Poll
Vraag:
navigatie of kaart of beide?
Optie 1: navigatie
stemmen: 78
Optie 2: kaart
stemmen: 10
Optie 3: beide
stemmen: 122
Optie 4: geen
stemmen: 2
gewoon ff uit nieuwsgierigheid.
hoe gaan jullie de weg op richting vakantieadres?
gebruiken jullie allemaal de wegwijs miep op het raam/ in het dashboard, of zit er ook een bijrijder met zon heerlijk grote kaart in de auto?
wij gebruiken altijd allebei
Het hangt er erg vanaf: als we ergens willen komen, is de Tomtom wel gemakkelijk.
Als we iets willen zien gebruiken we de kaart of juist helemaal niets. Dan kom je nog eens op plekken die je anders niet zo gauw zou vinden.
Wij zetten de tomtom wel aan, maar rijden wel de vooraf bedachte route. Dit ivm het ontwijken van werkzaamheden en drukte.
Bij Parijs heb ik wel het gedetailleerde kaartenboek van Frankrijk op schoot gehouden, en dat is super gegaan. De TomTom stuurt je met vouwwagen en al vrolijk over de periferie omdat dat blijkbaar net wat sneller blijkt te zijn. (maar de TT rekent natuurlijk mee dat er ook andere auto's zijn).
Net boven Parijs hebben we een overnachtingscamping van de ANWB-campinggids genomen. Deze kan je alleen beter niet volgens de route van de TomTom nemen. tenzij je net als Marcel een Jeep hebt. Wij moesten dus met de stationcar en Trigano vouwwagen een stijle heuvel op. Het eerste stukje vanuit het dorp van nog asfalt, maar dat ging dus later over in allemaal losse keien. Eenmaal bovengekomen moesten we nog 'maar' 1 km dat weggetje volgen. Maar het waren dus allemaal losse keien en stenen. En met een gangetje van 5 km/u hebben we der nog best lang over gedaan :(.
Op de camping aangekomen waren de auto en vouwwagen mooi egaal van (dezelfde) kleur. Wat best knap is aangezien we een bijna zwarte auto hebben en een witte vouwwagen met grijs doek. Alles was nu egaal beige van kleur. Dat we geen lekke band hebben gekregen verbaast me nog steeds. Oh ja, en maandag zal er een flexibele aansluiting van de uitlaat onder de auto gemaakt moeten worden. Stuk gegaan op dat weggetje. (De hele vakantie dus met een mooie brul van onder de auto uit gereden :))
De eigenaar van de camping vroeg ook als eerste of we de TomTom naar zijn camping hadden gevolgd, en pas daarna waar we vandaan kwamen en hoe lang we wilden blijven. :)
Tip: Zorg er dus ook voor dat je weet waar overnachtingscamping liggen en dat je die ook met de kaart kan vinden.
Bij ons staat de navigatie wel aan maar ik bekijk altijd eerst de route op de kaart, voor het geval tante annie van tomtom een ander idee heeft als wij :# (of uitvalt oid)
Citaat van: muis op september 11, 2009, 10:51:52 AM
Bij ons staat de navigatie wel aan maar ik bekijk altijd eerst de route op de kaart, voor het geval tante annie van tomtom een ander idee heeft als wij :# (of uitvalt oid)
Zoals bij ons. Ja het zat weer mee deze vakantie. :#
De zekering in het verdeeldoosje van de sigarettenaansteker (van 1 naar 2) was door. Dus toen de batterij-indicator van de TomTom begon te kripperen, ging er bij ook een lampje branden.
Dit jaar hebben wij voor de allereerste keer gebruik gemaakt van een GPS. Het ding zat nl ingebouwd in de nieuwe wagen en dus waarom er geen gebruik van maken.
Super om de hele weg te weten waar je zich bevindt... Alleen, op het moment dat je het ding écht nodig hebt (zoals in de kleine straatjes en steegjes van Figueres) slaat ons "Liesje" (zo noemen wij het lieftallige dametje in de GPS) alles door elkaar en komt ze er niet meer uit.
Hup, ding opzij en dan maar op het gevoel rijden hé...
Volgend jaar toch maar een recente wegenkaart/stadsplan erbij nemen.
En als ik zie welke werkzaamheden er bezig waren denk ik toch van een update te bestellen voor we vertrekken.
Citaat van: Belgskes op september 11, 2009, 11:30:54 AM
Dit jaar hebben wij voor de allereerste keer gebruik gemaakt van een GPS. Het ding zat nl ingebouwd in de nieuwe wagen en dus waarom er geen gebruik van maken.
Super om de hele weg te weten waar je zich bevindt... Alleen, op het moment dat je het ding écht nodig hebt (zoals in de kleine straatjes en steegjes van Figueres) slaat ons "Liesje" (zo noemen wij het lieftallige dametje in de GPS) alles door elkaar en komt ze er niet meer uit.
Hup, ding opzij en dan maar op het gevoel rijden hé...
Volgend jaar toch maar een recente wegenkaart/stadsplan erbij nemen.
En als ik zie welke werkzaamheden er bezig waren denk ik toch van een update te bestellen voor we vertrekken.
Werkzaamheden worden volgens niet meegenomen in updates omdat deze tijdelijk van aard zijn. Daarvoor hoef je geen update te nemen doen.
Met mijn boerenverstand kom ik meestal op eigen houtje zonder moeite tot aan het zuiden van Frankrijk. Vanaf dat moment volgen we de route die de camping zelf adviseert. Dit vanwege de in dit topic al vermelde problemen als onverharde paadjes etc.
Voor uitstapjes in de buurt zetten we juist wél de TomTom aan. Die heeft namelijk in het buitenland vaak een hele eigen visie en dat levert soms verrassend leuke routes op!
Citaat van: screech op september 11, 2009, 12:07:52 PM
Werkzaamheden worden volgens niet meegenomen in updates omdat deze tijdelijk van aard zijn. Daarvoor hoef je geen update te nemen doen.
Wel als ze een hele reorganisatie van de bestaande wegen en aanleg van nieuwe wegen, bruggen en rotondes inhouden.
Vooral rond Figueres hebben we volgens onze GPS enkele kilometers door de velden gereden.
Normaal gesproken mijn vrouw, 2 jaar geleden voor het eerst met de TOM TOM op pad gegaan en sinsdien doet mijn vrouw slapen terwijl ik rij :ZZZ :#
Uhhh Belgskes je moet je navigatie systeem wel elke 2 maanden even updaten op de computer he dan worden alle wijzigingen van de wegen verwerkt .
Wij hebben een redelijke stabiele relatie. Maar mobiel werd het onderweg instabiel :# Aangezien ik de vw trek en loek dus moest kaartlezen ging dat helemaal niet goed. Hij was steeds te laat met een afslag :X Grrrrrrrrrrrr EEN RAMP! Dus uiteindelijk een vdo dayton gekocht. En we gaan heerlijk op weg. We nemen voor de zekerheid wel een kaart mee, maar of we daarmee thuis komen :O :#
Ik ga in Nederland op vakantie en omdat ik al eigenlijk in heel Nederland wel heb gewerkt weet ik wel waar ik langs moet.
Maar de navman staat altijd aan voor de laatste km op de precieze straat te vinden.
Bonny word er wel een gek van omdat ik de eerste uur nooit doe at de navman zegt.
En die blijft maar roepen nu keren. :#
Met de Tom Tom hebben we nog geen problemen gehad, maar voor de zekerheid gaat er ook nog een wegenkaart mee.
Navigatie en als backup een kaart.
Wij gebruiken een Medion navigatiesysteem met als plugin poiwarner met daar een lijst met nagenoeg alle campings voor de landen die we bezoeken.
Ook als extra een up-to-date lijst van winkels.
Overigens zijn de campinggidsen in Scandinavië en Finland tegenwoordig voorzien van GPS coördinaten voor de meeste campings dus je tikt deze in op je navigatiesysteem en je komt op de juiste plek terecht.
Wel kijken we altijd op de kaart of de route van het navigatiesysteem wel de leukste is. (soms niet al te handig, afgelopen vakantie kwam er een weg op onze route voor die verboden was voor auto's met aanhanger, 21% steiging.)
Wij hebben een garmin waar je zelf je route kan inzetten. Mijn man zet die uit en tijdens de rit volg ik op de kaart mee. Omdat hij zelf de route er in plande liep het alleen mis als ik me moeide :#
Wij doen ook nagenoeg alles wat Giel Beelen ons voorschrijft met de TomTom. Niet dat ik nou zo'n groot fan van hem ben, maar hij is wel goed verstaanbaar (na 40 jaar in een rockbandje is dat toch verwonderlijk).
Afgelopen zomer hebben we voor de zekerheid ook routes heen en terug uitgeprint via Google Earth. Dat is ook best wel leuk om te volgen; alle verkeersknooppunten die je passeert staan er met foto en al op, en ook de rijstrook die je moet nemen is in kleur aangegeven.
De TT doet bij ons ook het zware werk tegenwoordig. Maar ik heb een 'kaarten-tick'. Ik kan er uren mee bezig zijn dus ik plan de route wel en volg hem ook als ik zelf niet rijd.
Wij hebben in onze auto een ingebouwde naf naf inzitten, maar die zetten we haast niet aan. Alleen als het niet anders kan. We hebben 2 kinderen op de achterbank die ieders een groot geel boek van Frankrijk bij zich hebben (gekregen van de buurman) en vooral de oudste die verteld ons wel even waar we heen moeten. Ik kan zelf ook heel verdienstelijk kaart lezen. En mijn man stippelt van te voren altijd uit waar we heen moeten. :)
mijn vrouw leest de kaart en ik rij.. :#
Citaat van: Rinus op september 13, 2009, 11:50:17 AM
Wij doen ook nagenoeg alles wat Giel Beelen ons voorschrijft met de TomTom. Niet dat ik nou zo'n groot fan van hem ben, maar hij is wel goed verstaanbaar .......
Da's toevallig! Daarvoor had ik Giel ook aan staan in mijn TT. Duidelijke, heldere stem die goed door de muziek heen te horen was. Nu hebben we in de ene C5 een VDO Dayton (CD-rom/vast systeem) zitten en in mijn C5 zit een in-dash navigatie (Harddisk) van Magneta Marelli.
Persoonlijk vind ik de TT fijner, juist vanwege het feit dat de updates makkelijker en goedkoper in het navigatieapparaat te laden zijn......maar mijn huidige systeem vind ik meer chic....vast scherm in het dashboard, bediening vanaf het stuur enz......
Mmmm, in mijn Renaultje Megane (lease) had ik een ingebouwd systeem met scherm, tegenwoordig in mijn 13e handse Ovlov doe ik het gewooon met Tomtom, en anders heb ik ook altijd nog een hollandse mond en een klein beetje "over-de-grens-talenkennis" tot mijn beschikking, kwestie van naar een tankstation rijden en heel blont vragen hoe je verder moet richting weetikwaar.... Heb sowieso geen bijrijder en een kaart op de bijrijderstoel leggen met 2 hieperdepiep kindjes op de achterbank en kar achter je kont vind ik geen veilig idee... We hebben geen haast toch, rijden we desnoods stukkie om (verkeerd :() , zie je vaak de leukste plekkies 8)
We printen de route van google of ANWB en dan mag mijn man voor tom tom spelen.
Ik rij, hij geeft de aanwijzingen. Een soort live tomtom dus.
Wij gebruiken al enkele jaren Navigatie. Eerst twee systemen van Mio en nu de ge?ntegreerde DVD-navigator in mijn Renault. De laatste bevalt het beste. Voor de zekerheid nemen we ook altijd een kaart mee. Vorig jaar reden we door Parijs toen daar net de Tour de France aan kwam, veel drukte dus. Maar met ons navigatiesysteem een paar keer wat omgereden, maar geen enkele file gehad. Super dus!
de cartrek doet bij ons de navigatie met igo8 er in is top maar neem voor de zekerheid wel een uitdraai mee voor het geval
Ik met mijn kaartentik en bijv. de Frankrijk wegenatlas (die dikke gele).
Als er lange stukken niet genavigeert hoeft te worden rij ik, anders moeder de vrouw.
Gelukkig gaat het wel 's mis met de route en dan kom je op de leukste plekjes.
Het is tenslotte vakantie dus als je in de ardennen al fout anders rijdt, vervolgens een mooie route volgt (zo'n groene op de kaart) en na wat dorpjes en terasjes ergens in Luxemburg op een camping uitkomt... lekker toch?
Voor het werk heeft moeders nu wel een stomstom, dus misschien dat ie nog 's in aktie komt op vakantie.
Wij gebruiken navman, kaarten en uitgeprinte verslagen van google earth, map24, etc...
ohja Anne kan kaart lezen en rijden ..ik alleen rijden :O
Denk dat ik maar een cursus gps ga doen innclusief de laatst geupdate versies van de diverse navigatie systemen.....
auw...Annen slaat me...
Wij rijden altijd op kaart.
Ik ben van mening dat als je op kaart rijdtb dat je beter de weg/geografie onthoud.
De vraag is ook of je dat wilt "leren".
Wij rijden dan nooit verkeerd of om :O
Wij rijden wel touristis als we ergens komen waar ik niet zo bekend ben :H
Dat valt echt reuze mee!
Voor mijn werk gebruik ik dagelijks een navigatiesysteem. En in de begindagen in mijn rayon Overijssel en Gelderland wist ik absoluut de weg niet. Maar na diverse keren met de nav te hebben gereden, kende ik de wegen in deze provincies op mijn duimpje. Toch rijd ik nog steeds met de nav aan i.v.m. eventuele files en 'ze' geeft aan wat de aankomsttijd is. Ideaal. In mijn priveauto heb ik een ge?ntegreerd navsysteem met een grote kaart. Volgens mij leert dit ook veel over de geografie en tijdens de vakantie rijden wij juist van de grote wegen af en door de kleinste dorpjes, omdat we zeker weten dat we altijd weer op de plek van bestemming aankomen. Heerlijk ontspannen. :**
Citaat van: papajur op april 23, 2010, 10:27:54 PM
Wij rijden altijd op kaart.
Ik ben van mening dat als je op kaart rijdtb dat je beter de weg/geografie onthoud.
De vraag is ook of je dat wilt "leren".
Wij rijden dan nooit verkeerd of om :O
Wij rijden wel touristis als we ergens komen waar ik niet zo bekend ben :H
:#
Wij hebben vorig jaar de TomTom van onze zoon geleend naar zuid Frankrijk - Ardeche,
maar hebben die enkel aangezet als er wegwerkzaamheden waren [voor een alternatieve route]
Mijn vrouw kan uitstekend kaartlezen [en ze doet het ook graag] dus heb ik de TomTom teruggegeven
en blijven voorlopig lekker samen hannesen met het dikke boek op schoot [naar Italië dit jaar.
door mijn werk ben ik al zo verpest met een navigatiesysteem dat het ding op vakantie ook continu gebruikt wordt.
Wat wel leuk is, mijn navigatiesysteem slaat ook een GPS tracklog op zodat je bij thuiskomst de route kan bekijken in Google Earth.
Citaat van: meeder op april 24, 2010, 10:50:56 PM
door mijn werk ben ik al zo verpest met een navigatiesysteem dat het ding op vakantie ook continu gebruikt wordt.
Wat wel leuk is, mijn navigatiesysteem slaat ook een GPS tracklog op zodat je bij thuiskomst de route kan bekijken in Google Earth.
owwww dus jij gaat onderhand naar het sch..thuis op de navigatie :# :# :#
Citaat van: caspar op april 24, 2010, 11:02:43 PM
owwww dus jij gaat onderhand naar het sch..thuis op de navigatie :# :# :#
Ben je alweer je eigen problemen op >:( andere aan het projecteren :H :H :H
en nu weer on topic
Tot voor 2 jaar terug altijd op de kaart. Ik rijden, vrouwtje lief kaart lezen, maar ook wel andersom. Gaat natuurlijk wel eens verkeerd, ben ietwat eigenwijs soms. Sinds de nieuwe auto met meegeleverde Michelin die niet meer wordt gemaakt, gebruiken we dat ding. zelfs dan weet ik het soms nog beter (wat dan weer niet juist is). wel bekijken we altijd vantevoren de route en ik probeer zoveel mogelijk zonder de navi te rijden. En vrouw navigeert nog steeds mee, want er gaat nog wel eens wat mis met zo'n navi. En voor langere reizen print ik ook nog iets van Locatienet uit. OOk die heeft ons wel eens de rimboe ingestuurd 4 jaar geleden en we er niet meer uitkwamen en bij een benzinepomp weer op de juiste route werden gezet. Kwestie van verkeerde afslag die we volgens de planning moesten nemen. Maar daarna klopte er niets meer van. Zelfs met de kaart kwamen we er niet meer uit. was in Tsjechie.
In Slowakije hebben we ook meegemaakt dat het ding een km of 10 niet wist waar hij was. Iedere keer weer als we er langs kwamen. Kennelijk buiten bereik of iets dergelijks. Maar kan ook een bug in de software zijn natuurlijk.
Vorig jaar mochten we de TOMTOM van zoon Nico meenemen naar de Ardeche,
maar we hebben hem nauwelijks gebruikt. Mijn vrouw vindt kaartlezen leuk en ze kan het ook goed.
Ik vind het leuk om haar de weggetjes te laten kiezen als we een dagje rondtoeren vanaf de camping.
Als je een eindje gaat rijden [zonder wezenlijk doel] heb je weinig aan een navigatiesysteem.
In de auto hebben we een VDO Dayton, maar die werkt tot Luxemburg; nieuwe schijfjes zijn erg
duur vergeleken bij een kaart van ? 16,- per land.
Citaat van: Leonard1948 op mei 06, 2010, 06:05:38 PM
Vorig jaar mochten we de TOMTOM van zoon Nico meenemen naar de Ardeche,
maar we hebben hem nauwelijks gebruikt. Mijn vrouw vindt kaartlezen leuk en ze kan het ook goed.
Ik vind het leuk om haar de weggetjes te laten kiezen als we een dagje rondtoeren vanaf de camping.
Als je een eindje gaat rijden [zonder wezenlijk doel] heb je weinig aan een navigatiesysteem.
In de auto hebben we een VDO Dayton, maar die werkt tot Luxemburg; nieuwe schijfjes zijn erg
duur vergeleken bij een kaart van ? 16,- per land.
Doen wij ook vaak in het buitenland. Maar de navi is erg makkelijk om de vw weer terug te vinden als je het rondtoeren zat bent. Ook op de motor doe ik dit, gewoon een eind wegrijden, doelloos en dan via de navi de kortste weg weer naar huis. Maar we gebruiken ook altijd de kaarten van het land, zie je ook waar leuke dingen zijn te beleven.
De Navi doet het denkwerk tijdens de reis, maar de kaarten liggen klaar als backup, ik heb het als Nooddienst monteur meegemaakt dat ik `s nachts op pad moest omdat de navi het niet meer deed en de mensen dachten dat dit onder een strandings geval viel, even doorrijden naar de pomp en daar een kaart kopen was toch vele malen goedkoper.
en ik kon het toch niet maken onderweg. :H
Citaat van: spanbandje op mei 11, 2010, 10:09:11 PM
De Navi doet het denkwerk tijdens de reis, maar de kaarten liggen klaar als backup, ik heb het als Nooddienst monteur meegemaakt dat ik `s nachts op pad moest omdat de navi het niet meer deed en de mensen dachten dat dit onder een strandings geval viel, even doorrijden naar de pomp en daar een kaart kopen was toch vele malen goedkoper.
en ik kon het toch niet maken onderweg. :H
Ik heb gehoord dat mensen daar heel veel voor bellen, het ANWB steunpunt in Lyon krijgt ook vaak telefoontjes van mensen die hulpeloos staan te kijken omdat op de ringweg van parijs hun tomtom de geest heeft gegeven.
Je moet dus inderdaad altijd een papieren kaart als backup bij je hebben.
Nu heb ik naast m'n normale navigatie systeem voor in de auto ook nog een Garmin GPSmap 60csx voor het wandelen met daar ook de wegenkaarten van Europa geinstalleerd dus ik heb nog een backup voordat het papier er bij moet komen. Overigens heb ik in de jaren dat ik een navi gebruik nog geen uitval onderweg gehad gelukkig. Maar mijn vorige navi is wel 3 keer terug geweest ter reparatie en dan ben je blij dat je wel een backup hebt.
Het is altijd verstandig om een papieren kaart bij je te hebben. Electronica laat het soms afweten. Een Navi is een computertje. De ViaMichelin van ons die crasht wel eens en moet dan worden gereset. Denk dat dit met andere navi's ook wel eens gebeurt. Dus zorg altijd voor een kaart in de auto. Een kaart geeft overigens ook dingen aan die je op een navi niet ziet. Leuke plekjes als bergtoppen en riviertjes bijvoorbeeld. Zo maken wij vaak tripjes naar dingen die we op de kaart tegenkomen en pakt meestal erg goed uit.
Bij ons zorgt Claire voor de navigatie...
Heerlijk nooit meer verdwalen, lang leven onze garmin....... :#
Bij ons doet de tomtom zijn werk. Maar een kaart is wel altijd in de auto. Een keer meegemaakt dat de tomtom niet meer werkte en dan geen kaart hebben. Dat is een ramp.
Video Dayton met de laatste kaarten..... met kaart in handschoenenvak voor noodgevallen.....
Ook de laptop gaat mee, dus via internet (goole maps/earth/ en diverse autoroute proggies) alles te vinden....
Bij ons staat DomDom aan, geluid uit. Alleen maar voor de info, resterende tijd, kilometers en de geschatte aankomsttijd.
Als je de weg weet vindt ik naviekletsie sowieso onprettig. Meestal gebruik ik hem voor het laatste stukje....
Tom Tom Garmin en kaart. Tja mannetje is een hebbe dingetjes freak. Dit jaar wel makkelijk want de tt crashte al bij Barneveld!!
:H :H :H :HIk lees de kaart en zeg dan waar René heen moet rijden. En dan doe ik het fout :H :H :H :H
zegt René dan.
En als ik rij zegt René: ik ga niet kaartlezen want dat kan ik niet. Moet ik het nog zelf doen!!! :H :H :H
Citaat van: famprima op augustus 17, 2010, 09:06:59 PM
:H :H :H :HIk lees de kaart en zeg dan waar René heen moet rijden. En dan doe ik het fout :H :H :H :H
zegt René dan.
En als ik rij zegt René: ik ga niet kaartlezen want dat kan ik niet. Moet ik het nog zelf doen!!! :H :H :H
ik hoor een navigatie aan komen. :O
Citaat van: screech op augustus 17, 2010, 09:09:58 PM
ik hoor een navigatie aan komen. :O
Ha! eerder een echtscheiding...
hoi ,
mijn man heeft geen rijbewijs dus ik rijd :Oen hij doet de navigatie en na jaren de kaart te hebben gebruikt wat prima ging
wilde hij een tomtom dus okee tomtom ik word er doodziek van dat ding!!!!! want voor de zekerheid gaat hij alles controleren op de kaart of hij vind dat
de route op de kaart sneller is en dan blijft dat dingen maar lullen! keer direct om, probeer tekeren!
en al weken van tevoren zit hij dat ding te updaten ja hij heeft een nieuw speeltje! en ik een hoop ergenis!
TomTom live die geeft live files door maar wel altijd de kaart mee.
Ik heb op lange trajecten vaak wel de navigatie aanstaan, maar meer ook omdat ik dan ongeveer weet hoe laat ik er ben en hoe ver het nog is. Ook is het handig dat de navigator al vroeg aangeeft welke rijbaan je moet hebben, handig in grote steden.
We zorgen er altijd voor de route ook op een andere manier beschikbaar te hebben (kaart, beschrijving). Waarbij ik trouwens wel heb geleerd: zorg ervoor dat die kaart of beschrijving tot aan het eind toe nauwkeurig is en gedetailleerd genoeg... Afgelopen zomer strandden we op nog geen 2 kilometer van de camping: helling van ongeveer 15 graden naar beneden, rechts boerderij en links een muur en toen was het "einde asfalt" :?
Zie de foto: we kwamen zeg maar "vanaf de bovenkant". Zowel de navigator als (later bij controle) Google Maps geven aan dat daar een weg ligt. ::)
Dit is ook echt iets wat je in Engeland kan overkomen (niet dat het asfalt ophoudt, maar dat navigatie of kaart je op een onhandige tot onmogelijke route naar de camping stuurt).
Wij printen altijd het advies op de site van de camping uit, vaak voor het laatste stuk wat extra km's, maar wel de route die geschikt is voor auto + aanhanger!
wij noemen haar truus, ze doet het lekker, brengt ons overal heen.......... :J
Wij rijden hoofdzakelijk op de tomtom en om mijn vrouw bezig te houden laat ik haar af en toe op de kaart kijken >:(
gr Peter
Ik bereid de route altijd voor door goed op de kaart te kijken en soms wat wegnummers op te schrijven met de grote plaatsen als richtlijn. Maar dat doe ik vooral voor het geval de navigatie uitvalt en je het zelf even moet doen. En dan nog vooral voor het laatste stuk als je de snelweg afbent, want de route naar zuid Duitsland/Alpenlanden ken ik inmiddels wel ;).
Ook kijk ik naar eventuele grote wegwerkzaamheden of andere te verwachten bijzonderheden. Maar de ervaring leert dat we vooral op de navigatie op de plek van bestemming komen, tot nu toe zonder problemen.
Ik heb een zwak voor kaarten dus die gaan altijd mee.
Maar het rijden gaat meestal gewoon op de trix, zo noemen we onze navigatie miepje omdat de enige nederlandse stem die erop zit een beetje op Beatrix lijkt.
Met het wegenkaartenboek (de bekende van MICHELIN met de gele ringband) kan ik alles, daar kun je ook de mooiste routes in ontdekken als je deze weet te lezen.
Citaat van: gaan op juli 13, 2011, 07:40:14 PM
Ik heb een zwak voor kaarten dus die gaan altijd mee.
Maar het rijden gaat meestal gewoon op de trix, zo noemen we onze navigatie miepje omdat de enige nederlandse stem die erop zit een beetje op Beatrix lijkt.
Met het wegenkaartenboek (de bekende van MICHELIN met de gele ringband) kan ik alles, daar kun je ook de mooiste routes in ontdekken als je deze weet te lezen.
en hoe moet je die dan lezen?
kan ik ook eens anders rijden ...
Citaat van: Mr Roadmaster op juli 13, 2011, 08:01:59 PM
en hoe moet je die dan lezen?
kan ik ook eens anders rijden ...
Is eigenlijk heel makkelijk.
Op de kaarten zie je bij sommige wegen een groene rand ernaast lopen dat is een teken dat het een "mooie" weg is.
Daarnaast kun je er vaak van uitgaan dat wanneer je veel kronkels ziet i.p.v. een rechte weg je ook een leuk stukje gaat tegenkomen.
Ook als er een "waaiertje" langs de weg staat dan betekent dat een vergezicht of uitkijkpunt.
En natuurlijk de tekens van de ru?nes, kerken, kastelen, grot, toeristen treintje, parken, safariparken etc. waar je op kunt letten.
Ik vind het ook heerlijk om af en toe een pontje te pakken i.p.v. een brug.
Omdat de schaal van deze boeken 1:300.000 of 1:250.000 is kun je erg veel informatie eruit halen.
Maar die routes rij ik liever wel met alleen de auto zonder dat daar iets achter hangt :# die vele kronkels wijzen meestal op een steile berg waar je niet rechtdoor tegenop kunt.
Citaat van: gaan op juli 13, 2011, 08:59:37 PM
Is eigenlijk heel makkelijk.
Op de kaarten zie je bij sommige wegen een groene rand ernaast lopen dat is een teken dat het een "mooie" weg is.
Daarnaast kun je er vaak van uitgaan dat wanneer je veel kronkels ziet i.p.v. een rechte weg je ook een leuk stukje gaat tegenkomen.
Ook als er een "waaiertje" langs de weg staat dan betekent dat een vergezicht of uitkijkpunt.
En natuurlijk de tekens van de ru?nes, kerken, kastelen, grot, toeristen treintje, parken, safariparken etc. waar je op kunt letten.
Ik vind het ook heerlijk om af en toe een pontje te pakken i.p.v. een brug.
Omdat de schaal van deze boeken 1:300.000 of 1:250.000 is kun je erg veel informatie eruit halen.
Maar die routes rij ik liever wel met alleen de auto zonder dat daar iets achter hangt :# die vele kronkel wijst meestal op een steile berg waar je niet rechtdoor tegenop kunt.
Thx voor de info :K
Hier even een voorbeeld van zo'n stukje kaart
wat kun je zo al zien
- de duidelijke groene lijnen geven dus de mooie routes aan
- ongeveer in het midden zie je "le Genepi" dat is waarschijnlijk de naam van de berg die 1769 meter hoog is en rondom een mooi uitzicht heeft (blauwe waaiertjes alle kanten op)
- de kronkels bij Sievoz le-haut moet je denk ik niet met een zware aanhanger nemen, daar worden de koppelingsplaten niet vrolijk van.
- langs de D114 naar de Col de Malissol zie je eerst één > (7-12 % steil) staan en daarna twee >> (meer dan 12% steil) staan ook beter zonder aanhanger.
- bij Le Villaret loopt een toeristen treintje (altijd leuk met kinderen) dat treintje gaat ook door een aantal tunnels heen, volg het zwarte lijntje maar (die verdwijnt af en toe onder de grond.
- in de omgeving van Le Villaret zijn ook een aantal mijnen te vinden (symbool met het gekruiste schepje en pikhouweel)
- aan kerken geen tekort op dit kaartje (bolletje met kruisje eraan)
- bij St. Pierre zie je een brede rievier waar linksbovenin een zwart boogje staat, dat boogje is een dam en de letters E.D.F die erbij staan staan voor de Franse electriciteits maatschappij. Daar staat dus een waterkrachtcentrale. aangezien er geen enorm meer zit zal er meer kans zijn op een behoorlijk hoogte verschil.
En zo kun je vaak nog veel meer leuke dingen zien.
Ik weet dat het treintje, de mijnen en de waterkrachtcentrale wel iets zijn voor onze kleine vent van 3 die vindt dat fantastisch
We gebruiken Tom voor de grote routes, de heen- en terugweg bijvoorbeeld en de snelste weg naar de supermarkt. Maar voor de leuke tochtjes gebruiken we de kaart. Tom is echter always there om ons uit de brand te halen als we het spoor bijster zijn :) of als we gewoon snel thuis willen zijn, omdat we ietsje te ver omgereden zijn :H Verder, degene die niet rijdt, leest de kaart. Degene die rijdt, volgt Tom of de aanwijzingen van de kaartlezer.
Ik kijk meestal van te voren waar ik heen moet en rij de route dan op mijn geheugen.
Bij moeilijke gevallen laat ik vrouwlief meestal wel even de kaart bekijken en soms kijk ik even snel mee. Ik heb best wel een goed richtingsgevoel.
Navigatie is wel makkelijk (Google Navigation) maar soms wordt je erg binnendoor gestuurd. En het nadeel van navigatie is dat je niet meer echt weet waar je je bevindt.
gewoon beiden..ooit inverband met wateroverlast de snelweg afgemoeten en had alleen de belangrijke wegen in europa..hmmm niet weer doen dus gewoon een wegenkaart van het land..standaard in vw dus als we gaan dan gaat de kaart mee
Eerst wat huiswerk doen, zoals met google maps een ideale route uitzoeken.
Het handige van google maps is dat je de route van de ene snelweg naar een andere kan trekken en
direct het aantal kilometers met relatieve tijd zichtbaar wordt.
Navigatiesysteem instellen én de functie "reisplanner" gebruiken met de punten uit Google maps, zodat de navigatiesysteem
jouw route neemt en niet zijn route.
Tevens draait op de achtergrond een GPS met wat waypoints mee, die tevens de afgelegde weg logd voor de statistieken.
Bij elk heel uur dat we onderweg zijn én stops markeer ik deze momenten.
Met wandelen gebruik ik een gedetaileerde lokale wandelkaart en de GPS als digitaal kompas. Met vooraf ingestelde waypoints en
set reserve batterijen zijn risico's van verdwalen zoals onlangs een mevrouw uit Stamproy in Spanje nabij Competa is overkomen, beperkt.
Tevens logt de GPS de afgelegde weg voor de statistieken.
Ik met de telefoon, moeders weet niet wat onder/boven is op de kaart en prikt een wat minder bekende stad als Sittard gewoon in Groningen op de kaart....
Voor dat de Tomtom kwam deed ik dat altijd. En zonder de kaart op zijn kop te houden :P.
Tja, ik moet wel even vermelden dat de jaarlijkse autokilometers van mijn vrouw niet meer dan 500 bedragen, terwijl ik dagelijks door het hele land tuf, en dat al jaren doe... ook zonder navigatiesysteem.... net als bij een mobieltje met adresboek valt me wel op dat ik zonder domdom (sygic) niet zo ver meer kom als vroegah...
navigeren doe ik zelf, met behulp van tomtom of een kaart en in sommige gevallen gewoon op ouderwets richtinggevoel.
heb het eens in frankrijk meegemaakt dat de tomtom uitviel, kaart lag ergens ???? en ik dacht dat ik verkeerd reed.
op een gegeven moment de auto stilgezet, kaart opgezocht en bekeken en het bleek inderdaad dat ik fout was gereden.
mijn vrouw laten kaartlezen helpt helemaal niet :O als zij moet navigeren dan komen we uit in polen in plaats van frankrijk :H
ze rijdt nog verkeerd met tomtom op het dashboard met geluid aan :W
Sinds dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt van de navigatie op mijn Nokia. Da's best handig om van a naar b te komen.
Maar de grote Michelin kaart (Frankrijk) ligt naast mij in de deur van auto. Ik kan (ja mijn man beaamd het) kan goed navigeren.
Dit dus ook altijd gedaan. Maar als ik nu een tukkie in de auto wil doen, dan neemt de Nokia het over.... :J
Ik kijk wel voor dat we vertrekken altijd even de route, welke ik opschrijf met paginanummers, zo kan ik het makkelijk vinden.
Verder als we een rondje gaan rijden, dan zien we wel waar we heen gaan...en als we weer naar de camping terug willen, dan pak ik de kaart... KK
Ik heb een Garmin Zumo (motornavigatie) waarin ik via mapsource routes kan zetten. Dus, op de laptop maak ik de mooiste, snelste, kortste enz. routes en die zet ik in de Zumo. Tot 4 keer per jaar krijg ik een kaartupdate, dus hij is altijd lekker actueel.
(nee, ik heb geen aandelen :))
tomtom/navigatie/gps
het is een hulp middel.
als ik ergens heen gaat binnen nederland rij ik op mijn kennis..ben al bijna 17 jaar chauffeur in nederland.
toen ik begon waren er nog geen tomtometjes..
buiten nederland lees ik me goed in en vertrek met de tomtom als hulp middel..
ook in mijn vrachtwagen heb ik een tomtom.
maar altijd staat het geluid uit..alleen ff spieken als je twijfelt.
de gene die hem het meeste gebruikt hier in huis is danielle..
Navigatie en altijd een kaart erbij. Nav. heeft nog wel eens eigen ideeen waar wij het niet mee eens zijn. En ik wil toch wel weten waar ik ben.
Citaat van: jellejawa op augustus 20, 2011, 08:20:29 AM
Navigatie en altijd een kaart erbij. Nav. heeft nog wel eens eigen ideeen waar wij het niet mee eens zijn. En ik wil toch wel weten waar ik ben.
HELEMAAL MEE EENS :J
Tja, de Navi is altijd een hulpmiddel. Dit werd zo op school geleerd: alles behalve 'visuals' was een hulpmiddel want het kon uitvallen (Radar, Satnav, Decca).
Navi gebruiken we het liefst om ergens een grote stad uit te komen, de rest kan simpel op de kaart. En op de motor is tie handig omdat ik m'n handen vrij heb en geen geklooi met een kaart uit je rugzak etc.
Elk uitje vergeet ik wel iets maar dit jaar?? Echt heel veel vergeten.. Dus ook het uitgebreide kaartenboek van Frankrijk, zelfs de grote wegen-ANWB-wegenkaart. We hebben daarom alleen de navigatie gebruikt. Op de grote weg is dat prima. Maar vanaf de camping kon het wel eens wat irritant worden. Weliswaar kiest hij de 'snelste' route, maar dat is soms toch over een vreselijke slingerweg, die soms amper twee auto's breed is of nog smaller. En als je dan iets omrijdt, dan kan het stukken comfortabeler zijn. Maar probeer eigenwijze Tom daar maar eens langs te sturen als je niet precies weet hoe die weg nog maar weer heet en waar ie precies langs gaat. Dus op die momenten hebben we gewoon goed borden gelezen :)
Overigens zijn die vreselijke slingerwegen natuurlijk op zijn tijd heel charmant, met prachtige kodak color photo moments ;)
Dit jaar heeft mijn vrouw weer genavigeerd en dat ging prima. Onze (ooit gekregen) elektronische vriend is ?n uit de tijd (updates kosten een gruwelvermogen) ?n heeft continu ontvangsproblemen. En dan vooral op de "spannende" momenten, de grote steden. Over een half jaar gaat deze auto weg, de volgende heeft wellicht ingebouwde navigatie?
We keken nu van te voren de route door, en mijn vrouw lette op de borden. Werkt perfect!
we gebruiken altijd miep ( of te wel lucretia, ik heb een knappe surinaamse stem erin staan)
van te voren dokter ik de route uit. meerstal de snelste maar ook wel ns de kortste, vooral als we in t kampeergebied zitten., je krijgt dan vaak allerlei onbekende weggetjes t zien
en is veel leuker als grote wegen.
:>
wij rijden op navigatie
lekker makkelijk!
Bij ons navigeert Loesje, zo noemen we die vriendelijke vrouwenstem die OVERAL de weg weet ;)
Bij ons doet dat de Garmin en ik zelf.
:nl
Mijn vrouw en Tom Tom... althans ik kijk voordat ik op pad ga altijd de route na, zodat ik globaal een idee heb.
Wij hebben geen TomTom of iets dergelijks, en navigeren (vrij ouderwets) op kaarten. We bespreken van tevoren de route en omdat we beide afwisselen met rijden geven we bij de wissel even aan waar we precies zijn. We veranderen onderweg ook nogal eens van route, afgelopen vakantie (begin mei) zijn we zo met de romantische Strasse door Zuid Duitsland gereden (mijn vriendin had uitgeteld dat dat ons 120 km zou schelen) en zo zie je nog eens wat! Ook hebben we Oostenrijk helemaal over kleine wegen gedaan op weg naar Slovenie, en wat een schitterende omgeving zie je dan! Daarom hebben wij zeer bewust geen TomTom, je vertrouwt te snel op zo'n ding en dan mis je dit soort juweeltjes van wegen (of je moet zelf opletten, maar dan kun je net zo goed opletten terwijl je met een kaart rijdt, spaart het geld van een TomTom uit). Owh ja: wij rijden vrijwel nooit fout, en als dat toch gebeurt kun je met de kaart makkelijk de route verleggen.
Voornamelijk de Garmin. Vrouwlief heeft haar kwaliteiten, maar navigeren hoort daar niet bij.
En zelf vind ik het op zich wel leuk om kaart te lezen, maar door de navigatiehulp heb ik tijd om de omgeving te zien. Dit rondkijken resulteert dan ook nogal eens in het meervoudig 'herberekenen' door de Garmin. Zo van, 'hmm, volgens mij moesten we die afslag daar hebben'.
Wij halen zo'n gratis kaart van de anwb voor de lange stukken. Het laatste stuk met de beschrijving van de camping, dat werkt wel. Overigens hebben we wel navigatie bij ons, gebruiken we niet altijd. Op vakantie is zonder navigatie rijden ook wel leuk; je komt nog eens ergens!
Als we de de Mio op 'kortste route' en 'geen snelwegen' zetten komen we ook op hele leuke weggetjes! Ik vind het wel makkelijk. Vroeger navigeerde ik (jawel, vrouw!) uitsluitend op een kaart en dat kon ik uitstekend! Tegenwoordig heb ik last van hersenverweking geloof ik, kaartlezen gaat wat minder. Dus het vrijgeven van de satelietsignalen kwam als geroepen! Hoewel ik ook nog steeds de kaart gebruik...
De TomTom, en de rns300, maar die draait alleen mee voor de verkeersinfo.
I: Tip I: Wanneer de Tom Tom je een verkeerde richting opstuurd, wijzig dan de vrouwenstem in de mannenstem! :+
Naar de Camping navigeert onze tom tom live.
Als we er zijn kopen we een kaart en gaan met de kaart op schoot de bergen in.
Voor de zekerheid navi in de kofferbak maar we gebruiken hem op plaats van bestemming eigenlijk nooit.
Van te voren de route uitgebreid besturen in Google Maps en dan met Garmin er naar toe rijden. In de Garmin heb ik tegenwoordig standaard de punten rond om de grotere steden staan (op dit moment om Parijs, Lyon, Lille en Luik).
Op de plaats van bestemming gebruik ik alleen maar de Garmin vind ik reuze makkelijk als je boodschappen wilt doen laat je de Garmin zoeken naar de dichtsbijzijnde winkel enzo ook voor tankstation en dergelijke. Kortom echt al veel plezier gehad van onze Garmin die inmiddels alweer 5 jaar oud is, maar het nog perfect doet. (wel met de benodigde kaartupdates)
Vorige keer naar Frankrijk (al weer 7 jaar geleden) lag de kaart nog op schoot bij mijn vrouw. De afgelopen jaren zijn we Nederland in de zomer niet uit geweest en hebben we vertrouwd op de navigatievaardigheden van onze TomTom en later de telefoon. Ik ben nu bezig het nodige kaartmateriaal van Open Street Maps op mijn telefoon te zetten (in Locus Pro), zodat we de telefoon komende zomer (wel weer Frankrijk) ook kunnen gebruiken zonder dataverbinding (in de auto, op de fiets én te voet).
De TomTom en de ANWB-wegenkaart gaan mee als backup.
Op de telefoon zie ik tijdens de reis een kaart met de uitgestippelde route mijn locatie. Zelf houd ik de afslagen in de gaten, waardoor ik wel weet waar ik ben en ik geen last heb van een TruusTruus die me de hele tijd vertelt wat ik moet doen :J
Toen ik in 2002 een Stilo mocht bestellen met als een van de eersten een multimedia/navigatie ingebouwd in de auto (Connect Nav+)en daarmee naar Oostenrijk ben gereden, wist ik het. Dat wil ik altijd! nog nooit ben ik zo gemakkelijk naar een bestemming gereden. Het was heel bevorderlijk voor de sfeer in de auto :o
Toen ik de Stilo weer in moest leveren, had ik dus ook geen navigatie meer. Ik heb toen een Garmin gekocht. die heb ik wel al een keer vervangen maar ik heb nog steeds een Garmin. Het fijne van een Garmin is dat je er ook open streetmap kaarten op kunt zetten. Je bent dus niet afhankelijk van de update's van de leverancier.
Maar we vergeten nooit dat de navigatie een hulpmiddel is. vooraf bekijk ik wel in hoofdlijnen de route en er gaan ook kaarten mee. Maar ook dat is niet altijd afdoende, weten we inmiddels uit ervaring.
Een paar jaar geleden was ergens de situatie grandioos gewijzigd. Dat kwam met de navigatie dus niet goed, maar met de ook verouderde kaart ook niet. We hadden toen een caravan en kwamen met dikke Multipla en caravan door een dorpskern die waarbij dat echt maar net paste! overhangende balkons en hele smalle straatjes. vervolgens over een weg wat eigenlijk niet veel meer was dan een trekkerspoor. om uiteindelijk weer uit te komen op de weg waar ook de mevrouw in de Garmin opgelucht ademhaalde. :nl Zij was moe van het "herberekenen" :#
Hallo
Wij gebruiken de tom tom altijd.
Wel mis ik de tijd van de landkaarten,vrouwlief moesten we hier niet af,nee natuurlijk niet,ik denk het wel,neeeeeee,dus maar naar de volgende afslag en 60km terug aangezien we daar wel afmoesten.
De bemerking kan jij wel kaartlezen schat werd me nooit in dank afgenomen. :H :H :H
Is een grapje natuurlijk alhoewel er vroeger meer gevloekt werd dan nu met de tom tom.
Op de gok!
Vorig jaar voor vertrek naar Spanje eerst uitgebreid de kaart bekeken(wel al 4 jaar oud) en Tom Tom ingesteld op onze eerste stop in Cromary, Frankrijk. Eenmaal op weg waren we nog niet voorbij Utrecht of we kregen kortsluiting in de auto, toen moesten we nog 2100 km. Bedrading Tom Tom doorgebrand, dus verder op de kaart en de borden boven de weg. Die paar jaar daarvoor al dezelfde weg gereden, is nog wel wat van blijven hangen. Uiteindelijk was de kaart ook niet meer up to date, dus alles op de borden gereden. Op de kaart wel de grote plaatsen aangehouden en mijn zoon als navigator. Ook de terugweg uitsluitend op borden moeten rijden.
Afgelopen jaar 3 weken Ardennen waar we al jaren komen, dus geen Tom Tom of kaart nodig.
Komend jaar een uitdraai van Google maps, Tom Tom en een nieuwe kaart en mijn zoon als navigator.
Onlangs een goede kaart van Frankrijk er bij gekocht voor het overzicht. In frankrijk zelf al zo'n boek gekocht, maar die is te gedetailleerd om de route naar en van huis mee te rijden. Vinden we alleen makkelijk voor als we er zijn. Verder wel rijden op de Navi in de auto. De eMyWay doet het heel goed. Alleen door onwetendheid stond deze afgelopen zomer niet goed ingesteld en vermeed het ding de tolwegen. Daarom is een goede kaart altijd belangrijk, want vrouwlief had het meteen in de gaten dat we niet goed gingen.
Na jaren als vertegenwoordiger met een A4 boekformaat stratenboek van Nederland op schoot te hebben gereden kreeg ik dan in 2005 bij de Volvo V50 een Tom Tom. Wat een genot en vooral wat een veiligheid. Toch was ook dat wennen want ook door de navigatie werd je afgeleid.
De eerste vakantie dan maar eens ingeprogrammeerd maar de kaart bij de hand. Geweldig !!! :>
Het werke wonderbaarlijk goed. Zelfs zo goed dat we tijdens een ritje van Uzes naar Nimes een binnendoor weggetje hadden gereden. Vrienden die achter ons aan reden...met kaart .... hebben deze na 10 minuten al weggelegd en hebben het jaar daarop ook maar een navigatie gekocht.
Nu krijg ik binnenkort een nieuwe BMW met Navigatie professional en Concierge Services. Gigantisch navigatie systeem met 3D weergave in de stad, Google Maps, weerberichten en Facebook erop en een persoonlijke telefoniste die je tijdens de rit ook je volgende Hotel, restaurant of camping kunt laten reserveren. Waar gaat de tijd heen !!!
Citaat van: H Poulssen op november 03, 2013, 08:26:37 AM
een persoonlijke telefoniste die je tijdens de rit ook je volgende Hotel, restaurant of camping kunt laten reserveren. Waar gaat de tijd heen !!!
Dat had kon met de connect nav+ in mijn Stilo destijds ook al. Ik heb het zelf nooit gebruikt.
De Navigon doet het grote werk maar de hand en spandiensten blijft te kaart verlenen. Ik heb altijd een berg kaarten en boeken bij me en afgelopen jaar was dat maar goed ook want eerst gaf de Navigon een weg aan die er helemaal niet was en daarna ging het oplaadstekkertje stuk en liep de Navigon leeg. En in beide gevallen keurig met de kaart verder gereden. Wij wisselen trouwens wel van taak: normaal rij ik bijna 80% van de kilometers maar als er kaart gelezen moet worden rijdt mijn vrouw. :#
Maar wij houden de traditie erin om op de camping het kaartenboek te pakken en zo lekker te kijken waar we nu weer heen gaan, hoe de route loopt of we de voorgestelde route van de Navigon wel moeten volgen etc.
Vroeger stonden we tijdens de rustpauze's op de motorkap kaart te lezen, motorkap overleg noemen we dat. KK En na de pauze ging de kaart mee op schoot en reden we naar de volgende pauze. Lekker ontspannen! Toen las mijn vrouw trouwens wel kaart want we tekende op de kaart aan welke weg we gingen nemen. ;)
Wel grappig dat een topic van 2009 weer boven water komt, hou ik wel van want het blijft actueel.
Hoe doen wij (ik) het. In de voor pret naar de vakantie, gebruik alle diverse mogelijkheden. kijk zowel digitaal, Tom Tom, Google maps als de gewone kaart.
Tijdens de reis haal ik altijd de globale route kaarten van de ANWB, voor de grove route. Tijdens de rit gebruiken wij een Tom Tom, maar hebben ook altijd
kaarten bij ons en ik schrijf zelf kort de route even op een kladje.
Ja gaat het goed dan vertrouw ik op de Tom Tom, maar vind het ook belangrijk om niet afhankelijk te zijn van onze elektronische ondersteuningen.
Groeten,
John
Ik kijk van te voren naar de route op internet, hij wordt ingesteld in de Mio, en we hebben kaarten bij ons.
Vorig jaar ging ik sinds lange tijd weer naar Hongarije, voor het eerst met mijn eigen gezin. Toen we echter in de buurt van de Hongaarse grens kwamen en ik het volgende punt in wilde voeren, kwamen we erachter dat onze Mio Hongarije nog niet kent...
Dus toen werd het navigeren met de kaart, welke meer dan 25 jaar oud was, aangezien niemandsland er nog op stond... Gelukkig heb ik de route in mijn jeugd elk jaar gereden, en kon ik met behulp van mijn herinnering de weg vinden naar het stadje. In dat gedeelte van Hongarije heeft mijn oma nog een huisje, dus gelukkig ken ik dat stuk ook behoorlijk goed, aangezien snelwegen er nauwelijks zijn en het meer rijden van dorpje naar dorpje is.
Afgelopen jaar is er navigatiesoftware op de telefoon gezet, en dit werkt geweldig. Deze kent ook Hongarije!
Onze nep tom tom doet alle werk en heb een garmin op reserve in de kofferbak liggen. :P
Kaarten nemen we niet mee.
We bekijken thuis de route op Google maps, en stellen deze meestal wat bij!
Dan wordt deze route in de Navigon gezet! De grote route gaat altijd wel goed!
Ter plekke, bekijken we brochures en toeristische kaarten voor iets interessants en zetten dan de gekozen route weer in het navigatiesysteem!
maar we nemen wel de kaarten mee! Afgelopen jaar hadden we een wegversperring en de Navigon stuurde ons steeds weer richting de afgesloten weg. Dan is het toch handig dat je een alternatief op de kaart kunt zoeken!
Wij rijden of navigeren beiden, net zo als het uitkomt!
Citaat van: Alex op november 03, 2013, 12:34:47 PM
Onze nep tom tom doet alle werk en heb een garmin op reserve in de kofferbak liggen. :P
Kaarten nemen we niet mee.
Wij nemen ook altijd de reserve mee. Die is draagbaar en soms handig in de stad o.i.d. En vindt deze soms wel een straat waar de ander het laat afweten. Is overigens een oude ViaMichelin die door een kundig persoon is omgebouwd naar Igo met hele recente kaarten en een veel betere routeplanning dan de ViaMichelin ooit deed. ViaMichelin is overigens verleden tijd, al een jaar of 5.
Hier TomTom op de iPhone (en Google maps op de Samsung als noodreserve) en daarnaast altijd de routekaarten mee van de ANWB. Ook altijd het grote Michelin boek van Frankrijk bij ons en vanaf februari ook nog ingebouwde navigatie in de nieuwe leaseauto.
Tja, in de huidige leasebak (skoda) een Columbus die dramatisch is op lange afstanden, dus naar Italie of Spanje. De eerste 1000 kilometer vooral de navigatie negeren en hij blijft herrekenen en je blijft eerder aankomen. Wat een onding! Dus diverse kaarten en het grote boek voor de details in Frankrijk en Italie.
Op de motor een Zumo en ook dat is niet ideaal al zit er wel een lifetime update op. Voor de tweede auto een TomTom en dat is redelijk okay.
Volgend jaar nieuwe leaseauto met navi. Benieuwd hoe dat gaat, maar de kaart gaat altijd mee en zal leidend blijven voor de lange stukken, de navi is vooral handig voor de laatste kilometers.
Ook wij navigeren met de TomTom, echter zonder deze blind te vertrouwen en te volgen. Voor aanvang van de trip ook eerst op papier de route laten bepalen (met de belangrijkste alternatieve routes) en een setje (meestal) recente kaarten in het de auto.
Moet eerlijk zeggen dat, mits de TomTom, upto date wordt gehouden hij vrij nauwkeurig is, maar je weet maar nooit en het blijft een electrisch apparaat wat er zomaar mee kan ophouden.
Wij bepalen waar we heen gaan en dan pakken we de kaart als we weggaan.
De Zumo (Garmin) gebruiken we enkel het laatste stukje.
Overigens houd mijn vrouw bij waar we zijn.
Ik moet er niet aan denken dat ik de hele weg moet vertrouwen op zo'n klein schuiflandkaartje.
De zumo gebruik ik ook op de motor en dan verteld hij me waneer ik moet afslaan omdat ik hem verteld heb dat ik daar moet afslaan ::) ::) :H
groet martin
Vanaf 2005 tot 2011 hebben we met 1 TomTom (Go750), dat ding kostte in 2005 een klein vermogen. Ik kon er bijzonder goed mee overweg en als we bv op de radio hoorden dat er een file was dan drukte ik snel op 'wegblokkade over ....' en de route werd snel aangepast. We hebben zo heel wat files kunnen vermijden. Nu hebben wij in beide wagens een ingebouwde navigatie (in de ene een MyWay, in de andere een eMyWay). In de basis niet zo fijn als een TT, maar wat wel heel plezierig is (misschien is dat bij TT nu ook wel gemeengoed), is dat bij afslagen het nummer van de weg mee uitgesproken wordt. Ook op rotondes wordt precies op het juiste moment uitgesproken dat je er 'nu' van af moet, dat ging bij de oude TT nog wel eens mis.
Enige wat we verder meenemen zijn de routekaarten van de ANWB om de 'grote lijn' van de route in beeld te houden.
Daarnaast hebben nog wel een grappig verhaal over het gebruik van de TT: In 2005 zijn we er mee naar een camping in Rome gereden. Een rit van ca. 1600km die geheel op rolletjes liep, tot op het moment dat we iets van 500/1000m1 van de camping waren. We stonden voor de (gesloten) poort van een groot landhuis. We konden geen andere kant op, zelfs niet draaien om de weg terug te volgen. Ik keek het zo eens aan en heb de stoute schoenen aan getrokken; ik schoof de poort open en reed de tuin in. De TT leidde mij keurig door de tuin en aan de achterkant kon ik er van af. Toen nog 'even' over een zandpad waarna ik op een doorgaande weg belandde. Uiteraard bij de ingang van de camping. Ik deed mijn verhaal bij de receptie en , jullie raden het al, wij waren niet de enige die zo aankwamen. Opmerkelijk was wel dat het voornl. Nederlanders waren.
Citaat van: nunogconway op november 09, 2013, 08:52:46 AM
Daarnaast hebben nog wel een grappig verhaal over het gebruik van de TT: In 2005 zijn we er mee naar een camping in Rome gereden. Een rit van ca. 1600km die geheel op rolletjes liep, tot op het moment dat we iets van 500/1000m1 van de camping waren. We stonden voor de (gesloten) poort van een groot landhuis. We konden geen andere kant op, zelfs niet draaien om de weg terug te volgen. Ik keek het zo eens aan en heb de stoute schoenen aan getrokken; ik schoof de poort open en reed de tuin in. De TT leidde mij keurig door de tuin en aan de achterkant kon ik er van af. Toen nog 'even' over een zandpad waarna ik op een doorgaande weg belandde. Uiteraard bij de ingang van de camping. Ik deed mijn verhaal bij de receptie en , jullie raden het al, wij waren niet de enige die zo aankwamen. Opmerkelijk was wel dat het voornl. Nederlanders waren.
Iets dergelijks ook al eens meegemaakt met de ViaMichelin in Tsjechie. Volgens de ViaMich waren we gearriveerd. Maar geen camping te zien. Even gevraagd, bleek de camping niet zo heel veel verder te liggen, maar konden we net niet zien. Maar dwars door de korenvelden rijden ging niet, dus een eindje omgereden om er te komen langs de verharde weg. Maar zelfs in NL ben ik wel eens door een zandpad gestuurd ergens in Drenthe.
Alleen met drie kinderen 1van 11 en twee van 8 op weg naar Frankrijk was ik wat blij met TomTom aan boord. Alhoewel voor de ontwikkeling van de topografische kennis van de Kids is het gebruik van een kaart wel aan te bevelen. Volgend jaar voor het eerst met de klapper op pad en waarschijnlijk weer naar Frankrijk, waar we ons niet aan de voorgestelde TomTom route zullen houden zal het kaartlezen wel weer aanbod komen. Ben mij nu aan het oriënteren op de site van routenet waarbij de instelling met aanhangwagen ingetikt kan worden om zo de reistijden te bekijken. Want vakantiepret begint al met de voorbereiding
Soms navigeren wij van de ene naar de andere camping via de kortste route zonder van snelwegen gebruik te maken. Dit levert vaak spectaculaire uitzichten en erg mooie routes op.
Citaat van: Paulvh op november 09, 2013, 01:47:41 PM
..... Ben mij nu aan het oriënteren op de site van routenet waarbij de instelling met aanhangwagen ingetikt kan worden om zo de reistijden te bekijken. Want vakantiepret begint al met de voorbereiding
Ik gebruik al een paar jaar mijn telefoon, met een versie van Sygic en Navigon. Werken feilloos. Zeer goede rijbaan begeleiding. Waardoor je met moeite verkeerd zal rijden. Mij is het de laatste jaren niet meer gelukt.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk