Heeft er iemand ervaring met een fietsendrager op de dissel?
We hebben in januari een trigano odyssee gekocht zonder disselbak en zitten nu te denken over een fietsendrager op de dissel.
Ik zou ook graag willen weten hoeveel fietsen er op de dissel kunnen.
Wij hebben zelf geen ervaring daar mee maarHIER (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,3005.0.html) staat het eea
en HIER (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,963.0.html)
mischien is dit beter dan op de dissel http://link.marktplaats.nl/338371146
Hou wel rekening met een aanzienlijke toename van de kogeldruk als je fietsen op de dissel plaatst.
Ik zag bij Holtkamper dat er ook fietsen achter de vouwwagen gehangen konden worden. Kan dit ook bij Trigano?
ik denk alleen aan een touw
want daar zit de keuken en dat lijkt me aardig zwak denk ik
Citaat van: Steven op april 12, 2010, 10:11:43 PM
Ik zag bij Holtkamper dat er ook fietsen achter de vouwwagen gehangen konden worden. Kan dit ook bij Trigano?
Daar moet de constructie van de wagen op berekend zijn of voor aangepast worden.
Volgens mij kan je dit alleen bij bepaalde Holtkampers en Zambezi's doen.
We willen liever geen fietsenimperiaal voor op de vouwwagen, omdat je die er eerst allemaal af moet halen voordat je kan gaan uitklappen.
Fietsen op de dissel zouden kunnen blijven staan.
Ik heb niet zo'n verstand van de kogeldruk, kan iemand dat uitleggen? Wat is het nadeel. De meeste mensen hebben een disselbak, daar verdwijnt volgens mij ook het een en ander in. Wat is het verschil??
Citaat van: wies op april 13, 2010, 10:57:39 AM
We willen liever geen fietsenimperiaal voor op de vouwwagen, omdat je die er eerst allemaal af moet halen voordat je kan gaan uitklappen.
Fietsen op de dissel zouden kunnen blijven staan.
Ik heb niet zo'n verstand van de kogeldruk, kan iemand dat uitleggen? Wat is het nadeel. De meeste mensen hebben een disselbak, daar verdwijnt volgens mij ook het een en ander in. Wat is het verschil??
Is geen verschil, ook daar letten mensen veel te weinig op.
De meeste personenauto's zijn in te delen in twee groepen. De ene mag 75kg kogeldruk hebben, de andere 50kg kogeldruk. Dit heeft te maken met de constructie van de trekhaak en van de wielophanging van de auto.
Een te lage kogeldruk geeft een instabiel weggedrag waarbij er dus te weinig druk op de achteras van de auto komt.
Een te hoge kogeldruk kan problemen geven met de vering van de auto, als deze te ver doorzakt kan je op de veerbegrensers komen en dat rijdt niet prettig. Ook heb je dan te weinig druk op de voorwielen wat bij een voorwiel aangedreven auto best lastig is, je spint dan veel sneller door wat zeker op een helling niet fijn is.
Bij een auto die een kogeldruk van 75kg mag wordt meestal aangeraden om tot ongeveer 60kg te gaan en niet veel verder.
Bij een auto die een kogeldruk van 50kg mag hebben zou ik niet veel verder dan 40-45kg gaan als je dit kunt halen.
Onze vouwwagen heeft leeg een kogeldruk van rond de 60kg (de keuken staat op de dissel) dus je moet dan al meteen zorgen dat je zwaarste bagage achter in de vouwwagen gelegd wordt. Wij hebben aan de buitenkant van de wagenbak twee jerrycans hangen dus die kunnen we ook als ballast gebruiken.
Op onze dissel zit zo'n omgekeerde T. Hierop past een twinnyload
Leeg heeft de vw een kogeldruk van zo'n 25kg.
Max druk voor de trekhaak is helaas 35kg.
Ik denk dat we het niet gaan redden om 10kg twinny + 32kg fietsen te kompenseren met het slim pakken vd vw.
Iemand ervaring met de fietsen op het autodak? Zoals al opgemerkt zouden fietsdragers op de vw gruwelijk in de weg zitten bij het uitklappen.
Hallo Meeder,
Als je de keuken op de dissel hebt, hoeft dat toch niet zo zwaar te zijn?
Veel mensen hebben de neiging alle keukengerei en etenswaren in de keuken te vervoeren, maar de ligging
van de VW is het meest stabiel als het zware spul zo laag mogelijk boven de as ligt.
Bij veel last voorop, wat je compenseert met last achterop gaat de wagen sneller slingeren.
Citaat van: Leonard1948 op april 13, 2010, 07:43:25 PM
Hallo Meeder,
Als je de keuken op de dissel hebt, hoeft dat toch niet zo zwaar te zijn?
Veel mensen hebben de neiging alle keukengerei en etenswaren in de keuken te vervoeren, maar de ligging
van de VW is het meest stabiel als het zware spul zo laag mogelijk boven de as ligt.
Bij veel last voorop, wat je compenseert met last achterop gaat de wagen sneller slingeren.
Ik heb de kogeldruk gewogen met een lege keuken, dus alleen met (lege) koelbox er in.
Overigens bedenk ik mij nu net wel dat de luifel, windhoeken en voorwand helemaal voorin de bagageruimte van de vouwwagen lagen dus als je dat er uit haalt dan scheelt het al weer de nodige kg's.
Over kogeldruk is ook een topic en dat vind je HIER (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,22.0.html)
Heeft er iemand al eens aan gedacht om het geheel van de combinatie te bekijken buiten alleen de kogeldruk? Toen we met 3 tieners, een dakkoffer en een vw met een disselbak met volle koelkast vertrokken , ging de auto zo door zijn veren, dat we opblaasbare schokdempers lieten monteren om het geheel veilig te houden.
Daarna gingen we met z'n tweeën met de caravan, een Chateau van 3.85m en toen trok de caravan de auto bijna van de grond wegens veel te weinig bagage. Ik nam altijd 2 pakken Spa Reine (24 kg) mee, niet omdat we dat van thuis niet konden missen, maar om onder het bed te duwen voor meer kogeldruk. Altijd nuttiger dan een zak cement. :), Ook gasfles zover mogelijk vooraan. Dus juist het tegenovergestelde van voordien.
Fietsen op de dissel helpt ook. En op de terugrit was het probleem altijd opgelost met de voorraad W:
Mijn man is nu de Thule fietsendrager van de caravan op de dissel van de Combi Camp aan het plaatsen, want met 2 personen is dit totaal geen probleem. De auto wordt ook helemaal niet overladen en dus kan de kogeldruk dit wel hebben.
Dus ook eens het totaalplaatje van de belading met passagiers bekijken, het geheel moet in evenwicht zijn.
Citaat van: stkl op april 13, 2010, 07:29:28 PM
Op onze dissel zit zo'n omgekeerde T. Hierop past een twinnyload
Leeg heeft de vw een kogeldruk van zo'n 25kg.
Max druk voor de trekhaak is helaas 35kg.
Ik denk dat we het niet gaan redden om 10kg twinny + 32kg fietsen te kompenseren met het slim pakken vd vw.
Iemand ervaring met de fietsen op het autodak? Zoals al opgemerkt zouden fietsdragers op de vw gruwelijk in de weg zitten bij het uitklappen.
Mag ik vragen wat voor trekhaak/auto jij hebt?
35Kg kogeldruk ken ik alleen van trikes ed.
Citaat van: papajur op april 14, 2010, 07:32:54 AM
Mag ik vragen wat voor trekhaak/auto jij hebt?
35Kg kogeldruk ken ik alleen van trikes ed.
Suzuki WagonR; afneembare trekhaak
opschrift: 35kg
(vaste trekhaak geeft trouwens dezelfde max. druk aan)
Zit onder tussen te denken of het mogelijk is fiets-dakdragers op het deksel vd vw te monteren.
(op de rails)
Aan de voorzijde zou een dakzak komen. Op en achter de as dan de 2 fiets gootjes.
Overdwars, dat wel. Als ze niet uitsteken zouden ze niet eens gedemonteerd hoeven te worden.
We gaan wel een ondertentje gebruiken maar alleen voor opslag.