Kan iemand vertellen hoe het zit met de draaicirkel van de auto wanneer er een fietsendrager op de dissel staat?
Manlief denkt het misschien te krap wordt om te draaien :N
Daar moet je inderdaad wel rekening mee houden. Nu zal het met normaal rijden wel meevallen, maar met achteruit rijden moet je toch wel oppassen met die fietsen op de dissel.
Prachtig natuurlijk fietsen op de dissel, maar houd ook reken met de kogeldruk.
Kogeldruk is ook zeker belangrijk en wordt vaak onderschat.
Je moet wel heel veel ballast achter de as van de vouwwagen kunnen leggen om het gewicht van de fietsen weg te werken.
Bovenop de vouwwagen is altijd nog de beste methode als er een imperiaal voor je vouwwagen is.
Om kogeldruk te verlagen ballasten veel mensen (inclusief ikzelf) de klapper aan de achterzijde. Houdt er wel rekening mee dat een klapper een allesbehalve stijf frame heeft.
Als je voor en achter zwaar bent (en dus niet in het midden) zal de wagen bij bobbels heftiger bewegen. Als je niet te zwaar belast is dat niet direct een probleem, in het extreme kan dit zeer heftige bewegingen opleveren bij bijv. het inhalen van een vrachtwagen, rijden op de belgische snelwegen etc. Hoewel de wagen (in ons geval) keurig recht blijft, wordt hij wel pringeriger als we voor-en-achter belasten. Bij evenredige belasting ligt de wagen aanzienlijk rustiger achter het voiture.
Om dit te illustreren staat er op de KCK site een leuk filmpje:
http://vimeo.com/7022794
wauw leuk gedaan! niet leuk om mee te maken.
Filmpje is inderdaad erg beeldend!
We gaan nog eens goed bedenken hoe de fietsen mee gaan, bedankt in ieder geval voor het meedenken en de info :W