De dochters, volgend jaar 17 en 19 gaan normaal niet meer mee op vakantie gaan. Hoewel ik nog hoopte van volgend jaar wel daar er dan in Spanje op 11 augustus een totale zonsverduistering is die we dan op het einde van de reis zouden willen mee pikken. (Echter die zelf ook veel met sterrenkunde bezig is haar lief is die dag jarig en die ziet kamperen totaal niet zitten, dus dat lief gaat voor op de zonsverduistering)
Een Raclet Safari is dan voor ons twee zeker veeeel te groot en te zwaar om op te bouwen. Die gaat er na 10 jaar dus uit en we zoeken eens iets anders. Een compactere wagen, sneller op te zetten voor twee personen. Maar tegelijker tijd willen we toch ook wel wat ruimte hebben. Kamperen voornamelijk in de bergen waar zowat alle weertypes mogelijk zijn en verre van altijd een horizontaal vlak grasveldje te vinden is. Eerder op kleinere afgelegen campings dan op campings met veel huisjes, animatie, zwembaden en zo meer die dan centraal liggen. En in de toekomst verwachten we wel dat we mogelijk iets meer gaan verplaatsen dan we nu doen.
Heb online er al een aantal bekeken, de winkels moeten we nog gaan doen om ze een keer te bekijken.
De Kees Kampeert nr13 staat me om vele redenen erg aan, maar zijn ook een paar punten waar ik minder een goed gevoel bij heb:
- enkel pootjes uitdraaien van achter en aan de andere kant het neuswiel. Ik zou graag op zijn minst vier poten hebben waarop de wagen ook goed kan steunen. Wij staan zelden op echt effen terrein en dan heb je de 4 poten deels ook nodig om hem goed waterpas te kunnen zetten. Een wagen die behoorlijk geladen is, komt ook omhoog van zijn as als je hem leeg maakt op de plek. En we hebben het al een keer gehad dat een neuswiel gesneuveld is in de modder op een camping. Als je dat voor hebt met een dergelijke wagen en het gaat over een zelfde neuswiel dus kan zeker, heb je geen plan b meer om je wagen op te zetten. Kortom ik vindt dat een belangrijke min waar zeker een mauw moet kunnen aan aangepast worden om de wagen in aanmerking te houden. Ik lees echter vaak dat Jelle graag meedenkt dus mogelijk lukt dat ook wel.
- Die aanvijsringetjes om de zaken vast te zetten in plaats van powergrips. Ik haat die dingen en heb er ook mindere ervaringen mee, tegenover de eenvoud van een powergrip.
- En een heel klein puntje, de dealer zit wel op heel veel uren rijden van ons.
We kijken dus ook naar andere wagens:
- Raclet Panama-UP (daar zit de dealer die ook zeer betaalbaar is in onderhoud, zowat in onze achtertuin)
- Cabanon Malawi 2.0
- AlpenCreuzer Waterfront. Deze lijkt mij het opslaan toch nog een hele klus.
Meerdere keren gezien dat diverse van jullie deze wagens wat vergeleken hebben en dan voor de ene of de andere hebben gekozen. Ik hoor graag de redenen waarom de ene jullie voorkeur kregen tegenover de andere. Een waarom niet voor jullie kan voor ons ook juist een waarom wel zijn omdat we mogelijk andere voorkeuren hebben, maar ik hoor graag de zowel waarom die wel en waarom die niet. Juist dat geeft een goed beeld dat ons kan helpen kiezen.
Zijn er nog wagens waar we zeker een keer moeten naar kijken die ik nu even over het hoofd zie?
Ik hoor zeker graag jullie voorkeuren en ervaringen.
Bij de No13 wagen van KeesKampeert kan je bij de dissel vast nog wel wat steunpunten bij maken ( dacht het al een keer gezien te hebben op het forum. (Wij hebben een cocoon aero die ook op 2 uitdraai poten en het neuswiel staat. Neuswiel staat wel op een plankje) Budget is beperkt, dus geen HK Nano. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250815/fd74282a73a5188a180a0b5f637b3071.jpg)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
De kees kampeert gebruikt het onderstel van de Cocoon.
Daar kunnen vast extra steunpoten onder.
Ik zou zeggen mail ze even.
Ik kan wel vertellen dat ik ze nooit gemist heb.
Soms heb ik wel waarom zou ik ze gebruiken op de wagen die ik nu heb :P
Gebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Citaat van: Alex op augustus 15, 2025, 03:13:47 PMGebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Dat is eigenlijk wat ik nu doe, wagen iets voor over zetten (dissel lager dan keuken, waterpasje op keuken blad zetten, de lage kant omhoog brengen met de uitdraai steun tot iets over waterpas heen, andere steun omlaag draaien tot waterpas. Naar het neuswiel gaan en naar beneden draaien tot de wagen in lengte richting water pas staat, de achter steunen krijgen dan ook iets meer druk op de stempels
Citaat van: Alex op augustus 15, 2025, 03:13:47 PMDe kees kampeert gebruikt het onderstel van de Cocoon.
Daar kunnen vast extra steunpoten onder.
Ik zou zeggen mail ze even.
Ik kan wel vertellen dat ik ze nooit gemist heb.
Soms heb ik wel waarom zou ik ze gebruiken op de wagen die ik nu heb :P
Gebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Een leveler hebben we ook en deze al bijna elk jaar gebruikt. En meermaals kregen we daarmee het verschil niet volledig gecompenseerd en dan verder gecompenseerd met de pootjes, maar het wiel rust dan wel nog op de leveler.
We gaan zeker nog langs gaan en dat ondertussen bespreken daar. Ik doe dat liefst live en zie ook graag de wagen een keer live voor we gaan kopen. Maar het is voor ons een rit van 4 uur enkel en dus moet dat toch even anders in gepland worden. Daarom gaan we eerst bij dealers lang gaan die wat dichter in de buurt zijn en de andere merken presenteren.
De combi camp country is ook voor twee personen een makkelijke en snelle optie.
Citaat van: FriedelP op augustus 15, 2025, 11:05:44 PMEen leveler hebben we ook en deze al bijna elk jaar gebruikt. En meermaals kregen we daarmee het verschil niet volledig gecompenseerd en dan verder gecompenseerd met de pootjes, maar het wiel rust dan wel nog op de leveler.
We gaan zeker nog langs gaan en dat ondertussen bespreken daar. Ik doe dat liefst live en zie ook graag de wagen een keer live voor we gaan kopen. Maar het is voor ons een rit van 4 uur enkel en dus moet dat toch even anders in gepland worden. Daarom gaan we eerst bij dealers lang gaan die wat dichter in de buurt zijn en de andere merken presenteren.
Heb je een winter uitje gemist. >:(
Natuurlijk is het een tripje maar zeker de moeite waard.
Mischien toch een combie mini kampeeruitje ervan maken.
Wij gebruiken al ruim 20 jaar alleen neuswiel aan voorzijde wagen, eerst met een HK cocoon, nu een KeesKamppert.
Dat hij met steunpoten voor stabieler staat valt heel erg mee, ook op oneven terrein.
Neuswiel naar binnen onder de dissel en een plankje er onder! Staat hij heel stevig.
Aanvijsringetjes wat zijn dat?
KeesKampeert heeft oogboutjes, werken simpel en klemmen beter dan die powergrip dingen. Die willen nog wel eens niet lekker klemmen en verschuiven.
Tevens heeft de No.13 een werkelijk formidabel matras. Een een hoop binnen ruimte.
En dan hoe heerlijk veel daglicht er binnen is door gebruikte materialen, en waardoor hij ook nog eens betrekkelijk koel blijft binnen.
Ik ben als eigenaar bevooroordeeld dat weet ik :O maar is echt een geweldige wagen.
Citaat van: Jon op augustus 16, 2025, 01:33:09 AMDe combi camp country is ook voor twee personen een makkelijke en snelle optie.
Klopt, maar ben minder fan van harde deksels. Zowel omwille van soort terrein dat wij al een keer opzitten als minder onder zeil en deksel kwijt kunnen.
Citaat van: Alex op augustus 16, 2025, 08:47:50 AMHeb je een winter uitje gemist. >:(
Natuurlijk is het een tripje maar zeker de moeite waard.
Mischien toch een combie mini kampeeruitje ervan maken.
Toen hebben we inderdaad niet meegeweest omwille van nog geen plannen maar in de eerste plaats de afstand.
Echter dit jaar zijn we aan het bekijken of we ons dan vrij kunnen maken. Utrecht is ook vele malen dichterbij.
Citaat van: Ebbingnl op augustus 16, 2025, 09:05:22 AMWij gebruiken al ruim 20 jaar alleen neuswiel aan voorzijde wagen, eerst met een HK cocoon, nu een KeesKamppert.
Dat hij met steunpoten voor stabieler staat valt heel erg mee, ook op oneven terrein.
Neuswiel naar binnen onder de dissel en een plankje er onder! Staat hij heel stevig.
Aanvijsringetjes wat zijn dat?
KeesKampeert heeft oogboutjes, werken simpel en klemmen beter dan die powergrip dingen. Die willen nog wel eens niet lekker klemmen en verschuiven.
Tevens heeft de No.13 een werkelijk formidabel matras. Een een hoop binnen ruimte.
En dan hoe heerlijk veel daglicht er binnen is door gebruikte materialen, en waardoor hij ook nog eens betrekkelijk koel blijft binnen.
Ik ben als eigenaar bevooroordeeld dat weet ik :O maar is echt een geweldige wagen.
Het zijn de oogvijzen die ik bedoel. Die hebben juist bij de huidige wagen het diverse keren laten afweten tegenover de powergrips. De rest zijn zeker de punten waarom we ook in die wagen geïnteresseerd zijn.
Of een Holtkamper?
Ga je mee?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29555.0
Citaat van: Hemertje op augustus 16, 2025, 04:34:26 PMOf een Holtkamper?
Ga je mee?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29555.0
Dat was in ieder geval wat ik bedoelde op de reactie van Alex, dat we aan het bekijken zijn om ons dan vrij te kunnen maken. Utrecht is in ieder geval een stuk bereikbaarder dan Keeskampeert.
Kans dus zeer reëel dat we dan mee gaan, maar kan het nog niet 100% bevestigen.
We hebben vandaag al een keer tot bij campingzorro gefietst en daar de Raclet Panama Up bekeken. Was in ieder geval ruimer dan ik verwacht had en ook een erg ruime luifel aan. Erg veel laadruimte onder het bed ook en tegenwoordig ook met een vrij goede matras, standaard ook fietsendrager voor twee fietsen.
Had wel verwacht dat hij meer zou bieden voor overname van onze huidige wagen. 2295 euro. De prijs in de offerte is ook nog op de prijzen voor dit jaar, in september zijn het prijzen voor volgend jaar en levering vanaf 2026. Prijzen worden geïndexeerd maar model wijzigt niet. Dus de huidige offerte is tot eind augustus. Zet wat haast achter de rest te doen bekijken.
En Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.
Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.
Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.
De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten. Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
Waarom ben je precies niet voor een hard deksel? Wat mij betreft is de ccc de handigste wagen. We staan echt in een wip. Hebben er in 3 jaar 24 campings mee gedaan, 2x wat lastiger gehad met een heel erg scheef terrein, al de andere keren ging het vanzelf. Hij staat veel sneller en makkelijker dan onze vorige 2 vouwwagens, die allebei geen hard deksel hadden.
Citaat van: metalpe op augustus 17, 2025, 03:10:40 PMWaarom ben je precies niet voor een hard deksel? Wat mij betreft is de ccc de handigste wagen. We staan echt in een wip. Hebben er in 3 jaar 24 campings mee gedaan, 2x wat lastiger gehad met een heel erg scheef terrein, al de andere keren ging het vanzelf. Hoe u staat veel sneller en makkelijker dan onze vorige 2 vouwwagens, die allebei geen hard deksel hadden.
Tja, het niet hebben van ruimte op de deksel lijkt een nadeel, maar dat is een imperiaal waar je een hoes voor kan bijkopen en ineens heb je op de deksel nog ruimte voor tafel en stoelen. De nieuwe CCs met grotere bak zijn kan je helemaal een huishouden in kwijt. En alsnog ben je sneller klaar dan een werptentje van de decathlon..
Inderdaad. Je hebt dat imperiaal niet nodig.
Bij mij liggen op dat imperiaal surfplanken.
Maar onze bagage voor 6 weken voor 4 personen, tentje van de kinderen, alle stokken, zijwanden, 4 stoelen en tafel passen allemaal onder het bed.
Bij onze vorige 2 vouwwagens moesten de stoelen in de auto en de tafel onder het zeil van de vouwwagen, maar de ccc heeft echt enorm veel opbergruimte.
In de auto hebben we enkel een extra koelkast, een rugzak met de toiletzakken, een Curver met eten en onze Curver met spelletjes.
Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:29:27 PMEn Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.
Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.
Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.
De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten. Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
De bak leek me ook wel erg stevig en zit ondertussen ook een elektrisch blok in verwerkt. De ruimte in de bakken zijn bij allen ook wat verschillend.
Ik heb dat ook laten weten dat van die offerte, hij stelt, dat het model niet wijzigt dus kan hij zijn stok vanaf dan verkopen aan een betere prijs, dus hij doet er dan voordeel aan en heeft daarom wat stok aangelegd. Goede investering voor hem stelt hij.
Nu ik hen in ieder geval duidelijk laten merken dat ik dat niet leuk vindt, en als we er nog niet uit zijn tegen eind van de maand is de kans groot dat het daardoor die kan afvallen, of dat hij dezelfde prijs moet geven, wij weten dat het nog het model is van dit jaar en dat hij die ruimte heeft hé. Zijn we er wel uit, vermijd ik liever de discussie.
Citaat van: metalpe op augustus 17, 2025, 03:10:40 PMWaarom ben je precies niet voor een hard deksel? Wat mij betreft is de ccc de handigste wagen. We staan echt in een wip. Hebben er in 3 jaar 24 campings mee gedaan, 2x wat lastiger gehad met een heel erg scheef terrein, al de andere keren ging het vanzelf. Hij staat veel sneller en makkelijker dan onze vorige 2 vouwwagens, die allebei geen hard deksel hadden.
Denk dat het allemaal snelle wagens zijn die binnen een redelijke tijd staan. Het gaat niet alleen om het snelste, maar hij moet ook praktisch zijn op de andere punten.
Het zeer vaak op oneffen terrein zitten en dat je dan ook nog dat deksel moet deftig ondersteunen en vlak zetten zie ik persoonlijk wat tegenop, en ook dat je wat ruimte onder het zeil verliest. Dat zijn eigenlijk de twee voornaamste punten waarom daar niet direct mijn voorkeur naar ga. Op heel wat plaatsen kan een vast deksel ook wel helpen in snelheid, omdat je het grondzeil niet meer nog moet inritsen. Dat is iets wat daarom ook niet elke keer dient te gebeuren, en bij kees kampeert is dat ook niet nodig.
Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:29:27 PMEn Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.
Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.
Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.
De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten. Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
Wat de luifel betreft kan ik je zeker volgen. Denk ook niet dat wij vaak de luifel zouden opzetten en of we een luifel nemen twijfelen nog aan. Hebben we nu ook niet en nooit gemist. We hadden nu wel ruimte zat, wat dan minder is en een luifel ook wat extra ruimte kan creëren.
Wat de luifel van raclet zelf betreft heb je volledig gelijk. Camping Zorro werkt vaak nieuwigheden uit die ze in hun eigen model verwerken dat gebasseerd is op de wagen van Safari en dat meestal later door raclet op hun safaris worden overgenomen. Voor de Panama Up hebben ze ook een eigen luifel voorzien. Echter nog steeds met een buizenframe denk ik. Ook de nieuwe 2025 luifel van raclet is anders dan voorheen. Je ziet ze beiden op deze pagina:
Camping Zorro - Kampeerwinkel Kampenhout | RACLET PANAMA UP (GL) 2025 (https://www.campingzorro.be/nl/vouwwagens/raclet-panama-up-gl-2025)
Maar als we de luifel nemen, is dat zeker een nadeel voor de Panama UP
Als je voor kuipzeil gaat zou ik kiezen voor 1 die je kunt meeklappen.
Wij hoeven nergens aan te denk als het om schuine plekken gaat.
Alleen worteldoek eronder en soms wat zand eraf vegen.
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:48:37 PMAls je voor kuipzeil gaat zou ik kiezen voor 1 die je kunt meeklappen.
Wij hoeven nergens aan te denk als het om schuine plekken gaat.
Alleen worteldoek eronder en soms wat zand eraf vegen.
Dat is een van de redenen waarom de kees kampeert me wel interesseert.
Voor slechts één overnachting heb je ook niet direct nood aan een kuipzeil en het is nu ook zoveel extra werk niet om ze er in te zetten, maar het is zeker wel een belangrijke plus voor de Kees Kampeert Nr 13
Ik had in België een dealer van Alpenkreuzer gevonden die op zondag open was, dus vandaag langs geweest. Echter ze hadden er naast Jamet alleen de OpenAir staan en de CampFire. De Waterfront hebben ze pas in het voorjaar de nodige ruimte voor. Dus hebben niet gezien wat we wouden zien. De OpenAir is ook ééntje voor twee personen, veel ruimte, lengte slaper, maar volgens mij steek je toch veel tijd in het opblazen van de buizen. Mij lijken gewoon stokken vlotter en simpeler te gaan dan het geheel opblazen, en nog wat tussenstokken op blazen en dan monteren. Ze stelde dat de Waterfront op een kwartier met haringen zou staan, en deze op een 45 minuten. Maar verkopers zeggen altijd kortere tijden en mij lijken ze ook een beetje onrealistisch. 30 minuten en 1 uur en een kwartier tot uur en half zal vermoedelijk realistischer zijn. In ieder geval de OpenAir lijkt het zeker niet te worden. De Waterfront moeten we dus nog eens zien.
Citaat van: FriedelP op augustus 17, 2025, 09:38:58 PMDat is een van de redenen waarom de kees kampeert me wel interesseert.
Voor slechts één overnachting heb je ook niet direct nood aan een kuipzeil en het is nu ook zoveel extra werk niet om ze er in te zetten, maar het is zeker wel een belangrijke plus voor de Kees Kampeert Nr 13
En toch ben ik blij dat hij er altijd aan zit.
Want ook bij 1 nacht slecht weer op doortocht is het lekker.
Eens een vaste Kuip/deksel en je wilt nooit meer anders. >:( >:(
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 10:42:35 PMEn toch ben ik blij dat hij er altijd aan zit.
Want ook bij 1 nacht slecht weer op doortocht is het lekker.
Eens een vaste Kuip/deksel en je wilt nooit meer anders. >:( >:(
ben het eens met Alex!
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:48:37 PMAls je voor kuipzeil gaat zou ik kiezen voor 1 die je kunt meeklappen.
Wij hoeven nergens aan te denk als het om schuine plekken gaat.
Alleen worteldoek eronder en soms wat zand eraf vegen.
Al 20 jaar zonder grondzeil of doek/kleed er onder, gaat perfect en ben je nog sneller. Inklappen is ff oefenen maar kunt hem opklappen zonder dat vuile onderzijde het schone doek raakt.