Ik heb nu banden onder mijn scout liggen die nog orgineel zijn
20/30 jaar oud
de maat die erop staat is 520/10
nu ben ik aan het rond vragen voor nieuwe maar ik krijg bij veel banden handels het antwoord :
kom maar lang dan geven we je wel nieuwe?
maar ik wil graag weten wat ik voor banden krijg voor dat ik ze koop.
ik heb hier op het forum wat rond gezocht maar heb nog wel vragen
1 wat voor maat is 520/10 (145*??r10)
2 kan ik "gewoone banden" of moet ik speciale aanhanger banden? want:
elke band kan volgens mij 300/350 kg hebben wat genoeg is voor een vouwagen
met elke band kun /mag je 120km/pu rijden wat voor moj hard zat is
verder wil ik nog zeggen dat hier de tip heb gelezen om stikstof erin te pompen
dit kan ik allen maar be-amen al is het alleen maar omdat ik te lui ben om meer dan 1* per jaar de bandenspanning te controleren :O
en natuurlijk belangrijk wat kost dat ???
Ik houd van veilig. Dus vorig jaar een klapper gekocht, direct een beurt en nieuwe banden eronder. Ik heb gekozen voor Vredestein banden. Niet de goedkoopste, maar over 6 jaar scheelt het al gauw 10 EUR per vakantie. Dat levert mij en mijn vrouw een goede nachtrust op.
Ik heb banden waarmee je 130 mag rijden met 450 KG belasting. De klapper weegt in beladen toestand 650 KG, en daar heb ik een prettige marge.
Voor wat betreft het eenmaal per jaar oppompen: je zult minimaal de druk moeten controleren, een te zachte band kan een klapband opleveren, zeker in combinatie met hogere snelheden en relatief kleine wielen.
Daarom wil ik GEEN stikstof in de band: als er iets bij moet, moet je naar een vulstation voor stikstof, met de kosten die daarbij horen en (minstens zo belangrijk) het gedoe er omheen.
Als ik de klapper uit de berging haal, rijd ik langs de Shell (ivm tankpas) en vul daar direct alle banden (inclusief het reservewiel) op vakantiesterkte. Kosten: 50 EUROcent.
stikstof gevulde banden mag je overigens gewoon bijvullen met lucht. De werking van het stikstof wordt er wel iets minder op, maar verder maakt het niks uit.
Citaat van: CEO op juni 26, 2009, 08:24:10 PM
Ik houd van veilig. Dus vorig jaar een klapper gekocht, direct een beurt en nieuwe banden eronder. Ik heb gekozen voor Vredestein banden. Niet de goedkoopste, maar over 6 jaar scheelt het al gauw 10 EUR per vakantie. Dat levert mij en mijn vrouw een goede nachtrust op.
Ik heb banden waarmee je 130 mag rijden met 450 KG belasting. De klapper weegt in beladen toestand 650 KG, en daar heb ik een prettige marge.
Voor wat betreft het eenmaal per jaar oppompen: je zult minimaal de druk moeten controleren, een te zachte band kan een klapband opleveren, zeker in combinatie met hogere snelheden en relatief kleine wielen.
Daarom wil ik GEEN stikstof in de band: als er iets bij moet, moet je naar een vulstation voor stikstof, met de kosten die daarbij horen en (minstens zo belangrijk) het gedoe er omheen.
Als ik de klapper uit de berging haal, rijd ik langs de Shell (ivm tankpas) en vul daar direct alle banden (inclusief het reservewiel) op vakantiesterkte. Kosten: 50 EUROcent.
Bij ons is dat gratis >:( >:(
Ik heb precies de zelfde vraag als vraag 1 van Papajur: welke maat is 520x13? Ik heb vorige week een Alpenkreuzer Allure gekocht uit 1987 met de originele banden er nog onder, leek me verstandig om ze te vervangen en wil graag vantevoren zelf kijken wat er zoal te koop is. Maar welke maat moet ik hebben? Ik heb bijvoorbeeld een Debica 145/70 R13 71T Passio gevonden voor ? 38 per stuk, zou dat passen?
Ik weet dat het met velgmaten te maken heeft maar ik denk dat je het beste kunt informeren bij een bandenbedrijf.
Ik ben onder tussen bij de banden boer geweest die had het ook over debica banden.
Volgens mij heb je inderdaad 13 inch velgen .
Als je binnenbanden hebt moet je die ook gelijk vervangen (werdt mij verteld)
wanneer ik ze vervang doe ik er gelijk stikstof in dan lopen ze niet zo gauw warm/blijven ze beter op spanning
kosten binnen banden +stikstof +\- 25 euro extra
Ik heb even gebeld met de Kwikfit, volgens de bandenspecialist komt 165xR13 voldoende overeen met 520x13" om te kunnen passen.
Ik heb er nu nieuwe banden onder zitten .
kosten 75 e .
Het zijn 500*10 6 ply.
Andere 145*10? pasten er niet tussen omdat mijn wagen bak geen wiel uitsparing heeft.
Dus de banden moeten tussen de as en bak door .
Dus dat wordt niet zo heel hard rijden 100/120 max . Maar we gaan toch niet naar Frankrijk.
Er is mij verteld dat doordat het 6 ply zijn ze iets koeler blijven.
(er moet 5 bar lucht in ,meer lucht =>minder snel warm.en ze mogen 500kg per band hebben dus heb ik wel wat over ;))
Ik heb een Nimrod Capri-vouwwagen uit 1971. Daaronder zaten banden van het formaat 4.40 - 10. Dergelijke formaten zijn niet meer te krijgen bij de 'normale'-bandenzaak. Uiteindelijk ben ik bij Classic Tyre in Aalsmeer http://www.classictire.nl/ terecht gekomen. Die leveren je alle oude formaten banden die je wilt. Uiteraard is de prijs afhankelijk van hoe courant die is. Ik heb toen gekozen voor een ietsje (2 mm) grotere van 4.50 - 10 voor 25 euro per band.
IK heb onder mijn walker nieuwe banden laten zetten dit jaar, het bedrijf wat deze eronder zette wist te vertellen dat je elke 6 jaar zowieso nieuwe banden eronder moet zetten ongeacht de kilometers.
Dit omdat de verzekering het anders niet zou dekken.
Ik rij meestal richting Spanje of diep Frankrijk in dus maak wel wat kilometers , daarom laat ik de banden vullen met stikstof en worden er hoge druk ventielen opgezet.
Maar zowieso elke 6 jaar vervangen ... hoorde ik ook voor het eerst . Het jaartal staat op de band zelf dus is makkelijk te controleren.
Dat gel*l over stikstof altijd...
Als je de banden met normale lucht vult vul je ze ook al voor 78% met stikstof. De kleinere moleculen uit de luchtsamenstelling kunnen inderdaad door het rubber diffunderen, maar dit verschilt erg per band.
Dus als je de banden steeds met normale lucht bijvult zal het gehalte aan stikstof steeds hoger worden.
Stikstof vulling heeft alleen in het echte grensbereik nut (race auto's en dergelijke).
Hoe snel een band "leeg loopt" hangt af van veel faktoren. De leeftijd speelt zeker een rol, door verouderering krijg je droogte scheurtjes en het rubber wordt gewoon poreus. Daarom moet je ze ook na een jaar of 6 weg gooien.
De samenstelling van de liner van de band is ook heel belangrijk voor de mate waarin een band lucht vast houdt. Zo weet ik dat Vredestein over het algemeen meer butylrubber in de liners gebruikt zodat de banden minder snel lucht verliezen.
Ik heb wel eens Dunlop banden onder een auto gehad en die verloren zeer snel lucht hetgeen veroorzaakt werd door het zeer spaarzame gebruik van butylrubber in de liner.
Butylrubber is de duurste rubber soort die in banden gebruikt wordt en daarom zijn er merken die daar op willen besparen.
Zorg ook altijd voor een ventiel dopje op de banden, dit voorkomt dat er troep in het ventiel terecht komt waardoor deze niet goed meer sluit.
Hier ben ik het dus niet mee eens.
De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!
Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.
Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.
Citaat van: waiter op september 06, 2009, 03:38:33 PM
Hier ben ik het dus niet mee eens.
De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!
Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.
Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.
tsja ik merk echt geen verschil tussen stikstof en lucht. Niet bij de vouwwagen en niet bij de auto. Op onze auto is zelfs het linker achter wiel met stikstof gevuld en het rechter wiel met lucht en je merkt totaal geen verschil in temperatuur en/of verlies van lucht.
[edit]Ik heb mijn afstudeeropdracht een aantal jaren geleden bij Vredestein uit moegen voeren en dan krijg je heel veel nuttige informatie te horen die je niet bij dealers of bandenboeren hoort.[/edit]
Citaat van: waiter op september 06, 2009, 03:38:33 PM
Hier ben ik het dus niet mee eens.
De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!
Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.
Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.
Dat is precies wat ons ook verteld is. Wij hebben ook stiksof in de vw banden.
Minder snel kans op een klapband.
Citaat van: nel op september 06, 2009, 03:45:29 PM
Dat is precies wat ons ook verteld is. Wij hebben ook stiksof in de vw banden.
Minder snel kans op een klapband.
Klapbanden worden voor het overgrote deel veroorzaakt door een te lage bandenspanning in combinatie met te oude banden.
Ik heb nog nooit een klapband gehad, niet met een auto en niet met een aanhanger.
Op vakantie controleer ik elke twee tot drie dagen de bandenspanning van de vouwwagen en die van de auto met een losse bandenspanningsmeter.
Citaat van: waiter op september 06, 2009, 03:38:33 PM
Hier ben ik het dus niet mee eens.
De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!
Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.
Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.
Van een andere website (campercity.nl):
Citeer
Bandenfabrikant Vredestein. zegt er het volgende over:
Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen:
- Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.
- Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).
- Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.
Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht.
Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen.
Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling.
Als je wat verder op deze site zoekt en verder op internet dan kom je veel meer berichten tegen over het nut van stikstof en voor normaal gebruik is er nooit overtuigend bewijs geleverd dat stikstof beter is dan normale lucht.
Lucht bestaat voor:
79% uit stikstof, molmassa: 28,0134 g/mol,
20,9% uit zuurstof: molmassa 31.9988 g/mol, zuurstof is zwaarder dan stikstof en zal dus moeilijker door de rubber verdwijnen.
voor de rest 0,1% uit CO2 en enkele edelgassen die 0,1% van de samenstelling van lucht is lichter dan stikstof en zal dus sneller uit de band verdwijnen.
Om voor die 0,1 % van het volume extra 8 euro uit te geven voor een stikstofvulling :H
Gezien de samenstelling zal de warmteafvoer niet zo heel veel beter zijn al is de warmtegeleiding van zuurstof wel slechter.....
Voor wat de leeftijd van de banden betreft, ik moet na het lezen van deze discussie dus ook nog eens aan de binnenzijde van de band kijken.
Ik kon die code nergens vinden op mijn banden 5,00x10 (trigano oceane 3,15GL 1999)