De banden van onze Cocoon XL uit 2013 zijn al lang toe aan vervanging. Dat wil ik dan nu ook doen.
De vraag is of ik meteen ook het reservewiel doe, of laat ik die voor wat het is en mocht ik met de nieuwe banden een keer een lekkeband krijgen, dan zet ik de reserveband er zolang op tot ik de lekkeband geplakt/gerepareerd heb?
Wat is vervolgens een handige aanpak?
- Banden bestellen en thuis afleveren
- Vouwwagen op uitdraaipoten zetten en een blok onder de dissel
- Banden van de wagen afhalen en naar garage/montageplaats brengen
- Banden weer monteren... klaar
Of laten jullie de banden er ook in een willekeurige (montage)garage er af halen?
Wij hebben onlangs de banden van onze Cocoon XL (2012) laten vervangen door de Tenttrailer Expert. Bij demontage bleek een wiellager kapot, dus die hebben we meteen van beide wielen laten vervangen. Wellicht ook een aandachtspuntje voor jou.
Reseveband hebben we niet laten vervangen. Rit naar een garage redt ie wel.
Afgelopen maart 2 nieuwe bandjes. Reserve wiel niet gedaan. Denk wel dat deze het redt tot een reparatie station Enige waar je mee kan zitten is de bandenspanning in de reserve band, maar daarvoor heb ik een 12V lucht compressortje in de kofferbak. Gebruik ik ook om de autobanden op druk te houden. (Nee zijn niet lek, maar de ene week 20 graden en de andere week 5 graden scheelt echt wel, en grote velgen geeft klein volume, plat en breed)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
afgelopen december hebben we onze klapper gekocht welke van 2013 t/m 2017 gebruikt was.
Afgelopen januari de klapper een flinke beurt gegeven bij de vouwwagen specialist, waarbij het reservewiel ook meegenomen is op mijn eigen verzoek.
Want je zou maar langs de snelweg staan en dan een uitgedroogde reserveband moeten monteren. Die paar tientjes extra voor een goede reserveband vallen dan ook wel weer mee.
Had bij onze vorige klapper ook het reservewiel vervangen, want het moet gewoon top zijn in mijn ogen.
Als je alle banden gaat vervangen dan is het aan te raden om de as op blokken te zetten of gewoon met je klapper op pad te gaan naar de bandenboer.
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Wat voor een maat zit er onder? Als het een exotischer maat is, kan het betekenen dat je op locatie een paar dagen moet wachten voor je een reserveband kunt vervangen. Het is moeilijk te zien hoe een reserveband er aan toe is. Af en toe gebruiken is beter dan nooit gebruiken. Zelf rouleer ik mijn drie banden om die reden. Ieder jaar is een andere band het reservewiel voor dat jaar. Ze slijten dus ook in vergelijkbare mate, zo hoef ik nooit een 'nieuwe' band weg te gooien.
Citaat van: sanderv op juni 03, 2025, 06:28:00 PMWat voor een maat zit er onder? Als het een exotischer maat is, kan het betekenen dat je op locatie een paar dagen moet wachten voor je een reserveband kunt vervangen. Het is moeilijk te zien hoe een reserveband er aan toe is. Af en toe gebruiken is beter dan nooit gebruiken. Zelf rouleer ik mijn drie banden om die reden. Ieder jaar is een andere band het reservewiel voor dat jaar. Ze slijten dus ook in vergelijkbare mate, zo hoef ik nooit een 'nieuwe' band weg te gooien.
Rouleren is lastig. Reserve wiel is 13 inch, de wGen staat op 14 inch. Banden die erop zitten zijn reguliere autobanden. (Geen trailer of caravan band)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik heb een paar jaar geleden het hele reservewiel verwijderd. Als we met een lekke band langs de snelweg staan, ga ik daar niet sleutelen. Ik rijd eerst naar een veilige plek en daar kijken we wel verder. Wel laat ik kwaliteitsbanden monteren (kon bij onze oude stalling) met enige overgewicht (dus niet maximum agengewicht gedeeld door 2, meer bij iedere band 50-100 kg extra) en een stevige snelheids-index.
Ik ga er vanuit dat dat ervoor zorgt dat we nooit lek rijden. So far so good :O
Citaat van: OhPeeCee op juni 03, 2025, 08:40:52 PMRouleren is lastig. Reserve wiel is 13 inch, de wGen staat op 14 inch. Banden die erop zitten zijn reguliere autobanden. (Geen trailer of caravan band)
Dan is wisselen inderdaad geen optie nee. Op zich wel onhandig, verschillende wielmaten. Waarom is dat? Mara goed, 13 en 14 inch is nog redelijk gangbaar, dat scheelt.
Citaat van: CEO op juni 03, 2025, 08:54:52 PMIk heb een paar jaar geleden het hele reservewiel verwijderd. Als we met een lekke band langs de snelweg staan, ga ik daar niet sleutelen. Ik rijd eerst naar een veilige plek en daar kijken we wel verder.
Op zich gewaagd. We hebben zelf al diverse keren lek gereden in het buitenland. Het komt nooit uit. Zo hebben we één keer bijna 900 km op een thuiskomer naar huis moeten rijden omdat in Frankrijk de benodigde maat niet op korte termijn verkrijgbaar was en één keer in Ierland lek gereden aan het begin van het bank holiday weekend. Ook daar moest de thuiskomer een paar dagen soelaas bieden. Niet ideaal, maar daar was ten minste nog een wiel. Als ik zie hoe vaak er gedurende de zomervakantie moderne auto's langs de weg staan zonder reservewiel en met een lekke band, zou ik daar toch niet op willen gokken. De keuze om de boel eerst veilig weg te zetten is verstandig, maar de consequentie is ook dat de lekke band nooit of te nimmer meer gefikst kan worden (wangen verbranden), dus er moet dan wel een nieuwe band beschikbaar zijn. En zoals gezegd, dat kan best tegenvallen.
Citaat van: sanderv op juni 04, 2025, 08:52:09 PMDan is wisselen inderdaad geen optie nee. Op zich wel onhandig, verschillende wielmaten. Waarom is dat? Mara goed, 13 en 14 inch is nog redelijk gangbaar, dat scheelt.
Tja, dat vroeg ik ook toen deze afgeleverd werd. Antwoord: reserve wiel is staal en de andere zijn licht metaal. De afrol omtrek is ongeveer gelijk, dus zou het nodig zijn dan merk je het denk ik niet als er verschillende velg diameters onder zitten. Staat wel keurig op het technische specificatie blad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Citaat van: sanderv op juni 04, 2025, 08:56:24 PMOp zich gewaagd. We hebben zelf al diverse keren lek gereden in het buitenland. Het komt nooit uit. Zo hebben we één keer bijna 900 km op een thuiskomer naar huis moeten rijden omdat in Frankrijk de benodigde maat niet op korte termijn verkrijgbaar was en één keer in Ierland lek gereden aan het begin van het bank holiday weekend. Ook daar moest de thuiskomer een paar dagen soelaas bieden. Niet ideaal, maar daar was ten minste nog een wiel. Als ik zie hoe vaak er gedurende de zomervakantie moderne auto's langs de weg staan zonder reservewiel en met een lekke band, zou ik daar toch niet op willen gokken. De keuze om de boel eerst veilig weg te zetten is verstandig, maar de consequentie is ook dat de lekke band nooit of te nimmer meer gefikst kan worden (wangen verbranden), dus er moet dan wel een nieuwe band beschikbaar zijn. En zoals gezegd, dat kan best tegenvallen.
Tja, het klopt wat je zegt, maar vooralsnog zowel met de auto (zonder reservewiel) als met de klapkar geen problemen gehad. Ik zie het verder vrij simpel: langs de snelwel op de vluchtstrook sleutelen is een absolute no-go voor mij. Dat ik dan wellicht schade rijd neem ik op de koop toe. Eerst een veilige plek, daarna zien we wel verder. Een camping/B&B/Huisje/Hotel oid is altijd wel te regelen.