Hallo allen,
Korte introductie:
Kampeerder in hart en nieren. Vroeger al met m'n ouders, zusje en de AK Super GT naar o.a. Spanje en (toen nog) Yugoslavië. In latere jaren, zowel solo als met m'n huidige vrouw met een koepeltentje vrij kamperend door de Spaanse Pyreneeën getrokken. Nu, met een dochtertje van twee, willen we er weer op uit met de AK als basecamp.
Het probleem:
Onze Alpen Kreuzer Super GT heeft vanaf '81/'82 prima dienst gedaan en ons nooit in de steek gelaten. De afgelopen twee jaar is hij echter ongebruikt geweest en bij het openen bleek dat ons tweede huis was 'gekraakt' door een kolonie bosmieren. De schade is behoorlijk. Van het nachtgedeelte zijn een aantal vlakken, inclusief twee plekken in het dak, kompleet door gevreten en ook de voortent heeft het er niet vanaf gebracht zonder schade. Na deze ontdekking alles goed schoongemaakt en een aantal foto's van de schade plekken genomen. Aangezien onze AK in zijn 29 jaar ons nog nooit heeft laten staan willen wij hem nu niet zomaar laten staan en dus hebben we het plan opgepakt om hem te (laten) repareren.
De vraag:
Inmiddels heb ik een gepensioneerde vrouw, welke 30+ jaar ervaring heeft op het gebied van tenten, bereid gevonden om voor ons de herstel werkzaamheden te verrichten. Om nou zo dicht mogelijk tegen het origineel aan te blijven ben ik nog op zoek naar de kwalitiet en kleurstelling van onze AK tent. Wie kan mij vertellen welke soort tentdoek er destijds werd gebruikt voor de wanden (katoen??) en het dak en wie weet de eventuele kleurcodes voor zowel het AK bruin als oranje/geel wat in die tijd werd gebruikt? Natuurlijk zal het origineel niet gehaald worden mede omdat onze tent na jaren intensief gebruik natuurlijk behoorlijk is verkleurd maar we willen hem zo origineel mogelijk houden.
Alvast hartelijk bedankt voor een reactie.
Groeten,
Roughneck
Gezien de enorme hoop werk waar je tegenaan kijkt en de hoge prijs van goed katoen denk ik dat je voor minder geld een goede gebruikte AK op de kop kunt tikken.
De Super GT is ook onze favoriet geweest (de 4 en de 8 gehad) en nooit door enig ander model geëvenaard (wat ons betreft)
Alleen de Holtkamper komt er kwalitatief in de buurt.
't beestje is de moeite zeker waard maar 't wordt duur...errug duur.
Coinoperator,
Dat het niet goedkoop zal zijn om de reparatie uit te laten voeren ben ik met u eens. Maar in sommige gevallen heiligt het doel de middelen of hoe zeg je dat ookal weer. Ik heb natuurlijk al wat rond gekeken op marktplaats enzo maar voordat ik die weg insla moet het eerst toch nog een graadje erger worden. Ook heb ik trouwens ge?nformeerd bij verschillende tentenbouwers wat het zou kosten om er een hele nieuwe tent in te laten maken maar van die prijzen schrik je helemaal.
Ik ben het ondertussen dan ook meer als een project gaan zien en wil uiteindelijk de hele AK opknappen/restaureren. Zoals gezegd natuurlijk wel zo dicht mogelijk tegen het origineel aan.
Overigens vond ik een site van ESVO en daar staan veschillende tentstoffen tegen (in mijn ogen) redelijke prijzen. Het gaat er mij alleen om welk tentdoek ik moet bestellen.
De Alpenkreuzer is een duitse wagen die voor de Nederlandse markt gemaakt is onder die naam. In Duitsland heet het een Camptourist en er is een site van een liefhebber, hij heeft veel info. Mogelijk vind je daar wat je zoekt. http://www.unser-camptourist.de/index.html
Was toch Oostduits?
CMIIW
klopt, in de begin tijd wel. Na de val van de muur is het weer 1 ;) Hij komt uit de Trabantfabrieken
@ Muis, Bedankt voor de info! Ik zal eens gaan neuzen op die site over de Camptourist.
Mocht ik nou de info die ik zoek niet kunnen vinden zijn er dan hier nog mensen die wellicht kunnen vertellen over de tentdoek kwaliteit van hun AK vouwwagen? Hoeft dan niet persé hetzelfde bouwjaar te zijn als ik maar een beetje een richtlijn heb waarnaar ik moet zoeken.
http://www.lisges-online.de/alpenkreuzer/alpenkreuzer.htm Hier ook nog wat info, folders en opzetinstructies. Mogelijk staat daar ook nog iets bij.
bedenk me net dat ten Hoope (tentmaker) ook veel ervaring heeft. Mogelijk dat zij meer info hebben, http://www.tenhoope.nl/frames.html
succes
Citaat van: muis op juli 21, 2010, 08:21:41 PM
bedenk me net dat ten Hoope (tentmaker) ook veel ervaring heeft. Mogelijk dat zij meer info hebben, http://www.tenhoope.nl/frames.html
succes
Muis,
Wederom bedankt voor je reacties. Op deze site: http://www.lisges-online.de/alpenkreuzer/alpenkreuzer.htm heb ik denk ik iets gevonden. In één van die folders hebben ze het over TenCate allweather doek en ook over 300grs katoen. Heb ik tenminste een richtlijn.
Voor wat betreft de site van ten Hoope ... via die site ben ik hier terecht gekomen dus die kende ik al. Ik heb daar ge?nformeerd en ik kreeg daar te horen dat ze vanaf ?3500,- een kompleet nieuwe tent kunnen maken. Goed dat dit een mogelijkheid is maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat onze tent te repareren valt en dat ik dan (ver) binnen dat bedrag blijf. Ik zou natuurlijk nog wel eens kunnen informeren naar bovengenoemde tentdoeken en de daarbij behorende prijzen.
Wat leuk om te horen dat je via ten Hoope hier bent gekomen. Ten Cate 300 grams doek is idd een duidelijke richtlijn. Je kunt in het projecten gedeelte van Alpen kreuzer een topic openen met de voortgang en verbetering, ik denk dat andere leden ook wel benieuwd zijn (ik wel in elk geval :J ) HIER (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/board,172.0.html) vind je het projectentopic
Citaat van: muis op juli 21, 2010, 09:05:11 PM
... Je kunt in het projecten gedeelte van Alpen kreuzer een topic openen met de voortgang en verbetering, ik denk dat andere leden ook wel benieuwd zijn (ik wel in elk geval :J ) ...
Muis,
Nou het begin van het project staat genoteerd. Ik hoop ter zijner tijd (binnen nu en een week of vier) ook een paar foto's te plaatsen van de gerepareerde tent van onze AK. Voor de verdere reparatie/restauratie ga ik m'n tijd nemen maar zal daar ook af en toe over proberen te berichten.
Ja leuk....
De GT4 was onze eerste VW ooit en heeft ons totaal verslingerd aan het klappen.
Benieuwd hoe jouw GT uit deze opknapstrijd tevoorschijn komt.
Groet Hans & Fien
Van AK tot HK maar altijd zijklapliefhebbers gebleven :#
Citaat van: coinoperator op juli 21, 2010, 10:11:01 PM
Ja leuk....
De GT4 was onze eerste VW ooit en heeft ons totaal verslingerd aan het klappen.
Benieuwd hoe jouw GT uit deze opknapstrijd tevoorschijn komt.
Groet Hans & Fien
Van AK tot HK maar altijd zijklapliefhebbers gebleven :#
Hans en/of Fien,
Leuk zo'n enthousiaste reactie. Ik ben zelf ook (nog) heel enthousiast maar mijn directe omgeving (lees: vrouw) is er nog niet zo zeker van dat het allemaal weer in orde zal komen. Heb nog wel een vraagje, namelijk wat betekend GT4? Is dat het model uit '81/'82? Het zegt mij niks terwijl ik toch al vanaf m'n jonge jaren bekend ben met Alpen Kreuzer. Kan je me nader inlichten?
Groeten,
Roughneck
Uhm
Dat is (was) volgens mij dit ding http://www.lisges-online.de/alpenkreuzer/ProspektAlpenkreuzerSuperGT05.jpg (http://www.lisges-online.de/alpenkreuzer/ProspektAlpenkreuzerSuperGT05.jpg)
in 82 was die al zeeeeeer bejaard.
Maar dan met voortent uiteraard
Tenstokken in een handige houder in de disselbak
fornuis klapte omhoog
De Super GT8 had een vast fornuis en was een nog groter pakhuis :#
Niets van vrouwen aantrekken, als je met projecten bezig bent wordt je toch de hele tijd uitgelachen.
Ik ook...
(mijn auto)
(http://www.opelkadettshop.nl/projectc1/carosserie/linksvoor/images/nwe_werkplaats2.jpg)
Als je op die andere site kijkt (camptourist) zie je dat die allemaal CT heten met een cijfer erbij. Volgens mij komt het daar vandaan
Citaat van: coinoperator op juli 21, 2010, 10:31:10 PM
...
Niets van vrouwen aantrekken, als je met projecten bezig bent wordt je toch de hele tijd uitgelachen.
Ik ook...(mijn auto)
Hans, naar ik aanneem ;)
Bedankt voor je verdere uitleg alhoewel ik er wel bij moet vermelden dat de foto via die link volgens mij een AK is met een vaste keuken en niet zoals die van ons met een klap keuken. Maar goed, dat maakt verder ook niet zoveel uit.
Harstikke mooi dat je me probeerd een hart onder de riem te steken voor wat betreft vrouwen en projecten maar dan moet je natuurlijk bovenstaande opmerkingen niet vermelden als ze hier naast me zit :zw dan heb ik weer wat uit te leggen.
Zie hier een foto van m'n andere project (die op de trailer staat): http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,4497.msg52059.html#new
Wij hadden eerst een 4 slaper met omhoogklappende keuken zonder oplooprem.
Later een een 8 slaper waar de keuken vast zat met oplooprem.
Beide zijklappers, beiden met uitschuiftafel (nee geen Toon Hermans hihihih)
Later de 8 ingeruild op een nieuwe Andre ny Jamais (nog steeds boos om)
Toen een Nomad Massai II
Daarna een Bardani Villenova 400
En nu een Holtkamper Cocoon waar ik nog overal aan aan het knutselen ben.
Tevens nog een Defender in restauratrie en plannen om het europese asfalt eens voor een jaar te gaan verlaten.
plannen......................
Mooi is dat, zit ik (vrouw!) vanalles op te zoeken en dan dit. Een dolksteek :# :#
GRIN
kan ik 't nog met een liefdevol kusje afkopen?
kuskukuskus.....
>:( >:(
Onderwerp gesplits en naar het cafe verplaatst. Hier weer on-topic aub.
misschien ook weer iets voor een afsplitsing:
ik ben verbaasd (en misschien een beetje ontstelt?) dat Alpen Kreuzer hun oude modellen vouwwagen gewoon inkocht en doorverkocht. Ik wist wel dat de wagens geproduceerd werden in de toenmalige DDR, maar heb altijd gedacht dat dat in opdracht (in licentie) van AK was. Maar goed, hele generaties hebben we veel plezier aan beleefd, dus dat maakt wel het een en ander goed ... Ik heb weleens uit kringen rond Sliedrecht vernomen dat de familie die de AK bedrijven voerde, er zo rijk mee zijn geworden, dat ze van gekkigheid niet meer wisten wat ze met hun geld moesten doen.
De kernvraag: zijn de nieuwere modellen (zoals nu onze GT Royale) ook "gewoon handelswaar", of heeft AK die wel zelf ontwikkeld?