heeft iemand een ploftekening van een alko oplooprem
wil binnenkort een en ander nakijken zoals oplooprem en wiellagers
met wiellagers vervangen ben ik wel bekend. heb dit al eerder gedaan bij een aanhangwagen en ook bij auto's
btw, nog een vraagje over de banden. ik heb de indruk dat mijn banden een jaar of 10 oud zijn maar het profiel is nog als nieuw en er zitten ook geen droogtescheurtjes in. zelfs het reservewiel is nog in zeer goede staat. is het toch raadzaam om er een setje nieuwe sloffen onder te zetten???
wat is de maximale snelheid van een 5.00*10 6ply band en hoeveel luchtdruk moet er in deze banden?
alvast bedankt,
martin.
Vervangen zeg ik want er kunnen ook scheurtjes binnen in de band ontstaan.
Vervangen. Je verslijt ze nooit en 10 jaar is echt te lang. Leeftijd staat altijd op de band. Even googelen op codering band of zo.
Over rem ed staat het eea beschreven in dit instructieboekje, misschien kun je daar iets uithalen?
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6105.0.html
Heb je hier misschien iets aan
http://www.tante.nl/zijtoponder/cr.pdf
bedankt voor alle informatie :J
ben even weg, moet even wat lezen :#
ik zit net even te kijken naar het wiel onder de vouwwagen. hierin staat ingestanst 1/88 wat zou betekenen dat het wiel van januari 1988 is.
nu staat op de band in gele verf het nummer 507 wat betekent dat de band sowieso ouder is dan 11 jaar. overigens nog in keurig nette staat.
wellicht is de band zelfs nog wel in 1987 geproduceerd.
ik zeg, nieuw bandje kan geen kwaad. ga ze binnenkort vervangen :O
Citaat van: mvdkant op februari 17, 2011, 08:19:13 PM
wat is de maximale snelheid van een 5.00*10 6ply band en hoeveel luchtdruk moet er in deze banden?
3,5 bar
bedankt voor je antwoord.
ik heb inmiddels mijn banden (liever gezegd, het complete wiel) vervangen. de oude banden hebben een datumnotering van 5001 en 4401. deze banden zijn nu dus 10 jaar oud.
ik heb er nu diagonaalbanden 5.00-10 8pr onder zitten en de bandenspanning van deze banden is 4 bar.
Mag ik vragen wat jij voor de banden betaald hebt?
Ik moet er ook nieuwe onder zetten, en dan heb ik meteen een prijsvergelijk.
Gaan die banden los? of moeten deze met velg en al vervangen worden? Dat heb ik volgens mij ergens gelezen, vraag me af hoe dat zit. Hopelijk kan je me wat extra info verschaffen.
Wij hebben ? 100,- betaald voor 2 nieuwe banden, en in totaal ? 238,- voor nieuwe banden, montage en Bovag onderhoudsbeurt. Dit bij Theo Stet in Heerhugowaard!
hoi screech,
ik heb ze hier gehaald, http://www.jdehaangereedschappen.nl/
compleet wiel ( velg+binnenband+buitenband )
klik op start --> ahw --> onderdelen --> wielen --> wielen compleet snelverkeer
voor mijn wielen in totaal met verzendkosten ? 94.90 betaald. ( 5.00*10 8pr diagonaal )
https://secure.dgebv.nl/dehaan/productinformatie.php?id=10058
besteld via de website, betaald met ideal en 2 dagen later in huis.
Alles laten nalopen, en nieuwe banden eronder. Hij staat weer voor de deur.
10:15u gebracht, en ik kom hem dezelfde om 17:00u weer halen. Wat een service!!!!
Onderstelbeurt, alles gesmeerd, en 2 nieuwe banden. ?191,- in totaal.
Bij Egelbanden (http://www.egelbanden.nl) laten doen.
:off Ze hadden bij Egel banden nog een zieke monteur ook, maar konden toch de vouwwagen in één dag behandelen. Gelukkig, want toen ik gisteravond meteen wat inpakken en rommelen. Wat een service!
Da's idd een mooie prijs Ivo, vond het bij Stet al zo meevallen!
5 mei breng ik mijn vouwwagen even langs bij een aanhangwagenspecialist voor het afstellen/smeren van de remmen.
aangezien dit een klus is dat enige specialisme vereist.
? 191 is inderdaad niet duur voor een beurt met nieuwe banden.
Om de 6 jaar banden vervangen. Ook al zien ze er nog goed. Ook verzekeringstechnisch. In somige polisen staat dat de banden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar. Voor je eigen veiligheid en dat van anderen.
vandaag de vouwwagen naar een aanhangspecialist gebracht voor het af laten stellen van de remmen (specialistisch werkje). toen ik de lagers verving zagen de remschoenen er goed uit, ze liepen alleen een beetje aan.
na controle/inspectie door de specialist kwamen ze tot de volgende constatering,
remschoentjes toch versleten, niet meer af te stellen.
oploopdemper bijna versleten. nog goed bruikbaar in nederland maar niet meer in de bergen of de ardennen. als je bergaf gaat dan dempt de demper de vouwwagen niet goed zodat de remmen gaan aanlopen, gevolg oververhitte remmen. dit komt volgend jaar. is nu niet zo'n probleem want we blijven dit jaar in nederland
de rest is in orde.
welnu, ik heb de vouwwagen daar laten staan en ze gaan voor mij de reminstallatie repareren, afstellen en de wiellagers opnieuw afstellen (komen los nadat je de remtrommel eraf neemt)
tevens kleine cosmetische dingen zoals nieuwe naafdopjes erop
nog even wachten en de wagen is weer bijna nieuw
wagen is weer terug,
ze hebben de remmen schoongemaakt, gesmeerd en afgesteld. remblokjes waren achteraf nog in goede staat
neuswiel, uitdraaipootjes gesmeerd
verlichtingskabel netjes weggewerkt
lagers afgesteld
reactie van de aanhangwagenspecialist, ondanks zijn leeftijd een keurige wagen in goede staat.
nog to do,
wachten op een matras dat ik heb besteld,
gordijnen maken en bekleding van de bankjes uitknippen en monteren.
voor volgend jaar op de planning,
verlichting zoveel mogelijk origineel maken en de oploopdemper vervangen