Hallo,
Heb net bij de Halfords een mistachterlicht gehaald die via afstandsbediening vanuit de auto te bedienen is. Nu moet je de bruine draad op de + van de achterlichten aansluiten en de zwarte op de -. Die laatste lijkt me ook de zwarte draad in de unit. Nu zitten er verder 3 andere draden in mijn lichtunit (rood, wit en geel). Wat is nu de goede?
En euh, zou het heel erg zijn als ie niet helemaal 10 cm van de remlichten af zit? Volgens mij heeft er ook een mistachterlicht gezeten. Er zitten 2 gaten, waarvan ik er dan 1 wil hergebruiken. En dan zal de ruimte tussen de achterlichtunit en de mistlamp maar iets van 3 cm zijn. Anders krijg ik teveel gaten.
Kan natuurlijk altijd zeggen dat die mistlamp er op zat toen ik de wagen kocht. ;-)
gebruik de stroomdraat die op je achterlicht zit voor + want een mistachterlicht werkt ook alleen als je licht aan is
lijkt me de beste oplossing :)
Heb deze gevonden. Echter daar loopt de zwarte draad heen. Nou ben ik een beetje lost, want waar zit de - nu weer? Zal wel ff een fototootje plaatsen zo.
En ontdekt dat ik geen achteruitrijverlichting in de lichtunit heb. Ook vreemd of niet?
Het fotootje.
Bovenste is het remlicht, onderste het achterlicht en links zit het knipperlicht.
ja stuur een fototje dan kunnen er meer kijken en zoek ook ff een schematje van je stekker dan kan je zien welke draad waar voor is
en een boel oudere wagens hebben geen achteruit licht denk dat dat niet gewoon was om er een te hebben
ik heb 2 vw,s staan waar het niet op zit
is jou wagen van ijzer dan kan het zijn dat dat de aarde is en zwart plus
Casper, ja die is van ijzer. Dan kan ik de - gewoon ergens bevestigen aan het metaal? Scheelt dan wel weer.
Maar is achteruitrijverlichting niet verplicht? Nou ja, ik kan nog ff googelen, maar indien wel, dan wordt het wel een heel lastig probleem.
Schemaatje van de stekker heb ik zo niet paraat. In ieder geval doet de rest van de verlichting wel wat ie moet doen en dat is al heel wat. Tja, het is jammer dat mijn oude bolide wel mistlampen heeft, anders had ik ook niet 1 op de vw nodig gehad.
De stroom voor je mistachterlicht kan je aftappen van je achterlicht met behulp van platte kabelschoentjes met nevenaansluiting.
Zo te zien op de foto is de witte draad de massa. Ik zou de wagen niet als massa gebruiken, meestal slechte kontakten.
heb je goed gezien teus ik had die witte niet gezien O0 maar die staat op de aarde pool
dus dikkie je weet nu hoe het moet
Teus en Casper, thanx. Ik ga er morgen wellicht mee aan de slag. Maar om hem goed te kunnen bevestigen moet ik hem toch helemaal open klappen, dus mogelijk dat ik de gok er op waag en eerst naar de plaats van bestemming rijdt, of hem al half monteer en als ie opengeklapt is de moer van de 2e bout vast draaien.
En een soort van kabelschoentjes zijn meegeleverd. Hoop dat het allemaal een beetje past in die lichtunit. Zo schrikbarend veel ruimte zit daar nou ook weer niet. ;-)
dit gaat wel lukken hoor ik.
achteruit rij licht is als hij er niet op zit niet verplicht.
ik heb zo jaren in een renault5 gereden met engels achterlicht. in engeland zit de verlichting aan de andere kant :#
zo ging hij braaf door de keuring.
zo is dat met meerdere dingen, zoals defecte mist verlichting voor, geen zin in repareren? haal de bedrading weg, en het is alleen nog maar show.
haal de bedrading niet weg, en dat is dan afkeur, want het werkt niet.
jammer genoeg moet het wel met een mist achterlicht, die ben je verplicht om te hebben .
wat ik wel raar vind is dat aanhangers van het bouwjaar voor dat besluit dat ook moeten, terwijl motoren van voor een bepaald bouwjaar nog steeds zonder richtingaanwijzers rond rijden......
Citaat van: marcel.s op april 18, 2010, 12:05:13 PM
jammer genoeg moet het wel met een mist achterlicht, die ben je verplicht om te hebben .
wat ik wel raar vind is dat aanhangers van het bouwjaar voor dat besluit dat ook moeten, terwijl motoren van voor een bepaald bouwjaar nog steeds zonder richtingaanwijzers rond rijden......
Dit is alleen zo bij aanhangers zonder eigen kenteken omdat daar geen bouwjaar van is vast te stellen.
Zwaardere aanhangers hadden altijd al een registratiebewijs waardoor het bouwjaar bekend is.
blijft het een stomme regel.
Zo is het. Had overigens de KLPD eens gemaild hoe het nou zat met dat mistachterlicht verhaal, want de ene beweert dat je de mistlamp aan moet kunnen zetten vanuit de auto en de ander beweert weer dat het niet hoeft. Heb ik net dus zaterdag een afstandbedienbare lamp gekocht en komt de KLPD met een reactie:
--------------------------------------
Op een personenauto behoort een waarschuwingslicht aanwezig te zijn voor
het mistachterlicht.
Deze spelregel geldt niet voor de aanhangwagen.
U kunt een mistachterlicht monteren aan de linkerzijde van de
aanhangwagen. Er staat in het handhavingsgedeelte geen bepaling dat het
mistachterlicht vanaf de bestuurdersplaats bedient moet kunnen worden.
U kunt een mistachterlicht met een schakelaar aanwschaffen.
--------------------------------------
Boe, had me dus wel een aantal euro's gescheeld want zo'n ding zie je voor 11 euro op MP staan (excl. verzendkosten).
Mijn reactie wil ik julle ook niet onthouden;
--------------------------------------
Bedankt voor uw reactie. Echter heb ik, omdat een reactie uitbleef, het
zekere voor het onzekere genomen en net afgelopen zaterdag een
afstandbedienbare mistlamp aangeschaft (maar nog niet geheel gemonteerd).
Dat het toch toegestaan is om een lamp met schakelaar te hebben verbaast
me wel enigszins, maar goed, het zal hem dan daarin zitten dat er geen
bepaling is opgenomen daarvoor. Ik ben ook wel van mening dat een op
afstand in te schakelen mistlamp veiliger is dan in dichte mist (zicht
minder dan 50m) uit te stappen om een schakelaar om te zetten, zeker als
je op de snelweg rijdt. ;-)
---------------------------------------------------------
Dus eigenlijk laten we het nu maar zo. Hij is nog niet gemonteerd maar wel uit de blisterverpakking. Anders had ik nog ff naar Halfords kunnen hobbelen. Maar qua veiligheid vind ik die afstandbestuurbare wel veiliger.
Citaat van: DikkieDick op april 19, 2010, 11:57:39 AM
Zo is het. Had overigens de KLPD eens gemaild hoe het nou zat met dat mistachterlicht verhaal, want de ene beweert dat je de mistlamp aan moet kunnen zetten vanuit de auto en de ander beweert weer dat het niet hoeft. Heb ik net dus zaterdag een afstandbedienbare lamp gekocht en komt de KLPD met een reactie:
--------------------------------------
Op een personenauto behoort een waarschuwingslicht aanwezig te zijn voor
het mistachterlicht.
Deze spelregel geldt niet voor de aanhangwagen.
U kunt een mistachterlicht monteren aan de linkerzijde van de
aanhangwagen. Er staat in het handhavingsgedeelte geen bepaling dat het
mistachterlicht vanaf de bestuurdersplaats bedient moet kunnen worden.
U kunt een mistachterlicht met een schakelaar aanwschaffen.
--------------------------------------
Boe, had me dus wel een aantal euro's gescheeld want zo'n ding zie je voor 11 euro op MP staan (excl. verzendkosten).
Mijn reactie wil ik julle ook niet onthouden;
--------------------------------------
Bedankt voor uw reactie. Echter heb ik, omdat een reactie uitbleef, het
zekere voor het onzekere genomen en net afgelopen zaterdag een
afstandbedienbare mistlamp aangeschaft (maar nog niet geheel gemonteerd).
Dat het toch toegestaan is om een lamp met schakelaar te hebben verbaast
me wel enigszins, maar goed, het zal hem dan daarin zitten dat er geen
bepaling is opgenomen daarvoor. Ik ben ook wel van mening dat een op
afstand in te schakelen mistlamp veiliger is dan in dichte mist (zicht
minder dan 50m) uit te stappen om een schakelaar om te zetten, zeker als
je op de snelweg rijdt. ;-)
---------------------------------------------------------
Dus eigenlijk laten we het nu maar zo. Hij is nog niet gemonteerd maar wel uit de blisterverpakking. Anders had ik nog ff naar Halfords kunnen hobbelen. Maar qua veiligheid vind ik die afstandbestuurbare wel veiliger.
Voorzover ik weet is het wel degelijk verplicht om het mistachterlicht op de vw vanuit de auto te bedienen. IK heb dit ergens gelezen. Ben er ook mee bezig geweest, maar gelukkig is onze nieuwe vw af fabriek voorzien van een mistlicht.
Wat betreft veiligheid, weet het niet. Ooit mist meegemaakt in de zomer op weg naar het zonnige zuiden? Die kans is heel erg klein.
Het gequote stuk komt van iemand van de KLPD, dus we gaan er maar vanuit dat het klopt.
Citaat van: jellejawa op april 19, 2010, 12:11:08 PM
Ooit mist meegemaakt in de zomer op weg naar het zonnige zuiden? Die kans is heel erg klein.
nou rij jij snachts maar eens door de pyreneeen dan moet je eens kijken hoe het daar kan spoken :?
Of zuid duitsland ::)
Citaat van: jellejawa op april 19, 2010, 12:11:08 PM
Wat betreft veiligheid, weet het niet. Ooit mist meegemaakt in de zomer op weg naar het zonnige zuiden? Die kans is heel erg klein.
En bij hevige regen op de ring van Parijs,... daar wil (en kan) je ook niet stoppen om even de schakelaar om te zetten.
En even het volgende wat ik heeeeeel erg vreemd vind:
Citaat van: DikkieDick op april 19, 2010, 11:57:39 AM
U kunt een mistachterlicht monteren aan de linkerzijde van de aanhangwagen.
Nou, dan zie je hem toch niet als je daarachter rijdt! :#
Vreemde reactie van onze vrienden van de KLPD.
Wij hebben nog steeds geen mistachterlicht op de vouwwagen! Is hier al eens iemand bekeurd daarvoor? We rijden al 2 jaar zonder rond en nog geen problemen gehad. Maar het moet er toch eens van komen!
Ik laat manlief dit voor mij veel te techneutische artikel wel ff lezen :H
Nee, nog nooit op gecontroleerd. Toen het verplicht werd heb ik direct een mistachterlicht aangebracht. Gek genoeg was het merendeel al ge?nstalleerd op onze oude Trigano Cheverny..
Ik ga even een oud topic omhoog halen, maar ik nu dezelfde mistlamp aan gaan sluiten op mijn vouwwagen.
Het topic heb ik doorgelezen, maar het was mij nog niet 100% duidelijk.
Als ik het goed begrijp/lees en ik gebruik onderstaande foto even als voorbeeld. De de bruine kabel van de mistlamp (+) op de zwarte kabel van de foto (kabeltje van het achterlicht). En de zwarte kabel van de mistlamp (-) op de witte kabel van de foto?
Klopt dit nu, of is het juist precies andersom?
Citaat van: DikkieDick op april 17, 2010, 04:12:22 PM
Het fotootje.
(http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=dlattach;topic=4866.0;attach=1998;image)
Bovenste is het remlicht, onderste het achterlicht en links zit het knipperlicht.
Dat heb je goed begrepen. De witte is de massa van de vw en de zwarte is de plus van het achterlicht.
Bedankt Theu! Dan gaan we deze er van de week maar eens opzetten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Graag gedaan. Succes.