Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: Bsb2010 op april 07, 2010, 10:24:31 PM

Titel: Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Bsb2010 op april 07, 2010, 10:24:31 PM
Als ik dan toch aan het "posten" ben, ik krijg bij het lezen van de berichten op dit forum de indruk veelal te maken te hebben met handige doe-het-zelvende klapfanaten, ik ben niet handig, ook niet technisch, wie kan me adviseren over hoe en waar na eventuele aanschaf technisch onderhoud te laten uitvoeren en, ook niet onbelangrijk, hoe vaak is dat nodig???
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Richard op april 07, 2010, 10:27:14 PM
Citaat van: Bsb2010 op april 07, 2010, 10:24:31 PM
Als ik dan toch aan het "posten" ben, ik krijg bij het lezen van de berichten op dit forum de indruk veelal te maken te hebben met handige doe-het-zelvende klapfanaten, ik ben niet handig, ook niet technisch, wie kan me adviseren over hoe en waar na eventuele aanschaf technisch onderhoud te laten uitvoeren en, ook niet onbelangrijk, hoe vaak is dat nodig???

Ik zou om de drie jaar een goede controle laten uitvoeren, na dat je eerst een nul controle hebt laten doen...
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: screech op april 08, 2010, 01:00:11 PM
Controles zou ik uit laten voeren bij een vouwwagendealer. Even zoeken welke er bij jou in de buurt zit.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 05:24:14 PM
Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen :(
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.

Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: marcel.s op april 19, 2010, 06:33:06 PM
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 05:24:14 PM
Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen :(
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.

Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.


de TS meldde al dat deze niet technisch is, dus ik denk dat digene hier niet veel aan heeft. ;)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Steven op april 19, 2010, 07:06:05 PM
Ik vind het een prima antwoord hoor! Helaas ben ik ook niet technisch, dus veroordeeld aan de 'oplichters'. Zou toch wel wat meevallen? Wanneer je niet technisch en handig bent, dan zou ik eens in de drie jaar een locale dealer opzoeken voor preventief onderhoud.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 07:12:06 PM
Die dealers zouden zo erg nog niet zijn als ze tenminste hun werk eens deden.

Helaas zijn de dealers in vouwwagenland vaak eendagsvliegen die "er even een wv'tje bijnemen voor de snelle omzet"
Amper een paar jaar later hebben ze alweer een andere "hobby" en kun je er niet meer terecht.
Er zijn in het bijzonder een groot aantal Jamet "dealers" die gewoon alleen ff snel wat willen verdienen.

Hun onderhoud bestaat uit een rondje er omheen lopen, hoogstens even de vetspuit er op zetten.
En dan maar weer snel verder met het verkopen van sleurhutjes aan glampingbewoners.

Hierbij nadrukkelijk de goeden even vrijpratend.
(voor Jamet ken ik maar 1 echt serieuze dealer die ook onderdelen op voorraad heeft enz. die gozer in Ede)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Bsb2010 op april 19, 2010, 08:04:33 PM
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 05:24:14 PM
Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen :(
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.
Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.

Coinoperator aanwezig op klapweekend? Mag ie me terwijl ik dit klusje live op zijn aanwijzingen klaar "leren" hoe dit te doen,ben niet bang voor vieze handen gelukkig 8)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 08:08:37 PM
Zoiets moet je NIET op de camping doen.
Je zou in de problemen kunnen komen omdat je bepaalde onderdelen dringend nodig blijkt te hebben.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: meeder op april 19, 2010, 08:10:28 PM
Bij de nieuwere ALKO assen (vanaf 2003 geloof ik) zijn er compactlagers gebruikt die niet af te stellen zijn.
Je hoeft er ook niets aan te doen, ze hebben een levensduur van ongeveer 250.000km.

Bij deze nieuwere assen moet je volgens ALKO de borgmoer vervangen als je de trommel los haalt. Bij de lichtere assen zijn de lagers in de trommels geperst en vervang je ze in één keer indien nodig.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Bsb2010 op april 19, 2010, 08:15:17 PM
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 08:08:37 PM
Zoiets moet je NIET op de camping doen.
Je zou in de problemen kunnen komen omdat je bepaalde onderdelen dringend nodig blijkt te hebben.

Doen we het gezellig bij mij thuis voor de deur een keer, ik vind het leuk dit soort dingen te "leren", ben dan wel niet technisch, zou zoiets denk ik ook niet snel zonder toezicht durven (veel te bang dat ik iets niet goed genoeg zou aandraaien en onderweg een wiel of ook niet prettig, werkende remmen zou moeten ontberen) maar ben wel erg van het "in de praktijk leren" uit een boekje benkniesogoed in ::)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 08:19:47 PM
Correct,
Ik miste dat ook al in mijn eigen antwoord  ::) ::) ::)

Vaste lagers wel inspecteren (luisteren) en kijken of ze niet blauw zijn gelopen.
Bij vervanging meteen vervangen door vol gesloten lagers.

Borgmoeren moet je officieel inderdaad vervangen na losdraaien.
Nou...dat is best wel waar maar je mag je best iets vaker gebruiken.

In een ander topic zie je één van mijn hobby auto's staan (een Opel Kadett C uit 1975)
In het werkplaatshandboek staat bijvoorbeeld dat je bepaalde hééééél belangrijke bouten absoluut door nieuwe moet vervangen en nóóóóóóit opnieuw mag gebruiken..

Uhm
Gewoon gelul, die bouten worden van fabriek uit voorzien van een laagje borgmiddel (soort Loctite)
Zelf een kwak Loctite er op smeren is net zo goed....
...of dacht je nou echt dat Opel die bouten nog levert  :#

Wie geen loctit heeft staan (de meesten) mag er ook bison kit oid tussensmeren hoor.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: meeder op april 19, 2010, 08:29:32 PM
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 08:19:47 PM
In een ander topic zie je één van mijn hobby auto's staan (een Opel Kadett C uit 1975)
In het werkplaatshandboek staat bijvoorbeeld dat je bepaalde hééééél belangrijke bouten absoluut door nieuwe moet vervangen en nóóóóóóit opnieuw mag gebruiken..

Tenzij het de rekbouten van de cylinderkop zijn, die vervang je toch wel denk ik zo :)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 08:37:47 PM
Die zitten niet in een CIH motor uit 1974

Die waren toen nog niet uitgevonden...
Ze zitten wel in mijn Scenic en ik heb ze afgelopen zomer moeten vervangen omdat me in de Dordogne een klepveer brak met als gevolg een kromme klep, 3 dagen camping waar ik niet dood gevonden wil worden, discussie met renaultdealer dat ik 't zelf thuis wel zou doen omdat het me anders veel te duur werd, wachten op anwb enz. enz.

Als je eens wist hoe ontzettend goor ik heb staan vloeken he :(
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 08:40:51 PM
Citaat van: Bsb2010 op april 19, 2010, 08:15:17 PM
Doen we het gezellig bij mij thuis voor de deur een keer, ik vind het leuk dit soort dingen te "leren", ben dan wel niet technisch, zou zoiets denk ik ook niet snel zonder toezicht durven (veel te bang dat ik iets niet goed genoeg zou aandraaien en onderweg een wiel of ook niet prettig, werkende remmen zou moeten ontberen) maar ben wel erg van het "in de praktijk leren" uit een boekje benkniesogoed in ::)

Mij best maar dan niet bij jou maar bij mij.
Toch ietsjes handiger als je alle gereedschap bij de hand hebt wat te verzinnen is want je weet de eerste keer nooit wat je tegenkomt.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: meeder op april 19, 2010, 08:43:21 PM
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 08:40:51 PM
Mij best maar dan niet bij jou maar bij mij.
Toch ietsjes handiger als je alle gereedschap bij de hand hebt wat te verzinnen is want je weet de eerste keer nooit wat je tegenkomt.

Mis grijpen in je gereedschapskist is inderdaad iets wat je niet wilt :)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 08:46:33 PM
Dabedoellik....

Warming: Showoff

(http://www.opelkadettshop.nl/projectc1/carosserie/linksvoor/images/nwe_werkplaats2.jpg)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: meeder op april 19, 2010, 09:15:00 PM
Citaat van: coinoperator op april 19, 2010, 08:46:33 PM
Dabedoellik....

Warming: Showoff

(http://www.opelkadettshop.nl/projectc1/carosserie/linksvoor/images/nwe_werkplaats2.jpg)

hefbrug ik ook hebben wil ;-)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 09:21:51 PM
aha

Ook een sleutelaar :# :#
nou vooruit dan maar

Hier een fotootje van mezelf
(http://i836.photobucket.com/albums/zz288/coinoperator/Project%20C1/Img_6869.jpg)


Een brug kopen is 't probleem niet meer vandaag de dag
Wel de ruimte om neer te zetten maar met wat handigheid pastte het ding precies in de werkplaats van mijn bedrijf.

De HK staat er ook wel eens op trouwens, ff lekker de onderkant boenen, schokbrekers gemonteerd voor de Tempo100 vergunning enz.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Bsb2010 op april 19, 2010, 09:22:26 PM
@ coinoperator, dat is wat mij betreft een deal (laat me raden, je woont ergens in het zuidelijkste puntje van Limburg ;)).

Met zo'n professionele werkplaats tot je beschikking durf ik zelfs een volledige revisie van de zojuist aangeschafte "antieke" vw wel aan onder uw toeziend oog.

Heb wel eens een heeeeel (lees: mega heeeeeeeeeeeeel) klein beetje geknutseld op dit gebied, heb in een grijs verleden, toen ik nog jong, knap, slank en rijk was een MG-B gehad, de lekke koppakking ben ik niet aan begonnen, maar heb (hahaha) wel heel technisch de bougies vervangen  :H en, ooit op aanwijzingen van een bevriende automonteur een distributieriem van eoa klein jappannertje vervangen en op tijd gezet.(zijn kolenschoppen van handen kwamen er niet goed bij, mijn friemelhandjes wel).

Een ikeakast knutsel ik zo in elkaar, zelfstandig een naambordje of slanghaspel ophangen aan mijn buitengevel lukt ook nog net, maar dan houdt het zo ongeveer wel op met mijn technische kennis/inzicht.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 09:27:16 PM
Arnhem
Redelijk bereikbaar vanuit alle richtingen.

VW?
Uhm

Je praat tegen een OPEL man he
Dus ga snel je mond uitspoelen met groene zeep :#
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: fish op april 19, 2010, 09:39:35 PM
Graag hier on-topic blijven, en foto,s in het fototopic plaatsen aub. foto topic (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,709.0.html)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 19, 2010, 09:47:51 PM
jamaar jamaar....

er worden hier ook KLAPpootjes gelast hoor :#

Echt...
Mijn eerste VW was een AK GT 4 van 30 jaar oud.
Prima karretje en voor heel weinig overgenomen van mijn zwager die er niet meer aan durfde omdat er een pootje was gebroken.

Dat was dus zo ongeveer 5 minuten zaag,buig en laswerk en is nooit meer kapotgegaan.
Alleen....hij knierpte een beetje bij, uhm, ja...nouja, je snapt ''t wel. :O :H

Toch vier jaar mee gekampeerd en 't was mijn eerste klapliefde en echt een geweldig ding.
En eerlijk te zijn stond ie net zo snel op als onze HK van nu....
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Alpe op april 24, 2010, 12:18:25 PM

Ik word wél errug enthousiast van jullie vermakelijke conversatie,...
Oók ik heb geen technische opleiding,... :I  vind ik zo jammer enwil graag altijd wat leren!!  :)

Maaarre,,... met onderhoud heb ik ook eens geprobeerd de oplooprem,...cq handrem af te stellen,..
Wat betreft onderhoud hoor ik jullie daar niet over,...wellicht vergeten????
Ik woon in Apeldoorn,.. dus ik doe mee aan deze MASTERvw-klusopleiding,.. graag alsjeblieft???

Hartelijke groet van Alpe (d,heuz)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op april 26, 2010, 10:20:23 PM
Goed punt.

De kabel van de oplooprem moet idd ook worden gecontroleerd en evt nagespannen.
De kabelspeling is afhankelijk van het onderstel, vraag het ff na bij de leverancier.
Maar als regel mag je aannemen dat bij een volledig uitgeveerde oploopkop (dissel) de kabel net een klein beetje moet doorhangen, zo ongeveer als een fietsketting zeg maar.
Veel drukker moet je je maken als de disselkop niet meer spontaan terugveert, meestal alleen omdat ie in geen jaren meer een vetspuit heeft gezien want een VW wordt dermate weinig gebruikt dat ie meer slijt van het stilstaan dan van het gebruik.
Vooral banden hebben daar last van maar de disselkop kan ook vast gaan zitten in uitgehard vet.
Banden DIRECT vervangen bij de allereerste tekenen van droogtebarstjes en bij tempo100 wagens voor ze zes jaar oud zijn.
Die categorie laatste banden kunnen dan trouwens nog best een poosje dienst doen als achterband op je stadsauto'tje oid.(mocht dat toevallig passen)
Anders leveren ze op marktplaats nog wel wat op.

Vandaag trouwens zelf de vetspuit ff losgelaten op de dissel en oplooprem hier.
Wielen lekker dicht gelaten, 't spul is net 1 jaar in gebruik dus dat is quatsch om me druk over te maken.
Zo tegen de drie jaar gaan de trommels er even af en ga ik ook overwegen om reserve wiellagers mee te nemen.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Alpe op april 27, 2010, 04:51:49 PM
Ik heb nog een ander goed punt,..!!! :)

Heb je voldoende parkeerruimte voor je werkplaats,..  :J ??? 
Inmiddels heb ik 6 mensen die graag met hun vw-tje langs willen komen in Arnhem voor
spoedcursus onderhoudsbeurtje VW.

Op zaterdag 28 mei 2009 tussen 12.00 uur en 12.30 uur!!  8)  (Schikt dat trouwens?? :))

Ik neem iets mee voor-bij-de-koffie,....!!!

Hartelijke groet,
Alp (d,huez)
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Bsb2010 op april 28, 2010, 08:19:37 PM
Ja uhhe, HOOOOO wacht eens even en ik dan??? Net de klapkar op een seizoensplaats nogal permanent vastgespijkerd en dan gaan we opeens op korte termijn met zijn allen naar Arnhem ;( ;( ;( ;( om nog maar niet te spreken  van het feit dat ik an twee aandachtvragende kleutertjes mee zou moeten nemen....

Kunnen we coinoperator niet beter met zijn allen ergens in oktober overvallen (zei zij egoistisch) :#
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: Crazycook op mei 15, 2010, 09:53:48 PM
Mijn eerste vraag dan maar op dit forum. 8)

Zijn de onderdelen zoals lagers e.d. in een standaard onderdelenshop te vinden of ben ik gehouden aan de dealers. We hebben een Trigano Odyssee van 2001 en dit jaar wil ik de banden vervangen. Deze topic lezende vraag ik me af waarom ik niet preventief de lagers ook niet vervang. Zoals eerder beschreven lijkt me dit geen hogere wiskunde en ben ik net handig genoeg (handige buurman in de nabijheid) om het zelf te proberen.
Ik hoor het graag.
Titel: Re:Onderhoud vouwwagen??
Bericht door: coinoperator op mei 15, 2010, 09:59:55 PM
Lagers zijn zo goed als altijd gewoon standaardlagers (al zal de dealer je zeggen van niet en je de 6voudige prijs ervoor vragen)

Preventief wisselen is niet nodig,
moderne lagers slijten eigenlijk nauwelijks en een lager in een vw al helemaal niet ivm het weinige gebruik.
het is wel een goed idee om een stel lagers bij je te hebben als je ver weg gaat.

Heb je stelbare lagers dan is jaarlijkse aandacht en een likkie vet wenselijk.