Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: Bral op augustus 07, 2010, 05:10:59 PM

Titel: 145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 07, 2010, 05:10:59 PM
Op mijn "nieuwe"camplet zitten Kumho 145 r10 banden met een dot code van 1993....ze zien er perfect uit, geen droogte scheurtjes ofzo en als ik het goed lees is de snelheids indicatie 140 km/h.

Echter, 17 jaar oude banden........vervangen of niet ?

En klopt die 140 km/h echt ?

Wie heeft er verstand van want de bandenboer wil je toch alleen maar een nieuwe set verkopen.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 07, 2010, 05:19:49 PM
17 jaar oude banden vervang je.....
Of ze er nou goed uitzien of niet, ze moeten zééér dringend de prullenbak in.

140 is best mogelijk, het zijn dan El Cheapo banden.
Gooi er een stel Micheling Energy banden onder, goed, redelijk goedkoop en gaan erg lang mee ook bij stilstand.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 07, 2010, 05:21:22 PM
ik vond 17 jaar ook nogal aan de tijd ja ;-)

hoewel ik een motorfiets bezit met een achterband uit 1972 ;-)

wat kosten die energy's zo'n beetje ??
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 07, 2010, 05:36:15 PM
gewoon even prijzen opvragen zo hier en daar.
En dan blijken die schreeuwende reclamemakende lui vaak het duurste
(net als de mediamarkt)

even over  een industrieterrein rijden en in de hoekjes naar de kleintjes kijken kan een hoop geld besparen.
misschien hier ook even kijken http://banden.startpagina.nl (http://banden.startpagina.nl)

Uiteraard kun je gerust ook een ander merk nemen maar wat je er nu bijvoorbeeld onder hebt zitten had ik er nieuw al afgehaald.
Vredestein, Continental, Goodyear, Firestone, Bridgestone, Michelin, wat sla ik over?
Géén uniroyal...das bagger
en ook geen bokkiewokkiemerken.
Die prut is misschien wel wat goedkoper maar die zijn ook echt goedkoop in kwaliteit...triest slecht soms.

Vindt je dat verstandig met een band uit 1972 op een motorfiets te gaan rijden?
Motorrijders zijn al de kwetsbaarste verkeersdeelnemers, pas nog hier op de Pley weer eentje, hartstikke dood, zijn vrouw beviel diezelfde nacht van hun eerste kindje en ze hadden net een huis gekocht en.....TRIEST....
Niet het lot gaan uitdagen met een band van 38 jaar oud, sorry maar das gewoon oerstom.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 07, 2010, 05:43:19 PM
die motor is een hd uit de jaren 40, die maakt denk ik 25 km per jaar en nooit harder dan 70..... :K

mijn dagelijkse motor is er beter aan toe zeg maar  :+

en dat banden verhaal is verder wel duidelijk, hoewel ik onder mijn audi 80 ook uniroyal's heb die prima bevallen....ik had ook nog nooit van kumho gehoord maar toen ik net bij de aankoop van de klappert de dot code's las moest ik wel ff lachen, "nee prima spul" zegt die ouwere baas ook nog, "zit er al 16 jaar onder dus moet wel goed zijn" ;-)
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 07, 2010, 05:49:00 PM
HD...leuk.... :J
Wil ik ook maar ik hou het voorlopig bij Kreidler...
Ga ik nog harder ook trouwens want origineel loopt mijn Kreidler motor zelfs 80 :H

Maar ff weer over banden.
Uniroyal vond ik euhm.....tegenvallen.
Ik had onder mijn oldtimer (Kadett C rally) een stel Firestones en op zekere dag kocht ik een tweede rallywagen erbij en daar zaten gloednieuwe uniroyals onder....
Ik was gewend om een bepaalde bocht hier zo ongeveer vierkant te nemen met de auto met de Firestones.
Toen ik met de andere wagen die bocht nam reed ik dus over de busbaan 20 meter verder na een stoeprand en een berm te hebben overgestoken geheel tegen de planning in....gelukkig mistte ik net de schakelkast van de verkeerslichten en een handjevol ander standaard aanwezig straatmeubilair.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 07, 2010, 05:59:58 PM
als ik nog een kreidler had (al 20 jaar niet meer maar wel een leuk idee...), smeet ik hem op de dissel en nam hem gewoon me naar frankrijk...koelkast vol bier als tegengewicht en knallen maar..... ::)

maar zonder gekhied, energy's is dus de way to go..??
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 07, 2010, 06:07:54 PM
Energy's zijn zeer goed als aanhanger- of autoachterband.
Ze gaan buitengewoon lang mee, rijden inderdaad bewezen zuiniger en zijn stil.
Als voorband van je auto vind ik het bananeschillen. :I

Ik heb trouwens sinds kort Quadtracks van Vredestein vóór onder mijn dagelijks gebruik Scenic liggen en die bevallen me héél erg goed.
(en achter een stel Energy's uit 2006 die de APK nog wel haalden)

Als ik nieuwe banden moest kopen onder mijn HK dan gingen er energy's onder...
Gelukkig denkt HK er zelf ook zo over en levert die standaard Energy's onder al hun karretjes.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: NiBiRo op augustus 07, 2010, 07:38:28 PM
Ik had op mijn vorige astra energies. Zijn voor mij superbanden. Vier jaar hebben ze erpnder gezeten 88.000km mee gereden.
Ze zaten op de LM velgen die nu onder de huidige astra staan. Heb nu weer Michelin energies eronder liggen. En bevalt mij echt super....
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 09, 2010, 05:34:35 PM
maar dat is nog niet zo makkelijk dus, 12 inch geen punt maar in 10" is er vrijwel niks te koop....terwijl het volgens mij de maat van een oud model mini is...raar....
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 09, 2010, 08:09:09 PM
10?

aj...
dat wordt erg moeilijk ja
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Henk CC op augustus 09, 2010, 08:37:21 PM
We zijn nog maar weinig merken die deze maat voeren. Zelf heb ik onder mijn Combi Camp 20.5-80r10 liggen. Hispeed tot 140km. Deze zijn van  Vredestein, kosten wel wat ?125 per stuk. zijn wel goede banden. Verder is de spoeling erg dun.
Henk
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Sidecarmaniac op augustus 09, 2010, 10:40:44 PM
10 inch, ho even ook al 12 inch!! Wauw,............. ik heb maar 8 inch ;( ;(

Maar heb wel een motorfiets als een soort verlenger :H :H :H
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 10, 2010, 07:39:14 AM
maar "echte" mini's hebben ook 10 inch, ik denk dat het in die hoek gezocht moet worden.

en anders versier ik andere velgen want de steek in gewoon 100x4, is een oude opel maat o.a., misschien dat daar wel 12 of 13 voor te krijgen is en dan een wat lagere serie banden zodat de afrolomtrek gelijk is...

ik vind 125 euro namelijk wel erg veel geld voor een klapkar bandje....
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 10, 2010, 08:53:18 AM
Hint
http://link.marktplaats.nl/366406499 (http://link.marktplaats.nl/366406499)
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: mikekiwi op augustus 10, 2010, 09:00:03 AM
let behalve de steek op de ET-waarde van de velg, kan ook belangrijk zijn! Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Bij een te hoge waarde kan de velg te ver naar binnen komen...
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 10, 2010, 09:13:35 AM
zoiets ja, maar dan max 4j want 5.5 krijg ik er nooit in/onder, past niet in de wielkasten.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 10, 2010, 09:29:03 AM
Das jammer want je snapt al dat die wieltjes van mij zijn en die bandjes kunnen nog heel wat campings aandoen.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 10, 2010, 09:30:45 AM
Citaat van: coinoperator op augustus 10, 2010, 09:29:03 AM
Das jammer want je snapt al dat die wieltjes van mij zijn en die bandjes kunnen nog heel wat campings aandoen.

zover was ik reeds ja... 8)

maar ik ga eerst es ff bij een degelijke bandenboer op de koffie en als dat niet lukt ga ik wat anders verzinnen...

ik zie overigens wel dat nieuwe camplets wel 13" hebben, maar je weet natuurlijk niet of de as dan ook anders is...zodat er meer ruimte in de wielkasten ontstaat...
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 10, 2010, 09:54:57 AM
falken banden ?

is dat wat ?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=68596328.107.27126&kplz=&Cookie=&language=&typ=D42400&dsco=107
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 10, 2010, 10:01:50 AM
Te lage Li waarde.

Li=60 is 250 Kg.

Net geschikt voor een flinke kruiwagen.
Je mag dan wel hard lopen met die kruiwagen want S = 180Kmph
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 10, 2010, 10:05:45 AM
Citaat van: coinoperator op augustus 10, 2010, 10:01:50 AM
Te lage Li waarde.

Li=60 is 250 Kg.

Net geschikt voor een flinke kruiwagen.
Je mag dan wel hard lopen met die kruiwagen want S = 180Kmph

250 is prima, kar weegt 250 en mag ook 250 laden dus 250 per band is best...

maar het beste lijkt nu van nierop in staphorst, verkoopt trailermaxx, tot 140 km/h (is hard zat) voor 51 p.s. gemonteerd en wel.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: coinoperator op augustus 10, 2010, 10:22:01 AM
Ondanks dat het academisch wordt:
250 is te weinig, je zit dan meteen aan je max. zonder enige speling.
En die 250 geldt voor een nieuwe band, met verstrijken van de jaren wordt een band er niet beter op en mag je er minder van verwachten.
Titel: Re:145r10 van 1993
Bericht door: Bral op augustus 10, 2010, 08:59:49 PM
maar die trailemaxxen kunnen 375 per band aan en die komen eronder :+