Hallo,
Vorig weekend heb ik een Tago Settler aangeschaft. Hier zat ook een waterkraan bij, die de vorige eigenaar nooit gebruikt is. Helaas zit er geen aansluitschema bij. Wel denk ik te weten dat er via blokbatterijen (6v) stroom moet worden geleverd.
Kan iemand uitleg geven over hoe ik dit kraantje moet aansluiten?
- Uit de kraan komen twee draden
- Uit het bakje waarin de batterij zitten komen twee draden
- Uit de dompelpomp komen twee draden
Alvast bedankt!
Groet,
Steven
Wij hebben hem ook nooit gebruikt, je zult de kraan (=schakelaar) op moeten nemen tussen de batterijhouder en de dompelpomp.
Vraag het anders even bij Gerjak na.
p.s. het is niet toevallig een Settler uit 2006 met een tent uit 2008 (crossing kleurstelling)?
volgens mij staat er iets van op de site van www.kck-online.nl
ff checken of googlen
Nee, het is geen Crossing. De wagen is van 2006 en de tent van 2007 of 2008, maar gewoon in de blauw/grijze-kleurstelling met petluifel. Het nieuwe type luifel vind ik ook erg mooi, maar goed, eerst genoeg uitgegeven.
gebruik je voor het aansluiten kroonsteentjes?
Citaat van: Steven op februari 21, 2010, 09:19:11 PM
gebruik je voor het aansluiten kroonsteentjes?
krimpkousjes zijn beter om te gebruiken (veiligheid)
Nou maakt het voor een 12 volt pompje niet uit, maar aan elkaar solderen en netjes krimpkous er omheen is wel de mooiste methode.
Ik heb ook mijn kraantje vorig jaar aangesloten met blokbatterijen.
- Uit de kraan komen twee draden: blauw en bruin (bovenste van de foto)
- Uit het bakje waarin de batterij zitten komen twee draden: zwart en zwart met een witte streep
- Uit de dompelpomp komen twee draden: blauw en bruin (onderste van de foto)
Als je het zo aansluit, dan moet ie het gaan doen.
Suc6 met aansluiten, en als je nog vragen hebt dan horen we het wel.
Het is gelukt hoor, bedankt voor jullie input.
Via mijn werk heb ik nu twee adapters geregeld waar ik vier grote batterijen in kan doen, als alternatief op de 6v blokbatterijen. Werkt prima.
Alles keurig aangesloten.
en heb je daar toevallig ook foto's van. Of kan je die maken. Ben benieuwd hoe die adapters eruit zien, en welke batterijen je dan nu gebruikt.
Heb even gegoogled, maar kan geen afbeelding vinden. Het is een adapter waar vier van die ronde jumbo batterijen in passen en de vorm heeft van een traditionele 6v blokbatterij. Ik zal zsm even een foto maken en hier neerzetten.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, is dit het?
(http://luc.dupas.be/torpedo/pics/batt_houdertje3.jpg)
In de tekst op de site http://luc.dupas.be/torpedo/uk600.html staat aangegeven dat de houdertjes lastig te vinden zijn.
Dus Steven als jij weet waar je die vandaan kan halen??? dan horen/lezen we dat natuurlijk ook graag.
die batterijen zijn maar 1.2 volt dus met 4 batterijen kom je maar op 4.8 merk je daar niets van kwa druk uit je pompje
Zelf gebruik 2 blokbatterijen. Dat wil zeggen, 2x 6V = 12V
De D batterijen heb je ook in 1,5V per stuk. Dus 8x 1,5V is ook 12V. I:
Dan heb je dus ook geen druk verschil.
P.S. dat plaatje heb ik gewoon van internet getrokken. Ik weet dus niet wat diegene met zijn 4.8V ging doen
owwwwwkee dacht al dat een foto van jou batterijhouder was dan neem ik mijn woorden terug :X :)
Oplaadbare batterijen zijn meestal maar 1.2V. Dat zou het verschil kunnen verklaren. Minder druk zou ik me niet al te druk om maken: je hebt sowieso weinig druk.
Maar goed, daar staat tegenover dat je je op vakantie sowieso niet te druk moet maken.
No problem.
ik heb nog even door lopen zoeken.
Even een klein rekenvoorbeeld.
2 D-cellen kosten ca. EUR 5,- . voor 8 stuks ben je dus al EUR 20,- kwijt.
2 blokbatterijen van 6V kosten ca. EUR 4,50 per sutuk. Dus zeg dat je daar EUR 10,- voor kwijt bent.
Dan zouden de D-cellen 2 keer zolang meegaan. Dat moet ik dan nog maar zien.
Wij zaten tijdens onze 3e vakantie met de wagen zonder stroom. We moesten dus in Belgiƫ nieuwe kopen. Uiteraard op de dag dat we naar de toeristenval (wel erg leuke plaats, maar mij net iets te druk) La Roche-en-Ardenne gingen. Aldaar de blokbatterijen kunnen kopen voor slecht 9,50 per stuk wel te verstaan. Een reservesetje is geen optie: ze verliezen langzaam hun spanning.
Ik wil 'ooit' een oplaadbaar geheel wat oplaad als je stroom hebt. (dat zal nog wel even duren, ik denk in een volgende wagen).
er gaat denk ik gewoon een 12V aansluiting (omvormer) komen als de blokbatterijen me niet bevallen. :)
eerst dit maar eens ervaren.
Dit zijn ze inderdaad!
Ik heb de batterijen gekocht bij de Aktion. Kostte me maar 6,75 euro in totaal. Ook lijken mij deze batterijen wat beter verkrijgbaar in 'noodsituaties'. Op mijn werk hebben wij van deze batterijhouders nog een bak vol liggen. Volgens mij worden ze niet gebruikt. Wat de druk betreft, er komt een flinke straal uit de kraan!
nou neem die bak maar mee naar het vw weekeind dan kan je ze uitdelen :J :J :J :J
waarom niet de slang aansluiten op de kraan van de camping meestal bij de stroomkast in de buurt(zelfde paaltje)
En de afvoerslang gelijk in de afvoer...meestal is er toch druk genoeg op de slang...
Of vergist ik me nu enorm?
Als je inderdaad houders in overvloed hebt, dan houdt ik me aanbevolen voor een back-up setje voor als de blokbatterijen idd zeer snel leeg trekken.
@ Richard, er zal dan wel een omvormer vann 230V naar 12V tussen moeten. en die kan je dan net zo goed in je voortent leggen bij je stekkerdoos.
Citaat van: screech op maart 29, 2010, 08:33:52 PM
Als je inderdaad houders in overvloed hebt, dan houdt ik me aanbevolen voor een back-up setje voor als de blokbatterijen idd zeer snel leeg trekken.
@ Richard, er zal dan wel een omvormer vann 230V naar 12V tussen moeten. en die kan je dan net zo goed in je voortent leggen bij je stekkerdoos.
is de druk uit de kraan niet groot genoeg?
Dat kan dat kraantje niet aan. Het zal dan bij gebruik tot boven in de tent spuiten (via de wasbak).
Enne, volgens mij kamperen de meeste leden niet zo vaak op campings met een eigen watertappunt. Hebben wij ook pas 1 keer gehad.
Ik zal 't 's vragen op mijn werk of de batterijhouders over zijn.
Hebben jullie een stroomloze plek? Als je namelijk een koelbox met een omvormer hebt
kun je door een dubbelstekker te gebruiken toch gewoon 12 Volt naar je kraantje voeren?
Dat kan natuurlijk ook. Nee, nooit staan wij op een plek zonder stroom. Wil mijn bier natuurlijk wel koud hebben staan.
Onlangs voor mijn Tago Settler Crossing het nog nieuw uitziende legbord ingeruild voor een legbord met waterkraan.
Omdat dergelijke kraantjes soms problemen opleveren (doorbranden van contacten :(), kan je een oplossing vinden op de site van de Nederlandse Caravan Club.
http://www.ncc.nl/tipvdmaand/schakelversterker/tip306.htm
Zelf ga ik dat zo ook onder mijn legbord met waterkraan monteren.
N.B. bij de NCC staan nog meer handige tips. :J