Ik heb een Movanext Verto e-bike drager.
Het mooiste dat ik kan bedenken is een disseldrager met daarop een kogel (trekhaak).
Dan kan ik mijn e-bikes of op de trekhaak van mijn auto of op de dissel meenemen.
Zijn er universele disseldragers met kogel (trekhaak) te koop ?
Probeer de trekhaak-op-de-dissel eens? http://www.twinnyload.nl/nl/accessoires-en-onderdelen/accessoires (http://www.twinnyload.nl/nl/accessoires-en-onderdelen/accessoires)
(http://www.twinnyload.nl/files/files/62.99.02231_Caravan%20Hulpstuk%20Laag.jpg)
nr 62.99.02231 Caravanhulpstuk laag
?
Wie heeft ervaring met deze Twinny caravan hulpstuk laag?
Past deze ook op een afgedekte dissel ?
Wat bedoel je met een afgedekte dissel? Als het zo'n kunstsstof plaat is die je bij caravans ziet dat zou die eraf moeten om deze te monteren. (of sparingen maken in ht kunststof)
Wat voor vouwwagen heb je (met afgedekte dissel)?
Ik zie in je bericht (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6473.msg72527.html#msg72527) dat je een jamet 4x4 hebt gekocht.
Mijn ouders hadden voorheen zo'n hulpstuk (alleen dan het hoge model) op de caravan staan. Doordat ze het hoge model hadden kon de disselbak ook nog open.
Op zicht wel makkelijk. Je zet de fietsen op de twinnyload, en tilt hem daarna met zijn tweeën aan de banden zo op het hulpstuk.
Maar aangezien jij electrische fietsen hebt denk ik dat je ook zo'n gootje hebt om ze erop rijden. Overigens weet ik niet of dat gootje lang genoeg is aangezien de fietsen op de dissel iets hoger komen dan op de trekhaak.
Inderdaad ik heb een Jamet 4x4 gekocht. :>
De dissel is met een aluminiuplaat afgedekt en is zonder de disselbak uitgerust.
Na intensief zoeken blijkt de Twinyload niet geschikt te zijn. (stalen dissel - Alluminium beplating - stalen disseldrager = corrosieve werking)
Dat geldt voor vrijwel alle disseldrager kogel oplossingen. ;(
Ben nu de Uebler DT1 aan het onderzoeken.
Waar heb je de info vandaan dat bij staal en aluminium contact-corrosie optreed? Bij RVS is het (bij mij) bekent dat je géén RVS schroeven (of bouten) direct op verzinkt staal moet vast maken. Een kunststof ringetje er tussen en het probleem is verdwenen.
Ik heb even een tabel opgezocht, en volgens mij moet de combinatie verzinkt staal en aluminium geen probleem zijn.
(http://www.wizer.nl/fileadmin/wiki/339.tabel.jpg)
Zou ook vreemd zijn dat Jamet gewoon aluminiumbeplating op de (verzinkte) dissel gebruikt. Dus volgens mij kan je gewoon een verzinkte disseldrager erop monteren.
Als ik de tabel goed lees hangt het er hier vanaf hoe je het "grote"en hoe je het "kleine" oppervlak definieert?
Kan me voorstellen dat je een hele plaat aluminium als "groot" benoemd en de twee verzinkte balken als "klein". In dat geval is er volgens de tabel "matige kans op corrosie" op beide oppervlakten. Beschouw je één en ander precies andersom dan is de kans gering tot niet aanwezig.
Dus wat is klein en wat is groot hier?
Als je twijfelt kan je ook de dealer vragen of zij de contactcorrosie als een probleem zien. Zij leveren een vouwwagen met een aluminium plaat op een dissel (dus 2 stalen balkjes).
Één stalen balkje van de fietsendrager lijkt me echt geen verschil uit te maken.
Wat eventueel ook kan (mits mogelijk), is de geheel aluminiumplaat demonteren en de fietsendrager(balk) monteren als je fietsen mee gaat nemen. Neem je de fietsen niet mee, laat je de plaat gewoon zitten.
Contact corrosie ontstaat door potentiaal verschil tussen twee geleidende metalen.
Het frame is gegalvaniseerd (verzinkt) om het stalen frame te beschermen
Komt het onderliggende staal bloot te liggen dan verplaatsen de zink atomen door het potentiaal verschil naar het bloot liggende staal en dekt deze met een laagje zink af.
Kortom het zink "offert zich op" om het staal te beschermen. (elementaire matrialen leer)
Deze vorm van corrosie treedt het sterkst op aan de kust (zilte lucht) dat een electrolitische werking heeft.
Uit de lijst haal ik dat bij een beschadigd fram (blootliggend staal) grote kans op contact corrosie optreedt.
Deze zomer trek ik langs de Franse kust naar Spanje. We zullen wel zien hoe dit afloopt.
Nou ik heb wel ervaring met de disseldrager wel met een lage,dit weekend nog weggeweest geen problemen.
Probleem opgelost. Vervat in Rotterdam levert de alluminium disselafdekplaat los mee.
(Waarom een risico lopen terwijl dat niet hoeft)
Ik plaats deze lage Twinnyload kogel en hergebruik mijn Twinneyload classic.
In ieder geval blij deze fietsendrager niet op marktplaats te koop gezet te hebben.
Keerzijde is dat ik daardoor mijn e-bikes niet kan meenemen. ;(
Volgens opgave leverancier mag de kogel maximaal 60 kg dragen terwijl mijn Movanext plus 2 e-bikes samen 75 kg wegen.
Of je moet achterin de wagen meer gewicht leggen.
Als je veel gewicht op de dissel legt en veel achterin werk je slingeren in de hand.
Kan wel maar dan moet je wel opletten met wat je doet onder het rijden.
Er staat hier ergens op dit grote forum een filmpje van de anwb over deze manier van beladen.
Let wel op je totale massa niet te hoog wordt (MAX 650 kg) terwijl de wagen zelf al 420 kg voor zijn rekening neemt.
Ik zie het probleem nog niet helemaal.
Mijn Jamet Arizona heeft een disselbak waarin twee grote gasflessen, stroomkabel, grondzeil, plankjes voor de bakpoten en plankjes voor de bedpoten, sliner, kabelslot, Cadac Scottelbraai.
Ik ben er van overtuigd dat dit tesamen meer dan 60 kilo weegt.
Met gemak belaad ik de Jamet op het kogelgewicht 50-55 kg.
@FiPe: het gaat niet zozeer om de belading van de klapper, als wel om de maximale massa die de hulpkogel mag hebben.
De Twinnyload classic plus één damesfiets plus een vouwfiets. Ik schat bij elkaar 35 a 40 kg.
Op een kogel max. belasting 60 kg. lijkt mij geen probleem.
Moet met beladen makelijk een kogeldruk van 50 a 55 kg. (70kg max.) op de auto kunnen halen.
Staal zelf tast niet aan maar roest van staal tast het aluminium wel aan.
Gebruik dus bij aluminium altijd roestvrijstalen schroeven. Het is altijd beter om roestvrij staal te gebruiken als bevestigingsmateriaal.
Citaat van: FiPe op april 26, 2011, 08:47:35 PM
Ik zie het probleem nog niet helemaal.
Mijn Jamet Arizona heeft een disselbak waarin twee grote gasflessen, stroomkabel, grondzeil, plankjes voor de bakpoten en plankjes voor de bedpoten, sliner, kabelslot, Cadac Scottelbraai.
Ik ben er van overtuigd dat dit tesamen meer dan 60 kilo weegt.
Met gemak belaad ik de Jamet op het kogelgewicht 50-55 kg.
Heb je vouwwagen al eens gewogen op overgewicht in beladen toestand. Dit is strafbaar en je laat je vouwwagen staan of je dient de spullen uit te laden tot hij op gewicht is. (Flinke bekeuring) Want wat je voor teveel hebt moet je achter compenseren of andersom. Als ik dus zie wat je in je disselbak hebt en je hebt nog meer als 60 kg kogeldruk denk ik dat nogel zwaar beladen bent. En het gewicht van de tentstokken moet je ook tellen die liggen neem ik aan midden in de wagen dus die doen alleen maar mee voor de asdruk.
En teveel gewicht achterin leidt tot slingeren ( denk maar eens aan klok met slinger daar hangt gewicht ook achteraan - onderin)
Citaat van: FiPe op april 28, 2011, 07:53:49 AM
De Twinnyload classic plus één damesfiets plus een vouwfiets. Ik schat bij elkaar 35 a 40 kg.
Op een kogel max. belasting 60 kg. lijkt mij geen probleem.
Moet met beladen makelijk een kogeldruk van 50 a 55 kg. (70kg max.) op de auto kunnen halen.
ik zou die drager, damesfiets en vouwfiets eens wegen, ik denk dat je schrikt :J van dit totaal gewicht!