Hoi,
Ik heb een probleem met mijn oplooprem (denk ik :?)
de rem geeft geen tot zeer weinig tegendruk bij het remmen hij bonkt vaak in één keer in, ook kan ik hem 'gewoon' met de hand helemaal indrukken en weer uit trekken, hij gaat niet vanzelf uit als ik hem heb ingedrukt ::)
het gaat om een jamet louisiana bouwjaar 2002
groet'n Herwin
Bij ons bonkte hij ook, we hebben net de demper vervangen. Hij hoort tegendruk te geven en hoe sneller je hem in wilt drukken des te meer tegendruk hij moet geven.
De onze geeft geen problemen tot nu toe. Komt ook uit 2002.
Die van ons is uit 1997, dan mag er wel een keertje iets zijn ;)
Er zit een soort van schokbreker met veer in de dissel, die is dus kapot en moet zéééér dringend worden vervangen.
Je kunt er nu beslist niet (veilig) mee rijden.
Oke dus je zegt als je vouwwagen achter de auto bonkt dan moet de oploop rem worden nagekeken?
Hmzz zal dus vaker even de disselkop indrukken om te kijken dat die niet te makkelijk gaat en vanzelf weer terug komt.
Bij het rijden hoor ik nog geen gebonk.
Wel merk ik dat ik de handrem verder moet uittrekken dan de oude jamet van mij.
De remkabels horen gewoon jaarlijks te worden nagesteld.
dat heet onderhoud.
Nogmaals
met deze wagen kun je NIET meer rijden.
het "bonken" zijn de remmen die steeds aanslaan.
kwestie even volhouden en je hebt geen remmen meer en een veelvoud aan reparatiekosten.
Oke de wagen staat nu nog goed op de rem.
Volgend jaar maar eens gaan kijken hoe dit gedaan moet worden.
Citaat van: coinoperator op juli 24, 2010, 10:38:08 AM
De remkabels horen gewoon jaarlijks te worden nagesteld.
dat heet onderhoud.
Nogmaals
met deze wagen kun je NIET meer rijden.
het "bonken" zijn de remmen die steeds aanslaan.
kwestie even volhouden en je hebt geen remmen meer en een veelvoud aan reparatiekosten.
als ik rem met de auto dan drukt hij de kop van de dissel in en dat geeft dan een 'bonk' omdat hij volgens mij weinig tegendruk geeft :? dus niet onder het rijden want dan trekt hij de kop weer uit. met rijden dus géén 'bonken'!
ik kan hem met de hand gewoon helemaal indrukken, maar volgens mij moet hij hoe verder je hem indrukt meer tegendruk geven??
Probeer hetzelfde eens met alleen je auto.
Gewoon steeds knoerthard een onbenullige rottrap op je rempedaal geven...
En dat een heleboel keren achtermekaar....
Dat is dus wat je vw nu dus aan het doen is.
ja dat snap ik wel, maar is dan de demper kapot of is het een kwestie van afstellen?? net gekeken ik kan de trekstang gewoon heen en weer bewegen er zit zeker 1 cm spelling op is dit normaal??
ik heb hem bij de stalling weg gehaald en probeer nu het probleem op te vinden en op te lossen voor ik ermee weg ga
De demper/veer is gewoon kapot en moet worden vervangen.
Daarna de boel opnieuw afstellen en je kunt weer een poos vooruit.
Echt kostbaar is zo'n ding trouwens ook niet maar ik heb geen idee wat die bokkiewokkiezooi van Jamet kost,
ik zou 'm er even onderuit peuteren en eens kijken bij bijvoorbeeld de Witte Smid of een aanverwantte tent of ze er een betere kwaliteit voor hebben dan dit prul want ik vind 't dat het wel heel erg snel kapot is gegaan...
Wellicht ook even bij Velba, Brezan of Gami vragen of ze 'm daar hebben.
bedankt voor de reacties
ik zal hem er eens uit sleutelen en foto's maken voor de nieuwsgierigen onder ons O0
demper er net uit gehaald, is niks mis mee volgens mij, ik moet hem met vrij veel kracht indrukken en dan kom hij mooi en geleidelijk weer eruit
hij geeft goed tegendruk dus... ::) :I
Dan klopt er iets niet in de bevestiging.
De dissel moet hem indrukken zoals bekend en dat gaat dus blijkbaar fout.
ik vond het al vreemd, dit soort zaken heeft normaal een veel hogere leeftijdsverwachting.
als ik achterin bij de demper kijk zit daar een soort haak waar onderaan de handrem bevestigd zit en bovenaan komt dan de kop tegen die haak aan en brengt de rem in werking
Yep
En de schokdemper in kwestie wordt door de dissel via een kantelaar aangedrukt.
de remkabel die je ziet is niet apart de handrem
de handrem is een extra voorziening waarmee de remkabel handmatig kan worden gespannen.
Dit in tegenstelling tot auto's waar de handrem verplicht een volledig aparte voorziening is los van de bedrijfsrem.
Affijn
Zit de kantelaar nog op zijn plaats en drukt de dissel die nog aan en uiteraard moet de kantelaar ook de schokdemper/veer indrukken
bedoel je met de kantelaar dat waar de handrem onderaan zit of bedoel je dan wat anders?? :?
als ik van achter langs de demper in de dissel kijk zit daar een vierkant plaatje met een rond gat waar de demper doorgaat, druk ik de dissel in dan komt dat plaatje mee naar achter en drukt tegen de kantelaar aan. maar dit gebeurd vrij laat, wat denk ik ook de oorzaak is van de 'bonk' want dan remt hij in mijn ogen te laat/weinig en dan zit de dissel al op het eind van indrukken zeg maar.
ga hem toch wegbrengen om hem na te laten kijken, maar ik mag graag weten hoe het één en ander in elkaar zit :K
ga nu eerst maar eens effe bbq-en en een paar bier bier tjes op slobberen
groet'n Herwin
De werking is supersimpel.
De disselkop wordt ingedrukt en deze drukkracht wordt via een kantelaar omgezet in een trekkracht.
Ertussen bevindt zich ergens een veer om de disselkop terug te laten veren plus een schokbreker(tje) wat de ergste klap dempt.
(Vaak zijn die veer en schokbrekers 1 geheel)
Tenslotte trekt de kantelaar aan de remkabels die op hun beurt aan de remhevels trekken (binnenin de trommelvoeringen) en de remvoeringen naar buiten worden gedrukt tegen de remtrommel aan.
Klinkt simpel he :#
De plaats van de veer en schokbreker is wisselend.
1 en ander behoort ook jaarlijks te worden doorgesmeerd.
* Zet de vetspuit op de nippel en net zo lang pompen tot er na een boel vuil vet schoon vet tussen het mechanisme uitkomt.
Je treft tenminste 2 vetnippels aan, 1 op de disselkop en 1 op de kantelaar, vaak zijn het er 3 of zelfs 4.
Niet (tijdig) doorsmeren kan lijden tot overmatige slijtage, vooral bij rijden in warme stoffige omgeving.
Bovendien wordt het vet door het lange stilstaan in de winter stug en bij slechte vetsoorten zelfs hard.
Dus altijd in het voorjaar effe de pomp er op.
Jammer dat bijna niemand dat doet omdat bijna niemand dat allemaal weet.
de werking is mij helemaal duidelijk :J
alleen nog de veer en demper, de demper doet dus zijn werk, maar waar zit de veer?? kan deze er ook op de één of andere manier uit zijn :? of kan je die van buiten af niet zien??
misschien dat louisiana klappers even op hun knieën willen kijken?? :#
Mja
Er moet ergens een veer zitten die de disselkop terugdrukt...
Ik heb geen Jamais meer W: dus ff kijken gaat niet.
Misschien wil er iemand ff met zijn kamera ondersteboven onder de dissel gaan gluren?
bij mij wordt de disselkop terug gedrukt door de gasveer en dat gaat vrij langzaam.
ik zal vanmiddag eens kijken of ik een veer kan ontdekken.
Het kan dus idd ook een combi zijn van schokbreker en veer (gasveer)
ik kan geen losse veer ontdekken :(
ik ga morgen de plaatselijke aanhangerman bellen en die zal hem na moeten kijken en eventueel repareren.
word vervolgd
Wij hebben een HK gekocht vorig jaar en nu onderweg naar Oostenrijk liep één wiel warm bij de remmen, ik vermoed dat de oplooprem bleef hangen omdat we in een lange file hebben gestaan.
Nu spreek coinoperator over het doorpompen met vet, nu moet ik op zoek gaan in Oostenrijk naar een doorstootpompje met vet is dit een standaardvet of een speciaal vet?
Alvast bedankt.
Gewoon een goede kwaliteit lagervet maar op dit moment maakt dat al helemaal niet uit zolang je 'm maar ff werkend kunt krijgen.
Probleem zal ook niet het vet zijn maar een vetspuit te vinden, probeer een boer ofzo want landbouwmachines worden ook nog zo gesmeerd.
Citaat van: Herwin op juli 25, 2010, 02:01:17 PM
ik kan geen losse veer ontdekken :(
ik ga morgen de plaatselijke aanhangerman bellen en die zal hem na moeten kijken en eventueel repareren.
word vervolgd
Waarschijnlijk dan toch een demper met ingebouwde veer. Beslist niet zelf uit elkaar halen want die dempers staan op druk en "spatten uit elkaar" als je dat verkeerd demonteert. En al zou dat goed gaan, krijg je zo'n demper niet meer zomaar op druk als hij weer in elkaar wordt gezet.
Let op als de demper moet worden vervangen omdat niet zomaar dempers onderling uitwisselbaar zijn van de verschillende fabrikanten. Er worden verschillende aansluitingen gebruikt.
Ook per fabrikant verschillen de dempers qua demping ivm het toelaatbare gewicht van de aanhanger die moet worden geremd.
Als de rem schokkend reageert, lijkt het probleem inderdaad bij de demper te liggen want die wordt juist gemonteerd om het schokken tegen te gaan. Maar er zou ook iets los kunnen zitten waardoor de onderdelen teveel speling krijgen. De dempers zitten aan twee kanten bevestigd of gefixeerd. Misschien is er een bout of moer verdwenen waardoor de demper kan bewegen in de ruimte waarin hij zit?
Of de trekstang (draadeind waaraan de kabels weer vastzitten) mist een borgingsmoer zodat die teveel kan bewegen
Een ovale remtrommel zou ook nog de oorzaak kunnen zijn, maar ligt m.i. minder voor de hand.
vanavond even onder de wagen gelegen en denk inderdaad dat er teveel speling op de trekstang zit
ik heb hem zelf iets aangepast en een stukkie proefgereden ( ik woon in het buitengebied rijden zeer weinig andere weggebruikers :K )
de wagen bonkte niet meer zo heel er dus ik denk dat het toch een afstel probleem is
as. maandag afspraak met een prof. gemaakt voor het afstellen en nakijken van de remmen en dissel.
wordt dus vervolgd...
Citaat van: Herwin op juli 27, 2010, 09:03:28 PM
vanavond even onder de wagen gelegen en denk inderdaad dat er teveel speling op de trekstang zit
ik heb hem zelf iets aangepast en een stukkie proefgereden ( ik woon in het buitengebied rijden zeer weinig andere weggebruikers :K )
de wagen bonkte niet meer zo heel er dus ik denk dat het toch een afstel probleem is
as. maandag afspraak met een prof. gemaakt voor het afstellen en nakijken van de remmen en dissel.
wordt dus vervolgd...
Op naar de universiteit voor de prof dus :H
Waarschijnlijk is de "evenaar" (het plaatje waar de kabels aan vast zitten ?n de trekstang) met dubbele moeren en/of zelfborgende moeren geborgd. Of misschien zit een vorm van borging aan het begin van het draadeind (aan de koppeling zijde).
Ontbreekt een borging of werkt die niet meer goed, dan kan het draadeind verdraaien tijdens het rijden waardoor de afstelling van het remsysteem verloopt en in het ergste geval de vouwwagen niet meer zal remmen. :N :N ;(
zooo, vanmiddag de vouwwagen weer opgehaald het was toch een kwestie van afstellen ::)
hij heeft gelijk de hele vouwwagen nagekeken (het onderstel dan) nieuwe stekker eraan (remlichten bleken te haperen) en alles in het vet, reservebandje beetje wind gegeven etc...
toch een beter gevoel om er even iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft :#
Heej geweldig,
Dat scheelt ook in de onkosten....
Veel speling kan dit dd ook veroorzaken maar ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat dat al wel zou zijn nagezien...
Nou nog mooi weer en een filevrije rit en de vakantie kan niet meer kapot.
Citaat van: Herwin op augustus 02, 2010, 07:21:42 PM
zooo, vanmiddag de vouwwagen weer opgehaald het was toch een kwestie van afstellen ::)
hij heeft gelijk de hele vouwwagen nagekeken (het onderstel dan) nieuwe stekker eraan (remlichten bleken te haperen) en alles in het vet, reservebandje beetje wind gegeven etc...
toch een beter gevoel om er even iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft :#
Da's mooi! :J :J
Gelukkig geen grote problemen met je vouwwagen.