Goedemorgen,
ik wil graag een mover op mijn Kyte 2022 zetten.
Weet iemand welk merk type ik moet bestellen?
Groeten Jacco
Let even op het totaal gewicht waar je op uit gaat komen incl mover...
Dank voor het meedenken.
Gewicht zal geen probleem zijn. Ben eigenlijk specifiek op zoek naar welk merk en type er bijvoorbeeld door Holtkamper zelf op gezet worden.
Dacht mss heeft iemand er een opzitten?
Citaat van: Mini87 op juni 03, 2025, 11:32:48 PMDank voor het meedenken.
Gewicht zal geen probleem zijn.
Ik denk dat je er nog versteld van staat, ben dan ook benieuwd hoeveel je geladen wagen nu al weegt...
Citaat van: Mini87 op juni 03, 2025, 11:32:48 PMDank voor het meedenken.
Gewicht zal geen probleem zijn.
Check dat wel even. Holtkamper geeft zelf 580 kg rijklaar op en een max van 750 kg. De meeste vouwwagens (en caravans en campers...) gaan dik over dat startgewicht heen, bijvoorbeeld omdat zaken als stokken, gasfles en reservewiel niet meegeteld worden. Een mover voegt ongeveer 50 tot 60 kg toe, dus het kan inderdaad best zijn dat je met alleen al de montage van een mover op die 750 kg gaat uitkomen. Een fietsenrek met twee ebikes is tegenwoordig ook al tegen de 80 kg. Het gaat best hard.
Wij hebben sinds 2022 een mover, Easydriver Pro 2.0 geinstaleerd door Holtkamper. Super tevreden mee.
Eens dat gewicht snel oploopt. Maar beetje mover kan al snel 1500 trekken.
@nick.
Heb je daar misschien een foto van? Dan kan ik de montage bekijken en kom ik er wel uit.
Citaat van: Mini87 op juni 05, 2025, 04:06:18 PMEens dat gewicht snel oploopt. Maar beetje mover kan al snel 1500 trekken.
Die mover trekt het wel, maar je moet wel onder de 750 kg totaal blijven. Heb je je vouwwagen als eens echt reisklaar op de weegbrug gezet?
Citaat van: Mini87 op juni 05, 2025, 04:06:18 PMEens dat gewicht snel oploopt. Maar beetje mover kan al snel 1500 trekken.
Je mist blijkbaar het punt, zie de reactie van Sanderv
Ach, met een mover verdwijnen alle zorgen over het gewicht...
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik zie dat er nogal wat over het gewicht wordt gepraat, maar zoals al eerder opgemerkt, voor de mover is dat geen enkel probleem.
Ik denk dat wij met een disselbox met vaste grote gasfles, alle bagage, en de mover dichtbij of over de 750 Kg komen maar daar hebben we in de afgelopen jaren dat we met de Kyte kamperen, sinds 2012, geen problemen mee gehad.
Wij hebben ervoor gekozen om de mover door Holtkamper te laten monteren, dan krijg nooit gedoe bij eventuele problemen, 1 firma.
De montage en afwerking is perfect, zoals je dat bij Holtkamper verwacht met bijvoorbeeld de aan/uit schakelaar van de mover in de rechter achterlicht unit, met controle lampje.
Foto's volgen
Bijgaand de foto's
De eerste gemaakt bij Holtkamper en de tweede van onze Kyte
Citaat van: Jerome op juni 06, 2025, 07:48:51 AMAch, met een mover verdwijnen alle zorgen over het gewicht...
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Een mover met accu zal zo'n 60kg wegen schat ik in. Zeker iets om rekening mee te houden lijkt mij.
Citaat van: Jer81 op juni 06, 2025, 04:09:57 PMEen mover met accu zal zo'n 60kg wegen schat ik in. Zeker iets om rekening mee te houden lijkt mij.
Easydriver Pro 2.0 met PPP weegt totaal 35 kg.
Je bent er nu ten minste van bewust dat je met jouw gewenste belading op of over de maximale belading van 750kg gaat. Dan neem je een gecalculeerd risico. Een tip die al vaker is gedeeld en nu na de montage zeker geschikt is; weeg je vouwwagen met de standaard uitrusting (dus zonder kleding e.d, maar met volle gastank) eens. Dan weet je wat je straks mee kan nemen aan gewicht van wat je bereid bent over de max belading te gaan.
Veel plezier met je mover!
Citaat van: Nick Westra op juni 06, 2025, 02:54:29 PMIk zie dat er nogal wat over het gewicht wordt gepraat, maar zoals al eerder opgemerkt, voor de mover is dat geen enkel probleem.
Ik denk dat wij met een disselbox met vaste grote gasfles, alle bagage, en de mover dichtbij of over de 750 Kg komen maar daar hebben we in de afgelopen jaren dat we met de Kyte kamperen, sinds 2012, geen problemen mee gehad.
Wij hebben ervoor gekozen om de mover door Holtkamper te laten monteren, dan krijg nooit gedoe bij eventuele problemen, 1 firma.
De montage en afwerking is perfect, zoals je dat bij Holtkamper verwacht met bijvoorbeeld de aan/uit schakelaar van de mover in de rechter achterlicht unit, met controle lampje.
Foto's volgen
Gewicht geloof ik allemaal wel. Groet disselbak komt er ook nog op en ik wil nog een demontabele trekhaak achterop maken zodat er een fietsendrager op kan. Kan er altijd een zwaardere dissel (Al-Ko 90 S3) op knopen. Banden kunnen 475 /st hebben dus die redden het ook wel.
Denk dat ik de mover van Al-Ko Mammut eronder ga maken. Die kan ik wel zo aanpassen dat die onderstang er tussen kan komen.
Ik heb een EveBase Power station met zonnepanelen om offgrid te kunnen staan. En de Kyte mee op blazen en in klappen. Daar wil ik de mover op aansluiten, geen extra accu nodig. Wat ik in gedachte heb zal Holtkamer niet maken voor me denk ik.
Nu heb ik een fietsendrager voorop staan en heb daar een maatwerk disselbakje achter gemaakt om stroom, zwengel en slot in te doen zodat je die niet apart in de auto hoefte te leggen (vergeten in mijn geval)
Dit bij holtkamper besproken of ze de uitslag tekeningen willen hebben maar dat soort dingen gaan ze niet aan beginnen zeiden ze. Ze vonden het wel leuk dat dit soort zelfbedachte dingen op de FB pagina langs komt.
Kortom lekker zelf knutselen...
Citaat van: Nick Westra op juni 06, 2025, 03:01:52 PMBijgaand de foto's
De eerste gemaakt bij Holtkamper en de tweede van onze Kyte
Dank voor de foto's. Ga is kijken of dat bij de nieuwe ook zo zit. Staat me bij dat de schokdemper aan de voorkant in de weg kan zitten. Kan hier wel wat mee.
Citaat van: Nick Westra op juni 06, 2025, 02:54:29 PMIk denk dat wij met een disselbox met vaste grote gasfles, alle bagage, en de mover dichtbij of over de 750 Kg komen maar daar hebben we in de afgelopen jaren dat we met de Kyte kamperen, sinds 2012, geen problemen mee gehad.
Assumption is the mother of all fuckups, zoals ze dat zo mooi zeggen. Ik snap oprecht niet dat er steeds gezegd wordt dat de mover het wel trekt. Dat is het punt toch niet? Tuurlijk trekken die het. Ze zijn voor caravans van 1500 kg. Het gaat om het feit of je wel of niet overbeladen bent. De aanname dat dat waarschijnlijk niet zo zal zijn is tamelijk waardeloos. Zet het ding dan even een keer op een weegbrug. Wij hebben ons eigen weegbrugje gebouwd, ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe zwaar het spul allemaal is. Onze camplet is leeg af fabriek officieel 250 kg. We pakken licht (bijna alles zit in de auto). Met vier lichte fietsen op het rek zitten we kampeerklaar op de max toegestane 550 kg. En waar het in zit? Geen idee.
NL is tamelijk soepel met overbelading, de politie in het buitenland is dat meestal niet. Just saying.
Citaat van: Mini87 op juni 06, 2025, 10:25:40 PMGewicht geloof ik allemaal wel. Groet disselbak komt er ook nog op en ik wil nog een demontabele trekhaak achterop maken zodat er een fietsendrager op kan. Kan er altijd een zwaardere dissel (Al-Ko 90 S3) op knopen.
Sorry, maar eerlijk gezegd begin ik het idee te krijgen dat je echt geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent. Waarom zou je in vredesnaam de oploopdemper vervangen? Dat is echt het probleem niet. En vervolgens wil je op een vermoedelijk overbeladen kar ook nog het gewicht op de neus en achter de kont hangen?
Het punt 'gewicht' heeft niet te maken met wat de mover kan, maar met wat wettelijk mag.
Je mag zonder eigen kenteken maximaal 750 kg trekken.
Zit je daar ver overheen en word je gepakt, dan is de boete niet mals. En bij eventuele ongevallen kan een verzekering besluiten niet uit te keren, dan ben je zelf aansprakelijk voor veroorzaakte schade.
Citaat van: jaco1985 op juni 07, 2025, 09:45:05 AMHet punt 'gewicht' heeft niet te maken met wat de mover kan, maar met wat wettelijk mag.
Je mag zonder eigen kenteken maximaal 750 kg trekken.
Zit je daar ver overheen en word je gepakt, dan is de boete niet mals. En bij eventuele ongevallen kan een verzekering besluiten niet uit te keren, dan ben je zelf aansprakelijk voor veroorzaakte schade.
Zag nog een andere discussie op dit Forum over om keuren naar 1000 kg. Dat spreekt me wel aan.
Punt dat wettelijk niet mag en verzekering technisch niet handig is ben ik helemaal mee eens. Ben alleen van mening dat de wagen het echt wel kan hebben. (Risico blijft er natuurlijk altijd) Zitten in de constructieve berekeningen voldoende marges (constructeur van school uit)
Ga me toch nog eens verder verdiepen in om keuren. Snap überhaupt niet dat ze die wagen niet standaard zwaarder uitvoeren aangezien iedereen over het gewicht heen gaat. Maar dat ter zijde.
Dat traject van keuren / verzwaren heb ik destijds actief gevolgd is op niets uitgelopen
Uiteindelijk is het jou keuze om met een te zware wagen wel of niet te gaan rijden ondanks alle keuringen en marges
Ik wilde je er enkel op attenderen dat je in de praktijk weinig ruimte hebt aan kg voor de bagage die je allemaal meesleept, heb er ervaring mee vandaar dat we de fietsen tegenwoordig thuis laten omdat we anders over de 800kg heen gingen
en dat zonder mover :P
Een aanhanger op kenteken terugkeuren is geen enkel probleem. Een aanhanger op kenteken laten opkeuren is al een stuk uitdagender. Een aanhanger zonder kenteken van 750 kg naar 1000 laten opkeuren? Succes. Eerst moet Holtkamper van alle componenten aantonen dat deze de 1 ton aankunnen, daarna volgt nog een individuele typegoedkeuring bij de rdw. Als het ergens haakt, stopt het. En bijvoorbeeld die trailerhitch met een hoop extra massa ver achter het verticale draaipunt door de as,gaat daar niet bij helpen. En logisch ook.
CiteerDit bij holtkamper besproken of ze de uitslag tekeningen willen hebben maar dat soort dingen gaan ze niet aan beginnen zeiden ze.
Dan ben je dus al klaar met omhoog keuren. Holtkamper heeft jouw tekeningen nodig om de nieuwe belasting door te rekenen voor alle data die zij naar de rdw moeten sturen. Zij zijn medeverantwoordelijk voor de officiële goedkeuring van hun constructie voor omhoog keuren.
Mischien heb je geluk dat de nieuwe eigenaar wat toeschietelijker is.
En je wel wil helpen.
Diverse malen heb ik al bij Holtkamper gevraagd of het technisch mogelijk is om naar 1000kg te gaan met keuren. Helaas is dit technisch niet mogelijk. Ik volg dit traject van je graag.....mocht jij wel een optie/mogelijkheid hebben geeft dat ook ons weer een kans.
Onze kar is van februari dit jaar en mijn ingewonnen info was nog wel onder de oude eigenaar. Verkoper zei wel dat alles sterk genoeg was, maar niemand geeft groen licht:)24]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat nogal wiedes is, want zij zijn vervolgens medeverantwoordelijk. Als TS een combinatie maakt die op zich sterk genoeg is, maar binnen een paar honderd kilometer in een trailer wobble en een bak schade en letsel eindigt, wie staat er dan bij holtkamper op de stoep om met het vingertje te wijzen dat het wel kon? Ik zou als fabrikant mijn vingers niet wagen aan dit soort goedkeuringen. Je graaft in deze juridische tijd je eigen graf.
De offroad versie van de Aero en de Kyte heeft een 1000kg registratie. Weinig verkocht vrees ik. Tweedehands nog nooit voorbij zien komen.
Ben bij Holtkamper langs geweest....
Het is niet zo dat ze niet mee willen denken, maar ze kunnen technisch niet zoveel omdat ze een type goedkeuring bij Alko voor het complete onderstel inkopen.
Zij hebben dus verder geen gegevens van het chassis.
De offroad versie zijn ze weer mee bezig, die is idd 1000 kilo. Zal ook wel weer iets zwaarder zijn maar dan hou je wel meer marge in gewicht over. (zie die ook nooit langs komen 2e hands)
Hij gaf ook aan het via Duitsland te proberen als ik het echt zou willen. Via NL is het een bureaucratisch gebeuren. Als er bijvoorbeeld maar 1 cijfertje niet klopt dan moet je de hele aanvraag opnieuw in plannen. Hebben ze zelf ook al een aantal keer gehad.
Besloten dat ik het voor nu wel geloof en het risico wel neem. De wagen zakt echt niet in elkaar en ligt als een zonnetje achter de auto. Hiervoor een Aart Kok gehad. top vouwwagen ook en 750 kilo, maar dat chassis was nog niet half zo degelijk als de HK.
Ondertussen de Reich Easydrive Pro binnen en nog voor de vakantie monteren.
Medewerker bij holtkamper gaf aan dat ze het als extra service aanbieden maar weten dat het bij hun niet goedkoop is. Maar ze werken wel alles netjes weg t.o.v. een caravan bouwer die het met 2 uurtjes voor elkaar wil hebben.
Ik ga er zelf ook wat moois van maken.
En nog even geduld tot de offroad weer komt. Dan eens overwegen om hem in te ruilen en van het gewicht dilemma af te zijn.
Citaat van: MooseCamp op juni 15, 2025, 10:46:55 PMDe offroad versie van de Aero en de Kyte heeft een 1000kg registratie. Weinig verkocht vrees ik. Tweedehands nog nooit voorbij zien komen.
Als je echt zou willen zou je een verzoek bij HK in kunnen dienen dat als zij er een binnen krijgen dat ze je bellen. Denk dat ze dat wel doen.
Staat maar weinig 2e hands omdat ze meestal met een paar dagen weer weg zijn gaven ze aan.
Hopelijk maak je er een mooie foto reportage van.
Is een HK echt zo zwaar? onze AK Parade heeft vorige week op de weegbrug gestaan en incl de belading zit ik op 630kg terwijl hij 750kg mag wegen.
Citaat van: Alpenklapper op juni 17, 2025, 04:35:51 PMIs een HK echt zo zwaar? onze AK Parade heeft vorige week op de weegbrug gestaan en incl de belading zit ik op 630kg terwijl hij 750kg mag wegen.
Juist niet zo verwonderlijk dan toch? Vaste keuken zal gauw 40kg extra zijn. Wat grotere wagen + tent, dubbel doek voor het dak, windforce systeem, zwaar uitgevoerde poten en wagenframe. Gaat hard hoor.
Ok maar hij zal toch ook wel een paar 100kg netto laadvermogen hebben mag ik hopen anders is het ontwerp toch wel wat zorgelijk, dan had er gewoon een 900 of 1000kg as met eigen kenteken op moeten zitten, daar zijn ze kostbaar genoeg voor.
Allemaal speculatie. Je zult het ding eerst een keer reisklaar op de weegbrug moeten hebben, voor je daar zekerheid over hebt. Maar aangezien TS dat toch niet gaat doen, is dat een niet relevante gedachte. De caravans, campers en vouwwagens die wel op de weegbrug gaan, zitten doorgaans eerder over, dan onder de ladingslimiet. Maar los van hoe zwaar een aanhanger is, nog veel belangrijker is de ladingverdeling. En zelfs een vouwwagen gaat gewoon met een grote wagen aan de haal als de aanhanger in de beruchte trailerwobble terecht komt.
https://www.youtube.com/watch?v=AIfGKmQCirs&ab_channel=L2SFBC-RobertPepper-autojourno
Ik heb onze Kyte uit 2019 en reisklaar beladen een keer op de weegbrug gehad incl diverse accessoires zoals kindertent voorwand, hordeur etc en zat net op het randje van 750kg
3 fietsen kunnen dus niet mee want dan ging ik richting de 800kg
Een paar 100kg laadgewicht is eerder maximaal 150kg wanneer je diverse HK accessoires erbij hebt
Zo rooskleurig is het dus allemaal niet, naar mijn idee is er dan ook geen ruimte om een mover te plaatsen
580 kg leeggewicht las ik. Als je daar 60 kg bij doet met de accessoires zoals hier eerder werd gesuggereerd zit je al aan 640. Voor de aangegeven mover nog eens 35 kg bij heb je 675 kg. Dan heb je dus nog 75 kg die je aan bagage kan mee nemen, in geval van geen mover 110. Dat is echt niet veel inderdaad.