Ik kwam er van de week achter tijdens het naar huis rijden met het afkoppelen van de vouwwagen erachter dat de vouwwagen gewoon rijdt terwijl de handrem erop staat!?
Wat kan het zijn?
Iemand tips wat ik kan nazien of controleren?
Remkabel gebroken? Remschoen in trommel weg? Wanneer was de wagen het laatst gecheckt volgens een Bovag checklist?
Voel je wel weerstand als je da handrem aantrekt?
Op zich kan dat, zeker als je remmen verglaasd zijn. Piept er iets? Het zou wel lastiger moeten rollen dan zonder rem.
Wanneer heeft hij voor het laatst onderhoud gehad.
Mischien moet er iets worden afgesteld.
Alleen achteruit of ook vooruit geen remkracht?
Onze Kyte is van 2019 en hebben we 3 jaar geleden overgenomen van de 1e eigenaar
Vorig jaar de banden vervangen, tot deze vakantie geen rem problemen gehad
Tot ik bij de overnachting richting huis erachter kwam dat de handrem nul effect had
De wagen rijdt op de handrem zowel voor-, als achteruit zonder belemmering
De handrem erop trekken gaat tot voluit zonder weerstand
Tijdens het rijden en het gas loslaten hoor je de vouwwagen op de wagen drukken en klappen
Vanmorgen een Bovag dealer gezocht en gevonden, Bekkers Autoschade die ook een afdeling Campers & Caravans heeft
Ik kon de wagen gelijk brengen zodat er van de week een controle en onderhoudsbeurt uitgevoerd kan worden
de remkabel is kapot, als je gas loslaat moet de (oploop)rem werken, met de (hand)rem bedien je die zelf.
met wat jij nu vertelde is dat een logische conclusie.........
Dank voor jullie reacties!
@peter123456
Heeft de kabelbreuk een specifieke oorzaak denk je?
Afgelopen jaar zijn we door de bergen van de Franse Alpen gereden
geen idee, er zou een klemmetje los gekomen kunnen zijn ......
(goed kijken lost 80% van de storingen op I: )
Bedoel je met de remkabel de breekkabel, of.....?
de kabel van de handrem naar de trommelremmen.....
de breekkabel gaat van je trekhaak naar een plek op da handrem hendel. de remkabels die naar de trommelremmen van de wielen gaan kan je zien als je even onder de vouwwagen gaat liggen.
Ik zie wel eens aanhangers (algemeen) rijden waar de remkabels (naar de trommelremmen) zowat op de grond hangen (uit bevestigingsclips geschoten?) waar de kabel maar achter een randje hoeft te blijven hangen om te breken...
Als hij zowel vooruit als achteruit niet remt, is er inderdaad iets los of gebroken tussen oploopmechaniek en remtrommels. Een gebroken remkabel is goed mogelijk, al zou de overgebleven trommel dan mogelijk nog wel remmen. Midden onder de kar zit een verdeelstuk die de trekkracht van de gemeenschappelijke remstang overbrengt op twee individuele kabels richting de trommels. Als er helemaal geen remwerking is, zou je het in het gemeenschappelijke deel verwachten. Maar trek overal eens aan, aan de stang en aan de remkabels onder de kar. Dan weet je het snel genoeg. Met de hand trek je echt niets kapot als het niet al los zit of gebroken is.
Zoals gezegd staat de vouwwagen inmiddels bij een Bovag servicepunt voor een Bovag keuring en specifieke controle op het remsysteem
Dank voor jullie reacties en inzichten
Ik heb er weer wat van opgestoken!
WW