De dochters, volgend jaar 17 en 19 gaan normaal niet meer mee op vakantie gaan. Hoewel ik nog hoopte van volgend jaar wel daar er dan in Spanje op 11 augustus een totale zonsverduistering is die we dan op het einde van de reis zouden willen mee pikken. (Echter die zelf ook veel met sterrenkunde bezig is haar lief is die dag jarig en die ziet kamperen totaal niet zitten, dus dat lief gaat voor op de zonsverduistering)
Een Raclet Safari is dan voor ons twee zeker veeeel te groot en te zwaar om op te bouwen. Die gaat er na 10 jaar dus uit en we zoeken eens iets anders. Een compactere wagen, sneller op te zetten voor twee personen. Maar tegelijker tijd willen we toch ook wel wat ruimte hebben. Kamperen voornamelijk in de bergen waar zowat alle weertypes mogelijk zijn en verre van altijd een horizontaal vlak grasveldje te vinden is. Eerder op kleinere afgelegen campings dan op campings met veel huisjes, animatie, zwembaden en zo meer die dan centraal liggen. En in de toekomst verwachten we wel dat we mogelijk iets meer gaan verplaatsen dan we nu doen.
Heb online er al een aantal bekeken, de winkels moeten we nog gaan doen om ze een keer te bekijken.
De Kees Kampeert nr13 staat me om vele redenen erg aan, maar zijn ook een paar punten waar ik minder een goed gevoel bij heb:
- enkel pootjes uitdraaien van achter en aan de andere kant het neuswiel. Ik zou graag op zijn minst vier poten hebben waarop de wagen ook goed kan steunen. Wij staan zelden op echt effen terrein en dan heb je de 4 poten deels ook nodig om hem goed waterpas te kunnen zetten. Een wagen die behoorlijk geladen is, komt ook omhoog van zijn as als je hem leeg maakt op de plek. En we hebben het al een keer gehad dat een neuswiel gesneuveld is in de modder op een camping. Als je dat voor hebt met een dergelijke wagen en het gaat over een zelfde neuswiel dus kan zeker, heb je geen plan b meer om je wagen op te zetten. Kortom ik vindt dat een belangrijke min waar zeker een mauw moet kunnen aan aangepast worden om de wagen in aanmerking te houden. Ik lees echter vaak dat Jelle graag meedenkt dus mogelijk lukt dat ook wel.
- Die aanvijsringetjes om de zaken vast te zetten in plaats van powergrips. Ik haat die dingen en heb er ook mindere ervaringen mee, tegenover de eenvoud van een powergrip.
- En een heel klein puntje, de dealer zit wel op heel veel uren rijden van ons.
We kijken dus ook naar andere wagens:
- Raclet Panama-UP (daar zit de dealer die ook zeer betaalbaar is in onderhoud, zowat in onze achtertuin)
- Cabanon Malawi 2.0
- AlpenCreuzer Waterfront. Deze lijkt mij het opslaan toch nog een hele klus.
Meerdere keren gezien dat diverse van jullie deze wagens wat vergeleken hebben en dan voor de ene of de andere hebben gekozen. Ik hoor graag de redenen waarom de ene jullie voorkeur kregen tegenover de andere. Een waarom niet voor jullie kan voor ons ook juist een waarom wel zijn omdat we mogelijk andere voorkeuren hebben, maar ik hoor graag de zowel waarom die wel en waarom die niet. Juist dat geeft een goed beeld dat ons kan helpen kiezen.
Zijn er nog wagens waar we zeker een keer moeten naar kijken die ik nu even over het hoofd zie?
Ik hoor zeker graag jullie voorkeuren en ervaringen.
Bij de No13 wagen van KeesKampeert kan je bij de dissel vast nog wel wat steunpunten bij maken ( dacht het al een keer gezien te hebben op het forum. (Wij hebben een cocoon aero die ook op 2 uitdraai poten en het neuswiel staat. Neuswiel staat wel op een plankje) Budget is beperkt, dus geen HK Nano. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250815/fd74282a73a5188a180a0b5f637b3071.jpg)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
De kees kampeert gebruikt het onderstel van de Cocoon.
Daar kunnen vast extra steunpoten onder.
Ik zou zeggen mail ze even.
Ik kan wel vertellen dat ik ze nooit gemist heb.
Soms heb ik wel waarom zou ik ze gebruiken op de wagen die ik nu heb :P
Gebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Citaat van: Alex op augustus 15, 2025, 03:13:47 PMGebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Dat is eigenlijk wat ik nu doe, wagen iets voor over zetten (dissel lager dan keuken, waterpasje op keuken blad zetten, de lage kant omhoog brengen met de uitdraai steun tot iets over waterpas heen, andere steun omlaag draaien tot waterpas. Naar het neuswiel gaan en naar beneden draaien tot de wagen in lengte richting water pas staat, de achter steunen krijgen dan ook iets meer druk op de stempels
Citaat van: Alex op augustus 15, 2025, 03:13:47 PMDe kees kampeert gebruikt het onderstel van de Cocoon.
Daar kunnen vast extra steunpoten onder.
Ik zou zeggen mail ze even.
Ik kan wel vertellen dat ik ze nooit gemist heb.
Soms heb ik wel waarom zou ik ze gebruiken op de wagen die ik nu heb :P
Gebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Een leveler hebben we ook en deze al bijna elk jaar gebruikt. En meermaals kregen we daarmee het verschil niet volledig gecompenseerd en dan verder gecompenseerd met de pootjes, maar het wiel rust dan wel nog op de leveler.
We gaan zeker nog langs gaan en dat ondertussen bespreken daar. Ik doe dat liefst live en zie ook graag de wagen een keer live voor we gaan kopen. Maar het is voor ons een rit van 4 uur enkel en dus moet dat toch even anders in gepland worden. Daarom gaan we eerst bij dealers lang gaan die wat dichter in de buurt zijn en de andere merken presenteren.
De combi camp country is ook voor twee personen een makkelijke en snelle optie.
Citaat van: FriedelP op augustus 15, 2025, 11:05:44 PMEen leveler hebben we ook en deze al bijna elk jaar gebruikt. En meermaals kregen we daarmee het verschil niet volledig gecompenseerd en dan verder gecompenseerd met de pootjes, maar het wiel rust dan wel nog op de leveler.
We gaan zeker nog langs gaan en dat ondertussen bespreken daar. Ik doe dat liefst live en zie ook graag de wagen een keer live voor we gaan kopen. Maar het is voor ons een rit van 4 uur enkel en dus moet dat toch even anders in gepland worden. Daarom gaan we eerst bij dealers lang gaan die wat dichter in de buurt zijn en de andere merken presenteren.
Heb je een winter uitje gemist. >:(
Natuurlijk is het een tripje maar zeker de moeite waard.
Mischien toch een combie mini kampeeruitje ervan maken.
Wij gebruiken al ruim 20 jaar alleen neuswiel aan voorzijde wagen, eerst met een HK cocoon, nu een KeesKamppert.
Dat hij met steunpoten voor stabieler staat valt heel erg mee, ook op oneven terrein.
Neuswiel naar binnen onder de dissel en een plankje er onder! Staat hij heel stevig.
Aanvijsringetjes wat zijn dat?
KeesKampeert heeft oogboutjes, werken simpel en klemmen beter dan die powergrip dingen. Die willen nog wel eens niet lekker klemmen en verschuiven.
Tevens heeft de No.13 een werkelijk formidabel matras. Een een hoop binnen ruimte.
En dan hoe heerlijk veel daglicht er binnen is door gebruikte materialen, en waardoor hij ook nog eens betrekkelijk koel blijft binnen.
Ik ben als eigenaar bevooroordeeld dat weet ik :O maar is echt een geweldige wagen.
Citaat van: Jon op augustus 16, 2025, 01:33:09 AMDe combi camp country is ook voor twee personen een makkelijke en snelle optie.
Klopt, maar ben minder fan van harde deksels. Zowel omwille van soort terrein dat wij al een keer opzitten als minder onder zeil en deksel kwijt kunnen.
Citaat van: Alex op augustus 16, 2025, 08:47:50 AMHeb je een winter uitje gemist. >:(
Natuurlijk is het een tripje maar zeker de moeite waard.
Mischien toch een combie mini kampeeruitje ervan maken.
Toen hebben we inderdaad niet meegeweest omwille van nog geen plannen maar in de eerste plaats de afstand.
Echter dit jaar zijn we aan het bekijken of we ons dan vrij kunnen maken. Utrecht is ook vele malen dichterbij.
Citaat van: Ebbingnl op augustus 16, 2025, 09:05:22 AMWij gebruiken al ruim 20 jaar alleen neuswiel aan voorzijde wagen, eerst met een HK cocoon, nu een KeesKamppert.
Dat hij met steunpoten voor stabieler staat valt heel erg mee, ook op oneven terrein.
Neuswiel naar binnen onder de dissel en een plankje er onder! Staat hij heel stevig.
Aanvijsringetjes wat zijn dat?
KeesKampeert heeft oogboutjes, werken simpel en klemmen beter dan die powergrip dingen. Die willen nog wel eens niet lekker klemmen en verschuiven.
Tevens heeft de No.13 een werkelijk formidabel matras. Een een hoop binnen ruimte.
En dan hoe heerlijk veel daglicht er binnen is door gebruikte materialen, en waardoor hij ook nog eens betrekkelijk koel blijft binnen.
Ik ben als eigenaar bevooroordeeld dat weet ik :O maar is echt een geweldige wagen.
Het zijn de oogvijzen die ik bedoel. Die hebben juist bij de huidige wagen het diverse keren laten afweten tegenover de powergrips. De rest zijn zeker de punten waarom we ook in die wagen geïnteresseerd zijn.
Of een Holtkamper?
Ga je mee?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29555.0
Citaat van: Hemertje op augustus 16, 2025, 04:34:26 PMOf een Holtkamper?
Ga je mee?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29555.0
Dat was in ieder geval wat ik bedoelde op de reactie van Alex, dat we aan het bekijken zijn om ons dan vrij te kunnen maken. Utrecht is in ieder geval een stuk bereikbaarder dan Keeskampeert.
Kans dus zeer reëel dat we dan mee gaan, maar kan het nog niet 100% bevestigen.
We hebben vandaag al een keer tot bij campingzorro gefietst en daar de Raclet Panama Up bekeken. Was in ieder geval ruimer dan ik verwacht had en ook een erg ruime luifel aan. Erg veel laadruimte onder het bed ook en tegenwoordig ook met een vrij goede matras, standaard ook fietsendrager voor twee fietsen.
Had wel verwacht dat hij meer zou bieden voor overname van onze huidige wagen. 2295 euro. De prijs in de offerte is ook nog op de prijzen voor dit jaar, in september zijn het prijzen voor volgend jaar en levering vanaf 2026. Prijzen worden geïndexeerd maar model wijzigt niet. Dus de huidige offerte is tot eind augustus. Zet wat haast achter de rest te doen bekijken.
En Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.
Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.
Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.
De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten. Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
Waarom ben je precies niet voor een hard deksel? Wat mij betreft is de ccc de handigste wagen. We staan echt in een wip. Hebben er in 3 jaar 24 campings mee gedaan, 2x wat lastiger gehad met een heel erg scheef terrein, al de andere keren ging het vanzelf. Hij staat veel sneller en makkelijker dan onze vorige 2 vouwwagens, die allebei geen hard deksel hadden.
Citaat van: metalpe op augustus 17, 2025, 03:10:40 PMWaarom ben je precies niet voor een hard deksel? Wat mij betreft is de ccc de handigste wagen. We staan echt in een wip. Hebben er in 3 jaar 24 campings mee gedaan, 2x wat lastiger gehad met een heel erg scheef terrein, al de andere keren ging het vanzelf. Hoe u staat veel sneller en makkelijker dan onze vorige 2 vouwwagens, die allebei geen hard deksel hadden.
Tja, het niet hebben van ruimte op de deksel lijkt een nadeel, maar dat is een imperiaal waar je een hoes voor kan bijkopen en ineens heb je op de deksel nog ruimte voor tafel en stoelen. De nieuwe CCs met grotere bak zijn kan je helemaal een huishouden in kwijt. En alsnog ben je sneller klaar dan een werptentje van de decathlon..
Inderdaad. Je hebt dat imperiaal niet nodig.
Bij mij liggen op dat imperiaal surfplanken.
Maar onze bagage voor 6 weken voor 4 personen, tentje van de kinderen, alle stokken, zijwanden, 4 stoelen en tafel passen allemaal onder het bed.
Bij onze vorige 2 vouwwagens moesten de stoelen in de auto en de tafel onder het zeil van de vouwwagen, maar de ccc heeft echt enorm veel opbergruimte.
In de auto hebben we enkel een extra koelkast, een rugzak met de toiletzakken, een Curver met eten en onze Curver met spelletjes.
Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:29:27 PMEn Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.
Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.
Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.
De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten. Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
De bak leek me ook wel erg stevig en zit ondertussen ook een elektrisch blok in verwerkt. De ruimte in de bakken zijn bij allen ook wat verschillend.
Ik heb dat ook laten weten dat van die offerte, hij stelt, dat het model niet wijzigt dus kan hij zijn stok vanaf dan verkopen aan een betere prijs, dus hij doet er dan voordeel aan en heeft daarom wat stok aangelegd. Goede investering voor hem stelt hij.
Nu ik hen in ieder geval duidelijk laten merken dat ik dat niet leuk vindt, en als we er nog niet uit zijn tegen eind van de maand is de kans groot dat het daardoor die kan afvallen, of dat hij dezelfde prijs moet geven, wij weten dat het nog het model is van dit jaar en dat hij die ruimte heeft hé. Zijn we er wel uit, vermijd ik liever de discussie.
Citaat van: metalpe op augustus 17, 2025, 03:10:40 PMWaarom ben je precies niet voor een hard deksel? Wat mij betreft is de ccc de handigste wagen. We staan echt in een wip. Hebben er in 3 jaar 24 campings mee gedaan, 2x wat lastiger gehad met een heel erg scheef terrein, al de andere keren ging het vanzelf. Hij staat veel sneller en makkelijker dan onze vorige 2 vouwwagens, die allebei geen hard deksel hadden.
Denk dat het allemaal snelle wagens zijn die binnen een redelijke tijd staan. Het gaat niet alleen om het snelste, maar hij moet ook praktisch zijn op de andere punten.
Het zeer vaak op oneffen terrein zitten en dat je dan ook nog dat deksel moet deftig ondersteunen en vlak zetten zie ik persoonlijk wat tegenop, en ook dat je wat ruimte onder het zeil verliest. Dat zijn eigenlijk de twee voornaamste punten waarom daar niet direct mijn voorkeur naar ga. Op heel wat plaatsen kan een vast deksel ook wel helpen in snelheid, omdat je het grondzeil niet meer nog moet inritsen. Dat is iets wat daarom ook niet elke keer dient te gebeuren, en bij kees kampeert is dat ook niet nodig.
Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:29:27 PMEn Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.
Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.
Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.
De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten. Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
Wat de luifel betreft kan ik je zeker volgen. Denk ook niet dat wij vaak de luifel zouden opzetten en of we een luifel nemen twijfelen nog aan. Hebben we nu ook niet en nooit gemist. We hadden nu wel ruimte zat, wat dan minder is en een luifel ook wat extra ruimte kan creëren.
Wat de luifel van raclet zelf betreft heb je volledig gelijk. Camping Zorro werkt vaak nieuwigheden uit die ze in hun eigen model verwerken dat gebasseerd is op de wagen van Safari en dat meestal later door raclet op hun safaris worden overgenomen. Voor de Panama Up hebben ze ook een eigen luifel voorzien. Echter nog steeds met een buizenframe denk ik. Ook de nieuwe 2025 luifel van raclet is anders dan voorheen. Je ziet ze beiden op deze pagina:
Camping Zorro - Kampeerwinkel Kampenhout | RACLET PANAMA UP (GL) 2025 (https://www.campingzorro.be/nl/vouwwagens/raclet-panama-up-gl-2025)
Maar als we de luifel nemen, is dat zeker een nadeel voor de Panama UP
Als je voor kuipzeil gaat zou ik kiezen voor 1 die je kunt meeklappen.
Wij hoeven nergens aan te denk als het om schuine plekken gaat.
Alleen worteldoek eronder en soms wat zand eraf vegen.
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:48:37 PMAls je voor kuipzeil gaat zou ik kiezen voor 1 die je kunt meeklappen.
Wij hoeven nergens aan te denk als het om schuine plekken gaat.
Alleen worteldoek eronder en soms wat zand eraf vegen.
Dat is een van de redenen waarom de kees kampeert me wel interesseert.
Voor slechts één overnachting heb je ook niet direct nood aan een kuipzeil en het is nu ook zoveel extra werk niet om ze er in te zetten, maar het is zeker wel een belangrijke plus voor de Kees Kampeert Nr 13
Ik had in België een dealer van Alpenkreuzer gevonden die op zondag open was, dus vandaag langs geweest. Echter ze hadden er naast Jamet alleen de OpenAir staan en de CampFire. De Waterfront hebben ze pas in het voorjaar de nodige ruimte voor. Dus hebben niet gezien wat we wouden zien. De OpenAir is ook ééntje voor twee personen, veel ruimte, lengte slaper, maar volgens mij steek je toch veel tijd in het opblazen van de buizen. Mij lijken gewoon stokken vlotter en simpeler te gaan dan het geheel opblazen, en nog wat tussenstokken op blazen en dan monteren. Ze stelde dat de Waterfront op een kwartier met haringen zou staan, en deze op een 45 minuten. Maar verkopers zeggen altijd kortere tijden en mij lijken ze ook een beetje onrealistisch. 30 minuten en 1 uur en een kwartier tot uur en half zal vermoedelijk realistischer zijn. In ieder geval de OpenAir lijkt het zeker niet te worden. De Waterfront moeten we dus nog eens zien.
Citaat van: FriedelP op augustus 17, 2025, 09:38:58 PMDat is een van de redenen waarom de kees kampeert me wel interesseert.
Voor slechts één overnachting heb je ook niet direct nood aan een kuipzeil en het is nu ook zoveel extra werk niet om ze er in te zetten, maar het is zeker wel een belangrijke plus voor de Kees Kampeert Nr 13
En toch ben ik blij dat hij er altijd aan zit.
Want ook bij 1 nacht slecht weer op doortocht is het lekker.
Eens een vaste Kuip/deksel en je wilt nooit meer anders. >:( >:(
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 10:42:35 PMEn toch ben ik blij dat hij er altijd aan zit.
Want ook bij 1 nacht slecht weer op doortocht is het lekker.
Eens een vaste Kuip/deksel en je wilt nooit meer anders. >:( >:(
ben het eens met Alex!
Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:48:37 PMAls je voor kuipzeil gaat zou ik kiezen voor 1 die je kunt meeklappen.
Wij hoeven nergens aan te denk als het om schuine plekken gaat.
Alleen worteldoek eronder en soms wat zand eraf vegen.
Al 20 jaar zonder grondzeil of doek/kleed er onder, gaat perfect en ben je nog sneller. Inklappen is ff oefenen maar kunt hem opklappen zonder dat vuile onderzijde het schone doek raakt.
Heb een keer wat data opgezocht en hier en daar uitgerekend op basis van data, in de rapte. Wat betekend ruimte en zo meer om daar een beeld van te krijgen
Opslagcapaciteit onder bed. Daartoe beperkt omdat bij een ruime bak, minder nood is aan een diselbak en daar dan eventueel ook optie zou zijn voor fietsendrager. Mijn vrouw zou graag de fietsen mee nemen, ik vrees een beetje voor kogeldruk, maar zou wel leuk zijn als ze mee zijn. Sommigen geven ook ruimte in de keuken als opslagruimte aan, maar die denken we zo wie zo niet te nemen.
Raclet panama-up 1560 liter
Malawi 2.0 525 liter, echter vooraan en achteraan zijn ook opbergvakken, maar daar is me de inhoud minder van bekend, dus is zo wie zo nog een pak meer
Waterfront 1000 liter
Nr13 700 liter
CCC 1080 liter
oppervlaktes tent naast wagen basistent zonder extra voortent of luifel. Met ons tweeën hebben we niet direct nood aan een extra voortent die we moeten opslaan, maar liefst wel een zo ruim mogelijke basistent.
Panama Up 7.2 m2
Waterfront 7.1 m2
malawi 2.0 6.49 m2
nr 13 13,61 m2
ccc 4.17 m2
Leeggewicht -> maximaal laadgewicht. Denk dat volume bij ons belangrijker is dan laad gewicht, er zullen ook wel wat praktische uit te pakken dingen bij zijn die we dan verder niet moeten opslaan, maar dus ook wel wat lucht bevatten. Maar het moet zeker toch de bedoeling zijn om wat gewicht te hebben! Zeker als we ook 2 fietsen zouden meenemen wat toch ook al meer dan 40 kg extra is.
panama up 415 - 335
malawi 2.0 275 - 475 (275 kg lijkt me weinig als ik die wagen bekijk en weet dus niet of hier zoals bij de andere ook tent of zo in zit)
Waterfront 340 - 410
nr 13 280 - 470
CCC 420 - 330
Puur op de data en dus waar we naar toe willen zou voor ons de ideale wagen dus de wagenbak van de Panama Up zijn met de basistent van de Nr 13. Helaas bestaat dat dus niet.
Citaat van: FriedelP op augustus 20, 2025, 10:06:39 PMHeb een keer wat data opgezocht en hier en daar uitgerekend op basis van data, in de rapte. Wat betekend ruimte en zo meer om daar een beeld van te krijgen
Opslagcapaciteit onder bed. Daartoe beperkt omdat bij een ruime bak, minder nood is aan een diselbak en daar dan eventueel ook optie zou zijn voor fietsendrager. Mijn vrouw zou graag de fietsen mee nemen, ik vrees een beetje voor kogeldruk, maar zou wel leuk zijn als ze mee zijn. Sommigen geven ook ruimte in de keuken als opslagruimte aan, maar die denken we zo wie zo niet te nemen.
Raclet panama-up 1560 liter
Malawi 2.0 525 liter, echter vooraan en achteraan zijn ook opbergvakken, maar daar is me de inhoud minder van bekend, dus is zo wie zo nog een pak meer
Waterfront 1000 liter
Nr13 700 liter
CCC 1080 liter
[
Hoe het bij de anderen zit weet ik niet, maar bij de nr.13 heb je bovenop de tent ook nog veel ruimte, met dekzeilvergroter 600 liter.
Dat klopt. Bij allemaal hebben ze wel wat ruimte op de tent, de dekzeil vergroter geeft inderdaad veel ruimte.
Echter wil je daar al je bagage hebben? Dan moet je dat ook telkens weer bij het opslaan afhalen, ergens elders zetten en dan opslaan en dan ergens in de tent gaan zetten. Dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling te zijn. Dan verlies je het voordeel van een snelle wagen.
Ik wil in ieder geval de wagenbak bekijken. Wij hebben een praktische keuken waar alles in kan en we in een blok eruit kunnen nemen, een box, pootjes onderzetten en je hebt een praktische keuken. Is ondertussen wel al oud en versleten en gaan waarschijnlijk zelf een nieuwe bouwen met zelfde principe. Maar dan moet die laadbak ook groot genoeg zijn omdat er in te krijgen, wil ik niet bovenop de tent hebben. Zijn keuken in de box is een opplooibare in een koffer en dat zou er dan in kunnen.
Heeft iemand de bruikbare hoogte van de laadruimte van de Nr 13? Dat zou al veel kunnen helpen om in te schatten wat mogelijk is.
Op de wagen liggen bij ons dingen die je altijd nodig hebt.
Ook op een doorgang camping.
Stoelen tafen kleden enz
Dus de grote dingen hoefden niet in de bak.
Let bij de bagageruimte ook op waar je de spullenboel kwijt wil: een vuil grondzeil, een toilet, de gasfles zijn zaken die ik persoonlijk niet in de wagenbak kwijt wil.
Citaat van: FriedelP op augustus 20, 2025, 11:46:24 PMDat klopt. Bij allemaal hebben ze wel wat ruimte op de tent, de dekzeil vergroter geeft inderdaad veel ruimte.
Echter wil je daar al je bagage hebben? Dan moet je dat ook telkens weer bij het opslaan afhalen, ergens elders zetten en dan opslaan en dan ergens in de tent gaan zetten. Dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling te zijn. Dan verlies je het voordeel van een snelle wagen.
Wat Alex zegt, bij ons ook de zaken die je toch nodig hebt, worteldoek, tafel etc ligt onder het dekzeil en niet in de wagenbak
Citaat van: FriedelP op augustus 20, 2025, 11:46:24 PMIk wil in ieder geval de wagenbak bekijken. Wij hebben een praktische keuken waar alles in kan en we in een blok eruit kunnen nemen, een box, pootjes onderzetten en je hebt een praktische keuken. Is ondertussen wel al oud en versleten en gaan waarschijnlijk zelf een nieuwe bouwen met zelfde principe. Maar dan moet die laadbak ook groot genoeg zijn omdat er in te krijgen, wil ik niet bovenop de tent hebben. Zijn keuken in de box is een opplooibare in een koffer en dat zou er dan in kunnen.
de meest effectieve keuken is een vaste keuken
heeft geen ruimte in de wagenbak nodig
alles heeft dan een vaste plek en hoeft niet uitgepakt of versleepte te worden
geen geklooi met pootjes en waterpas zetten
ondergeschat het gemak en comfort van een vaste keuken niet!
Zeker. Een toilet hebben we niet mee, dus dat gaat nergens.
Grondzeil, dat is dan weer een voordeel van de nr 13, moet je niet ergens gaan opbergen, echter in het andere geval denk ik ook dat we dat in een plastic zak onder het zeil zouden steken.
Een campinggaz fles zetten we nu ook meestal in de wagen. Wel niet helemaal achteraan en meestam met zachte dingen rond zoals de kussens.
Het grootste dat er in dient te kunnen is een grote kist met daarop vuurtje en zomeer gemonteerd als keuken waar we alles van de keuken in kwijt kunnen. Dat we niet een keukentje in elkaar moeten steken, alle spullen erin en achteraf terug omgekeerde en zo toch een praktische keuken hebben zonder de tierlantijntjes van de eigenlijke keukens. Onze oude die we bij een oude vouwwagen van 350 euro 12 jaar terug bij kregen, is nu stillaan wel echt versleten en is naar schatting meer dan 30 jaar oud. Daar gaan we vermoedelijk iets nieuw voor bouwen en hebben daar al ideeën voor. En daar kan je dan ook wel wat rekening houden met de wagenbak die je ter beschikking hebt, echter als die te weinig diep is kom je niet ver en is dat geen optie. Dus de hoogte dat je kan laden gaat in ieder geval mee erg bepalend gaan zijn.
De wagen nr 13 is qua afmetingen niet echt veel verschillend met deze van de andere wagens dus het verschil in vollume moet vooral liggen aan de hoogte dat er kan geladen worden.
Bij de Panama-Up is dat zo goed als 50 cm, bij de andere wagens ook ergens tussen de 40 en 50 cm. Bij de nr.13 vindt ik daarover nergens een vermelding maar als ik ga rekenen kom ik ergens rond de 20 cm uit en dat is echt wel weinig voor een dergelijke oplossing.
Men heeft daar een matras van 16 cm wat uiteraard fijn is, maar heb de indruk dat men ook het bed zelf heeft laten zakken omdat minder hoog te laten uitkomen waardoor je dus maar een lage laadruimte hebt.
Citaat van: Hemertje op augustus 21, 2025, 09:47:43 AMWat Alex zegt, bij ons ook de zaken die je toch nodig hebt, worteldoek, tafel etc ligt onder het dekzeil en niet in de wagenbak
de meest effectieve keuken is een vaste keuken
heeft geen ruimte in de wagenbak nodig
alles heeft dan een vaste plek en hoeft niet uitgepakt of versleepte te worden
geen geklooi met pootjes en waterpas zetten
ondergeschat het gemak en comfort van een vaste keuken niet!
Ik vindt die vaste keukens meerstal veel fantasie en weinig praktische ruimte. De oplossing die we nu hebben heeft ook alles een vaste plaats en veel meer praktische kookruimte en daar willen we terug na toe. En wij verplaatsen de keuken al graag een keer naar gelang het weer en zon en andere dingen.
Anyway, de nr 13 heeft geen vaste keuken, enkel een opplooibare keukenmeubel dat je dus telkens moet uitladen, afbreken en terug, opzetten en terug inladen.
De punten hierboven gesteld vind ik inderdaad logisch om onder het dekzeil te steken. Maar dat veranderd niet veel aan onze probleemstelling.
We zijn vandaag naar de Waterfront en de Malawi 2.0 gaan kijken. Het plan was eerst dat te gaan doen bij De Wit Schijndel, maar daar stond op de site dat de Waterfront niet in voorraad was. Daarom een mail gestuurd om te horen of deze in de toonzaal stond, echter nooit een antwoord op gekregen. Dus waarschijnlijk niet maar gewoon uit beleefdheid een antwoord sturen zou me ook veel meer vertrouwen in een zaak geven dan gewoon genegeerd worden.
Op de site van de Vrouwwagenzaak stond wel duidelijk dat ze beide wagens in de showroom hadden staan dus zijn we daar naar toe gegaan. Wel een heel stuk verder voor ons, en in Nederland ken men ook op zaterdag blijkbaar heel wat af van file! Zijn dus lang onderweg geweest. Zeer vriendelijke mensen daar. Toen ze hoorden dat we van zo ver kwamen, kregen we meteen een kopje koffie bij de uitleg (zal vermoedelijk wel veel anderen ook krijgen) en hebben ze de zaak toch iets langer open gehouden.
Ik was zeker gecharmeerd door de tent van de Waterfront en vond die erg praktisch ruimte gecreëerd. Vindt het ook een mooie wagen. Mijn vrouw vond hem donker en daarom niet haar ding, echter met het tal van ramen dat het heeft vond ik dat vreemd, denk dat dit eerder was omdat hij op een veel donkerdere plaats in de winkel stond opgesteld. Lijkt op eerste gezicht ook snel opgezet. De Cabanon heeft van de 3 de minst grote wagentent, maar omdat de wanden rechter zijn valt dat nog niet zo hard op tegenover de panama up. Van die drie lijkt het mij dat je de meeste ruimte hebt in de Waterfront. Het Royale bed is groot en je kan ook in lengte liggen, echter neemt wel heel veel ruimte weg van de wagentent. Dat Royale bed wordt het dus zeker niet. Heeft ook een erg dunne matras. Matras bij die 3 wagens lijkt me nog steeds deze van de Panama Up de beste.
Dan de wagenbak. Die lijkt mij bij de malawi het minst praktisch. Je hebt aan voor en achterkant kastjes waar je een boel spullen in kwijt kunt, echter dat zijn geen grote spullen en deze die aan de andere kant van de wagen staan dan aan de kant van de wagentent, is moeilijk bereikbaar als de wagentent opgebouwd is. Daarnaast komt dan nog heel wat ruimte voor de gasveren die je ook niet praktisch kan gebruiken. Dus ruimte waar je grotere dingen kunt zetten of in bakken die je dan makkelijk als kast op elkaar kan stapelen, is erg beperkt zo. Hij heeft wel een erg grote disselbak. Zowel de Waterfront als de Malawi is de bak een goede 32 à 33 cm diep tegenover de 49 cm van de Panama Up. De meer dan 500 liter laadruimte extra moet ergens in zitten hé. Bij de Waterfront is de praktische ruimte voor de bagage handiger dan deze van de Malawi 2.0.
De keuken die bij de Malawi beschikbaar is vonden we nog een behoorlijk praktische keuken. De pitjes mochten wel iets verder uiteen staan en het middelste pitje mocht wat groter zijn. Ik vindt het een nadeel dat de pitjes ook wat lager liggen. Dat beperkt meteen de ruimte voor de kommen. Je kan uiteraard makkelijker het gelijk boven dicht doen en dat is de reden waarom men dat zo doet. Heeft in ieder geval behoorlijk wat laadruimte.
Kortom, we zijn er zeker nog niet uit! Gaan nog alle punten en wat we willen doen daartegenover moeten afwegen. En de Kees Kampeert Nr 13 willen we zeker ook nog een keer zien.
Bovenstaande uiteraard allemaal geschreven van hoe wij naar de wagens kijken voor onze noden die we hebben. Kan dus totaal anders zijn voor iemand anders. Heb ook geprobeerd het volledig mogelijk te doen.
Maar we zijn zeker nog steeds erg benieuwd naar jullie ervaringen met die wagens, wat jullie bij elk van de wagens beschouwen als de positieve en negatieve punten, zelf als jullie noden anders zijn, kunnen we daar nog veel uit leren voor onze noden. Waarom de ene wagen gekozen en niet de andere als je een gelijkaardige vergelijking hebt gemaakt.
Campooz en camplet stonden er ook. Campooz sprak mijn vrouw totaal niet aan. Als dat iets meer voor ons was, hadden we denk ik ook meer naar Campwerk gaan kijken.
Vandaag ook bij Kees kampeert langs geweest.
Wat een praktische ruime tent is dat. Ook erg kwalitatief! Luifel is ook geweldig.
De wagenbak blijven de twijfels die we hadden. Die is echt niet diep. Slechts een 23 cm en de kleinste kratten die we hebben is 24 cm en dan hebben we het nog niet over onze keuken gehad. Dat zou eventueel in een ruime disselbak kunnen. Dit is omdat men een lage instap wil hebben en daardoor het bed lager in het frame legt. Dat een stuk hoger voorzien en men zou de ideale wagen hebben en moesten we niet meer twijfelen!
Ook extra steunen er onder zetten weet ik nog niet of dat op een vlotte plaats en voldoende steun gaat bieden als je ze aan de andere kant te zetten, maar moet nog wel op te lossen zijn.
Het wordt in ieder geval geen eenvoudige keuze. Met een ruimere wagenbak was de keuze heel eenvoudig geweest!
Wist wel dat de kwaliteit je zou bekoren.
Het is dat we al een mooie wagen hebben anders wisten we het wel.
Maar is het gewoon niet een kwestie van minder mee nemen?
Of te wel heb je alles echt nodig?
Want onze ervaring is hoe meer ruimte hoe meer dingen je meeneemt omdat je toch niet hoeft op te letten.
We gaan zo wie zo minder nodig hebben echter bepaalde zaken kan je niet minder hoog maken.
Met dochters van 17 en 19 komt u misschien wel in de leeftijdscategorie dat zo'n lage instap erg prettig is! ;-)
Succes met de keuze!
Citaat van: KeithWM op augustus 31, 2025, 09:08:57 PMMet dochters van 17 en 19 komt u misschien wel in de leeftijdscategorie dat zo'n lage instap erg prettig is! ;-)
Succes met de keuze!
Seg seg niet overdrijven he 8)
Als we fit genoeg zijn om te wandelen en meeste verplaatsingen met de fiets doet, en af en toe een vouwwagen kan opslaan moet een trapje ook nog wel lukken hé :O
Ook wij lopen nog steeds te twijfelen, je komt op zeker moment op een punt dat je kiest voor iets waar je weer jaren mee vooruit kunt. De Waterfront hebben we twee keer opgezet in de showroom van de Wit. Geen probleem en snel. Ik zie de Waterfront nog steeds als een volwaardige, makkelijk op te zetten en ruime vouwwagen, die bovendien netjes geprijsd is. Wanneer ik jouw voorkeuren lees denk ik dat de Waterfront een fijn alternatief is.
Citaat van: Jon op september 01, 2025, 01:27:46 AMOok wij lopen nog steeds te twijfelen, je komt op zeker moment op een punt dat je kiest voor iets waar je weer jaren mee vooruit kunt. De Waterfront hebben we twee keer opgezet in de showroom van de Wit. Geen probleem en snel. Ik zie de Waterfront nog steeds als een volwaardige, makkelijk op te zetten en ruime vouwwagen, die bovendien netjes geprijsd is. Wanneer ik jouw voorkeuren lees denk ik dat de Waterfront een fijn alternatief is.
Ah ha, ze hebben hem dus ook in de showroom daar! Op site stond dat die niet voorradig was en heb vraag gesteld of dat dit ook betekende niet in de showroom en nooit een antwoord op gekregen, we hebben daarom een stuk verder gereden om zeker te zijn en nog eens naar een andere winkel te moeten.
Vindt de Waterfront inderdaad ook een mooie wagen. Hij is zeker inderdaad de goedkoopste van de mogelijke opties. Tent is inderdaad ook origineler dan Malawi en Panama-Up, vindt hem ook wel mooi maar dat is bij mij altijd het minst belangrijke. Heeft een ruime laadbak, 33 cm in diepte gaat nog net.
Echter vermoedelijk valt ie af om volgende redenen:
- Grondzeil bevestigd met klitteband. Als je op plaatsen staat waar stof en gras en modder is, en dat komt in de klittenband, gaat dat zo wie zo minder goed werken als in begin dus rapper degraderen dan een goede rits. Hierdoor ook minder opties om het deels ingerits te laten.
- Iemand op het forum deelde onze ervaring hiermee en ook specifiek de klitteband werd daar als nadeel beschouwd. Vooral het bevestigen. Je kan niet zo makkelijk tegendruk geven aan de buitenkant en zeker op ongelijk terrein blijkt dat moeilijk goed te bevestigen. In de bergen kan het 's nachts nogal eens serieus afkoelen en door het daardoor minder aansluiten geeft dat blijkbaar ook extra tocht.
- Heeft het dunste doek van alle opties. Is ook Tencate, maar met een dikte van 300 gr/m² toch minder dan de Malawi en de Panama-Up die een doek hebben van 340 gr/m². Voor de nr 13 is dat gegeven nergens terug te vinden, maar dat doek is toch duidelijk dikker en steviger dan bij de twee voorgaande hier. De Panama-Up is onderaan wel geen katoen maar PVC, wat makkelijker af te kuisen valt, echter ben ik daar niet meteen voorstander van, vindt dat minder kwalitatief dan goed katoen. Mogelijk schilt dat niet zoveel op een gebruiksperiode van een vouwwagen, echter onbelangrijk vindt ik het toch niet en daarom toch ook een grote kans dat de wagen met het dunste doek afvalt.
Voor de rest zeker waar. Qua snelheid vergelijkbaar met de Panama-Up, De nr 13 is nog sneller, de Malawi duurt het langst. Echter de tijd tussen de snelste en de traagste zal max een 10 minuten à 15 minuten zijn, alles wat staat binnen de 30 minuten inclusief haringen is snel en gaat niet het grote verschil maken. Wel een belangrijk voordeel bij de Waterfront is dat een basis luifel meteen mee opgezet is zonder echt extra tijd te vragen.
Het is vooral het aspect waar je weer jaren mee voort kunt dat ons doet twijfelen bij de Waterfront die toch wat van mindere kwaliteit is dan de anderen.
Als blije Waterfronters wil ik even reageren.
Klittenband:
Inderdaad hadden wij er aanvankelijk problemen mee. Inmiddels - meer ervaren- plaatsen we het samen: Frank binnen en ik geef buiten tegendruk. Dat werk snel en efficiënt.
Dikte doek:
Ik vind het niet dun. Wij hebben ooit een Smitveld van iemand geleend en met dat doek kreeg ik de deur
niet opgerold. Veel te dik voor mij.
Licht:
Met somber weer zijn de dakramen fantastisch. Toch voldoende licht binnen.
Hij staat gewoon bij de Wit.
Succes met de keuze. :zw
Bedankt voor de info.
Dat licht ben ik van overtuigd dat dit vooral door de locatie van waar hij stond bij vrouwwagenzaak was, maar mijn vrouw werkt meer op gevoel dan op objectieve punten dan ik. Als we van de wit antwoord hadden gekregen dat hij daar stond, waren we naar daar gegaan, was voor ons een uur minder ver rijden!
Ben zeker ook nog benieuwd naar gebruikers van al deze wagens hun ervaring. Dat helpt zeker bij het maken van keuze. Vooral een eerlijke opinie over alle voordelen en alle nadelen die ze ondervinden aan de wagens. Wat anderen als voordeel ervaren is dat daarom niet altijd voor ons, evenals wat andere als nadeel ervaren is dat ook niet altijd voor ons, echter dergelijke getuigenissen bevatten een schat aan info die kunnen helpen bij de keuze, zeker als er ook bij vermeld wordt wat voor soort kampeerder men is.
Jij geeft aan dat je de Waterfront van mindere kwaliteit vindt. maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik m juist van hogere kwaliteit vind dan de Malawi en die heb ik zelf.
Wat snelheid betreft ontloopt het elkaar nagenoeg niets. de Waterfront heeft een paar losse stokken en dat heeft de Malawi niet.
voornaamste reden voor ons was dat we de luifel iets te gesloten vonden t. o. v
van de Malawi.
Verder kan je aan de Waterfront goed zien dat de productmanager bij de Waard vandaan komt..
Wat snelheid betreft, zeker eens, de verschillen tussen de diverse modellen zijn te klein om echt van belang te zijn.
En op basis van welke gegevens stel je dat de Waterfront betere kwaliteit is? Ik verneem graag concrete aspecten waaraan je dat vast stelde, liefst objectieve aspecten. Mogelijk kijken we naar andere aspecten dan jullie.
De redenen waarom ik het stel zijn enerzijds:
- Klittenband, naar ons aanvoelen veel slijtage gevoeliger, zeker dicht bij de grond, dan ritsluitingen, deze laatste ook makkelijker terug te vervangen wanneer er iets mis is.
- Doek, Alpenkreutzer geeft zelf aan dat het over 300 gr/m² TenCate doek zou gaan, Raclet en Cabanon over 340 gr/m². Helaas daarover geen details bij Nr 13. maar voelde bij ons wel als zwaarder aan dan de andere doeken, mogelijk ook omdat binnentent daar ook gewoon buitententdoek is wat bij de andere niet het geval is. Ik ga ervan uit, en dat is toch ook wat ik hier en daar lees, dat hoe zwaarder het doek, hoe duurzamer en hoe beter kwaliteit (kan begrijpen dat te zwaar ook als hinderlijk kan beschouwd worden). Dus puur op basis van de gegevens van Alpenkreuzer zelf publiceert en de twee andere merken zelf aangeven is het doek van Alpenkreuzer het dunste en minst kwalitatieve.
Uiteraard kan ik me vergissen, en dan hoor ik het ook graag wat ik op die punten over het hoofd gezien heb, of welke andere punten om welke redenen als meer kwalitatief zijn bij de Alpenkreuzer.
objectief? kijk eens naar de bak, de poten. alle buizen en klemmen zijn net een tikkie zwaarder uitgevoerd (maakt de wagen dus ook zwaarder) ramen zijn van dikker kunstof lijkt het. Het doek is een ander type tencate doek overigens.
De buizen zijn inderdaad wat dikker uitgevoerd, dat heb ik ook gezien. 28 mm tegenover 25 mm. Dat gaat dan over de diameter. Is allemaal verzinkt staal.
Wat de wagenbak betreft is me dat niet direct opgevallen en heb ik dan mogelijk over gezien. Vermoedelijk omdat ik daar gewoon te weinig van ken en weet omdat te kunnen inschatten. Het leeggewicht van de Malawi is inderdaad erg laag, waardoor ik me zelf af vroeg of dat daar wel het gewicht van de basistent is bij ingerekend. Echter kan mogelijk ook liggen aan de punten die jij aangaf.
Ik vondt daar vooral bij de malawi het minder praktisch ingedeeld door de extra kastjes voor en achter en dan nog redelijk wat extra ruimte van de gasveren. Daar gaat heel wat praktische ruimte verloren. De Waterfront heeft geen gasveren en moet je het bed omhoog vastzetten met een stang. Geeft deels meer ruimte, minder afhankelijk van slijtage van de gasveren.
Echter mij leek voor duurzaamheid van langer kamperen het doek belangrijker of vergis ik me daar?
Je geeft aan ander soort TenCate doek, daar vindt ik weinig over terug dus als je me daar meer duiding over kan geven?
BTW, op de site stond eerst enkel 300 gr/m² vermeld en in brochure ook, maar nu zie ik dat het gewijzig is naar TenCate 300 g/m2 & 340 g/m2 katoen TenCate 300 g/m2 & 340 g/m2 katoen. Lezen ze hier misschien mee?
Leuk topic! Ik lees in ieder geval aandachtig mee omdat onze situatie vergelijkbaar aan het mee veranderen is...
Wat ik zelf ook een belangrijk punt vind is de opstelling van de wagen. Onze Flexi bijvoorbeeld is vrij diep. Alles zit achter elkaar bedden-tent-luifel. Veel campings hebben vaak plekken die juist breder dan diep zijn. We hebben onze Flexi dus wel eens overdwars op de plek moeten zetten of zaten soms met de luifel bijna op het pad.
Wat mij bij een kleinere klapper dus handiger lijkt, is een opstelling met bed + tent naast elkaar en dan ervoor de luifel. Zoals de Campooz Fat Freddi of CC Country bijvoorbeeld.
Kijk je daar ook naar, of is dat geen punt voor de keuze?
Citaat van: PenH op september 01, 2025, 05:40:41 PM...
Wat ik zelf ook een belangrijk punt vind is de opstelling van de wagen. Onze Flexi bijvoorbeeld is vrij diep. Alles zit achter elkaar bedden-tent-luifel. Veel campings hebben vaak plekken die juist breder dan diep zijn. We hebben onze Flexi dus wel eens overdwars op de plek moeten zetten of zaten soms met de luifel bijna op het pad.
...
Zeker een van de weinige zwaktepunten van de Flexi ;-). Het is ook wel jammer dat het grootste gedeelte van de laadpak onbereikbaar is. Ik weet niet of dat nog scheelt bij de shortlist van OP?
Dat het laadruim bereikbaar is wanneer de tent opgeslagen is, vindt ik wel belangrijk. We gaan een pak minder ruimte hebben in de tent dan nu dus dat is niet onbelangrijk. Dat kan redelijk vlot bij alle tenten. Bij de Alpenkreuzer wordt daar geen gasveren gebruikt, maar ga je daarom openhouden via een soort van steun die je in het midden zet. Ik vindt dat geen nadeel, de gasveren nemen ook wat ruimte in wat ik vooral bij de cabanon een nadeel vindt zoals eerder gezegd. Bij alle wagens kan je dus makkelijk aan de laadruimte als de tent is opgeslagen. Bij de Nr. 13 is standaard geen easy load systeem als de wagen is ingeklapt. Kan er wel als optie van meer dan 1000 euro bij genomen worden. Dat is voor ons ook niet essentieel omdat we heel veel ruimte thuis hebben en het is niet veel werk om al wat open te klappen tot je aan de laadruimte aan kunt. De andere wagens hebben allemaal standaard een easyload systeem.
We hebben nu een erg grote wagen en hebben vaker op voorhand geïnformeerd welke campings een ruimge genoege plaats hadden. Door de zeer grote voortent die we nu hebben, Waar de voorkant quasi volledig open kon, eigenlijk toen geen nood gehad aan luifel. Bij de nieuwe wagen zien we de luifel wel wat als extra ruimte wanneer we langer ergens blijven.
We hebben daar niet echt naar gekeken. momenteel. Bij de Cabanon en Panama-Up is de basistent naast de bedstee, en daarvoor de luifel. Bij de Waterfront en de Nr 13 is het eerder de basistent voor de bedstee en daarvoor ook de luifel. Panama Up, is in de breedte, dus bedstee + wagentent een 5.7 meter wat eigenlijk breder is evenveel is als nu de breedte van de achtertent van onze raclet safari (5 meter), we kwamen daar soms in de breedte krap te zitten. Als je daarvoor een luifel zet is het dan ben je 5 meter diep. Dat is bij de huidige wagen een meter dieper, en was soms ook wel krap. Echter hebben daar minder vaak een probleem mee gehad dan breed.
Cabanon Malawi is met de twee naast elkaar een goede 4,4 meter en daarvoor een luifel geeft dan net geen 5 meter, dus vergelijkbaar met de Panama Up.
De Waterfront is dus meer de bedstee met daarvoor de basistent en een luifel van 1.2 meter standaard voor die naar 2 meter kan uitgebreid worden. Je moet daar op een 4.25 meter breed rekenen, en een 5 meter diep standaard, en met de verlenging voor de luifel ook op 5,8 meter diep zijn.
De nr 13 is het ook een bedstee met daarvoor een brede tent en de luifel loopt zowat voor en naast die tent. Daar moet je dus voor basisopstelling een goede 4,7 meter breed rekenen en het zelfde in de diepte. Door de erg ruime voortent ga je daar waarschijnlijk minder rap nood hebben (wij toch) aan de luifel. Stel je die extra op heb je wel een pak meer ruimte nodig. De breedte blijft hetzelfde, maar doordat voorste deel wat schuin is langs beide kanten win je daar ook ruimte. Het wordt dan wel een goede 8 meter diep en dat is dus inderdaad erg diep.
Zeer grote verschillen zitten er dus niet in hoe en hoeveel ruimte je nodig hebt in de diepte bij de meeste van de wagens. Als je bij de nr 13 ook de Luifel wil opslaan, moet je wel erg diep kunnen gaan.
Citaat van: FriedelP op september 01, 2025, 12:01:15 PM... Ik ga ervan uit, en dat is toch ook wat ik hier en daar lees, dat hoe zwaarder het doek, hoe duurzamer en hoe beter kwaliteit (kan begrijpen dat te zwaar ook als hinderlijk kan beschouwd worden). ...
Zwaar doek is niet bij definitie goed doek!
Voor tenten en vouwwagens moet het doek voldoende flexibel en licht zijn voor gemakkelijk opzetten en afbreken. Het doek moet ook waterdicht, vochtregulerend, sterk, schimmelbestendig en bestand zijn tegen de omgevings omstandigheden tijdens gebruik en opslag. Bij materiaalkeuze en productie moet ook aan steeds zwaardere milieueisen worden voldaan. En dit alles voor een betaalbare prijs.
Voor de ene eis voldoet lichter doek beter, voor een andere eis voldoet zwaarder doek beter. Ultralicht en lange levensduur schuurt met elkaar. Elk doeksoort is een compromis in functionaliteit. Om prijstechnische redenen is wat zwaarder doek vaak wat gunstiger maar niet perse beter!
Een voorbeeld van verschillen in ten Cate doek:
KD-48 is lichter dan KD-24 (310 resp 340 gram) maar de treksterkte van KD-48 is veel hoger. Dit komt door de gebruikte garens, beide 100% katoen maar getwist bij de KD-48. https://www.tencateoutdoorfabrics.com/wp-content/uploads/2025/04/Technicaldata_Cotton.pdf
Met toevoeging van polyester wordt de treksterkte meer en krimp bij vocht minder. Zie bijvoorbeeld KA-10, dit materiaal is lichter dan KD48 maar veel sterker en nog steeds vochtregulerend.
https://www.tencateoutdoorfabrics.com/wp-content/uploads/2022/11/20220408-Kwaliteit-Polycotton.pdf
Mindere kwaliteit garen moeten dikker zijn om voldoende sterkte te hebben, dit levert zwaar doek op. Zwaar doek kan dus een teken zijn van mindere en ook goedkopere kwaliteit. Voor gezinstenten en vouwwagens is wat mij betreft doek zwaarder dan 400gr/m2 verdacht: is dit gekozen vanwege lagere prijs of is er echt extra (extreem) sterk doek vereist? Onduidelijke afkomst of het ontbreken van een specificatie van het gebruikte doek maakt het extra verdacht. Goed vouwwagendoek is meestal tussen de 300gram en 400gram per m2 zwaar.
De dichtheid van weving en impregnering zijn ook bepalend voor waterdichtheid en schimmel bestendigheid.
Zie bijvoorbeeld hoe dit gedaan is bij het voor 3Dog camping gebruikte doek https://www.waxcon.com.au/spec_sheets/Dynaproofed_A4_Brochure.pdf.
https://www.waxcon.com.au/spec_sheets/Wax-Converters-Textiles-Australia-Billabong.pdf
Dit heeft ook invloed op de soepelheid van het doek, dat is wat minder. Dit doek is wel zeer sterk, zeer goed waterdicht, redelijk licht van gewicht en geschikt voor langdurig gebruik.
De kwaliteit van impregnering is lastig te bepalen, een gekende reputatie lijkt de beste indicatie van kwaliteit. Op dit forum zijn van enkele merken opvallend negatieve ervaringen gedeeld en er zijn ook positieve ervaringen met andere producten gedeeld.
Ik ben gewend om bij grote aankopen te zoeken naar lange termijn ervaringen en de conditie van oudere exemplaren zelf te bekijken. Voordat wij onze vouwwagen nieuw hadden gekocht heb ik een aantal oude exemplaren bekeken.
Bedankt JanJD voor deze info. Hier heb ik echt echt iets aan en leer je veel uit!
Wow, mooie uiteenzetting van het katoen...dankjewel!!!
Even eenbeetje off topic....heeft iemend meer info over het doek wat Holtkamper heden ten dage gebruikt? behalve dat het Egyptisch katoen is...Ik kan maar niets vinden op het internet namelijk ::)
Citaat van: danny0604731 op september 03, 2025, 07:14:18 AMWow, mooie uiteenzetting van het katoen...dankjewel!!!
Even eenbeetje off topic....heeft iemend meer info over het doek wat Holtkamper heden ten dage gebruikt? behalve dat het Egyptisch katoen is...Ik kan maar niets vinden op het internet namelijk ::)
Ze gebruiken sinds einde van dit jaar ten kate doek.
Welke hebben ze niet verteld.
Citaat van: Alex op september 03, 2025, 09:27:15 AMZe gebruiken sinds einde van dit jaar ten kate doek.
Welke hebben ze niet verteld.
Eind dit jaar of eind vorig jaar??? :)41]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: danny0604731 op september 06, 2025, 10:28:52 PMEind dit jaar of eind vorig jaar??? :)41]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
je hebt gelijk.
Vorig jaar.
Alleen ze konden niet precies vertellen wanneer het oude doek op was.
Citaat van: Alex op september 07, 2025, 07:12:06 AMje hebt gelijk.
Vorig jaar.
Alleen ze konden niet precies vertellen wanneer het oude doek op was.
dan zal ik nog wel eens informeren wat er nu bij ons op zit....
dankjewel Alex