Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: saabske op mei 12, 2009, 11:24:12 am

Titel: kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: saabske op mei 12, 2009, 11:24:12 am
Hallo,

Wat is de maximale kogeldruk die een vouwwagen van het type Jametic uit 1999 mag hebben. De kogeldruk moet natuurlijk niet hoger zijn dan de auto maximaal mag hebben maar wat mag de vouwwagen zelf maximaal hebben? Er staan diverse cijfers op het type plaatje maar wat nu wat is??


Titel: kogeldruk
Bericht door: screech op mei 12, 2009, 12:33:06 pm
kogeldruk van een vouwwagen? Daar is mij niks van bekend.

Volgens mij is het zo: je moet proberen de vouwwagen zo in te pakken dat de wagen zelf nagenoeg in evenwicht is als deze op zijn wielen staat.
Natuurlijk gaat dit nooit lukken, maar als je het probeert, dan zal je zeker in de buurt komen van een goed beladen vouwwagen.

Je kunt de vouwwagen beschouwen als een wip, waarbij de wielen de steun zijn. Zet je één kind op een wip, dan zal de ene kant van de wip altijd op de grond blijven. Dit is met de vouwwagen niet anders. Belaadt je de vouwwagen te veel aan de voorkant, dan zal de druk die de vouwwagen uitoefend op de kogel van de auto te groot zijn.
Probeer dan dus ook een horizontale wip (lees: vouwwagen) te krijgen.

De kogeldruk van auto's is in nederland meestal 50kg óf 75kg.

Je hebt kogeldrukmeters om te kijken hoeveel kogeldruk de vouwwagen gaat leveren op de auto. (http://www.kampeerwinkel.nl/_clientfiles/artikelen/500x400/Campart-Kogeldrukmeter.1.jpg)

Ook heb je tegenwoordig neuswielen met drukmeter erin. Ze zijn wel ff 10x zo duur als de kogeldrukmeter. (http://www.campshop.nl/dbfotos/prd_2896_image.jpg)
Titel: kogeldruk
Bericht door: mr4hughz op mei 12, 2009, 12:38:31 pm
Damm screech was me voor  :( maar ik zie dat mijn verhaal iets meer detail en goedkopere oplossing bevat voor de kogeldruk meting  :P

Kogel druk is de druk die een aanhanger op de auto uitoefent .. daar zit een maximum aan
De vouwwagen heeft wellicht een "leeg" gewicht kogeldruk maar die kan je meteen vergeten.

De aanhanger kan je zien als een wip(wap) als de lading te zwaar van achteren(keuken vaak) of van voren(disselbak) dan zal dit de rijeigenschappen van je auto negatief beinvloeden met name het sturen (de auto gaat met de neus omhoog of omlaag).

Beste "truuk"  is een personen weegschaal te pakken + een stuk hout wat de zelfde hoogte heeft als de bovenkant van je kogel op de auto.  ..  nadat je de vouwwagen ingeladen hebt kan je met het stuk hout en de weegschaal de kogeldruk op de auto achterhalen ..

de maximale kogeldruk moet in het boekje van de auto beschreven staan, sta niet versteld dat je kogeldruk 40kg is bij een station en een kleine auto 70kg .. dit heeft met de wielbasis en de afstand tussen achterwiel + trekhaak te maken

De kogeldruk van auto's is in nederland meestal 50kg óf 75kg.
Tussen 40 en 80, marge van 5 kilo is wellicht veilig om aan te houden ..

Het is makkelijk veel in de keuken/disselbak te proppen (zware dingen)  maar het is beter deze zaken op de as van de vouwwagen te leggen.

Titel: Re:kogeldruk
Bericht door: screech op mei 12, 2009, 08:09:00 pm
Beste "truuk"  is een personen weegschaal te pakken + een stuk hout wat de zelfde hoogte heeft als de bovenkant van je kogel op de auto.  ..  nadat je de vouwwagen ingeladen hebt kan je met het stuk hout en de weegschaal de kogeldruk op de auto achterhalen ..

enig nadeel is dan dat je een personen weegschaal mee gaat nemen op vakantie (voor de terugreis met alle souvenirs), en als er bij ons iets niet mee gaat op vakantie........ dan is het wel de personenweegschaal!  :#
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: mr4hughz op mei 12, 2009, 08:12:33 pm
Natuurlijk neem je hem niet mee pfff .. wat denk je wel niet ..

maar is het is wel thuis ff makkelijk om te kijken of je wel goed geladen hebt ..


goed in mijn vouwwagen ligt alles in inclusief de gootsteen dus .. :P
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: saabske op mei 13, 2009, 10:59:21 am
Ja het theoretische deel was bekend. Bij een zware caravan zit ik rond de 65 tot 70 kg. Maar wat mag de kogeldruk nu zijn van een vouwwagen, in mijn geval een jametic uit 1999.
Een marge tussen de 40 en 80 is erg groot. Ook blijkt er echt een maximum te zijn wat de vouwwagen zelf mag hebben. Is dit op het typeplaatje opid af te lezen zodat je in iedergeval weet wat maximaal mag. De fijnste kogeldruk voor de vering van de wagen en het comfortabelste achter de wagen liggen zal per soort wagen-vouwwagen wel verschillen maar mijn vraag is eigenlijk waar kan ik zien wat voor de vouwwagen maximaal mag?
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: mr4hughz op mei 13, 2009, 11:16:23 am
Saabske,

Wij snappen je echter dit staat niet op de vouwwagens vermeld.

De kogeldruk valt onder hetzelfde als je caravan.


Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: Didi op mei 13, 2009, 11:28:46 am
Er is bij de aanhanger (vouwwagen) geen limiet op gewicht op de uiteinde van de dissel. In tegenstelling tot de trekhaak. Daar is de maximale belastbaarheid (kogeldruk) ruwweg tussen de 40 en 80 kilo.

Om te bepalen of je gewicht aan het uiteinde van de dissel te groter is dan de maximale kogeldruk van de trekhaak gebruik ik de volgende methode. Ik laad thuis één keer de vouwwagen zoals ik denk dat het meest practisch is. Als ik na het laden de wagen nog bij het neuswiel op kan tillen is er ongeveer 45 a 50kilo disseldruk. Dat reed bij mijn CC het lekkerst.
Hoe dat bij de HK gaat, ga ik aankomende week op dezelfde manier uitproberen.

Het gaat erom dat de combinatie (trekauto en vouwwagen) lekker rijdt. Dat betekent voor de één een kogeldruk van 35 kilo en voor de ander een kogeldruk van 75 kilo. Zelf proberen en uitvinden dus...
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: saabske op mei 13, 2009, 11:37:55 am
Oke, dank je!

Klopt het dat je dan het beste tegen de maximale kogeldruk van je auto aan kunt gaan zitten? Is het zo dat een zwaardere kogeldruk voor een meer stabile wegligging van de vw zorgt?

Nu nog even bepalen of ik 6ply of 8ply banden zal gaan halen en de binnenbanden wel of niet zal vervangen.
 
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: screech op mei 13, 2009, 11:56:50 am
Klopt het dat je dan het beste tegen de maximale kogeldruk van je auto aan kunt gaan zitten? Is het zo dat een zwaardere kogeldruk voor een meer stabile wegligging van de vw zorgt?

Dat gaat ook niet helemaal op. Het is namelijk ook belangrijk hoe je gewichtverdeling in de auto is.
Zit je er alleen in? of met 5 of 6 personen? Is je hele achterbak volgepropt met gastanks (lees veel gewicht), of is je achterbak helemaal leeg? Nog fietsen of skibox op het dak.

Je zal dus zelf ook even moeten puzzelen hoe je het allemaal het beste erin krijgt.
Voor mij zal het ook de eerste keer worden, dus ben benieuwd bij welk tankstation we één en ander gaan verschuiven aan bagage.  :#
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: mr4hughz op mei 13, 2009, 12:48:38 pm
Meeste uitdaging van de belading zitten denk ik toch echt in de vouwwagen
en dan specifieker de bermkeuken en Disselbak .. 1 liter water = 1 KG

wat tips is bv
- je koelkast en je gasflessen in de kofferbak .
- bestek (indien metaal) in een zak rond de as van je vouwwagen
- tentstokken over de lengte van de vouwwagen
- ruimte vullende zaken (maar wel licht) in de disselbak/keuken
- reserve wiellen (ook van de vouwwagen) achter in de auto (zorg voor easy access)

je zal bij aankomst/vertrek wel wat meer werk hebben maar door de belading wat meer over de as van je vouwwagen te leggen
en in de kofferbak van de auto heb je het meest economische gewicht verdeling

Ook moet je opletten met maximale gewicht van de vouwwagen, een auto mag meestal meer beladen worden dan de vouwwagen zelf dus dan is het logischer om de auto te voorzien van zware voorwerpen. en de vouwwagen van "ruimte vullende"  objecten
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: Didi op mei 13, 2009, 03:39:50 pm
O ja,

Bijna vergeten. Vergeet niet de bandenspanning van auto met 0,5bar te verhogen ivm hoger gewicht vanwege bagage. 0.5bar meer geldt trouwens ook voor je vol bepakte vouwwagen.....
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: mr4hughz op mei 13, 2009, 04:41:19 pm
Bijna vergeten. Vergeet niet de bandenspanning van auto met 0,5bar te verhogen ivm hoger gewicht vanwege bagage. 0.5bar meer geldt trouwens ook voor je vol bepakte vouwwagen.....
Handige Tip Didi waar kan je deze info terug vinden ? boekje v.d auto of iets dergelijks ?
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: screech op mei 13, 2009, 05:30:24 pm
idd, in het boekje staat de bandenspanning van je autobanden. Ook de spanning bij volle belading staat erbij.
Veel auto's hebben dit ook ergens op een sticker in een deurpost of binnenzijde van de deur staan. Maar dat is even kijken per auto waar die sticker zit.
Ook bij tankstations staan borden met daarop het aan bar dat een band moet hebben. Zowel beladen als tijdens dagelijks gebruik.

Voor de vouwwagen gok ik er op de band staat hoeveel psi of bar er in moet of maximaal mag. Ik heb de vouwwagen niet bij de hand, dus kan het niet checken.
Ook in het boekje van je vouwwagen staat dit aangegeven.
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: Didi op mei 13, 2009, 09:46:11 pm
Handige Tip Didi waar kan je deze info terug vinden ? boekje v.d auto of iets dergelijks ?

http://groups.yahoo.com/group/vouwwagen/


 :# :# :# :# :# :# :#
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: CEO op mei 20, 2009, 12:31:01 pm
In beginsel zorgt een grotere kogeldruk voor een stabielere aanhanger. Maar, zorg er daarbij wel voor dat de auto stabiel blijft. Onze auto helt een heeeeeeeeeeel klein beetje achterover met de beladen klapper er aan en de kids op de achterbank en de kofferbak vol. Wel is hij nog steeds stabiel. De kogeldruk ligt tussen de 55 en 65 kg.
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: Didi op mei 29, 2009, 02:42:25 pm
........ heeeeeeeeeeel klein beetje achterover .........

Rij Citroen en je hebt daar absoluut geen last meer van....... :#. Ik rijd volledig horizontaal met een (geschatte) kogeldruk van 60-70 kilo.
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: screech op mei 29, 2009, 09:59:44 pm
Hallo,

Wat is de maximale kogeldruk die een vouwwagen van het type Jametic uit 1999 mag hebben. De kogeldruk moet natuurlijk niet hoger zijn dan de auto maximaal mag hebben maar wat mag de vouwwagen zelf maximaal hebben? Er staan diverse cijfers op het type plaatje maar wat nu wat is??

In tegenstelling tot wat ik hier eerder heb gepost....
Vorig weekend zijn we met de vouwwagen weg geweest, en toen kwamen mijn ouders ook even langs. Meteen even deze vraag aan mijn pa voorgelegd. Hij is ondertussen een echte caravanner, maar had wel een goed punt.
Blijkbaar zit er inderdaad iets van een maximale kogelduk voor de haak van je dissel. (ik denk voor de oplooprem).
Ik ben vergeten er een foto van te maken. Sorry, sorry sorry,... maar er staat een gewicht op de dissel zelf. Een getal met een S ervoor. Dat is het gewicht in kilo's dat de dissel max kan hebben.

Hopelijk kan je hier wat mee.
Titel: Re:kogeldruk vouwwagen ? of auto
Bericht door: saabske op juni 06, 2009, 08:45:59 pm
Oke, dank je voor deze info. Er staat idd S 75 op, dus maximaal 75 kg. We gaan het proberen met het zelfde gewicht als we met de caravan altijd deden: 60 tot 65 kg. Dit was voor de volgeladen auto een prettig gewicht en voor de caravan ook goed. We zullen eens zien hoe dit gaat met de vouwwagen.
Inmiddels ook 2 nieuwe banden gemonteerd, 5.00x10 8ply waar maximaal 5 bar in mag. Oppompen tot ongeveer 3 tot 3,5 bar??
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal