Hoi,
Wij hebben net een Louisiana gekocht maar ik heb bij nader inzien nog wat vraagtekens bij het bouwjaar. Dit heeft natuurlijk een direct invloed op de prijs die je voor een VW betaald dus ik wil dit eigenlijk wel even zeker weten (moet hem nog betalen dus ik kan nog terug als eea niet blijkt te kloppen).
Ik heb de vouwwagen bekeken en kon alleen op de wielen (zowel de banden als de velgen) vinden dat deze van begin 2004 zijn. Hoe aannemelijk is het dan dat de wagen van 2005 is? Ik lees elders hier op het forum dat het wel eens voorkomt dat er oudere banden gemonteerd zijn op nieuwe wagens.
De wagen zelf ziet er overigens heel aardig uit. De enige puntjes die ik kon ontdekken waren de banden, een loszittende rubber afdichting bij het keukentje en wat minuscule deukjes in het plaatwerk. Dat laatste is denk ik bijna niet te voorkomen want het is wel heel erg dun.
Aan de hand van de kleuren (wagen/ dekzeil/ gordijntjes e.d), wel/geen lattenbodem, en meer van dat soort dingen die per bouwjaar kunnen verschillen is het wel mogeijk om het bouwjaar vast te stellen. Banden en velgen worden met name bij de 10 inch banden van Jamet in z'n geheel vervangen. Dit is tenminste mijn ervaring.
Onze wagen is van 2011 maar de banden van 2010. Dus hier kan je niet van uit gaan. Mogelijk staat er achter op de wagen type plaatje misschien staat hier een jaartal op?
Hij is ecru/rood/blauw. Gordijntjes weet ik zo niet.
Volgens mij heeft hij aan beide zijden een lattenbodem.
Ik heb hem nog niet bij huis staan dus kan het zo niet checken.
De lattenbodems zijn volgens mij in 2005 gekomen. Maar dit weet ik niet zeker. Wij hadden een Jametic van 2003 en hadden geen lattenbodem. De Jametic's van 2004 ook niet maar 2005 wel. Dus het lijkt wel te kloppen.
Okay. Ik heb nog even het chassisnummer opgevraagd. Ik neem aan dat je dat ook nodig hebt voor de tempo 100 keuring, dan zullen ze ook wel kunnen zien wat het precies is.
Het kan ook zijn dat de wagen in bv in 2004 gebouwd is en in 2005 verkocht is, bouw en eerste verkoopjaar kunnen bij sommige merken zelfs well meer dan 1 jaar schelen. Bij Jamet valt dat meestal mee omdat zij regelmatig van kleurstelling wisselen.
Citaat van: Jako op juni 21, 2011, 10:29:54 PM
Okay. Ik heb nog even het chassisnummer opgevraagd. Ik neem aan dat je dat ook nodig hebt voor de tempo 100 keuring, dan zullen ze ook wel kunnen zien wat het precies is.
Tempo 100 gaat volgens mij niet lukken.
Volgens mij zitten er geen scholbrekers onder.
Bedankt voor de info.
Ik heb mij door twee vouwwagenspecialisten (erica zeist en de specialist in boxtel) laten voorlichten mbt tempo 100, deze zeggen beide dat de vouwwagen hiervoor kan worden aangepast (schokbrekers monteren). Dit schijnt regelmatig te worden gedaan.
Bij Erica doen ze veel met tempo 100 dus je kunt er vanuit gaan dat ze weten bij welke wagens het wel en niet kan :J
Citaat van: Jako op juni 22, 2011, 08:15:57 AM
Bedankt voor de info.
Ik heb mij door twee vouwwagenspecialisten (erica zeist en de specialist in boxtel) laten voorlichten mbt tempo 100, deze zeggen beide dat de vouwwagen hiervoor kan worden aangepast (schokbrekers monteren). Dit schijnt regelmatig te worden gedaan.
Hou ons even op de hoogte.
Dit is ook interessant voor andere jamet bezitters.
Is dat tempo 100 dan dat ik in duitsland 100 mag rijden? en daar moet ik dan schokbrekers voor laten monteren? en in France mag ik met mijn jamet 130. Wat heeft dan het nut van die sticker. In duitsland rijd ik altijd al harder. Ben daar nog nooit gefiltst of wat dan ook maar. Kan iemand mij vertellen wat dan het nut is. Op een ca..ra je weet wel, snap ik wel.
Tja dan hoef je niet meer te gokken in Duitsland zoals je nu doet.
eh dat klopt maar iedereen met een vw rijd daar toch harder..en wat zijn de kosten wel niet voor de keuring plus de schokbrekers. Dus eh eigenlijk kosten baten verhaal.
Maar blijft wel een dure grap om zo legaal 100 te mogen rijden. Bij 90 is ook geen probleem. Duitse politie ziet je liever voor de vrachtwagens uitrijden dan dat ze je gaan inhalen met je 80. Beetje opletten onderweg.
De kosten varieren van 350 tot 460 euro voor zover ik nu kan beoordelen. Ik twijfel nog of ik het ga doen (bij nader inzien) want in mijn geval moet ik er ook nog een behoorlijk eind voor rijden (Zutphen-Zeist-Zutphen en dat twee keer!). Ik heb nog geen bedrijven in de buurt gevonden die de ombouw ook doen.
Over het nut: ik ben denk ik een beetje een moraalridder ::) , met auto zonder aanhanger rijdt ik eigenlijk ook nooit te hard. Boetes vindt ik zonde van m'n centen. In Duitsland rij ik een beetje met de vrachtwagens mee (tegen de 90 aan volgens mij) maar zeker geen 110/120 zoals ik sommige NL-ers zie doen. Ik heb geen idee wat de boete is maar wellicht zijn er mensen hier op het forum die dat weten.
Ik schat dat het mij dit jaar ongeveer een uur reistijd zou schelen als ik 100 mag rijden. Weet niet of dat de moeite waard is maar ik heb wel zoiets dat je zo'n dure aanpassing het beste direct na aanschaf van de VW kunt doen om er zoveel mogelijk plezier van te hebben. Nu overwegen we om dit jaar een dagje eerder weg te gaan en er dan maar twee dagen over te doen, kost je dan alleen een nachtje camping maar is wel zo relaxt (we moeten 700km).
Dan zie ik dus geen winst en rij gewoon lekker mee met de rest, en zoals ik al zei. Ben nog nooit aangehouden of geflitst. Dus nee sneu geld voor een vw.
Ik heb net schokbrekers onder onze aanhanger laten zetten en deze Tempo-100 laten keuren.
Ik moest speciale beugels op de aanhanger hebben om de shokbrekers te monteren. Kosten EUR 50,-.
De schokdempers en het zaakje monteren was EUR 100,-,
De keuring was, dacht ik, weet niet meer zeker, EUR 130,-.
Bij elkaar EUR 280,- dus.
De wagen ligt nu een heel stuk steviger op de weg. Hij stuitert veel minder dan voorheen.
PaneVino,
Waar heb je dat laten doen en voor welke wagen (de Holtkamper?).
Dus ik betaal 130 euro om 100 km te mogen rijden terwijl ik dat nu ook al doe en kan. En qua stuiteren en slingeren daar kan ik niks over zeggen. Wel dat ik in 2009 met mijn jametic om tien over vier in de nacht reed op de A3 in Duitsland. Daar stond ineens een ree op de weg, ik gooide de auto naar links (gelukkig reed daar niemand) en zag in mijn beleving de lichten van de vw aan de zij kant van de auto, zo ver sloeg hij uit. Ik kreeg hem ook zo weer rechten kon de weg vervolgen. Eerste tankstelle gestop voor veel roken (toen nog). Maar resume wat ik bedoel, als hij toen niet is gaan stuiteren of weg springen, dan gaat dat nu ook nooit gebeuren. Want ben zeker niet van plan om het nog een keer te doen en hoop ook niet dat het weer eens gaat gebeuren. 1 voordeel vrouw en ik weer klaar wakker voor uren :)
Wij rijden met de Jametic in de nacht ook wel 130, is het doodstil op de snelweg. Niks geslinger of gestuiter. Heeft ook geen schokbrekers.
Ik heb het op onze HK Flyer laten doen. De jongens van Aalsmeerstalling hebben het uitgevoerd. Perfect geregeld.
Over het stuiteren. De aanhanger lag altijd heel goed achter de auto. Maar nu gewoon NOG beter.
Die Duitsers zijn echt zo gek niet hoor, met die eisen. Die slaan echt wel ergens op.
maar euhhh, is dat bouwjaar al duidelijk. Maak even een apart topic voor de schokbrekers onder de vouwwagen ;)
Oh ja, daar ging het om ;)
Ik weet inderdaad nog steeds niet zeker hoe dat zit met het bouwjaar. Ik had eigenlijk gehoopt dat dat eenvoudig met het chassisnummer ed te achterhalen zou zijn. Ten aanzien van de kleurstelling; die is volgens mij vanaf 2002 t/m 2006 gelijk geweest rood/ecru/blauw. Dus daar zie je niet veel aan. Zijn er wellicht details aan de uitvoering van de wagen waardoor dit te achterhalen is?
Zoals ik al eerder geschreven heb. Als er een lattenbodem in zit dan kan je ervan uit gaan dat hij van 2005 of jonger is. Voor de zekerheid kan je dit navragen bij Vervat of Obelink (beide dealers van de Jamet). Zij weten vast de exacte datum wanneer Jamet begonnen is met lattenbodems.
Misschien een paar foto's plaatsen? Kleurstelling is wellicht gelijk, maar wellicht patroon verschillen in gordijen, andere slikranden etc. Ik kan vrij snel aangeven of de kar niet uit 2002 komt (want dan zijn er dingen anders dan in mijn kar).
Zaterdag hebben we de vouwwagen opgehaald en zondag hebben we hem eventjes opgezet. Ik moet zeggen dat zowel de wagen als de tent er best wel goed uitziet.
Ik heb wat fotootjes gemaakt en probeer deze toe te voegen. Vwb de bepaling van het bouwjaar: de kleurstelling rood/ecru/blauw en is een lattenbodem aanwezig aan 1 zijde.
(http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/826692vw1.jpg)
(http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/942765vw4.jpg)
(http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/347843vw3.jpg)
Het boekje dat er bij zit is van 2007 maar toen werd aleen de Louisiana All Season gevoerd volgens mij.
Tijdens het opzetten hadden we wat vraagtekens bij de volgende dingen:
- er zitten alleen van die 'pin' haringen bij, dus geen gewone hoekijzertjes. Klopt dat wel? Lijkt mij niet echt afdoende wellicht een paar harinkjes erbij halen
- er zit geen voetpompje bij voor het water in het keukentje, hoort dat standaard wel?
- de middelste stok aan de voorzijde heeft een hele lange veer waarmee deze aan elkaar zit hoort dat zo?
- hoe klap je dat ding in, gewoon met de tent er over heen? wij kwamen een beetje in de knoop met de tent en de zitjes. uiteindelijk hebben we de zitjes er af gehaald maar waar laat je deze? Hij was toen wij hem kregen helemaal niet goed opgevouwen dus daar kunnen we het niet uit afleiden.
- we hadden een paar stokken over... (3e plaatje) iemand een idee waar die voor zijn??
Verder hebben we erg veel zin gekregen in de vakantie (voorpret) :)
EDIT: nu met plaatjes
@ pin haringen: die kregen wij er ook bij (2e hands). Wij gebruiken voor de hoeken haringen (hoekmodel) en voor de stormlijnen (nog niet gebruikt, maar wel aanwezig). De stormlijnen kunnen we aan de oogjes die aan de buitenkant van de tent, ter hoogte van de laagste horizontale liggers, vastmaken. Ook aan de stormogen op de hoek van de wagentent aan de disselzijde.
@ voetpompje: voor een paar euro koop je een batterij gebeuren met voetschakelaar. Werkt een stuk prettiger.
@ MLS: yep. Niet alleen maar fijn met opbergen, het blijft een frans product....
@ klappen: Wij ritsen de zittingen los en leggen die een stukje naar binnen. Daarbij letten we op dat (voor de gehele uitleg, van achter naar voren gezien) het nokje (niet de top, maar de een buis lager) van het rechterslaapdeel over het kussen valt: anders levert dat een behoorlijke afdruk op die uiterst langzaam verdwijnt. Daarna inklappen, de voortent klappen we niet mee! Het slaapdeel losjes over de buizen, zodat alles redelijk glad ligt. Als de rechterslaapcabine ligt, doek verdelen, stop het op plekken waar straks niets terechtkomt (in het begin betekent dat een paar keer openen en sluiten om die plekken te vinden). Daarna het linkerdeel klappen. Het tentdoek strak trekken en aan de rechterzijde oprollen. Nu liggen de planken vrijwel recht en houd je onder het zeil nog ruimte over voor van alles en nog wat.
@ stokken over: ik zie geen plaatje. Kan je de stokken beschrijven? Hoeveel etc. Als het 6 rechte, in hoogte verstelbare stokken zijn: dat zijn de raamluifel-uithouders.
Volgens mij gaan we ietwat :off, maar dan van mij ook nog even een tip.
Over het voetpompje; ik kan die batterijen afraden. Die zijn na één jaar alweer leeg. En aangezien die batterijen circa ?10,- per stuk kosten ( 2 stuks nodig) en de houder voor de batterijen ?5,- kom je het eerste jaar uit op ?25,- en de jaren daarna ieder jaar ?20,-
Ik heb het batterij-spul allemaal weggegooit en heb er een adapter tussen gezet. Dit is gewoon een adapter van een oude printer. Let op dat de output van de adapter ongeveer rond de 9V zit. Die van mij is 10V geloof ik.
Koop desnoods voor ?10,- op marktplaats een printer met de juiste adapter (even navragen voor de koop), knip het stekkertje eraf en aansluiten maar.
Inmiddels doen de plaatjes het. Geen idee wat ik in eerste instantie verkeerd had gedaan maar goed....
Allemaal zeer bedankt voor de tips! Bij toeval kwam ik er achter dat een collega eenzelfde vouwwagen heeft alleen ietsje ouder. Volgens hem zijn de stokken op de tekening voor het uitzetten van de luifeltjes bij de ramen. De grote stok met aan beide zijden een dopje zou een verandastok zijn?
Binnenkort even naar een speciaalzaak voor de laatste items:
- pompje
- grondzeil (met opblaaasbare zijden?)
- wat reserve rubbers, haakjes, etc.
- echte haringen
- ....
heb je ubachs al gevraagd naar het bouwjaar? Je mag mij ook het chassisnummer geven, dan kan ik een poging wagen om het uit te vogelen :J
Ik zal het even opzoeken.
Het gaat om het nummer dat op de dissel staat neem ik aan?
Als je het chassisnummer hebt, is het niet zo moeilijk. De positie 10 van het nummer is het bouwjaar. Hierbij een tabel om het te lezen.
Bv: A staat dus voor 1980 of 2010.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Framenummer
Ik heb hier ook wel eens naar gezocht, maar volgens mij geld dat niet voor chassisnummers van vouwwagens/aanhangers.
Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik ernaar gekeken heb, maar volgens mij kwam ik er destijds niet uit ivm een chassisnummer dat uit minder karakters bestond.