Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: Hemertje op augustus 08, 2025, 07:55:39 PM

Titel: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 08, 2025, 07:55:39 PM
Ik kwam er van de week achter tijdens het naar huis rijden met het afkoppelen van de vouwwagen erachter dat de vouwwagen gewoon rijdt terwijl de handrem erop staat!?

Wat kan het zijn?
Iemand tips wat ik kan nazien of controleren?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: OhPeeCee op augustus 08, 2025, 08:00:12 PM
Remkabel gebroken? Remschoen in trommel weg? Wanneer was de wagen het laatst gecheckt volgens een Bovag checklist?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: CEO op augustus 08, 2025, 08:26:52 PM
Voel je wel weerstand als je da handrem aantrekt?

Op zich kan dat, zeker als je remmen verglaasd zijn. Piept er iets? Het zou wel lastiger moeten rollen dan zonder rem.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Alex op augustus 08, 2025, 10:54:54 PM
Wanneer heeft hij voor het laatst onderhoud gehad.
Mischien moet er iets worden afgesteld.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 09, 2025, 07:38:23 AM
Alleen achteruit of ook vooruit geen remkracht?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 09, 2025, 01:25:29 PM
Onze Kyte is van 2019 en hebben we 3 jaar geleden overgenomen van de 1e eigenaar

Vorig jaar de banden vervangen, tot deze vakantie geen rem problemen gehad

Tot ik bij de overnachting richting huis erachter kwam dat de handrem nul effect had

De wagen rijdt op de handrem zowel voor-, als achteruit zonder belemmering

De handrem erop trekken gaat tot voluit zonder weerstand

Tijdens het rijden en het gas loslaten hoor je de vouwwagen op de wagen drukken en klappen

Vanmorgen een Bovag dealer gezocht en gevonden, Bekkers Autoschade die ook een afdeling Campers & Caravans heeft

Ik kon de wagen gelijk brengen zodat er van de week een controle en onderhoudsbeurt uitgevoerd kan worden

Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: peter123456 op augustus 09, 2025, 04:27:29 PM
de remkabel is kapot, als je gas loslaat moet de (oploop)rem werken, met de (hand)rem bedien je die zelf.
met wat jij nu vertelde is dat een logische conclusie.........
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 09, 2025, 05:23:18 PM
Dank voor jullie reacties!

@peter123456
Heeft de kabelbreuk een specifieke oorzaak denk je?

Afgelopen jaar zijn we door de bergen van de Franse Alpen gereden
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: peter123456 op augustus 09, 2025, 06:27:55 PM
geen idee, er zou een klemmetje los gekomen kunnen zijn ......

(goed kijken lost 80% van de storingen op  I: )
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 09, 2025, 07:56:03 PM
Bedoel je met de remkabel de breekkabel, of.....?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: peter123456 op augustus 09, 2025, 08:16:38 PM
de kabel van de handrem naar de trommelremmen.....
de breekkabel gaat van je trekhaak naar een plek op da handrem hendel. de remkabels die naar de trommelremmen van de wielen gaan kan je zien als je even onder de vouwwagen gaat liggen.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: GuustFlater89 op augustus 09, 2025, 08:39:25 PM
Ik zie wel eens aanhangers (algemeen) rijden waar de remkabels (naar de trommelremmen) zowat op de grond hangen (uit bevestigingsclips geschoten?) waar de kabel maar achter een randje hoeft te blijven hangen om te breken...
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 09, 2025, 08:40:11 PM
Als hij zowel vooruit als achteruit niet remt, is er inderdaad iets los of gebroken tussen oploopmechaniek en remtrommels. Een gebroken remkabel is goed mogelijk, al zou de overgebleven trommel dan mogelijk nog wel remmen. Midden onder de kar zit een verdeelstuk die de trekkracht van de gemeenschappelijke remstang overbrengt op twee individuele kabels richting de trommels. Als er helemaal geen remwerking is, zou je het in het gemeenschappelijke deel verwachten. Maar trek overal eens aan, aan de stang en aan de remkabels onder de kar. Dan weet je het snel genoeg. Met de hand trek je echt niets kapot als het niet al los zit of gebroken is.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 10, 2025, 12:21:54 AM
Zoals gezegd staat de vouwwagen inmiddels bij een Bovag servicepunt voor een Bovag keuring en specifieke controle op het remsysteem
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 10, 2025, 12:22:32 AM
Dank voor jullie reacties en inzichten

Ik heb er weer wat van opgestoken!

 WW
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 13, 2025, 08:49:32 PM
vandaag ben ik gebeld met een trieste mededeling

het remsysteem is naar de kl*te wat ik begrepen heb
- de olie heeft blijkbaar gekookt er loopt er zo uit
- de remmen zijn afgebroken want te heet gelopen
- de demper heeft ook zijn beste tijd gehad

morgenmiddag gaan we kijken en ervaren bij het bovag servicepunt

blijkbaar heb ik te langdurig bergafwaarts gereden waardoor het remsysteem oververhit is geraakt

Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: peter123456 op augustus 13, 2025, 09:20:04 PM
vreemd, mechanische oploopremmen (?) waar olie uitloopt?
als de demper stuk is ( zit alleen vet in) kan ik me voorstellen dat de remmen bergafwaarts constant slepen en daardoor te heet zijn geworden. nieuwe demper, nieuwe remschoenen en in slechtste geval nieuwe remtrommels en klaar is de kyte weer.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: GuustFlater89 op augustus 13, 2025, 09:25:37 PM
Ja dat van die olie snap ik ook niet helemaal. Wat Peter123456 zegt, ergste geval: nieuwe demper, remschoenen en trommels. Zal niet de wereld moeten kosten.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 13, 2025, 09:49:02 PM
ik kan me voorstellen dat er in de trommels remvloeistof zit om de druk te regelen?

men deed aan de telefoon voorkomen dat er grote onkosten zijn...

wat mag dit kosten bij een Bovag bedrijf?
nieuwe demper, nieuwe remschoenen en in slechtste geval nieuwe remtrommels?

de Kyte staat op een Alko onderstel, er werd verteld dat deze kleine(re) remmen heeft waar een lange(re) levertijd op kan zitten?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: PenH op augustus 13, 2025, 10:26:19 PM
De oplooprem werkt met kabels en niet met remleidingen. Geen remolie dus. Maar misschien is het boeltje zo heet geworden dat het vet uit de wiellagers gesmolten is en (als olie) in de remtrommels is gelopen?

Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 14, 2025, 10:45:35 AM
Remmen zijn dus gewoon te heet geweest. De vraag is trouwens of die losse remschoenen gevolg of juist oorzaak zijn geweest. De voering van remschoenen komt wel eens los, waardoor deze losse voering blijft aanlopen of zelfs klem komt te zitten in de trommel. Het spul loopt dan zeer heet, met als gevolg dat het lagervet in de naaf smelt. Dat komt in de trommel terecht. Dat laatste maakt verder niet uit, afgeschreven is de rem dan toch al, maar het zou verklaren waarom je geen enkele remwerking meer voelde.
Je hebt in elk geval nieuwe remschoenen en lagers nodig. Of de trommels nog te gebruiken zijn, zal vooral afhangen van het feit of ze nog recht zijn. Een gietijzeren remtrommel gaat op een auto vele tonnen mee, dat is op een aanhanger doorgaans niet anders. Die verslijt je niet. 
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 14, 2025, 10:49:33 AM
En als tip, iets dat veel mensen vaak vergeten tijdens het afdalen: geef tussendoor gas. Zeker als je bijvoorbeeld voor een haarspeld hebt geremd, geef dan even een korte stoot gas ná die haarspeld. Dat voelt wat tegennatuurlijk, zeker als de auto zelf al die tijd constant op de motor remmend aan het afdalen is. Zo lang er niet even gas gegeven wordt, blijft de aanhanger oplopen en dus remmen. Als je even een korte stoot gas geeft, trek je de aanhanger van de rem. Vervolgens kun je de auto weer op de motor laten remmen, dat gaat dermate geleidelijk dat de oploopdemper van de aanhanger zal voorkomen dat de aanhanger opnieuw in de oplooprem drukt. De remmen van de aanhanger hebben dan de tijd om te koelen tot je weer actief bijremt voor de volgende bocht. Je voelt dan doorgaans de aanhanger echt weer opnieuw oplopen.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: CEO op augustus 14, 2025, 11:04:15 AM
Wij hebben in 2019 iets vergelijkbaars gehad met een afdaling van ruim een uur. Hoewel ik de combinatie regelmatig van de rem afhaalde door wat gas te geven, toch wat kosten gehad omdat de remvoeringen verglaast waren.

De afdaling was te steil om zonder remmen van de aanhanger af te dalen.

Als ik nu een lange afdaling heb, zal ik de wagen tussendoor stopzetten, aanhanger op de wielen blokkeren en uit de rem trekken.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2025, 12:27:04 PM
Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 10:49:33 AMEn als tip, iets dat veel mensen vaak vergeten tijdens het afdalen: geef tussendoor gas. Zeker als je bijvoorbeeld voor een haarspeld hebt geremd, geef dan even een korte stoot gas ná die haarspeld. Dat voelt wat tegennatuurlijk, zeker als de auto zelf al die tijd constant op de motor remmend aan het afdalen is. Zo lang er niet even gas gegeven wordt, blijft de aanhanger oplopen en dus remmen. Als je even een korte stoot gas geeft, trek je de aanhanger van de rem. Vervolgens kun je de auto weer op de motor laten remmen, dat gaat dermate geleidelijk dat de oploopdemper van de aanhanger zal voorkomen dat de aanhanger opnieuw in de oplooprem drukt. De remmen van de aanhanger hebben dan de tijd om te koelen tot je weer actief bijremt voor de volgende bocht. Je voelt dan doorgaans de aanhanger echt weer opnieuw oplopen.

ja die tip kreeg ik gisteren door de telefoon ook al, thx!
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2025, 12:28:28 PM
AI geeft met de volgende opgave

Wat kost het vervangen voor het remsysteem van een nieuwe oploopdemper, nieuwe remschoenen en nieuwe remtrommels bij een Bovag bedrijf?

CiteerDe kosten voor het vervangen van een remsysteem met een nieuwe oploopdemper, nieuwe remschoenen en nieuwe remtrommels bij een BOVAG-bedrijf kunnen als volgt worden ingeschat:

Oploopdemper: Specifieke kosten voor vervanging van een oploopdemper worden zelden apart genoemd in algemene bronnen, maar doorgaans kan dit variëren afhankelijk van het type aanhanger. Voor een remsysteem uitbreiding met oploopdemper moet je rekening houden met een paar honderd euro, inclusief montage. Dit is vaak maatwerk en hangt af van aanhanger en dempertype.

Remschoenen en remtrommels: Gemiddeld kost het vervangen van remschoenen ongeveer €250 per as bij dergelijke garages, en remtrommels samen liggen vaak tussen de €200 en €350 per as. Dit is inclusief montage.

De totaalprijs hangt af van het exacte type voertuig en aanhanger, maar als richtlijn kan je bij BOVAG-bedrijven rekenen op ongeveer €400-€600 voor vervanging van remschoenen en remtrommels op één as.

Omdat het om een oploopdemper gaat in combinatie met remonderdelen voor een aanhanger, kunnen de prijzen hoger uitvallen dan standaard autoremmen, zeker als er een arbeidsintensieve montage nodig is.

Kortom, voor alle drie de onderdelen bij een BOVAG-bedrijf kan je globaal rekening houden met een totaalbedrag vanaf ongeveer €500 tot €800 of meer, afhankelijk van auto/aanhangertype en specifieke garage. Voor een scherpe prijsopgave is het aan te raden een offerte aan te vragen bij een BOVAG-garage, waar je ook garantie op het werk krijgt.

Er zijn geen exacte vaste prijzen online gevonden voor oploopdempers specifiek, maar remschoenen en remtrommels kosten zijn redelijk goed te schatten uit standaard prijzen bij BOVAG-bedrijven.

Als samenvatting:

Oploopdemper: enkele honderden euro's inclusief montage (specifiek afhankelijk)

Remschoenen + remtrommels: ca. €400-€600 per as

Totaal indicatie: vanaf ca. €500 tot €800+ bij een BOVAG-bedrijf

Je kunt dus het beste direct bij een BOVAG-bedrijf informeren voor een inschatting op maat van jouw voertuig en aanhanger.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 14, 2025, 03:17:37 PM
Er zal wel een 160 mm trommel onder zitten denk ik? De trommels zijn verreweg het duurste, dan moet je rekenen op zo'n 130 tot 150 euro per stuk, inclusief lager. Maar zoals gezegd, ik denk dat die helemaal niet vervangen hoeven te worden. Een lagerset kost ongeveer 25 tot 40 euro per zijde, beetje typeafhankelijk. Remschoentjes komen op ongeveer 70 euro voor vier, dus beide remmen samen. De rest van het binnenwerk (veren en hefboom) zal niet vervangen hoeven worden.  Een oploopdemper is type- en vooral gewichtafhankelijk, maar zit doorgaans tussen de 60 en 80 euro. Dit zijn allemaal particuliere prijzen. Montage zou niet langer mogen zijn dan 2 uur.
Ik doe het onderhoud zelf, zou daarmee dus op ongeveer 150 euro uitkomen als de trommels nog gewoon recht zijn. Een garage zou daar mi niet meer dan een factor 3 hoger mee mogen uitkomen.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2025, 10:39:30 PM
nou, het is het goed mis met het remsysteem, trommels compleet verbrand, het vet uit de lagers gelopen, remschoenen verbrand.... de oplooprem doet het behoorlijk stroef....

verwachte materiaalkosten 600-650 euro
tot nu toe 2 uur aan arbeid
totaal verwachte arbeid 4-8 uur incl. hermontage met de nieuwe componenten, afstellen, remproef, keuring, etc

hieronder de foto's van het drama...
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 14, 2025, 11:26:22 PM
Om heel eerlijk te zijn zie ik niets waar ik van schrik en precies datgene wat ik zou verwachten. Hebben ze gecheckt of de trommels nog recht zijn, met een meetklok? Van binnen de trommels even weer opschuren, nieuwe lagers erin persen en 4 nieuwe schoenen. Wat moet er nog meer gebeuren dan?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 14, 2025, 11:29:30 PM
8 uur?? Serieus? Plus de tijd die er al in zit? Waar gaat die tijd in vredesnaam in zitten dan? Als je zo ver bent, is het werk al weer bijna klaar...
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: GJT op augustus 14, 2025, 11:33:54 PM
Hmm treurig idd. Tip, haal die 60s demper eruit (moet toch) en laat er een 90s inzetten. Ik heb het preventief gedaan en dit jaar met regeneratief remmen kwam de rem van de vouwwagen nauwelijks in omdat het zo vloeiend gaat.
De 60s is gekwalificeerd tot 750 kilo. In de praktijk zit je hier met volle bepakking dicht tegenaan. De 90s gaat tot 900 kilo en gaat net wat zwaarder. Dit heb ik destijds bij de kyte en nu met de aero weer gedaan op advies van een aanhangerspecialist na remproblemen.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 08:37:22 AM
Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 11:29:30 PM8 uur?? Serieus? Plus de tijd die er al in zit? Waar gaat die tijd in vredesnaam in zitten dan? Als je zo ver bent, is het werk al weer bijna klaar...

8 uur is echt bizar. Ik doe het met mijn ogen dicht en met 1 hand op de rug sneller...
Zoals @sanderv al zegt: Op de foto geen rampzalige dingen. Al dat vuil en stof ziet er heftig uit, maar valt allemaal wel mee. Lijkt er een beetje op dat iemand wat extra probeert te verdienen aan iemand die graag op vakantie wil.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:52:49 AM
Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 11:26:22 PMOm heel eerlijk te zijn zie ik niets waar ik van schrik en precies datgene wat ik zou verwachten. Hebben ze gecheckt of de trommels nog recht zijn, met een meetklok? Van binnen de trommels even weer opschuren, nieuwe lagers erin persen en 4 nieuwe schoenen. Wat moet er nog meer gebeuren dan?

verbrand, versleten, ingekrast en niet meer te gebruiken is me verteld
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:55:24 AM
Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 11:29:30 PM8 uur?? Serieus? Plus de tijd die er al in zit? Waar gaat die tijd in vredesnaam in zitten dan? Als je zo ver bent, is het werk al weer bijna klaar...

tot nu toe heeft met een 2 uur verspijkerd aan de vouwwagen op de brug zetten en alle onderdelen eraf halen om na te zien wat de huidige status is

dan hebben ze tijd nodig om de nieuwe materialen te bevestigen, controle uit te voeren en o.a. een remmentest te doen

ook de oplooprem demonteren en hermonteren met nieuwe componenten schijnt nogal wat werk te zijn?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:56:02 AM
Citaat van: GJT op augustus 14, 2025, 11:33:54 PMHmm treurig idd. Tip, haal die 60s demper eruit (moet toch) en laat er een 90s inzetten. Ik heb het preventief gedaan en dit jaar met regeneratief remmen kwam de rem van de vouwwagen nauwelijks in omdat het zo vloeiend gaat.
De 60s is gekwalificeerd tot 750 kilo. In de praktijk zit je hier met volle bepakking dicht tegenaan. De 90s gaat tot 900 kilo en gaat net wat zwaarder. Dit heb ik destijds bij de kyte en nu met de aero weer gedaan op advies van een aanhangerspecialist na remproblemen.

dank voor de tip GJT!  :J
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:57:08 AM
Citaat van: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 08:37:22 AM8 uur is echt bizar. Ik doe het met mijn ogen dicht en met 1 hand op de rug sneller...
Zoals @sanderv al zegt: Op de foto geen rampzalige dingen. Al dat vuil en stof ziet er heftig uit, maar valt allemaal wel mee. Lijkt er een beetje op dat iemand wat extra probeert te verdienen aan iemand die graag op vakantie wil.

ik neem je reactie mee naar het Bovag servicepunt
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 09:12:16 AM
Citaat van: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 08:37:22 AM8 uur is echt bizar. Ik doe het met mijn ogen dicht en met 1 hand op de rug sneller...
Zoals @sanderv al zegt: Op de foto geen rampzalige dingen. Al dat vuil en stof ziet er heftig uit, maar valt allemaal wel mee. Lijkt er een beetje op dat iemand wat extra probeert te verdienen aan iemand die graag op vakantie wil.

woon je toevallig in de regio Eindhoven :P
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 09:35:32 AM
Citaat van: Hemertje op augustus 15, 2025, 09:12:16 AMwoon je toevallig in de regio Eindhoven :P

Helaas... Zit momenteel zo'n 1100 km zuidelijker :#
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 11:41:58 AM
Citaat van: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 09:35:32 AMHelaas... Zit momenteel zo'n 1100 km zuidelijker :#

ah, das stukken beter, geniet ervan!
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 15, 2025, 12:30:14 PM
Misschien dat die bovag monteur het inderdaad geprobeerd heeft met een blinddoek en een hand op de rug... dit is echt nog geen twee uur werk. 8 wielbouten en twee naafmoeren los, dan ben je op het punt wat je op de foto's ziet. En nogmaals: als die trommels niet volledig kromgetrokken of gescheurd zijn door de hitte en onevenredige afkoeling (en die kans is verdomde klein), kunnen ze gewoon hergebruikt worden. Even opschuren en ze remmen gewoon netjes opnieuw in. Zoveel werk krijgen deze remmen normaal gesproken echt niet te verstouwen. Het gaat om aanhangers die ook nog wel ongeremd aan de haak zouden kunnen... ik vind de kosten- en urenraming echt zeer hoog ingeschat.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:30:33 PM
Citaat van: sanderv op augustus 15, 2025, 12:30:14 PMMisschien dat die bovag monteur het inderdaad geprobeerd heeft met een blinddoek en een hand op de rug... dit is echt nog geen twee uur werk. 8 wielbouten en twee naafmoeren los, dan ben je op het punt wat je op de foto's ziet. En nogmaals: als die trommels niet volledig kromgetrokken of gescheurd zijn door de hitte en onevenredige afkoeling (en die kans is verdomde klein), kunnen ze gewoon hergebruikt worden. Even opschuren en ze remmen gewoon netjes opnieuw in. Zoveel werk krijgen deze remmen normaal gesproken echt niet te verstouwen. Het gaat om aanhangers die ook nog wel ongeremd aan de haak zouden kunnen... ik vind de kosten- en urenraming echt zeer hoog ingeschat.

Woon jij toevallig in regio Eindhoven? :P
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Drikusniet op augustus 15, 2025, 10:48:40 PM
Eerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 15, 2025, 11:45:36 PM
Citaat van: Drikusniet op augustus 15, 2025, 10:48:40 PMEerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.

Als het gewone conische lagers zouden zijn, ben ik het met je eens. Even in de ultrasoon en nieuw vet erop, dan doen die het waarschijnlijk wel weer. Met deze gesealde industrielagers zou ik het niet laten zitten voor die paar tientjes. Als ze wel te ver heen zijn, kom je daar mogelijk pas ver van huis achter 
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 15, 2025, 11:48:58 PM
Citaat van: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:30:33 PMWoon jij toevallig in regio Eindhoven? :P

Ja, redelijk, maar ik heb nog te veel werk liggen helaas  ::)
Maar de tip van drikusniet is niet verkeerd. Deze prijsopgave vraagt wel om een second opinion, dat is niet onredelijk
Titel: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: PenH op augustus 16, 2025, 08:44:29 PM
Een Bovag bedrijf moet ook Bovag garantie geven. Dus ik snap wel dat ze alles gaan vervangen. Dan is het gegarandeerd goed en weet je zeker dat de boel niet weer opnieuw los moet omdat er ergens iets piept of toch niet helemaal lekker remt. En dat is ook fijn voor de klant, zeker als je het pas halverwege Frankrijk merkt...
En nieuw spul monteren gaat sneller dan oude onderdelen reviseren.
Blijft over de uren. Als ik het goed lees staat er 4 tot 8 uur voor montage. Misschien valt het mee en is het in 4uur klaar allemaal.
Zelf ben ik best wel handig, maar geen monteur en kan het dus niet beoordelen. Vanmiddag bijvoorbeeld 2uur geworsteld met onze Bosch wasmachine om de schokbrekers te vervangen. Wat zit dat kansloos in elkaar zeg! Vaste pennen die je moet uitboren (!), waarom niet gewoon met een boutje of een pennetje dat je los kunt klikken? :N
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: HoKaKy op augustus 16, 2025, 09:17:24 PM
Onze Kyte uit 2016 kreeg bij de bovag beurt het advies om de remschoenen en oploopdemper te vervangen. Over de remschoenen was ik wel verbaasd, want zulke zware ritten hebben we niet gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we de oploopdemper eigenlijk eerder moeten vervangen. De kosten zijn voor ons uitgekomen op:
- oploopdemper 90S, eur 95,--
- set remschoenen, eur 96,--
- remstangbegeleider, eur 10,--
- arbeid, 1 uur 87,50
En natuurlijk de kosten voor de bovag beurt en btw.

Dus al met al best een aardige rekening, maar qua arbeidsuren flink wat minder dan waar Hemertje mee te maken heeft.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 16, 2025, 11:31:03 PM
Citaat van: PenH op augustus 16, 2025, 08:44:29 PMVanmiddag bijvoorbeeld 2uur geworsteld met onze Bosch wasmachine om de schokbrekers te vervangen. Wat zit dat kansloos in elkaar zeg! Vaste pennen die je moet uitboren (!), waarom niet gewoon met een boutje of een pennetje dat je los kunt klikken? :N

Hehehe, herkenbaar. Die schokdempers gaan er pas uit als je de kuip uit elkaar trekt. Iets wat bij de nieuwere machines zelfs niet eens kan, want geseald. Leve de wegwerp.
En daar wringt een van de schoenen: dealers zijn tegenwoordig vervangers geworden. Geen reparateurs. Het is voor hun makkelijker om voor 300 euro de trommels te vervangen, dan de oude even schoon te maken en er voor 50 euro nieuwe lagers in te persen. De klant betaalt toch wel, de meesten hebben geen flauw idee. Bovendien is er een machtsprobleempje, aangezien de auto of aanhanger bij de constatering en offerte al niet makkelijk meer mee kan voor een second opinion
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 16, 2025, 11:34:35 PM
Citaat van: HoKaKy op augustus 16, 2025, 09:17:24 PMOnze Kyte uit 2016 kreeg bij de bovag beurt het advies om de remschoenen en oploopdemper te vervangen. Over de remschoenen was ik wel verbaasd, want zulke zware ritten hebben we niet gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we de oploopdemper eigenlijk eerder moeten vervangen. De kosten zijn voor ons uitgekomen op:
- oploopdemper 90S, eur 95,--
- set remschoenen, eur 96,--
- remstangbegeleider, eur 10,--
- arbeid, 1 uur 87,50
En natuurlijk de kosten voor de bovag beurt en btw.

Dus al met al best een aardige rekening, maar qua arbeidsuren flink wat minder dan waar Hemertje mee te maken heeft.

Ook hier zit er al wat marge op, maar niet zo gek als bij Hemertje. En het enige wat daar dan nog aan werk bij komt, is het uit- en inpersen van vier nieuwe wiellagers. Reken dan op een uurtje meer dan op jouw rekening en laten we zeggen 80 euro voor een wiellagerset. Maar dat is van een totaal andere orde dan de prijs- en uuropgave van Hemertje.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Alex op augustus 17, 2025, 08:39:43 AM
Vind de Bovag zowiezo altijd erg duur.
Heb die van ons een beurt laten geven van 100 euro.
Vond het wel bedenkelijk dat de wiellagers al aan de beurt waren voor vervanging bij een wagen van net 5 jaar oud.
Maar waren gelukkig de kosten niet.
Ze vonden het wel jammer ze de banden uit 2019 nog niet mochten vervangen. >:(
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 17, 2025, 10:30:11 AM
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:39:43 AMVond het wel bedenkelijk dat de wiellagers al aan de beurt waren voor vervanging bij een wagen van net 5 jaar oud.
Maar waren gelukkig de kosten niet.


Ook zoiets. Wat was de reden dat die lagers eruit moesten? Zongen ze? Verbrand? Die dingen hebben er dan misschien 15k km op zitten? Dat doen de vergelijkbare lagers in een autonaaf tussen twee beurtjes. En die lagers houden het doorgaans 3 ton en meer vol.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Alex op augustus 17, 2025, 12:51:25 PM
Dat dus.
Dit is de reden dat ik volgende keer op zoek ga naar iets anders.
Want vind het ook erg snel stuk.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:15:50 PM
Ik denk dat ze e.e.a aan achterstallig onderhoud zien en vervolgens denken, nu goed aanpakken, als hij volgend jaar gewoon weer komt dan hebben we niet heel veel werk en valt het voor de klant alles mee!

Ik zou overigens zelf niet snel 3 jaar zonder echt onderhoud doorrijden met een wagen die ik 2e hands heb gekocht. Los daarvan schrijven ze de offerte wel een beetje met een vork.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: pjottum op augustus 17, 2025, 04:16:22 PM
Onderhoud aan onze CC was best aan de prijs, gelijk nieuwe onderdelen en pas 3 jaar oud. Maar goed, er zit een bovag sticker op en dat is goed voor de verzekering.

Ik las hier over remmen en ver glazen en dacht 'huh', daarom keek ik bij anwb om te begrijpen: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/remmen

Kort samengevat, de wagen drukt tegen de auto en remt daarom. Dus inderdaad, even hard remmen en gas geven haalt de druk er vanaf. Had ik best willen lezen voor we de sint Bernard naar beneden reden, maar ik denk dat ik van nature zo gereden heb (want voorzichtig).

Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sammyvannorel op augustus 17, 2025, 04:52:27 PM
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:39:43 AMVind de Bovag zowiezo altijd erg duur.
Heb die van ons een beurt laten geven van 100 euro.
Vond het wel bedenkelijk dat de wiellagers al aan de beurt waren voor vervanging bij een wagen van net 5 jaar oud.
Maar waren gelukkig de kosten niet.
Ze vonden het wel jammer ze de banden uit 2019 nog niet mochten vervangen. >:(


Dat zijn altijd hele interessante discussies over banden: gelukkig heb ik hier een goede aanhangerboer om de hoek (alko premium ook voor onderhoud) hij is van het type wat moet gebeuren gebeurd, maar ook niet meer: remkabel beschadigd=nieuw, banden ouder dan 6 jaar maar nog geen enkele scheur=lekker laten zitten en 'onder verscherpt regime zetten': van dat soort bedrijven houd ik, zeker omdat ze schappelijke bedragen rekenen, alles op voorraad hebben, en volgende week plek hebben voor onderhoud.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 17, 2025, 05:13:17 PM
Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:15:50 PMIk denk dat ze e.e.a aan achterstallig onderhoud zien en vervolgens denken, nu goed aanpakken, als hij volgend jaar gewoon weer komt dan hebben we niet heel veel werk en valt het voor de klant alles mee!

Ik zou overigens zelf niet snel 3 jaar zonder echt onderhoud doorrijden met een wagen die ik 2e hands heb gekocht. Los daarvan schrijven ze de offerte wel een beetje met een vork.

Hoeveel onderhoud denkt iedereen dat een aanhanger nodig heeft? Hoeveel mensen laten hun gewone aanhanger die bovag beurtjes geven? Paar jaar geleden examen BE gedaan. Die aanhangers werden teruggekeurd, volgeladen met grindtegels en dag in dag uit door de stad gesleept. Ze kregen 2 keer per jaar (!) een nieuwe set banden. Als je 'ons' vouwwagengebruik daar naar vertaalt, zouden die BE aanhangers iedere 2 maanden naar de Bovag keuring kunnen en zowat alles mogen vernieuwen..
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: winnieandbuzz op augustus 17, 2025, 05:53:11 PM
Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 05:13:17 PMHoeveel onderhoud denkt iedereen dat een aanhanger nodig heeft? Hoeveel mensen laten hun gewone aanhanger die bovag beurtjes geven? Paar jaar geleden examen BE gedaan. Die aanhangers werden teruggekeurd, volgeladen met grindtegels en dag in dag uit door de stad gesleept. Ze kregen 2 keer per jaar (!) een nieuwe set banden. Als je 'ons' vouwwagengebruik daar naar vertaalt, zouden die BE aanhangers iedere 2 maanden naar de Bovag keuring kunnen en zowat alles mogen vernieuwen..

Juist het weinige rijden vergt frequenter onderhoud 🙂
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 17, 2025, 06:02:27 PM
Citaat van: winnieandbuzz op augustus 17, 2025, 05:53:11 PMJuist het weinige rijden vergt frequenter onderhoud 🙂

Dat is maar zeer de vraag. Voor auto's met vloeistoffen en rubber is dat wel waar, maar bij aanhangers is dat al heel wat meer de vraag. Banden zijn eigenlijk de enige onderdelen die daar echt last van kúnnen hebben.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: winnieandbuzz op augustus 17, 2025, 07:36:34 PM
Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 06:02:27 PMDat is maar zeer de vraag. Voor auto's met vloeistoffen en rubber is dat wel waar, maar bij aanhangers is dat al heel wat meer de vraag. Banden zijn eigenlijk de enige onderdelen die daar echt last van kúnnen hebben.
Een oplooprem die 11 maanden niet gebruikt wordt is nu niet echt een voordeel. Bewegende binnenkabels is beter dan een langdurige stilstaande kabel etc.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: poldertoerist op augustus 17, 2025, 09:23:52 PM
Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 05:13:17 PMHoeveel onderhoud denkt iedereen dat een aanhanger nodig heeft? Hoeveel mensen laten hun gewone aanhanger die bovag beurtjes geven? Paar jaar geleden examen BE gedaan. Die aanhangers werden teruggekeurd, volgeladen met grindtegels en dag in dag uit door de stad gesleept. Ze kregen 2 keer per jaar (!) een nieuwe set banden. Als je 'ons' vouwwagengebruik daar naar vertaalt, zouden die BE aanhangers iedere 2 maanden naar de Bovag keuring kunnen en zowat alles mogen vernieuwen..

Alles heeft onderhoud nodig. Al is het alleen maar een inspectie. Een tweedehands wagen kopen, vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper en dan 3 jaar later er achter komen dat er wat achterstallig onderhoud is, tja...
Want stel nou dat er maar 1 rem is die het doet, en je weet zelf hoe veel mensen hun vouwwagen beladen (te zwaar gewicht niet op de juiste plek (ik zeg niet dat dat voor hemertje ook zo is) ) en je remt plotseling wat fanatieker... dan is de kan groot dat die vouwwagen een andere route uitkiest dan jij voor ogen had.

Best heel veel mensen zijn totaal niet technisch aangelegd en zelf heb ik het op vakantie ook wel eens gehad dat ik een zwik bergpassen achter elkaar had waar het ook nog file rijden was. Dan hebben je remmen van je vouwwagen het best zwaar. twee van zulke vakanties en je hebt wat Hemertje nu heeft.

Een werkaanhanger wordt ook wel mishandeld, maar meestal door mensen die wel enigszins weten wat het materiaal kan. Groot verschil hoor.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 17, 2025, 09:48:19 PM
Hoi Poldertoerist,

Een goeie toelichting!

Ik heb zelf een technische achtergrond, elektrotechnisch, niet auto / mechanisch, maar heb altijd oog voor veiligheid.

Onze huidige Kyte is van 2018 en in 2021 overgenomen van de eerste eigenaar die we hier kennen van het forum en van de klapweekenden, dus vertrouwd want we weten hoe zuinig zij altijd op hun spullen zijn. Zij hebben de Kyte verkocht wegens overstap naar een witte doodskist :P

Na onze eerste vakantie heb ik de Kyte (gereed voor vakantie) op de weegbrug gehad en toen zaten we tegen de 800kg aan, met nog zonder fietsen op de dissel! En dus het onnodige eruit gehaald wat we vrijwel nooit gebruikten, hiermee kwamen we onder de 750kg aan. Fietsen nemen we dus dan ook niet meer mee.
Bij het vertrek van deze zomer naar huis heb ik de disselweger nog eronder gehad, die gaf net iets meer dan 50kg aan

Helemaal dikke prima lijkt me zo...

Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 17, 2025, 09:51:18 PM
Citaat van: winnieandbuzz op augustus 17, 2025, 07:36:34 PMEen oplooprem die 11 maanden niet gebruikt wordt is nu niet echt een voordeel. Bewegende binnenkabels is beter dan een langdurige stilstaande kabel etc.


Ik sleutel veel aan auto's en aanhangers, al 25 jaar. Ben absoluut geen professional, maar ik heb al heel wat spul qua remmen ed uit elkaar gehad. Ik verzeker je dat die remkabels ook na 11 maanden zonder een probleem direct functioneren. Zeker als het spul droog binnen staat, wat voor vouwwagens nog meer op gaat dan voor aanhangers.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet mooi zelf (laten) doen waar die zich goed bij voelt, maar ik heb de indruk dat veel aanbieders daar ook zeer dankbaar gebruik van maken.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 17, 2025, 09:59:08 PM
Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 09:23:52 PMAlles heeft onderhoud nodig. Al is het alleen maar een inspectie. Een tweedehands wagen kopen, vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper en dan 3 jaar later er achter komen dat er wat achterstallig onderhoud is, tja...
Want stel nou dat er maar 1 rem is die het doet, en je weet zelf hoe veel mensen hun vouwwagen beladen (te zwaar gewicht niet op de juiste plek (ik zeg niet dat dat voor hemertje ook zo is) ) en je remt plotseling wat fanatieker... dan is de kan groot dat die vouwwagen een andere route uitkiest dan jij voor ogen had.

Best heel veel mensen zijn totaal niet technisch aangelegd en zelf heb ik het op vakantie ook wel eens gehad dat ik een zwik bergpassen achter elkaar had waar het ook nog file rijden was. Dan hebben je remmen van je vouwwagen het best zwaar. twee van zulke vakanties en je hebt wat Hemertje nu heeft.

Een werkaanhanger wordt ook wel mishandeld, maar meestal door mensen die wel enigszins weten wat het materiaal kan. Groot verschil hoor.

Iedereen moet vooral laten doen waar die zich goed bij voelt. Maar je betaalt er een forse prijs voor en de echte noodzaak wordt mi nogal eens overschat. Bij een auto worden de trommelremmen echt nooit open gemaakt, zo lang de apk remmenbank geen te groot verschil geeft tussen links en rechts. Ook niet bij db grote beurt, wat sommige mensen wel denken.
Zeker zijn vouwwagens vaak aan de zware kant, maar bv in het geval van Hemertje rijdt hij bij mijn weten in een ioniq 6. Die mag ongeremd al 750 kg aan de haak hebben, die heeft niet eens extra remkracht van de kyte nodig, wat dat betreft.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 17, 2025, 11:07:12 PM
Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 09:59:08 PM...in het geval van Hemertje rijdt hij bij mijn weten in een ioniq 6. Die mag ongeremd al 750 kg aan de haak hebben, die heeft niet eens extra remkracht van de kyte nodig, wat dat betreft.

Correct.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: poldertoerist op augustus 18, 2025, 01:37:34 PM
Niet nodig mss, een geremde wagen, maar dat is het wel en als jij remt zal je aanhangerkoppeling toch mee gaan remmen, dat is gewoon de massa van de wagen die 'm indrukt.

Hemertje heeft nagedacht over het beladen en dat is al meer dan menig ander doet.  dikke complimenten. 

Dan nog blijft het feit dat deze remmen
het wel zwaar hebben gehad. En vouwwagens komen nu eenmaal in omstandigheden dat dat ook nog makkelijk kan.  Zonder dat je, denkt dat je iets geks doet. 

En idd schrijft de garage nu met een vork. 

maar ik zou toch graag met een goed werkend systeem op pad gaan.  En wanneer dat is mag een ieder zelf bepalen.



Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 18, 2025, 02:46:45 PM
Citaat van: poldertoerist op augustus 18, 2025, 01:37:34 PMNiet nodig mss, een geremde wagen, maar dat is het wel en als jij remt zal je aanhangerkoppeling toch mee gaan remmen, dat is gewoon de massa van de wagen die 'm indrukt.

Dan nog blijft het feit dat deze remmen
het wel zwaar hebben gehad. En vouwwagens komen nu eenmaal in omstandigheden dat dat ook nog makkelijk kan.  Zonder dat je, denkt dat je iets geks doet. 


Dat remmen oververhit zijn geraakt, wil niet zeggen dat ze per se nodig zijn  ;)
Maar het gaat mij gewoon om iets anders. Er wordt veel voor service gevraagd die mi niet zo veel toevoegt. En iedereen betaalt graag, maar ik zie de vraag niet zo vaak staan wat nu precies de toegevoegde waarde is.
Mijn broer heeft nu zijn voorruit laten vervangen. Via de verzekering 650 euro, helemaal zelf betalen 450  euro. Voor dezelfde ruit. Bij hetzelfde bedrijf. Huh? Dat zelfde gevoel heb ik ook bij het begrip 'bovag-beurt'. Zeker als daar ook nog 'voor de verzekering' aan toegevoegd wordt. Voor veel mensen is dat meer dan een week werken aan spaargeld...
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 18, 2025, 09:45:44 PM
hoe denken jullie over de demper vervangen voor een zwaardere 90S versie?
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Drikusniet op augustus 18, 2025, 10:06:31 PM
Citaat van: Hemertje op augustus 18, 2025, 09:45:44 PMhoe denken jullie over de demper vervangen voor een zwaardere 90S versie?
Aangezien je niet meer dan 750kh hebt, lijkt het mij geen toegevoegde waarde te hebben. Ikzelf ben jaren achter elkaar door de bergen gereden, zonder problemen met de remmen, maar wel heel bewust elke keer de remmen loste na remmen en dan weer op de motor afremmen. 
Maar als je beter slaapt door die 90s dempers, is die slaap ook wat waard.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: JanJD op augustus 18, 2025, 10:29:16 PM
Citaat van: Drikusniet op augustus 15, 2025, 10:48:40 PMEerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.

De grootste oorzaak van lager falen is gebrek aan smering. Het vet in een gesloten lager is olie in een drager; over de levensduur van het lager 'bloed' de olie uit de drager en voorziet het lager van smering. Hoe heter het vet, hoe sneller de olie er uit bloed. Lagers die onder warme omstandigheden functioneren gaan korter mee, niet omdat het staal er niet tegen kan maar.omdat het vet eerder 'op' is. Zeer hoge (en ook zeer lage) temperaturen zijn problematisch voor vetten, zie plaatje ((c) SKF). Als een lager eenmalig extreem heet is geweest, is het gedaan met het vet. Het is dan wachten tot lager falen volgt.

Een nog netjes uitziende seal is geen garantie dat het vet nog OK is. Ik zou bij twijfel, zeker als de wagen toch al in de garage is voor vervangen remschoenen etc., de lagers vervangen.
Met goed onderhoud en goed uitgevoerde reparaties (en goed gebruik) minimaliseer je de kans op problemen onderweg. Zie de extra investering als verzekeringspremie, het kan je veel narigheid besparen.

Tip: bij elke rust stop tijdens onze vakantiereis loop ik een rondje rond de auto en vouwwagen en voel de temperatuur van alle 6 de wielen. Dit doe ik voorzichtig met de achterkant van de vingers, bij eventuele hitte worden de vingers in een reflex weggetrokken. Ik let ook op of rechts en links gelijk opwarming vertonen, dit kan een indicatie zijn van onvoldoende werkende of vast zittende rem.
(Tot nu toe heb ik eenmalig een duidelijk verhoogde temperatuur bij een achterwiel van de auto waargenomen, waarschijnlijk liep de rem liep wat aan. Een jaar later bleek het wiellager aan vervanging toe...
Onze vouwwagen is voorzien van zware 250mm remtrommels, dit is duidelijk wat zwaarder dan gangbaar bij de meeste vouwwagens. Bij de laatste controle (na acht jaar gebruik en meer dan 30000km) die ik zelf uitvoer zagen ze er nog als nieuw uit.)



Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 30, 2025, 02:20:58 PM
Laatst onderstaande e-mail verstuurd naar de Bovag dealer waar de Kyte heen was gebracht en ze een oordeel geveld hadden

Ten eerste hartelijk dank dat ik vorige week zaterdag gelijk onze Holtkamper vouwwagen kon komen brengen nadat we geconstateerd hadden dat het remsysteem niet meer functioneerde.

Je monteur heeft hier afgelopen woensdag naar gekeken en mij gelijk telefonisch geïnformeerd over de status van het remsysteem.

Afgelopen donderdag ben ik bij jullie in de werkplaats komen kijken om dit met eigen ogen te aanschouwen en heeft je monteur mij een en ander persoonlijk toegelicht.


Hieronder een korte samenvatting van zoals ik het begrepen heb

-       De remvoeringen zijn (langdurig) aangelopen tegen de remtrommels en het geheel is (veel) te heet geworden
-       Het vet in de naaf heeft blijkbaar gekookt (en is als olie eruit gelopen)
-       De remvoeringen zijn vrijwel nihil en zijn afgebroken (want te heet gelopen)
-       De remtrommels vertonen groeven aan de binnenzijde (diepte?)
-       De demper heeft ook zijn beste tijd gehad, die komt langzaam uit wanneer ingedrukt

Het advies van je monteur:
-       Remtrommels en binnenwerk zoals veren etc vervangen
-       Remvoeringen vervangen
-       Remkabels vervangen, want warmgelopen remmen
-       Oplooprem vervangen, want is aan de trage kant
-       Montage nieuwe onderdelen incl. afstemming
-       Remmentest
-       Reeds gemaakte uren i.v.m. demontage, beoordeling en weer hermonteren zonder reparatie, 2 uur
-       Geschatte uren nog te maken, 4-6 uur
-       Geschatte materiaalkosten € 600,- tot € 650,-
-       Geschatte kosten uren maximaal 8 uur a € ?,-
-       Kosten excl. BTW ?
-       Richtbedrag € 1.000,- tot € 1.500,- excl. BTW?

Nu ben ik al jaren actief op het vouwwagenforum en heb daar mijn bevindingen en gemaakte foto's gedeeld met de vraag wat de ervaringen van andere vouwwagengebruikers zijn, tenslotte is een vouwwagen veel lichter dan de gemiddelde caravan.

Op het forum geven ze met hun ervaringen aan dat de remtrommels normaliter op te schuren zijn om vervolgens zonder problemen nieuwe remvoeringen en veren te plaatsen. Men ziet op de foto's niets waar men van schrikt en men ziet precies datgene wat men zou verwachten na het aanlopen van de remmen. Men adviseer te controleren of de trommels nog recht zijn met een meetklok en van binnen de trommels even weer opschuren, nieuwe lagers erin persen en 4 nieuwe schoenen te plaatsen, ingeschatte tijd, maximaal 2 uur.

Een forum lid geeft me aan dat hun Kyte vouwwagen bij de Bovag beurt het advies kreeg om de remschoenen en oploopdemper te vervangen. De kosten zijn voor hun uitgekomen op:
- oploopdemper vervangen voor een 90S, eur 95,--
- set remschoenen, eur 96,--
- remstangbegeleider, eur 10,--
- arbeid, 1 uur 87,50


Omdat we de prijsopgave € 1.000,- tot € 1.500,- aan de zeer hoge kant vinden ben ik vrijdag naar een aanhangerspecialist bij mijn werk om de hoek gegaan waar we zakelijk onze aanhangers halen.

Zij geven mij het volgende aan.

Wanneer de groeven in de trommels niet te diep zijn schuren ze de trommels op om vervolgens nieuwe remschoenen en veren etc te plaatsen.

Kunnen jullie aangeven hoe diep te groeven zijn en of opschuren mogelijk is of hebben jullie daar geen ervaring mee?

De remkabel hoeft niet vervangen te worden wanneer deze geen bobbels van oververhitting vertoont en/of nog normaal functioneert, dit is snel te controleren. Nrmaal worden deze bij oververhitting van de trommels en remschoenen niet oververhit. Daar zijn dus hoogstwaarschijnlijk  geen werkzaamheden aan benodigd.

Een oplooprem van 750kg reageert altijd traag, het is dan ook geen oplooprem die een zware caravan of aanhanger (snel) terug hoeft te duwen. Daar zijn dus geen werkzaamheden aan benodigd.

Alko heeft standaard voorschriften voor het afstellen van de remtrommels en remvoeringen. Een remmentest is in de basis dan ook overbodig, tenzij je de afstellingen niet vertrouwt.

De te maken uren voor bovenstaande werkzaamheden worden ingeschat op 2 uur naast de gemaakte uren van de demontage en de beoordeling tot nu.

Past dit met het beeld met wat jullie voor ogen hebben?

Of dient jullie inziens nog steeds de trommels vervangen te worden?

Willen jullie de benodigde leveringen en werkzaamheden n.a.v. bovenstaande nogmaals beoordelen en mij een herziene opgave van de gemaakte en de nog te maken kosten opgeven?

Alvast hartelijk dank!

Gegroet,

 
Hemertje
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 30, 2025, 02:23:32 PM
Helaas na een week en een keer nabellen geen reactie ontvangen dus ik heb afgelopen dinsdag gebeld dat ik de vouwwagen weer kwam ophalen.

Werd hartelijk ontvangen en kreeg de wagen weer gewoon mee, onderzoekskosten waren niet nodig en de vraag werd gesteld of nu iemand van het forum de reparatie uit ging voeren?

Nee, zeik ik, ik breng hem naar een aanhangerspecialist die me een realistisch opgave van de materialen en werkuren heeft gedaan incl. Bovag keuring :P
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Hemertje op augustus 30, 2025, 02:25:54 PM
De factuur van de aanhangerspecialist 'Aanhangwagen Centrum Eindhoven'

Omschrijving Aantal Prijs Totaal
BOVAG keuring en onderhoud van aanhangwagen
Holtkamper Kyte
Enkelas Geremd ECO
Gebruikte onderdelen:

1 € 154,00 € 154,00

Remschoen AL-KO 140 x 35 set 2 € 45,00 € 90,00
Compactlager Eco 30/60 x 37 set 2 € 35,00 € 70,00
Flensmoer M24 x 1,5 mm AL-KO/BPW 2 € 6,00 € 12,00
Breekkabel 1M + harpsluiting 1 € 12,50 € 12,50
Kleinmateriaal 1 € 7,50 € 7,50
Extra werk ,5 € 77,00 € 38,50
Excl. BTW : € 384,50
BTW 21% : € 80,75
Incl. BTW : € 465,25

Dank voor jullie reacties en input!

 WW
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: Alex op augustus 30, 2025, 02:52:58 PM
Nog genoeg maar zeker realistischer denk ik.
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 30, 2025, 03:15:54 PM
Dit lijkt inderdaad veel meer op wat ik verwacht zou hebben. Met zelf doen kwam ik op zo'n 150 euro, dus een factor 3 erboven bij alles laten doen en garantie ed is niet vreemd
Titel: Re: Remsysteem hulp gevraagd
Bericht door: sanderv op augustus 30, 2025, 03:16:27 PM
En inderdaad dus geen nieuwe trommels...