Ik weet dat er al veel over geschreven is op dit forum over bandenspanning, maar een zoektocht door alle oudere topics leverde me geen gegevens op waar ik iets mee kon.
Ik heb onder de Smitveld Ruebist banden liggen van 2010,
Conti Eco Contact 3, 165/70 R13 79T
De Smitveld weegt leeg: 340 Kg
Laadvermogen: 400 Kg
Kan iemand mij vertellen wat de juiste bandenspanning is voor de band onder deze wagen ? :?
Onze cocoon heeft dezelfde maat banden
165/70 R13 michelin
Die mag tot 750 kg worden beladen.
Advies van holtkamper is om de druk op 2,4 te zetten
Lijkt me een goede indicatie
op de zijkant van de band staat altijd de max bandenspanning aangegeven in bar of psi...dus die aanhouden en niks anders
Citaat van: leeuw op mei 29, 2011, 08:36:43 PM
Onze cocoon heeft dezelfde maat banden
165/70 R13 michelin
Die mag tot 750 kg worden beladen.
Advies van holtkamper is om de druk op 2,4 te zetten
Lijkt me een goede indicatie
OK, dank je. Is inderdaad een goede indicatie.
Volgens mij is het namelijk niet de bedoeling om een band altijd op de maximale spanning te zetten.
Je kunt het uitrekenen met spreadsheet dat ik gemaakt heb voor aanhangers/carav
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live.com/browse.aspx/.Public/Bandendruk%20voor%20aanhangers
maar hieronder als bijlage ook het nieuwste spreadsheet uit de map van de link, met je waarden al ingevuld.
Dan kom ik op 2,4 bar waarbij je een geringe reserve hebt voor over en scheefbelading. Dan blijkt dit precies te zijn wat holtcamper adviseerd volgens reactie van Leeuw
Helemaal onderaan kun je spelen met de druk en zien of de boel niet gaat stuiteren, volgens de normen die ik zelf daarvoor heb opgesteld, maar voor discussie vatbaar zijn. Helemaal onderaan kun je stuiterpercentage en reserve naar eigen inzicht veranderen.
In dit spreadsheet werk ik met nog veiliger berekening dan de bandenfabrikanten doen. Wil je de zelfde berekening, pak je een van de oudere versies.
Beter een te hoge bandenspanning dan een te lage, daar worden de banden zeer warm van en de kans op een klapband is reeel.
Ikzelf ga altijd uit van een bandenspanning van 3,0 bar.
Bij een te hoge bandenspanning kan je wagen gaan stuiteren.
Citaat van: jadatis op mei 30, 2011, 11:35:51 AM
Je kunt het uitrekenen met spreadsheet dat ik gemaakt heb voor aanhangers/carav
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live.com/browse.aspx/.Public/Bandendruk%20voor%20aanhangers
maar hieronder als bijlage ook het nieuwste spreadsheet uit de map van de link, met je waarden al ingevuld.
Dan kom ik op 2,4 bar waarbij je een geringe reserve hebt voor over en scheefbelading. Dan blijkt dit precies te zijn wat holtcamper adviseerd volgens reactie van Leeuw
Helemaal onderaan kun je spelen met de druk en zien of de boel niet gaat stuiteren, volgens de normen die ik zelf daarvoor heb opgesteld, maar voor discussie vatbaar zijn. Helemaal onderaan kun je stuiterpercentage en reserve naar eigen inzicht veranderen.
In dit spreadsheet werk ik met nog veiliger berekening dan de bandenfabrikanten doen. Wil je de zelfde berekening, pak je een van de oudere versies.
Mooie spreadsheet, dank je, nu weet ik tenminste zeker dat ik goed zit met 2,4 bar.
Citaat van: jadatis op mei 30, 2011, 11:35:51 AM
Je kunt het uitrekenen met spreadsheet dat ik gemaakt heb voor aanhangers/carav
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live.com/browse.aspx/.Public/Bandendruk%20voor%20aanhangers
maar hieronder als bijlage ook het nieuwste spreadsheet uit de map van de link, met je waarden al ingevuld.
Dan kom ik op 2,4 bar waarbij je een geringe reserve hebt voor over en scheefbelading. Dan blijkt dit precies te zijn wat holtcamper adviseerd volgens reactie van Leeuw
Helemaal onderaan kun je spelen met de druk en zien of de boel niet gaat stuiteren, volgens de normen die ik zelf daarvoor heb opgesteld, maar voor discussie vatbaar zijn. Helemaal onderaan kun je stuiterpercentage en reserve naar eigen inzicht veranderen.
In dit spreadsheet werk ik met nog veiliger berekening dan de bandenfabrikanten doen. Wil je de zelfde berekening, pak je een van de oudere versies.
helas werkt deze link niet meer:
CiteerServer Error in '/' Application.
The resource cannot be found.
Description: HTTP 404. The resource you are looking for (or one of its dependencies) could have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Please review the following URL and make sure that it is spelled correctly.
Requested URL: /browse.aspx/.Public/Bandendruk voor aanhangers
Citaat van: Hemertje op juli 16, 2017, 09:26:31 PM
helas werkt deze link niet meer:
jadatis is al een paar jaar niet meer op het forum geweest. Misschien een PB-tje
Citaat van: leeuw op mei 29, 2011, 08:36:43 PM
Onze cocoon heeft dezelfde maat banden
165/70 R13 michelin
Die mag tot 750 kg worden beladen.
Advies van holtkamper is om de druk op 2,4 te zetten
Lijkt me een goede indicatie
Op onze HK Spacer zitten ook de 165/13" banden.
Boven de banden heeft de vorige eigenaar op de wagenbak een plakker geplaatst met hierop 3.2 Bar aangeduid.
Wat is nu waar 2.4 of 3.2 Bar? Wat aan te houden?
Citaat van: olaf73 op juli 16, 2017, 09:29:44 PM
jadatis is al een paar jaar niet meer op het forum geweest. Misschien een PB-tje
dat zag ik...
komt met een PB een mail in zijn inbox terecht?
het bestandje in de originele post lijkt wel te werken overigens
Citaat van: Hemertje op juli 16, 2017, 09:31:37 PM
dat zag ik...
komt met een PB een mail in zijn inbox terecht?
Als het goed is wel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: Hemertje op juli 16, 2017, 09:30:38 PM
Op onze HK Spacer zitten ook de 165/13" banden.
Boven de banden heeft de vorige eigenaar op de wagenbak een plakker geplaatst met hierop 3.2 Bar aangeduid.
Wat is nu waar 2.4 of 3.2 Bar? Wat aan te houden?
Aan stickers van vorige eigenaren heb je niks. Kijk altijd op de gemonteerde band. Als het goed is staat er op de band hoeveel hij opgepompt mag worden.
http://www.omrekenen.nl/psi-naar-bar/
Citaat van: _Jeroen_ op juli 17, 2017, 12:03:43 AM
Aan stickers van vorige eigenaren heb je niks. Kijk altijd op de gemonteerde band. Als het goed is staat er op de band hoeveel hij opgepompt mag worden.
http://www.omrekenen.nl/psi-naar-bar/
De op de band weergegeven druk heb je niets aan. Dat is een maximaal toelaatbare bandendruk, die heeft niets te maken met de bandendruk per toepassing. Vergelijk op je auto maar eens de druk op de band met de druk die de autofabrikant beladen en onbeladen aangeeft. Totaal verschillend. Een bandenfabrikant kan niet zien waar z'n band onder terecht komt een kan dus nooit een adviesdruk aangeven. 3,2 bar lijkt me gezien de bandenmaat en de belasting erg fors. Dan loopt de band alleen nog op het middenprofiel. Rond de 2,5 bar lijkt me veel meer in lijn, zeker voor zo'n normale radiaalband. Diagonaalbanden worden wel wat harder opgepompt.
Ik heb dezelfde banden als de TS, maximale advies druk volgens Continental is 2,5 en advies van Holtkamper is 2,4 bar, dus dat ligt redelijk in lijn. Overigens ben ik niet met je eens dat je niks aan de op de band weergegeven maximum druk hebt, want in het geval van Hemertje, zou ik daar dus al fors overheen gaandicht tegenaan zitten. 3,2 bar is een meer gangbare druk voor de XL (extra load) varianten van deze band, misschien dat de vorige eigenaar deze er ooit onder heeft gehad?
Tekst aangepast na leermoment verderop in dit topic en om foutieve informatie verspreiding te voorkomen.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Citaat van: Blackraven op juli 17, 2017, 06:04:14 AM
Ik heb dezelfde banden als de TS, maximale druk volgens Continental is 2,5 en advies van Holtkamper is 2,4 bar, dus dat ligt redelijk in lijn. Overigens ben ik niet met je eens dat je niks aan de op de band weergegeven maximum druk hebt, want in het geval van Hemertje, zou ik daar dus al fors overheen gaan. 3,2 bar is een meer gangbare druk voor de XL (extra load) varianten van deze band, misschien dat de vorige eigenaar deze er ooit onder heeft gehad?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Als ik dat zou aanhouden, zou ik 3,5 bar op m'n autobanden moeten zetten. Dat is meer dan een bar meer dan mijn autofabrikant adviseert. Nogal een verschil. Bij 3,5 bar zou ik nog maar de helft van m'n bandoppervlak effectief benutten. Niet verstandig. Belading en bandendruk moeten wel bij elkaar passen. Bij de op de band aangegeven maximale bandendruk staat ook altijd een bijbehorende maximale load. Die is voor mijn autobanden 615 kg per stuk, terwijl de auto in normaal gebruik iets meer dan de helft daarvan op de schaal zet. Voor de aangegeven vouwwagen met banden formaatje VW Polo is 2,5 bar een heel logische druk.
Citaat van: Hemertje op juli 16, 2017, 09:31:37 PM
dat zag ik...
komt met een PB een mail in zijn inbox terecht?
En ja hoor , komt gewoon op mijn mail-adres als melding binnen.
Waarom de link niet meer werkt, weet ik niet , mogelijk iets met de veranderingen die de One-drive die hoort bij mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis , steeds weer ondergaat.
Maar ik plaats de link gewoon nog een keer hier.
https://onedrive.live.com/?id=A526E0EEE092E6DC%21186&cid=A526E0EEE092E6DC (https://onedrive.live.com/?id=A526E0EEE092E6DC%21186&cid=A526E0EEE092E6DC)
Als je uit deze map een spreadsheet wilt gebruiken, dan moet je die eerst downloaden naar je computer, door rechts-klikken en kiezen voor downloaden.
Dan na eventuele viruscontrole, openen in Excel of Open office CALC -programma op je computer.
De excell die in de claud werkt , wordt ook steeds slimmer, maar kan dacht ik nog steeds niet omgaan met dropdownlijsten en bladbescherming, die ik in veel spreadsheets gebruik. Bladbescherming om te voorkomen dat je formules overschrijft, en dropdownlijsten om vooral de loadindex/maxload te selecteren.
Kan zijn dat je nu een ander spreadsheet vind dan toen, de laatste is meertalig ( wie wil vertalen , ga je gang, maar stuur het resultaat even naar mij op het criptisch omschreven hotmail-adres ( om reden van SPAMM te voorkomen, combineer zelf).
Denk er al weer over het aan te passen , met snelheidscode van de band, en mogelijk een temperatuur-lijstje en stikker te maken.
De geadviseerde druk, ook die van voertuig-fabrikanten is voor koud gemeten bij 18 gr C buitentemperatuur.
Koud is als de temperatuur in de band gelijk is aan de temperatuur buiten de band, dus die buitentemperatuur.
Door temperatuurverandering in de band , zal de druk ook veranderen.
Bandendruk-advies is om er voor te zorgen , dat geen stukje rubber van de band boven een temperatuur komt , waar te veel zwavelbruggen gaan vormen, waardoor het onomkeerbaar hard wordt, en scheurt bij ieder volgende buiging( door invering van de band)
Als je pakweg 80 km/u rijdt , maakt de band pakweg 10 omwentelingen per seconde, en zal ieder segmentje dus 10 keer per seconde inveren en weer terug veren. Dit veroorzaakt warmte, die weer door de temperatuursverschillen afgevoerd wordt naar de buitenlucht.
Die afkoeling is niet snelheidsafhankelijk , de opwarming wel, hoe meer omwentelingen per seconde, hoe meer opwarming, dus hogere temperatuur van het heetste stukje rubber.
Mijn voorlopige conclusie is dat het opwarmings-afkoelings verhaaltje in evenwicht blijft , dat dus geen stukje rubber boven die kritieke temp komt dat het uithard, als je de adviesdruk terugrekent naar 18 gr C, tot ongeveer 40 gr C buitentemperatuur. Dan is welliswaar de afkoeling minder door minder temperatuurs-verschil, maar ook de opwarming is minder omdat door de hogere druk in de band , de invering minder is.
Een "for trailer use only " band, die soms onder aanhangers gezet wordt, met snelheidscode N = max 140km/u, heeft in de regel 2 Loadindexstappen hoger dan een C( omercial)- band die Q snelheidscode of hoger heeft , en waar de maximum load voor 160km/u berekent is.
Heb dat systeem nu ongeveer uitgevogeld, en daar ook bij gebruikt dat op vrachtwagen banden vaak een 2e Loadindex met andere snelheidscode, op de zelfde band hebben staan. Vuistregel die goed te gebruiken is , voor iedere 10km/u anders = 1Loadindex-stap anders, hogere snelheid > lagere loadindex, lagere snelheid> hogere loadindex. Dus die N =140 is 2x 10km/u lager dan Q=160km/u, dus 2 LI stappen hogere maximum load in zelfde maat en At-druk/referentiedruk.
Ik zal dan dit systeem gebruiken in mijn spreadsheet om voor zo'n N snelheidscode band, een nog hogere druk te berekenen, zodat meer reserve , en toch nog acceptabel comfort en grip. Comfort voor een aanhanger, maar vooral caravan, is dat je schroeven niet uit het houtwerk trillen.
Maar ook bij een aanhanger voor honden of paarden te vervoeren , kan comfort voor die belangrijk zijn.
Ik google geregeld ( elke dag ::) op bandendruk en bandenspanning, en zo ben ik destijds ook op dit forum terecht gekomen.
Die zoektermen zullen dan wel niet gebruikt zijn in de tussentijd op dit forum, of de forum-software blokt zoekmachines af.
Nu genoeg weer , groeten van die "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist"
( ja dat is ) Peter
[quote author=jadatis
Een "for trailer use only " band, die soms onder aanhangers gezet wordt, met snelheidscode N = max 140km/u, heeft in de regel 2 Loadindexstappen hoger dan een C( omercial)- band die Q snelheidscode of hoger heeft , en waar de maximum load voor 160km/u berekent is.
Heb dat systeem nu ongeveer uitgevogeld, en daar ook bij gebruikt dat op vrachtwagen banden vaak een 2e Loadindex met andere snelheidscode, op de zelfde band hebben staan. Vuistregel die goed te gebruiken is , voor iedere 10km/u anders = 1Loadindex-stap anders, hogere snelheid > lagere loadindex, lagere snelheid> hogere loadindex. Dus die N =140 is 2x 10km/u lager dan Q=160km/u, dus 2 LI stappen hogere maximum load in zelfde maat en At-druk/referentiedruk.
[/quote]
Grappig, die relatie had ik inderdaad ook ontdekt. Heb ik hier pas geleden nog een keer aangehaald.
Ik bedoelde meer dat je aan de hand van de maximale druk die de bandenfabrikant aangeeft op de band, je kunt afleiden dat de geadviseerde druk op de vouwwagen van 3,2 bar, die hoger is dan het maximum toegestane, er iets niet klopt, dus helemaal nutteloos is het niet ;)
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Citaat van: Blackraven op juli 17, 2017, 06:04:14 AM
Ik heb dezelfde banden als de TS, maximale druk volgens Continental is 2,5 en advies van Holtkamper is 2,4 bar, dus dat ligt redelijk in lijn. Overigens ben ik niet met je eens dat je niks aan de op de band weergegeven maximum druk hebt, want in het geval van Hemertje, zou ik daar dus al fors overheen gaan. 3,2 bar is een meer gangbare druk voor de XL (extra load) varianten van deze band, misschien dat de vorige eigenaar deze er ooit onder heeft gehad?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Ik zou ook niet de max druk van de band aanhouden. En toch adviseerde Roadmaster ons dat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: sanderv op juli 17, 2017, 12:29:28 AM
De op de band weergegeven druk heb je niets aan. Dat is een maximaal toelaatbare bandendruk, die heeft niets te maken met de bandendruk per toepassing. Vergelijk op je auto maar eens de druk op de band met de druk die de autofabrikant beladen en onbeladen aangeeft. Totaal verschillend. Een bandenfabrikant kan niet zien waar z'n band onder terecht komt een kan dus nooit een adviesdruk aangeven. 3,2 bar lijkt me gezien de bandenmaat en de belasting erg fors. Dan loopt de band alleen nog op het middenprofiel. Rond de 2,5 bar lijkt me veel meer in lijn, zeker voor zo'n normale radiaalband. Diagonaalbanden worden wel wat harder opgepompt.
Als op je band staat dat deze maximaal tot 2,5 bar mag worden opgepompt en op je vouwwagen staat een sticker van 3,2 bar. Dan ben je vrij verkeerd bezig om daar dan 3,2 Bar in te pompen. :?
Citaat van: _Jeroen_ op juli 17, 2017, 09:07:50 PM
Als op je band staat dat deze maximaal tot 2,5 bar mag worden opgepompt en op je vouwwagen staat een sticker van 3,2 bar. Dan ben je vrij verkeerd bezig om daar dan 3,2 Bar in te pompen. :?
Op de band staat nooit 2,5 bar. 3 Bar is daar doorgaans wel het minimum, maar loopt snel op. Gewone ventielen zijn doorgaans ook 'maar' tot zo'n 4 bar verzekerd.
Bij elk "goed" merk staat inderdaad de geadviseerde bandendruk op de band vermeld. Alleen de "wat goedkopere banden" laten dat advies nog wel eens achterwege. Het blijft trouwens een geadviseerde druk, dat wil niet zeggen dat het dé goede druk is en dat er niks zal gebeuren als je je aan dat advies houdt.
Ik heb honderden kilometers op mijn fiets gereden zonder een lekke band te krijgen tot die ene dag dat ik op de fiets sprong omdat ik haast had en....... warempel! een lekke band. Suks heet de wet van Murphy. Het gebeurd omdat het gebeurd. Een dure band garandeert niet dat je kilometers zonder vrees kan rijden een slechte band garandeert evenmin dat je er maar korte tijd mee doet.
Vrienden van ons hebben van de week een 2e handse Jamet Dakota gekocht
Dit BOVAG formulier zat erbij
De banden gecontroleerd op 3,5 bar...!
Citaat van: Hemertje op juli 16, 2017, 09:30:38 PM
Op onze HK Spacer zitten ook de 165/13" banden.
Boven de banden heeft de vorige eigenaar op de wagenbak een plakker geplaatst met hierop 3.2 Bar aangeduid.
Wat is nu waar 2.4 of 3.2 Bar? Wat aan te houden?
De wagen is uit de stalling
Heb de 3,2 bar sticker verwijderd
Holtkamper geeft zelf 2,4 bar op de wagenpark aan
Ik zou de 2,4 nemen.
Mijn raclet schrijven ze 2,5 bar voor
En er staat op uw banden MAX 44psi dat is 3bar!!! W:
Jeroen,
Jij hebt gewone zomerbanden voor de auto onder je HK gemonteerd. Dat zal vast heel goed gaan. Maar transport banden zijn wel meer aan te raden. En zetten jouw bijdrage in deze discussie ook in een ander licht. Jou kennende heb je dit niet bewust gedaan. Hieronder een citaat die ik even van het www heb geleend:
CiteerWat is het verschil met een normale personenautoband?
Caravans, vouwwagens en campers eisen (veel) meer van het draagvermogen van banden dan een personenauto. Volgens de gestelde eisen moet het draagvermogen van een band voldoen aan een caravan, vouwwagen en camper in beladen toestand. Rijdt u harder, dan loopt het draagvermogen van de band terug. Een normale personenautoband voldoet dan niet aan de gestelde eisen. Wij adviseren u om versterkte banden of bestelwagenbanden te monteren, omdat deze banden gemaakt zijn op meer draagvermogen.Citeer
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Zal eens ten rade gaan bij de garage...
Theu, anderen...
de 79T staat voor
Load index 79
Draagvermogen 437kg (2x = 874kg totaal)
T Geeft de maximumsnelheid weer waarvoor de band geschikt is. In dit geval staat T voor max. 190 KM/uur.
Dit is niet voldoende voor een 750kg wagen?
Toevoeging:
Gelijk maar even met de service afdeling van HK gebeld, zij geven aan al zeker 10 jaar normale radiaal autobanden onder de HK trailers te leggen, bovenstaande band moet volgens HK dan ook geen probleem opleveren
Gewone autobanden => de gemiddelde auto weegt 1500kg
Op 2 wielen is da 750kg dus gewone autobanden kunnen het ook af 😄
Gewoon zien dat je niet over die 44psi gaat!!!!!
Staat er niet voor niets op.
Max infloud pressure ofzoiets 😆
En als je beetje googeld is dat 3bar...
300KPA staat er ook op de band, is de 3Bar maximaal
zal me bij de 2,4Bar houden die HK vermeld op de wagenbak
dan zit alles mooi ruim onder de maximale limieten...
Hai allemaal, Zou iemand me aub uit de brand kunnen helpen. Ik ben als vrouw zijnde niet helemaal blond maar ik ga voor het eerst sinds mijn scheiding morgen met mijn kind en (nieuwe )oude combicamp family naar Frankrijk. Inmiddels nieuwe banden eronder maar kom er niet uit wat de juiste bandenspanning moet zijn. Op de band staat 4.5 !! en combicamp geeft op zijn site voor deze oude wagen een spanning van 2.8 ?? Ik vindt het verschil erg groot. Wie kan mij een duidelijk antwoord geven. Die hele mooie verrekenschemás zijn igv niet aan mij besteed. verder een vraag over kogeldruk. Op de vw staat 50 kg en ik zag met de weegschaal methode dat ik nu op 57 zit . Is dat erg of moet ik er iets yuithalen. er zit trouwens bijna niets in maar is wel een metalen disselbak en dat scheelt. trekhaak van auto kan 75 aan? Ik hoor heel graag van een van jullie !!
PS) hierbij de link naar de banden die er nu onder zitten: https://www.aanhangwagendirect.nl/165-x-650-8-6pr-355kg-73m-4-gats-velg-compleet.html
en het lijstje van de combicampsite
Informatie over onderhoud & vervanging banden
Bandenspanning
Combi-Camp 500-2000 400×8 (tot 1978) = 4,0 BAR
Combi-Camp 202, 204, Star, Speed, Easy & Family 650×8 (tot 1988) = 2,8 BAR
Combi-Camp Panda & Koala 195/R10 (tot 2002) = 4,0 BAR
Combi-Camp Venezia 205/80R10 (tot 2007) = 2,9 BAR
Combi-Camp Country 185/60R14 = 2,1 BAR
Combi-Camp Valley 20.5/8.0R10 = 2,9 BAR
Combi-Camp FLEXI Comfort 155/70R13 = 2,1 BAR
Combi-Camp FLEXI Tent & Trailer 185/65R14 = 2,5 BAR
Bandenmaten Combi-Camp
1963 tot 1978 » smalle wielen 400 x 8 » 3-gaats
1978 tot 1982 » brede wielen 650 x 8 » 3-gaats
1982 tot 1992 » brede wielen 650 x 8 » 4-gaats
1992 tot 1993 » brede wielen 650 x 8 » 5-gaats (1 jaar)
1993 tot 1996 » brede wielen 650 x 8 » 4-gaats
1996 tot 2002 » Laag profiel banden Panda etc.
2001 tot 2007 » Venezia extra breed 20.5 x 8.0-10 » 4-gaats
2008 tot heden » Valley extra breed 20.5 x 8.0-10 » 4-gaats
2003 tot heden » Country 185/60R14 » 4-gaats
2013 tot heden » FLEXI Comfort » 155x70R13
2013 tot 2014 » FLEXI Tent & Trailer » 185/70R13
2015 tot heden » FLEXI Tent & Trailer » 185x65R14
Dit staat op de combicamp site
Hartelijke groet van een alleenstaande moeder die toch lekker op vakantiegaat ;)
Bandenspanning op 2.8 zetten dan is het goed als het op de wagen aangegeven staat.
Disseldruk kan je verminderen door achter in de vw wat materiaal te leggen wat zwaar is,bv gasfles.
Nu is 7kg niet zo een probleem denk ik.
De 75 die op de auto staat is het maximale wat de trekhaak mag hebben en heeft niets te maken met wat er achter aan zit.
He solex dank voor je snelle reactie ! Die 2.8 voor bandenspanning staat niet op mijn wagen maar vond ik in het lijstje van Combicamp zelf.
Dus jij denk dat ik die moet aanhouden.... ..... maar dat wil dan wel zeggen dat ik ze voor de helft moet laten leeglopen :**
Bij ons op de band staat 3.5 en op de wagen 2.5,wij houden 2.5 aan.
Bij te veel druk gaat de wagen ook stuiteren.
Altijd de bandenspanning van het voertuig aanhouden! De spanning op de band is de max geadviseerde van die band.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Je zou evt. Nog naar 3bar kunnen gaan, he banden kunnen het hebben en je zit maar iets boven het advies. Veel vouwwagen en caravan banden zitten op 3
Oh ja, wat disseldruk betreft, 7kg corrigeer je snel. Schuif wat zwaarders richting as en wat lichtere spullen voor in. Maar 7kg meer is niet heel erg. Belangrijker is om niet onder se 50 te komen want dat rijdt (ook) niet lekker.
Dank ik ga 3 aanhouden !! Fijne vakantie voor degene die gaan en of nog weg zijn :)
!!
Citaat van: Theu op juli 30, 2017, 10:51:06 PM
Altijd de bandenspanning van het voertuig aanhouden! De spanning op de band is de max geadviseerde van die band.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Dat is niet waar! Een fabrikant van een auto of aanhangwagen besteed geen enkele moeite aan de onderdelen die hij/zij gebruikt voor het product. Die kopen zij in met een bepaald doel, maar daar worden ze nooit (!) op getest. Dus Aart kok of welke klap-fabrikant dan ook zal geen enkele moeite steken in het testen van een as, band, fornuis of wat dan ook want daar hebben ze gewoon de faciliteiten niet voor en het kost te veel. Zij kiezen dus een waarde die veilig is en nergens op gebaseerd is behalve dat het past in het eigen idee/ontwerp.
Hou dus de waarde aan van de fabrikant van het product als maximum waarde. Dus in jouw geval 75 kg voor de trekhaak en 3.5 bar voor de banden. Alles daar onder is goed met die verstande dat de waarde van de de vouwwagen-fabrikant de veilige weg is en dat een lege band of een positieve trekhaak-waarde natuurlijk helemaal niet goed is! Maar ik ga ervan uit dat je dat al wist.
Maar elke waarde tussen die van Combicamp (2.8) en de bandenfabrikant (3.5) is goed mits ze bij beide banden gelijk is. En die regel geld voor de kogeldruk ook: de waarde van Combicamp (50 kg) en de trekhaak (75kg).