Voordat we dit jaar HK Astro hebben verrruild voor de Kyte heb ik meerdere keren gekeken bij Bravo naar de diverse Zambezi modellen. Daar zat veel moois bij. Nu zie ik een filmpje voorbij komen van de Aart Kok Livingstone. Dat is wel een héél strakke vouwwagen met een geweldige keuken. Zijn er bij de club mensen met een Livingstone? Ben erg benieuwd naar hun ervaringen
ben inderdaad ook zeer gecharmeerd van de livingstone, was aan het twijfelen tussen livingstone en cocoon.
Gezien het lichte tentdoek v/d HK en het ontbreken van spatranden van de luifels, hebben we gekozen voor cocoon.
Maar inderdaad wat een tent, en keuken, en hemel, en laadruimte, en opzekleuzes, en, en . . . .
prachtige wagen.
ben ook benieuwd naar ervaringen
Wat een prachtige wagen.... We hebben nu een Cocoon (ook mooi), maar als ik ergens een zak geld vind.......
Livingstone is prachtig! We hebben zelf de riverlodge. Tent is identiek aan die vd livingstone. De bak maakt het verschil en dan met name het prijsverschil!
Hij bevalt ons erg goed! Fijn, praktisch. Opzetten is wel wennen, weet niet of je daar dan op vooruit gaat. Maar goed, als je de slag te pakken hebt! Prima op te zetten voor 1 nachtje. Veel laadvermogen, goed bed (wel hard matras,maar daar hebben we 3cm traagschuim overheen gelegd).
Keuken kan ik niet over meepraten, die is wezenlijk anders dan die van ons. Onze keuken bevalt fantastisch, maar ik moet zeggen dat ik die van de Livingstone ook erg mooi vind.
De livingstone zat ook bij mijn keuze.
Vonden (en nog) het een mooie wagen.
Toch voor de kyte gekozen.
Mijn vrouw vond die mooier ook.
Maar na een demo bij de wit toch voor hk gekozen.
Dit vanwege een aantal redenen.
Maar als we met zijn 2e waren zouden we ckr voor de livingstone zijn gegaan.
ps welk filmpje word bedoelt?
Citaat van: spikehome op mei 12, 2012, 03:21:27 PMps welk filmpje word bedoelt?
Behalve het filmpje met de test van KCK ken ik maar één filmpje en dat is het filmpje op hun site/Youtube:
Aart Kok Livingstone (http://www.youtube.com/watch?v=J4YS9BhrshQ#ws)
Die ken ik ook, dacht misschien nieuw filmpje
Wij hebben de Livingstone vorig jaar september gekocht en zijn dit jaar 3 weken met veel plezier onderweg geweest naar Noord-Spanje. Dit jaar hebben we voor het eerst niet gemerkt dat ons bed goed ligt na de vakantie, het XL bed ligt echt heel erg goed. De keuken is ook erg mooi en praktisch met een heel fijne werkhoogte. Het inklappen is even wennen maar na 4-5 keer gaat het moeiteloos. Het dakraam is heerlijk in de warmte. De tent is absoluut niet benauwd. De ruime laadbad is ideaal. Bij een langer verblijf gaat alle bagage erin zodat je geen rommel in de tent hebt.
Kortom we zijn helemaal tevreden! Het kost wat maar dan heb je ook wat :>
Wij zijn, omdat ik projecten heb die zon eisen waarmee ik achter loop, maar één week weggeweest (gaan we vast wel weer inhalen), maar hebben dezelfde ervaring. Op die van het XL bed na. Ik heb toch m'n kop lelijk gestoten aan de steunpaal van het bed met een gaatje in m'n kop als resultaat (daar ga ik dus nog eens wat op verzinnen) en ik ben geneigd de gaatjesverdeling in de poten aan te vullen met halve afstanden omdat het voeteneind soms net een klein beetje afloopt. Bovendien denk ik dat een toplaag van een paar cm traagschuim op het matras net ff wat lekkerder zal liggen. :)
:# Dat met die steunpaal-botsing herkennen we wel, we hebben al snel de poot vastgezet met een (bagage)spin met twee haken en sindsdien geen last meer gehad.
Dit weekend wordt het mooi weer dus grijp jullie kans! O0
Citaat van: heartware op augustus 14, 2012, 08:57:02 PMwe hebben al snel de poot vastgezet met een (bagage)spin met twee haken en sindsdien geen last meer gehad.
Eh... Dat snap ik niet. Wat ik bedoelde is dat, als het bed omhoog staat, je je hoofd stoot aan de poot van het T-stuk dat het voeteneind uitgeklapt houdt en waarmee het bed steunt op de bak. Ik begrijp niet goed hoe je dat probleem kunt voorkomen met een bagagespin...
Citaat van: heartware op augustus 14, 2012, 08:57:02 PMDit weekend wordt het mooi weer dus grijp jullie kans! O0
Eh... Het werk gaat zolang de zon schijnt, gewoon door. Nu voor http://app.utrechtsebuitenplaatsen.nl :)
Apps maken gaat ook gewoon op de camping.
Citaat van: Qwaqa op augustus 14, 2012, 09:18:53 PM
Apps maken gaat ook gewoon op de camping.
Beslist. Maar (panorama)foto's maken moet per definitie op de plek waar het om gaat :)
Ohw, met dat t-stuk hebben we geen zware aanvaringen gehad. Misschien een piepschuimen balletje over het uiteinde drukken
of een doorgesneden tennisbal erom fabriceren? Wij hadden de spin om de linkerbedpoot vastgezet zodat de poten omhoog werden houden. Die spin deed ook dienst bij het inklappen trouwens. Het bed had de neiging om omhoog te gaan en dat klapt niet lekker.
Succes met de fotografie!
Citaat van: heartware op augustus 14, 2012, 09:55:09 PMMisschien een piepschuimen balletje over het uiteinde drukken
Punt is dat dat ding ook als steun fungeert dus niet zacht mag zijn. Maar je brengt me wel op een idee. Volgens mij voorkomt een kleine superstuiterbal een gat in je kop terwijl zo'n ding hard genoeg is om de steunfunctie van die poot te handhaven.
Citaat van: heartware op augustus 14, 2012, 09:55:09 PMHet bed had de neiging om omhoog te gaan en dat klapt niet lekker.
Dat is inderdaad hinderlijk. Wat ook gebeurt is dat de spansluiting waarmee de beugel waarmee het voeteneindstuk vast zit, losspringt. Ter voorkoming daarvan moet er eigenlijk een ring door het slotgaatje van de spansluiting. Ook nog iets op bedenken.
Citaat van: heartware op augustus 14, 2012, 09:55:09 PMSucces met de fotografie!
Tnx!
Onze ervaringen met de Livingstone zijn ook super. Zie topic: Het Kyte gevoel met de Livingstone.
Maar waarom zou je een XL bed nemen; tenzij je boven de 1.90 meter bent is het gewone bed meer dan groot zat.
Citaat van: DoctorLivingstone op augustus 15, 2012, 08:31:42 AM
Onze ervaringen met de Livingstone zijn ook super. Zie topic: Het Kyte gevoel met de Livingstone.
Maar waarom zou je een XL bed nemen; tenzij je boven de 1.90 meter bent is het gewone bed meer dan groot zat.
Ik ben dus boven de 1.90 en kan ook niet onder de luifel bij de keuken staan, en xl bed was bij de livingstone een vereiste voor mij dus.
Vind de livingstone nog steeds een mooie wagen hoor.
Maar ben toch superblij met de kyte.
En dat gevoel van de luifel is toch echt anders met een echte kyte :K
Wij zijn vrij lang (1.90 en 1.78) en hebben ook wel in het basisbed van de Livingstone geslapen bij een tussenstop maar in het XL bed liggen we toch echt veel fijner en luchtiger. Bovendien hebben we dan links en recht van ons ruimte om leesvoer e.d. kwijt te kunnen. :)
Citaat van: DoctorLivingstone op augustus 15, 2012, 08:31:42 AMMaar waarom zou je een XL bed nemen; tenzij je boven de 1.90 meter bent is het gewone bed meer dan groot zat.
Ik ben 1m87 en inderdaad hoef je het XL bed dan strikt genomen vanwege de lengte niet te hebben. We hebben het dan ook met name voor de zeer comfortabele breedte en vooral voor het feit dat je in de lengte je bed inschuift en elkaar 's nachts dus niet wakker maakt. We zijn namelijk behoorlijk asynchrone maar ook qua diepte extreem verschillende slapers. En we waren het enorme slaapoppervlak van onze De Waard Kleine Zilvermeeuw gewend en wilden dat graag behouden. Eigenlijk hebben we nu dus een vergrote Zilvermeeuw op wielen met een bed van de grond en een luxe keuken. En da's precies wat ons wensenlijstje in essentie liet zien. :)
Citaat van: spikehome op augustus 15, 2012, 09:33:13 AM
Ik ben dus boven de 1.90 en kan ook niet onder de luifel bij de keuken staan.
Ik weet niet hoeveel meer dan 1.90 je bent, maar tijdens onze vakantie heb ik dat nog eens uitgeprobeerd. Je komt als je langer dan 1.90 a 1.95 bent inderdaad met je hoofd tegen de luifel, maar dat is alleen/vooral aan de rechterkant van de keuken, daar waar de Dometic zit. Persoonlijk sta ik nooit helemaal rechtop als ik kook of iets uit de Dometic pak. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je wat langer bent en dat eenmaal geprobeerd hebt en je dan in de showroom rechtopstaand voor de Dometic met je hoofd voluit tegen het tentdoek zit, je je keuze eigenlijk ter plekke al definitief bepaald hebt.
Citaat van: spikehome op augustus 15, 2012, 09:33:13 AM
En dat gevoel van de luifel is toch echt anders met een echte kyte :K
Ongetwijfeld. Toch wel leuk om te zien hoe op dit forum iedereen zijn eigen keuze van VW promoot O0
Citaat van: DoctorLivingstone op augustus 15, 2012, 11:34:52 AM
Ongetwijfeld. Toch wel leuk om te zien hoe op dit forum iedereen zijn eigen keuze van VW promoot O0
:off Jazeker... wij van WC Eend.... :#
Hoewel dat natuurlijk betrekkelijk is. Wat je n.m.m. vooral ziet is dat iedereen niet zozeer z'n eigen klapper promoot, alswel stiekem de juistheid van z'n eigen keuze (op basis van de eigen eisen en gezinssamenstelling) elke keer bevestigt. En dat is heel menselijk. Want laten we wel wezen. Als je hier zou rondtoeteren dat je voor veel geld aangeschafte klapper op het moment van aankoop één grote vergissing was, heb je in feite een probleem. En daar loopt niemand graag mee te koop. Tenzij verkoop vrijwel evenveel of meer oplevert als de aankoop kostte.
Mijn indruk na de beperkte ervaring van een paar maanden dit forum en het voorjaarsweekeind is dat bijna elke klapperkeuze wel een bewuste, juiste keuze is, maar alles bij elkaar altijd een bepaald compromis (al is het maar tussen partners onderling). Er zijn tenslotte niet meer modellen dan er zijn. De zaken die je graag anders zou zien zijn ook niet per definitie zaken die bij andere klappers wel aanwezig zijn. En als dat al zo zou zijn, zou je waarschijnlijk weer van zoveel zaken moeten afzien, dat die keuze voor die andere klapper uiteindelijk toch geen optie is.
Daarmee is de ideale vouwwagen voor veel mensen volgens mij per definitie een droomwens. Voor mij zou het een klapper met de eenvoud en snelheid van de Zambezi Original, de keuken van de Livingstone, het deksel van de HK Astro, met het XL-bed van Aart Kok op de hoogte van een CombiCamp en de uitstraling en het laadvolume van de Livingstone/Riverlodge zijn. O ja, met de omvang van een Roadmaster natuurlijk. Een uiteraard de eenknopsbediening van de Opera en het gewicht van de Cocoon. En op te zetten op een oppervlak van max 10 M2 natuurlijk :#
tja en dan voor pak weg ?7500,- :# :#
komen er wel heel veel nieuwe klanten denk ik :O
Mooie analyse Frankie I:! Je hebt je in ieder goed georiënteerd voordat je DE vouwwagen aanschafte!
@franky je mist nog bij je ideale vouwwagen lijstje de luifel van de Kyte :#
@heartware denk dat iedereen dat toch doet?
ben 4 jaar met een andere bezig geweest die beter moest zijn de trigano odyssee.
@spikehome Na ruim tien jaar in een Alpenkreuzer Super GT kamperen keken we met een ge?nteresseerd schuin oog naar al de nieuwe mooie wagens - met name naar de Zambezi - die op campings neerstreken. In september vorig jaar zijn we toch vrij vlot tot koop overgegaan. De roadmaster hebben we niet eens bekeken en de Holtkamper ook nauwelijks. We twijfelden tussen een combi camp en trigano alpha maar toen we de Livingstone zagen waren we na vier uur dubben en rondlopen bij De Wit in Schijndel verkocht. :>
Afgelopen week hebben we na drie jaar wikken, wegen en dubben, de knoop doorgehakt, een nieuwe vouwwagen. Na 14 jaar Camplet werd het tijd voor wat nieuwers.
Een paar jaar geleden hopeloos gevallen voor het design van de de HK Kyte. Dat moest hem worden. Ja hij was duur en dat was eigenlijk de reden om de koop drie jaar uit te stellen en nu ook af te stellen. Door het lezen van de ervaringen hier op de diverse fora, werd het ons duidelijk dat we voor zoveel geld gewoon een muggendichte slaaptent wilden en geen ergenissen van losgetrokken spanpunten voor het kuipzeil. Maar goed dat design he... het was een lastige.
Toch verder gekeken en daar was ie, de Livingstone. Geen moeilijke keuze, gewoon een tent met talloze mogelijkheden en een keuken om voor te smelten. We gaan er vast heel veel lol van hebben. Nu nog even wachten tot hij komt in mei.
Super keuze..en heel veel plezier ermee...
Gefeliciteerd met deze keuze en aanschaf! Uiteraard is dat mijns inziens de allerallerallerbeste keuze die jullie hadden kunnen maken!! :J :J Heel veel kampeerplezier gewenst. :)
Citaat van: DoctorLivingstone op augustus 15, 2012, 08:31:42 AM
Onze ervaringen met de Livingstone zijn ook super. Zie topic: Het Kyte gevoel met de Livingstone.
Maar waarom zou je een XL bed nemen; tenzij je boven de 1.90 meter bent is het gewone bed meer dan groot zat.
Ik kan wel een paar redenen verzinnen om toch te kiezen voor het XL bed. Ook al zijn we 1.67 en 1.79.
De meest onschuldige is wel de mogelijkheid om lekker naar de sterren te kijken als je onder het dakraam ligt.
: :> WW WW ;)
Citaat van: edwinanouk op februari 15, 2013, 11:53:44 PMDe meest onschuldige is wel de mogelijkheid om lekker naar de sterren te kijken als je onder het dakraam ligt.
: :> WW WW ;)
Ja maar dan moet je je wel eerst 180 graden draaien. :) Wij namen het XL bed toch vooral omdat we in de lengte het bed in willen schuiven. Maar de zee van ruimte is daarbij wel mooi meegenomen. :J :J
Speciaal hiervoor zijn we naar Nederland gereden omwille van de afmetingen van het bed die ons vooral interesseerden. Mijn man (2m04) en ikzelf (1m91) waren via de foto's en filmpjes van internet reeds helemaal weg van de livingstone.
Maar helaas hebben we het bed nooit geprobeerd. Ikzelf kan zelfs op meerdere plaatsen niet rechtstaan in de tent, evenals niet bij de keuken. Ook de ruimte rond het bed was heel krap.
Ontgoochelden terug naar Belgie heb ik hiervan Aart Kok op een beleefde manier op de hoogte gebracht. Ik vind het fijn dat ze reclame maken met een riant bed wat ik dan meestal koppel aan lange mensen, maar helaas is dit geen vouwwagen voor lange mensen.
Jammer want was alles nu eens minstens 5 cm hoger, dan was dit wel mss een ideale VW... :N
Het probleem van de firma Kok is dat ze wel door hebben dat er vraag is naar grote bedden, maar dat ze dan niet snappen dat er ook stahoogte nodig is. Ik heb dit met mevrouw Kok besproken toen wij in Heemstede waren. En de Livingstone is het schoolvoorbeeld van deze fout, want de uitbreiding van het bed is op de enige plek waar er stahoogte is boven de 2 meter. Uiteindelijk is de Valley meer geschikt, maar dan kun je ook in 60% van de tent niet staan. (had ik overigens ook al eerder op dit forum gezet)
Dit doet Holtkamper beter. Zij werken al jaren samen met de club lange mensen en houden rekening met stahoogte, maar ook met het feit dat een groter mens vaak ook meer gewicht meebrengt. Dus zijn lattenbodems bij hun sterker en is er in diverse klappers genoeg stahoogte. Alleen de prijzen zijn mij te gortig.
Wat wellicht een optie is, is de nieuwe Raclet Panama. Deze hebben wij helaas niet gezien omdat het een erg nieuw model is, maar dit lijkt mij een aardig compromis. Redelijk snelle klapper, pack & go, groot bed en volgens de informatie veel hoofdruimte. En naar believen uit te breiden met 3 tentuitbouwen waar 2 personen kunnen slapen.
De vraag is natuurlijk wel of Aart Kok de optie van het XL bed primair heeft met het oog op lange mensen. Zoals al opgemerkt zijn er meerdere redenen om het XL bed te nemen.
Zo min als een Livingstone een wagen is voor lange mensen, zo min is een XL bed per definitie een bed voor lange mensen. Niet alles wat XL heet is bedoeld voor lange mensen, al hopen lange mensen dat (kennelijk) vaak wel.
Was het nou zo dat AK de Livingstone met XL bed primair en nadrukkelijk afficheerde als 'de oplossing voor lange mensen', dan kon ik de klacht begrijpen. Maar dat is iets wat ikzelf in ieder geval niet als zodanig heb ervaren.
Heb zelf overigens met mijn schamele 1.87m nog geen seconde last gehad van een te lage luifel bij het koken. Ik kan daar probleemloos op mijn tenen staan.Het hoogteprobleem bij de keuken speelt m.i. wel/vooral rechts, aan de kant van de Dometic. Maar met alle respect: daar kook je dus niet. Het gasstel zit links. In het hoogste deel van de luifel.
Zoals tallguy all zei.
Was voor mij (1,94) ook de sta hoogte van de Livingstone het probleem.
En zoals ik ook al zei en ik anderen gedemonstreerd heb op het klapweekend, speelt dat vooral aan de rechterkant. Boven de Dometic. Daar waar je dus niet staat te koken.
Ennehhh... hiervoor had ik de nu te koop staande De Waard kleine Zilvermeeuw tent. Daar kon ik op precies één plek rechtop staan en dat is op de scheiding van het slaap- en het leefgedeelte. Overal elders moest ik licht voorover lopen. Kamperen is per definitie schipperen en omgaan met beperkingen. En dus zijn de beperkingen soms precies zo groot als je ze maakt.
Klopt helemaal.
Aantal jaar en veel kilo's terug hadden we een Vaude tent. Maximaal 185 hoog, maar stond in 10 minuten...
Dat werd een grote tunneltent omdat mijn vrouw het zat was dat ik alleen sliep in de tent en zij alles kom pakken. Deze was 2.15 hoog, maar de slaapkabine was te klein sinds we een kleintje hebben
Nu dus een Jamet Dakota, 2,5 meter hoog en als je mijn lengte hebt makkelijk op te zetten. Vreemd genoeg is het bed officieel 165x200, maar ik pas er met mijn 2,12 makkelijk in. En... een ander prijskaartje.
Met de motor heb ik overigens een klein tentje, 1,35 hoog... Motorrijden met tent is het leukste dat er is, dus neem de ongemakken graag op de koop toe.
Nu het er naar uitziet dat onze Neptune binnenkort verkocht is, zijn wij aan het orienteren op de volgende stap.
Ons wensenpakket: snel opzetten en afbreken, passend op bijna elke campingplaats (de Neptune past echt niet overal), keuken aan de wagen vast, bagageruimte bereikbaar zonder uitklappen en natuurlijk voldoende ruimte in de tent. Tenslotte wil het oog ook nog wat moois zien.
De HK Kyte vinden we een supermooie tent maar zelfs tweedehands buiten ons budget dus die valt af. Verder zijn we nog niet bij HK geweest, hier gaan we eerdaags nog kijken of ze nog andere keuzes hebben die bij onze wensen aansluiten.
Afgelopen vrijdag even kort bij Aart Kok showroom geweest om met name de Kavango, Flexi en Livingstone te bekijken. De Kavango en de Flexi konden ons jammer genoeg "live" toch niet bekoren, een keuken met doorloop lijkt ons niet praktisch en de binnenruimte vonden we ook wat krap. We zijn natuurlijk qua ruimte verwend met onze Neptune....
Maar de Livingstone Game Drive vonden we wel erg mooi. Superkeuken alleen helaas geen spoelbakje. mooie tent, ruime luifel die af te sluiten is met voorwand dus bij slecht weer veel leefruimte, grote bereikbare bagageruimte, kwaliteit, etc.
Geen 2 bedden maar de kids zullen toch over een paar jaar wel een eigen tentje willen, kunnen zolang in een achtertent of gewoon in de binnentent slapen.
Hoe snel zetten jullie de Livingstone op? En hoe snel weer af?
En wat zijn de grote voor- en eventueel ook nadelen van deze tent?
In de prijslijst staat een windschermen set, zijn dit de windhoeken die je nodig hebt om de voorwand in te ritsen of is dit iets anders? Het kuipzeil, als we dit niet kiezen en een tenttapijt neerleggen, wat zijn hier de nadelen van? (wij kennen alleen met kuipzeil)
Welke opties zijn verder onmisbaar en welke opties onzin? (wagenschort? zijluifel? opbergschort? etc?)
Komt de Livingstone Game drive ook tweedehands al wel eens langs op marktplaats?
Qua budget zouden we er namelijk liever een hebben waar zogezegd "de kop" al af is....
Citaat van: CabanonJoeri op december 01, 2013, 11:33:17 AMOns wensenpakket: snel opzetten en afbreken, passend op bijna elke campingplaats (de Neptune past echt niet overal), keuken aan de wagen vast, bagageruimte bereikbaar zonder uitklappen en natuurlijk voldoende ruimte in de tent. Tenslotte wil het oog ook nog wat moois zien.
Nah, dat heb je met de Livingstone allemaal. Maar over de vraag of hij snel in en uitklapt kan ik gek genoeg niks zeggen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat naarmate je langer (en vooral vaker) klapt met dezelfde wagen, je ook sneller klapt.
Ik denk dat al bij al de Livingstone best snel kan klappen, als je met z'n tweeën goed op elkaar ingespeeld bent. Wij zijn dat met de Livingstone nog niet. Ik denk dat we vanaf aankomst (dus vanaf het moment van loskoppelen) totdat de benen omhoog kunnen (maar dan wel inclusief inruimen van de keuken, opmaken van de bedden en het uit de bak halen van de bagage) anderhalf uur nodig hebben. Maar we zijn 55 en 60 en we maken er geen sport van.
Citaat van: CabanonJoeriMaar de Livingstone Game Drive vonden we wel erg mooi. Superkeuken alleen helaas geen spoelbakje.
Ik ben begonnen met een project spoelbak in een keukenverlengstuk (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10600.0), maar daar kwamen een hele grote berg werk en een nogal omvangrijke verbouwing tussen. Dus dat wordt op z'n vroegst Hemelvaartweekeind 2014.
Citaat van: CabanonJoeriEn wat zijn de grote voor- en eventueel ook nadelen van deze tent?
Voordelen:
- Stoer uiterlijk
- Hoog 'De Waard' kampeergehalte (meer trekkerstent dan bungalowtent)
- Mooie kleurcombinaties
- Panoramadak
Nadelen:
- Vrijwel elke auto trekt het wel, maar het blijft een vrij zware wagen
- Ik denk dat in je eentje opzetten kan, maar inklappen zal moeilijker zijn.
- Geen watervoorziening (maar dat vindt niet iedereen een nadeel
- Vrij hoog bed
- Ingeklapt kan er weinig of niets bij de tent onder het dekzeil gestopt worden. (tafels, stoelen o.i.d.)
Citaat van: CabanonJoeriIn de prijslijst staat een windschermen set, zijn dit de windhoeken die je nodig hebt om de voorwand in te ritsen of is dit iets anders?
Dat zijn de windpunten inderdaad. Los te kopen onderdelen zijn: luifel(s)/windpunten/voorwand/wagenschort/keukenschort
Citaat van: CabanonJoeriHet kuipzeil, als we dit niet kiezen en een tenttapijt neerleggen, wat zijn hier de nadelen van? (wij kennen alleen met kuipzeil)
Het is vochtiger en kruipende beestjes kunnen je tent makkelijk in komen. Wij laten onze tassen met kleding meestal in de wagentent staan. Dat zoude we met een tenttapijt niet snel doen. We gebruiken dus altijd het kuipgrondzeil. Mede met het oog op regen.
Citaat van: CabanonJoeriWelke opties zijn verder onmisbaar en welke opties onzin? (wagenschort? zijluifel? opbergschort? etc?)
Wagenschort is onontbeerlijk. Keukenschort niet. Opbergschort hebben we ook niet. Dat prop je toch maar vol met rommel die je dan weer kwijt bent. :#
Citaat van: CabanonJoeriKomt de Livingstone Game drive ook tweedehands al wel eens langs op marktplaats?
Qua budget zouden we er namelijk liever een hebben waar zogezegd "de kop" al af is....
Ik heb 'm nog niet gezien. Let er, als dat eenmaal het geval is, wel op dat de geoliede beukenhouten keuken vervangen is door de gelakte eiken versie.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
We nemen het mee in de overwegingen :)
Hallo,
Wij hebben een Zambezi River Lodge, dus zelfde tent als de Livingstone maar ander bak en andere keuken. Wij hebben onze vouwwagen nu 1 jaar. Helemaal eens met Frankie dat de opzettijd moeilijk te schatten is. Wij zijn ook nog niet helemaal bedreven in het op- en afbreken. Maar bij ons maakt het vooral uit hoeveel aandacht de kinderen vragen bij het opzetten. Zonder afleiding is het zo gedaan, met afleiding kan het een tijdje duren. Ook maakt het uit hoeveel tent je opzet: alles compleet of alleen de wagentent met een luifel. Voor ons was het criterium dat het opzetten van de kleine variant zo makkelijk zou zijn dat we het niet erg vinden om ergens maar één nachtje te staan. Dat kan prima. En dan heb je nog steeds leefruimte.
Die variatie in de opzetmogelijkheden was voor ons heel een belangrijk positief punt. Tijdens een weekendje kamperen in het voorjaar hebben we de wagentent, achtertent en luifel opgezet. Tijdens onweersbuien op de camping in Frankrijk waren we erg blij met de windhoeken en voorwand helemaal dicht. Andere tentjes vlogen over de camping, maar wij zaten zeer relaxed binnen.
Over de spoelbak: ik vond het eerst jammer dat die er niet bij zit, maar heb ?m eigenlijk niet echt gemist. Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.
Eens met de genoemde voordelen door Frankie. Met dus een aanvulling: de zéér flexibele opzetmogelijkheden. Ook de enorme bagagebak is heerlijk. Daar pasten onze tafel en stoelen prima in.
Opmerking bij de genoemde nadelen: bij ons is hij een keertje door één persoon ingeklapt (niet door mij ;-)). Dat kan dus wel als het moet. Alleen opzetten hebben we nog niet gedaan en lijkt mij ook een heel gedoe. Op internet is er een opzetfilpje van Bravo. Daar hebben wij smakelijk om gelachen nadat wij de tent zelf ook eens hadden opgezet. Die dame doet sommige acties zeer gemakkelijk, maar ons lukt dat echt niet in ons eentje. En ze doet maar een deel van de opzetacties. Maar zij is ook klaar in een paar minuten. ;-)
Dan nog over de opties: ik zou niet zonder het kuipzeil willen!! Dan heb je inderdaad nergens plek om spullen gegarandeerd droog neer te zetten (alleen in de bak, maar daar kan je niet bij als er al iemand in bed ligt). Tijdens die flinke regenbuien op vakantie voelden we het water onder het zeil doorstromen. De windhoeken zorgen voor lekker gevoel van privacy. Met de voorwand maak je er een dichte voortent van (erg prettig bij slecht weer). Wij hebben opbergvakken (aan de zijkant van het bed), maar die zaten bij de pakket-prijs. Zou er zelf niet snel voor kiezen. Het wagenschort (volgens mij zit die onder de keuken) hebben wij niet. Daardoor hebben we iets meer tocht bij de keuken. Het schort met de vier grote vakken dat onder het bed zit hoort volgens mij bij de basistent (anders waait de wind zo de wagentent in). Zijluifel hebben we niet en ook niet gemist. Wij hebben een achtertent (slaapplek voor twee kinderen ? zij slapen in de wagentent als we de achtertent niet opzetten) zonder de binnentent. Oudste kind slaapt in een 2-seconden-uitvouwtentje. Die staat écht in twee seconden!! Als het moet kunnen ze ook alle drie in de wagentent slapen.
Citaat van: Jansje53 op december 02, 2013, 09:31:55 PMHet wagenschort (volgens mij zit die onder de keuken) hebben wij niet. Daardoor hebben we iets meer tocht bij de keuken. Het schort met de vier grote vakken dat onder het bed zit hoort volgens mij bij de basistent
Het wagenschort is het zeil dat tussen de bedrand en het kuipzeil zit en het wiel afdekt. Bij de (of liever: onze) Livingstone zitten daar geen zakken in. Dat zou ook geen functie hebben want wij hebben het xl bed. En daarbij zou je dan het bed op moeten klappen om bij de zakken in het wachtwoord te komen.
Het keukenschort (hebben we niet) dekt de wagen af aan de kant van de luifel. Maar of en in hoeverre er wat dat betreft een verschil is tussen de River Lodge en de Livingstone weet ik eigenlijk niet.
Ik dacht: ik kijk even op de prijslijst van Aart Kok voor alle opties. Daar wordt alleen een wagenschort genoemd (voor 165 euro) en geen keukenschort. Maar we bedoelen in ieder geval hetzelfde ;-)
Wij hebben zowel de wagenschort als keukenschort. De wagenschort heeft bij ons wel zakken, maar wij hebben dan ook geen XL bed.
De keukenschort gebruiken wij alleen in het voorjaar om de voortent wind dicht te maken. Dit scheelt een heleboel in de kou.
Ben een beetje de weg kwijt met die schorten... Ga ik nog wel eens navragen misschien bij AK zelf ;)
Als ik het goed begrijp (en met de Livingstone voor ogen) kan er 1 schort langs de lange kant van de wagenbak maar het XL bed steekt precies daar over. De andere, keukenschort, kan aan de korte kant van de wagen.
Citaat van: muis op december 03, 2013, 12:00:52 AM
Als ik het goed begrijp (en met de Livingstone voor ogen) kan er 1 schort langs de lange kant van de wagenbak maar het XL bed steekt precies daar over. De andere, keukenschort, kan aan de korte kant van de wagen.
Klopt. Maar het is mij nooit duidelijk geworden waar dat vermeende keukenschort precies aan zou moeten hangen, want onderaan de keuken hangt de opengeslagen klep die de lades afsluit in de rijstand. En daar zit vziw niks waar je een zeil aan kan hangen...
Maar dat is toch een tochtflap? Bij ons zit dat ding ook een beetje vreemd vast (kom wel kijken tijdens het klapweekend ;) )
Citaat van: Frankie op december 03, 2013, 12:20:39 AM
Klopt. Maar het is mij nooit duidelijk geworden waar dat vermeende keukenschort precies aan zou moeten hangen, want onderaan de keuken hangt de opengeslagen klep die de lades afsluit in de rijstand. En daar zit vziw niks waar je een zeil aan kan hangen...
De klep verwijder je en het keukenschort hang je op met haken, elastiek en magneten. Een beetje vreemd allemaal en niet perfect, maar wel functioneel.
Het is een "must have" voor als je in het voor- of najaar in de voortent wil leven en de wind uit je tent wil houden.
Citaat van: Jerome op december 03, 2013, 06:09:08 AMHet is een "must have" voor als je in het voor- of najaar in de voortent wil leven en de wind uit je tent wil houden.
Dat is dan toch echt iets persoonlijks. Voorjaarsweekend 2012 en 2013 en najaarsweekend 2012 hebben we niet de behoefte gehad. Die klep is voor ons voldoende. Waar het voor ons misschien wel goed voor is, is het tegenhouden van vliegend gespuis dat onder de wagen door de tent in hipt en daar een beetje gaat rondvliegen:
(http://img.tapatalk.com/d/13/12/03/8umaqe5a.jpg)
:#
ook vreemd dat die keukenschort dan niet in de prijslijst voorkomt?
Citaat van: CabanonJoeri op december 03, 2013, 08:24:21 AM
ook vreemd dat die keukenschort dan niet in de prijslijst voorkomt?
Misschien is het een kwestie van niet meer voorkomen in de prijslijst. Kan zijn dat hij uit het programma gehaald is omdat hij te weinig gekocht werd. Op het forum is het keukenschort voor de Livingstone een paar keer ter sprake gekomen. Het zou 165 euro gekost hebben en dat vind ik een flinke bom duiten voor een rechthoekig lapje bisonyl. :J
kan je altijd zelf iets voor fabrieken lijkt me.
Maar dat geldt misschien voor het wagenschort ook wel....?
Misschien is het standaard net als bij de Combi Camp. Daar is alleen een zijschort een optie.
Citaat van: CabanonJoeri op december 03, 2013, 09:13:08 AM
kan je altijd zelf iets voor fabrieken lijkt me.
Maar dat geldt misschien voor het wagenschort ook wel....?
Alles is zelf te maken, maar het wagenschort heeft een zogenoemde pees (een in een tunnel opgesloten stuk koord) aan de bovenkant waarmee hij aan de wagen geschoven wordt. Dat is nog wel te doen. Maar onderaan zit een ritsdeel waarmee hij aan het kuipgrondzeil zit. Dat ritsdeel moet passend zijn bij het ritsdeel van het kuipgrondzeil. Ik ben best een handige harrie, maar ik zou er zelf niet aan beginnen.
Ik denk overigens dat 99,9 procent van alle wagens verkocht wordt met wagenschort. Dus ook in geval van tweedehands zal dat ding erbij zitten.
Volgens mij is het zo dat de opbergschort de vakken zijn die je ophangt aan het dak vd tent waardoor er aan beide kanten naast de slaaptent vakken zijn. De wagenschort is volgens mij de schort die je onder aan de keuken bevestigd om de voortent winddicht te maken. De schort die aan da lange zijde van de wagenbak zit en vast komt aan het kuipzeil staat denk ik niet apart vernoemd maar hoord bij de kuip, anders kun je die niet volledig bevestigen
Citaat van: de Coxies op december 03, 2013, 02:25:17 PMWe sturen luisterpiet er maar op af denk ik :>
Ik heb de Erica prijslijst van 2012 er even bij gehaald en vergeleken met de prijslijst van Aart Kok van nu. En dat maakt een paar zaken duidelijk (en andere zaken weer minder duidelijk).
Het opbergschort (dat wij niet hebben vanwege het xl bed) kostte 175,- en heet nu ook nog zo en kost hetzelfde.
Het keukenschort (voor onder de keuken) kostte 165 euro in de prijslijst van Erica en heet nu opeens wagenschort en kost nog steeds 165,-.
Het wagenschort (voor aan de zijkant) wordt inderdaad niet apart vermeld. Dus dat is ofwel onderdeel van het kuipgrondzeil of gewoon standaard onderdeel van de wagen. Dat laatste lijkt me eigenlijk het meest voordehandliggend. Want zonder dat schort gaat het wel heel erg tochten in de tent. :J
Frankie nog even je forumnaam wijzigen in luisterpiet h? :s
We hebben hier ook een keukenschort maar die draag ik alleen bij pannenkoeken bakken....
Daar schort het dus niet aan.
Volgens mij kan deze discussie weer opgeschort worden verder.....
Maargoed, klinkt aannemelijk zo Frankie... Dank!