om het doek omhoog te drukken. Maar daarna kwam die nieuwe all season tent op mijn pad. Op dat moment was het kopen of gokken dat het allemaal wel mee valt met de katoenen tent. Toen heb ik hem gekocht met de zekerheid dat ik mijn geld er altijd weer voor terug krijg als ik hem op mp zet :-), zeker als ik nog een paar jaar wacht.
Ik twijfel momenteel wat beter zal zijn all season of katoen.
Weet iemand hoeveel elastieken/haringen er voor een parade nodig zijn (incl. luifel).
Citaat van: De klapkar op maart 30, 2025, 07:09:55 PMWeet iemand hoeveel elastieken/haringen er voor een parade nodig zijn (incl. luifel).
Ik weet het niet precies, maar vorig jaar heb ik een setje schroefharingen gekocht á 20 stuks. Hier had ik toen te weinig aan en heb de standaard haringen erbij gebruikt. Na de vakantie heb ik een tweede setje schroefharingen gekocht; nu heb ik er wel genoeg.
op basis van foto's kom ik op 48 elastieken, daarnaast zitten er nog minimaal 8 haringen aan spanbanden en de achterluifeltjes plus 4 voor het grondzeil. met 40 haringen haalden wij het vorig jaar zeker niet.
Ik heb dus maar 50 elastieken besteld en komend weekend klappen we hem open om de tent te wisselen, het bed te versterken en de slaapcabine + matras terug te plaatsen.
Ik gebruik niet elk elastiek. Vooral aan de kant van de dissel als ik er een paar over. Bij de luifel gebruik ik 1 haring voor meerdere elastieken.
Ik ben benieuwd hoe lang je bezig bent met het wisselen van de tent en of het bevalt. Ik had, achteraf, ook graag de all season gehad.
Tja het is een afweging. Katoen is heerlijk comfortabel maar het kost een eeuwigheid om de ochtenddauw te laten drogen om droog in te kunnen klappen. Ik ben wel fan van katoen :)
Succes met de verbouwing in ieder geval. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Wij hebben vorig jaar in Denemarken een flinke waterzak gehad en aangezien we zoals vermeld een nieuwe ongebruikte all season op de kop getikt hebben wil ik die er op zetten. Ik hoop inderdaad ook dat hij sneller droogt in de ochtend of na regen want wij staan max 3 nachten op 1 camping (scandinavie - Schotland etc) en na een weekend klap ik ook graag droog in :-).
Het katoen is verder prima bevallen en met een extra daksteun ben ik ook niet bang voor een nieuwe waterzak o.i.d. dus wellicht wisselen we de handel op enig moment gewoon weer terug.
Tent wisselen valt heel erg mee,
Afnemen:
- 2e bed openklappen (tent plat laten liggen)
- Rits rondom los ritsen
- Alle klitteband en strikjes om de stangen losnemen
- Tent er tussen ui werken
Terug plaatsen:
- Tent onder de stokken op de wagen leggen
- Klitteband rond de horizontale stokken vast zetten
- Tent voorzichtig uitklappen (zonder spanning op het doek, dus geen haringen)
- Tent rechtschuiven over de dakstangen
- Rits rondom dicht ritsen
- Verticale klittebandjes en strikjes vast maken (m.u.v. die bij het scharnier, die laten wij altijd los want
die kan het doek doen scheuren wanneer hij iets te strak zit)
- Slaapcabines weer ophangen.
- Elastieken (Campioflex) aan de tent bevestigen. (42 voor de tent + 10 voor de lufel)
Het bed heeft niet alleen een u profiel onder de middenbalk gekregen maar ook de dwarsbalken aan het hoofd en voeteneind hebben we aangepakt omdat die bij het vorige bed ook doorhingen en we nu toch bezig zijn.
Aan de disselzijde hebben we de dwarsbalk gedubbeld en komt er nog een balk onder. Aan de achterzijde kon er alleen een L-profiel tegen aan maar die heeft ook minder kans om echt door te hangen doordat de overspanning 20cm korter is en minder gewicht draagt wanneer de wagen ingeklapt is.
Ik vraag me wel af wat de oorzaak is van doorhangen, komt het door het gewicht van de personen op het bed of door de tent die er de hele winter op rust. Het 2e bed dat (ingeklapt) bovenop ligt heeft het probleem bij ons namelijk niet.
Tevens komt er een extra dak-steun om te voorkomen dat dit doek ook een waterzak kan krijgen en ik wil het matras nog vervangen voor een harder exemplaar.
Bedankt voor je uitgebreide instructie. Ik dacht dat het matras aan de lattenbodem vast zat met plastic knopen die je er alleen af kan halen als je ze breekt. Ik zou namelijk ook wel een keer graag alleen de binnententjes er uit willen halen.
Ik kan mij niet herinneren dat het bed bij ons doorhangt. Word je niet beperkt in de laadruimte als je meerdere u-balken plaatst? Mocht je foto's hebben ben ik wel geïnteresseerd.
De waterzakken blijft inderdaad ook een probleem. Ik ga hier extra buizen voor bestellen. Ik neem aan dat je dit met 'extra dak steun' bedoeld?
heb het al eens eerder aangehaald, maar een Verandastang is echt een eenvoudige en doeltreffende oplossing
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=28176.0
De matrasknopen kun je gewoon losnemen zonder ze te slopen. Wij hebben ze er idd. niet meer ingezet omdat we de matras misschien nog vervangen voor een harder exemplaar.
In de bak raak ik geen ruimte kwijt. Het u profiel gaat om de middenbalk en alleen de dwarsbalk aan de disselzijde komt 2,5 cm lager uit.
Citaat van: poldertoerist op april 16, 2025, 11:14:26 AMheb het al eens eerder aangehaald, maar een Verandastang is echt een eenvoudige en doeltreffende oplossing
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=28176.0
Ik denk dat jij een Teun had? Die zijn idd nagenoeg gelijk aan een AK. Had jij de stok bewust diagonaal of kwam dat gewoon zo uit met de lengte?
Ja, dat was bewust. Het is eigenlijk heel simpel, door deze diagonaal te bevestigen vanuit het laagste punt zal water altijd richting de hoek en dus van je dak af lopen en je ondersteunt tegelijk een vrij groot oppervlak. Simpel en doeltreffend. En op mooie dagen pak je de stok om je voorwand over heen te hangen ;-)
Dank voor je tip, ik heb het nu zo opgelost.
PS. De tent staat hier niet afgespannen omdat ik de haringen niet door de bestrating heen kunnen :-(
Bij de Campfire gebruiken ze een extra stokje aan de achterzijde om het doek strak te trekken, die wil ik ook in de Parade toevoegen (via de rits in de slaapcabine kun je er prima bij) . Heeft iemand een foto hoe deze aan de onderzijde gemonteerd wordt? Het stokje zelf is gewoon te bestellen maar voor de vatting aan de onderzijde zie ik geen artikelnummer of tekening.
Edit, Inmiddels een Campfire bij een dealer bekeken, het stokje kan ook gewoon in de Parade er moet alleen een hoekbeugeltje bij geplaatst worden :-).
Citaat van: De klapkar op april 20, 2025, 11:43:38 AMBij de Campfire gebruiken ze een extra stokje aan de achterzijde om het doek strak te trekken, die wil ik ook in de Parade toevoegen (via de rits in de slaapcabine kun je er prima bij) . Heeft iemand een foto hoe deze aan de onderzijde gemonteerd wordt? Het stokje zelf is gewoon te bestellen maar voor de vatting aan de onderzijde zie ik geen artikelnummer of tekening.
Edit, Inmiddels een Campfire bij een dealer bekeken, het stokje kan ook gewoon in de Parade er moet alleen een hoekbeugeltje bij geplaatst worden :-).
Ik heb geen idee wat je met het extra stokje bedoeld, wederom geïnteresseerd in een foto. :P Ik verwacht dat onze Parade tot zeker begin juli nog wel in de stalling staat. Kan daarna pas gaan knutselen.
Ik bedoel nr 22 en 23, hiermee kun je spanning op de achterzijde (disselkant) van de tent zetten zonder veel kracht op de uitschuif stangen aan de zijkant van de voortent te zetten.
Vandaag contact gehad met de dealer, de stok is te bestellen alleen het voetje moet waarschijnlijk ik zelf even maken. Dat is een stukje hoekprofiel van staal met 2 gaatjes, 1 voor nr 23 en 1 om hem aan de bout van de gasveer te bevestigen.
Bij de Parade ontbreekt deze buis.
Maak je het jezelf niet allemaal veel te moeilijk? Je had het zelf al opgemerkt en wij hadden een TEUN. dezelfde wagen dus. Echt uitklappen afspannen en klaar.. nooi heb ik gedacht dat ik extra stokken of steunen enz.. nodig had. De veranda stang tegen het dak wS dan ook echt een uitzondering in een uitzonderlijke situatie. Ik vraag me echt af of het er beter van wordt met wat je van plan bent. met de spanbandjes kan je 'm toch gewoon altijd netjes krijgen?
En als je het H-Stuk tussen de cabines goed plaatst krijg je de slaapcabines toch ook gewoon netjes?
Wij hebben vorig jaar een flinke lekkage gehad als gevolg van een waterzak op de 2e dag van de vakantie, dat willen we met de nieuwe niet nogmaals en op internet vind je velen met dit probleem. Dus ja dan moet je preventief wat doen om het dak af te laten wateren, de tent stond toen namelijk netjes afgespannen met alle haringen.
Het extra stokje aan de achterzijde is een welkome aanvulling om het dak van de slaapcabines mooi strak te krijgen zonder veel trekkracht naar de voorkant te geven. Dit zie ik als een verbetering die ze bij de Campfire vast niet voor niets doorgevoerd hebben. Het viel ons namelijk op dat bij de nieuwe tent de achterste dakdragers iets naar beneden gedrukt worden t.o.v. de stiknaad.
Verzinkt staal, kun je beter met verzinkte schroeven vastzetten. Want anders kan je verzinkte U-balk juist alsnog gaan roesten als je RVS schroeven gebruikt