heeft iemand ervaring met fietsen meeenemen op een jamet, wij hebben het nu 1 keer gedaan en vinden het erg wiebelen, heeft iemand een oplossing?
Heb je wel een goede merk steunen want die goedkopen zijn niet echt stevig.
Maar ik had vorigjaar de fietsen mee en had ook zoiets blijft alles wel zitten?
Het is wel goed gegaan maar laat de fietsen dit jaar thuis ben er niet echt kapot van.
er zitten fietsendragers vann thule op dus dat moet wel goed zijn, alleen gaan de fietsen van links naar rechts bewegen,vooral als je over een heuveltje gaat of over bv een rotonde rijd
Oke heb je het dan over de fiets of het rek wat op de wagen staat?
Beweging zit er namelijk altijd in.
Als je alles goed hebt aangedraaid kan er niet veel misgaan.
Zit er tussen jou stangen van de drager 2 stalen dwarsliggers?
het is een standaard jamet imperiaal met 3 dwarsliggers en daaroverheen zitten dan de fietsendragers
Dan kun je er denk ik ook niet veel aan veranderen.
Hoi wij kregen een tip van een medekampeerder om een bezemsteel door de achterrekken van de fietsen te steken en die vast te zetten met tie-raps zo breng je iets meer starheid en wiebelen de fietsen niet meer zo.
Wij willen dat deze vakantie ook proberen heb voor onze jamet arizona nu een imperiaal met fietsendragers gekocht..
Ben wel van plan de fietsen nog een extra te zeker door middel van een spanband.
Toen wij nog een Jamet hadden hebben een aantal jaren de fietsen meegenomen. Het zwaaide inderdaad nog al wat maar toch staan de fietsen goed vast. Eventueel een extra spanband zetten en die dan "aftuien "naar de zijkant van de imperial.
Vergeet niet dat het allemaal nog al hoog staat eerst die hoge imperial en dan nog de fietsen
Ik lees "eventueel een extra spanband" ...
Als ik bij de politie zou zitten en vouwwagens met fietsen erop zou zien rijden ZONDER extra spanbanden .. Dat had ik ze aan de kant gehaald!!! Wat mij betreft zijn flink wat extra spanbanden verplicht, want die dingetjes waarmee je standaard je fiets vast moet zetten volstaan absoluut niet! In no-time ligt dan de boel los of erger...
F2-3 spanbandjes per wiel en de fietsen aan elkaar vastmaken, met een spanband, en de fietsen gaan nooit los. Wiebelen blijven ze toch wel doen, maar los gaan ze dan nooit.
Citaat van: PaneVino op mei 29, 2010, 09:17:47 PM
Ik lees "eventueel een extra spanband" ...
Als ik bij de politie zou zitten en vouwwagens met fietsen erop zou zien rijden ZONDER extra spanbanden .. Dat had ik ze aan de kant gehaald!!! Wat mij betreft zijn flink wat extra spanbanden verplicht, want die dingetjes waarmee je standaard je fiets vast moet zetten volstaan absoluut niet! In no-time ligt dan de boel los of erger...
F2-3 spanbandjes per wiel en de fietsen aan elkaar vastmaken, met een spanband, en de fietsen gaan nooit los. Wiebelen blijven ze toch wel doen, maar los gaan ze dan nooit.
Wat ben ik blij dat u niet bij de politie werkt.
Net afgelopen weekend voor 25 Euro een Carry Bike gekocht voor op de dissel. Is van alu en weegt bijna niets. Druk op de kogel is nu 55 kg, net iets teveel. dat wil ik met slim laden nog terug dringen naar ca. 45 kg. 3 fietsen komen er op de dissel. KOmend weekend hoop ik dit uit te proberen. Foto zal ik binnenkort plaatsen. Met de fietsen op de dissel kunnen deze tijdens een overnachting blijven staan (denk ik). Tenslotte hebben we de Jametic gekocht voor het opzetgemak. En ik denk dat het een stuk stabieler is dan boven op de wagen vanwege het lagere zwaartepunt. Later meer.
Citaat van: jellejawa op mei 31, 2010, 08:33:48 PM
Net afgelopen weekend voor 25 Euro een Carry Bike gekocht voor op de dissel. Is van slu en weegt bijna niets. Druk op de kogel is nu 55 kg, net iets teveel. dat wil ik met slim laden nog terug dringen naar ca. 45 kg. 3 fietsen komen er op de dissel. KOmend weekend hoop ik dit uit te proberen. Foto zal ik binnenkort plaatsen.
Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt met de fietsen op de dissel. Ik heb een tijdje terug een topic hierover gestart, maar het werd me eigenlijk vooral afgeraden.
Wij hebben een Trigano Odyssee, ook gekocht voor het opzetgemak. Dus ik kijk erg uit naar je foto's en bevindingen.
Afgelopen weekend de Carry Bike getest. Schitterend weekend met mooi weer. Lekker gefietst rondom Driehuizen.
De fietsen staan mooi stevig op de Carry Bike. Deze is echter voor slechts 2 fietsen. Daarom heb ik van een stuk Alu hoekstaal een 3de goot gemaakt omdat we met z'n 3en zijn. De fietsen staan mooi stabiel op de dissel Geen geslinger. Ik heb rekening gehouden met de belading door de zwaarste dingen achterin de vouwwagen te houden. Ik had een kogeldruk van 50 kg. Onze Roomster mag 60 kg hebben, dus geen probleem. We zijn slechts 28 km van huis geweest, maar diverse heuvels in de weg gehad. Geen probleem, geen gestoot of geduw. Ik had de fietsen van de drager gehaald voor het uitklappen van de Jametic, maar ik denk dat deze kan uitklappen met de fietsen op de dissel. Allen beetje voorzichtig zijn natuurlijk met de tent.
Schitterende oplossing zo!
Als ik geen disselbak had gehad, had ik een soortgelijke oplossing gemonteerd!
Veel plezier met de fietsen mee!
Wij hadden dezelfde oplossing bedacht, alleen nog niet uitgeprobeerd op onze Jamet Rondo XL.
Deze foto's bewijzen dat het goed gaat komen!
Bedankt :).
Fietsen op de dissel is altijd het beste (lager zwaartepunt en belangrijker; minder windvangen), maar als de fietsen bovenop moeten (bijv door een disselbak) dan nooit met een spanband de fietsen aan elkaar knopen!!! met een bezemsteel is de enige juiste optie, want als de fietsen naar elkaar getrokken worden kunnen de framebevestigingen ruimte krijgen en losschieten. Dat is pas gevaarlijk. ::)
En wat de politie betreft, die gaan juist kijken als mensen met kunstgrepen de boel proberen vast te zetten. Originele fietsendragers als oa thule volstaan ondanks dat de fietsen wiebelen. Denk maar zo een boom die buigt die breekt niet! I:
Een bezemsteel is ook een kunstgreep. Om het echt goed te doen zou je wellicht van die beugels kunnen gebruiken die ook aan fietsdragers zitten om de fietsen onderling mee vast te zetten. Die zijn los te koop.
Helemaal gelijk, van die aluminium beugels, die ze ook achterop campers gebruiken zijn hier heel geschikt voor, had ik even niet aangedacht, zo zie je maar weer, als e de reacties leest, dan neem je vooral die ideeën mee.
Goed idee dus, ondanks dat ik mijn fietsen alleen met de klem vastzet (en de wielbandjes) ga ik hier toch eens naar kijken.
Wij hebben 5 fietsen op de vouwwagen.
die zet ik vast met 2 spanbanden, een om de fietsen naar beneden te houden (extra veiligheid) en een om het wiebelen te verminderen.
let daarbij wel op dat de fietsen recht blijven staan, anders verbuig je de beugel, de goedkope fietsendragers die al op onze 2e hands arizona zaten waren aardig verbogen.
Voor de kinderfietsen voldoen die nog prima, amar onze grote fietsen staan in een nieuwe drager van thule (geloof ik)
dat met deie bezemsteel wil ik nog eens uitproberen, maar het verschil in fietsmaten is nu nog te groot (van 20"tot 28")
Citaat van: boswachter op juni 29, 2010, 10:10:37 AM
dat met deie bezemsteel wil ik nog eens uitproberen, maar het verschil in fietsmaten is nu nog te groot (van 20"tot 28")
De grootte maakt toch niets uit? Als je ze maar verbindt zonder speling. En een bezemsteel of aan alu beugel hoeft niet uit te maken, mits op de juiste wijze toegepast, maar dat is in het leven met alles wat je doet.
het eerste bericht repte over de achterrekjes, die staan allemaal op verschillende hoogte vandaar.
Ook de beugels waar de fietsen aan vast zitten hebben een andere hoek als gevolg van de maat van de fiets (de een staat wat verder naar achter, de ander wat verder naar voren)
volgens mij is de juiste toepassing van spanbanden nog de oplossing, dat hebben we trouwens proefondervindelijk uitgevonden (eerste keer bijna een fiets kwijtgeraakt, gelukkig was dat nog in de woonwijk...) ::)
Wij hebben een Twinny Load op de dissel vast gemaakt. Deze zit zo vast als een huis. Misschien een idee om een 2ehands aan te schaffen en deze op de vw te plaatsen.
succes!
gr melvin
Als je bang bent voor zwabberende fietsen kun je er nog over denken om ze plat op de imperial te leggen. Trappertje van de onderste fiets er af en vast sjorren.
Heb e.e.a. een aantal keren op een karretje en oude holtkamper gedaan en bevalt mij prima. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je dit niet met splinternieuwe fietsen durft uit te proberen.
welk type van thule heb je dan op de drager, meneer de boswachter 8)
ik heb er 1 gezien bij de wit, maar die kost rond de 100 euro......
wij hebben van die goedkope gekocht (18 euro), maar mijn fiets heeft het maar net tot thuis gehaald. het frame was helemaal krom. mijn fiets weegt heel zwaar. 23 kilo geloof ik.die van mijn man en dochter zijn gelukkig niet zo zwaar...
zo'n standaard dingetje mag maar max. 17 kilo dragen.
bij de wit zeiden ze dat het niet zo veel uit maakte, maar weet nu wel beter.. maar 100 euro voor een fietsendrager? ff over nadenken....
ben benieuwd!
groetjes,
bianca
Zie dit berichtje nu pas, ehh Bianca ik geloof dat die van ons ook 20-30 euro kostten, onze zwaarste fiets zal geen 23 kilo wegen maar is wel een stevige jongen....
Goed bevestigen van de fietsendragers (de balkjes vand e standaard jamet drager zijn diep dus ik heb andere bouten gehaald en stalen plaatjes gemaakt ome.e.a. goed te bevestigen.) De zwaarste fietsen gaan in het midden de kleinere aan de buitenkant (is met afspannen praktischer....)
Wij hebben Thule Freeride 532 gekocht voor op de imperiaal. En ik ben zeer tevreden! Simpel te monteren en om de fietsen vast te zetten. Toch voor de zekerheid de fietsen extra vast gezet met 3 spanbanden. Dat scheelt enorm in het bewegen en geeft een veilig gevoel.
Kijk op de volgende site voor informatie: KLIK HIER (http://www.fietspunt.nl/nl/Fietsdrager-Thule-Freeride-532-%C3%A9%C3%A9n-fiets-001-99355/)
Ik heb alle sites en winkels bekeken maar deze was het goedkoopste, ook een super snelle levering trouwens!
Ook ik had in het begin de angst dat de fietsen eraf zouden vallen ,zeker op binnenwegen ging het aardig heen en weer. Nu heb ik er 4 mont blanc fietsdragers op en aan de voorkant en achter kant 2 spanbanden diagonaal gespannen . Hierdoor zit er heel weinig beweging meer in de imperial. Natuurlijk nog wel de fietsen even met extra bandje vast zodat ze niet naar buiten kunnen vallen . Het voldoet mij prima en het rijdt lekker ontspannen.
gr Swalker