Hallo vouwwagen liefhebbers,
Wij willen een tweedehands Alpen kreuzer Allure aankopen,
volgens de gegevens is dit een wat lichtere vouwwagen leeggewicht 300 kg en beladen max 550 Kg.
Nu hebben een Kia picanto 1.0 liter 45 KW / 60 PK en zou deze ongeremd 400 kg en geremd 700 kg moeten kunnen trekken.
Nu zal dit wagentje er in nederland op vlakke wegen wel mee wegkomen , maar ik vraag me toch af hoe dit zal gaan in wat heuvelachtig/bergachtig gebied.
Ik ga ervanuit dat we rekening houden met een zo,n min mogelijke belading van +- 150 kg max fietsen en toebehoren voor een tweepersoons huishouden dus overbodige spullen gaan we niet meenemen.
Graag zien we uw reactie,s tegemoet, Gerard.
Nou Gerard er is er maar een manier om dit uit te proberen...ff naar Valkenberg in limburg en dan wat colletjes pakken...
Vergeet wel het nieuwe rijden dus lekker veel toeren maken berg op..... :J
Radio uit, airco uit want dat vreet ook vermogen s6
valt me nog mee dat de 1.0 picanto iets mag trekken..
ik weet dat er onder de 3-ling C1/aygo/107 geen trekhaak mag.
;)
Uhm, je zegt het eigentlijk zelf al... Max gewicht van de AK is 550kg. De KIA mag max ONGEREMD 400 kg trekken, dus nee, dit is geen goed idee.... Sterker nog: het is volgens mij wettelijk niet toegestaan. Of heb ik dit nu mis?
Ik neem in dit verhaal aan dat de AK ongeremd is en dan bedoel ik geen oplooprem.
Citaat van: RdB op juli 13, 2010, 08:28:12 PM
Uhm, je zegt het eigentlijk zelf al... Max gewicht van de AK is 550kg. De KIA mag max ONGEREMD 400 kg trekken, dus nee, dit is geen goed idee.... Sterker nog: het is volgens mij wettelijk niet toegestaan. Of heb ik dit nu mis?
Ik neem in dit verhaal aan dat de AK ongeremd is en dan bedoel ik geen oplooprem.
Hij is dus wel geremd met inderdaad een oplooprem, dus zou hij wel achter de Kia mogen want die mag tot 700 kg geremd trekken.
trouwens wat voor remsystemen zijn er dan nog meer in aanhangerland ?
Hmmm nu ben ik zelf ook in de war :) Ik zal eens zoeken op internet hoe het nu presies zit.....
Ik durf met mijn Kia Picanto (leuk ding hé) hier nauwelijks de brug op.....
Kijk hier eens:
http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/trekkrachtrapport.php
Ik ben met een picanto, met een allure er achter via Tsjechie naar Kroatie gereden. Daar aan gekomen kreeg ik van mijn kenissen een staande ovatie. Het is gekken werk maar ik heb het gedaan.
FF een tip probeer niet met een geremde wagen een klein stukkie achteruit de heuvel op te rijden anders gaan je koppelingsplaten stinken. Dus het is te doen maar je moet geen haast hebben.
En een jaar later ben ik met dezelfde combinatie ook naar Spanje gereden. Nothing on de hand, die picanto kan veel meer dan je in de eerste instantie denken zou. Gewoon met 110 over de route du solei.
Ik vind je al stoer dat je het gaat proberen. Ik zal het in ieder geval niet doen. Behoudens of de auto het aankan denk ik wellicht wat drastischer zoals bij het maken van een noodstop en dergelijke.
Hoe dan ook succes. Enne als ik je zie rijden dan toeter ik even naar je, want dat zal je niet veel op de weg zien zo'n combinatie ;)
Citaat van: narnia op juli 13, 2010, 08:26:14 PM
valt me nog mee dat de 1.0 picanto iets mag trekken..
ik weet dat er onder de 3-ling C1/aygo/107 geen trekhaak mag.
;)
En als je nou alleen fietsen mee zou willen nemen achterop, moet je dan zo´n hangrek nemen?
Beetje vaag, ik heb zelfs Suzuki Alto's zien rijden met een trekhaak.
Citaat van: waiter op juli 16, 2010, 05:17:06 AM
Ik vind je al stoer dat je het gaat proberen. Ik zal het in ieder geval niet doen. Behoudens of de auto het aankan denk ik wellicht wat drastischer zoals bij het maken van een noodstop en dergelijke.
Stoer ????? "Stoer -/- er +/+ m"
Een auto met 60pk en zo'n 800kg zwaar is niet bedoeld of gemaakt om een klapkar van zo'n 500kg te trekken. En dan ga je ook nog hellingen berijden.
Buiten dat het een niet ongevaarlijke excercitie voor de inzittenden is heb je kans dat je ook medeweggebruikers in gevaar kunt brengen.
Je zult maar achter zo'n combinatie zitten berg op- of er voor berg af of wanneer er behoorlijk geremd wordt.
Gerard056. Ik neem aan dat je geboortejaar 1956 is dus heb je 'de jaren van verstand' al lang bereikt.
Mijn idee is: Een automibilist met een beetje realiteitszin en verantwoording overweegt het niet eens, laat staan dat hij er aan begint.
Citaat van: Alex_R. op juli 26, 2010, 12:13:54 AM
Beetje vaag, ik heb zelfs Suzuki Alto's zien rijden met een trekhaak.
Van Playmobil hebben ze ook speciale aanhangertjes ::)
Een Picanto met een vouwwagen, ik zou het niet doen... Ook al kan het en mag het. Maar waarschijnlijk kom je de straat toch niet uit omdat je al strandt bij de eerste verkeersdrempel vanwege het stijgingspercentage...
Zonder gekheid, ik zou me niet lekker voelen zonder een beetje extra vermogen. Ik heb zelf een Focus 1.4 maar die heeft er al best moeite mee af en toe.
Of het opschiet, waag ik te betwijfelen. Maar om het, zoals twee posters voor mij, gevaarlijk te noemen.... Als de wagen dit op papier mag trekken dan is het veilig genoeg volgens de wegenverkeerswet.
Je kunt met je auto de trein 3 keer in beweging brengen op een helling van 12% op 1000 m hoogte. Ergo: als je gewoon op de snelwegen rijdt, met het vrachtverkeer mee moet het kunnen. Ik zou wel de bochtige bergwegen mijden, maar Nederland is sowieso te doen. Een geremde aanhanger remt als het goed is zichzelf.
Ik denk wel dat je relatief weinig marge hebt met laden. Zelf zou ik in die situatie het totaalgewicht op een weegbrug controleren (denk erop dat je het kogelgewicht moet optellen als je aangekoppeld weegt!).
Ik heb ooit in een toen 11 jaar oude Mazda 323 met ruim 2 kuub zand in een aanhanger gereden. Remmen was geen probleem, maar optrekken des te meer...
Citaat van: narnia op juli 13, 2010, 08:26:14 PM
valt me nog mee dat de 1.0 picanto iets mag trekken..
ik weet dat er onder de 3-ling C1/aygo/107 geen trekhaak mag.
;)
Is dat die auto met 3 maal hetzelfde "onderstel"?
En waar heb je gevonden dat er geen trekhaak onder mag, Narnia?
Citaat van: Gerard056 op juli 13, 2010, 08:18:01 PM
Hallo vouwwagen liefhebbers,
Wij willen een tweedehands Alpen kreuzer Allure aankopen,
volgens de gegevens is dit een wat lichtere vouwwagen leeggewicht 300 kg en beladen max 550 Kg.
Nu hebben een Kia picanto 1.0 liter 45 KW / 60 PK en zou deze ongeremd 400 kg en geremd 700 kg moeten kunnen trekken.
Nu zal dit wagentje er in nederland op vlakke wegen wel mee wegkomen , maar ik vraag me toch af hoe dit zal gaan in wat heuvelachtig/bergachtig gebied.
Ik ga ervanuit dat we rekening houden met een zo,n min mogelijke belading van +- 150 kg max fietsen en toebehoren voor een tweepersoons huishouden dus overbodige spullen gaan we niet meenemen.
Graag zien we uw reactie,s tegemoet, Gerard.
Ik geloof niet dat autofabrikanten elke keer bij elk nieuw types en de variaties daarop gaan testen wat zo'n auto goed kan trekken/remmen.
Het zal theoretisch worden onderbouwd vanuit testen met lookalikes qua vermogen en constructies.
Maar een vouwwagen achter een kleine/lichte auto is
"No problem" met een klein klapkarretje. :X :X :X :X
Maar ja dat is dan wel "Back to the basic" als je van die grote vouwwagens gewend bent.
even een opmerking, wij hebben ook zojuist een (oude) AK Allure gekocht, maar deze is geloof ik niet geremd. de enige rem die ik kan ontdekken is de handrem.
misschien dat de oudere modellen het niet hebben of zo??
Citaat van: 3.i.m. op augustus 01, 2010, 03:07:08 PM
even een opmerking, wij hebben ook zojuist een (oude) AK Allure gekocht, maar deze is geloof ik niet geremd. de enige rem die ik kan ontdekken is de handrem.
misschien dat de oudere modellen het niet hebben of zo??
Klopt de oudere AK's Allure hebben geen reminrichting op de wagen.
Citaat van: waiter op augustus 01, 2010, 10:44:14 PM
Klopt de oudere AK's Allure hebben geen reminrichting op de wagen.
Moeten dan wel echt oudjes zijn. Vorig jaar heb ik mijn Allure uit 1988, die overigens nog in goede saat verkeerde, van de hand gedaan en deze had al een oplooprem.
Citaat van: 3.i.m. op augustus 01, 2010, 03:07:08 PM
even een opmerking, wij hebben ook zojuist een (oude) AK Allure gekocht, maar deze is geloof ik niet geremd. de enige rem die ik kan ontdekken is de handrem.
misschien dat de oudere modellen het niet hebben of zo??
Hoe werkt dat dan zo'n handrem? :?
Misschien zoals bij een fiets met remblokjes tegen de velg of band of zoiets?
We hebben inmiddels,
een Alpenkreuzer Multicamper kunnen overnemen deze heeft een totaal gewicht van 220 Kg en voldoet prima achter de Picanto.
jammer dat het een ongeremde is maar hij voldoet uitstekend combinatie voelt goed aan en is in combinatie om te zien een plaatje.
mede omdat de multicamper een klein handelbaar vouwwagentje is wat ook nog te gebruiken is als gewone aanhangwagen.
bedankt voor alle antwoorden opbeurend dan wel afkrakend, we hebben de meest lichte vouwwagen gekocht die voorhanden was.
Onze dochters en stiefzoons kunnen er nu met een gerust hart mee op uit trekken.
Zelf gaan we wel met onze 3 jaar jonge 3 ton zware camper er op uit,
waar we ook vaak onbezonnen landgenoten met caravans de bergen zien afkomen denderen/racen , die kennelijk niet weten dat als er ook maar iets gebeurd met de achterhangende caravan ze gezamelijk het ravijn in storten.
Maar ja het zijn natuurlijk allemaal suoer chauffeurs , met van dat gebeurd niet met mij.
Ik hoop het voor ze !!
Greetings. Gerard.
Ik rijd zelf regelmatig in zo'n picanto, op vlakke wegen zal het geen problemen geven, maar als het heuvelachtig wordt dan zal de kia daar niet van houden denk ik.
Het zal wel gaan, maar zoals gezegt niet als je haast hebt.
Het is wel zo dat zo`n auto best op z`n donder krijgt als je de bergen ingaat.
Motor moet harder werken, en ook de versnellingsbak en koppeling krijgen het te verduren.
Als je voorzichtig bent zal het waarschijnlijk best gaan, maar ik zou eerder voor een andere trekauto gaan.
Over dat Suzuki Alto met trekhaak, zo`n ding mag 400kg max trekken ook, met 800cc 3 cilindertje :#
Ik had onder mijn Alto ook een trekhaak gezet, en ben met een aanhanger met spullen (ongeveer 500kg totaal) vanuit Brabant, naar noord Groningen gereden.
Het ging, maar is niet alles ;)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de picanto met de vouwwagen erachter!!!!! :#
kan prima, vroeger deden ze het met een caravan van 400 kg achter een kever met 30 pk
Dat zal er leuk uitzien! Goed gevonden ook trouwens. Zo'n lichte vouwwagen moet maar net te koop gezet worden. Kun je zo'n oplooprem niet nog achteraf laten plaatsen? Of zou dat te kostbaar worden? Wij wilden beslist een wagen met oplooprem, daar voel ik me veiliger bij.
Citaat van: Klepklap op juli 18, 2011, 09:15:58 AM
Dat zal er leuk uitzien! Goed gevonden ook trouwens. Zo'n lichte vouwwagen moet maar net te koop gezet worden. Kun je zo'n oplooprem niet nog achteraf laten plaatsen? Of zou dat te kostbaar worden? Wij wilden beslist een wagen met oplooprem, daar voel ik me veiliger bij.
Dan zou je zowat het hele onderstel moeten vervangen en met 220 kilo heeft de wagen denk ik te weinig gewicht om het systeem goed te laten werken. Of de oploopdemper moet een veertje uit een balpen zijn :#
Maar ben ook wel erg benieuwd naar de foto's, zowel in als uitgeklapt.
De picanto zal er wel wat moeite mee hebben in de bergen maar ja da's ook niet zo erg denk ik, lekker rustig aan je hebt vakantie je hoeft niet persé bij Luik met 120 omhoog te gaan.
Als er ook nog in de Picanto volle belading en 4 grote mensen inzitten wordt het nog spannender maar goed net als de Kever, vroeger kon het ook allemaal en toen was 40 of 50 pk niets vreemd
En de nieuwe Picanto heeft met z'n 1,0 litertje toch nog
69 PK en 96 newtonmetertjes, da's helemaal zo gek nog niet. :J Ik heb een pegeot 405 gehad met 60 pk en dat wordt dan wel gezien als een vakantie auto......
ik heb jarenrond gereden met een vw passat diesel 1.6, deze had bij aflevering ook wel 60 pk, maar na dik 2 ton werd dat wel wat minder. auto zelf woog rond de 950 kg, holtkamper family erachter. ja, je moet geen haast hebben, maar dat heb je toch niet op vakantie..? ook gewoon naar noord-italie gereden over alle bergpassen, het was zo druk met die tunnels.....
mijn devies: rustig aan, dan breekt het lijntje niet. zelfde versnelling omhoog en naar beneden. W:
Beetje olie op dit bijna geblustte vuurtje...
Wij rijden een fiat panda 1.1 en trekken een Ak prestige geremd, max gewicht 550 kg
Nu nog nederland gedaan, maar willen volgend jaar op zn minst Denemarken doen :J en ik wil naar Zwitserland. Manlieft niet zo graag met deze combi maar ja.... wie wint....? :O
Zwitserland is goed te doen: gewoon een camping in een dal nemen.
Puntje van aandacht voor Zwitserland: de Franc staat erg ongunstig, boodschappen zijn in Zwitserland extreem duur.
Citaat van: CEO op augustus 26, 2011, 02:04:18 PM
Zwitserland is goed te doen: gewoon een camping in een dal nemen.
Puntje van aandacht voor Zwitserland: de Franc staat erg ongunstig, boodschappen zijn in Zwitserland extreem duur.
Je moet ook weer uit dat dal.
Dat hoeft dus niet. Er bestaat nl. niet zo iets als een dal wat voor 100 is omgeven door bergen, dat zou uiteindelijk een meer worden. In de paar procenten die overblijven, leggen de Zwitsers een weg die relatief vlak is. Kies bijvoorbeeld voor het Rhone-dal en de stevigste hellingen kom je tegen bij de Moesel (Duitsland) en het laatste stukje naar Vevey, vlak bij het meer van Geneve. Daarna is het allemaal tamelijk vlak.
Weet iemand een site waar je op een aan te geven route de hellingspercentages kunt zien?
Op die manier zouden we makkelijk kunnen kijken of we naar zwitserland zouden kunnen. >:(
op de gratis kaarten van de anwb staan de hellingspercentages vermeld.
Op de gratis kaarten van de ANWB staan helaas meestal alleen de doorgaande wegen, handig voor de lange route maar als je ergens aankomt heb je daar wat minder aan.
Op de volgende link naar een topic vindt je op blz 4 wat uitleg over het gedetailleerde Michelin kaartenboek.
Daar kun je de kleinste weggetjes op zien en ook of ze een beproeving voor de remmen, koppeling of stuurmanskunst zijn.
handig voor het laatste stuk vlakbij de eindbestemming.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,4121.msg83647.html#msg83647
Succes
op die detailkaarten staat inderdaad ook de hellingen aangegeven. En dan met deze ( > < ) daar tussen ligt dan de piek van de heuvel/berg. maar soms heb je ook >> << en daar zou ik toch weg blijven met de aanhanger er achter.
Met alle respect, maar als je je bezig gaat houden met stijgings percentages in je beoogde vakantiegebied in verband met een (voorzichtig uitgedrukt) twijvelachtige auto-aanhanger combinatie, is het dan niet verstandiger om hier enigzins vandaan te blijven? Accepteer het feit..
Ik weet dat het vroeger ook kon met 60 pk of minder nog, zelfs met caravans. Maar het snelheidsverschil is, met name op snelwegen, te groot geworden. Met name op lange klimmen in de snelwegen maar ook passen ontstaan gevaarlijke situaties met snelheidsverschillen tussen 130 km/h en 65 in de 2 of 3? volgas? (heb het gezien). Bij passen houd je veel verkeer op, lok je inhaalacties uit e.d. Zelf even inhalen is veelal ook geen optie.
Een laatste punt is dat de lichte kleine auto's vaak niet zijn voorzien van een rem-inrichting die op (langdurige) zware belastingen is gebouwd. Zeker niet met een ongeremde wagen!! Hoog in de toeren houden remt lang niet altijd genoeg af.. Zeker met volle beladingen, 4 personen en een aanhanger zou ik (zeker ook voor mijn vrouw en kind) me niet erg veilig voelen.
Nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening en wellicht ben ik zelf te bang om met een lichtere combi op pad te gaan. Ik voel me een stuk zekerder met een zwaardere trekauto die iets over heeft.
Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid............. (iets met geld).
Ik denk dat het prima moet kunnen ook zonder naar hellingspercentages te kijken. Mijn Astraatje met 1.4 motor heeft ook maar 60 pk, dat houdt dus ook niet over, en ik reed op de helling bij Luik (berucht vanwege de abrupte enorme stijging) aan het eind 70 km/u, ik begon de helling met 90 km/u met onze AK select aan de haak. Gewoon op tijd schakelen (je hoort het wel wanneer de motor het niet fijn heeft, soort van zwoegend geluid), hoger toerenbereik aanhouden (niet onder de 3000 a 3500 toeren), en het gaat prima. Naar beneden 1 versnelling lager kiezen dat wat je normaal zou doen bij die snelheid, bij steile hellingen 2 lager (over 15%). Kijk ook even hoe de koppelkromme van je auto eruit ziet (grafiek met tussen welk toerenbereik je de maximale trekkracht hebt), en houd je aan dat toerenbereik)
Daarnaast is een AK allure bij mijn weten gewoon geremd (dezelfde kar als onze select), laat je oplooprem goed nakijken dan lukt het wel.
Verder niet bang zijn dat je niet omhoog zult komen, dan moeten de anderen maar gewoon wachten, bovendien, de vrachtwagens kruipen ook vaak omhoog bij zo'n helling met een abominabel lage snelheid, dus een echt gevaar ben je dan niet.
@Cahummel. Ik ben het grotendeels met je eens. Ik snap ook dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot een zware auto en ook al is deze er wel, kan je ook kiezen voor een lichte. Het voordeel van een vouwwagen is dat het: A geen kofferruimte kost, die veelal te beperkt is voor een hele campeeruitrusting en: B door een lichtere auto nog te trekken is (t.o.v. bijvoorbeeld een caravan) en daarmee een logisch kampeermiddel bij een kleinere auto.
De combinatie van auto en aanhanger moet echter wel vertrouwd zijn. Er kan veel maar ik wil bij overmacht (lees onverwachte verkeerssituaties) het gevoel hebben dat ik nog iets kan doen.