Hallo allen,
Wij staan op het punt om onze eerste (gebruikte) Cocoon S aan te schaffen. Tijdens mijn "vooronderzoek" kwam ik dit forum tegen. Erg informatief en leuk om te lezen. Ik heb toch nog een paar vragen waarop in het antwoord niet heb kunnen vinden. Ik heb op het moment een paar vragen aan de "ervaringsdeskundigen"
Hoeveel, of eigenlijk hoe hoog is er nog ruimte op het bed om spullen mee te nemen?
Het verschil tussen de S, M en XL is de zijwand(uitbouw). Is die te vervangen? M.a.w. is die later aan te passen naar een andere versie? We kijken nu naar een S, maar later zal voor ons een M of XL wellicht handiger zijn. Gebuikt, en dan ook nog in Off Road heb je niet altijd de keuze daarin.
Is het Pack-N-Go ook zelf te realiseren? ? 1000,00 om het achteraf te laten doen vindt ik nogal wat aan de prijzige kant. (dat alleen voor de bereikbaarheid van je spullen)
Op de plattegrond staat een bakbreedte van 145 cm. Is de trailer dat ook, of komt er dan de hoes e.d. nog bij? En wat is dan de maximale breedte?
Blijft de canvas, of bisonyl oid buitenkant waterdicht. Ik kan me zo voorstellen dat er door steenslag kleine gaatjes in kunnen komen?
Tot zover even mijn vragen. Vrijdag gaan we kijken, maar de voorpret is al feest!
Hoi hoi en welkom op dit forum!
Tot dit jaar hebben wij ook een Holtkamper XL gehad, maar vanaf nu kamperen we met een Holtkamper Kyte.
Er is redelijk veel ruimte boven op het bed in de Cocoon. Zelf maakte wij thuis het bed al helemaal op met slaapzakken, lakens en kussens. Boven op de ingevouwen tent, maar onder het dekzeil legden wij dan nog de camping stoelen en tafel en dan het dekzeil daar overheen.
Of de Cocoon S is om te bouwen naar een M of XL moet je eigenlijk gelijk bij Holtkamper zelf vragen, misschien hangt het er ook nog wel vanaf hoe oud de vouwwagen is.
Volgens mij zou het moeten kunnen, immers alles is in en uit te ritsen, maar ik denk dat het behoorlijk prijzig is en dat je beter gelijk met een wat grotere Cocoon zou moeten starten. Wij zijn maar met z'n tweeën maar hadden toch gekozen voor de XL uitvoering vanwege meer leefruimte binnen.
Kiezen tussen gewoon of de Off-road uitvoering kan alleen direct want dat is toch een andere uitvoering.
Pack-n-go kan achteraf ingebouwd worden maar alleen bij de modellen die nog niet zo oud zijn, ik dacht vanaf het jaar 2010. Voor de Cocoon vind ik het ook niet echt noodzakelijk.
De bakbreedte is veel meer, de maat die daar staat is de bedmaat. Je moet er vanuitgaan dat hier aan beide zijden nog de wielkast en het frame van de wagenbak bijkomt. Ik heb de maten niet in mijn hoofd zitten, maar ik denk dat je toch gauw aan 180 cm breed komt.
Wij hebben in al die jaren geen enkel probleem gehad met het dekzeil van de tenttrailer, dat is super stevig materiaal.
Mijn advies, bel Holtkamper gewoon op en stel je vragen. Persoonlijk zou ik, zeker als je het idee hebt dat je eigenlijk wel groter wil, gelijk kiezen voor de Cocoon M of XL, dat scheelt behoorlijk veel ruimte binnen, terwijl de aanschafprijs, zeker tweede hands vrijwel gelijk zijn.
gr. Rob
Ik heb even op marktplaats gekeken, daar staan meerdere Cocoons in de verkoop, ook M en XL uitvoeringen.
Ter indicatie, wij hebben voor onze Cocoon XL incl. alle toeters en bellen (heel compleet) uit 2004 een bedrag gekregen van 6.500 euro via marktplaats, ook Holtkamper vond dat een reëel bedrag.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een zo compleet mogelijke vouwwagen met veel ruimte, achteraf laten ombouwen door Holtkamper is vaak erg duur en ook niet altijd mogelijk.
gr. Rob
Bedankt voor jullie reacties. Echter MOET het een Offroad versie zijn, en die zijn niet dik gezaaid tweedehands. En nu ik een S in het vizier heb vroeg ik mij dus af wat de mogelijkheden zijn om die later aan te passen. Wellicht dat deze na een (paar)jaar ook op marktplaats komt als er een Offroad versie in completere vorm voorbij komt.
Oh ja het moet een off road zijn omdat, sorry als ik iemand beledig, ik een holtkamper cocoon met stepwielen in zo'n koektrommel aan de zijkant ;) geen gezicht vindt achter mijn Land Rover. Maar dat is een kwestie van smaak.
Welkom op het forum,
We zijn zelf in bezit van cocoon uit begin dit jaar en meerdere weekenden mee weggeweest.
We hebben bewust gekozen voor een S, het meest kamperen we met 2'n, indien alle kinderen mee gaan kunnen ze alle 3 in de tent slapen, (voor één nacht).
De S is ruim genoeg om met 2'n te kamperen met tafel en stoelen binnen. Meerder personen maakt het knusser. We gaan dan ook uit van kamperen met redelijk tot goed weer en dan zit je buiten of onder de ruime luifel.....
Kennissen van ons hebben de XL en willen kleiner, de uitbouw is voor hun toch te groot.
Voordeel van XL je kan de uitbouw uitritsen en als een S verder gaan, het verbouwen van S naar M of XL kost aardig wat en is niet raadzaam te gaan doen en uit te kijken naar een M of XL. Overigens de M kan de uitbouw niet worden uitgeritst.
Dus het is zeer persoonlijk om voor een type te kiezen.
We hebben zelf ook de Pack 'n go, bevalt heel goed, je hoeft de tent niet uit te vouwen om bij de bagage te komen (scheeld veel bij slecht weer). Achteraf om dit zelf te doen.....moet je zeer handig zijn er zitten vele aanpassingen aan, die maatwerk zijn.
De breedte is meer dan die 145cm, dit betreft de afmeting op de bodem, onder het bed is de maximal laadbreedte van 180.
Afdekhoes is zeer ruim, er past heel veel in. Wij leggen hierop een tafel, 6 stoelen, 3 matjes en wat klein materiaal.
Off de road, staat stoer....denk eens na, hoevaak rij je door de bagger?
Ga je naar de noordkaap....daar is ook asfalt....of harde ondergrond.
dit is zeer persoonlijk, staat wel stoer....
Succes met je keuze en ga eens kijken bij Holtkamper...
Laat horen wat je doe.
Hoi,
Wij hebben sinds twee jaar een M. De uitbouw (die overigens gewoon in en uit te ritsen was) hebben we vorig jaar los verkocht, omdat wij die niet gebruikten. We kamperen met z'n drieen, zoonlief gaat waarschijnlijk komend jaar voor het laatst mee en die slaapt toch in een tentje. Binnen is genoeg ruimte voor 3 tassen, wat schoenen en slippers en twee " hangdingen" van Ikea, aan de door ons aangeschafte garderobestang.
Wij maken het bed thuis al op en leggen op de wagen nog 3 stoelen en dan het zeil eroverheen. Past prima. Het materiaal lijkt stevig genoeg, ik verwacht daar geen gaatjes in.
Persoonlijk vind ik het jammer dat we geen Pack n Go systeem hebben, is toch lastig dat openklappen om in te pakken. Misschien kan je het zelf maken, vaag herinner ik me iemand van het forum (of was het nu op Marktplaats) die het zelf gemaakt had. Dat betekent dan wel snijden in de bak....
Hoi allemaal,
Wat een snelle reacties allemaal. Leuk en informatief om te lezen.
Vrijdag a.s. Reizen we af naar Emmen. Als alles goed gaat gaan we daar weer weg met een mooie trailer achter de auto :) Het betreft de motor transporter. Zo goed als nieuw en met fabrieks garantie.
Oei die heb ik gezien.
Mooooooooiiiii
Leuk, nog een HK-DiscoTD5 combi bij de club.
;)
Nou mensen, we hebben hem! :>
Afgelopen vrijdag naar Emmen, met de bedoeling de motortrailer Cocoon S Offroad mee te nemen en meteen te testen... Dat liep iets anders.
We werden super ontvangen om 12:00 na een rit van 2,5 uur. De ex demo stond al binnen. We hebben hem uitgebreid bekeken en opgezet. Al pratende en metend dacht ik dat ik de bak wel naar voren kon schuiven en een aluminium kist op het vrijkomende chassis kon plaatsen. En het motor deel verwijderen. Zegt de heer van Holtkampers: wacht eens even, ik geloof dat er nog een cocoon Offroad is, waar niets aan gesleuteld hoeft te worden en die tevens een XL uitvoering betreft..... Onze oren stonden ineens op scherp. Deze was echter wel wat duurder. Maar van 2010 ipv 2008 en een XL ipv een S (die toch wel wat klein was). bleek die kar ook nog eens in Emmen te staan. Nadat die XL Offroad naar binnen was gereden bleek de tent zelfs nooit uitgebvouwen geweest te zijn, frame zat er nog niet eens in. Dat was boffen, een gloednieuwe XL Offroad voor een fractie meer dan waar we voor gekomen waren. De technische dienst was zo vriendelijk om de wagen in orde te maken, waarvoor nog dank, en wij deden de betaling via internet bankieren in de showroom. En om 17:30 reden we de deur uit met een gloednieuwe "gebruikte demo". Hulde aan de firma Holtkamper.
Afgelopen nacht meteen in geslapen, en het sliep heerlijk. Nu nog een mooie aluminium keukenkist bouwen en we kunnen weer jaren vooruit.
Ha! En dan zeggen ze dat ze zo goed service-gericht zijn daar bij Holtkamper! Nou mooi niet dus! Ze zijn ook perfect commercieel!
;)
(Gefeliciteerd jongens! Ik ben echt trots op jullie combinatie. Zie hem graag eens in het wild :J )
wauh dat is klasse!!!
gefeliciteerd en veel klapplezier
Lof, lof en nog eens lof voor de prima oplossing van HK.
Gefeliciteerd met jullie aanschaf, en met een wagen "op maat".
Veel klapplezier enne, laat eens wat foto's zien. Altijd leuk.
Hmmmmmmm ben jaloers op je wagen.
pracht wagen veel klap plezier.
Leuk om te lezen! fijn dat jullie goed geholpen zijn.
idd foto's :>
Foto's volgen. Ik zie dat ik ze niet toe kan voegen IN het bericht, alleen als link. Dan moet ik ze eerste even ergens zien te parkeren
Citaat van: DiscoveryTD5 op juni 19, 2011, 03:34:30 PM
Foto's volgen. Ik zie dat ik ze niet toe kan voegen IN het bericht, alleen als link. Dan moet ik ze eerste even ergens zien te parkeren
off klik op extra opties en als bijlage toevoegen
Bij deze:
Mooie foto's.
Nu snap ik je wens naar een off-road, gezien de combinatie met LR.
Veel plezier ermee.
Nog een vraagje aan de experts:
Bij de Cocoon zit zo'n sunrise luifel, welke je op twee manieren op kunt zetten. Aan de grote middenstok zit zo'n boom, welke in hoogte verstelbaar is. Op bijgaande afbeelding zie je de staande stok naar aan de voorkant staan en de boom naar binnen. Wat ik niet snap is hoe die boom aan de tent zit, er zit namelijk een open ronde haak aan. Om die aan de tent te bevestigen moet je hele vreemde bewegingen maken. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, maar wat? Gaat die haak wel door het gaatje in het tentdoek, of ondersteund die het doek alleen maar?
Zie bijgaande afbeelding
Hier heb ik ook raar naar zitten kijken. :?
En omdat ik de Cocoon te leen had van Holtkamper ben ik niet verder op onderzoek gegaan.
Maar misschien de kleine stang helemaal uit de klem halen dan er in draaien en dan weer aan de stok vast maken.
Hoop dat je me begrijpt. :?
wat je moet doen is....
De 2 stokken omdraaien kleine voor grote achter je hebt het net andersom gedaan draai deze 2 om en het is helemaal okidokie
even een foto misschien dat je ziet wat ik bedoel dit was de meest duidelijkste foto die ik kon vinden met de sunroof
Hmm, dat wil ik juist niet. De bijgevoegde foto in mijn bericht is van de website van HK, en het zou dus zo moeten kunnen. En zo stonden ze ook in de showroom (had ik maar beter opgelet...) Als je het omdraait zoals jij voorstelt, staat de stok 50 cm naar binnen. Dat is nu weer net niet mijn bedoeling
nog een die nog duidelijker is
Citaat van: jari op juni 22, 2011, 04:08:57 PM
nog een die nog duidelijker is
oke sorry dat was me niet duidelijk
Ja, dat ziet er ook wel mooi uit zo! Maar toch wil ik weten wat ik fout doe (eigenwijs)
Op deze foto zie je een iets andere insteek ...
(http://lh3.ggpht.com/-V57WN5PPVzA/SuB3tRMVIDI/AAAAAAAALV8/bN0S41CTqFY/s800/IMGP0829.JPG)
Als lampe-haak dus.
Citaat van: PaneVino op juni 22, 2011, 04:50:43 PM
Op deze foto zie je een iets andere insteek ...
(http://lh3.ggpht.com/-V57WN5PPVzA/SuB3tRMVIDI/AAAAAAAALV8/bN0S41CTqFY/s800/IMGP0829.JPG)
Als lampe-haak dus.
Ja dat kan je dus doen als je de sunroof niet gebruikt is ons verteld
Citaat van: DiscoveryTD5 op juni 22, 2011, 03:27:08 PM
Nog een vraagje aan de experts:
Bij de Cocoon zit zo'n sunrise luifel, welke je op twee manieren op kunt zetten. Aan de grote middenstok zit zo'n boom, welke in hoogte verstelbaar is. Op bijgaande afbeelding zie je de staande stok naar aan de voorkant staan en de boom naar binnen. Wat ik niet snap is hoe die boom aan de tent zit, er zit namelijk een open ronde haak aan. Om die aan de tent te bevestigen moet je hele vreemde bewegingen maken. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, maar wat? Gaat die haak wel door het gaatje in het tentdoek, of ondersteund die het doek alleen maar?
Zie bijgaande afbeelding
Wij zaten met dezelfde vraag. Zijn naar de showroom geweest om te kijken hoe het zat. Als je de lange stok aan de buitenkant wil hebben moet je de rits van de zonneluifel dichtmaken en de haak door het gat frunniken. Er is een verschil in het model. Bij een cocoon M zit de stof bij rits die over is aan de bovenkant en bij een XL aan de onderkant. Als je de rits niet dichtdoet dan kan de schuine stok niet door het gat in het doek. Dat past dan niet. De schuine tok blijft dan los en kan dan dienen om er iets aan te hangen zoals op de foto. Hij zit dan wel erg los en wiebelt alle kanten op. Als je de lange stok en de schuine stok omwisselt dan komt de lange stok meer onder de luifel te staan. Als je dan ook nog het windscherm gebruikt verkleint dat de ruimte onder je luifel.
Wij zaten met dezelfde vraag. Zijn naar de showroom geweest om te kijken hoe het zat. Als je de lange stok aan de buitenkant wil hebben moet je de rits van de zonneluifel dichtmaken en de haak door het gat frunniken. Er is een verschil in het model. Bij een cocoon M zit de stof bij rits die over is aan de bovenkant en bij een XL aan de onderkant. Als je de rits niet dichtdoet dan kan de schuine stok niet door het gat in het doek. Dat past dan niet. De schuine tok blijft dan los en kan dan dienen om er iets aan te hangen zoals op de foto. Hij zit dan wel erg los en wiebelt alle kanten op. Als je de lange stok en de schuine stok omwisselt dan komt de lange stok meer onder de luifel te staan. Als je dan ook nog het windscherm gebruikt verkleint dat de ruimte onder je luifel.
[/quote]
Wij hebben juist geleerd bij Holtkamper dat je de rits niet dicht moet doen als je géén sunroof gebruikt. Dus als je de paal helemaal vooraan zet moet de rist open en hij gaat pas dicht als je de sunroof gebruikt.
Eenvoudig in te haken, dient eerst de beugel los te maken en in te schuiven op klein stand, ook d emast, inschuiven.
Na inhaken, de beugel op mast zetten daarna eerst de kleine beugel op spanning zetten, vervolgens de mast naar wens uitschuiven
Kijk, dat is duidelijk. Als het een beetje droog blijft zondag ga ik het uitproberen! Bedankt voor de foto's en omschrijvingen.
Zoals retteketed het beschrijft is de juiste methode, als je de punt van de luifel naar beneden wil hebben bij veel wind en regen e.d.
Dan heb je ook de meeste ruimte onder de luifel. Zo vind ik hem ook het mooist staan
Bij regen de punt omlaag? Ik zou hem dan juist omhoog zetten, zodat het water naar de zijkanten afloopt in niet langs die punt, in het midden van je luifel, naar beneden klettert.
OP deze manier is de luifel beter bestand tegen wind.
De regen wordt naar de zijkanten geleid, er zal best wat onder de luifel vallen, die is immers flink breed.
Het grote pluspunt is dat de middelste mast ruim 50cm naar voren is geplaatst hierdoor neemt de ruimte onder de luifel flink toe.
Zo, de eerste 3 weken zitten er op. Wat een geweldige wagen is de Cocoon. Het ligt als een blok op de weg en is zo licht dat ik er eigenlijk niets van merkte tijdens het rijden, zelfs de haarspeldbochten in de bergen gingen met een makkie. Opzetten en afbreken ging ook erg makkelijk.
Wel had ik problemen met het airco membraan systeem. In de dordogne was het zo warm dat ik het dak open wilde zetten, maar hoe doen jullie dat? Bij de XL kan ik echt niet bij de rits om het dak open te ritsen. En met mijn 185 ben ik niet echt klein.
Tevens is het plaatsen van de binnentent van de kidsroom wat lastig omdat ik een Offroad uitvoering heb, welke ongeveer 10 cm hoger is. De haakjes op de grond en dan de eerstvolgende in de hoogte waren wat lastig.
Door de extra hoogte heb ik ook alle tentrubbers verlengt met de bijgeleverde witte elastieken met haak, welke voor de scheerlijnen bedoeld zijn.
Tevens een pluim voor holtkamper voor de erg complete set haringen. En een aanrader voor iedereen is de holtkamper tenthamer, echt een handig ding.
Wat wel lastig was, is het opvouwen van de tent bij de XL uitbreiding. Hier komt het tentdoek toch gauw in aanraking met het vieze grondzeil. We waren dus met opbreken de meeste tijd kwijt met het schoonmaken van det grondzeil. Verder is het witte tentdoek wel erg besmettelijk.
Tot zo ver even mijn ervaringen met deze geweldige Tenttrailer.
Wij hebben het zelfde probleem gehad met de ritsen van onze cocoon xl en wij hebben het als volgt opgelost.
Wij hebben een soort veter aan de rits achter vast gemaakt zowel van het raam als van het membraam systeem en we doen de ritsen zo ver als we kunnen open lopen dan om en pakken de veter en trekken hem dan open.
Wat ze ons bij Holtkamper zelf lieten zien... is je hebt die extra verstelbare tentstoken dat puntje past precies in de rits liet men ons toen zien. Kan dus ook zo maar wij vinden de veter net wat makkelijker.
Nu hebben wij ook onze cocoon xl pas maar we zijn bijna 4 weken wezen trekken door Noorwegen.
In die tijd hebben we 3 dagen echt regen gehad de gehele dag en als we dan de boel op gingen ruimen deden we het volgende.
Wat wij doen bij het grondzeil je trekt de punten van de uitbouw naar binnen (wel 1 punt vast blijven houden bij het dichtvouwen je moet er effe een handigheidje in krijgen) en dan legde we op het grondzeil wat je naar binnen trekt een klein zeiltje en dan de punt vast houden van het grondzeil inklappen en klaar is klara
Leg anti worteldoek onder het kuipgrondzeil, dan blijft de boel in elk geval schoon...
De Holtkamper hamer is inderdaad heel handig vooral bij het uittrekken van de haringen!
gr. Rob
Hey,
Wij hebben idd ook touwtjes aan de twee ritsen (raam en dak) vastgemaakt en dan lukt het perfect.
Wat het invouwen betreft van de XL uitbouw hebben wij ook nog geen goeie oplossing gevonden, en de disselbak maakt het er niet makkelijker op (dissel zit niet onder de luifel bij ons). Mss handig als ze bij HK zelf even een filmpje zouden maken van hoe het nou het best gaat.
Bij deze zijn ook alle tips welkom!!